Ένα συναρπαστικό interactive “film noir”, που δίνει ακόμα μεγαλύτερη αξία στο φαινόμενο DS
Ένα συναρπαστικό interactive “film noir”, που δίνει ακόμα μεγαλύτερη αξία στο φαινόμενο DS
To πόσο επιτυχημένο είναι το DS είναι, πλέον, γνωστό. Δεν υπάρχει λόγος να επαναλαμβάνουμε συνεχώς ότι το φαινόμενο της Nintendo, αν και ξεκίνησε χλιαρά, κατάφερε μέσα σε δύο χρόνια να αναχθεί στο κορυφαίο φορητό σύστημα της αγοράς και σε μια από τις πιο επιτυχημένες κονσόλες όλων των εποχών. Πολλοί εκτιμούν ότι το DS χρωστά αυτή του την τεράστια επιτυχία και την αποδοχή που κέρδισε από το κοινό στο πρωτότυπο software που δημιουργήθηκε, κυρίως, από τη Nintendo, software παραδοσιακής φιλοσοφίας, το οποίο εκμεταλλευόταν στο έπακρο τις ιδιομορφίες και τις καινοτομίες που διαθέτει το φορητό της ιαπωνικής εταιρείας. Και αυτό πρόκειται να συνεχιστεί. Τίποτα λιγότερο δεν μπορούμε να πούμε μετά τις ώρες που περάσαμε εξερευνώντας τους χώρους του ξενοδοχείου Dusk παρέα με τον Kyle Hyde.
To DS χρωστά την επιτυχία του στα Nintedogs, Brain Training και Wario Ware, όμως ήρθε η ώρα να αποδείξει ότι οι καινοτομίες του σχεδιασμού του μπορούν να βρουν τέλεια εφαρμογή και σε ένα genre, το οποίο από πολλούς θεωρείται ως «κλινικά νεκρό» εδώ και αρκετά χρόνια: αυτό της περιπέτειας. Το Hotel Dusk: Room 215 είναι ένα παιχνίδι δημιουργημένο από το στούντιο Cing για λογαριασμό της Nintendo. Και ενώ το παιχνίδι αναπτύχθηκε από Ιάπωνες, το γεγονός πως η φιλοσοφία του είναι «δυτικοστρεφής» καταδεικνύει περίτρανα πως οι developers είχαν στο μυαλό τους μια πιο παγκόσμια αγορά όταν προχώρησαν στο σχεδιασμό και την υλοποίησή του.
Το παιχνίδι ξεκινά στη Νέα Υόρκη του 1976, αναπτύσσοντας φειδωλά την ιστορία του Kyle Hyde. O Kyle είναι ένας αστυνομικός, ο οποίος μετά από μια παράξενη υπόθεση αποφασίζει να παραιτηθεί από το Σώμα και να βρει την τύχη του ταξιδεύοντας σε άλλες πολιτείες της Αμερικής. Τρία χρόνια μετά το τραγικό συμβάν, που οδήγησε τον Kyle στην παραίτησή του, τον βρίσκουμε να εργάζεται ως πωλητής/ ιδιωτικός ντετέκτιβ για μια εταιρεία στο Λος Άντζελες. Ο Kyle λαμβάνει μια κλήση από το γραφείο που εργάζεται και μεταβαίνει στο ξενοδοχείο Dusk, ένα φθηνό και απλοϊκό μέρος κάπου στην επαρχία του Λος Άντζελες. Αποστολή του Hyde είναι να παραλάβει ένα πακέτο με προϊόντα προς πώληση, ωστόσο, όταν καταφθάνει στο ξενοδοχείο ξεκινά μια σειρά από παράξενα γεγονότα, τα οποία είναι πολύ ύποπτα για να είναι απλές συμπτώσεις ή παιχνίδια της μοίρας.
