Ratchet and Clank: A Crack in Time

Το δυναμικό “χνουδωμεταλλικό” ντουέτο επιστρέφει, και τα blasters παίρνουν για ακόμα μία φορά φωτιά

Τί ακριβώς προσδιορίζει την επιτυχία μίας σειράς; Είναι οι πωλήσεις της, η αντοχή της στο χρόνο, οι καινοτομίες που προσφέρει, ο αριθμός των sequels, ή μήπως οι οπαδοί που δημιουργούνται με το πέρασμα του χρόνου; Στην περίπτωση του Ratchet και του κολλητού του, Clank, όλα τα παραπάνω ισχύουν. Ποιος θα το φανταζόταν πως επτά χρόνια μετά την κυκλοφορία του πρώτου Ratchet & Clank στο τότε νεαρό PlayStation 2, το δημιούργημα της Insomniac θα αποτελούσε πλέον ένα από τα πιο σημαντικά AAA franchises της βιομηχανίας. Κι όμως, η εμμονή της Insomniac στη λεπτομέρεια και η θέληση της να προσφέρει αυτό που ακριβώς ζητούν οι φίλοι των παιχνιδιών της, οδήγησε στη δημιουργία μίας σειράς ορόσημο για τις κονσόλες PlayStation, όπως ακριβώς είχε πράξει επί εποχές PSone, με τον εξίσου αγαπημένο Spyro the Dragon.

Αν και κατά πολλούς υπερβολικά πιστή στο παρελθόν, η μετάβαση της σειράς στη νέα γενιά, με το Tools of Destruction, στέφθηκε με μεγάλη επιτυχία, αφού ο τίτλος αγαπήθηκε από κοινό και κριτικούς. Παρόλα αυτά, η Insomniac δεν επαναπαύτηκε στις δάφνες της και μετά την κυκλοφορία του πληρέστατου και άκρως ενδιαφέροντος Quest for Booty -που παρεμπιπτόντως έδωσε DLC διδαχές και χρησίμευσε ως σεναριακό filler- μας παραδίδει το τελευταίο μέρος του Future saga, με τίτλο “A Crack in Time”. Μετά την κάτι παραπάνω από πολύωρη ενασχόληση μας με το ACiT, είμαστε πεπεισμένοι πως η πιο πρόσφατη προσθήκη στη σειρά, είναι ίσως και η καλύτερη μέχρι σήμερα.

Ένας φίλος από τα παλιά: Το σενάριο

Με το Tools of Destruction να μας αφήνει με το…DualShock 3 στο χέρι όσον αφορά το σενάριο, αφού θα έπρεπε να περιμένουμε την επόμενη περιπέτεια του ντουέτου για να ανακαλύψουμε τί συνέβη στον Clank, το Quest for Booty ήρθε και κάλυψε αρκετά από τα κενά, ενώ ταυτόχρονα εξάλειψε τη δίψα μας, μένοντας πιστό στην ετήσια δόση Ratchet & Clank δράσης, που μας έχουν συνηθίσει οι άνθρωποι της Insomniac. Το A Crack in Time ξεκινάει ακριβώς εκεί που μας άφησε το Quest for Booty, με τον Ratchet να γνωρίζει πλέον πως υπεύθυνος για την εξαφάνιση του Clank είναι ένας “φίλος” από τα παλιά, ο γνωστός σε όλους μας από το Up Your Arsenal, Dr. Nefarious.

Καθώς δεν επιθυμούμε να σας στερήσουμε το δικαίωμα της άγνοιας όσον αφορά την εξέλιξη του σεναρίου, απλά θα αναφέρουμε πως, όπως αποδεικνύεται, ο Dr. Nefarious επιστρέφει στο προσκήνιο, αυτή τη φορά όχι με στόχο να αφανίσει κάθε οργανική μορφή στο γαλαξία, αλλά να κάνει υποχείριο ένα όργανο, ικανό να καταστρέψει κάθε εκατοστό του γνωστού κόσμου, αν χρησιμοποιηθεί λανθασμένα. Σημαντικό ρόλο στο σατανικό σχέδιό του κατέχει ο Clank, ο οποίος κρύβει μέσα του μυστικά, τα οποία ούτε ο ίδιος γνώριζε. Στην πραγματικότητα λοιπόν, ο ρόλος του Clank στο σύμπαν είναι πολύ πιο σπουδαίος, κάτι που ανακαλύπτουμε στην πορεία.

