DiRT 3

Η σειρά DiRT ξαναβρίσκει το δρόμο της

Επιχειρώντας μια αναδρομή στο παρελθόν της σειράς DiRT ή ακόμα και σε αυτό της αντίστοιχης που πρωταγωνιστούσε ο Colin McRae παλιότερα, ο κοινός παρονομαστής θα είναι πάντοτε η αγάπη αλλά και οι γνώσεις της Codemasters γύρω από το μηχανοκίνητο αθλητισμό γενικότερα. Η αγγλική εταιρία, με την πάροδο των χρόνων, κατέστησε σαφές πως δεν φοβάται να πειραματιστεί και να αλλάξει μια ήδη επιτυχημένη συνταγή, θέλοντας να προσεγγίσει ένα διαφορετικό και σαφέστατα πολυπληθέστερο κοινό. Η έλευση του πρώτου DiRT κατάφερε να τραβήξει τα βλέμματα των φίλων των racing τίτλων με χαρακτηριστική άνεση, αν και ήταν εμφανές πως κάτι είχε αρχίσει να αλλάζει.

Αυτή η στροφή της Codemasters έγινε ακόμα πιο εμφανής με την κυκλοφορία του DiRT 2, μια πρόταση που σαφέστατα άγγιζε υψηλότατα επίπεδα ποιότητας σε όλους τους τομείς, αλλά που παράλληλα έδειχνε τόσο αποκομμένη και αλλαγμένη με βάση τα παλιότερα δείγματα γραφής της ομάδας ανάπτυξης. Με τους αγώνες rally να έχουν χάσει πολύτιμο έδαφος, το νέο αυτό racer απέκτησε μια υπερβολικά "δυτική" εικόνα, εισάγοντας είδη αγώνων που ελάχιστο ενδιαφέρον παρουσίαζαν στην Ευρώπη και μάλιστα με οχήματα που δεν διακρίνονταν για την ταχύτητα ή την απαιτητική οδήγησή τους.

Η έλευση του DiRT 3 αποτελεί ίσως την πιο κατασταλαγμένη και ολοκληρωμένη πρόταση της σειράς στην τρέχουσα γενιά hardware, με την Codemasters να ρίχνει νερό στο κρασί της, αλλά να μην είναι διατεθειμένη να αλλάξει την πορεία που έχει στο μυαλό της. Η επιστροφή των αγώνων rally είναι πλέον γεγονός, αλλά σε καμία περίπτωση ο τίτλος δεν θέλει να θέσει τον εαυτό του απέναντι στην πρόταση της Milestone. Φυσικά, δεν τίθεται θέμα σύγκρισης, μιας και οι διαφορές σε επίπεδο ποιότητας είναι τεράστιες, με το DiRT 3 να επιλέγει να ακολουθήσει μια οδό που οδηγεί πρωτίστως στην διασκέδαση και όχι στην εξομοίωση, καλύπτοντας ένα ικανοποιητικό εύρος αγώνων.

Arcade ή simulation;

Αυτό που ίσως αρκετοί να ανέμεναν να μάθουν σχετικά με την κατηγορία που ανήκει στο DiRT3, γίνεται αντιληπτό από τον πρώτο κιόλας αγώνα, με το χειρισμό να απαιτεί κάποια λεπτά εξοικείωσης. Το τρίτο μέρος -σε ό,τι αφορά τη γενικότερη νοοτροπία αλλά και το περιεχόμενό του- βρίσκεται πιο κοντά στο αρχικό DiRT παρά στο δεύτερο μέρος, μια κίνηση αναμφίβολα θετική. Όσοι ανέμεναν ένα καινούργιο Colin Mc Rae μάλλον θα απογοητευτούν, αλλά η αλήθεια είναι πως η Codemasters ποτέ δεν υποσχέθηκε κάτι ανάλογο.

Απεναντίας, έχουμε μπροστά μας ένα μοντέρνο racer, το οποίο ουσιαστικά είναι ένα μίγμα arcade και simulation, που συγχωρεί μεν τα λάθη, αλλά δίνει την ψευδαίσθηση πως όντως κάποιος μπορεί να οδηγήσει στο όριο και να νιώσει την αδρεναλίνη να ρέει στο αίμα του. Για τα δεδομένα της εποχής, η απόφαση της Codemasters να ακολουθήσει αυτό το μονοπάτι κρίνεται σαν την πλέον ιδανική, μιας και η δημιουργία της δεν πρόκειται να τρομάξει με την πολυπλοκότητά της αλλά ούτε και να περάσει στο ράφι με τα αζήτητα εξαιτίας της υπερβολικής απλότητάς της.

