Ένα αφιέρωμα στην πασίγνωστη σειρά της Capcom, που καθιέρωσε τον όρο “fighting games”
Η θρυλική σειρά Street Fighter της Capcom φημίζεται για τις πολλές ενσαρκώσεις της αλλά και για το μεγάλο πλήθος των sequels και prequels που κυκλοφόρησαν κατά καιρούς. Με αφορμή την αναμενόμενη κυκλοφορία του Street Fighter IV, το GameOver αποφάσισε να κάνει ένα μικρό ταξίδι στο χρόνο και να παρακολουθήσει τα βήματα μίας εκ των πιο σημαντικών και μακροβιότερων σειρών fighting παιχνιδιών. Η χρονομηχανή μας θα πραγματοποιήσει στάσεις σε κάθε σταθμό της σειράς -από το 1987 έως και το 2009.
Θα ασχοληθούμε με την εκάστοτε κυκλοφορία κάθε μέρους χωρίς να αναφερθούμε εκτενώς στα συστήματα που φιλοξένησαν τη σειρά. Άλλωστε, σχεδόν κάθε σύστημα είχε την τιμή να φιλοξενήσει το franchise Street Fighter -από τα πρώτα arcade και τις πρώτες οικιακές κονσόλες μέχρι τους H/Y και τα συστήματα της εκάστοτε γενιάς.
Street Fighter, η αρχή…
Το 1987 κυκλοφορεί για τα arcade ένα παιχνίδι beat’ em’ up με τον τίτλο Street Fighter. Το gameplay αλλά και η γενική δομή του εν λόγω τίτλου διέφεραν αισθητά από τη μέχρι τότε εξέλιξη της κατηγορίας. Ο παίκτης είχε στον έλεγχό του μόνο τον Ryu και αντιμετώπιζε αντιπάλους μέχρι να φτάσει στον τελικό αρχηγό, τον γνωστό σε όλους μας Sagat. Ένας δεύτερος παίκτης μπορούσε ανα πάσα στιγμή να συμμετάσχει αλλά ως αντίπαλος στο Ryu και με προκαθορισμένο επιλεγμένο παίκτη τον Ken. O βαθμός δυσκολίας ήταν αρκετά αυξημένος και για να φτάναμε μέχρι το τέλος χρειάζονταν επίπονες προσπάθειες.
Ο παίκτης είχε στη διάθεσή του 3 γροθιές και 3 κλωτσιές (που διέφεραν σε ισχύ και ταχύτητα) αλλά και 3 ειδικές επιθέσεις, οι οποίες όμως απαιτούσαν ιδιαίτερο συντονισμό και εκτέλεση. Η εμπειρία που προσέφερε ο συγκεκριμένος τίτλος σίγουρα διέφερε από τα μεταγενέστερα Street Fighter αλλά αυτό δεν το εμπόδισε από το να αγαπηθεί ιδιαίτερα.
Street Fighter II
Το πρώτο sequel της σειράς εμφανίζεται για πρώτη φορά το 1991 με αισθητά διαφορετική νοοτροπία αλλά και εμφάνιση. Aναφερόμαστε ουσιαστικά στη δημιουργία ενός αυτόνομου fighting παιχνιδιού, που αποτελεί από μόνο του μία νέα αρχή, ένα ουσιαστικά νέο παιχνίδι. Πανέμορφα sprites συντροφεύουν αρμονικά τα δισδιάστατα γραφικά του τίτλου. Η σειρά πλέον έχει αρχίσει να εδραιώνει τη θέση της στο χώρο προσφέροντας περισσότερους μαχητές προς επιλογή, «βαθύτερη» ιστορία και πιο εντυπωσιακές επιθέσεις. Το Street Fighter ΙΙ έμελλε να μείνει στη μνήμη (αλλά και στην καρδιά) όλων μέχρι και τη στιγμή που γράφονται αυτές οι λέξεις.
Και αυτό για την εμπειρία και τη διασκέδαση που εισπράξαμε τόσο στις αίθουσες των ηλεκτρονικών όσο και των οικιακών μας συστημάτων, αλλά και για ένα λόγο ακόμα : για τα αμέτρητα remakes που αναβίωνε, remakes τα οποία είτε κούρασαν, είτε έκαναν τους οπαδούς να ζητούν περισσότερο και τα οποία θα τα αναλύσουμε ευθύς αμέσως.
Street Fighter II : The World Warrior
Το πρώτο ουσιαστικό sequel της σειράς κυκλοφορεί το Μάρτιο του 1991 και μας επιτρέπει να ελέγξουμε 8 μαχητές, οι οποίοι ως στόχο έχουν να καταστρέψουν την εγκληματική οργάνωση Shadaloo, τους 4 κρυφούς (αλλά και μη επιλέξιμους) bosses με επικεφαλής και τελευταίο αρχηγό τον M. Bison. Ο τίτλος εντυπωσιάζει με τις υπερφυσικές κινήσεις του αλλά και τα πολύχρωμα περιβάλλοντα στα οποία λαμβάνει χώρα η δράση του.