Ο Kyle συναντά πρόσωπα από το παρελθόν του, πρόσωπα που εδώ και χρόνια είχε σβήσει από το μυαλό του. Κάποιοι άλλοι ένοικοι του ξενοδοχείου φέρονται παράξενα και τον αντιμετωπίζουν με σκεπτικισμό, ο ιδιοκτήτης του ξενοδοχείου αναφέρει ότι κάποιος άλλος άνθρωπος με το ίδιο όνομα είχε μείνει στο ξενοδοχείο πριν από έξι μήνες, ενώ ακόμα πιο παράξενο είναι το γεγονός πως, το δωμάτιο που παίρνει ο Kyle, έχει μια ιδιόμορφη ιστορία. Σύμφωνα με τα λεγόμενα του ιδιοκτήτη, αλλά και άλλων ενοίκων του ξενοδοχείου, το δωμάτιο 215 πραγματοποιεί τις ευχές όσων περνούν τη νύχτα μέσα του…
Αυτό που κάνει το Hotel Dusk: Room 215 να ξεχωρίζει και να το καθιστά ιδιαιτέρως θελκτικό είναι, φυσικά, το σενάριό του, ένα σενάριο που δανείζεται έντονα τη φιλοσοφία των κλασικών αστυνομικών μυθιστορημάτων και των film noir της δεκαετίας του 1920 και 1930. Επιπροσθέτως, το γεγονός πως το μεγαλύτερο μέρος των γραφικών που υπάρχουν στο παιχνίδι της Cing είναι σχεδιασμένα στο χέρι και, πρακτικά, πρόκειται για σκίτσα που μοιάζουν να βγήκαν μέσα από μια εικονογραφημένη νουβέλα, συνδράμει ακόμα περισσότερο στη δημιουργία αυτής της ξεχωριστής και συναρπαστικής ατμόσφαιρας. Χαρακτηριστικό είναι επίσης πως το Hotel Dusk : Room 215 ζητά από τον παίκτη να περιστρέψει το DS και να το κρατήσει σε όρθια θέση, ακριβώς όπως θα κρατούσε ένα βιβλίο (κάτι που είχε συμβεί και στο Brain Training).
Αυτή η επιλογή της Cing, σε συνδυασμό με τον υποδειγματικό τρόπο απεικόνισης της δράσης και την ατμόσφαιρα του μυστηρίου, δημιουργεί εντελώς νέες συνθήκες και κάνει το παιχνίδι να ξεχωρίζει από οτιδήποτε άλλο έχει κυκλοφορήσει στην πλατφόρμα στο παρελθόν, ακόμα και σε σχέση με το πολύ καλό Another Code, την προηγούμενη προσπάθεια του στούντιο στην κατηγορία. Αλλά και πέρα από την ιδιόμορφη επιλογή της Cing να μεταφέρει την απεικόνιση σε μια εντελώς διαφορετική θέση, το Hotel Dusk: Room 215 προσπαθεί να σπάσει τα κλισέ των videogames σε πολλαπλά επίπεδα.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το παιχνίδι δεν διαθέτει κανενός είδους χρήση κουμπιών «δράσης», όπως συμβαίνει στην συντριπτική πλειοψηφία των σύγχρονων videogames. Εδώ, το gameplay είναι η ίδια η ιστορία και ο τρόπος που ο Kyle, συνομιλεί και αλληλεπιδρά με τους ενοίκους του ξενοδοχείου. Πέρα από τις συνεχείς συζητήσεις με τα πρόσωπα που αναπτύσσουν την ιστορία, αυτό που καλούμαστε να πράξουμε παίζοντας το Hotel Dusk είναι να μετακινούμε τον πρωταγωνιστή χρησιμοποιώντας τη γραφίδα του συστήματος επάνω στην οθόνη αφής. Τη στιγμή που το κάνουμε αυτό, στην οθόνη αφής απεικονίζεται ο χώρος σε κάτοψη και σε μορφή χάρτη, ενώ στην δεύτερη οθόνη του DS παρακολουθούμε τη δράση μέσα από κάμερα πρώτου προσώπου.
Εδώ εντοπίζεται και το πιο αδύναμο σημείο του παιχνιδιού, καθώς τα 3D γραφικά του δεν στέκονται στο ύψος των υπολοίπων τομέων του -για την ακρίβεια παραπέμπουν σε εποχές… PlayStation- και δεν δένουν με τα υπέροχα σκίτσα των πρωταγωνιστών. Αλλά αυτό δεν είναι παρά ένα μικρό ελάττωμα, το οποίο δεν είναι σε θέση να καταστρέψει τη συνολική εικόνα του τίτλου, πέρα από το να του αφαιρεί λίγο από τη συνολική βαθμολογία του.
Σε ό,τι αφορά στον τρόπο που εξελίσσεται το παιχνίδι, η κατάσταση θυμίζει έντονα τα παραδοσιακά point and click adventures του παρελθόντος. Αν υπάρχει ένα αντικείμενο στο χώρο, το οποίο έχει κάποια ιδιαίτερη σημασία, τότε στο interface την εμφάνισή του κάνει ένας μεγεθυντικός φακός. Χτυπώντας τον φακό με τη γραφίδα η κάμερα αλλάζει και μεταφερόμαστε σε μια πιο κοντινή απόσταση από το αντικείμενο του ενδιαφέροντος, το οποίο είτε μπορούμε να εξετάσουμε, είτε να προσθέσουμε στο ευρετήριο του Kyle για μετέπειτα χρήση στην περιπέτεια. Η συνομιλία με τους χαρακτήρες είναι εξίσου σημαντική με την εξερεύνηση του χώρου, καθώς όχι μόνο προχωρά την ιστορία μπροστά, αλλά δημιουργεί και διαφορετικές συνθήκες ανάλογα με τις επιλογές, την ιδιοσυγκρασία και τον χαρακτήρα που θα δείξουμε προς τους συνομιλητές μας.
