Ο Ιταλός υδραυλικός της Nintendo επιστρέφει, φρέσκος, καινοτόμος και απολαυστικός όπως πάντα
Ο μυστακοφόρος υδραυλικός της Nintendo επιστρέφει, φρέσκος, καινοτόμος και απολαυστικός όπως πάντα
Έχουμε διανύσει μόλις τρεις μήνες από τη στιγμή που ήρθαμε σε πρώτη επαφή με το Crush, το καινοτόμο παιχνίδι της SEGA για το PSP, το οποίο έφερε για πρώτη φορά στο προσκήνιο τη δυνατότητα αλλαγής όλου του κόσμου ενός παιχνιδιού και τη άμεση μετάβαση από τις δύο στις τρεις διαστάσεις. Αν και είμαστε βέβαιοι ότι θα υπάρξουν πολλές συζητήσεις σχετικά με το ποιο ήταν τελικά το παιχνίδι που εφάρμοσε πρώτο την εν λόγω τεχνική, αυτό που πρέπει τελικά να μείνει είναι το πόσο καλό έκανε στο gaming αυτός ο εμπνευσμένος πειραματισμός των developers. Από αυτόν τον εμπνευσμένο και ιδιοφυή πειραματισμό ωφελείται στο μέγιστο βαθμό το Super Paper Mario, το παιχνίδι των Nintendo και Intelligent Systems που θα εξετάσουμε εδώ.
Το Super Paper Mario -όπως και το The Legend of Zelda: Twilight Princess πριν από αυτό- είναι ένα παιχνίδι που ξεκίνησε τον κύκλο της ζωής του ως project του GameCube. Βέβαια, δεδομένου ότι η εμπορική πορεία του Κύβου ήταν ανεπιτυχής, είναι ευχής έργο που η Nintendo αποφάσισε να κρατήσει πίσω το Super Paper Mario και να το φέρει στο προσκήνιο αργότερα και στα χέρια μιας νέας γενιάς εκατομμυρίων παικτών, γεγονός που δίνει σε αυτό το μικρό αριστούργημα την αναγνώριση και την εμπορική πορεία που του αξίζει.
Στο σημείο αυτό συνήθως κάνουμε αναφορά στο σενάριο ενός τίτλου, αλλά στην περίπτωση του Super Paper Mario αυτή η αναφορά και η περαιτέρω ανάλυσή της μάλλον περιττεύει. Έχουμε να κάνουμε με μια περιπέτεια του Mario και όπως γνωρίζουμε οι περιπέτειες του υδραυλικού μόνο βάθος σεναρίου δεν έχουν. Απλά, να αναφέρουμε ότι στην προκειμένη την εμφάνισή του κάνει ένας νέος «κακός» υπό τη μορφή του Count Bleck, ο οποίος προσπαθεί να εφαρμόσει ένα σατανικό σχέδιο καταστροφής, όχι απλά και μόνο του κόσμου του, αλλά πολλών κόσμων που βρίσκονται σε παράλληλες διαστάσεις (σκεφτείτε μια πιο ανάλαφρη εκδοχή του Multiverse του συγγραφέα Michael Moorcock…). Ο Count Bleck απαγάγει την Princess Peach, τον Luigi, καθώς επίσης και τον Bowser και ο Mario ξεκινά τον αγώνα της σωτηρίας τους.
Αξίζει να αναφερθεί ότι το Super Paper Mario δεν έχει μόνο έναν, αλλά τέσσερις βασικούς πρωταγωνιστές που θα ελέγχει ο παίκτης, με τον κάθε ένα να διαπρέπει σε έναν τομέα. Για παράδειγμα, ο Mario έχει τη δυνατότητα μετατροπής των 2D επιπέδων σε 3D, ο Bowser εκπνέει φλόγες και διαθέτει πανίσχυρες επιθέσεις, ενώ η Princess Peach μπορεί να αιωρείται για αρκετή ώρα στον αέρα χρησιμοποιώντας την ομπρέλα της.