Street Fighter II : Champion Edition
Τον Απρίλη του 1992 κυκλοφορεί ένα ανανεωμένο Street Fighter II, του οποίου οι αλλαγές περιορίζονται στα επανασχεδιασμένα (χρωματικά) περιβάλλοντα, στη διαθεσιμότητα δεύτερου χρώματος για τη στολή του κάθε μαχητή, αλλά και στη δυνατότητα να επιλεχθούν δύο όμοιοι χαρακτήρες ως αντίπαλοι στο versus mode. Το σημαντικότερο πρόσθετο στη συγκεκριμένη έκδοση είναι η δυνατότητα να επιλέξουμε τους τέσσερις bosses από το προηγούμενο Street Fighter II.
Street Fighter II : Hyper Fighting (Turbo)
8 μήνες μετά -και συγκεκριμένα το Δεκέμβρη του 1992- κυκλοφορεί η turbo έκδοση του τίτλου, η οποία προσφέρει μεγαλύτερη ταχύτητα, τρίτη στολή με διαφορετικό χρώμα αλλά και νέες κινήσεις (όπως για παράδειγμα η projectile επίθεση της Chun Li, Kikoken) για να επιτευχθεί μία ισορροπία μεταξύ των δυνατοτήτων των χαρακτήρων.
Super Street Fighter II : The New Challengers
Νέα μηχανή γραφικών εγκαινιάζεται από το νέο μέλος της σειράς τον Οκτώβρη του 1993. Ανανεωμένα γραφικά, περισσότερα χρώματα στις ενδυμασίες, καλύτεροι ήχοι, τέσσερις νέοι χαρακτήρες και ακόμα πιο εντυπωσιακές κινήσεις περιμένουν τους φίλους της σειράς. Το «τέταρτο» μέρος της σειράς Street Fighter II δείχνει ακόμα πιο όμορφο, πιο ώριμο αλλά μένει εκεί… Η ιστορία παραμένει η ίδια και το τελικός σκοπός μας αμετάβλητος. Παρόλα αυτά, ένα νέο σύστημα συνδυασμού επιθέσεων κάνει την εμφάνισή του, το λεγόμενο combo system, το οποίο θα αποτελέσει και την επανάσταση στη σειρά κατά τα επόμενα χρόνια.
{PAGE_BREAK}
Super Street Fighter II Turbo
Όπως μας είχε συνηθίσει η Capcom κάθε χρόνο έτσι και τότε, το Μάρτη του 1994, κυκλοφόρησε ένα ακόμη μέρος της ίδιας μέχρι τώρα σειράς. Αυξημένη ταχύτητα, νέα χρώματα, ένας επιπλέον κρυφός χαρακτήρας (o Akuma) αλλά και η πιο σημαντική ως τώρα αλλαγή: Η εισαγωγή του μετρητή "Super", με τη χρήση του οποίου ο παίκτης μπορούσε να εκτελέσει μια ειδική επίθεση και να αποτελειώσει τον αντίπαλό του με ένα εκπληκτικό Super Combo μέσα από όμορφα και φανταχτερά εφέ.
Στο στοιχείο αυτό βασίστηκε η Capcom και ξεκίνησε να εργάζεται επάνω σε νέα projects για να δώσει μία νέα πνοή στη σειρά, που γνώρισε τεράστια επιτυχία τη δεκαετία του 1990.
Super Street Fighter 2 Turbo HD Remix
14 χρόνια μετά, η Capcom επανακυκλοφορεί το τελευταίο μέρος της σειράς Street Fighter II, μεταμορφώνοντάς το κυριολεκτικά σε ένα «νέο» παιχνίδι, που θα αναγεννήσει τη νοσταλγική μας επιθυμία αλλά και θα γεφυρώσει τους σκληροπυρηνικούς οπαδούς με εκείνους που θέλουν να μάθουν ποια είναι η αυτή σειρά που άλλαξε για πάντα τα δεδομένα στο χώρο των fighting τίτλων. Το GameOver προσέφερε στους αναγνώστες του ένα review για τον εν λόγω τίτλο, το οποίο μπορείτε να το δείτε εδώ.
