Όταν το 1995 συναντά, με τον πλέον ιδανικό τρόπο, το 2007 και τη νέα γενιά συστημάτων
Όταν το 1995 συναντά, με τον πλέον ιδανικό τρόπο, το 2007 και τη νέα γενιά συστημάτων
Όταν ένα franchise επιστρέφει στην επικαιρότητα είτε ως remake, είτε ως απλή επανακυκλοφορία, η αμφιβολία και ο σκεπτικισμός είναι συναισθήματα αναπόφευκτα. Η SEGA (μαζί με τη Nintendo) κατέχει τη μεγαλύτερη κληρονομιά στην ιστορία του gaming και κατά καιρούς φέρνει ξανά στο προσκήνιο παλιότερες επιτυχίες της υπό τη μορφή διαφόρων συλλογών. Και ενώ πολλές από αυτές τις συλλογές έχουν ενοχλήσει τους παίκτες που μεγάλωσαν με την αγαπημένη SEGA και έχουν χαρακτηριστεί ως τίποτα περισσότερο από ένα συνεχές «άρμεγμα» των κλασικών ονομάτων και των αναμνήσεών μας, έχουν υπάρξει ορισμένες εξαιρέσεις που έλαμψαν μέσα στη σωρεία των επανεκδόσεων. Ας πάρουμε για παράδειγμα το εξαιρετικό Outrun 2 για το Xbox, καθώς επίσης και το πιο πρόσφατο Outrun 2006 Coast 2 Coast για τα Xbox, PlayStation 2 και PSP.
Σε αυτές τις περιπτώσεις, οι developers δεν αρκέστηκαν σε μια στυγνή εκμετάλλευση του ονόματος που εκλήθησαν να διαχειριστούν, αλλά προχώρησαν σε ριζικές αλλαγές, στη δημιουργία ενός εντελώς νέου τίτλου και στην προσφορά ενός τελικού προϊόντος που κατόρθωνε να κρατήσει ψηλά το arcade λάβαρο και το ύφος του πρωτότυπου, με τεχνολογία πιστή στην εποχή που διανύαμε τη συγκεκριμένη χρονική στιγμή. Από εδώ και στο εξής, τα παραδείγματα αυτής της επιτυχούς αναγέννησης κλασικών franchises της SEGA θα είναι δύο, μιας και στην ιστορία της θρυλικής εταιρείας καταγράφεται η επιτυχής αναβίωση του αγαπημένου SEGA Rally.
Για τη δημιουργία αυτού του παιχνιδιού-ορόσημου, η SEGA δεν αρκέστηκε στο να αναθέσει την ανάπτυξή του σε κάποιο φίλιο εξωτερικό στούντιο (όπως είναι το Sumo Digital, το οποίο είχε δημιουργήσει το Coast 2 Coast) αλλά προχώρησε στη δημιουργία μιας 1st party ομάδας ανάπτυξης, την οποία ονόμασε SEGA Racing Studio. Νομίζουμε ότι αυτό το γεγονός και μόνο καταδεικνύει το σεβασμό που έδειξε στο πνευματικό της τέκνο η SEGA και στο πόσο επιθυμούσε να φέρει ξανά στο προσκήνιο το όνομα «SEGA Rally» με σοβαρότητα και υπευθυνότητα. Το ευτύχημα είναι ότι αυτός ο πόθος της ιαπωνικής εταιρείας δεν υπήρχε μόνο στο μυαλό εκείνων που πήραν την απόφαση να ιδρύσουν το νέο στούντιο, αλλά και στα μέλη αυτού.
Εν ολίγοις, αυτό σημαίνει ότι το SEGA Rally του 2007 δεν έρχεται για να βρεθεί αντιμέτωπο με το Colin McRae DiRT, με το Need for Speed Pro Street ή με το Forza 2 (αν και τα δύο τελευταία, φυσικά, δεν είναι rally games). To νέο SEGA Rally, όπως και το πρωτότυπο παιχνίδι από τα arcade cabinets και το Saturn, αλλά και το sequel από το Dreamcast και το PlayStation 2, αποτελεί μια κατηγορία από μόνο του. Το SEGA Racing Studio μελέτησε ενδελεχώς το παρελθόν της σειράς, πήρε από αυτήν όλα εκείνα τα στοιχεία που αγαπήθηκαν και που την έκαναν να ξεχωρίσει και τα μετέφερε με απόλυτη επιτυχία στη σύγχρονη εποχή.
