Η χρυσή εποχή και το τέλος της Amiga.

Το πιο δύσκολο, ίσως, πράγμα απ’ όλα, είναι να βρει κανείς έναν τρόπο να χαλάσει όλα αυτά που δημιούργησε με κόπο. Δεν αναφερόμαστε στο φαινόμενο Amiga, (απλά στο συμμάζεμα του αφιερώματος), μιας και ακόμα δεν έχουμε φτάσει στην κορύφωσή του, αλλά κι επειδή οι ίδιοι της οι δημιουργοί δεν έδειξαν ποτέ να κάνουν κάτι υπό σοβαρή μελέτη και προσχεδιασμένες κινήσεις. Λειτουργούσαν αντανακλαστικά, διαχειριζόμενοι κι αυτοί το φαινόμενο, όπως ένας πιτσιρικάς που πήρε το αυτοκίνητο του “μπαμπά” και κάθε φορά που καταφέρνει να αποφύγει έναν τοίχο, πανηγυρίζει την επιτυχία.

Με τη διαφορά, όμως, ότι ήταν αυτοί οι ίδιοι που έφτιαξαν το “αυτοκίνητο”. Μέσα από συγκυρίες, events παγκόσμιας κλίμακας και της διαμάχης των κολοσσών, έφεραν στο φως το μηχάνημα που περιγράψαμε στο πρώτο αφιέρωμα. Αυτό με τη σειρά του ήρθε και “θρονιάστηκε” ανάμεσα στα άλλα μηχανήματα της εποχής σαν εξωγήινος που πάει και κάθεται χαμογελαστός στην ουρά για τον οδοντίατρο, μαζί με όλους τους άλλους ανθρώπους που βογκάνε από τον πόνο. Έτσι, οι πρόθυμοι να “βάλουν ταμπέλες”, witch hunters της εποχής τη σταμπάρισαν ως παιχνιδομηχανή. Μέχρι ένα σημείο βοήθησαν και τα πανέμορφα παιχνίδια που είδαμε στο δεύτερο μέρος του αφιερώματος, αλλά σε κάθε περίπτωση δεν πέρασε απαρατήρητη. Άκμασε κι έλαμψε.

small shot amiga 1200x675

Συντέθηκε, έτσι, η χρυσή εποχή της Amiga, που κράτησε μέχρι το 1992-1993, όπου το μόνιμα κακό marketing της Commodore έφερε την παρακμή. Κυκλοφόρησε η Amiga 500+, ένα μηχάνημα ελάχιστα βελτιωμένο σε σχέση με το παλιό και κατά τι φθηνότερο, μόνο και μόνο για να αποσυρθεί λίγους μήνες μετά και να αντικατασταθεί από την Amiga 600, που προβλήθηκε ως “νέος Commodore 64”. Εκεί έκαναν το λάθος να ανακοινώσουν δύο νέα μοντέλα - έκπληξη για τους προσεχείς μήνες. Έτσι, η Α600 έπιασε πάτο, κι όλοι περίμεναν την έλευση των A1200 και A4000 που θα έφεραν το ολοκαίνουριο AGA chipset. Τα μοντέλα αυτά πήγαν καλά, αλλά η εταιρία είχε χάσει ήδη πόρους από τις προηγούμενες αποτυχίες.

Μέχρι που τους ήρθε μια ακόμα έμπνευση: να εισάγουν ένα μηχάνημα tabletop, σαλονάτο δηλαδή, που θα έφερε CD-ROM drive και θα λειτουργούσε με τηλεχειριστήριο αντί για ποντίκι. Ένα μηχάνημα, που θα διεκδικούσε θέση στο σαλόνι του κάθε σπιτιού με σκοπό να αντικαταστήσει το VHS με MPEG-1 βίντεο (πρόγονος του DVD), να προσφέρει παιχνίδια επιπέδου Amiga και να παρέχει παράλληλα κι ενημερωτικές εφαρμογές. Σας θυμίζει κάτι; Το όραμα της MS (κι οποιουδήποτε άλλου) με το Xbox One, το είχανε στην Amiga το 1990 με το CDTV.

commodore amiga cdtv remote control in 3d by zgodzinski d7mqyv5

To κόστος του ήταν 900$ και χαρακτηρίστηκε εύκολα ως “μια Amiga 500 χωρίς πληκτρολόγιο, αλλά με CD”. Ανταγωνισμός τότε στον χώρο υπήρχε μόνο με το CD-i της Philips και αργότερα με το Mega CD της SEGA. Στα PC, δούλευαν ακόμα με ασπρόμαυρο DOS. Η εποχή των multimedia, των Windows 95 και των CD-ROMS δεν είχε έρθει ακόμη.