Αν και ο τίτλος του πονήματος της Intelligent Systems παραπέμπει στην RPG σειρά της Nintendo, η αλήθεια είναι ότι το Super Paper Mario προσπαθεί να δημιουργήσει μια νέα σχολή παιχνιδιών, μια νέα spin off σειρά, ακόμα και ένα νέο genre θα τολμούσαμε να πούμε, καθώς δύσκολα θα μπορούσε να κάποιος να το κατηγοριοποιήσει με τα τρέχοντα δεδομένα. Εν ολίγοις, το Super Paper Mario δανείζεται έντονα τα βασικά στοιχεία της πολύ βαριάς platforming κληρονομιάς του (βλ. Super Mario Bros.) με απλοϊκές μηχανικές RPG, λίγα στοιχεία adventure, ενώ ως κερασάκι στην τούρτα προσφέρει στον παίκτη μια συναρπαστική δυνατότητα αλλαγής όλης της υπόστασής των επιπέδων του. Αυτή η αλλαγή της υπόστασης επέρχεται απλά και μόνο με το πάτημα ενός κουμπιού και μεταβάλει το λεπτό, «χάρτινο» εκάστοτε επίπεδο σε έναν κόσμο τριών διαστάσεων.
Όπως είχε συμβεί και στο Crush, έτσι και εδώ αυτές οι αλλαγές δεν είναι απλά και μόνο διακοσμητικές και εφαρμοσμένες για λόγους εντυπωσιασμού. Το συναρπαστικό με το Super Paper Mario εντοπίζεται στο ότι η δομή των επιπέδων του ωθεί τον παίκτη να αλλάξει τον τρόπο σκέψης του, να αποκτήσει μια διαφορετική αντίληψη του χώρου και να αντιμετωπίσει το gaming εντελώς διαφορετικά. Το Super Paper Mario όχι μόνο επιχειρεί όλα τα παραπάνω, αλλά επιτυγχάνει σε όλα τα επίπεδα.
Προχωρώντας μέσα στα, αρχικά, side scrolling, δισδιάστατα επίπεδα δεν περιμένεις ότι το παιχνίδι έχει να προσφέρει κάτι πραγματικό διαφορετικό, όμως, πατώντας το Α τα πάντα αλλάζουν. Οι δρόμοι που έδειχναν ότι δεν οδηγούσαν πουθενά αποκαλύπτουν νέα μονοπάτια, εχθροί που δεν μπορούσες να αποφύγεις μπορούν να αντιμετωπιστούν με διαφορετικό τρόπο -δεδομένου ότι ο Mario μπορεί πλέον να κινηθεί σε τρεις διαστάσεις- και μυστικά κρυμμένα πίσω από βράχους και άλλα στοιχεία του περιβάλλοντος αποκαλύπτονται.
Ο εξαιρετικός σχεδιασμός του Super Paper Mario δεν περιορίζεται στα παραπάνω. Η Intelligent Systems, όντας «Intelligent», παίζει συνεχώς με τα κλισέ του είδους, αυτοσαρκάζεται και χρησιμοποιεί γερές δόσεις χιούμορ, το οποίο πρωτίστως οι φίλοι της σειράς, αλλά και οι «casual» παίκτες σίγουρα θα εκτιμήσουν.
Ακόμα και τα pixls, οι σουρεαλιστικές πεταλούδες που συνοδεύουν τους χαρακτήρες στα επίπεδα, δεν είναι τίποτα περισσότερο από μια χιουμοριστική αναφορά στη Navie, την -μερικές φορές- ενοχλητική νεράιδα που συνόδευε τον Link στο Ocarina of Time. Βέβαια, τα pixls έχουν και ουσιαστική εφαρμογή στο gameplay και δεν βρίσκονται εδώ απλά και μόνο ως ένας χιουμοριστικός παραλληλισμός της Navie.