Εδώ λοιπόν, έχουμε να κάνουμε με ένα αμιγώς arcade παιχνίδι racing. Ένα rally game που ουδεμία σχέση έχει με το πραγματικό μηχανοκίνητο άθλημα. Στις διαδρομές του SEGA Rally τρέχουν ταυτόχρονα έξι οχήματα, οι δε διαδρομές δεν βασίζονται σε κάποιες πραγματικές αλλά αποτελούν δημιουργίες του SRS, τα οχήματα δεν καταστρέφονται μετά από συγκρούσεις, δεν υπάρχει δυνατότητα εξόδου από τη διαδρομή και το περιβόητο powersliding, δηλαδή η πλαγιολίσθηση πολλών μέτρων με ή χωρίς τη χρήση χειρόφρενου, αποτελεί το Α και το Ω του gameplay. Είμαστε βέβαιοι ότι όλα τα παραπάνω θα φαντάζουν ως αρνητικά στοιχεία στο μυαλό ενός παίκτη που δεν έριξε ποτέ «δεκάρικο» στις καμπίνες του SEGA Rally Championship, σε εκείνον που έμαθε τα racing games με τη σειρά Gran Turismo ή σε εκείνον που θεωρεί το franchise Colin McRae ως την κορωνίδα του genre.
Όμως, εκεί έξω υπάρχουν στρατιές παικτών που λάτρεψαν το απολαυστικό, εθιστικό και συνάμα απλοϊκό gameplay των δύο προηγούμενων τίτλων της SEGA από τη δεκαετία του ’90 και που περίμεναν διακαώς την επανεμφάνισή του. Το SEGA Rally μπορεί να μη διαθέτει το «ρεαλισμό» του ανταγωνισμού, αλλά αυτό δε σημαίνει ότι δεν είναι μια άρτια δημιουργία που διεκδικεί με τις καλύτερες προϋποθέσεις τη θέση του στη βιβλιοθήκη όλων μας.
Ο arcade χαρακτήρας του “next-gen” SEGA Rally κάνει την εμφάνισή του από τα μενού κιόλας. Απλοϊκά, με μια σχεδόν αδιάφορη μουσική και με λίγες βασικές επιλογές, τα εν λόγω μενού παραπέμπουν σε παιχνίδια της δεκαετίας του ’90. Ωστόσο, είμαστε βέβαιοι ότι το SRS δεν «τεμπέλιασε». Απλά, είναι προφανές ότι σκοπός του ήταν να υπάρχει ένα SEGA arcade άρωμα σε κάθε πτυχή του τίτλου του και σε αυτό το επίπεδο σημείωσε απόλυτη επιτυχία. Στα μενού βλέπουμε ότι υπάρχουν οι κλασικές επιλογές Championship, Time Attack, Quick game και Multiplayer αγώνων με τη δεύτερη και την τρίτη εξ αυτών να μη χρειάζονται ιδιαίτερες επεξηγήσεις. Εκεί που πρέπει να σταθούμε ιδιαίτερα είναι στα Championship και Multiplayer modes, καθώς το δεύτερο προσφέρει συναρπαστικούς αγώνες στο Xbox Live και στο PSN, χωρίς ίχνος lag, γρήγορα και εύκολα μενού εισόδου ή δημιουργίας αγώνα (player και ranked) και, όπως διαπιστώσαμε, αρκετό κόσμο για να παίξετε.
{PAGE_BREAK}
Μπορεί το online τμήμα του παιχνιδιού να είναι αυτό που αυξάνει την αντοχή του στο χρόνο όμως, το Championship mode είναι αυτό που περιέχει όλο το «ζουμί». Το εν λόγω mode χωρίζεται σε μια πλειάδα υποκατηγοριών, αγώνων και events ( περίπου 40 στο σύνολό τους), τα οποία εγγυούνται μια διάρκεια που αγγίζει τις 10 ώρες. Το αρνητικό εδώ εντοπίζεται στην πενία των διαδρομών. Το SEGA Rally προσφέρει σε εκείνον που θα το προτιμήσει μόλις πέντε διαφορετικά περιβάλλοντα (Arctic, Safari, Tropical, Alpine και Canyon) με το κάθε ένα εξ αυτών να διαθέτει τέσσερις ή πέντε διαφορετικές διαδρομές. Οι διαφορές στο σχεδιασμό των επιμέρους διαδρομών είναι μεν αισθητές, όμως το μικρό τους μήκος σε συνδυασμό με το χαμηλό τους αριθμό μειώνει σε κάποιο βαθμό την ποικιλία του τίτλου.
