Το αριστούργημα των Ueda και Kaido επανακυκλοφορεί και μας δίνει εκ νέου την ευκαιρία να ταξιδέψουμε σε κόσμους μαγικούς
Ένα όνειρο που γίνεται πραγματικότητα
Έχετε προσπαθήσει ποτέ να εντοπίσετε τις αιτίες που δίνουν υπόσταση στα videogames; Γιατί καθόμαστε με τις ώρες μπροστά από μια οθόνη κρατώντας ένα χειριστήριο, προσπαθώντας να μεταφέρουμε στα δισεκατομμύρια 0 και 1 τον τρόπο σκέψης μας; Η απάντηση, που ο γράφων πιστεύει πως είναι η πιο εμπεριστατωμένη και ισχυρή όλων είναι η εξής: «Τα videogames -όπως και η μουσική, ή ο κινηματογράφος- είναι ένα ταξίδι, ένας τρόπος φυγής από την βαρετή καθημερινότητα και ένα όχημα για να μπορέσουμε να κάνουμε πραγματικότητα τα ανεκπλήρωτα όνειρά μας». Κατανοούμε πως για κάποιον που αντιμετωπίζει τα videogames ως «παιδική ασθένεια» είναι αδύνατο να μπορέσει να αποδεχθεί τον παραπάνω ισχυρισμό. Όμως αυτή η αντίληψη θα αλλάξει άρδην αν ο αμύητος στα videogames δοκιμάσει να βιώσει τη φρίκη του πολέμου στο Call of Duty 2, αν ζήσει μια επική αποστολή στον αχανή κόσμο του World of Warcraft ή αν προσπαθήσει να σώσει τη ζωή της αιθέριας Yorda στο Ico. Μετά από αυτές τις εμπειρίες, όλα πλέον θα έχουν αλλάξει.
Ico: Ένα όνομα που τους τελευταίους μόνο μήνες ακούστηκε πολύ περισσότερο από ότι έγινε από το 2002 οπότε και είχε αρχικά κυκλοφορήσει. Δημιουργημένο από τους Fumito Ueda και Kenji Kaido και πάντα με τη βοήθεια μιας ομάδας ταλαντούχων προγραμματιστών της Sony, το Ico κυκλοφόρησε, αρχικά, στην Ιαπωνία και αντιμετωπίστηκε με διθυραμβικά σχόλια από το κοινό και τον Τύπο της χώρας.
Η επιτυχής πορεία του Ico συνεχίστηκε και στην αγορά της Αμερικής, όμως –παραδόξως- στην Ευρώπη πέρασε εντελώς απαρατήρητο. Λέμε «παραδόξως» γιατί το Ico είναι ένα παιχνίδι με αισθητική που ταιριάζει πολύ περισσότερο στο υπόβαθρο της ευρωπαϊκής κουλτούρας, παρά στη μαζική κατανάλωση της Αμερικής. Ωστόσο, έριδες μεταξύ της Sony Computer Entertainment America και της Sony Computer Entertainment Europe, οδήγησαν τη δεύτερη σε παντελή έλλειψη υποστήριξης του Ico στην Ευρώπη και, κατά συνέπεια, στη λήθη ενός εκ των κορυφαίων τίτλων όλων των εποχών. Τα λάθη όμως είναι ανθρώπινα (και εταιρικά) και ευτυχώς πάντα υπάρχει τρόπος να διορθωθούν. Αρωγός στην επιστροφή του Ico στην επικαιρότητα είναι το έτερο δημιούργημα των Ueda-Kaido, το περιβόητο Shadow of the Colossus, το οποίο διατέθηκε στην αγορά πριν από λίγες ημέρες.
Αρπάζοντας τη μοναδική ευκαιρία που τους δόθηκε, οι άνθρωποι της SCEE αποφάσισαν να διορθώσουν το αρχικό τους σφάλμα και να δώσουν στο κοινό την ευκαιρία να προμηθευτεί το cult φαινόμενο Ico, διανέμοντάς το ξανά στην αγορά για «να εορταστεί η κυκλοφορία του Shadow of the Colossus». Αν και αυτή η δήλωση μειώνει την αξία του Ico, (δεν επανακυκλοφορείς ένα από τα καλύτερα παιχνίδια όλων των εποχών απλά για να γιορτάσεις κάτι), είναι ευχής έργο πως όσοι άτυχοι, τα «ραντάρ» των οποίων δεν κατάφεραν να αρχικά εντοπίσουν αυτό το αριστούργημα του 2002, μπορούν πλέον να το απολαύσουν.
