Game of the year? RPG of the decade?

Might & Magic. Baldur’s Gate. Planescape Torment. Ultima. Ονόματα θρύλοι και συνώνυμα με role playing παιχνίδια-σταθμούς για τη βιομηχανία και τους gamers. Τίτλοι που καταπέλτισαν το είδος μπροστά, που δεν κόλλησαν μπροστά στις δυσκολίες, που δεν ακολούθησαν την εύκολη λύση και που εν τέλει, κατέκτησαν την κορυφή της gaming οροσειράς, καρφώνοντας τη σημαία τους και δείχνοντας το δρόμο για το μέλλον. Τα χρόνια όμως πέρασαν, το κόστος παραγωγής αυξανόταν ολοένα και περισσότερο και οι περισσότεροι publishers σταμάτησαν να ενδιαφέρονται για μεγάλα, επικά, πολύπλοκα παιχνίδια γεμάτα νοήματα και βάθος.

Το κοινό ζητούσε νέο FIFA, νέο CoD και, εν τέλει, όταν ένα Mass Effect 1 πουλάει το 1/10 απ' ότι ένα CoD αλλά κοστίζει πολύ παραπάνω, ποιος publisher θέλει να ρισκάρει έτσι; Η έλευση του Kickstarter, μαζί με την προώθηση των indie τίτλων μέσα από τα Steam & Desura (PC) και xbla (κονσόλες), στάθηκε η αιτία να ταρακουνηθεί λίγο η μουχλιασμένη καρέκλα ορισμένων παραγωγών και να αρχίσουν να κυκλοφορούν ορισμένες προσπάθειες, που προ ολίγων ετών δεν υπήρχε περίπτωση να βλέπαμε. Σίγουρα, το Kickstarter δεν είναι πανάκεια και έχουν υπάρξει περιπτώσεις που το τελικό αποτέλεσμα δεν βγήκε αρκετά καλό ή ούτε καν κυκλοφόρησε. Όμως, ευτυχώς για όλους μας, υπάρχουν και περιπτώσεις όπως το Broken Sword 5 και το Xenonauts όπου ο τελικός τίτλος παρέδωσε όλα όσα υποσχέθηκε και ενθουσίασε το κοινό που τα είχε στηρίξει.

divinity-original-review-01

Σε αυτή την «κλίκα» βρίσκεται και το campaign της Larian για το Divinity: Original Sin. Ή μάλλον, βρίσκεται σε μια κατηγορία από μόνο του καθώς όχι μόνο δίνει όλα όσα υποσχέθηκε, αλλά παρέδωσε ένα από τα καλύτερα RPGs της σύγχρονης εποχής, με έναν τίτλο που είναι τόσο oldschool όσο φρέσκος και επαναστατικός. Αν τα τελευταία χρόνια είχατε αναλωθεί με fantasy RPGs δευτέρας κατηγορίας και με παιχνίδια που είχαν παραγίνει απλοϊκά, η στεναχώρια σας πλέον έχει τελειώσει, ο "Μεσσίας" κατέφθασε για να σας σώσει.

Για όσους δεν γνωρίζουν, η σειρά Divinity δεν είναι καινούργια στον χώρο των RPGs. Ίσα ίσα, έχει δώσει στο παρελθόν τρία άλλα RPGs (Divine Divinity, Beyond Divinity, Divinity 2) και ένα role playing strategy (Divinity: Dragon Commander), παιχνίδια που ήταν από καλούτσικα έως πολύ καλά. Το Divinity: Original Sin, λοιπόν, εξελίσσεται πριν από τα υπόλοιπα παιχνίδια της σειράς, λειτουργώντας ως ένα δυναμικό prequel για τον κόσμο του Rivellon. Είναι ένας τυπικός κόσμος περιπέτειας, δαιμόνων, ασυδοσίας και μαγείας.

divinity-original-review-02

Τα τελευταία χρόνια μια απόκρυφη ομάδα έχει αρχίσει να προσπαθεί να ελέγξει μια απαγορευμένη μορφή μαγείας και δύναμης, γνωστή και ως Source. Μοναδική ασπίδα του απλού πολίτη απέναντι σε αυτή την απειλή, η Order of the Source Hunters, μια οργάνωση επίλεκτων μαχητών η οποία προσπαθεί να επαναφέρει την τάξη στον κόσμο του Rivellon.

Η περιπέτειά σας λοιπόν, θα ξεκινήσει με μια ομάδα από δύο τέτοιους Source Hunters, οι οποίοι έχουν αποσταλθεί να ερευνήσουν μια περίεργη δολοφονία σε μια ακριτική πόλη. Και ενώ στην αρχή τα πράγματα θα εξελίσσονται με ιδιαίτερα αργούς ρυθμούς, το παιχνίδι σιγά σιγά θα περιπλέξει την ιστορία σε ένα τυπικό σενάριο σωτηρίας του κόσμου, με αρκετό πλέξιμο άλλων διαστάσεων αλλά και χωροχρονικών ταξιδιών και τερτιπιών. Σε γενικές γραμμές, η σεναριακή εξέλιξη του παιχνιδιού -στις 80-100 ώρες του- δεν απογοητεύει αλλά ούτε εντυπωσιάζει. Πρόκειται για μια κλασσική ιστορία σε έναν εξίσου κλασσικό σχετικά κόσμο και είναι λιγάκι κρίμα που στο βασικό σεναριακό κορμό του το Original Sin δεν καταφέρνει να ξεφύγει από τα standards του είδους.

divinity-original-review-03

Από την άλλη, αυτό που δεν καταφέρνει στη βασική πλοκή του, το καταφέρνει σε όλο τον υπόλοιπο κορμό του, χάρη στην καθ' όλα εξαιρετική και ευρηματική γραφή του. Πρόκειται για έναν τίτλο που, αν και είναι σοβαρός, δεν διστάζει συχνά πυκνά να χρησιμοποιήσει έντονο, καυστικό ή και παλιμπαιδίστικο χιούμορ για να ηρεμίσει μια κατάσταση και να δώσει ένα χρώμα στο σενάριο. Ένας τίτλος όπου τα quest του, σύνθετα και απλά, είναι ιδιαίτερα καλογραμμένα, με πολλές ανατροπές, φρέσκες έξυπνες ιδέες και κυρίως πολλούς τρόπους επίλυσης!