Όμως απέτυχε. Προσπάθησαν ξανά με το full κονσολοποιημένο Amiga CD-32, το οποίο έφερνε ατόφιο gaming στα 32-bit πολύ πριν από τα Playstation και Saturn. Τα πήγε σχετικά καλά στην αγορά, αλλά το κακό είχε ήδη γίνει. Η μία μετά την άλλη γκάφα της Commodore οδήγησε σε power struggle στο εσωτερικό της εταιρίας και - τελικά - στη δήλωση χρεοκοπίας. Με αυτήν έσβησε σχεδόν κάθε software υποστήριξη και φυσικά σταμάτησε η ανάπτυξη οποιουδήποτε νέου μηχανήματος. Το brand name άλλαξε πολλά χέρια έκτοτε, για να μην καταλήξει πουθενά κοντά στις παλιές του δόξες. Σήμερα η τύχη του αγνοείται από τον γράφοντα κι οποιαδήποτε άλλη πληροφορία εφεξής δεν αποτελεί μνήμη, αλλά google search.

commodore amiga cd32 product shot recreated in 3d by zgodzinski d7ax8sj

Όσοι όμως έζησαν την Amiga εκ των έσω, τρέφουν ακόμα ιδιαίτερα έντονα συναισθήματα για το όνομα (είπαμε, σαν μάνα) και αναβιώνουν με τον τρόπο τους τις εποχές των περασμένων μεγαλείων και της gaming πολυχρωμίας. Ο κυριότερος είναι μέσω των emulators που κυκλοφορούν ελεύθερα στο διαδίκτυο ή ολοκληρωμένων πακέτων πλήρους μεταμόρφωσης ενός partition του PC σας σε κανονικά λειτουργούσα Amiga της επιλογής σας. Tα games και τα applications υπάρχουν σχεδόν όλα σε ROM μορφή, μιας και δύσκολα κάποιος θα είχε την καρδιά να ξεφορτωθεί τα εκατοντάδες floppies του επειδή, απλά, πάλιωσαν. Ο γράφων, επί παραδείγματι, έχει ακόμα στην κατοχή του πάνω από 300 δισκέτες που τον ταξίδεψαν μέσα από την εποχή εκείνη και που πρέπει κάποια στιγμή να μετατρέψει σε ROM όσο υπάρχουν ακόμα floppy drives στην αγορά.

Όπως και να ‘χει, το φαινόμενο Amiga δεν μπορεί να ξεχαστεί από κανέναν. Τόσο για την επανάσταση που έφερε στο gaming των υπολογιστών, όσο και για τις τελευταίες πρωτότυπες τεχνολογίες που εισήγαγε και που επηρέασαν τη μορφή των γιγαντιαίων brands, τύπου PlayStation, που ακολούθησαν. Σίγουρα το αφιέρωμα αυτό δε μπορεί να καλύψει ολόκληρο το φαινόμενο Amiga - το ξεκαθαρίσαμε άλλωστε στην αρχή αυτό - αλλά αποτελεί ένα ισχυρό έναυσμα ώστε να το ψάξει ο καθένας μόνος του, στο δικό του ρυθμό. Καλές αναμνήσεις σε κάποιους και καλές ανακαλύψεις στους υπόλοιπους!


Το πρώτο μέρος τoυ αφιερώματος θα το βρείτε εδώ.

Το δεύτερο μέρος του αφιερώματος θα το βρείτε εδώ.


 

Τσέκαρε το βίντεο

Ο Απόστολος μεγάλωσε τρώγωντας μακαρονάδα. Μακαρονάδα έφαγε, ένα μεσημέρι στα 8 του, όταν ένας θείος του τον πήγε για πρώτη φορά σε coin-op κι αυτό ήταν το αγαπημένο του πιάτο όσο περίμενε τον MSX να φορτώσει ένα παιχνίδι. Μετά τον CPC 6128 και τις Amiga 500 και 1200, ο εθισμός με το απολαυστικό αυτό γεύμα, τον οδήγησε να υιοθετήσει το όνομα Kabamaru, το ιαπωνικό alter ego του. Σήμερα, παίζει ακόμα Heroes of Might and Magic 3, κάνοντας διαλείμματα με σχεδόν οποιοδήποτε παιχνίδι πέσει στα χέρια του. Λατρεύει τον Terry Pratchett, την metal μουσική, την καλή μπύρα και την κουβέντα με φίλους.

