Η φιλοσοφία του Civilization περνά στη… φιλοσοφία των οικιακών συστημάτων
Δεδομένου ότι οι strategy τίτλοι επωφελούνται σε μεγάλο βαθμό από το συνδυασμό mouse και πληκτρολογίου έναντι των gamepads, το κοινό έχει σχηματίσει την εντύπωση -μάλλον όχι άδικα- πως το συγκεκριμένο είδος «ανήκει» δικαιωματικά στους υπολογιστές. Παρόλα αυτά, τα τελευταία χρόνια παρακολουθούμε πολλά strategy να μεταφέρονται αναλλοίωτα στις κονσόλες εκτός -όπως είναι φυσικό- από τον τομέα του χειρισμού, στον οποίο γίνεται μία προσπάθεια μεταφοράς στα gamepad ώστε να διατηρηθεί ο άμεσος έλεγχος που επιτυγχάνεται με τα περιφερειακά των υπολογιστών. Πλέον, ήρθε η ώρα του Civilization να μεταφερθεί στα οικιακά συστήματα, μία σειρά η οποία -αναμφίβολα- “ανήκε” κατεξοχήν στους υπολογιστές. Ωστόσο, αντί να αποτελεί ένα απλό port του τέταρτου έχουν γίνει οι κατάλληλες απλουστεύσεις και ρυθμίσεις ώστε να αποτελεί ουσιαστικά έναν διαφορετικό τίτλο από ότι έχουμε συνηθίσει από τη σειρά, καταφέρνοντας εντούτοις να μεταφέρει –στο μεγαλύτερο βαθμό- το ύφος των Civilization στη φιλοσοφία των κονσολών.
Αρχικά θα πρέπει να τονίσουμε ότι οι διαφορές με το Civilization IV είναι ιδιαίτερα μεγάλες καθώς πολύ μηχανισμοί έχουν απλουστευθεί ώστε να επιτευχθεί ένας σαφώς γρηγορότερος ρυθμός αλλά και πιο λειτουργικός χειρισμός. Το πιθανότερο είναι πως οι φίλοι της σειράς θα πλησιάσουν με καχυποψία τη νέα προσπάθεια του χαρισματικού δημιουργού Sid Meier δεδομένου ότι γρήγορα θα διαπιστώσουν ότι ο νέος αυτός τίτλος δεν φέρει το τεράστιο βάθος που παρείχε -κυρίως- το τέταρτο μέρος. Ωστόσο, επειδή το Revolution αφορά κυρίως παίκτες που δεν έχουν ασχοληθεί ξανά με τίτλο της σειράς, καλό θα ήταν να κάνουμε μία γενικότερη περιγραφή του ενώ παράλληλα θα τονίσουμε και τις σημαντικότερες διαφορές που παρατηρούνται σε σχέση με τις εκδόσεις του PC.
Το Civilization Revolution αποτελεί ένα turn based strategy όπου αναλαμβάνουμε το ρόλο ενός ηγέτη, ανάμεσα από 16 μεγάλες προσωπικότητες που συνέβαλαν σημαντικά στην πορεία ανάλογου αριθμού χωρών, έχοντας ως σκοπό την καθοδήγηση του λαού μας από την παλαιολιθική εποχή έως το κοντινό μέλλον. Ανάλογα με την προσωπικότητα που θα διαλέξουμε θα έχουμε και διαφορετικά μπόνους σε κάθε μία από τις τέσσερις μεγάλες εποχές (αρχαία, μεσαιωνική, βιομηχανική και μοντέρνα). Αυτά μπορεί να αφορούν τη διάθεση κάποιου κτηρίου εξαρχής, τη συγκομιδή περισσότερων χρημάτων και πολλά άλλα ενώ, εκτός αυτών, διάφοροι πολιτισμοί περιέχουν και μερικές ξεχωριστές και αρκετά πιο δυνατές στρατιωτικές μονάδες.