Εξάλλου, η λογική του απαιτητικού arcade ή του φιλικού simulation γίνεται αντιληπτή από το χειρισμό, ο οποίος έχει στηθεί με τέτοιο τρόπο ώστε να επιβραβεύεται η εντυπωσιακή οδήγηση. Τα αυτοκίνητα συνεχίζουν να αφήνουν μια αίσθηση πως τους λείπουν μερικά κιλά, με μια τάση να αλλάζουν άξονα υπερβολικά εύκολα, αλλά με αυτόν τον τρόπο οι πλαγιολισθήσεις είναι ακόμα πιο εύκολο να επιτευχθούν.

Ένα επιτυχημένο drift απαιτεί ώρες προπόνησης, αλλά παρόλο που τα όσα θα περάσουν μπροστά από τα μάτια του παίκτη είναι στιγμές που δείχνουν να αψηφούν την πραγματικότητα, το τελικό αποτέλεσμα καταφέρνει να έχει τη δική του γοητεία. Ο έλεγχος των οχημάτων γενικότερα είναι αρκετά απλός και άμεσος, με το χειριστήριο να ακολουθεί πιστά τις εντολές που του δίνει ο παίκτης. Πάντως, αν κάποιος επιθυμεί να χρησιμοποιήσει μια τιμονιέρα, θα πρέπει να πειραματιστεί αρκετά, γιατί οι default ρυθμίσεις παραπέμπουν περισσότερο στην οδήγηση ενός ταχύπλοου σκάφους και όχι σε ένα αγωνιστικό αυτοκίνητο.

Επιλογές αγώνα

Ρίχνοντας μια ματιά στο κεντρικό μενού επιλογών, για ακόμα μια φορά ξεχωρίζει το γενικότερο layout, με την δυναμική εμφάνιση των διαθέσιμων επιλογών, αλλά και τη μουσική υπόκρουση να βάζουν από νωρίς τους παίκτες στο κλίμα. Πέρα από τις συνηθισμένες επιλογές αγώνα, τη διαφορά κάνει το career mode, το οποίο για τις ανάγκες του τίτλου έχει μετονομαστεί σε "DiRT tour".

Οι παίκτες καλούνται να ολοκληρώσουν αρκετές δοκιμασίες, οι οποίες είναι χωρισμένες σε 4 κατηγορίες, που πρακτικά αντιστοιχούν σε 4 αγωνιστικές σεζόν. Η κάθε σεζόν με τη σειρά της περιέχει 4 υπό-ενότητες, οπότε είναι εμφανές πως η ολοκλήρωση του DiRT tour είναι μια διαδικασία που θα κρατήσει απασχολημένους τους υποψήφιους πρωταθλητές για αρκετό καιρό. Το ευχάριστο είναι πως στην πορεία ακόμα περισσότερα modes θα κάνουν την εμφάνισή τους, αν και είναι απορίας άξιο γιατί αυτά δεν είναι διαθέσιμα από την αρχή.

{PAGE_BREAK}

Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι το Rally Championship, μια ενότητα που όπως μαρτυράει και το όνομά της, καταπιάνεται αποκλειστικά και μόνο με τους αγώνες rally και προσφέρει μια ικανοποιητική γκάμα τόσο σε επίπεδο διαδρομών, όσο και αυτοκινήτων. Κάτι ανάλογο ισχύει και με το World Tour, μια ακόμα ενδιαφέρουσα επιλογή, η οποία με τη σειρά της αφήνει και αυτή πολλά ερωτηματικά για τους λόγους απουσίας της από το κεντρικό μενού. Η εξέλιξη αλλά και η αγωνιστική πρόοδος του DiRT 3 γίνεται όπως ακριβώς και στους προκατόχους του, οπότε απαιτείται υπομονή.

Ο παίκτης καλείται να συμμετέχει σε μια σειρά από events, όπου στο κάθε ένα από αυτά θα οδηγεί ένα όχημα διαφορετικής κατηγορίας και όσο η πορεία του θα είναι επιτυχημένη, η φήμη του θα μεγαλώνει και θα αποκτά πρόσβαση σε περισσότερα τουρνουά. Δυστυχώς, πρόκειται για μια συνολικά βαρετή διαδικασία γιατί δεν παρουσιάζουν όλοι οι αγώνες το ίδιο ενδιαφέρον, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που οι διαδρομές θα επαναλαμβάνονται επικίνδυνα.