Χωρισμένος, λοιπόν, από το, καλύτερο του φίλο, ο Ratchet βρίσκεται σε ένα διαρκή αγώνα αναζήτησης του Clank, με κάθε στοιχείο να τον φέρνει όλο και πιο κοντά στην αποκάλυψη της θέσης του. Στο ταξίδι του θα τον βοηθήσει ο στρατηγός Alister Azimuth, κοντινός φίλος του πατέρα του Ratchet, και ένας από τους τελευταίους Lombaxes. Το σενάριο του A Crack in Time καταφέρνει να διαφοροποιηθεί ελαφρά από τα προηγούμενα της σειράς, αφού παρουσιάζει ένα πιο δραματικό και κινηματογραφικό ύφος, το οποίο κάλλιστα θα μπορούσε να αποτελέσει σενάριο μίας animated ταινίας.

Η εξιστόρηση των γεγονότων είναι εύστοχη και ενημερωτική, απόρροια της προσπάθειας της Insomniac να προσφέρει όσο το δυνατόν περισσότερες πληροφορίες στους οπαδούς της σειράς. Έτσι, μαθαίνουμε για το παρελθόν και των δύο ηρώων μας, ενώ την εμφάνιση τους κάνουν γνωστοί χαρακτήρες, με πρωτοστάτη τον πάντα ξεκαρδιστικό Captain Qwark. Το humor της σειράς έχει μεταφερθεί αυτούσιο στο νέο παιχνίδι, ενώ μάλιστα ενισχύεται από το καλογραμμένο σενάριο και τους άψογους διάλογους.

Everything is better with Hover Boots: Το gameplay

Όπως και σε κάθε τίτλο της σειράς, το gameplay είναι η κινητήρια δύναμη του παιχνιδιού. Με επτά χρόνια εμπειρία στην πλάτη της, η Insomniac έχει μάθει άψογα τον τρόπο να προσθέτει καινοτομίες στην ήδη υπάρχουσα φόρμουλα, κάνοντας κάθε τίτλο της όλο και πιο ολοκληρωμένο. Όπως ήταν αναμενόμενο λοιπόν, το A Crack in Time δεν απογοητεύει στο ελάχιστο, αφού προσφέρει δεκάδες νέα χαρακτηριστικά, αγκαλιάζοντας ταυτόχρονα τη next-gen νoοτροπία. Μιας και για το μεγαλύτερο κομμάτι του παιχνιδιού οι δύο ήρωες μας είναι χωρισμένοι, το παιχνίδι είναι δομημένο με βάση δύο concepts.

Τη δημιουργική επίλυση γρίφων από πλευράς Clank και την ακατάπαυστη δράση από πλευράς Ratchet. Παρότι διαφορετικά στον πυρήνα τους, η ροή του παιχνιδιού είναι άψογη, με αποτέλεσμα η μετάβαση από το puzzle-solving στο combat platforming να γίνεται χωρίς να ξενίζει τον παίκτη ή να βάζει φρένο στο εθιστικό momentum που καταφέρνει να δημιουργήσει το παιχνίδι.

Μία από τις σημαντικότερες προσθήκες, είναι η ικανότητα του Clank να επηρεάζει τη ροή του χρόνου. Οι αποκαλούμενες “Time Bombs” είναι ικανές να μειώσουν δραματικά την κίνηση αντικειμένων, κάτι που θα εκμεταλλευτεί στο maximum ο Clank. Σε συνδυασμό με τη νέα ικανότητα να δημιουργεί παρελθοντικά ολογράμματα του εαυτού του, θα κληθεί να ολοκληρώσει πολλαπλούς γρίφους, που ενώ ξεκινούν απλά, στην πορεία μπορεί να αποδειχθούν ιδιαίτερα εγκεφαλικοί και σίγουρα θα μας οδηγήσουν στο να βάλουμε το μυαλό μας να δουλέψει.