Ευτυχώς το ίδιο δεν ισχύει για τα διαθέσιμα οχήματα. Αν και σε καμία περίπτωση δεν θα βρείτε εντός του SEGA Rally την ποικιλία ενός DiRT ή ακόμα περισσότερο ενός Gran Turismo ή ενός Forza, το roster είναι ικανοποιητικό δεδομένου ότι προσφέρει τα rally cars όλων των κατηγοριών (Impreza, Lancer Evo, Xsara, Fabia κ.ο.κ) μέσα από τρεις κατηγορίες. Οι τρεις αυτές κατηγορίες περιλαμβάνουν τα προαναφερθέντα σύγχρονα εργοστασιακά οχήματα, modified θηριώδεις προτάσεις καθώς επίσης και κλασικά μοντέλα από το παρελθόν (SEGA Rally χωρίς Lancia Delta και Toyota Celica δε νοείται!). Τέλος, όσον αφορά τις επιλογές των οχημάτων αξίζει να αναφερθεί ότι πριν την έναρξη κάθε αγώνα δίδεται η δυνατότητα επιλογής μεταξύ δύο προκαθορισμένων ρυθμίσεων (off-road και road), οι οποίες χαρίζουν διαφορετική συμπεριφορά και «κράτημα», ενώ υπάρχουν και πολλές χρωματικές επιλογές που ξεκλειδώνονται μετά από επιτυχίες στους αγώνες.
Και έρχεται η ώρα των αγώνων. Εδώ είμαστε βέβαιοι ότι το SEGA Rally θα κριθεί εντελώς διαφορετικά ανάλογα με το ύφος και τις προτιμήσεις του παίκτη που θα το δοκιμάσει. Όπως προαναφέραμε, το πόνημα του SRS είναι ένα καθαρόαιμο arcade racer. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Με μια φράση, ότι ο ρεαλισμός πάει περίπατο. Τα οχήματα κινούνται στο οδόστρωμα υπακούοντας μεν ταπεινά στους νόμους της φυσικής, όμως οι διαδρομές στο παιχνίδι δίνουν περισσότερο την αίσθηση ενός νοητού τούνελ παρά μιας ανοιχτής περιοχής. Αυτό μπορεί εύκολα να το διαπιστώσει κάποιος δοκιμάζοντας να βγει εκτός πορείας. Ως ένα άλλο Burnout, το SEGA Rally διαθέτει αόρατους τοίχους στα αριστερά και δεξιά της εκάστοτε διαδρομής και μια σύγκρουση (ανεξαρτήτως μεγέθους και έντασης) με δέντρα, κολώνες ή κτίρια δεν θα κάνει τίποτα περισσότερο από το να μας κλέψει λίγα μόνο δευτερόλεπτα και να επαναφέρει το όχημα στη διαδρομή.
Όνειδος για τους φίλους της εξομοίωσης, σαφώς. Ωστόσο, τονίζουμε για μια ακόμα φορά ότι εδώ εξετάζουμε το SEGA Rally, ένα παιχνίδι που φέρνει ξανά στο προσκήνιο το arcade rally racing και όχι ένα GTR ή ένα Forza. Εκεί όμως που το αμιγώς arcade ύφος του τίτλου αφήνει μια πικρή γεύση σε εκείνους που θα αποζητούσαν λίγο περισσότερο ρεαλισμό, έρχεται η μηχανή γραφικών και η δυνατότητά της να δημιουργεί τις περιβόητες «Deformable tracks» για να ανατρέψει τα πάντα. Ξεπερνώντας ακόμα και το Colin McRae DiRT σε αυτό το επίπεδο, το SEGA Rally χρησιμοποιεί μια εξαιρετική τεχνολογία εφάμιλλη αυτής του MotorStorm, μέσω της οποίας η εκάστοτε διαδρομή «σκαλίζεται» από τα λάστιχα των αυτοκινήτων.
