Old school dungeon crawler για γερά νεύρα
Μια φορά και έναν καιρό, σε έναν κόσμο πιο απλό και με gamers hardcore, μεσουράνησε ένα πολύ ιδιαίτερο είδος video gaming, αυτό του dungeon crawler. Η αρχή έγινε με τα Pedit5, D&D και Moria, παιχνίδια εξ ολοκλήρου σχεδιασμένα με text graphics και gameplay που άρχισαν να υποσκάπτουν τις βάσεις για την είσοδο του storytelling σε ηλεκτρονική μορφή. Το παιχνίδι έδινε μια απλή περιγραφή για το πού βρισκόσουν και, ίσως, τι αναζητούσες και από εκεί και πέρα ήταν στο χέρι σας να γράψετε πού θέλετε να πάτε και τι θέλετε να κάνετε.
Με τον κόσμο, βέβαια, να μην αναζητεί μόνο μάχες και αίμα, το είδος βρήκε ευκαιρία και χωρίστηκε στη μέση, ακολουθώντας την combat based πορεία για τα RPGs και τη story driven για τα adventures, όπως το Zork (Σ.τ.Σ. τα δύο είδη έκαναν 15 χρόνια να επανασυνδεθούν, με το Quest for Glory 1 της Sierra να ανοίγει τους δρόμους στη νέα εποχή). Με την έλευση των VGA γραφικών στον κόσμο του home entertainment, το είδος κατάφερε να εξελιχθεί, δημιουργώντας τεράστια dungeons με χιλιάδες μυστικά, κρυφές περιοχές, παγίδες και εχθρούς, συνθέτοντας παιχνίδια ιδιαίτερα δύσκολα και περίπλοκα, μα ταυτόχρονα και πολύ εθιστικά.
Διαμάντια όπως τα Wizardry, Might & Magic series, Dungeon Master, Stonekeep και The Bard’s Tale αποτέλεσαν ακρογωνιαίους λίθους για το σημερινό gaming και αποτέλεσαν παιχνίδια που καθήλωσαν χιλιάδες παίκτες στις οθόνες τους. Η λογική των dungeon crawlers ήταν πάντοτε απλή. Ο παίκτης ξεκινούσε από ένα X μέρος και έπρεπε να ξεφύγει/ σταματήσει τον κακό/ ανακαλύψει ένα μυστικό, εξερευνώντας τα πάντα τριγύρω του και επιβιώνοντας ενάντια σε τρελούς αντιπάλους, ατελείωτες παγίδες και υπέροχα puzzles.
Στη σημερινή εποχή, κάτι τέτοιο είναι συνηθισμένο σε open world παιχνίδια και μη, αν και έχουμε φωτεινές πινακίδες και βέλη να μας δείχνουν τα objectives και λεπτομερέστατους χάρτες να καθοδηγούν την πορεία μας. Τότε όμως, τα παιχνίδια είχαν συχνά πολύ υψηλή δυσκολία και απαιτούσαν εξαιρετική υπομονή, πολλή σκέψη, πάρα πολύ ψάξιμο, μελέτη για τους γρίφους και, φυσικά, χαρτί και μολύβι για χαρτογράφηση των περιοχών!
Δυστυχώς ή ευτυχώς, η απλοποίηση του τρόπου χρήσης ενός PC (βλ. Windows) οδήγησε και σε μια καλπάζουσα αύξηση ανθρώπων που κατείχαν ένα στο σπίτι τους. Οι developers, βλέποντας το κοινό τους να αυξάνεται με φρενήρεις ρυθμούς, προσπάθησαν να δελεάσουν το κοινό με καλύτερα γραφικά, πιο περίπλοκες και σύνθετες ιστορίες και σίγουρα δημιούργησαν αριστουργήματα. Δυστυχώς όμως, το νέο κοινό δεν είχε την υπομονή των παλαιοτέρων (που για να παίξεις ένα παιχνίδι χρειαζόταν να γνωρίζεις τουλάχιστον τις βασικές εντολές του DOS) και παιχνίδια υψηλής δυσκολίας αδυνατούσαν να κεντρίσουν τη μεγάλη μερίδα του καταναλωτικού κοινού. Αποτέλεσμα ήταν η σχεδόν ολοκληρωτική εξαφάνιση του είδους από τη βιομηχανία.
Σκόνη του χρόνου – Story & Setting
Θα μας συγχωρήσετε για την φλύαρη εισαγωγή αλλά ήταν αναγκαία για να εξηγήσουμε τι ακριβώς σημαίνει η κυκλοφορία του Legend of Grimrock, ενός παιχνιδιού-φόρου τιμής στην παλαιά εποχή, φτιαγμένο με μεράκι από ανεξάρτητους δημιουργούς, με υψηλότατη δυσκολία, υπέροχη ατμόσφαιρα και εθιστικό, που αποδεικνύει περίτρανα με τις πωλήσεις του πως υπάρχει ακόμα χώρος για παιχνίδια που δεν χαϊδεύουν τα αυτιά των gamers και τους δοκιμάζουν στο έπακρο (κάτι που πρόσφατα έκανε και η σειρά Souls στο πλαίσιο του συστήματος μάχης).
Ως ένα τυπικό dungeon crawler, το LoG δεν έχει κάποιο ιδιαίτερο σενάριο. Ξεκινάτε το παιχνίδι ως ένας από τους τέσσερις καταδίκους, τους οποίους κάποιοι οπλισμένοι άντρες οδηγούν στη θρυλική φυλακή του Grimrock, μια φυλακή-λαβύρινθο χτισμένη στην καρδιά ενός βουνού και τόπο αιώνιου ύπνου για χιλιάδες εγκληματίες. Αφήνοντάς σας στην είσοδο της φυλακής στην κορυφή του βουνού, σας εγκαταλείπουν εκεί για να τα βγάλετε πέρα μόνοι σας. Στόχος σας, να προσπεράσετε σιγά σιγά τα επίπεδα του λαβύρινθου και να καταφέρετε να αποδράσετε.
