Η σειρά DiRT ξαναβρίσκει το δρόμο της
Επιχειρώντας μια αναδρομή στο παρελθόν της σειράς DiRT ή ακόμα και σε αυτό της αντίστοιχης που πρωταγωνιστούσε ο Colin McRae παλιότερα, ο κοινός παρονομαστής θα είναι πάντοτε η αγάπη αλλά και οι γνώσεις της Codemasters γύρω από το μηχανοκίνητο αθλητισμό γενικότερα. Η αγγλική εταιρία, με την πάροδο των χρόνων, κατέστησε σαφές πως δεν φοβάται να πειραματιστεί και να αλλάξει μια ήδη επιτυχημένη συνταγή, θέλοντας να προσεγγίσει ένα διαφορετικό και σαφέστατα πολυπληθέστερο κοινό. Η έλευση του πρώτου DiRT κατάφερε να τραβήξει τα βλέμματα των φίλων των racing τίτλων με χαρακτηριστική άνεση, αν και ήταν εμφανές πως κάτι είχε αρχίσει να αλλάζει.
Αυτή η στροφή της Codemasters έγινε ακόμα πιο εμφανής με την κυκλοφορία του DiRT 2, μια πρόταση που σαφέστατα άγγιζε υψηλότατα επίπεδα ποιότητας σε όλους τους τομείς, αλλά που παράλληλα έδειχνε τόσο αποκομμένη και αλλαγμένη με βάση τα παλιότερα δείγματα γραφής της ομάδας ανάπτυξης. Με τους αγώνες rally να έχουν χάσει πολύτιμο έδαφος, το νέο αυτό racer απέκτησε μια υπερβολικά "δυτική" εικόνα, εισάγοντας είδη αγώνων που ελάχιστο ενδιαφέρον παρουσίαζαν στην Ευρώπη και μάλιστα με οχήματα που δεν διακρίνονταν για την ταχύτητα ή την απαιτητική οδήγησή τους.
Arcade ή simulation;
Αυτό που ίσως αρκετοί να ανέμεναν να μάθουν σχετικά με την κατηγορία που ανήκει στο DiRT3, γίνεται αντιληπτό από τον πρώτο κιόλας αγώνα, με το χειρισμό να απαιτεί κάποια λεπτά εξοικείωσης. Το τρίτο μέρος -σε ό,τι αφορά τη γενικότερη νοοτροπία αλλά και το περιεχόμενό του- βρίσκεται πιο κοντά στο αρχικό DiRT παρά στο δεύτερο μέρος, μια κίνηση αναμφίβολα θετική. Όσοι ανέμεναν ένα καινούργιο Colin Mc Rae μάλλον θα απογοητευτούν, αλλά η αλήθεια είναι πως η Codemasters ποτέ δεν υποσχέθηκε κάτι ανάλογο.
Εξάλλου, η λογική του απαιτητικού arcade ή του φιλικού simulation γίνεται αντιληπτή από το χειρισμό, ο οποίος έχει στηθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να επιβραβεύεται η εντυπωσιακή οδήγηση. Τα αυτοκίνητα συνεχίζουν να αφήνουν μια αίσθηση πως τους λείπουν μερικά κιλά, με μια τάση να αλλάζουν άξονα υπερβολικά εύκολα, αλλά με αυτόν τον τρόπο οι πλαγιολισθήσεις είναι ακόμα πιο εύκολο να επιτευχθούν.
Επιλογές αγώνα
Ρίχνοντας μια ματιά στο κεντρικό μενού επιλογών, για ακόμα μια φορά ξεχωρίζει το γενικότερο layout, με την δυναμική εμφάνιση των διαθέσιμων επιλογών, αλλά και τη μουσική υπόκρουση να βάζουν από νωρίς τους παίκτες στο κλίμα. Πέρα από τις συνηθισμένες επιλογές αγώνα, τη διαφορά κάνει το career mode, το οποίο για τις ανάγκες του τίτλου έχει μετονομαστεί σε "DiRT tour".
{PAGE_BREAK}
Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Rally Championship, μια ενότητα που όπως μαρτυράει και το όνομά της, καταπιάνεται αποκλειστικά και μόνο με τους αγώνες rally και προσφέρει μια ικανοποιητική γκάμα τόσο σε επίπεδο διαδρομών, όσο και αυτοκινήτων. Κάτι ανάλογο ισχύει και με το World Tour, μια ακόμα ενδιαφέρουσα επιλογή, η οποία με τη σειρά της αφήνει και αυτή πολλά ερωτηματικά για τους λόγους απουσίας της από το κεντρικό μενού. Η εξέλιξη αλλά και η αγωνιστική πρόοδος του DiRT 3 γίνεται όπως ακριβώς και στους προκατόχους του, οπότε απαιτείται υπομονή.