Σε καμία περίπτωση, όμως, δεν είναι δύσκολοι, αφού το μόνο που απαιτείται είναι καθαρή σκέψη και κατανόηση της τεχνικής που απαιτείται να χρησιμοποιήσουμε. Βασικό εργαλείο του Clank αποτελεί και το Chronoscepter που, πέρα από τη βασική του λειτουργία να επιστρέφει στην αρχική του κατάσταση ό,τι ακουμπά, αποτελεί και το βασικό melee όπλο του Clank.

{PAGE_BREAK}

Στα τμήματα που ελέγχουμε τον Ratchet -τα οποία είναι ελαφρώς περισσότερα σε αριθμό- οι νέες προσθήκες, αν και όχι δραματικά νεωτεριστικές, καταφέρνουν να αναδιοργανώσουν το όλο στήσιμο του gameplay. Η λέξη “αναδιοργάνωση” δεν είναι τυχαία, αφού χωρίς να ξεφεύγει από τα μονοπάτια της σειράς, παρουσιάζει νέα χαρακτηριστικά, όπως οι hover boots λόγου χάρη, που καταφέρνουν να προσθέσουν μία νέα νότα στο ήδη δοκιμασμένο και άκρως εντυπωσιακό gameplay. Τα περιβάλλοντα είναι με τέτοιο τρόπο σχεδιασμένα, ώστε ο Ratchet να μπορεί να βάλει σε χρήση τις νέες του μπότες, με speed boosts να εντοπίζονται βολικά μπροστά από μεγάλα άλματα και ειδικές βιδωτές βάσεις που του δίνουν κατεύθυνση να είναι τοποθετημένες σε στρατηγικά σημεία -όλα αυτά συνδυασμένα με ήδη γνωστά gadgets.

Αποτέλεσμα είναι ένας διαδραστικός κόσμος, που απαιτεί τη χρήση όλων των ικανοτήτων ενός Lombax, καθώς και την πλήρη αξιοποίηση των platforming ικανοτήτων του παίκτη. Μία ευχάριστη προσθήκη είναι και ένα νέο gadget, το οποίο ρουφά διάφορες ουσίες όπως νερό, πετρέλαιο και νέκταρ, ανάλογα με το τι προστάζει η περίσταση. Αν και απλό ως concept, οι γρίφοι που περιστρέφονται γύρω από αυτό είναι διασκεδαστικοί και σωστά σχεδιασμένοι.

Να αναφέρουμε επίσης, πως ο Ratchet πλέον ταξιδεύει από πλανήτη σε πλανήτη, αντί του αυτόματου animation, με την μυρωδιά του “Star Fox” να είναι διάχυτη στον αέρα. Το interface σε αυτό το τμήμα του παιχνιδιού είναι αρκετά απλό, ενώ οι μάχες αποτελούν μία ευχάριστη ανάπαυλα από το βασικό gameplay στο έδαφος. Με το σύμπαν στρωμένο στα πόδια μας, είναι και πιο εύκολο να αναζητήσουμε δευτερεύουσες αποστολές, ενώ ταυτόχρονα θα απολαμβάνουμε Rock ακούσματα σε έναν από τους ραδιοφωνικούς σταθμούς του παιχνιδιού.

Only available at Grumnle net: Το οπλοστάσιο

Το οπλοστάσιο του Ratchet, παραμένει όπως πάντα εντυπωσιακό, και παρόλο που η πρωτοτυπία είναι ακόμα παρούσα, είναι κοινώς αποδεκτό πως οι χρυσές εποχές του Up Your Arsenal, που παρουσίαζε ένα εξωκοσμικό οπλοστάσιο, έχουν περάσει. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει πως τα όπλα του ACiT δεν καταφέρνουν το έργο τους.

