Η σειρά Katamari έρχεται και στο Xbox 360 προσφέροντας μια διαφορετική και ξένοιαστη εμπειρία
Η σειρά Katamari έρχεται και στο Xbox 360 προσφέροντας μια διαφορετική και ξένοιαστη εμπειρία
Μπορεί στην σύγχρονη εποχή οι νέες ιδέες να σπανίζουν και οι developers να ακολουθούν συνήθως την σίγουρη οδό, αλλά όταν κάτι καινούργιο κάνει την εμφάνισή του, τότε αναμφίβολα κερδίζει την προσοχή των παικτών. Μια τέτοια περίπτωση φαίνεται πως είναι και η σειρά Κatamari, η οποία μπορεί αρχικά να ξενίζει, αλλά τελικά είναι ικανή να προσφέρει πολλές ώρες διασκέδασης. Με μια πρώτη ματιά η δημιουργία της Namco–Bandai κερδίζει τις εντυπώσεις λόγω της καλλιτεχνικής της προσέγγισης, αρχικά, αλλά και της διαφορετικότητάς της από το σύνολο των τίτλων που κυκλοφορούν στην αγορά. Η ιδέα που κρύβεται από πίσω είναι απλή –ίσως υπερβολικά απλή– αλλά ακόμα και έτσι είναι ικανή να μας κρατήσει συντροφιά για πολλές ώρες.
Πάντως, ο σημαντικότερος λόγος που η παρούσα κυκλοφορία κερδίζει τα εύσημα είναι πως, όπως και οι προκάτοχοί της, έτσι και αυτή δεν διστάζει για άλλη μια φορά να απομακρυνθεί από οτιδήποτε άλλο έχει συναντήσει το κοινό, προσφέροντας κάτι σαφώς χαρούμενο και «ανάλαφρο». Γιατί μπορεί το Beautiful Katamari να μοιάζει παιδικό, αλλά είναι αλήθεια πως η απλότητα των μηχανισμών του θα κεντρίσει το ενδιαφέρον και των μεγαλύτερων που αναζητούν ένα ευχάριστο διάλειμμα σε μια εποχή που κατακλύζεται από sequels τίτλων «ενήλικου» κυρίως περιεχομένου.
Έτσι, το ρίσκο που παίρνει η Namco–Bandai να φέρει το Beautiful Katamari στο Xbox 360 αξίζει συγχαρητηρίων, παρόλο που αποδεικνύεται πως -ως ένα βαθμό- και η ίδια η εταιρία ήταν διστακτική με τη συγκεκριμένη κυκλοφορία, μιας και ουσιαστικά πρόκειται για μια επανακυκλοφορία του We Love Katamari του PlayStation 2 με ελάχιστες –για να μην πούμε ανύπαρκτες– προσθήκες. Είναι λογικό οι κάτοχοι της κονσόλας της Microsoft να έχουν συνηθίσει σε τίτλους άλλου ύφους, περισσότερο σοβαρού και έτσι αυτή η ανασφάλεια του developer ίσως να αποτέλεσε εμπόδιο για περαιτέρω εξέλιξη της σειράς. Γιατί ναι μεν έχουμε να κάνουμε με μια ιδέα που είναι φρέσκια ακόμα, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως οι παίκτες πρέπει να σπεύσουν να την αποκτήσουν με κλειστά τα μάτια.
Η ιστορία ξεκινάει στο βασίλειο Cosmos όπου το βασιλικό ζεύγος απολαμβάνει ένα παιχνίδι tennis. Και ενώ όλα είναι ήσυχα, μια δυνατή βολή του Βασιλιά ανοίγει μια τρύπα στον ουρανό, η οποία αρχίζει να λειτουργεί σαν μαύρη τρύπα ρουφώντας μέσα της τα πάντα. Ευτυχώς, ο Βασιλιάς κάνοντας χρήση των μαγικών δυνάμεών του καταφέρνει να την σταματήσει, αλλά πλέον ολόκληρο το βασίλειο έχει εξαφανιστεί. Την κατάσταση καλείται να σώσει ο μικρός Πρίγκιπας, ο οποίος αφού μεταφέρεται στη Γη, αναλαμβάνει το δύσκολο έργο να επαναφέρει τα πάντα στην αρχική τους κατάσταση. Αλλά για να επιτευχθεί αυτό απαιτείται, κατά κάποιο τρόπο, να χαλάσει κάτι άλλο.