Βυθιστείτε σε έναν κόσμο πέρα από κάθε περιγραφή
Η ανάπτυξη στο gameplay του Ico είναι όσο απλή θα μπορούσε να γίνει, όμως σε αυτήν του την απλότητα εγκλείεται η ιδιοφυΐα των σχεδιαστών του. Η ιστορία ξεκινά καθώς μια ομάδα καβαλάρηδων καταφθάνει σε ένα αρχαίο κάστρο, έχοντας αιχμάλωτο ένα αγόρι μέ κέρατα. Όπως προκύπτει από την εισαγωγική κινηματογραφική σκηνή, το κερασφόρο αγόρι θεωρείται ως καταραμένο από τους καβαλάρηδες και για αυτό φυλακίζεται μέσα σε μια πέτρινη κάψουλα. Όταν οι καβαλάρηδες ολοκληρώνουν το έργο τους και φεύγουν από το κάστρο, ένα παιχνίδι της τύχης ελευθερώνει το αγόρι από το πέτρινο κελί του και έτσι ξεκινά η μαγευτική του περιπέτεια. Όμως μέχρι στιγμής έχουμε δει μόνο το πρώτο από τα δύο τμήματα του γρίφου που ακούει στο όνομα «Ico». Μετά από λίγα λεπτά εξερεύνησης, το αγόρι βρίσκει ένα ακόμη φυλακισμένο πλάσμα, τη Yorda. Αυτή η αιθέρια και τόσο εύθραυστη ύπαρξη, δεν μπορεί να επικοινωνήσει με το αγόρι παρά μόνο μέσω νοημάτων, ωστόσο, αποφασίζει να την πάρει μαζί του και να τη βοηθήσει να ξεφύγει από τη φυλακή της.
Εδώ ξεκινούν όλα, καθώς ο νεαρός ήρωας (δηλαδή εμείς) πρέπει να ψάχνει συνεχώς διαδρομές που θα βοηθήσουν το ζευγάρι να βρει το δρόμο του μέσα από τα δαιδαλώδη δωμάτια, τις σπασμένες γέφυρες και τους δεκάδες διαδρόμους, μέσα από ένα πάντρεμα gameplay των κατηγοριών platform και adventure, ενώ η Yorda θα βοηθά ανοίγοντας ορισμένες σφραγισμένες πύλες χρησιμοποιώντας μια μαγική ιδιότητα που μόνο αυτή κατέχει. Είναι προφανές πως τα δύο πρόσωπα πρέπει να συνεργαστούν προκειμένου να τα καταφέρουν, ωστόσο, η Yorda είναι σχεδόν ανίκανη να κάνει κάτι περισσότερο από το να ανοίγει τις ενεργειακές πύλες, κάτι που σημαίνει πως το νεαρό αγόρι θα πρέπει σχεδόν πάντα να βρίσκεται κοντά της για να τη βοηθά να αναρριχείται σε δύσκολα σημεία και να την προστατεύει από τους διώκτες της….
Όταν οι σκιές επιτίθενται
Το Ico είναι ένα κλασσικό παιχνίδι περιπέτειας, γεμάτο γρίφους που είναι «σκαλισμένοι» στα πανάρχαια δωμάτια του κάστρου περιμένοντας να επιλυθούν. Όμως η κατάσταση αλλάζει όταν εμφανίζονται οι κυνηγοί της Yorda. Χωρίς ποτέ να μάθουμε ακριβώς το γιατί αυτά τα σκιώδη πλάσματα βρίσκονται εκεί και την αιτία που τόσο απεγνωσμένα επιθυμούν να τραβήξουν τη Yorda στις σκοτεινές λίμνες από όπου ξεπηδούν, καλούμαστε να τα αντιμετωπίσουμε έχοντας ως όπλο ένα απλό ξύλο και -πολύ αργότερα- ένα σπαθί. Τα συναισθήματα που προκαλούνται καθώς αντιμετωπίζουμε αυτά τα πλάσματα είναι ανάμικτα, καθώς πολλές φορές δείχνουν να είναι δειλά και να μας αποφεύγουν, ενώ άλλες δείχνουν εξαιρετικά επιθετικές τάσεις και μπορούν να μας ρίξουν αναίσθητους.
Ακόμη πιο σημαντικό είναι το γεγονός πως τα πλάσματα έχουν απίστευτα ρεαλιστική τεχνητή νοημοσύνη και δείχνουν να συνεργάζονται μεταξύ τους, ούτως ώστε κάποια από αυτά να μας αποσπούν την προσοχή τη στιγμή που κάποια άλλα αρπάζουν τη Yorda και προσπαθούν να τη βυθίσουν στη σκοτεινή άβυσσο. Ωστόσο, ακόμη και αν καταφέρουν να την πάρουν μακριά μας, θα έχουμε στη διάθεσή μας μερικά κρίσιμα δευτερόλεπτα, μέσα στα οποία θα μπορέσουμε να δώσουμε στο εύθραυστο αυτό πλάσμα το χέρι μας και να το τραβήξουμε από το βέβαιο θάνατό του.
