Μια απέραντη, θλιμμένη Αρκτική.

Μπορεί να του αλλάξαμε τον... πόλο του τίτλου του τραγουδιού για το ταιριάξουμε «γεωγραφικά» με το εξεταζόμενο παιχνίδι, αλλά ξεκαθαρίζουμε πως δεν είναι μια θλιμμένη gameplay υπόθεση. Για δεύτερη συνεχόμενη φορά η 11bit studios (μετά το υπερ-επιτυχημένο This War Of Mine) καταπιάνεται με καταστάσεις καταθλιπτικές και με θεματική βαριά για την ψυχολογία του παίκτη και, αν μη τι άλλο, τα καταφέρνει περίφημα. Σε μια εναλλακτική steampunk πραγματικότητα στο 1886, χωρίς καμία προειδοποίηση, ξεκινάει ακαριαία μια παγετώδης περίοδος, η οποία βυθίζει ορμητικά τον πολιτισμό μας κάτω από στρώματα πάγου και χιονιού, οδηγώντας το ακμάζον, ως τότε, ανθρώπινο είδος νομοτελειακά προς έναν παγωμένο τύμβο.

Μια ζεστή ηλιαχτίδα φωτός αχνοφαίνεται στις ψυχές κάποιων θαρραλέων, πεισματάρηδων και σκληροτράχηλων ανθρώπων, των οποίων την καθοδήγηση αναλαμβάνουμε εμείς ως ένας άλλος μετα-αποκαλυπτικός ηγέτης, με σκοπό να βρούμε το τεχνούργημα «Heat Generator». H τοποθεσία του είναι κάπου στον Αρκτικό κύκλο, όπου υπάρχουν τεράστια αποθέματα από κοιτάσματα γαιάνθρακα, ικανά να ταΐσουν τις αδηφάγες ορέξεις του συγκεκριμένου μηχανήματος.

Frostpunk review 01

Η απρόσκοπτη και συνεχής λειτουργία του «ανθρακοβόρου κτήνους» είναι και η μόνη ελπίδα της ξεροκέφαλης χούφτας ανθρώπων, ώστε η μεταφορική ζέση της ελπίδας να μετατραπεί σε κυριολεκτική, και να αποτελέσει την «τύρφη» που θα ταΐσει τις ρίζες της τελευταίας κοιτίδας του γένους μας. Είναι το μόνο όπλο που έχει απομείνει για να παλέψουν το δριμύ ψύχος και πρέπει να είστε έτοιμοι να κάνετε τα πάντα, παίρνοντας -πολλές φορές- δύσκολες αποφάσεις, ώστε να κρατήσετε το φως του τελευταίου φάρου της επιβίωσης (μας ήρθε πολλές φορές αυτή η αναλογία καθώς παίζαμε) αναμμένο. Αν σταματήσει ο αντιδραστήρας, σταματάνε τα πάντα, και το ψύχος κερδίζει και την τελευταία αυτή άνιση μάχη με την πελαγωμένη ανθρωπότητα.

Το Frostpunk είναι στη ουσία του ένα «society survival» παιχνίδι (και όχι city building sim), μιας και στις 45 μέρες που διαρκεί το campaign (περίπου 7-8 ώρες σε ένα φυσιολογικό playthrough), θα κληθείτε να οργανώσετε το αρχικό τσούρμο εργατών, μηχανικών και ανηλίκων, αναθέτοντάς τους τις αναγκαίες εργασίες για να ζήσετε ακόμα μία μέρα. Είναι μια διαρκής μάχη με τις -όλο και αυξανόμενες- ανάγκες της κοινωνίας. Πέρα από την υποχρέωση να παρέχετε κάρβουνο, ξυλεία και ατσάλι στη μηχανή της οικονομίας σας, πρέπει ταυτόχρονα να υπάρχει περίθαλψη, σίτιση, φροντίδα των ανήμπορων και τεχνολογική ανάπτυξη (μέσω ενός technology tree) για να κάνετε την κοινωνία βιώσιμη, στα πλαίσια των δυσκολίων που θέτει το περιβάλλον.