Λόγω των διαφόρων μοναδικών προτερημάτων των πολιτισμών η επιλογή ενός εξ αυτών καθίσταται αρκετά σημαντική για την πορεία στο παιχνίδι μας. Ως εκ τούτου, η κατάλληλη επιλογή ενός εξ αυτών κρίνεται ιδιαίτερα σημαντική καθώς μέσω αυτής μπορούμε να λάβουμε σημαντικό βοήθημα σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο θα προσπαθήσουμε να επιτύχουμε τη νίκη. Συνολικά υπάρχουν τέσσερις τρόποι επικράτησης έναντι των άλλων λαών. Προκειμένου να κερδίσουμε με τη χρήση στρατιωτικής δύναμης αρκεί να καταφέρουμε να κατακτήσουμε τις τέσσερις αντίπαλες πρωτεύουσες.
Η οικονομική νίκη απαιτεί να συλλέξουμε 20.000 χρυσό και να κτίσουμε την Παγκόσμια Τράπεζα. Για να κερδίσουμε μέσω της κουλτούρας θα χρειαστεί να κτίσουμε Wonders (θαυμαστά κτίσματα όπως το Stonehenge), να προσελκύσουμε μεγάλες προσωπικότητες (όπως ο Πλάτωνας) και να εκπολιτίσουμε αντίπαλες πόλεις. Η μέθοδος της τεχνολογίας απαιτεί την εξέλιξή της σε τέτοιο βαθμό ώστε να καταφέρουμε να ταξιδέψουμε στον αστερισμό του Άλφα του Κενταύρου. Στην αρχή κάθε παιχνιδιού έχουμε στο δυναμικό μας μία μονάδα από αποίκους τους οποίους πρέπει να τους οδηγήσουμε στην καλύτερη δυνατή περιοχή για να κτίσουν την πρώτη πόλη. Γύρω από κάθε περιοχή υπάρχουν διάφοροι πόροι, σε διαφορετικές ποσότητες, τους οποίους μπορούμε να εκμεταλλευθούμε.
Οι πόροι αυτοί απεικονίζονται ως σφυριά, τα οποία αφορούν την ταχύτητα με την οποία θα μπορούμε να χτίζουμε ή να στρατολογούμε μονάδες), ως μήλα, ο αριθμός των οποίων καθορίζει το ρυθμό με τον οποίο μεγαλώνει ο πληθυσμός της πόλης (όσο μεγαλύτερος τόσο περισσότερους πόρους εκμεταλλευόμαστε) ενώ σε κάποιες περιοχές καλούμαστε να επιλέξουμε αν θα συλλέγουμε χρυσό ή αν θα τις εκμεταλλευόμαστε ώστε να ο λαός μας να αναπτύσσεται τεχνολογικά.
{PAGE_BREAK}
Η σημαντικότερη διαφορά του τίτλου σε σχέση με αυτήν του υπολογιστή εντοπίζεται στην πλήρη ανυπαρξία των εργατών καθώς στο Revolution δεν υπάρχει η επιλογή να δημιουργήσουμε μονάδες εργατών. Παρομοίως δεν υπάρχει επιλογή για την κατασκευή κτηρίων στις διάφορες περιοχές που περιβάλλουν την πόλη μας ενώ ακόμη και η κατασκευή δρόμων δεν απαιτεί την χρήση εργατών, καθώς υπάρχει απλά η επιλογή για την κατασκευή τους απαιτώντας μόνο την καταβολή χρυσού. Γενικότερα η διαχείριση της κάθε πόλης είναι σαφώς πιο απλουστευμένη από την έκδοση PC αφού εδώ δεν υπάρχει ο συνήθης κίνδυνος της λιμοκτονίας, ενώ γενικότερα οι κάτοικοι των πόλεων δεν φτάνουν ποτέ σε σημείο να είναι εκνευρισμένοι από πιθανές ελλείψεις. Επιπλέον, τα κτήρια που δύναται να κτίσουμε είναι σαφώς μειωμένα έχοντας, στις περισσότερες των περιπτώσεων, περίπου πέντε επιλογές ανέγερσης κτιρίου ή κάποιου Wonder έναντι των άνω των δέκα που είχαμε συχνά στο Civilization IV.