Σχετικά άρθρα βάσει tags

Lore Galore - Deus Ex (pt.1)
Τα γεγονότα πριν και κατά τη διάρκεια του Human Revolution.
Αφιέρωμα - Amiga (pt.2)
Τα 24 πιο διάσημα Amiga games.
Αφιέρωμα - Amiga (pt.1)
Φτιαγμένο από πραγματικές αναμνήσεις...
Assassin's Creed - Ανασκόπηση (pt.2)
Δεύτερο και τελευταίο τμήμα στο αφιέρωμα για το lore της σειράς.
Loot boxes & Microtransactions
Γιατί δε μας φτάνει να πληρώνουμε αυτά που πληρώναμε...
Assassin's Creed - Ανασκόπηση (pt.1)
Μια αναδρομή σε παιχνίδια και lore της σειράς.
20 Χρόνια Fallout
To χρονικό μίας μεγάλης σειράς.
History of Consoles - Sony PlayStation
"Do not underestimate the power of PlayStation".

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία:

Πρέπει να συνδεθείς για να σχολιάσεις

Άτομα σε αυτή τη συζήτηση

  • Ο καλυτερος επιλογος σε ενα αψογο αφιερωμα! Μπραβο για αλλη μια φορα Αποστολε!

    Ελπιζω πραγματικα οι νεοι gamers (αλλα και οι παλαιοι) που θελουν να μαθουν την ιστορια της εξελιξης της αγαπημενης τους ενασχολησης (κατα την αποψη μου επιβαλεται αν θελουν να εχουν και σωστοτερη κριση για το σημερα αλλα και το μελλον), να αφιερωσουν λιγο απο τον χρονο τους και να διαβασουν τα τρια αυτα μερη του αφιερωματος στην Amiga!

    Η Amiga ηταν σταθμος στην ιστορια του gaming (και οχι μονο βεβαια), μεσω αυτης γεννηθηκαν κορυφαιοι developers και studios, αξεχαστα παιχνιδια και μια demo scene που ομοια της δεν εχει ξαναδει ο χωρος!

    Ηταν το τελευταιο κορυφαιο home computer που ξεχωρισε και στην ακμη της κερδισε σχεδον ολες τις "μαχες" απεναντι σε PCs που κοστιζαν 3 και 4 φορες οσο αυτη αλλα και σε dedicated consoles και ειχε το "θρασος" αλλα και την τυχη να "αγγιξει" λιγη απο την μαγεια των απλησιαστων σε κοστος Arcades/coin ops!

    Οσοι ζησαμε αυτες τις εμπειριες ακομα νιωθουμε δεος ακουγοντας τις μοναδικες μελωδιες του 4καναλου στερεοφωνικου ηχου της και βλεποντας τα πανεμορφα hand drawn γραφικα της και το ομαλοτατο scrolling της!
    Περιττο δε να αναφερω πως οποιος δεν εζησε τοτε την εμπειρια των Amiga demos, εχει χασει ενα απο τα σημαντικοτερα, ομορφοτερα και πιο δημιουργικα κομματια του home computing, που για πολλους ανοιξε δρομους και αλλαξε για παντα τη ζωη τους στον χωρο!

    Η Amiga ειχε τοσα πολλα "επιπεδα" που πραγματικα ειναι δυσκολο να τα καλυψεις και να τα μεταφερεις 100% μονο με λεξεις.....

    Για ολους εμας που το ζησαμε στο μεγιστο, η μονη απορια (και παραπονο) που εχουμε και δυστυχως θα μεινει για παντα αναπαντητη, ειναι το ποσο διαφορετικος θα ηταν ο χωρος μας αν η Commodore δεν ειχε καταδικασει την Amiga με τα λαθη που εκανε.......

