Αν τολμάτε, δοκιμάστε να παίξετε με τα φώτα σβηστά.
Ακατάλληλο για τους έχοντες αδύναμη καρδιά
“Resident Evil”: Μια σειρά συνώνυμη με τον απόλυτο τρόμο στα βιντεοπαιχνίδια. Όταν κυκλοφόρησε το πρώτο επεισόδιο της σειράς –πίσω, στο 1996- κανείς δεν περίμενε πως, σχεδόν δέκα χρόνια μετά, η Capcom θα συνέχιζε να μας δίνει νέα παιχνίδια βασισμένα σε αυτό το σύμπαν και θα κατάφερνε να ανανεώνει τόσο επιτυχημένα τη συνταγή τους. Όταν κυκλοφόρησε το Resident Evil Zero, κατακρίθηκε από πολλούς για την έλλειψη ανανέωσης και την ανακύκλωση των στοιχείων από όλα τα προηγούμενα επεισόδια. Για την ακρίβεια, νέο και πλήρως ανανεωμένο παιχνίδι στη σειρά είχαμε να δούμε από το Code: Veronica και την εποχή του Dreamcast. Με την υλοποίηση του Resident Evil 4, η Capcom απέδειξε πως αφουγκράστηκε τα σχόλια του κοινού και δημιούργησε ένα εξαιρετικό παιχνίδι που αποτελεί σημείο αναφοράς, όχι μόνο στην κατηγορία τρόμου, αλλά και στο σύνολο των βιντεοπαιχνιδιών εν γένει.
Η ιστορία του Resident Evil 4 ξεκινά έξι χρόνια μετά τα τραγικά γεγονότα που συνέβησαν στην πόλη Ρακούν. Κεντρικός χαρακτήρας δεν είναι άλλος από τον αγαπημένο από το κοινό Leon Kennedy. Αφού κατάφερε να ξεφύγει από τον εφιάλτη που έζησε στο Resident Evil 2, o Leon κατατάχθηκε σε μια μυστική υπηρεσία των Η.Π.Α. ως ειδικός πράκτορας. Το παιχνίδι ξεκινά με μια κινηματογραφική σκηνή που αφηγείται όλα τα γεγονότα τα οποία μας οδήγησαν στο νέο παιχνίδι.
Ο Leon έχει σταλεί στην Ευρώπη -και ειδικότερα, σε κάποιο ισπανόφωνο χωριό- για να εντοπίσει και να διασώσει την κόρη του προέδρου της Αμερικής. Ελάχιστα είναι τα στοιχεία και οι πληροφορίες που δίνονται με την έναρξη του παιχνιδιού. Το μόνο που μας γίνεται γνωστό είναι ότι η κόρη του προέδρου ονομάζεται Ashley και πως την απήγαγε μια άγνωστη ομάδα κακοποιών. Επάνω σε αυτήν τη μηχανική είναι βασισμένο όλο το παιχνίδι της Capcom, δηλαδή η πλήρης άγνοια των γεγονότων που εξελίσσονται και η αίσθηση πως ένα τρομακτικό μυστικό πρόκειται σύντομα να αποκαλυφθεί, λειτουργούν ως αρωγοί στην αγωνία και το γενικότερο τρόμο που νιώθει ο παίκτης παίζοντας αυτό το παιχνίδι. O Leon φτάνει στο χωριό υποστηριζόμενος από δύο τοπικούς αστυνομικούς, όμως από την πρώτη κιόλας επαφή του με τους ντόπιους, αρχίζει ένας νέος εφιάλτης. Οι χωρικοί είναι απίστευτα εχθρικοί, με αποτέλεσμα να επιτίθενται στον Leon μόλις τον αντικρίσουν.
Σε περίπτωση που νιώσατε κάποια σύγχυση σχετικά με τους αντίπαλους του Leon, πρέπει να ξεκαθαρίσουμε από την αρχή ότι στο Resident Evil 4 δεν θα αντιμετωπίσετε ορδές από ζόμπι αλλά «ζωντανούς» ανθρώπους. Μπορεί να ακούγεται παράξενο, όμως αυτοί οι άνθρωποι -που δείχνουν να βρίσκονται σε μια παράξενη κατάσταση μεταξύ λήθης, ζωής και θανάτου- είναι πολλάκις τρομακτικότεροι από τα ζόμπι που είχαμε πλέον συνηθίσει να εξοντώνουμε στα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς.
