Pro Evolution Soccer 2008

Η Konami καταθέτει τη φετινή της πρόταση. Καταφέρνει όμως να δώσει ισχυρή απάντηση στο FIFA;

Η Konami καταθέτει τη φετινή της πρόταση. Καταφέρνει όμως να δώσει ισχυρή απάντηση στο FIFA;

Είναι γεγονός πως οι ποδοσφαιρόφιλοι gamers χωρίζονται τα τελευταία χρόνια στους φίλους της σειράς FIFA και στους φίλους της σειράς Pro Evolution Soccer, μιας και κανένας άλλος τίτλος της κατηγορίας δεν καταφέρνει να ξεφύγει από τη μετριότητα. Με την έλευση της νέας γενιάς πολλοί περίμεναν ότι οι αλλαγές που θα έρθουν στις δύο σειρές θα είναι «κοσμογονικές», ωστόσο με τις περσινές εκδόσεις ήρθε και το πρώτο… ταρακούνημα. Τόσο το FIFA 07 όσο και το Pro Evolution Soccer 6 (σε μεγαλύτερο βαθμό) απογοήτευσαν τους κατόχους Xbox 360 και η αναμονή για βελτιώσεις μέσα στη φετινή χρονιά ήταν πολλές. Το FIFA 08 κατάφερε να αποσπάσει τα εύσημα, όχι τόσο γιατί έχει καταφέρει να ξεπεράσει τον για πολλά χρόνια μεγάλο του ανταγωνιστή, όσο γιατί η προσπάθεια της ΕΑ δείχνει ότι το franchise πηγαίνει προς κάποια συγκεκριμένη κατεύθυνση.

Το Pro Evolution Soccer για τους φανατικούς της σειράς φαίνεται καθαρά πως τα τελευταία χρόνια έχει χάσει ένα ποσοστό της «μαγείας» του, μιας και η ομάδα ανάπτυξης έχει περιοριστεί στο να καταστρέφει και να δημιουργεί ή καλύτερα, στο να προσθέτει και να αφαιρεί. Κατά τη διάρκεια των ετών, το παιχνίδι προσφέρει χαρακτηριστικά, τα οποία εξαφανίζονται από τις επόμενες εκδόσεις και μετά από λίγο καιρό κάνουν εκ νέου την εμφάνισή τους. Δυστυχώς, η κατάσταση δε φαίνεται να αλλάζει ούτε φέτος…

Το PlayStation2 είναι άλλη μια φορά το πρωταγωνιστικό format και η καλύτερη έκδοση από τις διαθέσιμες που είχε το GameOver στα χέρια του, μιας και προφανώς έγιναν σε αυτό οι λιγότερες «επεμβάσεις». Επειδή όμως οι μεγαλύτερες αλλαγές έρχονται στα συστήματα νέας γενιάς και οι απαιτήσεις εκεί είναι μεγαλύτερες, η συνέχεια του review θα εστιάσει περισσότερο στις new-gen εκδόσεις. Μπαίνοντας στο κεντρικό τμήμα του παιχνιδιού, η ομάδα του Seabass φρόντισε έτσι ώστε οι επιλογές να κάνουν την εμφάνισή τους μεμονωμένα, προβαλλόμενες σε ένα γηπεδικό χώρο και όχι όλες μαζί όπως συνηθίζεται. Το απλοϊκό αυτό menu μπορεί αρχικά να μπερδέψει στην αρχή, ωστόσο κρίνεται αρκετά πρακτικό μετά από λίγη ώρα. Τα κλασικά modes κάνουν την εμφάνισή τους (Championship, Cup, Master League κτλ) με το τελευταίο να είναι κι αυτό που μπορεί να προσφέρει τις μεγαλύτερες συγκινήσεις, αφού μπορείτε να δημιουργήσετε από το μηδέν ένα σύλλογο και να τον οδηγήσετε στην κορυφή του ποδοσφαιρικού πλανήτη.