Και δεν αναφερόμαστε στο μοντέρνο τρόπο επίλυσης -που είναι συνήθως διαφορετικού επιπέδου βίας- αλλά σε πραγματικά ευρηματικές λύσεις που θυμίζουν Fallout 2, τον τελευταίο RPG τίτλο που πραγματικά έδωσε τεράστιο βάρος στο role playing των quests. Ναι, μπορείτε να σκοτώσετε έναν τύπο για να μπείτε κάπου. Αλλά μπορείτε και να τον ξεγελάσετε. Να τον τρομάξετε. Να μπείτε από αλλού με ριφιφί. Να χρησιμοποιήσετε αντιπερισπασμό. Να τον μαγέψετε. Να τον πάρετε με το μέρος σας. Σχεδόν όλα τα quests του παιχνιδιού προσφέρουν πολλαπλές λύσεις. Και το βασικό είναι πως οι περισσότερες από αυτές δεν είναι εξόφθαλμες αλλά απαιτούν σκέψη, ευρηματικότητα ή και φαντασία.

divinity-original-review-04

Ακόμα και στα κεντρικά quests που είναι πιο κλειστά, η εξέλιξή τους και η εξέλιξη της ιστορίας αλλάζει σημαντικά ανάλογα με τις επιλογές που κάνατε κατά τη διάρκεια του quest. Επιλογές που συχνά πυκνά θα σας αφήσουν κοκαλωμένο να κοιτάτε την οθόνη σας, μιας και το παιχνίδι κατέχει ένα ιδιαίτερο βάθος που μόνο μια παλιά σειρά θα μπορούσε να έχει. Ατελείωτο lore, που απλά υπάρχει διάχυτο σε όλο το παιχνίδι και δίνει hints για διαφορετικές προοπτικές, μπόλικα Easter eggs με συνδέσεις στα άλλα παιχνίδια της σειράς και, κυρίως, επιλογές που έχουν να κάνουν με ένα από τα βασικότερα στοιχεία του Original Sin, αυτό του co-op.

Όπως αναφέρθηκε στην αρχή, στην περιπέτεια αυτή πρωταγωνιστές είναι δύο Source Hunters και έτσι, σε αντίθεση με τα περισσότερα παιχνίδια, οι βασικοί χαρακτήρες που ελέγχετε είναι δύο. Πέρα από το γεγονός πως ο καθένας τους έχει το δικό του background και ιστορία, έχει και την προσωπικότητά του. Έτσι, πολύ συχνά θα βρεθείτε αντιμέτωποι με μια περίπτωση όπου θα πρέπει να αποφασίσετε πώς θα δράσετε. Εκεί, μπορείτε να κάνετε τους χαρακτήρες σας να συμφωνήσουν ή να διαφωνήσουν, εξελίσσοντας διαφορετικά τμήματά τους, επηρεάζοντας τη σχέση μεταξύ τους και φυσικά αλλάζοντας την ιστορία σύμφωνα με τα δικά τους μέτρα και σταθμά. Και το καλύτερο; Αυτό το co-op σύστημα μπορείτε να το παίξετε είτε μόνοι σας είτε με κάποιον φίλο μέσα από το internet.

divinity-original-review-05

Έτσι, σε μια Baldur’s Gate λογική με περισσότερη διάδραση, το Divinity: Original Sin προσφέρει μάλλον την καλύτερη online co-op εμπειρία που έχουμε δει σε παιχνίδι μέχρι σήμερα. Και οι δύο χαρακτήρες είναι εξίσου σημαντικοί στην ιστορία, έχουν τεράστια επαφή μεταξύ τους και πραγματικά ο κάθε παίκτης θα κάνει ένα role play που εφάμιλλο δεν έχουμε ξαναδεί σε τέτοιο RPG.

H ελευθερία πάντως που υπάρχει στο questing και στο co-op δεν θα ήταν δυνατή αν και το κεντρικό gameplay του παιχνιδιού δεν παρείχε τις ανάλογες δυνατότητες και ευκολίες στον υπόλοιπο τίτλο. Από την αρχή γίνεται εμφανής η μεγάλη ελευθερία που παρέχει το παιχνίδι. Πέρα από το γεγονός ότι έχει ένα αρκετά ανοιχτό character development σύστημα με πολλά classes, abilities, skills, attributes και spells, το Original Sin είναι ιδιαίτερα ανοιχτό και στους μηχανισμούς μάχης και αλληλεπίδρασης με το περιβάλλον. Αυτό δεν είναι κάτι που θα περίμενε κανείς από έναν τίτλο ο οποίος δουλεύει κάτω από ένα σύστημα μάχης turn based, αλλά είναι η αλήθεια.

divinity-original-review-06

Το παιχνίδι της Larian, λοιπόν, θυμίζει πολύ την ελευθερία που είχαν τίτλοι όπως οι Arcanum, Fallout και Elder Scrolls, όπου οι χαρακτήρες σας και οι σύμμαχοί τους μπορούν να επισκεφτούν κάθε περιοχή και μέρος, αρκεί να βρείτε τον κατάλληλο τρόπο. Να σκοτώσετε τον κάθε χαρακτήρα, ακόμα και τους πιο βασικούς στην ιστορία, και να βγείτε από τη ροή της εξερευνώντας άλλες προοπτικές ή και προχωρώντας την πριν την καθορισμένη από τα quest ώρα της. Εκεί που το gameplay όμως λάμπει, είναι στη διάδραση του παίκτη με το περιβάλλον του.

