Στην κορυφή και... ακόμα παραπέρα!

Πριν από δύο χρόνια η Codemasters κυκλοφόρησε το DiRT Rally. Μία κίνηση αναμενόμενη από πολλούς, μία ευχάριστη έκπληξη για κάποιους άλλους. Κρίνοντας εκ του αποτελέσματος, η εταιρία μάλλον ήθελε να δει τις αντιδράσεις του κοινού, τολμώντας μια γενναιόδωρη επιστροφή στο παρελθόν της σειράς αλλά παράλληλα να κερδίσει περισσότερο χρόνο ώστε να προσφέρει έναν πληρέστατο, "αριθμημένο" DiRT τίτλο. Ευτυχώς, το Rally ήταν αυτό που έπρεπε να είναι, αυτό που οι φανατικοί παίκτες της κατηγορίας ανέμεναν εδώ και χρόνια, όπου δίχως να κρύβεται, επικεντρώθηκε αποκλειστικά και μόνο στους αγώνες rally.

Επιστρέφοντας στο σήμερα και στην κυκλοφορία του DiRT 4, είναι εμφανές πως η Codemasters απλά ήθελε το χρόνο της. Τα δύο επιπλέον χρόνια ανάπτυξης πραγματικά ωφέλησαν στο μέγιστο βαθμό τη σειρά, που αποφεύγοντας τα πυροτεχνήματα και τις επίσημες άδειες, στοχεύει απλά και μόνο στην απόλαυση της οδήγησης στο όριο. Και τελικά μάλλον αυτό είναι το μυστικό της επιτυχίας. Όσοι είχαν ασχοληθεί με το DiRT Rally θα θυμούνται πως το μοναδικό μελανό σημείο του ήταν η σχεδόν σπαρτιατική εικόνα του μενού επιλογών, μιας και τα πάντα ήταν κάτι παραπάνω από... λιτά και απέριττα.

Dirt 4 screenshot 01

Το τέταρτο μέρος πρακτικά καλύπτει αυτό το κενό και με ακόμα μεγαλύτερη γκάμα αυτοκινήτων, διαδρομών αλλά και modes, πατάει τέρμα το γκάζι και αφήνει όλους τους υπόλοιπους πίσω του. Πολύ πίσω του. Μα πάρα πολύ πίσω του. Η πρώτη ευχάριστη έκπληξη έρχεται από το κεντρικό μενού, όπου η λίστα μοιάζει να είναι ατελείωτη. Το DiRT 4 προσφέρει πρακτικά τα πάντα, από αγώνες rally και Rallycross, μέχρι παλαβές δοκιμασίες στα πρότυπα των παλιότερων hoonigans αν και η αλήθεια είναι πως η ζυγαριά γέρνει -ευτυχώς- προς τους χωμάτινους αγώνες, πάντα στο ύφος του WRC.

Με τον επίσημο θεσμό να πνέει σταθερά τα λοίσθια τα τελευταία χρόνια και με τα σύγχρονα αγωνιστικά οχήματα να μην μπορούν να προσφέρουν την ίδια συγκίνηση αλλά και πρόκληση με τα αντίστοιχα του Group B για παράδειγμα, η Codemasters κινήθηκε αρκετά έξυπνα. Πρακτικά αγνόησε την εξασφάλιση της άδειας χρήσης και, γνωρίζοντας καλά πως η ετικέτα ‘’licensed’’ δεν είναι αρκετή στη σύγχρονη εποχή, αποφάσισε να δαπανήσει τους διαθέσιμους πόρους της στον τομέα του development. Το ακριβώς αντίθετο από αυτό που κάνουν οι Ιταλοί της Milestone τα τελευταία χρόνια.

Dirt 4 screenshot 02

Πραγματικά η λίστα των οχημάτων δείχνει να μην έχει τελειωμό αν και τη διαφορά κάνουν οι τετράτροχες καλλονές του παρελθόντος, όπου η τερατώδης ιπποδύναμή τους θα συνεπάρει τον καθένα. Όλο το δράμα αλλά και ένταση ενός αγώνα έχουν μεταφερθεί άψογα, ξυπνώντας ευχάριστες αναμνήσεις, ιδιαίτερα στους παίκτες μεγαλύτερης ηλικίας, από μία εποχή που στιγμάτισε το άθλημα με ποικίλους τρόπους, κατηγορήθηκε για την απουσία ορίων, αναγκάστηκε να περιοριστεί και τελικά να μπει στο χρονοντούλαπο σαν μία ωραία, γλυκιά, όσο και βίαιη ανάμνηση. Και αν αναρωτιέστε για τον όρο βίαιη, μία βόλτα με την Lancia S4 θα λύσει ακόμα και την πιο μικρή απορία.

Όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια, πέρα από το πλήρες πρωτάθλημα, το βάρος καλείται να σηκώσει το career mode, με την Codemasters να πηγαίνει τα πάντα ένα βήμα παραπέρα. Το ευχάριστο είναι πως όσοι τίτλοι καταπιάνονται με ένα επίσημο άθλημα του μηχανοκίνητου αθλητισμού, επιχειρούν να δώσουν στον παίκτη τη δυνατότητα να μην έχει μόνο το ρόλο του οδηγού, αλλά να ασχοληθεί ακόμα και με το management. Όπως συναντήσαμε πρόσφατα και στο MotoGP 17, το career mode είναι χωρισμένο σε δύο μεγάλες ενότητες. Στη μία από αυτές ο παίκτης ακολουθεί την πεπατημένη, μιας και καλείται να πείσει τις μεγαλύτερες ομάδες να τον συμπεριλάβουν στο roster τους, να αποκτήσεις credits για να βελτιώσει το όχημά του ή ακόμα καλύτερα να ξεκλειδώσει ένα ισχυρότερο αυτοκίνητο. Μέχρι εδώ όλα καλά.

Dirt 4 screenshot 03

Για πρώτη φορά στη σειρά εμφανίζεται η επιλογή Team building, με τον παίκτη να αναλαμβάνει ηγετικό χαρακτήρα, μιας και πρακτικά θα είναι ο αγωνιστικός διευθυντής της ομάδας. Στο κτίριο που θα του ανατεθεί, θα πρέπει να επιλέξει το κατάλληλο προσωπικό, το οποίο με τη σειρά του θα είναι απασχολημένο με τομείς όπως η βελτίωση και ανάπτυξη. Για πρώτη φορά σε έναν τίτλο που φέρει το όνομα DiRΤ, θα μπορεί σε αυτό το χώρο να συλλέγει δεδομένα τηλεμετρίας, και αν τελικά καταφέρει να τα κατανοήσει και τα αξιοποιήσει με τις αντίστοιχες μετατροπές στο όχημά του, θα είναι σε θέση να κερδίσει αρκετά δευτερόλεπτα στο δρόμο.

Το τμήμα R&D, και αφού ο οδηγός της ομάδας έχει αποσπάσει τα ανάλογα credits, θα εφοδιάζει την ομάδα με νέα ανταλλακτικά, body kits και λοιπές βελτιώσεις, συνθέτοντας μία εικόνα που πραγματικά παραπέμπει σε αγωνιστική ομάδα. Ο ίδιος ο παίκτης καλείται να μοιράσει έξυπνα τους διαθέσιμους πόρους, χωρίς να ξεχνάει την απόκτηση έμπειρων μηχανικών, όπου οι γνώσεις τους καθώς και ο συνολικός αριθμός τους, θα φανούν αρκετά χρήσιμοι ανάμεσα στα σκέλη των διαδρομών, όπου ο χρόνος θα πιέζει και τα λίγα χέρια δεν θα είναι σε θέση να κάνουν τις απαραίτητες επισκευές.

Dirt 4 screenshot 04

Όπως θα ανέμενε ο καθένας η επιλογή Racenet επιστρέφει δριμύτερη, προσφέροντας αγώνες solo αλλά και δικτυακούς, με ακόμα περισσότερες διαδρομές να ξεδιπλώνονται ανά τον κόσμο και τελικά να δημιουργείται η ευχάριστη απορία αν το DiRT 4 φτάνει κάποια στιγμή στο σημείο να τελειώνει. Και για να λυθεί η απορία, σε επίπεδο οχημάτων, διαδρομών, επιλογών και αγωνιστικών χιλιομέτρων, η έκταση του τέταρτου μέρους δεν έχει προηγούμενο, φτάνοντας σε εντυπωσιακά επίπεδα ολοκλήρωσης.