Και εδώ κάνουν την εμφάνισή τους τα Katamari. Αυτά είναι μικρές σφαίρες που έχουν την δυνατότητα να κολλούν επάνω τους το κάθε αντικείμενο με το οποίο έρχονται σε επαφή. Αφού τα Katamari αποκτήσουν το κατάλληλο μέγεθος ο Βασιλιάς τα μετατρέπει σε αντίστοιχους πλανήτες, επαναφέροντας έτσι το βασίλειο στην αρχική του κατάσταση. Τα παραπάνω αναμφίβολα ακούγονται από αστεία έως και περίεργα και αυτό είναι το γενικότερο ύφος του τίτλου. Εδώ έχουμε να κάνουμε με μια άκρως σουρεαλιστική δημιουργία, η οποία στοχεύει σε ένα κοινό που αναζητά κάτι το διαφορετικό -ντυμένο με απλούς μηχανισμούς gameplay- που ταυτόχρονα δεν απαιτεί ώρες σκέψης.
Έτσι, εμείς αναλαμβάνουμε το ρόλο του μικρού Πρίγκιπα, ο οποίος σε κάθε αποστολή σπρώχνει και ένα Katamari με απώτερο σκοπό να κολλήσει επάνω του όσο το δυνατό περισσότερα αντικείμενα από το περιβάλλον. Εννοείται πως η κατάσταση δεν είναι όσο απλή ακούγεται, μιας και σε κάθε αποστολή ο στόχος θα είναι διαφορετικός ενώ από ένα σημείο και μετά ο Βασιλιάς γίνεται ιδιαίτερα απαιτητικός. Μετά από ένα κατατοπιστικό tutorial εμφανίζεται το κεντρικό menu, το οποίο έχει τη μορφή ενός hud και οι επιλογές είναι αρκετές, ενώ το ενδιαφέρον κεντρίζει η επιλογή για multiplayer.
Μπορεί η κεντρική ιδέα να φαντάζει απλή αλλά ο developer έχει κατορθώσει να κρατήσει το ενδιαφέρον του παίκτη ψηλά με έξυπνα achievements, ενώ και κάθε αποστολή διαφέρει αισθητά από την προηγούμενη ως προς τον αντικειμενικό στόχο της. Εδώ ευτυχώς υπάρχει αρκετή ποικιλία, μιας και ο Βασιλιάς απαιτεί οι πλανήτες που θα δημιουργηθούν να είναι διαφορετικοί ως προς το σχήμα τους, αλλά και το περιεχόμενό τους. Έτσι, ο παίκτης είναι αναγκαίο να προσέχει ποια είναι τα αντικείμενα που κολλούν πάνω στο Katamari, ενώ η βαθμολογία του θα εξαρτάται από το τελικό μέγεθος, το ιδιόμορφο σχήμα και άλλα τέτοια περίεργα χαρακτηριστικά. Φυσικά, όλα τα παραπάνω θα γίνονται υπό την πίεση του χρόνου και γενικότερα η κατάσταση δεν είναι και τόσο χαλαρή όσο θα περίμεναν οι περισσότεροι. Βέβαια, εδώ τίθεται ένα θέμα σε ό,τι έχει να κάνει με το επίπεδο δυσκολίας που είναι υπερβολικά χαμηλό, αλλά αυτό έγινε μάλλον για να ικανοποιήσει τους μικρότερους φίλους της σειράς.
Έτσι η κάθε αποστολή έχει και διαφορετικό σκοπό, με αυτόν να παρουσιάζεται πάντα μέσα από έναν ευφυή τρόπο. Από την άλλη, στην αρχή τα Katamari δεν μπορούν να απορροφήσουν μεγάλα αντικείμενα μιας και αυτό θα είναι εφικτό όσο αυξάνεται το μέγεθος τους. Σε αυτή την περίπτωση ακόμα και στοιχεία του περιβάλλοντος θα προσκολλώνται παράλληλα με κάθε λογής οχήματα αλλά και χαρακτήρες δίνοντας έτσι μια εικόνα το λιγότερο αλλόκοτη. Και αυτός είναι σε τελική ανάλυση ο λόγος που το Beautiful Katamari διαφοροποιείται από οτιδήποτε μπορούμε να βρούμε σήμερα στην αγορά και είναι και θέμα γούστου αν αυτές οι ιδιαιτερότητές του θα γίνουν αρεστές στο κοινό ή όχι.