Έχει πάρει φωτιά ένα πλοίο; Κάντε cast ένα spell βροχής για να το σώσετε. Βρίσκεται ένας αντίπαλος μέσα σε νερά; Ρίξτε κεραυνό στο νερό για να τον κάνετε stun. Μία ξύλινη πόρτα σας εμποδίζει; Σπάστε την με το όπλο σας ή κάψτε την με ένα fireball. Είστε χαμένοι σε ένα λαβύρινθο και δυσκολεύεστε; Μιλήστε με ένα skill με τους αρουραίους γύρω σας και θα σας δώσουν οδηγίες! Χάσατε έναν κακοποιό μέσα στο δάσος; Κρίμα που δεν είχατε μάθει tracking skills για να τον ακολουθήσετε. Το κάθε element δρα ανάλογα μέσα στο περιβάλλον, το κάθε skill μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να ξεκλειδώσει νέες προοπτικές και το κάθε spell μπορεί να προσφέρει ατελείωτες στρατηγικές κινήσεις στο τερέν. Ο κόσμος του Original Sin είναι όσο ελεύθερος ή όσο κλειστός εσείς επιθυμείτε, καθώς όλα τα παραπάνω δεν είναι υποχρεωτικά και απλά βρίσκονται για να προσφέρουν εναλλακτικές διαδρομές.

divinity-original-review-07

Και αυτές είναι πολύ συχνά απαραίτητες, καθώς η δυσκολία του παιχνιδιού είναι αρκετά υψηλή. Από τα πρώτα levels κιόλας θα πάρετε χαμπάρι πως ακόμα και οι πιο απλές μάχες θέλουν προσοχή, μελέτη και στρατηγική, μιας και το παιχνίδι δεν διστάζει να σας πετάξει στα βαθιά από νωρίς. Οι αντίπαλοι χτυπάνε ανελέητα, είναι αρκετά οργανωμένοι και συνήθως έχουν ένα πολυσύνθετο party από διάφορα classes, δυνάμεις και αδυναμίες έτσι ώστε κάθε μάχη να απαιτεί τη μόνιμη προσοχή σας.

Όπως είπαμε και προηγουμένως, οι μάχες αυτές δουλεύουν κάτω από ένα τυπικό και παραδοσιακό σύστημα turn based. Σε κάθε γύρο, ο κάθε χαρακτήρας και εχθρός έχει συγκεκριμένους πόντους για να κάνει ό,τι επιθυμεί. Οι απλές επιθέσεις κοστίζουν λιγότερους πόντους από τις δυνατότερες, τα μεγάλα spells απαιτούν απόλυτη παράδοση του γύρου και, φυσικά, όλη η κίνηση γίνεται σε ένα αόρατο grid, με τον παίκτη να βλέπει το πόσο θα του κοστίσει το παραμικρό. Η ελευθερία όμως που δίνει το gameplay μπαίνει και εδώ και βοηθάει το παιχνίδι να κρατήσει έναν πιο δυνατό ρυθμό. Πώς είναι δυνατόν να μη γελάσετε όταν τηλεμεταφέρετε έναν αντίπαλο σε μια περιοχή που φλέγεται, αυτός πανικοβληθεί, τρέξει να ξεφύγει και περάσει δίπλα από μια άλλη εύφλεκτη περιοχή, την ανάψει και αυτή και έτσι, κάψει και τους συντρόφους του που κρύβονταν εκεί;

divinity-original-review-08

Παρ' όλη την ελευθερία του gameplay όμως, turn based μηχανισμοί + υψηλή δυσκολία = βραδύς ρυθμός εξέλιξης του παιχνιδιού. Θεωρούμε πως το pause & play σύστημα της Bioware θα ήταν μια μάλλον καλύτερη επιλογή για ένα τόσο μεγάλο παιχνίδι, καθώς, ως έχει, υπάρχουν στιγμές που θα σας κουράσει με τον αργό ρυθμό του. Πάντως, το crafting του τίτλου είναι ένα από τα καλύτερα που έχουμε συναντήσει σε video game. Το κάθε αντικείμενο μέσα στο παιχνίδι, από το πιο απλό μέχρι το πιο σύνθετο, μπορεί να αποσυνδεθεί σε κομμάτια ή να φτιαχτεί από τον παίκτη. Όμως, αυτά τα πράγματα δεν τα έχει κανείς στο πιάτο του.

