Το δοκιμάσαμε πρώτοι και σας μεταφέρουμε μια πρώτη ματιά από το κορυφαίο παιχνίδι αγώνων ποδοσφαίρου!
Ο βασιλιάς επιστρέφει
H μάχη για την απόλυτη κυριαρχία στα παιχνίδια ποδοσφαίρου μαίνεται εδώ και έξι περίπου χρόνια. Η Electronic Arts με τη σειρά FIFA και η Konami με την αντίστοιχη Pro Evolution Soccer κονταροχτυπιούνται για την πρωτοκαθεδρία στην αγορά, προσφέροντας κάθε χρόνο μια νέα βελτιωμένη έκδοση των παιχνιδιών τους που θα τους επιτρέψουν να αγαπηθούν περισσότερο από το κοινό. Πολλές φορές αυτές οι ετήσιες ανανεώσεις θυμίζουν περισσότερο πακέτα επέκτασης και όχι νέα παιχνίδια με ριζικές αλλαγές, αφού δεν κάνουν τίποτα περισσότερο από το να προσθέτουν λίγα νέα στοιχεία που βελτιώνουν ελαφρώς την ποιότητα των γραφικών και ακόμη λιγότερο το gameplay. Κάπως έτσι θα νιώσει όποιος αντικρίσει για πρώτη φορά το Pro Evolution Soccer 5, το άκρως αναμενόμενο πέμπτο μέρος της -για πολλούς- κορυφαίας σειράς του είδους, δηλαδή πως το επερχόμενο δημιούργημα της Konami λίγο διαφέρει από το περσινό Pro Evolution Soccer 4, όμως η αλήθεια είναι εντελώς διαφορετική.
Πέρα από τη χρήση της ίδιας μηχανής γραφικών με το τέταρτο μέρος της σειράς, το Pro Evo 5 έχει μια σειρά από βελτιώσεις που το καθιστούν ακόμη πιο ρεαλιστικό και σαφώς καλύτερο από τον προκάτοχό του. Στα χέρια μας έχουμε μια αρκετά προχωρημένη έκδοση του Pro Evolution Soccer 5, μια έκδοση που μας δυσκόλεψε αρκετά στην παρουσίαση μιας και ήταν εξ ολοκλήρου στα ιταλικά, η οποία όμως διέθετε αρκετά μεγάλο μέρος από το παιχνίδι και έτσι μας επέτρεψε να πάρουμε μια γερή γεύση από αυτά που θα απολαύσουμε το φθινόπωρο.
Επιστρατεύσαμε λοιπόν τα ελάχιστα ιταλικά που γνωρίζουμε και αρχίσαμε την περιήγησή μας στα μενού του Pro Evo 5. Εκτός από τις κλασικές επιλογές γρήγορου αγώνα, πρωταθλήματος και κυπέλλου, στο Pro Evo 5 για το PlayStation 2 κάνει για πρώτη φορά την εμφάνισή της η επιλογή σύνδεσης του παιχνιδιού με το PSP. Μέσα στα μενού του παιχνιδιού απεικονίζεται η φορητή κονσόλα της Sony, που με την χρήση της ίδιας και ενός αντιτύπου του «φορητού» Pro Evo 5, ο παίκτης θα μπορεί να κατεβάζει οποιαδήποτε στοιχεία έχει στη μεγάλη έκδοση του παιχνιδιού (δημιουργημένες ομάδες, στατιστικά, ονόματα παικτών, νέες τακτικές και πολλά άλλα) και να τα μεταφέρει στο PSP. Στη συνέχεια θα μπορεί με ευκολία να απολαύσει το παιχνίδι στη φορητή κονσόλα και να επιδοθεί σε αγώνες ενός παίκτη ή πολλών μέσω του ασύρματου πρωτοκόλλου Wi-Fi που διαθέτει το PSP.
To Pro Evo 5 είναι το πρώτο παιχνίδι που λάβαμε στα χέρια μας, το οποίο υποστηρίζει τη σύνδεση PS2/ PSP, σημάδι που εκτιμούμε πως δείχνει τι πρόκειται να επακολουθήσει στο άμεσο μέλλον.