Είναι ευχάριστο να βλέπεις ότι οι διάλογοι και οι επιλογές αυτών έχουν αντίκτυπο στο gameplay και δεν είναι απλές προσθήκες που έχουν πάντα το ίδιο αποτέλεσμα στην έκβαση της ιστορίας, αλλά και της εκάστοτε συζήτησης. Αν για παράδειγμα δείξετε αγένεια προς κάποια πρόσωπα, τότε όχι μόνο δεν θα αποσπάσετε από αυτά σημαντικές πληροφορίες για την επίλυση του μυστηρίου, αλλά ελλοχεύει και ο κίνδυνος να σας διώξουν από το ξενοδοχείο και να δείτε μπροστά σας ένα ωραιότατο «Game Over». Ευτυχώς, υπάρχει η δυνατότητα αποθήκευσης της εξέλιξης σε οποιοδήποτε σημείο της περιπέτειας, οπότε, μπορείτε εύκολα να πειραματιστείτε και να διαπιστώσετε ποιες από τις διαθέσιμες επιλογές είναι οι πλέον κατάλληλες κάθε φορά.
Πολύ ευχάριστος είναι και ο τρόπος, με τον οποίο ο παίκτης χρησιμοποιεί τα διάφορα αντικείμενα που βρίσκει στο χώρο. Παρακολουθώντας τη δράση σε πρώτο πρόσωπο και χρησιμοποιώντας τις λειτουργίες αφής του DS, νιώθεις πραγματικά ότι εσύ είσαι αυτός που ελέγχει τα αντικείμενα, κάτι που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τα παραδοσιακά interfaces του παρελθόντος όπου η χρήση του ποντικιού, του πληκτρολογίου και του χειριστηρίου ήταν ο μοναδικός τρόπος χειρισμού. Ο παίκτης βρίσκεται εκεί, πρακτικά, αυτός είναι ο πρωταγωνιστής και το σημείο όπου καλούμαστε να γράψουμε στο σημειωματάριο του Kyle, καθώς κρατάμε το DS σαν ένα πραγματικό βιβλίο, είναι ένα από τα σημεία που δείχνουν το πόσο ξεχωριστό σαν σύστημα είναι τελικά το Nintendo DS και τον βαθμό της interactive εμπειρίας που είναι σε θέση να προσφέρει. Ωστόσο, εκτιμούμε ότι το Hotel Dusk: Room 215 βασίζεται στο χτίσιμο της υπέροχης ιστορίας του και στον τρόπο που δίνει στον παίκτη την αίσθηση ότι -παρόλη τη φαινομενική ηρεμία που χαρακτηρίζει το μικρό επαρχιακό ξενοδοχείο- βρίσκεται στο μάτι του κυκλώνα και μόλις ένα βήμα πριν την αποκάλυψη κάτι συνταρακτικού, για να συνεπάρει τον παίκτη.
Βέβαια, σε αυτό το σημείο πρέπει να τονιστεί ότι το παιχνίδι της Cing δεν θα γίνει αρεστό σε όλους. Το γεγονός πως το σύνολο του gameplay βασίζεται σε συνεχείς συνομιλίες με πρόσωπα που εμφανίζονται στο δρόμο του Kyle, αλλά και σε πολλές επιλύσεις γρίφων, πάντα χρησιμοποιώντας τη γραφίδα του συστήματος, αναπόφευκτα οδηγεί σε ένα αργό και δύσκολο παιχνίδι, του οποίου η ολοκλήρωση ίσως εξελιχθεί σε επίπονη διαδικασία για τους αμύητους στο είδος. Όμως, αυτές οι δυσκολίες είναι αναπόσπαστο κομμάτι της συνολικής εμπειρίας και μόνο ως ελαττώματα δεν μπορούν να χαρακτηριστούν.
Το αποτέλεσμα του Hotel Dusk: Room 215 είναι κάτι περισσότερο από ικανοποιητικό και δείχνει ότι δεν είναι οι κατηγορίες που πεθαίνουν, αλλά τα μέτρια παιχνίδια που κυκλοφορούν για κάθε μια από αυτές, παιχνίδια που ρίχνουν το ενδιαφέρον του κοινού και το οδηγούν στα όποια 3D shooters, FPS, platformers θεωρούνται κάθε φορά ως τα «δυνατά» franchises της αγοράς, τα οποία οδηγούν σε αυτά τα δυσάρεστα αποτελέσματα. Παίξτε το Hotel Dusk: Room 215 και αφεθείτε στη μαγεία του. Είναι σίγουρο πως, δείχνοντας λίγη υπομονή, θα βγείτε κερδισμένοι.
Γιώργος Καλλίφας