Frostpunk review 02

Το μυστικό που κρατάει εθιστικά αυτά τα παιχνίδια, δηλαδή η έλλειψη δυνατότητας να στοκαρούμε πηγές για τις δύσκολες μέρες που έρχονται, κρατώντας μας σε ένταση και εγρήγορση, δηλώνει και εδώ παρόν μέσω των staged events (έλευση καινούριων επιζώντων, σφοδρότερες χιονοθύελλες κ.λπ.), που αλλάζουν τις ισορροπίες και μας αναγκάζει να απλώνουμε περισσότερο την πόλη μας και να παλεύουμε όλη την ώρα με την επάρκεια των πηγών μας. Το κακό είναι πως αυτά τα events είναι κάθε φορά ίδια, οπότε το replayability του campaign βλάπτεται ανεπανόρθωτα. Ένα ακόμα στοιχείο που χαλάει τη διάθεσή μας να επισκεφθούμε το campaign για δεύτερη και τρίτη φορά είναι ο μηχανισμός της νομοθέτησης (απαγόρευση παιδικής εργασίας, υποδιπλασιασμός μερίδων φαγητού, χτίσιμο αρένων και pub), που ενώ στο πρώτο playthrough μας έδωσε όντως την εντύπωση πως εκτελούμε χρέη πραγματικού δημάρχου, στο δεύτερο αναγκαστήκαμε να κάνουμε ακριβώς τα ίδια καθώς οι «σωστές» επιλογές ήταν προφανείς.

Επιπρόσθετα, η δυνατότητα που δίνει το παιχνίδι να διαλέξουμε σε ένα δεύτερο επίπεδο τον έλεγχο της κοινωνίας μέσω της θρησκείας ή της αστυνόμευσης (το πρώτο σετ νόμων λέγεται adaption, το δεύτερο purpose), δεν έδωσε εκείνη τη διαφορετικότητα ώστε να μας πείσει να γυρίσουμε χωρίς δεύτερες σκέψεις για ένα ακόμα playthrough. Κατά την άποψή μας το βασικό campaign, μαζί με τις δύο μικρότερες συμπληρωματικές αποστολές, δίνουν αρκετό υλικό για να επενδύσετε άφοβα στον τίτλο, αλλά πρέπει να σας προειδοποιήσουμε πως η έλλειψη sandbox mode και η παρόμοια εξέλιξη των playthroughs μπορεί να σας ενοχλήσει.

Frostpunk review 06

Ο βασικός κορμός του Frostpunk, που έχει να κάνει με τη σωστή και αποδοτική τοποθέτηση πολεοδομικά των κτηρίων και τη σωστή, ποσοτικά και ποιοτικά, αξιοποίηση του ανθρώπινου δυναμικού, δουλεύει υπέροχα και θα σας κρατήσει κολλημένους στην καρέκλα κατά την προσπάθειά σας να τα βγάλετε πέρα με τις αντικειμενικές δυσκολίες, ενώ ταυτόχρονα θα προσπαθείτε να κρατάτε την ελπίδα και τη δυσαρέσκεια (ψηλά και χαμηλά, αντίστοιχα) των υπηκόων σε επίπεδα που να παραμένουν προσηλωμένοι στο στόχο και ευτυχισμένοι -αν μπορείς να μιλήσεις για ευτυχία. Επίσης, η λογική πως πίσω από κάθε απόφασή μας, διοικητικού ή κοινωνικού περιερχομένου, κρύβονται ταυτόχρονα οφέλη και ζημίες, λειτουργεί σωστά, βάζοντάς μας να σκεφτούμε δύο φορές καθώς πατάμε παύση για να οργανώσουμε τη σκέψη μας, πριν πάρουμε μια απόφαση που θα επηρεάσει τη δίαιτα των ανθρώπων μας.

Αξίζει να υπερτονίσουμε πως η σωστή τοποθέτηση των κτηρίων σχετίζεται με την ανάγκη να μένουν ζεστά, ώστε να λειτουργούν απρόσκοπτα (είτε πρόκειται για επιστημονικά είτε βιομηχανικά είτε αναψυχής και περίθαλψης) και ταυτόχρονα να μειώνεται το κόστος θέρμανσής τους. To άναρχο άπλωμα του οικισμού απαιτεί αύξηση της περιοχής θέρμανσης, με το χτίσιμο expansion του κεντρικού αντιδραστήρα, το οποίο με τη σειρά του αυξάνει γεωμετρικά την ανάγκη για κάρβουνο και μπορεί εύκολα να σας οδηγήσει σε ενεργειακό «κραχ» και gameover.

