Ένα όμορφο RTS που, ωστόσο, δεν καταφέρνει να ξεπεράσει τη μετριότητα
Ένα όμορφο RTS που, ωστόσο, δεν καταφέρνει να ξεπεράσει τη μετριότητα
Το Ancient Wars: Sparta αποτελεί την πρώτη προσπάθεια της εταιρίας WorldForge στον χώρο των videogames. Πρόκειται για ένα RTS που διαδραματίζεται στην εποχή της αρχαίας Ελλάδας και στους υποτιθέμενους πολέμους που έγιναν μεταξύ των Σπαρτιατών, των Αιγυπτίων και των Περσών. Όπως συνηθίζεται, δυστυχώς, με παιχνίδια που έχουν να κάνουν με την ελληνική ιστορία έτσι και εδώ υπάρχουν πολλές ανακρίβειες σχετικά με την υπόθεση του παιχνιδιού αλλά και με τον σχεδιασμό των πολιτισμών. Είναι γεγονός ότι ο Παυσανίας δεν ήταν παρών στην μάχη των Θερμοπυλών και φυσικά δεν φυγαδεύτηκε από εκεί με πλοίο ούτε πήρε μέρος στη μάχη της Σαλαμίνας στην συνέχεια. Επίσης η αποστολή που τίθεται από τις ιέρειες στον Λεωνίδα, να επανακτήσει το άρμα του Άρη από τον Δημάρατο, μόνο σαν αστείο μπορεί να το δει κανείς.
Όσον αφορά στις αποστολές των Αιγυπτίων, που έχουν να κάνουν με την επανάσταση του Ίναρου εναντίον των Περσών, σε αντίθεση με το παιχνίδι που το τοποθετεί στην ίδια χρονική περίοδο της μάχης των Θερμοπυλών στην πραγματικότητα πήρε μέρος 20 χρόνια μετά. Επίσης οι Αιγύπτιοι ποτέ δεν συμμάχησαν με τους Σπαρτιάτες όπως ισχυρίζεται η ιστορία του παιχνιδιού. Τέλος, για να περάσουμε στο κομμάτι του gameplay, να προσθέσουμε ότι ο στρατός των Σπαρτιατών στο παιχνίδι παρουσιάζει περισσότερες ομοιότητες με τον ρωμαϊκό στρατό αφού φοράνε βαριές πανοπλίες και έχουν στο οπλοστάσιό τους άρματα μάχης και πολιορκητικές μηχανές.
Αλλά, για την ώρα, ας τα παραβλέψουμε αυτά και ας περάσουμε στο κυρίως παιχνίδι. Αυτό λοιπόν χωρίζεται σε τρία διαφορετικά campaigns, τα οποία αποτελούνται από εννιά αποστολές για τους Έλληνες και τους Αιγυπτίους και επτά για τους Πέρσες. Σε κάθε μία από αυτές τα objectives που θα πρέπει να ολοκληρώσετε περιορίζονται στην ολοκληρωτική εξόντωση του αντιπάλου ή στην ασφαλή μεταφορά κάποιου φορτίου σε συγκεκριμένο σημείο του χάρτη, ενώ ταυτόχρονα ο εκάστοτε ήρωας που έχετε στη διάθεσή σας θα πρέπει να παραμείνει ζωντανός ως το τέλος της αποστολής. Στις αποστολές, που απαιτείται η ανάπτυξη της πόλης σας, είναι απαραίτητη η δημιουργία μεγάλου αριθμού δούλων από το κεντρικό κτήριο, προκειμένου να συλλέγουν τα απαραίτητα resources και να φτιάχνουν τα διάφορα κτήρια.
Τα resources που είναι διαθέσιμα στο παιχνίδι είναι η τροφή, το ξύλο και ο χρυσός. Η τροφή απαιτείται για την διατήρηση της υγείας των στρατιωτών και συλλέγεται με το χτίσιμο χωραφιών. Χρυσός υπάρχει σε ελάχιστα μέρη κάθε χάρτη και για να τον συλλέξετε χρειάζεται να χτίσετε ορυχείο στο σημείο όπου βρίσκεται και είναι αναγκαίος, μαζί με τα ξύλα, για την δημιουργία μονάδων, κτηρίων και αναβαθμίσεων.
