Γκολ και φύγαμε για τελικό…
Ένα μεγάλο πρόβλημα με τα βιντεοπαιχνίδια είναι πως κατ΄ αρχάς, είναι προϊόντα. Το γεγονός αυτό δημιουργεί επιπλέον παραμέτρους που πρέπει (;) να ληφθούν υπ’ όψιν και μπλέκουν κάπως τα πράγματα στην κριτική ενός τίτλου. Θα μπορούσαμε να αμελήσουμε τελείως την “εμπορική” πλευρά ενός παιχνιδιού και να αφοσιωθούμε αποκλειστικά στην ποιότητα του; Αν ένα παιχνίδι που είναι κορυφαίο, κόστιζε ξαφνικά ογδόντα ευρώ, πως θα έπρεπε να συμπεριφερθούμε στην κριτική του ανάλυση και στην ανταμοιβή του στην βαθμολογική μας κλίμακα; Ο καθένας φαίνεται να έχει την άποψη του σε αυτό, όπως και εμείς. Για τον λόγο αυτό θέλουμε να ξεκαθαρίσουμε την θέση μας εξ’ αρχής, ώστε να είμαστε δίκαιοι απέναντι σε όλους. Κατά την άποψη μας, το πόσο κοστίζει ένα παιχνίδι είναι μέρος του συνόλου του, το τι έχει να προσφέρει και το κατά πόσο μπορεί να κάνει απόσβεση αυτού του χρηματικού ποσού σε καθαρή διασκέδαση και ψυχαγωγία, είναι κάτι που μας απασχολεί άμεσα κατά την κριτική ενός τίτλου.
Αναφέρουμε όλα τα παραπάνω διότι το 2010 FIFA World Cup: South Africa έρχεται στην αγορά και καλείται να δικαιολογήσει τη θέση και την ύπαρξη του, λίγους μήνες μετά το εξαιρετικό FIFA 10. Το ερώτημα που σίγουρα έρχεται στο νου όλων, είναι το κατά πόσο, το νέο παιχνίδι της EA Sports έχει να προσφέρει μια διαφορετική και άξια εμπειρία σε κάποιον που ήδη έχει το FIFA 10. Όπως μάλλον θα έχετε ήδη αντιληφθεί, το παιχνίδι είναι αποκλειστικά αφιερωμένο στη σπουδαιότερη ποδοσφαιρική διοργάνωση αυτού του πλανήτη, που θα διεξαχθεί αυτό το καλοκαίρι στη Νότιο Αφρική.
Αυτό σημαίνει πως περιέχει μόνο εθνικές ομάδες, ενώ όλα τα game modes αφορούν, είτε το Mundial, είτε τα προκριματικά του. Όπως είναι λογικό, τα συγκεκριμένα modes ούτε το βάθος, ούτε το “μέγεθος” των αντίστοιχων του FIFA 10 διαθέτουν, ενώ η έλλειψη ομάδων πέρα των εθνικών, μπορεί να ξενίσει ορισμένους. Πρόκειται πάντως για μια εύλογη κίνηση από την EA η οποία δεν ήθελε σε καμία περίπτωση να “αντικαταστήσει” το FIFA 10, αλλά να προσφέρει μια συμπληρωματική εμπειρία που δεν “μπλέκεται στα πόδια” του μεγάλου “αδερφού” της.