Η PlayStation3 έκδοση υποστηρίζει ταυτόχρονη συμμετοχή 7 παικτών στο ίδιο σύστημα, ενώ για τα Xbox 360 και PS2 συνεχίζουν να ισχύουν τα περσινά. Στον τίτλο θα βρείτε φέτος τα πρωταθλήματα Αγγλίας, Γαλλίας, Ισπανίας, Ιταλίας και Ολλανδίας (χωρίς τα επίσημα στοιχεία για όλες τις ομάδες) με αρκετά εθνικά συγκροτήματα και αρκετούς ακόμα συλλόγους από τις υπόλοιπες χώρες. Στην τελευταία κατηγορία συμπεριλαμβάνονται οι Ολυμπιακός, ΑΕΚ και Παναθηναϊκός με τα πραγματικά ονόματα και εμφανίσεις.

Η προσπάθεια της Konami να εμπλουτίσει σε αυτό τον τομέα το Pro Evolution Soccer 2008 κρίνεται θετική, αφού ο παίκτης έρχεται μπροστά σε πάνω από 250 ομάδες και 3000 παίκτες, ωστόσο οι φετινές επιδόσεις του FIFA 08 αφήνουν αυτούς τους αριθμούς υπερβολικά πίσω. Αν οφείλουμε να δώσουμε τα εύσημα για τα των ελληνικών ομάδων, αυτό θα περιοριστεί κυρίως στην απεικόνιση των ποδοσφαιριστών, όπου τα μεγάλα αστέρια προβάλλονται πολύ πιο ρεαλιστικά (πχ. ο Rivaldo του Pro είναι πολύ πιο αληθοφανής από το Rivaldo του FIFA, ενώ ο Λυμπερόπουλος του Pro, σε αντίθεση με αυτόν του FIFA, μοιάζει με τον ποδοσφαιριστή της ΑΕΚ). Η εικόνα του παιχνιδιού όσον αφορά στα γήπεδα συνεχίζει στα ίδια μοτίβα, προσφέροντας 15 αγωνιστικούς χώρους, μέσα στους οποίους δε συγκαταλέγεται όμως κανένας επίσημος από την Premier League. Στα των υπολοίπων επιλογών αξίζουν αναφοράς τα Network και Edit modes.

Μέσω του Network, o παίκτης αποκτά πρόσβαση στα ειδικά lobbies για εύρεση αντιπάλου και στη συνέχεια στη διεξαγωγή online αγώνων. Ο τίτλος αδυνατεί και φέτος να προσφέρει αγώνες μέσω των PlayStation Network και Xbox Live για πάνω από 1-εναντίον-1, κάτι που σίγουρα χρίζει αρνητικής κριτικής. Η δικαιολογία για την περσινή έκδοση στο Xbox 360 ήταν σαφώς ότι είχαμε να κάνουμε με την πρώτη new-gen προσπάθεια της ομάδας ανάπτυξης. Φέτος όμως τα πράγματα είναι ακόμη χειρότερα.

Όχι μόνο υποστηρίζονται αγώνες 2 παικτών, αλλά το lag κάνει τη διεξαγωγή τους μέσω PSN και XBL αδύνατη. Το lag είναι υπερβολικό με αποτέλεσμα στις προσπάθειες που έκανε ο γράφων κατά την περίοδο της δοκιμής του τίτλου να δεχτεί τέρματα ενώ η δράση είχε κολλήσει στο χώρο του κέντρου, να μην μπορεί να μεταφέρει τη μπάλα σωστά από την άμυνα στο χώρο του κέντρου και πολλά ακόμη παρόμοια περιστατικά. Η Konami έχει υποσχεθεί update που θα διορθώνει την κατάσταση, αλλά μέχρι την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές, δεν υπάρχει καμία εξέλιξη επί του ζητήματος… Η επιλογή Edit παρουσιάζει όπως κάθε χρονιά ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αφού το ρόστερ όλων των μη-επίσημων ομάδων μπορεί να τροποποιηθεί έτσι ώστε να θυμίζει το πραγματικό, με την κατανάλωση του απαραίτητου χρόνου από το χρήστη φυσικά. Το θετικό στις εκδόσεις PC, Xbox 360 και PS3 είναι πως με τη βοήθεια μιας USB κάμερας, ο παίκτης μπορεί να καταγράψει από φωτογραφίες τις φυσιογνωμίες ποδοσφαιριστών και να τις «περάσει» στον τίτλο.