Μία αρκετά ενδιαφέρουσα καινοτομία που παρουσιάζει το παιχνίδι είναι αυτή του τρόπου εξοπλισμού των στρατιωτών. Ο στρατός διαθέτει τρεις τύπους πεζικού -ελαφρύ, μεσαίο και βαρύ- και η διαφορά τους είναι στην ώρα και το ποσό που απαιτείται για να εκπαιδευτούν, καθώς και στην θωράκιση. Οι μονάδες αυτές δεν παράγονται με κάποιο προεπιλεγμένο εξοπλισμό αλλά αφήνεται σε εσάς η επιλογή του όπλου και της ασπίδας που θα φέρουν. Έτσι, σε κάθε στρατό υπάρχουν διαφορετικοί τύποι όπλων και ασπίδων, οι οποίοι γίνονται διαθέσιμοι έπειτα από ανάλογες αναβαθμίσεις. Μετά από το τέλος κάθε μάχης μπορείτε να στείλετε τους δούλους να μαζέψουν τα όπλα των πεσόντων, ακόμα και αυτά των εχθρών. Σαν αποτέλεσμα, αφού επιστραφούν, θα μπορείτε να τα ξαναχρησιμοποιήσετε χωρίς να χρειαστεί να τα πληρώσετε ή να τα πουλήσετε. Επιπλέον οι πολεμικές μηχανές, τα άλογα και οι ελέφαντες, αφού δημιουργηθούν, απαιτείται να επανδρωθούν.
Όταν μετακινείτε πολλές μονάδες διαφόρων τύπων μαζί αυτές έχουν αρκετή νοημοσύνη ώστε να παρατάσσονται πάντοτε σε σωστούς σχηματισμούς. Θα δείτε πάντα τους τοξότες να στέκονται πίσω από τους υπόλοιπους στρατιώτες, τους δούλους να είναι στην τελευταία σειρά ώστε να βρίσκονται όσο ποιο μακριά γίνεται από τον κίνδυνο και το ιππικό να είναι στην πρώτη γραμμή έτοιμο για έφοδο. Δυστυχώς, όμως, οι μονάδες σας δεν λειτουργούν πάντα έξυπνα. Πολλές φορές όταν τους δίνετε εντολή να επιτεθούν σε εχθρούς που είναι λιγότεροι από τους δικούς σας, θα βλέπετε πολλούς από τους στρατιώτες σας να μην επιτίθενται καθόλου, τη στιγμή που έχουν την δυνατότητα να κυκλώσουν τον εχθρό ώστε να τον καταστρέψουν. Σαν αποτέλεσμα οι μονάδες σας δέχονται συχνά περισσότερη ζημιά από ότι θα έπρεπε.
Στοιχείο που ανεβάζει την ποιότητα των μαχών είναι η εφαρμογή των ragdoll physics, που κάνει τους στρατιώτες να πέφτουν με ρεαλιστικό τρόπο έπειτα από θανατηφόρα χτυπήματα ή να εκσφενδονίζονται όταν τους πετυχαίνει κάποιο άρμα ή ένας ελέφαντας. Στις ναυμαχίες που παίρνουν μέρος στο παιχνίδι, τα πλοία έχουν την δυνατότητα να εμβολίσουν τα αντίπαλα, εάν τα τοποθετήσετε κατάλληλα, καθώς επίσης τη δυνατότητα να τραβάνε με γάντζους τα εχθρικά προκειμένου να γίνεται μάχη μεταξύ των στρατών που βρίσκονται πάνω σ’ αυτά. Ένα στοιχείο που ρίχνει σε μεγάλο βαθμό την αξία του παιχνιδιού είναι η σχεδόν ανύπαρκτη διαφοροποίηση που παρουσιάζουν μεταξύ τους οι τρεις φυλές. Υποτίθεται ότι οι πεζοί στρατιώτες έχουν μεταξύ τους διαφορές ως προς την αντοχή και την ποιότητα των όπλων που φέρουν ανάλογα με το λαό που τα φτιάχνει, αλλά αυτές οι διαφορές είναι τόσο αμελητέες, που δύσκολα θα τις παρατηρήσετε όταν θα φτάσει η ώρα της μάχης.
