Ενημέρωση στο αρχικό review της έκδοσης PC, με τις διαφορές που εντοπίσαμε στο Quake 4 του Xbox 360.
Ακατάπαυστη δράση
Έξι χρόνια πέρασαν από την κυκλοφορία του τελευταίου επεισοδίου στη σειρά Quake. To Quake III, παρόλο που διέθετε συναρπαστικά multiplayer modes, υπέφερε από ένα μετριότατο single player campaign, που του έκλεβε σημαντικά ποσοστά από το σύνολό του. Στην προσπάθειά της να μεταφέρει τη σειρά στη νέα εποχή, η id Software έδωσε τα ηνία της ανάπτυξης του Quake 4 στην Raven, η οποία χρησιμοποίησε την καταπληκτική μηχανή του Doom 3 και προσπάθησε να προσφέρει στους φίλους της σειράς Quake κάτι διαφορετικό. Το αν τα κατάφερε ή όχι θα διαπιστώσουμε στις παρακάτω γραμμές.
Προσπερνώντας το Quake III, το τέταρτο επεισόδιο συνεχίζει τη σεναριακή γραμμή του Quake II. Η ιστορία του Quake 4 ξεκινά από εκεί που σταμάτησε το Quake ΙΙ, στον πλανήτη Stroggos. Αυτή τη φορά, πρωταγωνιστής είναι ο πεζοναύτης Mathew Kane, ένας σκληροτράχηλος στρατιώτης, ο οποίος, μαζί με την ομάδα του, καταφθάνει σε έναν μακρινό πλανήτη. H εξωγήινη φυλή των Strogg, παρόλη την ήττα που υπέστη, αλλά και τον θάνατο του ηγέτη της στο Quake II, ανασυντάσσεται και συνεχίζει τη μάχη εναντίον της ανθρωπότητας. Το παιχνίδι ξεκινά με μια κινηματογραφική σκηνή βγαλμένη από την ταινία Aliens και δείχνει τη διμοιρία του Kane να προσπαθεί να εισχωρήσει στην ατμόσφαιρα του πλανήτη των Strogg. To σκάφος των πεζοναυτών καταρρίπτεται και ο Kane προσπαθεί να ξαναβρεί την ομάδα του μέσα από μια κολασμένη μάχη και στρατιές cybernetic εξωγήινων, ενώ κάπου στα μισά του παιχνιδιού, πέφτει σε μια παγίδα και μετατρέπεται και ο ίδιος σε Strogg.
Περαιτέρω ανάλυση της ιστορίας του Quake 4 δεν χρειάζεται, μιας και το παιχνίδι της id ακολουθεί την πεπατημένη των action FPS τίτλων, εστιάζοντας στην ακατάπαυστη και έντονη δράση, αφήνοντας κατά μέρος τη χρήση κάθε ίχνους περιπέτειας και εξερεύνησης του χώρου. Ο πιο εύστοχος χαρακτηρισμός που θα μπορούσαμε να δώσουμε στο Quake 4 είναι αυτός του «action Doom 3», μιας και το νέο αυτό παιχνίδι θυμίζει έντονα το εξαιρετικό περσινό παιχνίδι της id, διατηρώντας όμως πάντα ακέραιη τη δική του ταυτότητα.
Το πλέον ιδιόμορφο στοιχείο που χαρακτηρίζει το Quake 4, είναι η έμφαση που έδωσαν οι δημιουργοί του στην single player campaign. Παρόλο που θα περίμενε κανείς κάτι περισσότερο από μια σειρά που στιγμάτισε τα δικτυακά παιχνίδια, η Raven προτίμησε να προσφέρει μια ενδιαφέρουσα εμπειρία ενός παίκτη, σε ύφος παρόμοιο με αυτό του Doom 3. Οι ομοιότητες των δύο τίτλων δεν σταματούν εδώ. Δεδομένου ότι έχει γίνει χρήση της 3D engine από το Doom 3, τα γραφικά, οι υφές και το γενικότερο οπτικό αποτέλεσμα παραπέμπουν σε αυτό το παιχνίδι. Οι εκπληκτικές φωτοσκιάσεις, η λεπτομέρεια στις υφές και η υψηλή ταχύτητα που διεξάγονται τα πάντα, τα particle εφε του καπνού, της ομίχλης και των εκρήξεων και το υπέροχο animation, μπορούν ακόμη και σήμερα να αφήσουν άφωνο τον παίκτη, αν και για λίγη μόνο ώρα, καθώς -όπως πολύ καλά γνωρίζουμε- το gameplay είναι αυτό που τελικά θα καθορίσει αν ένα παιχνίδι είναι καλό ή όχι.