Ο παίκτης καλείται να συμμετέχει σε μια σειρά από events, όπου στο κάθε ένα από αυτά θα οδηγεί ένα όχημα διαφορετικής κατηγορίας και όσο η πορεία του θα είναι επιτυχημένη, η φήμη του θα μεγαλώνει και θα αποκτά πρόσβαση σε περισσότερα τουρνουά. Δυστυχώς, πρόκειται για μια συνολικά βαρετή διαδικασία γιατί δεν παρουσιάζουν όλοι οι αγώνες το ίδιο ενδιαφέρον, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που οι διαδρομές θα επαναλαμβάνονται επικίνδυνα.
Προκαλώντας τον Ken Block
Για όλους τους υπόλοιπους, είναι αναγκαίο να διευκρινιστεί πως εδώ η ακρίβεια είναι το παν, με ορισμένες μανούβρες να είναι υπερβολικά δύσκολες, αλλά η ολοκλήρωση μιας ολόκληρης διαδρομής να είναι πραγματικά μια μοναδική εμπειρία.
Όταν το hardware θέτει τα όρια
Περνώντας στα τεχνικά θέματα του DiRT 3 και συγκεκριμένα σε ό,τι αφορά την τεχνολογία του νέου τίτλου της Codemasters, η εικόνα είναι αναμφίβολα για ακόμα μια φορά εντυπωσιακή, αλλά όχι στον βαθμό που συνέβαινε το παρελθόν. Η EGO engine είναι υπεύθυνη για ορισμένα από τα λεπτομερέστερα αυτοκίνητα που έχει τη δυνατότητα να οδηγήσει κανείς μέσω ενός videogame, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που τα περιβάλλοντα αγγίζουν φωτορεαλιστικά επίπεδα.
Για κάποιον περίεργο λόγο, όμως, η γενικότερη εικόνα δείχνει να έχει χάσει κάτι από την λάμψη του DiRT 2, με ορισμένα εφέ -όπως αυτό της σκόνης για παράδειγμα- να παρουσιάζονται πιο φτωχά, ενώ και το σύνολο οδηγού – συνοδηγού να μην είναι τόσο λεπτομερές στο σχεδιασμό του. Το πέρασμα από το νερό δεν δείχνει εντυπωσιακό, ενώ και οι αντανακλάσεις στα αυτοκίνητα θα μπορούσαν είναι καλύτερες.
Σε ανάλογα υψηλά επίπεδα κυμαίνεται και ο τομέας του ήχου, αν και εδώ επιβάλλεται να γίνει η χρήση κάποιου πεντακάναλου ηχοσυστήματος για ακόμα καλύτερα αποτελέσματα. Οι "πυροβολισμοί" των εξατμίσεων των αυτοκινήτων του θρυλικού group B θα σηκώσουν στο πόδι ολόκληρη τη γειτονιά, ενώ και το χαρακτηριστικό σφύριγμα του turbo έχει αποδοθεί μοναδικά. Οι συγκρούσεις ακούγονται με έναν ιδιαίτερα πειστικό τρόπο και οι οδηγίες του συνοδηγού θα είναι σαφέστατες και ακριβείς.
{PAGE_BREAK}
Σκέψεις, απορίες και συμπεράσματα
Για το τέλος αφήσαμε ορισμένες σκέψεις – ερωτηματικά σχετικά με τη σειρά που εδώ και χρόνια μας βασανίζουν και όπως όλα δείχνουν η Codemasters δίνει τις απαντήσεις στους φίλους της μέσω του DiRT 3. Όσοι ανέμεναν ένα νέο Colin Mc Rae ή έστω μια πρόταση που να καταπιάνεται με τον θεσμό του WRC γενικότερα, μάλλον θα απογοητευτούν. Η ομάδα ανάπτυξης ξεκαθαρίζει πως δεν επιθυμεί μια επιστροφή στις ρίζες, αλλά χωρίς να θέλει να αφήσει κάποιον παραπονεμένο, επαναφέρει τους αγώνες rally στη νέα της δημιουργία. Δυστυχώ,ς η συγκεκριμένη ενότητα δεν μπορεί να σταθεί από μόνη της –οι ειδικές διαδρομές είναι υπερβολικά λίγες αλλά και σύντομες- αλλά σαν μέρος ενός συνόλου, η αλήθεια είναι πως το συμπληρώνει ιδανικά.
Οπότε, αν κάποιος αναζητά ένα μοντέρνο, εθιστικό, εύκολο στην εκμάθηση αλλά και "φιγουρατζίδικο" racer, καλύτερη πρόταση από το DiRT 3 δεν πρόκειται να βρει. Η Codemasters αποδεικνύει για ακόμα μια φορά πως έχει τις γνώσεις ώστε να προσφέρει μια διασκεδαστική εμπειρία οδήγησης, με την οποία είναι σε θέση να ασχοληθεί ο καθένας. Όμως, το DiRT 3 δεν δείχνει σημάδια προόδου σε κανένα τομέα, αλλά απεναντίας μια τάση να συγκεντρώσει σε ένα πακέτο τα καλά στοιχεία των προκατόχων του.
Γιώργος Τσακίρογλου