Περνώντας στον κόσμο του Wii, το Super Paper Mario όφειλε να κάνει χρήση του Wii Remote και με τον τρόπο που το συνέλαβε στο μυαλό της η Nintendo. Συνεπώς, αλλάζοντάς του θέση στα χέρια μας και στρέφοντάς το προς την οθόνη, την εμφάνισή του κάνει ένας κύκλος. Μετακινώντας αυτόν τον κύκλο δύναται να ανακαλύψουμε μυστικά εντός των επιπέδων, για τα οποία τα pixls μας δίνουν πληροφορίες. Στις περισσότερες των περιπτώσεων αυτά τα μυστικά έχουν τη μορφή μιας πόρτας που μας οδηγεί σε κρυφούς χάρτες, όμως τα καλούδια που ανακαλύπτουμε δεν περιορίζονται μόνο σε αυτές. Και αφού έγινε αναφορά σε ένα μέρος του χειρισμού, οφείλουμε να τονίσουμε ότι το Super Paper Mario χρησιμοποιεί για τον έλεγχό του μόνο το Wii Remote. Στο μεγαλύτερο μέρος του κρατάμε το χειριστήριο σε οριζόντια θέση και το χρησιμοποιούμε ως ένα ρετρό χειριστήριο που μας ήρθε από την εποχή του NES, ενώ οι λειτουργίες ανίχνευσης κίνησης εφαρμόζονται μόνο όταν έρχεται η στιγμή να ελέγξουμε το χώρο όπως προαναφέραμε πιο πριν.
Το γοητευτικό σύνολο του Super Paper Mario έχει και μια ακόμα σημαντική συνιστώσα: αυτήν της απεικόνισης. Χωρίς να έχει ανάγκη από «next-gen» γραφικά, εκατομμύρια πολύγωνα και υψηλή ανάλυση, το παιχνίδι της Nintendo χαρακτηρίζεται από καρτουνίστικα μεν, πανέμορφα δε τοπία. Τα περιβάλλοντα είναι ευφάνταστα και πρωτότυπα, ενώ η δυνατότητα εναλλαγής μεταξύ των διαστάσεων δημιουργεί περίεργα συναισθήματα σε ό,τι αφορά στον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε το σχεδιασμό των επιπέδων. Αν προσθέσουμε σε όλα τα παραπάνω και μια διάρκεια που αγγίζει ή και ξεπερνά τις 15 ώρες (ανάλογα με τις επιλογές του εκάστοτε παίκτη), είναι εύκολο να δούμε τη μεγάλη εικόνα και να δικαιολογήσουμε το γιατί το παιχνίδι της Nintendo αποτελεί μια από τις αρτιότερες προτάσεις της περιόδου που διανύουμε.
Εν κατακλείδι, θα μπορούσαμε να πούμε ότι το Super Paper Mario αποτελεί μια «ενσάρκωση» της πορείας που ακολουθεί εδώ και δύο χρόνια η Nintendo: Την πορεία του ρίσκου και του πειραματισμού. Το γεγονός πως η εταιρεία του Kyoto χρησιμοποίησε τον πλέον σημαντικό της χαρακτήρα σε ένα τόσο ριψοκίνδυνο project -που με λάθος χειρισμούς θα μπορούσε να εξελιχθεί σε μελανό σημείο για την ιστορία του franchise- είναι προς τιμήν της. Και το ότι το τελικό αποτέλεσμα είναι, το λιγότερο, γοητευτικό αφήνει ευχαριστημένους όλους μας. Έχετε Wii; Αν η απάντηση είναι θετική, μη χάνετε χρόνο και απολαύστε τη νέα περιπέτεια του υδραυλικού. Είμαστε βέβαιοι ότι δεν θα το μετανιώσετε.
Γιώργος Καλλίφας
Super Paper Mario VideoCast
Ανάλυση 480i/ 480p
Widescreen Ναι
PAL 60Hz Ναι
Ήχος Stereo/ Dolby Pro Logic II
PEGI 3+