FIFA 10.5
Ο τίτλος δεν είναι απαράλλακτος καθώς οι αλλαγές που έχουν γίνει στο ήδη εκπληκτικό gameplay του FIFA 10 είναι μεν διακριτικές, αλλά όχι απούσες. Είναι βέβαια, λίγο δύσκολο να καταλάβουμε μέσα σε λίγες μέρες κατά πόσο αυτές οι μικρό-αλλαγές είναι πραγματικά προς το καλύτερο ή όχι. Αυτό απαιτεί αρκετές ώρες ενασχόλησης με το online κομμάτι του τίτλου για να βγει ασφαλές συμπέρασμα, και πάλι, ορισμένα πράγματα υπόκεινται και στο προσωπικό γούστο. Η ταχύτητα του παιχνιδιού έχει αυξηθεί ελαφρώς, οι ντρίμπλες γίνονται ευκολότερα και ως συνέπεια, συχνότερα από προηγουμένως, με τους σπουδαίους παίκτες να κάνουν σε μεγαλύτερο βαθμό τη διαφορά. Ωστόσο, μια βόλτα στα options, και ο κάθε παίκτης μπορεί να προσαρμόσει τη ταχύτητα όπως του αρέσει. Το σίγουρο πάντως είναι πως οι συγκεκριμένες αλλαγές κάνουν πιο προσιτό το παιχνίδι σε νέους παίκτες αφού είναι ένα κλικ πιο εύκολη η παραγωγή εντυπωσιακών φάσεων και γκολ.
Αυτό συμβαίνει επειδή πιο εύκολα έχουν γίνει τα πράγματα και στα σουτ -τα οποία πλέον “γράφουν” και από μακρινές αποστάσεις- και ιδίως στα τελειώματα των φάσεων από τους επιθετικούς. Tα τετ α τετ είναι κάπως πιο αυτοματοποιημένα αφού ένα απλό σουτ συνήθως καταλήγει στα δίκτυα και δεν χρειάζονται εξεζητημένα πλασέ ή λόμπες. Δυστυχώς, η αλλαγή παίκτη δεν βελτιώθηκε καθόλου και συνεχίζει περιστασιακά να κάνει την πλέον ακατάλληλη επιλογή, που αποβαίνει μοιραία για τη σωστή αμυντική λειτουργία. Σε γενικές γραμμές, θα λέγαμε πως το gameplay βελτιώνει ελαφρώς την αίσθηση και την ομαλότητα του παιχνιδιού ενώ, τα πιο εύκολα τελειώματα και σουτ του από τη μια, -τα σουτ από μακριά- κάνουν το παιχνίδι πιο απρόβλεπτο και από την άλλη -τα τελειώματα- το κάνουν πιο “δίκαιο”.
Η τεχνητή νοημοσύνη κινείται στα ίδια ικανοποιητικά επίπεδα, με αρκετά σωστή, αν και κάπως προβλέψιμη, ανάπτυξη και “λογική” αμυντική λειτουργία –οι τερματοφύλακες ιδίως φαίνονται πιο “δουλεμένοι” στις αντιδράσεις τους. Αυτό που παρατηρήσαμε είναι πως οι πιο αδύναμες ομάδες είναι πιο επιρρεπής στο λάθος όταν δέχονται πίεση, κάτι που προσθέτει στην αληθοφάνεια αλλά από την άλλη, υπήρξαν στιγμές που κατά την επιθετική ανάπτυξη των “μεγάλων” ομάδων, δεν “έβλεπαν” τα πασιφανέστατα κενά στους χώρους. Εκεί όμως που η τεχνητή νοημοσύνη γίνεται πολλές φορές εκνευριστική είναι όταν ο παίκτης ελέγχει μόνο έναν ποδοσφαιριστή μέσα στο γήπεδο και πρέπει να βασιστεί πάνω στους ηλεκτρονικούς συμπαίκτες του. Κακά τα ψέματα, όπως και το FIFA 10, έτσι και αυτό, χωρίς να είναι μέτριο στο single player, απογειώνεται κυρίως στο multiplayer κομμάτι του.