Frostpunk review 04

Mας άρεσε ιδιαίτερα η ιδέα του τεχνολογικού δέντρου και η δυνατότητα, αν μπορέσουμε, να γεμίσουμε την οικονομία μας με automatons, τα οποία δε χαμπαριάζουν από ωράρια και κρύο, ενώ έδινε γενικότερα μια ωραία αίσθηση progression και ουσιαστικών αλλαγών στη λειτουργία του οικισμού. Επειδή δεν θα προλάβετε να τα κάνετε όλα, η επιλογή για το σκελετό της οικονομίας, μπορεί να διαφοροποιηθεί αρκετά από playthrough σε playthrough και να προσφέρει διαφορετική εμπειρία.

Πολύ ωραία προσθήκη είναι και η δημιουργία μονάδων εξερεύνησης, αγέρωχων πιονέρων, του οποίους τους «πετάμε» στην παγωμένη έρημο για να ανακαλύψουν σημεία ενδιαφέροντος, και τα οποία κρύβουν αξιοσημείωτες ποσότητες προμήθειων. Από automatons και ατσάλι, μέχρι ολόκληρες αποικίες επιζώντων, έτοιμες να αποτελέσουν «καύσιμο» για την παραγωγική μας μηχανή. Η συμβουλή μας είναι να τις ξεκινήσετε όσο το δυνατόν γρηγορότερα.

Frostpunk review 08

Η steampunk αισθητική που διάλεξαν οι δημιουργοί του για το Frostpunk ταιριάζει γάντι και αποδίδεται υπέροχα, κάνοντας αυτό τον αντί-οικολογικό συρφετό από ατσάλι, ξύλο και σάρκα να μοιάζει γοητευτικός. Η ατμόσφαιρα, μαζί με την καταθλιπτική μουσική λούπα, εντείνει αυτή τη διάθεση μιζέριας και απελπισίας, αλλά δε καταφέραμε (εντελώς υποκειμενικά) να νιώσουμε την τραγωδία κατά μόνας.Υπήρξαν κάποιες τραγικές, προσωπικές ιστορίες που εξελίχτηκαν κατά τη διάρκεια του campaign (η μάνα με το ακρωτηριασμένο παιδί, προϊόν δικής μας κακοδιαχείρισης), αλλά δε νιώσαμε να δενόμαστε ποτέ ιδιαίτερα με κάποιο συγκεκριμένο άτομο της μικρής μας κοινωνίας. Οι κάτοικοι έχουν τα δικά τους θέλω και τις δίκες του ανησυχίες (τις οποίες καλό είναι να κοιτάτε που και που), όμως κυρίως αντιμετωπίζαμε τα προβλήματα με μια πιο ευρεία και συλλογική σκοπιά. Λείπουν οι έντονες, προσωπικές στιγμές, αν και εικάζουμε πως οι δημιουργοί ήθελαν να τονίσουν το ομαδικό και ενιαίο δράμα που διαφεντεύει τη μοίρα των κατοίκων.

Η 11bit τα πήγε πάλι εξαιρετικά. Με τα προβλήματα που αναφέραμε και έχουν να κάνουν κυρίως με την «αντοχή στο χρόνο» (έτσι, για να τιμήσουμε την κουβέντα μας στο τελευταίο webcast) και «παγιώνει» μια και καλή τη θέση του στο survival genre, δίνοντας ακόμα ένα δυνατό τίτλο, έτοιμο να σας βυθίσει σε μια παγωμένη και άγρια μάχη επιβίωσης απέναντι στην εχθρική και απαιτητική φύση. Του περιβάλλοντος και του ανθρώπου.