Ο τίτλος της Codies κάνει τη διαφορά όταν τελικά όχημα και αγωνιστικό πλήρωμα βρεθούν στο δρόμο. Το πρώτο δυνατό... "χαστούκι" έρχεται από τον τεχνικό τομέα, όπου τα πάντα βρίσκονται ένα σκαλοπάτι παραπάνω από το Rally. Τα αυτοκίνητα είναι σχεδιασμένα με ανατριχιαστικές λεπτομέρειες, ενώ και το εσωτερικό τους δεν έχει να ζηλέψει κάτι από την πραγματικότητα. Οδηγός και συνοδηγός δείχνουν να αντιδρούν φυσιολογικά στις κακουχίες του δρόμου, με ελάχιστες ευτυχώς πλαστικές κινήσεις, συνθέτοντας ένα σύνολο απίστευτα όμορφο και ρεαλιστικό.

Dirt 4 screenshot 05

Όμως η διαφορά του DiRT 4 σε σχέση με τον ανταγωνισμό εντοπίζεται στον τρόπο με τον οποίο τα οχήματα δένουν με τα περιβάλλοντα. Συνήθως σε ανάλογες προτάσεις οι διαδρομές χάνουν κάτι σε λεπτομέρεια, όμως η Codemasters φαίνεται πως έχει ένα μαγικό ραβδάκι που ενώνει τα πάντα με έναν ξεχωριστό τρόπο και τίποτα δεν φαίνεται ξένο ή κακοσχεδιασμένο. Αυτή η αρμονία, αυτό το δέσιμο σπάνια συναντάται σε αντίστοιχο τίτλο, αν και ειδοποιός διαφορά είναι πως στους περισσότερους αγώνες μόνο ένα όχημα είναι ανά πάσα στιγμή ορατό στην οθόνη, ακολουθώντας πιστά τη φύση των αγώνων ράλι.

Ακόμα και όταν οι ταχύτητες ανέβουν αρκετά, όταν το όχημα θα χτυπάει δυνατά σε λακούβες και η ανάρτηση θα δουλεύει υπερωρίες, όταν λάσπες και χώματα θα γεμίζουν την οθόνη, η εικόνα δεν σπάει ποτέ. Η ένταση αλλά και η αδρεναλίνη θα βρίσκονται πάντα σε υψηλότατα επίπεδα, μεταφέροντας όλη τη μαγεία της οδήγησης στο απόλυτο όριο, σε μια διαδρομή που ο οδηγός δεν γνωρίζει τι του επιφυλάσσει η επόμενη στροφή. Η μηχανή γραφικών δείχνει να είναι ικανή για τα πάντα, ενώ είναι σε θέση να προσφέρει αγώνες δίχως την παραμικρή παρουσία κάποιου τεχνικού προβλήματος.

Dirt 4 screenshot 06

Σε υψηλότατα επίπεδα βρίσκονται και τα physics, όπου για ακόμα μια φορά τα οχήματα δείχνουν να έχουν το ιδανικό βάρος, να συμπεριφέρονται ρεαλιστικότατα και, γενικά, η νέα αυτή πρόταση να αναιρεί όλα όσα είχαν ειπωθεί για τον προκάτοχό της σχετικά με τα επίπεδα ρεαλισμού. Ένας ρεαλισμός που έχει σαν σύμμαχο το ανεπτυγμένο damage model –σημείο κατατεθέν της σειράς- με τις ζημιές να έχουν άμεση επίπτωση στη συμπεριφορά του οχήματος, να οδηγούν με τη σειρά τους σε χαμένα δευτερόλεπτα και στην αναζήτηση γρήγορων λύσεων στο χώρο των επισκευών.

Σύμμαχος σε όλα τα παραπάνω θα αποτελέσει το μοντέλο χειρισμού, όπου όπως και στο DiRt Rally δείχνει να ανταποκρίνεται άψογα τόσο με τη χρήση ενός gamepad, όσο και μιας τιμονιέρας. Το gamepad του PlayStation 4 αρχικά δεν μας άφησε το παραμικρό παράπονο αν και η αλήθεια είναι πως από τη στιγμή που τη θέση του πήρε μία τιμονιέρα, η παρουσία του ακόμα αγνοείται. Η ταχύτητα απόκρισης και η αίσθηση με την τιμονιέρα παρουσιάζει ένα σημαντικό σκαλοπάτι προς τα επάνω, οπότε το απλό χειριστήριο μετά από κάποιες ώρες ενασχόλησης δείχνει να μην μπορεί να ανταποκριθεί. Ο έλεγχος γενικότερα είναι αρκετά στιβαρός αλλά και όσο "χαλαρός" πρέπει ώστε τα οχήματα να εκτελούν εντυπωσιακότατους ελιγμούς στα στενά και παγωμένα δρομάκια του Μονακό για παράδειγμα. Ωστόσο, πρέπει να πούμε πως αν κάποιος το επιθυμεί, μπορεί να θυσιάσει το playability εις βάρος του ρεαλισμού.