Αντιθέτως, ο παίκτης καλείται να κερδίσει εμπειρία, να μελετήσει βιβλία, να ανταλλάξει εκατοντάδες συνταγές και να ερευνήσει μεθοδικά τον κόσμο του παιχνιδιού αν θέλει να μπορέσει να μαζέψει τα κατάλληλα στοιχεία για να μάθει πώς φτιάχνεται το κάθε αντικείμενο. Όμως, το crafting, όσο έξυπνο και βαθύ και αν είναι, έρχεται αντιμέτωπο με το μεγαλύτερο πρόβλημα του παιχνιδιού, αυτό του inventory system. Δυστυχώς, σε αυτό τον τομέα η Larian Studios τα έκανε τέσσερις φορές πιο σαλάτα από τη CD Project στον αρχικό σχεδιασμό του inventory system του “The Witcher”. Και ο αριθμός τέσσερα συμβολίζει το βασικότερο πρόβλημα του σχεδιασμού του.

divinity-original-review-09

Η Larian, βλέπετε, αποφάσισε να χρησιμοποιήσει hardcore σχεδιασμό του inventory, τύπου Baldur’s Gate, με τον κάθε χαρακτήρα να έχει το δικό του. Οκ, δεκτό και απόλυτα σεβαστό αυτό. Όμως, αυτό το σύστημα, για να δουλέψει σωστά, απαιτεί μια υπόγεια διασύνδεση μεταξύ των backpacks. Με δύο κεντρικούς χαρακτήρες και δύο extras, η ομάδα σου έχει πάντα τέσσερα διαφορετικά backpacks. Αν όμως πάει ο χαρακτήρας Α να ανοίξει μια πόρτα και το κλειδί το έχει ο Β, τότε δεν γίνεται τίποτα. Πρέπει να δώσετε το κλειδί ή να πάει ο Β. Αν ο Β έχει ένα quest item, μόνο αυτός μπορεί να προχωρήσει το quest και κανένας άλλος.

Και κυρίως, όταν θέλεις να κάνεις craft ένα όπλο, μπορείς να το κάνεις μόνο με αυτόν που έχει εμπειρία στο crafting και πρέπει να έχει όλα τα υλικά στο inventory του. Όπως καταλαβαίνετε λοιπόν, με τα inventory να είναι αρκετά μεγάλα (περιορίζονται από βάρος και όχι από χώρο!) και τα αντικείμενα που βρίσκεις να είναι χιλιάδες, το χάος που δημιουργείται μέσα στα δισάκια σας είναι πραγματικά εξοργιστικό. Έτσι, είναι πάρα πολλοί οι παίκτες που απλά θα προσπεράσουν το crafting, γιατί δεν θέλουν να χάσουν τις δεκάδες ώρες που θα χρειαστούν για το ατελείωτο micro management. Όλο αυτό είναι απόρροια του παλιομοδίτικου χαρακτήρα του παιχνιδιού, και σε αυτόν τον τομέα η Larian σκόνταψε σε ένα πρόβλημα που θεωρούσαμε κλινικά νεκρό εδώ και χρόνια, γεγονός που αποτελεί παράδειγμα ότι κάποιες φορές η νοσταλγία για τα παλιά δεν είναι πάντοτε η καλύτερη λύση.

divinity-original-review-10

Στην ηχητική επένδυση του τίτλου πάντως, μόνο στα παλιά δεν κόλλησε η Larian. Πέρα από το γεγονός ότι και οι δύο χαρακτήρες έχουν full speech (οι NPCs πιο περιορισμένο), η ποιότητα της δουλειάς που έχει γίνει είναι ιδιαίτερα καλή και εξελίσσεται υπέροχα. Έτσι, οι δύο χαρακτήρες που ξεκίνησαν ήρεμα στην αρχή, ανάλογα με τις πράξεις σας, τις επιλογές και τις συζητήσεις σας, αρχίζουν να υποδηλώνουν περισσότερο τα αισθήματα που τους δώσατε και να γίνονται ολοένα πιο "ζωντανοί" όσο περνάει η ώρα. Εκεί όμως που πραγματικά εντυπωσίασε με τη δουλειά της η Larian, είναι στην ενορχήστρωση του τίτλου.

Πρόκειται για μια μουσική επένδυση που ενώ κρατάει τον αναγκαίο επικό χαρακτήρα του παιχνιδιού, ξεφεύγει αρκετά από τη συνηθισμένη επική σύνθεση που ακούς για 100 ώρες και μετά δεν θυμάσαι τίποτα γιατί μπήκε όλη στο background. Εδώ κατάφεραν να προσφέρουν μια πιο ιδιαίτερη μελωδία, με αραβικές επιρροές, ανάλαφρες διακυμάνσεις και σκοτεινές, βαθιές στιγμές που πιο πολύ θυμίζουν ένα μείγμα Journey & Diablo παρά Dragon Age και Witcher. Όσον αφορά τον οπτικό τομέα, το παιχνίδι δείχνει ξεκάθαρα πως ήταν έρμαιο του budget του. Με μόλις 4.000.000$ budget για τη δημιουργία ενός τόσο μεγάλου RPG, ήταν επόμενο πως τα γραφικά του δεν θα μπορούσαν να συγκριθούν με σύγχρονα παιχνίδια του είδους. Έτσι, τα textures είναι συχνά κάπως απλά, τα 3D models κάπως χοντροκομμένα και η μηχανή γραφικών του παιχνιδιού δείχνει να ζορίζεται ιδιαίτερα για να αποδώσει τους μεγάλους ανοιχτούς κόσμους της, κάνοντας το παιχνίδι αρκετά βαρύ και πιο αργό στο gameplay όπως προαναφέραμε.

divinity-original-review-11

Όμως, παρ' όλη τη μέτρια ποιότητά του στα σημεία, το Original Sin καταφέρνει να υπερκαλύψει τις ατέλειές του χάρη στο ιδιαίτερο art direction του. Πρόκειται για έναν RPG τίτλο ιδιαίτερα πολύχρωμο και φωτεινό, σε σημείο που ξεπερνάει ακόμα και τα Sacred σε σπιρτάδα και σχεδιαστική χαρά. Και ενώ αυτή η σχεδιαστική κατεύθυνση θα ήταν ικανή να μειώσει τη σοβαρότητα ενός άλλου τίτλου, πιστό στο όνομα Divinity, το Original Sin ακολουθεί τους προκατόχους του και μένει σταθερά άγριο, βίαιο, βρώμικο και δίχως censorship για τις αδύναμες καρδιές.