“Νέο” με όλη τη σημασία της λέξης
Από τα πρώτα κιόλας δευτερόλεπτα της νέας αυτής περιπέτειας γίνεται σαφές πως θα ξεκινήσουμε ένα διαφορετικό ταξίδι. Το Resident Evil 4 είναι ένα παιχνίδι φτιαγμένο από το μηδέν σε όλους τους τομείς, με την απεικόνισή του να το αποδεικνύει περίτρανα. Η άποψη της δράσης είναι όχι μόνο διαφορετική από αυτές των υπολοίπων τίτλων της σειράς, αλλά πρωτότυπη και σε σχέση με όλα τα άλλα παιχνίδια της αγοράς. Ο παίκτης παρακολουθεί τη δράση πίσω και λίγο δεξιά από την πλάτη του Leon. Παρά την ιδιόμορφη αυτή επιλογή, η κινηματογραφική αίσθηση του Resident Evil 4 παραμένει σε κορυφαία επίπεδα. Τα γραφικά είναι πλήρως τρισδιάστατα, πραγματικού χρόνου και, ταυτόχρονα, διαφορετικής φιλοσοφίας από τα αντίστοιχα των παλαιοτέρων Resident Evil. Δεν θα ήταν υπερβολή αν λέγαμε πως το εικαστικό μέρος του Resident Evil 4 θυμίζει έντονα τη σειρά Silent Hill. Η αίσθηση της αποσύνθεσης, της σαπίλας και της παράνοιας, η μόνιμη συννεφιά στον ουρανό, το φίλτρο της θολούρας και η ομίχλη που περιβάλλει τον ορίζοντα, δημιουργούν ένα κλειστοφοβικό σύνολο που, πριν το Resident Evil 4, μόνο στη σειρά τρόμου της Konami είχαμε συναντήσει.
Ιδιαίτερη σημασία από την Capcom έχει δοθεί και στη λεπτομέρεια που χαρακτηρίζει το σύνολο των γραφικών. Οι χαρακτήρες διαθέτουν κορυφαίο animation και κινούνται με τέτοιο επίπεδο ρεαλισμού που σπάνια συναντάμε. Είναι σίγουρο πως δεν θα ξεχάσετε την πρώτη φορά που θα δείτε μια ομάδα χωρικών να κινείται απειλητικά εναντίον σας κραδαίνοντας τσουγκράνες, δρεπάνια, τσεκούρια και κάθε λογής αντικείμενο που μπορεί να συναντήσει κανείς σε μια αγροικία.
Σε αντίθεση με την επανακυκλοφορία του αρχικού Resident Evil στο GameCube, στο Resident Evil 4 η λεπτομέρεια στα πρόσωπα των χαρακτήρων συνεχίζει να είναι υψηλής ποιότητας και κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Αν εξαιρέσει κανείς τις μέτριες υφές που έχουν εναποτεθεί σε στοιχεία του περιβάλλοντος και οι οποίες κάνουν την εμφάνισή τους όταν η κάμερα κάνει κοντινά πλάνα, έχουμε να κάνουμε με μια αριστουργηματική παρουσίαση που πετυχαίνει να τοποθετήσει τον παίκτη στη γενικότερη ατμόσφαιρα του παιχνιδιού. Αξίζει να αναφέρουμε πως, κατόπιν επιλογής της Capcom, το παιχνίδι παρουσιάζεται σε ευρύ κάδρο με μαύρες μπάρες στο επάνω και κάτω μέρος της οθόνης. Αυτό σημαίνει πως το παιχνίδι μπορεί να μην έχει επιλογή “Widescreen” στα μενού του, αλλά ουσιαστικά η απεικόνιση είναι ευρεία.
Αριστουργηματικό από την αρχή μέχρι το τέλος
Όμως αρκετά ασχοληθήκαμε με τα τεχνικά χαρακτηριστικά του παιχνιδιού. Ήρθε η ώρα να ρίξουμε μια ματιά στις ανανεώσεις του gameplay. Όπως προαναφέραμε, η άποψη του Resident Evil 4 απεικονίζει τη δράση πάνω από τον ώμο του Leon. Αυτή η επιλογή επέφερε και τις απαραίτητες αλλαγές στο σύστημα μάχης. Με το πάτημα ενός κουμπιού, ο Leon υψώνει το όπλο του και σκοπεύει με τη βοήθεια μιας ακτίνας λέιζερ που πηγάζει από αυτό. Κατά τη διάρκεια της σκόπευσης υπάρχει η δυνατότητα εστίασης, όμως αυτή η κίνηση μειώνει την περιφερειακή όραση του παίκτη, αφήνοντας έτσι τον Leon ευάλωτο σε επιθέσεις από πίσω ή τα πλάγια.
Ευτυχώς, υπάρχει η δυνατότητα άμεσης περιστροφής 180 μοιρών, έτσι ώστε να γίνει εφικτή η άμεση αντιμετώπιση κινδύνου από πίσω. Όμως οι μάχες του Resident Evil 4 δεν είναι όσο απλές ακούγονται. Για να αντιμετωπιστούν οι εχθροί, πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στις κινήσεις τους. Ανάλογα με το σημείο βολής, οι αντίπαλοι μπορεί να σας γυρίσουν την πλάτη, να γονατίσουν από τον πόνο ή ακόμη και να εκνευριστούν και να κινηθούν ακόμη πιο γρήγορα προς εσάς. Σε αυτό το σημείο θα μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το μαχαίρι του Leon για να τους αποτελειώσετε ή να εκτελέσετε κλωτσιές που μπορούν εύκολα να τους βγάλουν εκτός μάχης. Σε αντίθεση με το μαχαίρι που βρίσκεται πάντα στη διάθεση του Leon, οι κλωτσιές και άλλου είδους χτυπήματα ενεργοποιούνται μόνο σε συγκεκριμένες στιγμές που αναγράφονται στην οθόνη. Μιας και οι εχθροί σας είναι ζωντανά πλάσματα και όχι κάποια άμυαλα ζόμπι, οι κινήσεις τους βασίζονται στη λογική.