Dirt 4 screenshot 07

Το DiRT 4 απέχει πολλά χιλιόμετρα ώστε να χαρακτηριστεί  ως μία hardcore simulation πρόταση, επιλέγοντας να είναι ένα απολαυστικό και συνάμα απαιτητικό racer που πρωτίστως στοχεύει να αφήσει την αίσθηση στον παίκτη πως είναι ικανός να οδηγήσει ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο στο όριο. Το ευχάριστο είναι πως με τον τίτλο της Codemasters θα μπορέσουν να ασχοληθούν σχεδόν όλοι, φέρνοντας τα πάντα στα μέτρα τους, με τις απαραίτητες θυσίες για τους αρχάριους να μην χαλούν συνολικά το γενικότερο "ρεαλιστικό" ύφος.

Πραγματικά δεν χρειάζεται να ειπωθεί κάτι περισσότερο για το DiRT 4 μιας και εδώ και καιρό ήμασταν υποψιασμένοι για το τι θα συναντούσαμε. Το DiRT Rally ήταν απλά ένας προπομπός των όσων ετοίμαζε η Codemasters. Η βρετανική εταιρία μπορεί να καυχιέται για τη δημιουργία του πλέον ολοκληρωμένου racing τίτλου της συγκεκριμένης σειράς αλλά και της κατηγορίας γενικότερα, θέτοντας παράλληλα σοβαρότατη υποψηφιότητα για μία θέση στην πρώτη πεντάδα με τις καλύτερες racing προτάσεις όλων των εποχών...

Το review βασίστηκε στην PS4 έκδοση του παιχνιδιού.


 

Τσέκαρε το βίντεο

Ταυτότητα παιχνιδιού

Edition: N/AGenre: RacingΔιάθεση: Enarxis Dynamic Media
Αριθμός παικτών: N/AΑνάπτυξη: CodemastersΗμ. Έκδοσης: 09/06/2017
PEGI: 3Εκδότης: CodemastersΠλατφόρμες: PS 4, Xbox One, PC

Θετικά

  • Εντυπωσιακός τεχνικός τομέας.
  • Απαιτητικό μοντέλο οδήγησης και ανεπτυγμένα physics.
  • Πλούσιο περιεχόμενο σε όλους τους τομείς.

Αρνητικά

  • Φτωχό multiplayer.
  • Ο χειρισμός με gamepad δεν ικανοποιεί.

Βαθμολογία

Τα videogames για τον Γιώργο δεν είναι τρόπος ζωής. Η μεγάλη αγάπη του παραμένουν οι δύο τροχοί και -αναπάντεχα- ό,τι ψηφιακό προσπαθεί να τους μοιάσει. Τα χρόνια πέρασαν και πλέον τα "παιχνίδια" αποτελούν ένα ευχάριστο διάλειμμα από την καθημερινότητα, αλλά πάντα ένα αναπόσπαστο κομμάτι της, όπως είναι η μουσική, οι βόλτες, τα ταξίδια και... οι σούζες (και μετά σου λέει πως μεγάλωσε).

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία:

Πρέπει να συνδεθείς για να σχολιάσεις

Άτομα σε αυτή τη συζήτηση

  • Υπάρχει κάποιος που έχει το dirt rally και θα αγοράσει και το dirt 4 ? Υπάρχουν πλέον λεφτά για πέταμα; Πόσες φορές θα αγοράσουμε ένα παρόμοιο προιόν ελαφρώς βελτιωμένο ;

  • NightW_Ish

    Αν κατάλαβα καλά, το Dirt Rally ειναι πιο πολυ εξωμιωτής κ βαλμένο 100% στο rally racing.
    το Dirt 4 ειναι πιο προσβασιμο και εχει περιοχες, οχηματα και πίστες για διαφορα γούστα και λατρεις του δρομου, οχι μονο rally στα βουνα..

  • Αυτή την περίοδο απολαμβάνω το 3, προσπερνώντας τα Γκαμικαμαχαμακαμακα κομμάτια του. Από ότι καταλαβαίνω από το review, πρέπει να βγάλω το Rally από τη wishlist και να το αντικαταστήσω με το 4, εν αναμονή κάποιου μελλοντικού drop στη τιμή ή προσφοράς σε 2-3 Χριστούγεννα από τώρα.