Όσον αφορά στις τεχνολογίες που αναφέραμε παραπάνω αυτές αποτελούν ένα από τα σημαντικότερα κομμάτια για την επιτυχία του πολιτισμού μας. Το τεχνολογικό "δέντρο" που υπάρχει στον τίτλο αφορά ουσιαστικά μερικές από τις σημαντικότερες ανακαλύψεις, πολιτεύματα και ιδέες που πραγματοποιήθηκαν από την ανθρωπότητα, αλλάζοντας σημαντικά τη ροή της ιστορίας, όπως η ανακάλυψη της πυρίτιδας, του αλφαβήτου ή της Δημοκρατίας. Όπως έγινε σαφές και παραπάνω, προκειμένου να ανακαλύπτουμε πιο γρήγορα τις τεχνολογίες, θα πρέπει να θυσιάσουμε τη συλλογή του χρυσού, ο οποίος μας επιτρέπει να επισπεύσουμε σημαντικά την κατασκευή κτηρίων ή την στρατολόγηση.
Στην κρίση μας βρίσκεται η απόφαση για την τεχνολογία που θα ερευνούμε κάθε δεδομένη στιγμή, εντούτοις, προκειμένου να ερευνήσουμε μεταγενέστερες τεχνολογίες απαιτείται να έχουμε ανακαλύψει κάποιες άλλες πρωτύτερα. Εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι αν και υπάρχει μεγάλο εύρος τεχνολογιών προς ανακάλυψη, είναι τελικά αρκετά λιγότερες από αυτές της έκδοσης του PC ενώ, επίσης, αντί να απαιτείται να συλλέξουμε συγκεκριμένους πόρους ώστε να χρησιμοποιήσουμε κάποιες τεχνολογίες (όπως εύρεση πυρίτιδας για την εισαγωγή πυροβόλων όπλων στο στρατό μας) στο Revolution μπορούμε να τις χρησιμοποιούμε απευθείας. Παρόλα αυτά, ο αριθμός τους -όπως και οι ουσιώδεις διαφορές που έχουν μεταξύ τους- καταφέρνει να μας ωθήσει σε εντελώς διαφορετική πορεία στο τεχνολογικό “δέντρο” διαδραματίζοντας σημαντικό ρόλο για τον τρόπο με τον οποίο θα προσπαθήσουμε να νικήσουμε.
Μεγάλο βάρος -σε σχέση με την έκδοση του PC- φαίνεται να έχει δοθεί στις μάχες καθώς, πλέον, όταν συγκρούονται οι διάφορες μονάδες βλέπουμε τους στρατιώτες να κινούνται και να επιτίθενται νευρικά προσφέροντας ένα θέαμα, το οποίο μπορεί να είναι μεν απλοϊκό αλλά σίγουρα διασκεδαστικό. Επιπλέον, πολύ καλή προσθήκη αποτελεί η δυνατότητα ένωσης τριών ίδιων μονάδων σε μία, η οποία αποκτά δραματικά μεγαλύτερη μαχητική αξία. Η δυνατότητα αναβάθμισης των μονάδων έχει διατηρηθεί επιτρέποντάς μας να επιλέγουμε μεταξύ διαφόρων νέων ικανοτήτων όποτε μία μονάδα νικάει τρεις μάχες.
Προκειμένου να ξεκινήσουμε ένα παιχνίδι καλούμαστε να επιλέξουμε είτε το κανονικό παιχνίδι είτε κάποιο σενάριο . Και στις δύο επιλογές η παραμετροποίηση που υπήρχε στο Civilization IV -μέγεθος χαρτών, μορφολογία εδάφους, αριθμός αντιπάλων κ.λπ.- απουσιάζουν πλήρως καθώς η μόνη επιλογή που καλούμαστε να κάνουμε είναι αυτή του ηγέτη και του βαθμού δυσκολίας (ανάμεσα από πέντε). Αμέσως μετά τοποθετούμαστε σε έναν τυχαία δημιουργημένο χάρτη με τέσσερις ακόμα πολιτισμούς. Η επιλογή του σεναρίου μάς επιτρέπει να διαλέξουμε διάφορες συνθήκες για το παιχνίδι μας, όπως την παροχή όλων των τεχνολογιών εξαρχής, την ταχύτερη ανακάλυψή τους και διάφορες άλλες που καταφέρνουν να μας μεταφέρουν μία αρκετά διαφορετική εμπειρία.