Βέβαια τα λάθη δεν απουσιάζουν και έτσι, πέρα από το χαμηλό επίπεδο δυσκολίας, ένα ιδιαίτερα αρνητικό χαρακτηριστικό είναι η μικρή διάρκεια. Ούτε λίγο ούτε πολύ, απαιτούνται περίπου πέντε ώρες για να φτάσουμε στο τέλος της περιπέτειας, χρόνος που αναμφίβολα είναι υπερβολικά μικρός. Αν και για πολλούς αυτό θα μεταφραστεί σε μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για να αυξήσουν σχετικά εύκολα το gamerscore τους, αλλά είναι αλήθεια πως η διασκέδαση που προσφέρει το παιχνίδι διαρκεί ελάχιστα. Αναμενόμενα το χαμένο έδαφος καλείται για άλλη μια φορά να καλύψει το multiplayer κομμάτι του παιχνιδιού και, όπως συμβαίνει συνήθως, το καταφέρνει. Στον συγκεκριμένο τομέα μια σοβαρή παραφωνία παρατηρείται σε offline επίπεδο όπου δύο παίκτες συνεργάζονται σε co-op mode. Και το πρόβλημα εντοπίζεται σε ό,τι έχει να κάνει με τον χειρισμό.
Γενικά, ο έλεγχος του Katamari γίνεται αποκλειστικά και μόνο με τους δύο αναλογικούς μοχλούς και παραπέμπει κατά κάποιο τρόπο σε χειρισμό άρματος μάχης, με όλα τα υπόλοιπα πλήκτρα είτε να μην χρησιμοποιούνται, είτε να αναλαμβάνουν δευτερεύουσες λειτουργίες. Στο συγκεκριμένο mode ο κάθε παίκτης αναλαμβάνει τον έλεγχο ενός μοχλού, οπότε εύκολα αντιλαμβάνεται ο καθένας πως η όλη διαδικασία γρήγορα καταντάει εκνευριστική, μιας και απαιτείται υπερβολικός συγχρονισμός. Πάντως, σε επίπεδο online η κατάσταση είναι σαφώς καλύτερη, μιας και η επιλογή versus είναι αρκετά διασκεδαστική με έως και 4 παίκτες να αγωνίζονται για το ποιος θα καταφέρει πρώτος να δημιουργήσει το μεγαλύτερο Katamari.
Στον τεχνικό τομέα το Beautiful Katamari σε καμία περίπτωση δεν εντυπωσιάζει, μιας και τα πάντα έχουν μια βασική εμφάνιση. Ωστόσο, σε επίπεδο καλλιτεχνικής προσέγγισης έχει γίνει εξαιρετική εργασία, αλλά σε καμία περίπτωση δεν αξιοποιούνται οι δυνατότητες του Xbox 360. Με μια γρήγορη ματιά θα μπορούσε να ειπωθεί πως πρόκειται για την ίδια μηχανή γραφικών που χρησιμοποιήθηκε στο PlayStation 2 με ανεβασμένη ανάλυση. Βλέπουμε λοιπόν ότι σε ορισμένα κοντινά πλάνα τα textures δεν μπορούν να κρύψουν την ηλικία τους, τα χρώματα ορισμένες φορές εμφανίζονται κάπως «ξεπλυμένα», ενώ πολλές φορές και η κάμερα δεν αποδεικνύεται ιδιαίτερα φιλική. Από την άλλη ο ήχος έχει δεχθεί καλύτερης…περιποίησης. Μπορεί το εξαιρετικά «ιαπωνοστρεφές» ύφος αρχικά να παραξενεύει, όμως, το σίγουρο είναι ότι έχουμε να κάνουμε με ένα ευχάριστο και άρτια σχεδιασμένο ηχητικό σύνολο που ακολουθεί πιστά τη γενικότερη χαρούμενη ατμόσφαιρα του τίτλου.
Είναι σαφές ότι το Beautiful Katamari δεν είναι ο τίτλος που θα αποτελέσει σημείο αναφοράς για το Xbox 360. Ωστόσο, σαφές είναι και το ότι έχουμενα κάνουμε με μια ανάλαφρη και, πάνω από όλα, διαφορετική δημιουργία, που περισσότερο θα ξεκουράσει τους gamers πριν ασχοληθούν με κάτι περισσότερο πολύπλοκο. Ακόμα και έτσι πάντως, η δημιουργία της Namco-Bandai είναι αξιόλογη και σίγουρα θα διασκεδάσει μικρούς και μεγάλους, αρκεί να της αφιερώσουν λίγο από το χρόνο τους.
Γιώργος Τσακίρογλου
Ανάλυση 480p/ 720p/ 1080i/ 1080p
Widescreen Ναι
PAL 60Hz Ναι
PEGI 3+