Το «όμορφο παιχνίδι» γίνεται ακόμη ομορφότερο
Με την πρώτη μας περιήγηση στα μενού του Pro Evo 5 βρεθήκαμε μπροστά σε μια δυσάρεστη έκπληξη. Όλο το interface του παιχνιδιού χαρακτηριζόταν από μια λιτότητα και γραφικά που ήταν κατά πολύ κατώτερα του προηγούμενου παιχνιδιού. Η λειτουργικότητα αυτού του interface βρισκόταν βέβαια σε κορυφαία επίπεδα, όμως θέλουμε να πιστεύουμε πως ο σπαρτιάτικος σχεδιασμός του οφείλεται στο πρώιμο της ανάπτυξής του και πως στην τελική έκδοση η απεικόνιση των μενού θα είναι σαφώς καλύτερη. Αυτή τη φορά οι διαθέσιμες ομάδες είναι χωρισμένες σε ειδικούς ομίλους που περιλαμβάνουν τις επιλογές Europe A, Europe B, Americas, Africa, Asia/ Oceania και φυσικά ορισμένα από τα σημαντικότερα πρωταθλήματα της Ευρώπης.
Με μεγάλη μας χαρά διαπιστώσαμε πως η Ελλάδα είναι πλέον μέλος της ευρωπαϊκής ελίτ, αφού βρισκόταν στον όμιλο Europe A, όμως για μια ακόμη φορά οι μεγάλοι σύλλογοι της χώρας μας απουσιάζουν από τα μενού των πρωταθλημάτων. Όσοι ζηλεύουν τη σειρά FIFA για τη χρήση όλων των στοιχείων της φερώνυμης ομοσπονδίας, θα χαρούν ιδιαίτερα με την προσθήκη πολλών νέων επισήμων συλλόγων στο Pro Evo 5. Πλέον έχουμε ξεπεράσει τις οκτώ με δέκα επίσημες ομάδες του Pro Evo 4, καθώς στα μενού του επερχόμενου παιχνιδιού συναντήσαμε περισσότερες από 15.
Η Konami βελτιώνει όλο και περισσότερο τις συμφωνίες που κάνει με τις ευρωπαϊκές ομοσπονδίες ποδοσφαίρου, με αποτέλεσμα να έχει πλέον το δικαίωμα χρήσης των πραγματικών ονομάτων πολλών εξ αυτών. Από την έρευνα που κάναμε, είναι σαφές πως η Konami τα έχει «βρει» με τους Ιταλούς, τους Ισπανούς, τους Άγγλους και τους Ολλανδούς, μιας και οι περισσότεροι από τους συλλόγους αυτών των πρωταθλημάτων είναι διαθέσιμοι με τα πραγματικά ονόματα και στατιστικά τους. Είναι αυτονόητο πως σε εθνικό επίπεδο, η Konami έχει όλα τα δικαιώματα χρήσης στατιστικών, ονομάτων και παικτών. Βλέπουμε λοιπόν πως χρόνο με το χρόνο, το μοναδικό μειονέκτημα της σειράς Pro Evolution μειώνεται όλο και περισσότερο.
Όλες αυτές οι ανανεώσεις είναι μεν σημαντικές, όμως κατατάσσονται στις κατηγορίες των προσθηκών που αναφέραμε στην αρχή του άρθρου. Εκεί που συναντήσαμε τις μεγάλες αλλαγές ήταν κατά τη διάρκεια του αγώνα. Μπορεί το Pro Evo 5 να χρησιμοποιεί την ίδια μηχανή γραφικών με το τέταρτο παιχνίδι, όμως οι βελτιώσεις είναι πολλές και συναρπαστικές.