Μέσω του νέου συστήματος Constructo, μπορούμε να τροποποιήσουμε το οπλοστάσιό μας, αφού τα τρία βασικά όπλα του παιχνιδιού παρουσιάζουν περίπου 25 ανταλλακτικά το καθένα. Οι αναβαθμίσεις βρίσκονται διάσπαρτες στους πλανήτες και στους δορυφόρους τους, κάτι που σημαίνει ότι θα πρέπει να ψάξουμε, αν επιθυμούμε το υπέρτατο όπλο. Πέρα από τη σειρά Constructo, τα υπόλοιπα όπλα κυμαίνονται από τα καθιερωμένα πλέον Mr. Zurkon ή Negotiator, μέχρι το πραγματικά πρωτότυπο Rift Inducer 2000, που ανοίγει μία τρύπα σε παράλληλη διάσταση, και ένα πεινασμένο…μαλάκιο τραβά όποιον εχθρό βρίσκεται σε απόσταση βολής. Τα όπλα για ακόμα μία φορά έχουν τη δυνατότητα αναβάθμισης, ενώ το ίδιο ισχύει για τις διαθέσιμες στολές του Ratchet, με την πιο ακριβή να αγγίζει τις 250.000 βίδες.

Τα γραφικά

Χωρίς αμφιβολία, το Tools of Destruction ήταν αρκετά μπροστά από την εποχή του. Αυτό δεν εμπόδισε την Insomniac όμως, να ωθήσει ακόμα περισσότερο τη μηχανή γραφικών. Το αποτέλεσμα είναι απλά συναρπαστικό. Ο κόσμος είναι γεμάτος χρώματα, animations και λεπτομέρειες, ενώ ακόμα και σε γκρίζα περιβάλλοντα, το παιχνίδι διατηρεί το “καλλιτεχνικό” του ύφος, χωρίς να βαδίζει σε γενικευμένης τεχνοτροπίας και σχεδιασμού μονοπάτια. Ένα πιο ζεστό και σύναμμα έντονο φίλτρο απεικόνισης έχει επιλεχθεί, δίνοντας μία ελαφρά καρτουνιστική νότα στον οπτικό τομέα, κάτι που όλως παραδόξως δένει πολύ όμορφα με το οπτικοακουστικό σύνολο.

{VIDEO_1}

Το voice over είναι ποιοτικό, με τους κλασικούς πλέον ηθοποιούς της σειράς να επιστρέφουν στους ρόλους τους και με τους νέους να κάνουν φανταστική δουλειά. Τα εφέ των όπλων είναι πειστικά και δεν κουράζουν, ενώ τα μουσικά κομμάτια που παίζουν, μεταβάλλονται από περιοχή σε περιοχή. Ορισμένα από αυτά, μάλιστα, είναι ιδιαίτερα προσεγμένα, ενώ ένα-δύο εξ αυτών πραγματικά μαγεύουν. Τέλος, παρά το χάος που επικρατεί στην οθόνη, με εχθρούς, σφαίρες και βίδες, να βρίσκονται ταυτόχρονα στο οπτικό μας πεδίο, κατά την ενασχόληση μας με το παιχνίδι, το frame rate δεν έπεσε στο ελάχιστο.

End of a saga: Συμπεράσματα

Ακόμα και μετά την προσθήκη νέων στοιχείων, κάποιοι θα σπεύσουν να δηλώσουν πως το Ratchet & Clank: A Crack in Time, δεν ξεφεύγει από τα καθιερωμένα. Και θα έχουν δίκιο. Αλλά το να πει κανείς πως ένας R&C τίτλος δεν καταφέρνει να διαφοροποιηθεί από τους προκατόχους του, είναι σαν να λέμε πως δύο γεύματα σε ένα εστιατόριο πολυτελείας, έχουν παρόμοια γεύση. Το ACiT είναι ένας άξιος διάδοχος και συνεχιστής της σειράς, με μία Insomniac να αποδεικνύει πως ένα franchise -υπό την κατάλληλη διαχείριση- μπορεί να επιβιώσει όχι μόνο στο χρόνο, αλλά να παραμείνει και φρέσκο στην πορεία.

Δημήτρης Μπάνος

Exit mobile version