Και αν εν τέλει, θέλετε κάτι παραπάνω και ο κόσμος του Rivellon δεν είναι αρκετά μεγάλος για εσάς, το παιχνίδι δίνει και τον επίσημο editor, με τον οποίο θα μπορέσετε να φτιάξετε τον δικό σας κόσμο, αποστολές, χαρακτήρες, γραφικά, κλπ και να τα ενσωματώσετε μέσα στο παιχνίδι σας ή να τα ανεβάσετε στο internet για τους άλλους παίκτες. Πρόκειται για έναν editor που θυμίζει τον αντίστοιχο του Neverwinter Nights σε μέγεθος και δυνατότητες και είναι σίγουρο πως θα αποτελέσει το ορμητήριο για ατελείωτα νέα modifications.

divinity-original-review-12 100 περίπου ώρες μετά και με χιλιάδες νεκρούς στα πόδια μας, το Divinity: Original Sin έριξε τίτλους τέλους. 10 περίπου λεπτά μετά, ήμασταν κολλημένοι στον character generator, χτίζοντας τους νέους χαρακτήρες μας για το επόμενο playthrough, αυτό μέσω διαδικτυακού co-op. Τόσο καλό είναι το παιχνίδι, που μετά από τόσες ώρες "καψίματος" κάτω από τον καλοκαιρινό ήλιο, σε καλεί αμέσως πίσω στην αγκαλιά του. Ουδείς αναμάρτητος λένε, και έτσι, το Divinity: Original Sin έχει και αυτό τα προβλήματά του στους τομείς που αναφέραμε. Έχει ακόμα και ορισμένα glitches και bugs γραφικών που ξέφυγαν από την early access και συμμαζεύονται σιγά μα σταθερά. Έχει και λίγο απότομη εισαγωγή στους μηχανισμούς του, αλλά και πολύ αργή ροή στις πρώτες 3-4 ώρες. Αλλά, πάνω από όλα, έχει ψυχή, τσαγανό και πυγμή. Έχει φιλότιμο, μια λέξη που δεν υπάρχει σε άλλη γλώσσα πέρα των ελληνικών, που όμως κατάφερε να περάσει το νόημά της μέσα από τα σχεδιαστικά χέρια των Βέλγων της Larian Studios.

Είναι ένας τίτλος τεράστιου βεληνεκούς, που συνδυάζει τα καλύτερα από το παρελθόν και το παρόν των RPGs, προσθέτοντας νέες, φρέσκες αλλαγές στη συνταγή, που πραγματικά ταράζουν τα νερά. Παίζοντας το Original Sin θα βρεθείτε να σκέφτεστε πως είναι αδύνατον όλα αυτά τα αυτονόητα πράγματα να μην είχαν γίνει σε τόσα άλλα παιχνίδια ως τώρα. Ναι, στο inventory τα έκαναν... σαλάτα του Καίσαρα, αλλά ακόμα και αυτό δεν είναι ικανό να αμαυρώσει έναν τέτοιο τίτλο-σταθμό. Πρόκειται για ένα από τα καλύτερα tactical RPGs που έχουν κυκλοφορήσει αυτό τον αιώνα και θέτει με αξιώσεις την υποψηφιότητά του για Game of the Year. Οι PC gamers, που είναι ταυτόχρονα και οπαδοί των RPGs, δεν έχουν καμία απολύτως δικαιολογία για να μην το αποκτήσουν.

Τσέκαρε το βίντεο

Ταυτότητα παιχνιδιού

Edition: N/AGenre: RPGΔιάθεση: Ψηφιακή διάθεση
Αριθμός παικτών: 1-2Ανάπτυξη: Larian StudiosΗμ. Έκδοσης: 30/06/2014
PEGI: N/AΕκδότης: Larian StudiosΠλατφόρμες: PC

Θετικά

  • Ένα από τα καλύτερα RPGs που έχουν κυκλοφορήσει στη σύγχρονη εποχή.
  • Υπέροχη ενορχήστρωση που ξεφεύγει από τα συνηθισμένα fantasy μονοπάτια.
  • Εξαιρετικό σύστημα gameplay που αναζωογονεί το RPG genre, δίχως όμως να υποκύπτει σε απλοποιήσεις μόδας.
  • Επιτέλους, quests με πολλαπλές και έξυπνες δυνατότητες επίλυσης!
  • Υψηλή δυσκολία που επιτάσσει στρατηγικές κινήσεις και όχι επαναστατικά γιουρούσια.
  • Ένας καλοσχεδιασμένος ενσωματωμένος editor για να φτιάξετε τις δικές σας περιπέτειες.
  • Εκπληκτική γραφή, με πολύ χιούμορ και δραματικές στιγμές...

Αρνητικά

  • ...αλλά κάπως συνηθισμένη κεντρική ιστορία.
  • Το inventory θέλει ολικό redesign.
  • Είναι κάπως βαρύ και αργό.