Τα μοντέλα των παικτών συνεχίζουν να είναι υψηλής ποιότητας και να απεικονίζουν πιστά πολλά από τα μεγάλα αστέρια του παγκοσμίου ποδοσφαίρου, αλλά εκεί που η κατάσταση αλλάζει άρδην από το προηγούμενο παιχνίδι είναι στο animation. Πλέον μιλάμε για εξαιρετικά ρεαλιστική κίνηση που συνοδεύεται από το χαρακτηριστικό ύφος πολλών παικτών. Οι φιγούρες των αθλητών κινούνται με χάρη, σπάνια χάνουν καρέ (η κίνηση «ρομπότ» έχει σχεδόν εξαλειφθεί) και είναι πλέον εφοδιασμένες με περισσότερες αντιδράσεις. Αυτές οι αντιδράσεις δεν έχουν να κάνουν μόνο με τον εκνευρισμό μετά από την τιμωρία με μια κάρτα, αλλά από τον τρόπο που μαρκάρουν οι αντίπαλοι, την πορεία και τη δύναμη που έχει η μπάλα όταν φτάνει στα πόδια των παικτών και τις καιρικές συνθήκες που επικρατούν.
Εξαιρετικές βελτιώσεις έχουν γίνει και στον χειρισμό. Διατηρώντας το κλασικό μοντέλο ανέπαφο, η Konami έχει προσθέσει ορισμένες έξτρα κινήσεις, όπως φαντεζί τρίπλες, καθώς επίσης την καλύτερη ανταπόκριση στον τρόπο με τον οποίο γίνονται οι πάσες. Ο υπολογιστής συνεχίζει να περνά την μπάλα στον πιο προωθημένο παίκτη, όμως ο τρόπος που η τεχνητή νοημοσύνη αναπτύσσει την ομάδα είναι καλύτερος από ποτέ και σχεδόν πάντα οι παίκτες παίρνουν την καλύτερη θέση στον αγωνιστικό χώρο.
Πολύ σημαντική είναι και η ρύθμιση του βαθμού δυσκολίας. Το παιχνίδι είναι πλέον πολύ πιο ισορροπημένο, με τον βαθμό δυσκολίας να φέρνει τον αγώνα στα μέτρα του εκάστοτε παίκτη. Για να ελέγξουμε τις διαφορές στο βαθμό δυσκολίας δοκιμάσαμε δύο φιλικά ματς χρησιμοποιώντας την εθνική μας εναντίον της Βραζιλίας. Στο πρώτο θέσαμε τη δυσκολία στο ένα «άστρο» και στο δεύτερο στα πέντε. Ενώ λοιπόν στην πρώτη εύκολη προσπάθεια ο αγώνας κυλούσε εξαιρετικά, σημειώσαμε τρία τέρματα και δεχτήκαμε μόλις ένα, στη δεύτερη η Βραζιλία κυριολεκτικά εξαφάνισε τη μπάλα από τον αγωνιστικό χώρο. Διαπιστώσαμε επίσης ότι ο βαθμός δυσκολίας δεν ορίζει απλά το πόσο επιθετική ή όχι θα είναι η αντίπαλη ομάδα, αλλά έχει να κάνει και με την απόδοση ορισμένων σημαντικών παικτών, καθώς επίσης με λάθη που σημειώνονται κατά τη διάρκεια του αγώνα.
Προχωρήσαμε σε περισσότερη ανάλυση από όση θα έπρεπε, μια και το παιχνίδι δεν θα είναι κοντά μας για τουλάχιστον τρεις μήνες ακόμη και υπάρχει αρκετός χρόνος για αλλαγές, διορθώσεις (ειδικότερα σε ό,τι έχει να κάνει με την ταχύτητα της 3D μηχανής , η οποία ήταν αργή) και ρυθμίσεις. Παρόλα αυτά, το Pro Evolution 5 -προς έκπληξή μας- δείχνει πως θα ξεπεράσει το προηγούμενο παιχνίδι της σειράς και θα ανεβάσει ακόμη περισσότερο τον πήχη στην κατηγορία αγώνων ποδοσφαίρου. Εκτός από την έκδοση PlayStation 2, επάνω στην οποία έγινε η δοκιμή μας, σχεδόν ταυτόχρονα θα κυκλοφορήσουν αντίστοιχες για το Xbox και τους υπολογιστές. Υπομονή λοιπόν μέχρι τον Οκτώβριο.
Κυκλοφορία Οκτώβριος 2005
{nomultithumb}