Το μεγάλο ενδιαφέρον στο Pro Evolution Soccer 2008 εστιάζεται λοιπόν στον τεχνικό τομέα. Η ροή του αγώνα έχει γίνει πιο γρήγορη από το περσινό, με αποτέλεσμα ο τίτλος να τείνει υπερβολικά (για τα δεδομένα της σειράς) προς ένα arcade ύφος. Το παιχνίδι καταφέρνει να γίνει πιο arcade απ’ όσο χρειάζεται με αποτέλεσμα να χάνει ένα από τα βασικότερα πλεονεκτήματά του, τη σωστή ροή. Τα μοντέλα των παικτών είναι σαφώς πιο λεπτομερή και καλοσχεδιασμένα, ωστόσο το animation παραμένει στα κλασικά επίπεδα της σειράς για άλλη μια χρονιά. Αυτό βέβαια κάποια στιγμή παύει να είναι θετικό, μιας και ο συγκεκριμένος τομέας τα τελευταία δύο χρόνια, τουλάχιστον, θα έπρεπε να έχει να παρουσιάσει κάτι νέο.

Το σύστημα σουτ είναι από τα στοιχεία που παρουσιάζουν μια αξιοσημείωτη βελτίωση σε σχέση με τις περσινές εκδόσεις (τα παράπονα των φίλων του Pro τουλάχιστον εδώ εισακούστηκαν), ενώ αρκετά εντυπωσιακές είναι και οι εκτινάξεις των τερματοφυλάκων. Το μεγαλύτερο πρόβλημα του φετινού ποδοσφαιρικού τίτλου της Konami, ωστόσο, κρύβεται κάπου εδώ. Η ισορροπία ανάμεσα στην ομάδα που αμύνεται και αυτή που επιτίθεται έχει αρχίσει να γέρνει επικίνδυνα προς την επιτιθέμενη, αφού τα κοψίματα είναι δυσκολότερα, οι κόντρες σώμα-με-σώμα είναι σχεδόν πάντα υπέρ του επιθετικού, ενώ κλέψιμο μπορεί να επιτευχθεί εύκολα μόνο με τάκλιν (με τον κίνδυνο για κάρτες να ελλοχεύει). Ως αποτέλεσμα των παραπάνω είναι η επίτευξη πολλών τερμάτων, ακόμα και σε αγώνες ανάμεσα σε hardcore παίκτες της σειράς. Το Teamvision (το νέο και πολυδιαφημισμένο σύστημα τεχνητής νοημοσύνης) από την άλλη καταφέρνει μεν να λειτουργήσει σωστά με τους συμπαίκτες να εναρμονίζονται στις πράξεις, τις κινήσεις και τη στρατηγική του gamer, ωστόσο, τα πολλά τεχνικά λάθη του τίτλου, «πνίγουν» την εξέλιξη του τομέα.