Θα διαπιστώσετε με τρόμο λοιπόν, πως αν στριμωχτείτε και προσπαθήσετε να κρυφτείτε σε κάποιο κτήριο, οι χωρικοί θα σας κυνηγούν, θα ανοίγουν πόρτες, θα εισέρχονται από παράθυρα, ακόμη και ομαδικά θα λειτουργούν, έτσι ώστε να σας βρουν και να σας κομματιάσουν. Κατά την εξέλιξη της περιπέτειας, υπάρχουν και αρκετά κινηματογραφικής φύσης σημεία που θυμίζουν «μίνι» παιχνίδια. Για παράδειγμα, καθώς ο Leon περπατά σε ένα μονοπάτι, μερικοί χωρικοί σπρώχνουν από μια πλαγιά έναν τεράστιο βράχο. Σε αυτό το σημείο, ο παίκτης πρέπει να δείξει αστραπιαία αντανακλαστικά και να πατήσει συνδυασμούς κουμπιών, έτσι ώστε να γλιτώσει από βέβαιο θάνατο. Τέτοιες σκηνές υπάρχουν πολλές και προσδίδουν ακόμη μεγαλύτερη κινηματογραφική αίσθηση στο σύνολο του παιχνιδιού.
Η εξέλιξη του Resident Evil 4 είναι μάλλον γραμμική. Δεν υπάρχει ανάγκη εκτεταμένης εξερεύνησης του χώρου, εκτός από τις καλύβες που κρύβουν βότανα, πυρομαχικά και χρήματα, ενώ μέσω του χάρτη καθίσταται πάντα σαφές ποιο είναι το επόμενο σημείο που πρέπει να μεταβούμε. Παρά τη σχετική του γραμμικότητα, το παιχνίδι της Capcom δεν καταντά ποτέ κουραστικό. Η διάρκειά του είναι μεγάλη, οι εξελίξεις στο σενάριο καταιγιστικές και η κορυφαία του ατμόσφαιρα δεν αφήνει τον παίκτη ούτε λεπτό σε ηρεμία. Από πλευράς ήχου, το Resident Evil 4 προσφέρει κωδικοποίηση Dolby Surround Pro Logic II και ένα ηχητικό θέμα κομμένο και ραμμένο στα μέτρα κινηματογραφικής παραγωγής τρόμου. Δεν θα χαρακτηρίζαμε αυτό το θέμα ως αμιγώς μουσικό, αλλά ως ένα συνονθύλευμα από ήχους περιβάλλοντος και σκόρπιες νότες βαριών οργάνων. Αν έχετε παίξει έστω και ένα από τα προηγούμενα επεισόδια της σειράς, τότε καταλαβαίνετε σε τι είδους μουσική επένδυση αναφερόμαστε.
Η κυκλοφορία του Resident Evil 4 είναι ένα από τα σημαντικότερα γεγονότα της χρονιάς. Αυτό οφείλεται στο γεγονός πως το παιχνίδι αλλάζει άρδην τα δεδομένα στην κατηγορία survival horror, κάτι που θα αναγκάσει όλους τους ανταγωνιστές της Capcom να βάλουν τα δυνατά τους για να αντεπεξέλθουν στις νέες απαιτήσεις του κοινού. Με λίγα λόγια, αν είστε κάτοχος GameCube, μη χάσετε αυτό το παιχνίδι. Εκτός από μεμονωμένη πώληση, μπορείτε να προμηθευτείτε το Resident Evil 4 μέσω του πακέτου Resident Evil Pack. Αυτό το πακέτο περιλαμβάνει μια κονσόλα βαμμένη στα χρώματα του παιχνιδιού, ένα αντίστοιχο χειριστήριο και -φυσικά- το ίδιο το παιχνίδι. Επίσης, η Capcom έχει ανακοινώσει πως στο τέλος του 2005 θα κυκλοφορήσει μια έκδοση του Resident Evil 4 για PlayStation 2, συνεπώς οι κάτοχοι του εν λόγω συστήματος θα πρέπει να κάνουν λίγη υπομονή.
Widescreen Ναι (προκαθορισμένη)
Progressive Scan Όχι
PAL 60 Hz Ναι
Ήχος Stereo/ Dolby Surround Pro Logic II