Σε αυτά τα σημεία της περιπέτειας είναι δυνατό ο παίκτης να νιώσει ανατριχίλες και έντονη συγκινησιακή φόρτιση, κυρίως από τον τρόπο που εξελίσσεται η δράση και τις δονήσεις που έρχονται στο χειριστήριο καθώς η καρδιά της Yorda χτυπά δυνατά από την αγωνία και το φόβο που βιώνει. Εξίσου έντονα συναισθήματα, που όπως και στην περίπτωση του Shadow of the Colossus δύσκολα περιγράφονται, δύναται να νιώσεις καθώς αντικρίζεις τα υπέροχα τοπία που φαντάστηκαν και υλοποίησαν οι δημιουργοί του παιχνιδιού. Το σύνολο του χώρου όπου θα διεξαχθεί αυτή η σουρεαλιστική περιπέτεια σου δίνει την αίσθηση ενός ζωντανού οργανισμού που ανασαίνει τριγύρω από το παράδοξο ζευγάρι, ενός τεράστιου γρίφου που έχει κρυμμένες πτυχές σε κάθε σημείο του, ενός αρχαίου μοναχικού κόσμου που ξεχάστηκε από το χρόνο τις εποχές και τους ίδιους τους θεούς του. Επιπροσθέτως, μουσική σε αυτό το παιχνίδι θα ακούσετε σε ελάχιστα σημεία.
Μόνο ο ήχος του μανιασμένου ανέμου στις ψηλές επάλξεις του κάστρου και η ηχώ από τα βήματα του αγοριού στους κλειστούς χώρους, σπάνε το απόλυτο ηχητικό κενό. Και ενώ θα περίμενε κανείς πως κάτι τέτοιο θα δρούσε ανασταλτικά στη συνολική εμπειρία, αντιθέτως αυτή η επιλογή των Ueda και Kaido εκφράζει ακόμη εντονότερα την αίσθηση πως είμαστε εκεί, πως εμείς ζούμε αυτήν την περιπέτεια, πως έχουμε πλέον περάσει σε μια άλλη διάσταση και προσπαθούμε να ξεφύγουμε από την πέτρινη φυλακή που κρατά μέσα της εμάς και την αιθέρια Yorda.
Σε αυτήν την παρουσίαση δεν θα προχωρήσουμε σε τεχνικές αναφορές, Εκτιμούμε πως σε ένα παιχνίδι σαν το Ico δεν θα είχε απολύτως καμία ουσία. Χρησιμοποιώντας ελάχιστες λέξεις, αναφέρουμε πως ο χειρισμός του είναι άριστος, η ηχητική εμπειρία από τις λίγες που έχουμε βιώσει τα τελευταία χρόνια και τα γραφικά, αλλά και το animation, συνεχίζουν να μαγεύουν και να γοητεύουν σήμερα όσο και το 2002, όταν και είχε κυκλοφορήσει το παιχνίδι για πρώτη φορά. Για να διαπιστώσετε ιδίοις όμασι τη διαφορά του Ico από τα άλλα παιχνίδια της αγοράς, τοποθετήστε έναν τίτλο του 2002 στην κονσόλα σας και συγκρίνετέ τον με κάποιον από τους κορυφαίους σημερινούς. Στη συνέχεια, κάντε το ίδιο με το Ico για να διαπιστώσετε την ανεξίτηλη διαχρονική αξία αυτού του διαμαντιού. Αν και είμαστε βέβαιοι πως θα υπάρξουν πολλοί που θα διαφωνήσουν, εκτιμούμε πως το Ico είναι το σημαντικότερο παιχνίδι των τελευταίων πέντε χρόνων -ανεξαρτήτου κατηγορίας και πλατφόρμας. Αυτή τη φορά θα προτείναμε να μην επαναλάβουμε το λάθος του 2002 και να επιβραβεύσουμε την προσπάθεια ταλαντούχων developers επιλέγοντας παιχνίδια που έχουν να προσφέρουν κάτι πραγματικά ξεχωριστό. Πιστέψτε μας, το Ico θα σας προσφέρει ένα μαγευτικό ταξίδι που θα σας αποζημιώσει.
Widescreen Όχι
Progressive Scan Όχι
PAL 60 Hz Ναι
Ήχος Stereo