Εδώ πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή καθώς δεν μιλάμε απλά και μόνο για ένα οπτικό εφέ όπου βλέπουμε γραμμές στη λάσπη ή στο χώμα και μια ψευδαίσθηση βάρους των οχημάτων, αλλά για μια ουσιαστική gameplay εφαρμογή δεδομένου ότι κατά τη διάρκεια των τριών γύρων κάθε αγώνα, αυτές οι αλλαγές στην επιφάνεια της διαδρομής αλλάζουν τα δεδομένα. Στη Χ στροφή, όπου στον πρώτο γύρο περάσαμε ανώδυνα και χωρίς προβλήματα, στον τρίτο γύρο μπορεί το οδόστρωμα να έχει μεταβληθεί εντελώς και να έχουν δημιουργηθεί εντελώς νέες συνθήκες. Και όπως είπαμε, αυτές οι αλλαγές δεν είναι απλά και μόνο οπτικές, αλλά έχουν άμεση επίδραση στο χειρισμό, στη συμπεριφορά του αυτοκινήτου και στο πως αυτή μεταφέρεται στα χέρια μας μέσα από τους κραδασμούς (σημείο που η έκδοση για το PS3 χωλαίνει σημαντικά…μέχρι την άφιξη του DualShock 3).
Ένα ακόμα σημείο του SEGA Rally που αξίζει να αναφερθεί έχει να κάνει με το βαθμό δυσκολίας του. Το γεγονός πως έχουμε να κάνουμε με έναν arcade τίτλο δύναται να σε ξεγελάσει και να το αντιμετωπίσεις ανάλαφρα Όμως, από την πρώτη κιόλας στροφή του πρώτου αγώνα καθίσταται σαφές ότι το A.I. δεν…χαρίζει κάστανα. Μπορεί ο χειρισμός του τίτλου να είναι εύκολος και οι σύντομες διαδρομές να βασίζονται έντονα στη δυνατότητα του παίκτη να απομνημονεύει τα δύσκολα σημεία τους, ωστόσο, η τεχνητή νοημοσύνη είναι αμείλικτη και προσφέρει υψηλή πρόκληση. Το σύνδρομο του «ακόμα μια φορά» πέρασε στο καινούργιο SEGA Rally σε όλο του το μεγαλείο…
Τέλος, σε ότι αφορά την τεχνολογία των γραφικών και την ποιότητα της απεικόνισης διαπιστώσαμε ότι και εδώ υπάρχει ένα άρωμα «next-gen-retro» αν θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε αυτήν την έκφραση. Πιο συγκεκριμένα, στο SEGA Rally βλέπουμε μεν άριστα σχεδιασμένα μοντέλα αυτοκινήτων με λάσπες, χιόνι και χώμα να κολλούν επάνω στο αμάξωμά τους -που ξεπλένονται όταν περνούμε μέσα από νερό- και σταθερό frame rate στα 30 fps, όμως, δεν υπάρχει μοντέλο καταστροφών, ενώ το περιβάλλον -όσο πολύχρωμο, ποικίλο και ρεαλιστικό και αν δείχνει- δεν παύει να μην αποτελεί τίποτα περισσότερο από όμορφο «νεκρό» φόντο.
Από τα πρώτα κιόλας λεπτά δοκιμών του SEGA Rally και αρκετές ώρες μετά το τέλος αυτών, η σκέψη ότι αυτό το παιχνίδι θα δημιουργήσει δύο στρατόπεδα (ένα φανατικών φίλων και ένα ορκισμένων εχθρών) πλανιόταν συνέχεια στο μυαλό. Από τη μία έχουμε ένα πανέμορφο, arcade παιχνίδι που κλείνει πονηρά το μάτι στους νοσταλγούς του παρελθόντος -και ειδικότερα του παρελθόντος της SEGA- και από την άλλη έναν τίτλο που μάλλον θα αφήσει παγερά αδιάφορους εκείνους που αναζητούν έστω και ψήγματα ρεαλισμού από τα racers της αγοράς. Εμείς οφείλουμε να τονίσουμε ότι το SEGA Rally πρέπει να αντιμετωπιστεί ως έχει: Δηλαδή ως ένα καθαρόαιμο, καθ’ όλα απολαυστικό και ξεχωριστό παιχνίδι αγώνων ταχύτητας. Αν έχετε καταλάβει τι ακριβώς έχει να σας προσφέρει η αναγέννηση αυτού του θρυλικού franchise και το αποδεχτείτε, τότε μαζί του θα περάσετε πολλές απολαυστικές ώρες.
Γιώργος Καλλίφας
Ανάλυση 480p/ 720p/ 1080i/ 1080p
Widescreen Ναι
PAL 60Hz Ναι
Ήχος Stereo/ Surround/ Dolby Digital 5.1
PEGI 3+