    Πάντως, σαν τη μαγεία του αρχικού DiRT δεν έχω ξαναβρεί στη σειρά. Ελπίζω να είναι αυτό.

  • Πολύ λεπτομερειακό review, για ένα παιχνίδι που το φοβόμουν... Μιας και είχα συνδυάσει το Dirt Rally με την επιστροφή σε core οδηγικά μονοπάτια, φοβόμουν ότι η επιστροφή στα αριθμημένα Dirt θα σήμαινε και πιό φαντεζί και φέηκ προσέγγιση. Ευτυχώς απ' ότι διάβασα πρόκειται για μια χρυσή τομή η οποία εν τούτοις δεν πρέπει να είναι τόσο λάδι και από τηγανίτα τίποτα που ήταν το 2 και το 3.
    Επίσης το γεγονός ότι είναι πιό προσβάσιμο από άποψης δυσκολίας από το Dirt, δεν είναι αρνητικό καθώς το Dirt ήταν πραγματικά δύστροπο και αδύνατο να παιχτεί με ορισμένα αυτοκίνητα. Δεν θα ξεχάσω την Lancia Stratos στα χιόνια, η οποία με το joypad ήταν αδύνατο να την χειριστώ. Σε σημείο που έμοιαζε σπασμένο το παιχνίδι.
    Θα δοκιμαστεί οπωσδήποτε.

  • Η αλήθεια είναι ότι δεν είδα με καλό μάτι αρχικά την ανακοίνωση του Dirt 4 γιατί θεώρησα ότι όλη η σωστή δουλειά που έγινε στο rally θα πήγαινε χαμένη. Τελικά όταν αποκαλύφθηκε ότι ο τίτλος θα έχει δύο επιλογές χειρισμού ηρέμισα αρκετά.

    Δοκιμάζοντας το σε "sim" mode μου φάνηκε ότι στην οδήγηση αν και υπήρχε βελτίωση στο θέμα της αίσθησης του βάρους του οχήματος, τα αυτοκίνητα είχαν αρκετά περισσότερο grip από όσο είχα συνηθίσει στο DR. Αυτό έκανε αρκετά πιο εύκολη την οδήγηση χωρίς όμως ποτέ να γίνει μη διασκεδαστική-που είναι και το κυριότερο. Η οδήγηση στην άσφαλτο αρκετά βελτιωμένη σε σχέση με το DR αν και ακόμη μου αφήνει μία πολύ περίεργη αίσθηση.

    Όλες οι προσθήκες στο επίπεδο management ομάδας είναι αρκετά ενδιαφέρουσες και κάνουν το DiRT 4 περισσότερο "παιχνίδι" από το DR για αυτό και σκοπεύω να του δώσω τον χρόνο που του αρμόζει. Ευτυχώς μέχρι στιγμής η υπερβολική αισθητική των προηγούμενων τίτλων για την ώρα δεν έχει εμφανιστεί και από ότι φαίνεται απουσιάζει.

    Τέλος θα ήθελα σίγουρα περισσότερες τοποθεσίες σίγουρα (Μεξικό, Μοντε Κάρλο, Τουρκία και εννοείται Ελλαδα), βελτιώσεις στο Your Stage ώστε να μην επαναλαμβάνονται με μεγάλη συχνότητα συγκεκριμένα κομμάτια και να δίνονται καλύτερα pacenotes στις διαδρομές, βελτιώσεις στο Racenet για να μην τρέχουμε leagues και χάνονται οι χρόνοι και έννοείται αναμένω την ανακοίνωση του Dirt Rally 2!

    Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 2 μήνες από KhR1s
Δ Ε Ο Σ

Υ.Γ Πείτε μου ημερομηνία κυκλοφορίας, τίποτα άλλο!
Ηθικό δίδαγμα: Η πίστη κινεί βουνά.
(Εδώ για όσους δεν το έπιασαν)
φοβερα νεα,ενα απο τα καλυτερα παιχνιδια του ps2,μια απο τις πιο λαμπερες στιγμες της konami,καταιγι...
Φοβερο και επιτυχημενο παιχνιδι το πρωτο,επιβλητικο και αρκετα ψαρωτικο το δευτερο,σιγουρη αγορα γ...
Δειχνει αρκετα υποσχομενο,μου αρεσε παρα πολυ το τρειλερ,αλλη μια αποκλεστικοτητα για το ps4.
Ανυπομονω για την ps VR εκδοση ,θα ειναι μαγικο.
Ενταξει ... το τρειλερ ειναι σκετη αποθεωση .Αναμενομενο παιχνδι .