Προκαλώντας τον Ken Block

Σε ό,τι έχει να κάνει με τις νέες προσθήκες, οι φίλοι των drifts αλλά και των burnouts θα νιώσουν ιδιαιτέρως χαρούμενοι όταν μάθουν πως η ενότητα Drift Showcase θα φτάσει τις ικανότητές τους στην πλαγιολίσθηση στο όριο, αλλά τα ευχάριστα δεν σταματούν εδώ. Ο γνωστός οδηγός Ken Block μεταφέρει όλη την τρέλα του στο DiRT 3 μέσω της Gynkhana Academy, μιας σειράς δοκιμασιών των οποίων η πρόκληση σταδιακά θα αυξάνεται. Όσοι έχουν παρακολουθήσει κάποια επίδειξη του συγκεκριμένου οδηγού, θα γνωρίζουν περί τίνος πρόκειται.

Για όλους τους υπόλοιπους, είναι αναγκαίο να διευκρινιστεί πως εδώ η ακρίβεια είναι το παν, με ορισμένες μανούβρες να είναι υπερβολικά δύσκολες, αλλά η ολοκλήρωση μιας ολόκληρης διαδρομής να είναι πραγματικά μια μοναδική εμπειρία.

Πλέον, οι παίκτες μπορούν να ανεβάσουν κάποιο replay απευθείας στο YouTube και έτσι να υπερηφανεύονται στους γνωστούς τους για τις ικανότητές τους, ενώ η προσθήκη που δείχνει να έλειπε παλιότερα και ευτυχώς επιστρέφει δριμύτερη, είναι αυτή των split-screen αναμετρήσεων. Σαφέστατα οι περικοπές σε επίπεδο απεικόνισης είναι πολλές, αλλά όχι σε τέτοιο βαθμό που να αφαιρούν πόντους από τη γενικότερη διασκέδαση. Οι πιο ικανοί δεν έχουν παρά να δοκιμάσουν την τύχη τους στο αρκετά εμπλουτισμένο multiplayer mode, όπου μέχρι και 8 παίκτες καλούνται να αγγίξουν την κορυφή, είτε τερματίζοντας πρώτοι, είτε συλλέγοντας τους περισσότερους βαθμούς.

Όταν το hardware θέτει τα όρια

Περνώντας στα τεχνικά θέματα του DiRT 3 και συγκεκριμένα σε ό,τι αφορά την τεχνολογία του νέου τίτλου της Codemasters, η εικόνα είναι αναμφίβολα για ακόμα μια φορά εντυπωσιακή, αλλά όχι στον βαθμό που συνέβαινε το παρελθόν. Η EGO engine είναι υπεύθυνη για ορισμένα από τα λεπτομερέστερα αυτοκίνητα που έχει τη δυνατότητα να οδηγήσει κανείς μέσω ενός videogame, ενώ δεν είναι λίγες οι φορές που τα περιβάλλοντα αγγίζουν φωτορεαλιστικά επίπεδα.

Επίσης, το damage model θα αποτελέσει και πάλι μέτρο σύγκρισης για όλους τους υπόλοιπους, ενώ το σημαντικό είναι πως οι αγώνες διακρίνονται για τις υψηλές τους ταχύτητες αλλά και την παντελή έλλειψη προβλημάτων, όπως είναι τα frame drops και τα ενοχλητικά pop ups. Τα καιρικά φαινόμενα έχουν αποδοθεί αρκετά σωστά, και πέρα από τη βροχή και τη λάσπη, το DiRT 3 επαναφέρει τους αγώνες στο χιόνι, κάτι που τόσο έλειπε από τις προηγούμενες προτάσεις. Η εικόνα καταφέρνει να είναι όσο ψυχρή το επιβάλουν οι συγκεκριμένες καιρικές συνθήκες ενώ και η οδήγηση κάτω από αυτές είναι αρκετά απολαυστική.