Τέλος, ευπρόσδεκτη είναι και η αλλαγή στη διαδικασία των πέναλτι. Πλέον, ο παίκτης δεν αρκεί μόνο να επιλέξει κατεύθυνση και να ελέγξει τη δύναμη του σουτ του. Σε κάθε πέναλτι, εμφανίζεται στο κάτω μέρος της οθόνης μια μπάρα με μια βελόνα που πηγαινοέρχεται. Ο παίκτης καλείται να πατήσει το σουτ την στιγμή που η βελόνα είναι εντός της πράσινης περιοχής της μπάρας, για να καταλήξει η μπάλα εντός τέρματος. Ανάλογα με την περίσταση και την ικανότητα του παίκτη η βελόνα πηγαίνει πιο γρήγορα ή αργά και η πράσινη περιοχή αυξομειώνεται. Η διαδικασία προσθέτει πολύ στους παράγοντες αγωνία και συγκέντρωση στα κρίσιμα πέναλτι, χαρίζοντας μας μια όσο το δυνατόν πιο πιστή αναπαράσταση της πλέον αγχωτικής διαδικασίας στον χώρο του ποδοσφαίρου. Δυστυχώς, το όλο εγχείρημα μαστίζεται από ένα πολύ μικρό αλλά άκρως εκνευριστικό lag στο πάτημα του κουμπιού και διαπράττει κυριολεκτικά χαρακίρι. Από την άλλη, απολύτως θετική κρίνουμε την αλλαγή στον έλεγχο του τερματοφύλακα, η οποία πλέον γίνεται απλά και άμεσα με τον δεξί αναλογικό μοχλό.
{PAGE_BREAK}
It’s a short way to the top…
Ας επιστρέψουμε λίγο στα διαθέσιμα modes για να δείξουμε ξεκάθαρα το τι έχει να προσφέρει το παιχνίδι. Φυσικά, ο παίκτης μπορεί να αναλάβει οποιαδήποτε από τις 199 εθνικές ομάδες που είναι διαθέσιμες και να την οδηγήσει, είτε μέσω προκριματικών, είτε απ’ ευθείας, στο Mundial. Επιπλέον, μπορεί να δημιουργήσει έναν παίκτη και να επιχειρήσει να ηγηθεί της χώρας του στην πορεία προς την δόξα. Το συγκεκριμένο mode είναι μια παραλλαγή του Be a Pro του FIFA 10, αλλά λόγω της περιορισμένης έκτασης και των προκριματικών και του Mundial -σε σχέση με τα πρωταθλήματα- είναι σαφώς πιο ρηχό και σύντομο. Η επιλογή που διασώζει τη διάρκεια ζωής της single player πτυχής του παιχνιδιού, είναι κάποια σενάρια-προκλήσεις που βάζουν τον παίκτη σε ορισμένες επικές καταστάσεις βασισμένες στην ιστορία των προκριματικών αγώνων.
Λόγου χάρη, σε ένα από αυτά, έπρεπε να πάρουμε εκδίκηση μέσα σε 65 λεπτά, για λογαριασμό της Αγγλίας για το βαρύ 3-0 με το οποίο η Κροατία την είχε αφήσει εκτός του προηγούμενου ευρωπαϊκού πρωταθλήματος. Όσο ο παίκτης ολοκληρώνει αυτές τις προκλήσεις, κερδίζει πόντους για να ξεκλειδώσει τις επόμενες και πάει λέγοντας. Η παραπάνω, είναι μια πολύ διασκεδαστική -και εθιστική- προσθήκη που προσθέτει κάποιες καλοδεχούμενες επιπλέον ώρες στην εμπειρία.
{VIDEO_1}
Το online κομμάτι φυσικά δηλώνει δυναμικά το παρόν και μάλλον λύνει όλα τα προβλήματα διάρκειας του τίτλου. Ενδιαφέρουσα προσθήκη αποτελεί η Online εκδοχή του παγκοσμίου κυπέλλου. Σε αυτή, ο κάθε παίκτης επιλέγει να εκπροσωπήσει μια χώρα και τα αποτελέσματα του μπορούν να προσθέσουν ή να μειώσουν πόντους από το σύνολο της χώρα του. Πιστέψτε μας, είναι πολλές οι τύψεις όταν χάνεις από μια κατώτερη ομάδα.
Μια γιορτή!