Η επιλογή για διπλωματία είναι και εδώ διαθέσιμη αν και εξαιρετικά απλοποιημένη με τη σειρά της. Όποτε συναντάμε ένα λαό μπορούμε να επιλέξουμε αν θα έχουμε ειρήνη ή πόλεμο ενώ ακόμα μπορούμε να ανταλλάξουμε διάφορες τεχνολογίες ή να τις πουλήσουμε. Αρνητική εντύπωση προκαλεί η απουσία επιλογής για συμφωνία με κάποιον λαό που θα μας επιτρέπει να περνάμε ειρηνικά μέσα από τα σύνορά του.
{PAGE_BREAK}
Aν και όλα τα προαναφερθέντα συνθέτουν ένα ιδιαίτερα απλουστευμένο Civilization δε σημαίνει ότι το νέο παιχνίδι αποτελεί μία κακή επιλογή ή ότι δεν έχει στοιχεία που μπορεί να εκτιμήσουν ακόμα και οι βετεράνοι της σειράς. Μπορεί πολλές επιλογές να έχουν απλουστευθεί ή και να απουσιάζουν πλήρως, ωστόσο, ο τίτλος καταφέρνει να διατηρήσει ένα σεβαστό βάθος στο τομέα της στρατηγικής, προσφέροντας παράλληλα μία ανάλαφρη, ευχάριστη και -κυρίως- εθιστική εμπειρία. Όπως συνέβαινε στις εκδόσεις του υπολογιστή, έτσι και εδώ θα είναι ιδιαίτερα δύσκολο να τοποθετήσετε κάτω το χειριστήριό σας πριν ολοκληρώσετε το παιχνίδι καθώς η λογική του “ένας γύρος ακόμα” θα σας οδηγήσει λογικά ως την ήττα ή τη νίκη.
Κατά τη γνώμη μας η διάρκεια του παιχνιδιού κρίνεται ως θετική καθώς θα χρειαστείτε περίπου 4-5 ώρες μέχρι να καταφέρετε να δείτε τους τίτλους τέλους, σε αντίθεση με τις παραπάνω των 10 ωρών που χρειαζόταν στον υπολογιστή. Με αυτόν τον τρόπο είναι δυνατό να ολοκληρώσετε ένα παιχνίδι σε μία μέρα ενώ το πιθανότερο είναι να επιθυμήσετε να ασχοληθείτε ξανά χάρη στο εθιστικό gameplay του, την μεγάλη ποικιλία που προσφέρουν οι random χάρτες, τις διαφορετικές ικανότητες των ηγετών και τη διαφορετική τεχνολογική πορεία που μπορείτε να ακολουθήσετε.
{VIDEO_1}
Στην ιδιαίτερα ευχάριστη εμπειρία που μπορεί να έχει κάποιος με το Civilization Revolution συμβάλλει καταλυτικά το εξαιρετικό μοντέλο χειρισμού. Η δουλειά της Firaxis σε αυτόν τον τομέα κερδίζει τα εύσημα καθώς ο χειρισμός είναι ιδιαίτερα λειτουργικός, ενώ καταφέρνει να μας αποβάλλει την εντύπωση πως αποτελεί απλά μία προσπάθεια μίμησης των mouse και keyboard. Μπορεί αρχικά οι επιλογές να φαίνονται σχετικά χαώδεις όμως τελικά αποτελεί θέμα μερικών λεπτών ώστε να αισθανθείτε οικείο τον χειρισμό και να πραγματοποιείτε άμεσα οποιαδήποτε λειτουργία έρχεται στο μυαλό σας.