Βαθμολογία

Αρχιτέκτων και συντηρητής ιστορικών κτιρίων κατ' επάγγελμα, μόλις πέσει η νύχτα φοράει την καμπαρντίνα του και σουρτουκεύει σε αναζήτηση μιας νέας περιπέτειας. Ταξιδιώτης και ονειροπόλος, με κλινικά κολλήματα σε Fantasy και Sci-Fi, gaming backstory από τα 80s και mantra τη φράση «η ιστορία και οι γρίφοι πάνω απ’όλα», δεν χαρίζει κάστανο σε νεοτερισμούς υπερβολικής ευκολίας. Αν είσαι adventure, RPG ή strategy, είναι σχεδόν σίγουρο ότι έχετε περάσει πολλές γλυκές νύχτες μαζί…

Σχετικά άρθρα βάσει tags

Destiny 2: Curse of Osiris
Brother Vans: Το cosplay του Ezio.
A Hat in Time
Μία καλή χρονιά για τα τρισδιάστατα platformers.
Νέα μετάθεση κυκλοφορίας για το Ni no Kuni II
Για την "επίτευξη της βέλτιστης ποιότητας".
Τα περιεχόμενα του Season 3 Pass για το Rainbow Six: Siege
Νέοι Operators, premium services και άλλα.
Διαθέσιμη η Gold Edition του Resident Evil 7: Biohazard
Καθώς και τα DLC για τον τίτλο.
Star Ocean: The Last Hope - 4K & Full HD Remaster
Η αναβίωση της ελπίδας μέσω βέλτιστων ρυθμίσεων και υψηλού frame rate.
Ανακοινώθηκε η Street Fighter 30th Anniversary Collection
Ένας φόρος τιμής στη fighting σειρά.
Trailer για το Overkill’s The Walking Dead
Γνωριμία με τον Aidan.
Ανακοινώθηκαν οι επόμενοι χαρακτήρες του Street Fighter V
Τρεις επιστροφές, δύο νέοι και μια ενήλικη Sakura.

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία:

Πρέπει να συνδεθείς για να σχολιάσεις

Άτομα σε αυτή τη συζήτηση

  • Το κείμενο με έψησε να παρατήσω το πλάνο και να το αγοράσω σήμερα. Από τις φωτογραφίες φαίνεται να υπάρχει μεγάλη ποικιλία στα περιβάλλοντα. Σχετικά με το budget, όταν δεν σπαταλά κάποιος χρήματα σε φίρμες ηθοποιούς, σεναριογράφους, κτλ, λογικό είναι να φτιάχνει ένα εξαιρετικό rpg, αντί ένα καμουφλαρισμένο on-the-rail shooter με QTE.

  • tonyzet

    σποντα για το Mass Effect? :D

  • Sky333

    Δεν είμαι πλέον σίγουρος τι είναι rpg ;)

    Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 3 χρόνια από tonyzet
  • Εξαιρετικό RPG στο λίγο χρόνο που ασχολήθηκα. Θα το παίξω κανονικά στο καινούργιο μου PC, όταν αυτό θα είναι έτοιμο.

  • (Pc) gaming at it's finest.Ωραίο το review για ένα πολύ ιδιαίτερο παιχνίδι.Περιμένω να βρω κάποια στιγμή χρόνο για να το τιμήσω (φοβάμαι ότι θα αργήσει πολύ αυτή η στιγμή όμως!).
    Νομίζω ότι και το μεγαλύτερο, κατά κοινή ομολογία, πρόβλημα του παιχνιδιού, το inventory system του, αργά ή γρήγορα θα το λύσει η κοινότητα μέσω κάποιου mod.
    Συγχαρητήρια στους Βέλγους για την προσπάθειά τους.Είναι πραγματικά μια αχτίδα φωτός στο αρκετά σκοτεινό τούνελ, στο οποίο βρίσκεται το gaming τελευταία.Και επιτέλους το πρώτο πολύ μεγάλο παιχνίδι που βγαίνει από το kickstarter.

  • Υπέροχο ακούγεται! :D Το θέμα με το inventory, αν δεν λυθεί με official patch, πιθανότατα θα λυθεί με mod. Άντε να παίρνουν μπροστά τα old-school RPGs! Α, οι τύποι της Larian πάντα είχαν απολαυστικό χιούμορ στα παιχνίδια τους!
    Y.Γ. Επιτέλους, ρε παιδιά, βρίσκεις κλειδωμένη, ξύλινη πόρτα και την σπας με το τσεκούρι ή την καις με fireball. Το σκηνικό να έχεις mage με fireball που σκοτώνει μονομιάς 5 εχθρούς, και στην πόρτα το fireball να μην αφήνει ούτε γρατσουνιά, είναι τρομερά αναχρονιστικός -ή αν θέλετε, τεμπέλικος- σχεδιασμός.

    Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 3 χρόνια από imortalicus
  • Υπέροχο review για ένα υπέροχο παιχνίδι. Το έχω εδώ και αρκετό καιρό και ομολογώ πως τέτοια αίσθηση rpg είχα καιρό να νιώσω. Απαραίτητο για όλους τους οπαδούς των rpg και δη για τους old school.
    Υ.Γ. Το παιχνίδι το έφτιαξαν Βέλγοι γι' αυτό και δεν υπάρχει :p:p

  • Μπηκε στην wishlist. Σε καποια καλη προσφορα θα αγοραστει.

  • το εχω ηδη ξεκινησει εδω και λιγες ημερες...... παιδια ειναι το r.p.g. που περιμεναμε χρονια.....:)

  • Ωραιο review Αλεξανδρε. Το παιχνιδι μου εχει κανει κλικ με το που το ειδα. Αλλα το θεμα ειναι οτι δεν εχω ασχοληθει ξανα με τετοιου ειδους παιχνιδια. Μου προτεινετε να το αγορασω η θα δυσκολευτω πολυ?

  • SkAk

    Είναι ζόρικο φίλε μου. Πραγματικά ζόρικο.

  • gfreeman

    Ευχαριστω Σαββα. Οποτε ΑΚΥΡΟ...