    Παρολα αυτα....Τhe force is still strong....ακομα και 30 χρονια μετα! ;)

    Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 1 μήνα από Amiga500
  • Amiga500

    Ποια demos θα πρότεινες να δει κανείς;

  • Amiga500

    Kefrens Desert dreams
    State Of The Art
    Spaceballs 9 Fingers.
    Jesus On Es  
    Oddyssey (Alcatraz)
    Budbrain megademo 1
    Budbrain megademo 2
    Med Elks Technological Death
    Digital concert III
    Music dream 2

    Αυτα ειναι ενα πολυ μικρο δειγμα απο τα αναριθμητα demos της Amiga και ειναι απο τα πιο αγαπημενα μου, υπαρχουν βεβαια εκατονταδες αλλα για ολα τα γουστα! :)

    Οσα εχω βαλει παντως σε αφηνουν με το στομα ανοιχτο αν σκεφτεις οτι ολα αυτα γινοντουσαν με μολις 1mb μνημης και μολις 1 η 2 δισκετες (μονο το Odyssey ειχε 5 αν θυμαμαι καλα)!

    Πραγματικα αξιζει τον κοπο Αποστολη να τα δεις, για εμενα τα demos της Amiga ειναι το αποκορυφωμα του digital computer art των 80's-90's!


    Υ.Γ. Μην κουραζεσαι με emulators βαλε τους τιτλους στο youtube, τα εχει ολα!


    Βαζω ενα απο τα πιο αγαπημενα μου!

    Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 1 μήνα από Amiga500
  • Kefrens Desert Dreams

    Το demo που εχει ισως τα εντυπωσιακοτερα μουσικα κομματια που εχουν παιχτει ποτε απο το απιστευτο sound chip της Amiga, το ενα καλυτερο απο το αλλο!

    O Laxity ειχε τρομερη εμπνευση!

    Πλαισιομενα παντα με μερικα απο τα εντυπωσιακοτερα εφε και γραφικα για την εποχη (1993)!


    Ισως το πιο αγαπημενο μου demo ever!:)

    Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 1 μήνα από Amiga500
  • Amiga500

    Έλα τα τέκνο!



    Τρομερά εντυπωσιακά τα demo την εποχή εκείνη, η τελευταία λέξη, χαζεύω τώρα το άρθρο της wiki.

    Some Amiga demos, such as the RSI Megademo, or Crionics & The Silents "Hardwired" are considered seminal works in the demo field.

    Many Amiga game developers were active in the demo scene.

    The demo scene spearheaded development in multimedia programming techniques for the Amiga, such that it was de rigueur for the latest visual tricks, soundtrackers and 3D algorithms from the demo scene to end up being used in computer game development.


    Πόσο αδικοχαμένα αυτά τα μηχανήματα;

    Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 1 μήνα από Men of Low Moral Fiber
  • Amiga500

    Πωω ξεχασα το Hardwired! :o Πραγματικα κορυφαιο demo!

    Οσο για την demoscene (η οποια ειναι active ακομα και σημερα) ηταν πραγματικα "μητρα" για το hardcore (to the metal) programming, μιας και τα demo groups ανταγωνιζονταν το ενα το αλλο!

    Να ξαναθυμησω οτι η αρχικη ομαδα της γνωστης σε ολους μας Team 17 αποτελουνταν απο demo creators!

    Φαντασου φιλε ποσο εξωπραγματικα μας φαινοντουσαν ολα αυτα τοτε, οπου ακομα και ο "στερεοφωνικος ηχος" ηταν πραγματικο επιτευγμα για την εποχη (το CD μας ηρθε πολυ αργοτερα), ποσο μαλλον να ακους αυτα τα απιστευτα σε ποιοτητα και μελωδια κομματια απο τα 4 καναλια ηχου ενος computer chip!


    Υ.Γ. H Τechno μουσικη και γενικα οι synth ηχοι, ηταν κατι μαγικο! ;)

    Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 1 μήνα από Amiga500
  • Δεν αναφέρεται η σύγχρονη κατάσταση. Η Amiga δεν πέθανε, συνεχίζεται σε niche, χομπύστικο έστω επίπεδο με 3 λειτουργικά: AmigaOS 4.1 σε δική του PPC πλατφόρμα, AROS open source για PC και MorphOS που τρέχει σε PPC Mac, καινούργιο hardware (AmigaOne X5000) και μια παθιασμένη κοινότητα.
    Επίσης να αναφέρουμε και την κυκλοφορία νέων παιχνιδιών για την σύγχρονη και την classic Amiga.

    Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 1 μήνα από BillXL
  • BillXL

    Λογικα ο Αποστολης προσπαθησε στο αφιερωμα να επικεντρωθει στα χρονια της ακμης της Amiga και την εποχη που ηταν στα χερια της commodore αλλα και στα λαθη της δευτερης που εφεραν το επιχειρηματικο της τελος!