Εκεί που το Quake 4 διαχωρίζει τη θέση του από το Doom 3 είναι στη γενικότερη ατμόσφαιρα που δημιουργεί. Ενώ λοιπόν το Doom 3 ποντάριζε στην κλειστοφοβία και στον τρόμο που κυρίευε τον παίκτη από τα ανίερα πλάσματα που ξεπηδούσαν μέσα από τις σκοτεινές γωνίες, το Quake 4 προσφέρει εικόνες πολεμικών συρράξεων σε ένα sci-fi περιβάλλον, που -παραδόξως- πολλές φορές μας έφερε στο μυαλό τη σειρά Star Trek.
Οι Strogg, για παράδειγμα, είναι cybernetic πλάσματα που δεν μπορούν να μη σου φέρουν στο μυαλό τους Borg, την εξωγήινη cybernetic φυλή της σειράς Star Trek, που σάρωνε τα πάντα στο πέρασμά της και είχε την ικανότητα να μεταλλάσσει πλάσματα άλλων φυλών σε Borg. Διαφορετικής κλίμακάς, σε σχέση με το Doom 3, είναι και οι μάχες του Quake 4. Οι αντίπαλοι εμφανίζονται πλέον από αρκετή απόσταση και όχι δίπλα στον παίκτη, υπάρχουν στιγμές σε περιβάλλον εξωτερικού χώρου όπου σκάφη και τεράστια ρομπότ μάχονται, ενώ σε όλες σχεδόν τις αποστολές, ο Kane συνοδεύεται από μια ομάδα πεζοναυτών. Κατά την διάρκεια ορισμένων αποστολών, θα συνοδεύεστε από ειδικευμένους συντρόφους που θα ελέγχονται από την Α.Ι. του παιχνιδιού και θα φροντίζουν τη συντήρηση του οπλοστασίου ή την αποκατάσταση της υγείας σας. Εκτός από αυτό, η ομάδα θα συνεισφέρει σημαντικά στην αλληλοκάλυψη σας, αλλά και στο «ξεκαθάρισμα» αρκετών αντιπάλων.Σε κάθε περίπτωση, το Quake 4 χαρακτηρίζεται ως ένα απολύτως γραμμικό shooter με φρενήρες gameplay και εξαιρετικά production values που θα αφήσουν άναυδο ακόμη και τον πλέον πεπειραμένο χρήστη PC.
Το διαθέσιμο οπλοστάσιο του Quake 4, σας δίνει πολλές επιλογές, όπως το νέο υπερόπλο Dark Matter, το οποίο αντικατέστησε το BFG-10K, καθώς και τα single-barrel shotgun, machine-gun, railgun, nailgun, gauntlet, blaster και hyperblaster. Επίσης θα μπορέσετε να χρησιμοποιήσετε τρία από τα διαθέσιμα όπλα των Strogg, όπως εκτοξευτές για πυραύλους και χειροβομβίδες (Grenade Launcher και Rocket Launcher αντίστοιχα) και το lightning-gun. Να σημειωθεί ότι σε κάποια από αυτά ο φακός είναι ενσωματωμένος, δίνοντας – σε αντίθεση με το Doom 3- την δυνατότητα στον παίκτη να εξερευνεί σκοτεινές περιοχές χωρίς να χρειάζεται να κατεβάσει το όπλο του. Σε κάποια σημεία του παιχνιδιού εμφανίζονται τεχνικοί, οι οποίοι προσφέρουν αναβαθμίσεις των όπλων (όπως αυτόματη ανίχνευση στόχου, κλ.π.).