Υπάρχουν περισσότερο αισθητικής πλευράς αλλαγές ανάμεσά τους παρά ουσιώδεις, οι οποίες εντοπίζονται στο διαφορετικό σχεδιασμό των μονάδων, κτηρίων και όπλων. Οι Πέρσες, παραδείγματος χάρη, έχουν τη δυνατότητα δημιουργίας ελεφάντων, οι οποίο μπορούν να επανδρωθούν με έναν έως δύο άντρες ενώ οι Έλληνες και οι Αιγύπτιοι έχουν την δυνατότητα να φτιάξουν άρματα με έναν ή δύο άντρες, τα οποία, πρακτικά, κάνουν ακριβώς την ίδια δουλειά. Οι κυριότερες αλλαγές υπάρχουν στις διαφορετικές ειδικές δυνάμεις, όπως οι “flautists” των Σπαρτιατών που γίνεται να ανεβάζουν την επιθετική ικανότητα των συμπολεμιστών τους όταν βρίσκονται κοντά. Αυτές όμως κάθε άλλο παρά αρκετές είναι για να δώσουν το απαραίτητο βάθος που χρειάζεται ένα παιχνίδι στρατηγικής.
Το μεγαλύτερο, όμως, αρνητικό στοιχείο του τίτλου είναι ο εκπληκτικά βαρύς ρυθμός του. Για να φτάσετε στο σημείο να εκπαιδεύσετε την πρώτη αξιόλογη στρατιωτική μονάδα θα χρειαστείτε το λιγότερο μισή ώρα, αφού η συλλογή του χρυσού που απαιτείται για την δημιουργία των ανάλογων κτηρίων και όπλων κρατάει απελπιστικά πολύ. Πολύ συχνά θα αναγκάζεστε να παρακολουθείτε για αρκετή ώρα τη μπάρα των resources περιμένοντας να δείτε την στιγμή που ο χρυσός θα φτάσει στο επιθυμητό ποσό για να κάνετε την επόμενη κίνησή σας. Χωρίς αμφιβολία το θετικότερο στοιχείο του παιχνιδιού είναι η πολύ καλή δουλειά που έχει γίνει στα γραφικά του και στην προσπάθεια για ένα “ζωντανό” κλίμα. Τα περιβάλλοντα είναι λεπτομερώς σχεδιασμένα με μεγάλη ποικιλία στην βλάστηση του κάθε χάρτη. Ο χώρος επίσης κατοικείται από διάφορα είδη ζώων όπως ελάφια, λαγούς, αετούς. Όλα τα κτήρια είναι σχεδιασμένα με εξαιρετική λεπτομέρεια και οι όποιες εντολές επιλέγετε να εκτελεστούν σε αυτά μεταφράζονται οπτικά στην οθόνη σας.
Παραδείγματος χάρη, όταν θελήσετε να εκπαιδεύσετε κάποιον στρατιώτη τότε θα τον δείτε να προπονείται στην αυλή του κτηρίου με το όπλο το οποίο του αναθέσατε ή, όταν δώσετε εντολή για την έρευνα κάποιου καινούριου είδους όπλου, θα δείτε τον δούλο που δουλεύει στο ανάλογο κτήριο να μεταφέρει και να λιώνει σίδερα. Αποκορύφωμα όλων είναι η λειτουργία του ναυπηγείου όπου φαίνεται λεπτομερώς η ναυπήγηση του πλοίου. Όλα αυτά τα στοιχεία συνεισφέρουν στην δημιουργία της αίσθησης ότι παίρνετε μέρος σε μία περισσότερο ζωντανή κοινωνία απ’ ότι σε άλλους RTS τίτλους.
Στον τομέα του ήχου το παιχνίδι μάλλον αποτυγχάνει. Η μουσική στην διάρκεια των αποστολών είναι μάλλον αδιάφορη και τα ηχητικά εφέ κυρίως στους πολεμικούς ήχους είναι στην καλύτερη περίπτωση μέτρια. Οι ομιλίες που ακούγονται κατά την επιλογή των μονάδων δεν έχουν κανένα συναίσθημα, καθόλου καλή ηθοποιία και τα διάλογοί τους είναι είναι κακογραμμένοι. Το Ancient Wars: Sparta είναι ένα παιχνίδι, που αν μπορέσετε να παραβλέψετε τις ιστορικές ανακρίβειες, θα σας κάνει να το ευχαριστηθείτε για μερικές ώρες λόγω της πολύ καλής αισθητικής του πλευράς. Ωστόσο, το μόνο που θα καταφέρει στη συνέχεια θα είναι να σας κουράσει ο αργός ρυθμός του και η έλλειψη ποικιλομορφίας μεταξύ των στρατών.
Νικόλας Μαρκόγλου
Ελάχιστες απαιτήσεις συστήματος
Επεξεργαστής 2.4GHz
Μνήμη 512 MB
Κάρτα Γραφικών 128 MB
Σκληρός Δίσκος 4 GB
PEGI 16+