 

Τσέκαρε το βίντεο

Ταυτότητα παιχνιδιού

Edition: N/AGenre: Simulation, StrategyΔιάθεση: Ψηφιακή διανομή
Αριθμός παικτών: 1Ανάπτυξη: 11 bit StudiosΗμ. Έκδοσης: 24/04/2018
PEGI: 16Εκδότης: 11 bit StudiosΠλατφόρμες: PC

Θετικά

  • Oι αποφάσεις μας είναι σχεδόν πάντα γκρίζας απόχρωσης.
  • Η steampunk αισθητική και η γενική ατμόσφαιρα.
  • Το τεχνολογικό δέντρο.
  • Ο μηχανισμός των expedition units.
  • Οι πρώτες ύλες ποτέ δεν είναι πότε πολλές, αλλά με καλή διαχείριση φτάνουν.

Αρνητικά

  • Έλλειψη sandox.
  • Τα staged events χαλάνε την έκπληξη ενός δευτέρου playthrough.
  • Δεν δεθήκαμε με τις προσωπικότητες των ανθρώπων.
  • Η υλοποίηση της νομοθέτησης μπορούσε να γίνει πιο επιτυχημένα.

Βαθμολογία

Από την πρώτη στιγμή που ο Νίκος βρέθηκε μπροστά σε ένα Intel 286, κάποτε παλιά, τα «διλλήματα» για την αξιοποίηση ενός ηλεκτρονικού υπολογιστή έπαψαν να υπάρχουν. Εκεί που ο περίγυρός του έβλεπε ένα εργαλείο δουλειάς «για το μέλλον», ο Νίκος έβλεπε μια παιχνιδομηχανή! Από τότε έως σήμερα συνεχίζει να είναι αμετανόητος PC Gamer, «λιώνοντας» ταυτόχρονα και τις διάφορες κονσόλες που περνούσαν και περνάνε κατά καιρούς από τα χέρια του!! Παράλληλα έχει εξίσου μεγάλη αδυναμία για τη Μέταλ μουσική, τον αθλητισμό και την τελευταία πενταετία για τις ξένες τηλεοπτικές σειρές.

Σχετικά άρθρα βάσει tags

“Χρυσό” status για το Vampyr της Dontnod
Ολoκληρώθηκε η ανάπτυξη, έτοιμο προς κυκλοφορία.
Έρχεται το “The Hungering Deep” για το Sea of Thieves
Το πρώτο από τα έξι βασικά expansion του τίτλου.
Ξεκίνησε η Season 6 του For Honor
Με limited time mode και αρκετό νέο υλικό.
Το Battlefield επισκέπτεται τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο
Αυτό μαρτυρά νέο teaser trailer για το Battlefield V!
Πληροφορίες για το GameAthlon 2018
Επιστρέφει με άφθονο gaming, τουρνουά, cosplay, επιτραπέζια, δημιουργούς και YouTubers!
City of Brass
Χίλιες και μία νύχτ... εεε... προσπάθειες.
Οριστικά χωρίς campaign αλλά με BR mode το CoD: Black Ops 4
Όλες οι πληροφορίες που προέκυψαν από το reveal event.
Καθυστέρηση για το Skull & Bones της Ubisoft
Θα σαλπάρει το επόμενο οικονομικό έτος..
Η Take-Two δεν θα αποκαλύψει νέους τίτλους στην Ε3
Η καθυστέρηση του σημαντικού τίτλου, τα τρομερά έσοδα και οι ματιές στο PS5!

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία:

Πρέπει να συνδεθείς για να σχολιάσεις

Άτομα σε αυτή τη συζήτηση

  • Ενδιαφέρον και αρκετά πρωτότυπο. Wishlisted.

  • Καλά τα λες Νίκο, περί αντοχής στο χρόνο! πολύ σωστός!!

    Για εμένα, αντοχή στο χρόνο είναι, το replay value ενός τίτλου, ο εθισμός που μπορεί να προκαλέσει το base παιχνίδι, πόσο το post game content (και όχι μόνο) είναι ικανό να κρατήσει έναν παίκτη κτλ. Είναι αρκετοί οι παράγοντες που αυξάνουν η μειώνουν την αντοχή στο χρόνο ενός παιχνιδιού.

    Δεν είναι, ούτε αν ένα παιχνίδι βλέπεται-παίζεται μετά από 20 χρόνια, ούτε η διάρκειά του σε ώρες, ούτε τα moba/battle royale/mmo κτλ. επειδή συνεχίζονται να παίζονται σε πάρα πολύ μεγάλα χρονικά διαστήματα, έτη!