Όλα τα ωραία τελειώνουν γρήγορα
Μετά από περίπου μια ώρα εντυπωσιακών οπτικών εφέ και καταιγισμού δράσης, τα μάτια του παίκτη αρχίζουν να συνηθίζουν στο μεγαλείο των γραφικών και αρχίζει η έρευνα για το gameplay. Και κάπου εδώ αρχίζουν τα δύσκολα για το Quake 4. Το single player campaign διαθέτει ένα αρκετά καλό, αλλά αναμφισβήτητα επιδερμικό σενάριο, το οποίο δύσκολα μπορεί να δημιουργήσει αδημονία για τη συνέχεια. Σε αυτό το φαινόμενο καμία βοήθεια δεν προσφέρει η απολύτως γραμμική εξέλιξη, που ευτυχώς απαιτεί ελάχιστα πισωγυρίσματα στο ίδιο επίπεδο προς εκπλήρωση συγκεκριμένων αντικειμενικών σκοπών. Ορισμένες προσθήκες, όπως η χρήση οχημάτων σε τεράστιους ανοιχτούς χώρους, βελτιώνουν σημαντικά το σύνολο ενός τίτλου, που εξωτερικά λάμπει μεν σαν χρυσός, αλλά, ατυχώς, αυτό που κρύβει μέσα του είναι δεν είναι εξίσου εντυπωσιακό.
Το πλέον παράδοξο με το Quake 4 είναι πως το single player mode είναι σαφώς καλύτερο από το αντίστοιχο multiplayer. H Raven δεν χρησιμοποίησε περισσεύματα φαντασίας, με αποτέλεσμα οι περισσότεροι multiplayer χάρτες να αποτελούν αντίγραφα των προηγουμένων τίτλων της σειράς. Είναι αυτονόητο πως η δράση και η διασκέδαση είναι στοιχεία εγγυημένα, αλλά εσείς που ψάχνατε για κάτι καινοτόμο μάλλον θα απογοητευθείτε.
Οι multiplayer επιλογές του Quake 4 περιλαμβάνουν τα γνωστά Deathmatch, Team Deathmatch, Capture The Flag καθώς και το ολοκαίνουργιο 1vs.1 Tournament Mode. Σε αυτή την επιλογή, έως 16 παίκτες μπορούν να δημιουργήσουν το δικό τους «κύπελλο», παίζοντας ταυτόχρονα ανά δύο μεταξύ τους μέχρι να μείνει ένας τελικός νικητής. Οι παίκτες που αποκλείονται, έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν «ζωντανά» τους υπόλοιπους αγώνες, τη στιγμή που αυτοί εξελίσσονται. Οι διαθέσιμοι χάρτες του Quake 4 είναι εννέα για το Deathmatch και πέντε για το CTF mode. Δυστυχώς κανένας τους δεν χαρακτηρίζεται από ιδιαίτερη πρωτοτυπία. Αντίθετα, δείχνουν λίγο «αποκομμένοι» από την υπόλοιπη ατμόσφαιρα που επικρατεί στο single player mode του παιχνιδιού.
Αξίζει να αναφέρουμε ένα από τα στοιχεία του Quake 4 που μας έκανε ιδιαίτερη εντύπωση και αυτό είναι ο ήχος του. Αν και το Doom 3 διέπρεπε στο ambient ηχητικό μέρος του, το Quake 4 καταφέρνει να βελτιώσει τον ήχο σε όλους τους τομείς. Τα μουσικά θέματα είναι επικά, οι ομιλίες άψογα δοσμένες από τους ηθοποιούς και τα ηχητικά εφέ συναρπαστικά. Πραγματικά πρέπει να ακούσετε τον τρόπο που αναπαράγονται οι ήχοι από τα όπλα για να το πιστέψετε.
Πριν ολοκληρώσουμε την παρουσίαση πρέπει να σας το τονίζουμε το εξής: Μην περιμένετε να παίξετε το Quake 4 -τουλάχιστον έτσι όπως το οραματίστηκαν οι δημιουργοί του- χρησιμοποιώντας PC στα minimum specs. Μόνο προχωρώντας σε μια γενναία αναβάθμιση της κάρτας γραφικών και της RAM, θα μπορέσετε πραγματικά να το απολαύσετε και να αποκομίσετε αυτά που έχει να σας προσφέρει. Η έκδοση PC είναι ήδη διαθέσιμη, αλλά στις 2 Δεκεμβρίου αναμένεται να κυκλοφορήσει και η αντίστοιχη για το Xbox 360. Μόλις τη λάβουμε θα σας ενημερώσουμε για τις όποιες διαφορές εντοπίσουμε μεταξύ τους.