    Εχεις απολυτο δικιο σε αυτο που λες, οτι η Amiga (τουλαχιστον για αρκετους απο εμας σε ολο τον κοσμο) δεν εχει πεθανει, το ιδιο συμβαινει και με τον C64 που εχει φανατικοτατο κοινο, αλλα απο τη στιγμη που σημερα καποιος δεν μπορει να την αγορασει ως ενα ολοκληρωμενο μηχανημα με standard υποστηριξη σε ολους τους τομεις, ειναι λιγο δυσκολο να τραβηξει το ενδιαφερον των νεων παιδιων που εχουν μαθει αλλιως!

    Για εμας που την αγαπησαμε και συνεχιζουμε να την αγαπαμε, καθε νεο για αυτην (ακομα και στην σημερινη χομπιστικη μορφη της) σιγουρα μας προκαλει ελπιδα και χαρα, για τα παιδια ομως που δεν την εζησαν καλο ειναι πρωτα να μαθουν τι ηταν η Amiga και τι σημαινε για τον χωρο του Computing/gaming/Art και μετα υπαρχει παντα η ελπιδα να ενδιαφερθουν και για το παρον η το μελλον της!

    Αν παρατηρησες γι αυτο εχω γραψει αρκετες φορες την φραση "The force is still strong"! ;)

    Οσο για τις κυκλοφοριες νεων παιχνιδιων που πολυ σωστα αναφερεις, προσωπικα τις παρακολουθω καθημερινα και μαλιστα εχω δοκιμασει και αρκετα!
    Αυτη την περιοδο περιμενω πως και πως την μεταφορα του Green beret που ηταν ενας απο τους πιο αγαπημενους μου τιτλους στα arcades! :)

    Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 1 μήνα από Amiga500
  • Σας βαζω το link για τo Amiga demos section απο την Revision 2017, το μεγαλυτερο demo scene show/party στον κοσμο, πραγματικα αξιζει να αφιερωσετε λιγο απο τον χρονο σας για να απολαυσετε τα ολοκαινουργια (2017) demos της Amiga!

    Ξεκιναει με πιο απλα demos και προχωραει σε πιο εντυπωσιακα!

    Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 1 μήνα από Amiga500
  • Βαζω και ενα link απο προσφατο αρθρο του Amitopia που θα σας δωσει να καταλαβετε γιατι η Amiga ηταν τοσο μπροστα απο την εποχη της και στον τομεα του ηχου, περα απο ολα τα αλλα!

    AMIGA WAS ALREADY CAPABLE OF 14BIT PLAYBACK IN 1985

    http://amitopia.com/amiga-was-already-capable-of-14bit-playback-in-1985/

    Στο ιδιο αρθρο υπαρχει και το παρακατω βιντεακι με συνεντευξη του Glenn Keller, δημιουργου του ιστορικου sound chip της Amiga, οπου εξηγει ολη την ιστορια του πως δημιουργησε, κατα την αποψη πολλων, το πιο εμπνευσμενο/εντυπωσιακο sound chip ever, οπως και λεπτομερειες για το sound chip του ΑΑΑ chipset των next gen Αmiga, που δυστυχως ομως ποτε δεν ειδαμε...:(

    Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 1 μήνα από Amiga500
  • Υπέροχο αφιέρωμα που μας ξυπνάει φοβερές αναμνήσεις ! Στο Thomas soft όπως είπε ο Γιώργος τέτοιες μέρες το 90 γινόταν προσκύνημα για να βρούμε παιχνίδια amiga και atari st .

    Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 3 εβδομάδες από kairisg
  • Στις 27 & 28 Ιανουαρίου, διοργανώνουμε το 6ο AmiCamp, το οποίο είναι μια συνάντηση χρηστών Amiga στην χώρα μας.Σκοπός της εκδήλωσης αυτής είναι η διάδοση της ιδέας του AmigaOS ως κάτι ζωντανό και εξελισσόμενο..... Διαβάστε περισσότερα εδώ: http://www.gameover.gr/forum/gaming-genika/60678-amicamp-6-27-28-ianouariou-2018

Τελευταία Σχόλια

Knack 2 άντε και καλή μας τύχη
καλή επιτυχία σε όλους Gran Turismo Sport η το Overwatch
Dragons Dogma Dark Arisen!!!Καλή επιτυχία σε όλους!!!
south park κωδικός!!
Gran turismo Sport και καλη τυχη σε ολους
kalhsperes paidia...endiaferomai gia to south park(xboxone)