Στην οθόνη εμφανίζονται οι λειτουργίες που αφορούν τα διάφορα κουμπιά (όπως το RB για την διπλωματία), με την χρήση των αναλογικών περιφερόμαστε στον χάρτη ενώ με το d-pad επιλέγουμε διαδοχικά τις μονάδες ή τις πόλεις μας. Το interface είναι πολύ ωραία σχεδιασμένο χωρίς να δημιουργεί οποιοδήποτε μπέρδεμα όσον αφορά στις επιλογές, περιέχοντας πάντα ακριβώς τις πληροφορίες που χρειάζονται. Ο τεχνικός τομέας καταφέρνει να αποτελεί μία βελτιωμένη οπτική εκδοχή του Civilization IV, προσφέροντας ζωηρά χρώματα και μία έντονη καρτουνίστικη αισθητική που ταιριάζει με το ύφος του τίτλου. Σίγουρα τα γραφικά του, καθαρά τεχνικά, δεν αποτελούν κάτι το ιδιαίτερο, ωστόσο, πετυχαίνουν τελικά το σκοπό τους προβάλλοντας ένα ευχάριστο θέαμα.
Όσον αφορά στην απεικόνιση των διαφόρων μονάδων, ο σχεδιασμός τους είναι αρκετά καλός και διαφορετικός ανάλογα με τον πολιτισμό ώστε να αντικατοπτρίζουν το ύφος του, κάτι το οποίο συμβαίνει και με την αρχιτεκτονική των πόλεων. Ευχάριστη είναι η προσθήκη των συμβούλων, οι οποίοι αποτελούν χαρακτήρες που εμφανίζονται όποτε ανοίγουμε το παράθυρο της διπλωματίας, της τεχνολογίας ή των πολεμικών επιχειρήσεων μιλώντας με ακαταλαβίστικα λόγια, θυμίζοντας έντονα τον τρόπο ομιλίας των Sims.
Εκτός βέβαια από το single player (το οποίο είναι ικανό να κρατήσει το ενδιαφέρον σας για πολλές μέρες) υπάρχει και η επιλογή της online αναμέτρησης. Εδώ μπορούμε να ασχοληθούμε με άλλα τρία άτομα είτε σε ομάδες είτε ξεκινώντας όλοι ως ουδέτεροι. Προκειμένου να διατηρηθεί ο ρυθμός του παιχνιδιού μπορούμε να θέσουμε ένα χρονικό όριο, μέσα στο οποίο ο εκάστοτε παίκτης θα πρέπει να πραγματοποιήσει τις κινήσεις του. Τελειώνοντας την παρουσίαση αξίζει να αναφέρουμε ότι η εγκυκλοπαίδεια που περιέχει το παιχνίδι προσφέρει πλούσιο υλικό για όλα τα στοιχεία που εντοπίζονται στο Civilization Revolution, παρέχοντας πληροφορίες για τις διάφορες προσωπικότητες, τεχνολογίες αλλά ακόμα και τα είδη των εδαφών -μεταξύ άλλων. Δεδομένου ότι πολλά από τα λήμματα που περιέχει περιέχουν εικόνες και βίντεο είναι πολύ πιθανό να καταλήξετε να την “ξεφυλλίζετε” για πολύ ώρα.
Εν κατακλείδι μπορεί το Civilization Revolution να αποτελεί μία ιδιαίτερα απλουστευμένη έκδοση σε σχέση με αυτή του PC, ωστόσο τελικά δεν δίνει την εντύπωση ότι βλάπτεται από αυτό το γεγονός. Αντιθέτως, καταφέρνει να μεταφέρει μια ξεχωριστή strategy εμπειρία στις κονσόλες, διατηρώντας σε μεγάλο βαθμό τη φιλοσοφία της σειράς Civilization. Για όσους δεν έχουν ασχοληθεί παλιότερα με τη σειρά, το Revolution αποτελεί μία πολύ καλή επιλογή έναρξης. Για τους φίλους της σειράς θα προτείναμε να του δώσουν μία ευκαιρία καθώς το ανάλαφρο ύφος -αλλά και η διατήρηση του εθιστικού gameplay που χαρακτηρίζει τη σειρά- πιθανόν να καταφέρει να τους κερδίσει.
Νικόλας Μαρκόγλου