    Μερικά παραδείγματα. Τo multiplayer είτε είναι over internet, lan, hot seat κτλ. αυξάνει την αντοχή περισσότερο από ότι ένα αμιγώς single player παιχνίδι, έχετε ακούσει ποτέ αν το campaign της Ιωάννας της Λωρραίνης στο AGE είναι ιστορικά ακριβές? Όχι. γιατί όλοι για το mutli μιλάμε.. (To starcraft 1 2, βέβαια και το warcraft 1 2 3 είναι άλλη φάση λόγο και του φοβερού single player campaign). Τα strategy και τα FPS εδώ έχουν την τιμητική τους!!! χωρίς αυτό να σημαίνει ότι ένα CRPG δεν αντέχει στο χρόνο με το πλήθος των classes, endings, επιλογών. Επίπεδο δυσκολίας. Tα monkey island είχαν επίπεδο δυσκολίας, άλλοι γρίφοι, άλλο παιχνίδι. Eκτοξεύεται η αντοχή στο χρόνο! Εννοείται ότι ισχύει, “άνευ εισαγωγικών”, η αντοχή στο χρόνο και μάλιστα είναι κριτήριο αξιολόγησης βλ. περιοδικό PC Master, για άλλους μπορεί καν να μην είναι.. no problem!

    Ερωτήσεις κρίσεως, πόσο αντοχή θα έχει το νέο παιχνίδι της Quantic το Detroit Become Human?

    Δυστυχώς τώρα* κατάφερα να διαβάσω το review σου! Παρακολουθώ και αυτό το The Terror και ψήνομαι πάρα πολύ να το πάρω και να το παίξω τώρα το παιχνίδι! αλλά ο Μάης μου είναι λίγο βαρύς, ειδικά από εβδομάδα.... και από strategy εδω και μερικές μέρες έχω ξεκινήσει παίζω το battletech. Το βαζω σε high priority να ειναι το επόμενο strategy που θα παίξω!

    edit: *day1 σε διαβάζω.

    Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 2 εβδομάδες από oneeyedwally
  • Το setting με κερδισε απο μονο του! Αμεσως μετα τη σειρα the terror, ειναι τελειο παιχνιδι για να ξαναμπω στον παγωμενο και εχθρικο κοσμο του πολικου κυκλου.
    Το οτι βρισκεται η 11bit απο πισω, ειναι εγγυηση ποιοτητας, μιας και το this war of mine ηταν πολυ βαρυ αλλα πολυ καλο επισης.
    Θα παιχτει σε πτωση τιμης.

    Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 2 εβδομάδες από kostasfil
  • Βάζω "Διάφανα" και ξεκινάω διάβασμα :)

    Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 1 εβδομάδα από Profatron

Τελευταία Σχόλια

Tέλεια!!
Και να μην χωράω, θα κάτσω να πλαντάξω να χωρέσω!
Μακάρι να βγεί καλό το συγκεκριμένο.
Μία ώριμη σκοτεινή ιστορία συν τίμιους gameplay μηχανισμούς εί...
ρεερ μίντιουμ είναι, ελπίζω να χωράς Νίκο! χαχαχ
Εγώ θέλω να ρωτήσω το εξής, με τόσους μεγάλους χορηγούς και με εισιτήριο εισόδου γιατί στο site ζητά...
To ροζ-φούξια θέλω! Μην μου πεις ότι είναι ρεερ λετζένταρι!
Για μερικά νανοσεκόντ ενθουσιάστηκα...αλλά μετά ήχησε στα αυτιά μου το νταμπστεπ και εμφανίστηκε μπρ...
Τον λόγο έχουν ΥouTubers, Influencers [...] και δημοφιλείς περσόνες

Τον λόγο θα τον έχουν, αλλά...
"yοutubers" και "influencers" από την Ελλάδα ας το αφήσω ασχολίαστο καλύτερα...
Σχετικά με το redesign, ελπίζουν τα παιδιά για αργότερα μέσα στην χρονιά..!
Coming in 2018
Hear, hear!

Τα παλιά, τα κλασικά των 80s με τις αρθρώσεις σε αγκώνες, γόνατα και τη λαστιχένια μέ...
Cine-TV #94 σε K2