Τα μενού και η γενικότερη παρουσίαση του παιχνιδιού διαθέτουν την ποιότητα που μας έχει συνηθίσει η EA Sports σε όλους τους τίτλους της. Τα γραφικά είναι ελαφρώς βελτιωμένα, με το πρώτο που “χτυπάει” στο μάτι κατ’ ευθείαν να είναι η ανανεωμένη και πιο ζωντανή όψη του χορταριού. Η εξωτερική εμφάνιση των παικτών είναι σαφώς πιο προσεγμένή από το FIFA 10, ενώ η ατμόσφαιρα των γηπέδων βάζει τον παίκτη ιδανικά στο κλίμα αυτής της μεγάλης γιορτής. Αν δεν υπήρχε και αυτή η εμμονή του παιχνιδιού να δείχνει κάθε τρεις και λίγο τους προπονητές ή τους φιλάθλους των ομάδων, όλα θα ήταν ρόδινα.
Ο ήχος κινείται στα ίδια υψηλά επίπεδα, με την επιλογή των τραγουδιών που “ντύνουν τα μενού να κρίνεται επιτυχημένη και εντός κλίματος. Από την άλλη, όσο και να προσπαθούν οι άμοιροι οι εκφωνητές, μετά από ένα σημείο, τα λεγόμενα τους επαναλαμβάνονται και γίνονται βαρετά ενώ, δε λείπουν και οι κλασσικές, ετεροχρονισμένες παρατηρήσεις που όλοι αγαπάμε. Η ατμόσφαιρα εντός γηπέδων είναι ικανοποιητική αλλά δεν παρουσιάζει την ποικιλία που θα περιμέναμε με τις τόσες διαφορετικές ομάδες και κουλτούρες του Mundial. Στην τελική όμως, ο τεχνικός τομέας του παιχνιδιού διεκπεραιώνει με απόλυτη επιτυχία την αποστολή του και μεταφέρει τον παίκτη με πειστικό τρόπο στην μαγική και γιορτινή ατμόσφαιρα ενός παγκοσμίου κυπέλλου.
Αξίζει;
Το σίγουρο είναι πως το παιχνίδι, ως παιχνίδι είναι εξαιρετικό. Το gameplay του, πατάει με επιτυχία πάνω στη δοκιμασμένη συνταγή του FIFA 10, ενώ προσφέρει και κάποιες μικρό-αλλαγές που μάλλον κρίνονται επιτυχημένες. Ο τεχνικός τομέας του είναι πολύ προσεγμένος και αποτελεί, μια μικρή ένδειξη για το που βαδίζει το FIFA 2011. Από την άλλη, ίσως κουράσει με τις περιορισμένες επιλογές του και την μη ύπαρξη άλλων ομάδων, πέραν των εθνικών, ενώ η υψηλή του τιμή δε βοηθάει καθόλου τα πράγματα. Αν κυκλοφορούσε έναντι ενός πιο μειωμένου αντιτίμου, θα αποτελούσε το ιδανικό συμπλήρωμα του FIFA 10. Τώρα όμως φαίνεται να το ανταγωνίζεται χωρίς να έχει το βάθος των επιλογών του. Όσοι λοιπόν έχουν ήδη το FIFA 10, και λατρεύουν το ποδόσφαιρο, το 2010 FIFA World Cup: South Africa θα τους ανταμείψει με το καλύτερο gameplay ποδοσφαιρικού τίτλου που κυκλοφορεί αυτή τη στιγμή και σίγουρα αναμένεται να τους κρατήσει ευχάριστη συντροφιά το επερχόμενο καλοκαίρι. Όσοι όμως δεν το έχουν, και σκοπεύουν να αγοράσουν έναν από τους δύο τίτλους, το FIFA 10 παραμένει το πιο ολοκληρωμένο πακέτο και άρα, ο αδιαμφισβήτητος βασιλιάς.
Γιώργος Πρίτσκας