Ένα ακόμα σημείο που χρίζει… κόκκινης κάρτας είναι το θέμα του frame rate. Ενώ στο PS2 το παιχνίδι κυλάει ομαλά και για άλλη μια χρονιά είναι σχεδόν αψεγάδιαστο, οι new-gen εκδόσεις δείχνουν να υποφέρουν. Στο Xbox 360 τα πράγματα είναι ανεκτά μέχρι ένα σημείο, αλλά το PlayStation3 δείχνει να αδικείται από τον πολύ κακό σχεδιασμό του παιχνιδιού. Σε περιπτώσεις όπου στην οθόνη βρίσκονται πάνω από 7-8 παίκτες, το frame rate πέφτει κατακόρυφα και φτάνει μέχρι και σε μονοψήφιο αριθμό καρέ! Χρειάζεται δε να αναρωτηθούμε πως γίνεται να επιτυγχάνεται πτώση frame rate ακόμα και στα replays. Ο ίδιος ο Seabass μάλιστα, λίγο πριν την κυκλοφορία του παιχνιδιού δήλωσε πως έχουν εντοπιστεί τα προβλήματα slowdown στην έκδοση για το new-gen σύστημα της Sony, ωστόσο δεν προσδιόρισε που οφείλονται…

Ο περιβάλλων χώρος του σταδίου δεν προσφέρει κάτι το εξωπραγματικό, αλλά αυτό δεν ήταν ποτέ ένα από τα δυνατά στοιχεία των τίτλων της κατηγορίας. Μοναδικό σημείο που πραγματικά μας προκάλεσε προβληματισμό είναι ότι στα κοντινά πλάνα (πχ. στα κόρνερ) τα pixels των φιλάθλων γίνονται κάτι παραπάνω από ευδιάκριτα. Κάτι τέτοιο βέβαια για να μην αδικήσουμε τον τίτλο της Konami, υφίσταται σαν πρόβλημα και στο FIFA 08, αλλά σίγουρα σε πολύ μικρότερο βαθμό. Ο ήχος κινείται στα κλασικά του επίπεδα με τυπικές αντιδράσεις από το κοινό, ενώ η μουσική αποτελείται από σαφώς πιο ευχάριστες νότες από τις περσινές. Ωστόσο, εδώ εντοπίσαμε ένα αρκετά έντονο bug, καθώς το παιχνίδι συνεχίζει να κάνει stream της μουσικής ακόμα και μετά την επιλογή απενεργοποίησής της.

Όλα τα προαναφερθέντα δεν είναι τίποτα παραπάνω από παρατηρήσεις που μπορεί να κάνει κάθε φίλος της σειράς που έχει λατρέψει τα Pro Evolution Soccer games και έχει περάσει άπειρες ώρες μαζί τους. H PlayStation2 έκδοση συνεχίζει να διατηρείται σε αρκετά υψηλό επίπεδο και αναμφισβήτητα προτείνεται χωρίς δεύτερη σκέψη για αγορά, παρόλο που οι βελτιώσεις δεν είναι ιδιαίτερα πολλές σε σχέση με το Pro Evolution Soccer 6.

Ο τίτλος συνεχίζει να προσφέρει ικανοποιητική ποδοσφαιρική δράση, ωστόσο τα τεχνικά λάθη είναι αυτά στα οποία οφείλονται οι απώλειες στη βαθμολογία για τα PS3 και Xbox 360 formats. Πάρα πολλά σημεία για τα οποία διαμαρτυρήθηκαν οι φίλοι της σειράς πέρσι δεν έχουν αγγιχθεί (δεν είναι δυνατόν να μη επιτρέπεται η φόρτωση ενός συστήματος σε online αγώνα, αν δεν έχει γίνει πρώτα load σε single player επίπεδο), ενώ είναι πλέον επιτακτική η άμεση διάθεση των ανάλογων patches, έτσι ώστε το Pro Evolution Soccer 2008 να πλησιάσει περισσότερο σε αυτό που ονειρεύονται οι φίλοι της σειράς.

Παύλος Παπαπαύλου

Widescreen Ναι
Ανάλυση οθόνης 480i/ 480p/ 720p/ 1080i
PAL 60 Hz Ναι
Ήχος Stereo/ Surround/ DD 5.1
PEGI 3+

Exit mobile version