Street Fighter III
To Φεβρουάριο του 1997 -και έπειτα από 6 χρόνια- αποκαλύπτεται ένα ουσιαστικό sequel του Street Fighter II, το Street Fighter III, το οποίο κυκλοφόρησε σε τρεις εκδόσεις, ακολουθώντας κατά αυτόν τον τρόπο τη νοοτροπία του προκατόχου του -τουλάχιστον στο θέμα αυτό. Το sequel πρότεινε νέα χαρακτηριστικά gameplay, τα οποία θεωρούνται από τους βετεράνους της σειράς ως τα καλύτερα και πιο αντιπροσωπευτικά. Οι νέοι παίκτες, αλλά και εκείνοι που είχαν ως πρότυπο το προηγούμενο μέρος της σειράς, ανακάλυψαν ένα διαφορετικό Street Fighter το οποίο σταδιακά τους απομάκρυνε.
Η Capcom προσπάθησε να «εκσυγχρονίσει» το παρουσιαστικό της σειράς και αυτό φαίνεται από τις επιλογές που εφάρμοσε. Νέες τεχνικές, νέοι παίκτες, ιδιαίτερα ανανεωμένα 2D γραφικά, νέα ιστορία και φυσικά νέος boss ονόματι Gill.
Street Fighter III – New Generation
Το πρώτο μέρος κατάργησε όλους τους κλασικούς χαρακτήρες διατηρώντας μονάχα το Ryu και τον Ken, κάτι το οποίο προκάλεσε ποίκιλες αντιδράσεις -ιδιαίτερα σε όσους είχαν δεθεί με τους προηγούμενους χαρακτήρες. Το νέο Street Fighter εισήγαγε την τεχνική parry, σύμφωνα με την οποία υπήρχε η δυνατότητα να αποκρούσετε τις επιθέσεις του αντιπάλου σας χωρίς να δεχτείτε την παραμικρή ζημιά, αφήνοντας τον αντίπαλο ευάλωτο στις επιθέσεις σας. Επιπλέον στοιχεία που εισήχθησαν ήταν το τρέξιμο (dash) προς τη μεριά του αντιπάλου και η γρήγορη οπισθοχώρηση (retreat).
Τέλος, ενισχύθηκε και η μπάρα ειδικών επιθέσεων, δίνοντας έτσι τη δυνατότητα -μαζί με την επιλογή του χαρακτήρα- να διαλέξουμε μόνο μία από τις διαθέσιμες ειδικές του επιθέσεις.
Street Fighter III – Double Impact
Μέσα στο ίδιο έτος και συγκεκριμένα τον Οκτώβρη του 1997, κυκλοφορεί το δεύτερο μέρος από τη σειρά Street Fighter III, το οποίο προσφέρει τον Akuma ως επιλογή από τα προηγούμενα Street Fighter αλλά και δύο επιπλέον νέους χαρακτήρες. Επίσης, οι EX moves (μία δυνατότερη έκδοση των απλών επιθέσεων των χαρακτήρων), η δυνατότητα να ξεφεύγουμε από πιασίματα, αλλά και οι μορφασμοί του κάθε χαρακτήρα, είναι στοιχεία τα οποία δείχνουν διάθεση να εξελίξουν τη σειρά, έστω και λίγο.
Street Fighter III – Third Strike
Το τελευταίο και πιο ολοκληρωμένο μέρος της συγκεκριμένης σειράς κυκλοφορεί το Μάιο του 1999 προσθέτοντας την Chun Li από τα προηγούμενα Street Fighter, αλλά και τέσσερις ακόμα νέους μαχητές, φτάνοντας στο σύνολο τους 19 επιλέξιμους χαρακτήρες. Βελτιωμένα γραφικά, νέες πίστες και ηχητικά αποσπάσματα αλλά και ένα νέο σύστημα βαθμολογίας, το οποίο διαμορφωνόταν ανάλογα με τις επιδόσεις μας σε κάθε μάχη, ήταν τα κύρια χαρακτηριστικά του τίτλου. Το Street Fighter III κατάφερε να προκαλέσει ανάμεικτα συναισθήματα.
Ένα πολύ καλό και ανταγωνιστικό (αν και ιδιαίτερα απαιτητικό) gameplay ερχόταν σε σύγκρουση με την ένταξη των νέων μαχητών, όπου οι περισσότεροι απλά δεν έδεναν αρμονικά με το μοτίβο -μοντέλο αν θέλετε- των χαρακτήρων που θα άρμοζαν στη σειρά αυτή. Τοιούτως, η σειρά τοποθετήθηκε σε ένα διαφορετικό πλαίσιο με ένα ακραίο περιτύλιγμα, τόσο στην ιστορία όσο και στη γενική του δομή. Παρόλα αυτά, κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί το γεγονός ότι ήταν εξαιρετικά διασκεδαστικό.
Στάθης – Κωνσταντίνος Γιαννόπουλος
Διαβάστε τις επόμενες ημέρες στο GameOver το δεύτερο και τελευταίο μέρος του μεγάλου αφιερώματος στη σειρά Street Fighter, όπου θα παρουσιαστούν όλοι οι υπόλοιποι τίτλοι της κλασικής σειράς.
{nomultithumb}