H έκδοση Xbox 360
Οι gamers υποδέχθηκαν τo Quake 4, στην έκδοση υπολογιστών, με ανάμικτα συναισθήματα. Η μεγαλειώδης 3D μηχανή του Doom 3 ήταν υπεύθυνη για τη δημιουργία καταπληκτικών γραφικών και μιας ατμόσφαιρας μοναδικής, όμως ορισμένα προβλήματα στο gameplay, έριχναν τη συνολική του ποιότητα. Η έκδοση για το Xbox 360, η οποία είναι διαθέσιμη από την πρώτη ημέρα κυκλοφορίας της κονσόλας ως launch τίτλος, είναι πανομοιότυπη με αυτήν των υπολογιστών (με όσα θετικά και αρνητικά αυτό συνεπάγεται), όμως υστερεί σε έναν πολύ σημαντικό τομέα. Ενώ λοιπόν η πρώτη ματιά αρκεί για να προκαλέσει εντυπωσιασμό, μετά από λίγα λεπτά παιχνιδιού αρχίζει να γίνεται εμφανές πως το Quake 4 στο Xbox 360 δεν είναι ακριβώς ίδιο με αυτό των υπολογιστών.
Σε αρκετά σημεία η μηχανή του Doom 3 δείχνει να χάνει την ταχύτητά της, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα τη ραγδαία πτώση του frame rate, ενώ οι εντυπωσιακοί δυναμικοί φωτισμοί της έκδοσης PC, εδώ έχουν εξαφανιστεί. Είναι προφανές πως όλα τα παραπάνω είναι προγραμματιστικά σφάλματα, που μοιάζουν να βρήκαν το δρόμο τους προς την τελική έκδοση του παιχνιδιού, απλά και μόνο γιατί το Quake 4 έπρεπε να είναι διαθέσιμο από τις προθήκες των καταστημάτων ταυτόχρονα με την κονσόλα.
Τα παραπάνω προβλήματα είναι τα μοναδικά που εντοπίσαμε παίζοντας με το παιχνίδι της id στο Xbox 360, μιας και στους υπόλοιπους τομείς -και κυρίως σε αυτόν του ήχου- αυτή η έκδοση ξεπερνά την αντίστοιχη των υπολογιστών. Η κωδικοποίηση Dolby Digital 5.1 απλά είναι μαγευτική και ο διαχωρισμός των καναλιών απόλυτος. Τα εξαιρετικά ηχητικά εφέ του παιχνιδιού αναδεικνύονται μέσα από το Xbox 360, ενώ τα δυναμικά μουσικά θέματα βοηθούν στην αύξηση της αδρεναλίνης και στη δημιουργία μιας ακόμη εντονότερης ατμόσφαιρας. Όπως ήταν αναμενόμενο, ο χειρισμός έχει προσαρμοστεί στις ιδιαιτερότητες του χειριστηρίου της κονσόλας, με τις ρυθμίσεις ευαισθησίας να έχουν αλλάξει κατά πολύ και να έχει προστεθεί λειτουργία auto aim.
Σε ό,τι έχει να κάνει με το περιεχόμενο, υπάρχει και εδώ η δυνατότητα multiplayer μαχών (για όσους από εσάς είστε συνδρομητές στην υπηρεσία Live), ενώ μαζί με το Quake 4 δίνεται ως δώρο ένα δεύτερο DVD, το οποίο περιέχει μια ολοκληρωμένη έκδοση του Quake 2, καθώς επίσης και μερικά videos με τη δημιουργία του Quake 4. Το Quake 4 σίγουρα δεν είναι ένας από τους καλύτερους launch τίτλους του Xbox 360. Σε αντίθεση με το Call of Duty 2 που χαρακτηρίζεται ως μεγαλειώδες, ο τίτλος της id υποφέρει από σημαντικά προβλήματα που μειώνουν την απόλαυση που θα έπρεπε να κερδίζει ο παίκτης. Για να το απολαύσετε στο μέγιστο δυνατό βαθμό, θα σας προτείναμε να χρησιμοποιήσετε δέκτη HD στα 720p, καθώς με αυτές τις ρυθμίσεις τα προαναφερθέντα προβλήματα των γραφικών δείχνουν να μειώνονται αισθητά.
Widescreen Ναι
Progressive Scan 480p, 720p, 1080i
PAL 60 Hz Ναι
Ήχος Surround/ Dolby Digital 5.1
Απαιτήσεις συστήματος PC
Λειτουργικό Windows 2000/ XP
Επεξεργαστής Pentium 4 2.0 GHz
Μνήμη 512 MB
Κάρτα γραφικών 64 MB
Σκληρός δίσκος 2.8 GB