Για κάποιον περίεργο λόγο, όμως, η γενικότερη εικόνα δείχνει να έχει χάσει κάτι από την λάμψη του DiRT 2, με ορισμένα εφέ -όπως αυτό της σκόνης για παράδειγμα- να παρουσιάζονται πιο φτωχά, ενώ και το σύνολο οδηγού – συνοδηγού να μην είναι τόσο λεπτομερές στο σχεδιασμό του. Το πέρασμα από το νερό δεν δείχνει εντυπωσιακό, ενώ και οι αντανακλάσεις στα αυτοκίνητα θα μπορούσαν είναι καλύτερες.

Πάντως, παρά το γεγονός πως το DiRT 3 κινείται σε υψηλότατα επίπεδα εμφάνισης, δεν μπορεί κανείς να μας βγάλει από το μυαλό πως ίσως η τρέχουσα γενιά hardware να αγγίζει επικίνδυνα τα όριά της. Σίγουρα η εικόνα είναι μεθυστική, αλλά φαίνεται πως δεν υπήρχε παραπάνω ισχύ ώστε το interaction με τα περιβάλλοντα να βρίσκεται σε μεγαλύτερα επίπεδα ή το οδόστρωμα να αλλάζει σταδιακά μορφή. Σε έναν αγώνα rally για παράδειγμα, είτε ο παίκτης ξεκινήσει πρώτος είτε τελευταίος, μια χωμάτινη διαδρομή θα έχει πάντοτε την ίδια πρόσφυση, ένα χαρακτηριστικό που γενικότερα αφαιρεί πολλούς πόντους και που στην πραγματικότητα αποτελεί κριτήριο για τη νίκη ή την ήττα. Αλλά αυτό είναι ένα στραβοπάτημα που λόγω της κατηγορίας στην οποία ανήκει ο τίτλος, ίσως και να συγχωρείται.

Σε ανάλογα υψηλά επίπεδα κυμαίνεται και ο τομέας του ήχου, αν και εδώ επιβάλλεται να γίνει η χρήση κάποιου πεντακάναλου ηχοσυστήματος για ακόμα καλύτερα αποτελέσματα. Οι "πυροβολισμοί" των εξατμίσεων των αυτοκινήτων του θρυλικού group B θα σηκώσουν στο πόδι ολόκληρη τη γειτονιά, ενώ και το χαρακτηριστικό σφύριγμα του turbo έχει αποδοθεί μοναδικά. Οι συγκρούσεις ακούγονται με έναν ιδιαίτερα πειστικό τρόπο και οι οδηγίες του συνοδηγού θα είναι σαφέστατες και ακριβείς.

{PAGE_BREAK}

Σκέψεις, απορίες και συμπεράσματα

Για το τέλος αφήσαμε ορισμένες σκέψεις – ερωτηματικά σχετικά με τη σειρά που εδώ και χρόνια μας βασανίζουν και όπως όλα δείχνουν η Codemasters δίνει τις απαντήσεις στους φίλους της μέσω του DiRT 3. Όσοι ανέμεναν ένα νέο Colin Mc Rae ή έστω μια πρόταση που να καταπιάνεται με τον θεσμό του WRC γενικότερα, μάλλον θα απογοητευτούν. Η ομάδα ανάπτυξης ξεκαθαρίζει πως δεν επιθυμεί μια επιστροφή στις ρίζες, αλλά χωρίς να θέλει να αφήσει κάποιον παραπονεμένο, επαναφέρει τους αγώνες rally στη νέα της δημιουργία. Δυστυχώ,ς η συγκεκριμένη ενότητα δεν μπορεί να σταθεί από μόνη της –οι ειδικές διαδρομές είναι υπερβολικά λίγες αλλά και σύντομες- αλλά σαν μέρος ενός συνόλου, η αλήθεια είναι πως το συμπληρώνει ιδανικά.

Οπότε, αν κάποιος αναζητά ένα μοντέρνο, εθιστικό, εύκολο στην εκμάθηση αλλά και "φιγουρατζίδικο" racer, καλύτερη πρόταση από το DiRT 3 δεν πρόκειται να βρει. Η Codemasters αποδεικνύει για ακόμα μια φορά πως έχει τις γνώσεις ώστε να προσφέρει μια διασκεδαστική εμπειρία οδήγησης, με την οποία είναι σε θέση να ασχοληθεί ο καθένας. Όμως, το DiRT 3 δεν δείχνει σημάδια προόδου σε κανένα τομέα, αλλά απεναντίας μια τάση να συγκεντρώσει σε ένα πακέτο τα καλά στοιχεία των προκατόχων του.

Γιώργος Τσακίρογλου

Exit mobile version