  • SkAk

    ναι, δεν το προτείνω για αρχάριο με την καμία, θα το παρατήσουν οι περισσότεροι.
    Καλύτερα να αρχίσεις από τα πιο απλά όπως Witcher 2, να πας στα πιο σύνθετα όπως Dragon Age Origins και μετά να έρθεις στα βαθιά νερά ;)

  • Όντως ειναι αρκετά δύσκολο...

  • Απαραιτητο. Ομως θα παιχτει την σωστη στγμη.

  • Tο co-op σε τι βαθμό δοκιμάστηκε? Σεπτέμβρη το τσιμπάει ένας φίλος και ψήνεται 2ο playthrough full co-op. Υπάρχουν προβλήματα με disconnects? Με τα loading στο co-op τι παίζει, είναι χειρότερα? Είναι το pc μου λίγο μπρίκι, προβλέπεται ο άλλος να τρώει πασατέμπο ενώ φορτώνω.

  • Frapes

    κανα 30-40 ώρες έχει δοκιμαστεί το co-op. δουλεύει μια χαρά, αρκεί και οι δύο να έχετε καλές συνδέσεις κ μηχανήματα.
    οπως κ στο single player, το παιχνίδι κάνει λίγα αλλά μεγαααααλα loadings όταν φορτώνει ολόκληρες μεγάλες περιοχές. εκεί, οταν τελειώσει η φόρτωση για τον φίλο σου, θα περιμένει να φορτώσει κ το δικό σου.
    αν το μηχάνημά σου σέρνεται, τότε λογικό ο άλλος να περιμένει παραπάνω.

    Πάντως δεν προτείνω να το παίξεται στα minimum requirements. οπως είπα, ειναι αρκετά βαρύ κ καλό ειναι να ειστε σε ένα καλούτσικο μηχάνημα για να μην εκνευρίζεστε από τα loading times αλλά και την πιο αργή κίνηση.

  • Sky333

    Από συνδέσεις είμαστε κομπλέ. Σχετικά ψηλά είχα τις ρυθμίσεις στα γραφικά, το θέμα είναι ότι ο σκληρός μου μάλλον είναι με το ένα πόδι στο τάφο (δεν είναι ssd) οπότε τα load ήταν για κλάματα. Ευχαριστώ για την απάντηση!

    Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 3 χρόνια από Frapes
  • μπηκε στην wishlist,φαινεται εξαιρετικος τιτλος

  • Πολύ ... ζουμερό το παιχνίδι και μάλλον πάει σε αυτά που θα αγοράσω κάποια στιγμή. Και μόνο που έχει σύστημα επίλυσης αποστολών τύπου Fallout 2, μου είναι υπέρ αρκετό. Θα προτιμούσα 6 μέλη ομάδας αντί για 4 αλλά δεν πειράζει τόσο.
    Για το inventory καταλαβαίνω την δυσκολία αλλά πραγματικά δεν με χαλάει το σύστημα, γιατί σε αυτό το κομμάτι θέλω να υπάρχει ρεαλισμός. Ο καθένας θα πρέπει να αλληλεπιδρά μόνο με τα αντικείμενα που έχει πάνω του. Αυτό και τα υπόλοιπα που έχει το παιχνίδι προωθούν την πολυπλοκότητα που τόσο έχει λείψει από τα σύγχρονα ξεπλυμένα - έστω κι αν είναι καλά - παιχνίδια.

  • DAM

    μπα DAM, το Inventory ειναι θέμα πραγματικά. όταν έχεις εκατοντάδες συνταγές και χιλιάδες items (γιατί το inventory σου ειναι infinite σε μέγεθος. περιορίζεσαι απο βάρος οπότε ένας μπρατσαράς μπορεί να έχει πάααρα πολλά), χάνεις τα αυγά και τα πασχάλια μετά απο ένα σημείο και αρχίζεις τα καντήλια.
    Ειδικά όταν δεν ξέρεις ΚΑΝ ότι έχεις καταλάθος σηκώσει ένα quest item και κολλήσεις σα ζώο να ψάχνεις τι δε βρήκες κ στο inventory απλά να μη το βλέπεις μέσα στον χαμό.
    κ εγώ γουστάρω τον φουλ ρεαλισμό αλλά εδώ παραέγινε το κακό!

    για τους 6 της ομάδας, δεν το έχω απίθανο για το μέλλον. η Larian θα έβαζε και άλλους χαρακτήρες αλλά δεν προλάβαινε (δεν τις έβγαιναν τα χρήματα) και τελικά έμεινε με μονο 2. πιστεύω πως θα προστεθούν και άλλοι στο μέλλον.

  • Sky333

    Ναι οκ, εσύ το έχεις παίξει το παιχνίδι και έχεις καλύτερη άποψη του πως λειτουργεί το inventory. Αν θυμάμαι καλά, παρόμοιο σύστημα στο inventory είχε και το Arcanum, όπου κι εκεί είχε ωραίο crafting system.

  • DAM

    ναι αλλά εκει ειχες πολυ λιγότερα crafting recipes, items και inventory. σκέψου εκείνο επι 20 περίπου :p

  • Και μετά κατά τα τέλη Αυγούστου Wasteland 2. Έρχεται και το Pillars of Eternity λίγους μήνες αργότερα.
    Μακάρι να έχουν την ίδια απρόσμενη, τεράστια εμπορική επιτυχία που έχει και το Divinity. Ολική επαναφορά των πραγματικών rpgs :o
    Άριστο review για ένα απρόσμενα άριστο old school rpg.

    Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 3 χρόνια από Adalon
  • Adalon

    φιλε Adalon το θεμα δεν ειναι μονο η εμπορικη επιτυχια αλλα και να βγουν καλα παιχνιδια. διψαμε για καλα rpg

  • Τέλειωσα τον πρώτο χάρτη. Είναι εθισμός το παιχνίδι και η δουλειά που έχει πέσει στη διαχείριση του περιβάλλοντος είναι αυτό που σου κερδίζει τις εντυπώσεις. Είναι όντως αρκετά αργό όμως, σε loadings πχ.

    Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 3 χρόνια από Etern1ty
  • Μακαρι να βγει και στις κονσολες γιατι το pc μου δεν το σηκωνει με την καμια

  • DevilBringer

    δεν θα βγει ουτε αυτο(στις κονσολες), ουτε το pillars of eternity, ουτε το wasteland 2, ουτε το lords of xulima, ουτε το shadowgate!

  • Κατάρα το PC μου αγκωμαχά και σούρνει οπότε με χάλασε λίγο την εμπειρία.. μάλλον θα το συνεχίσω πιο μετά.... Πολύ καλό παιχνίδι πάντως.

  • Παιχνιδαρα ατελειωτη, ζηλευω που δεν παιζω καθολου games σε PC!!!
    Μπραβο για το review Αλεξη!
    Απαντωντας στα 2 ερωτηματα του υποτιτλου
    Game of the Year: Οχι :D
    RPG of the Decade: Οοοοοοχχιιιι!!!:)
    Για μενα προσωπηκα παντα.Τρελη παιχνιδουμπα παντως!

  • Captain_Zaraki

    αφού δε παίζεις παιχνίδια για το PC, που ξέρεις βρε αν ειναι ή όχι? :p

  • Sky333

    E μα γι' αυτό.Πρέπει να είναι αναγκαστικά από κονσόλα.Χαχα. :p

    Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 3 χρόνια από Bigi
  • Sky333

    Γιατί φοράει τα "Souls" γυαλιά του και τα βλέπει όλα μέσα απ' αυτά. :p Captain_Ζ, Παίξε το Divinity και πες μας μετά αν τα Souls ανήκουν στην ίδια κατηγορία. ;) Παιχνιδάρες τα Souls, αλλά κάθε άλλο παρά παραδοσιακά RPG είναι. Και ναι, το πιο RPGάδικο σύστημα μάχης είναι το καθαρό turn-based.

    Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 3 χρόνια από imortalicus
  • imortalicus

    Παιδια, αραξτε μια πλακα εκανα, υποθετω οτι καποιος που ξερει ποσο αγαπαω τα Souls δεν βλεπω αλλο game τωρα, οπως ειπε τοσο σωστα ο Immortalicus.Προφανως και δεν ξερω αν ειναι GotY αλλα για μενα μονο DS2 παει εκει.Μου ειναι αδυνατο να το πω πως το λενε χαχαχα:p
    Δεν πιστευω οτι το Divinity ειναι ιδιας κατηγοριας RPG με το Divinity ειπαμε, ειναι ηλιου φαεινοτερο...
    Και να θελω, δεν παει GotY για μενα κατι αλλο απο DS2. :D

    Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 3 χρόνια από Captain_Zaraki
  • imortalicus

    Φίλε μου, το πιστεύεις ότι όταν έπαιζα Dark Souls μου θύμιζε πάρα πολύ το Divine Divinity; Η ατμόσφαιρα, η δυσκολία (στην αρχή τουλάχιστον), οι περιπλανήσεις στον χάρτη και λίγο η ιστορία μου έφερναν συνέχεια στο μυαλό αυτή τη παιχνιδάρα. Τώρα όσο για το ποιο RPGάδικο σύστημα μάχης τι να πω όσο μου αρέσει το pen and paper τόσο δεν μου αρέσει σε ηλεκτρονική μορφή.

  • Και μονο η συγκριση που κανει ο Αλεξης με το Fallout 2 στην επιλυση quests,μου αρκει να ασχοληθω με το υπεροχο δημιουργημα της Larian.

  • Φαίνεται τέλειο, αλλά έχω την αίσθηση ότι όσοι περιμένουμε κανένα 6μηνο να βγουν patches για πολλά θέματα, θα βγούμε κερδισμένοι

  • για να το λετε εσεις καλο θα ναι....πλεον κατι IGN GAMESPOT κτλ δεν τα εμπιστευομαι..βαλτε και κανα video review

  • Πολυ καλο review. Kαι γω ομως θα θελα επιτελους ενα (oldschool) rpg με 6μελεις ομαδες, με τα 4αρια παντα νιωθεις πολυ "στριμωγμενος" .

  • tasosk7

    xaxaxa....τσεκαρε το wasteland 2..!!!

Τελευταία Σχόλια

Μακάριοι οι πτωχοί τω πνεύματι. Δεν μπορώ να το πω πιο κόσμια για αυτούς που θα το αγοράσουν.
Καλες γιορτες σε ολους ..
Να εχουμε ολοι παντα υγεια κ ολα τα καλα θα ερθουν..
Μπραβο GameOver για...
Κι όμως αυτό το έκτρωμα μπορεί και να πουλήσει σαν τρελό, και να αποκτήσει μερικές εκατοντάδες χιλιά...
Καμια τυχη το παιχνιδι dead on arrival.
Φαινεται καλοδουλεμενο θα αγοραστει συντομα
A Hat in Time σε K2
Επιτέλους! χάρηκα πάρα πολύ που επιτέλους θα κυκλοφορήσει στις κονσόλες.
Το ήθελα πάρα πολύ αυτό.
Το συγκεκριμένο DLC είναι ντροπή δεν έχω να πω κάτι άλλο, κανένας σεβασμός στην κοινότητα του Destin...
Με αυτά που διαβάζω χαίρομαι που κρατήθηκα και δεν το πήρα το 2.