Σύμμαχοι στην προσπάθειά σας αυτή θα είναι οι υπόλοιποι τρεις κρατούμενοι, μυστικά κείμενα που βρίσκετε σε διάφορα σημεία, αλλά και μια μυστηριώδης φωνή που ακούτε μέσα στο κεφάλι σας. Ομολογουμένως, το σενάριο θα μπορούσε να είναι αρκετά καλύτερο ή, τουλάχιστον, να προσέφερε παραπάνω συγκινήσεις. Ως έχει, λειτουργεί απλά ως “πατερίτσα” για το στήσιμο του κόσμου και τίποτα παραπάνω.
Με σχεδόν μηδενικές συνομιλίες και σεναριακές ανατροπές (τονίζουμε το "σχεδόν"), η λογική αυτή του τίτλου πιθανά να ξενίσει ακόμα και τους παίκτες που δεν αναζητούν σενάριο. Μην στεναχωριέστε όμως, η μαγεία των παιχνιδιών συχνά πηγάζει από πολλά σημεία και το LoG δεν αποτελεί εξαίρεση. Αν υπάρχει κάτι που μας είχε λείψει από τα RPGs τα τελευταία χρόνια, ήταν η αίσθηση του φόβου κάτω από την πνιγηρή ατμόσφαιρα του κόσμου του. Βόλτα στο σκοτεινό κόσμο των dark elves; Επικό. Εξερεύνηση στις σπηλιές του Morrowind; Μοναχικό.
Τρέξιμο στα κάστρα του Londo; Αγχωτικό. Πολλά συναισθήματα και πολλές συγκινήσεις έχουμε ζήσει τα τελευταία χρόνια, αλλά η έννοια του φόβου είχε σχεδόν εξαφανιστεί από το χώρο των RPGs. E, λοιπόν, το Legend of Grimrock -σαν ένα άλλο Amnesia (χωρίς τον υπερβολικό τρόμο και το υπερφυσικό)- προσφέρει ένα σκοτεινό και κλειστοφοβικό κόσμο, που καταβάλει τα συναισθήματα του παίκτη και του επιτρέπει να προχωράει με συνεχή δισταγμό αυτό το ένα βήμα παρακάτω.
{PAGE_BREAK}
Ο λαβύρινθος που δακρύζει – Τεχνικός τομέας
Στην παραπάνω ατμόσφαιρα βοηθάει και ο τεχνικός τομέας του τίτλου, ο οποίος είναι ιδιαίτερα καλοδουλεμένος για μικρή, ανεξάρτητη δημιουργία. Βασικό στοιχείο της ατμόσφαιρας, πάντως, είναι σίγουρα ο ήχος. Γνωρίζοντας πως πρόκειται για μια μοναχική εμπειρία, οι δημιουργοί ορθώς αποφάσισαν να μην υπάρχει μουσική στο παιχνίδι (πλην της εισαγωγής) έτσι ώστε να ενισχύσουν το “immersion” του παίκτη. Ο αέρας που φυσάει μέσα στα τούνελ, το νερό που στάζει από τους βράχους και ο ήχος του πυρσού, θα είναι η μόνη συντροφιά σας μέσα στη φυλακή του -πέρα από την πληθώρα εχθρών που παραμονεύει σε κάθε σας βήμα. Και τι εχθροί είναι αυτοί! Εντυπωσιακοί σε μέγεθος, υπέροχοι και πλούσιοι σε σχεδιασμό, πολύ όμορφοι σε animation, αποτελούν το κερασάκι στην τούρτα του οπτικού τομέα του τίτλου.
Οι περιοχές που θα κινηθείτε, από την άλλη, είναι μάλλον το βασικό αρνητικό του τίτλου. Σχετικά φτωχές σε ανάλυση και λεπτομέρεια, επαναλαμβάνονται συνεχώς σε όλους τους διαδρόμους και τα επίπεδα, με λίγες αλλαγές στο direction. Σύμφωνοι, δουλεύει θετικά στο ρεαλισμό του τίτλου, μιας και υποτίθεται ότι βρισκόμαστε μέσα σε λαβύρινθο, αλλά από την άλλη θα θέλαμε λίγη περισσότερη ποικιλία στα επίπεδα. Οι λεπτομέρειες σε ορισμένα δωμάτια είναι όμορφες αλλά όχι αρκετές. Το θετικό είναι πως οι δημιουργοί ετοιμάζονται να προσφέρουν δωρεάν έναν editor, ο οποίος θα επιτρέψει στη modding community να οργιάσει (ήδη έχουν ακουστεί φήμες για mod/ remake κλασσικών τίτλων!).
Απλό στο μάτι, μεγάλο στο… – Gameplay
Καλό RPG, βέβαια, δεν γίνεται δίχως καλό gameplay, μιας και αποτελεί το σκεύος επάνω στο οποίο “μαγειρεύεται” όλη η συνταγή. Και αν δεν είναι από καλά υλικά και σταθερό θεμέλιο, oi πιθανότητες για αποτυχία είναι επικίνδυνα υψηλές. Ευτυχώς και εδώ το LoG δίνει μαθήματα νοσταλγίας και τεχνικής. Θα μπορείτε να φτιάξετε εξ ολοκλήρου τo χαρακτήρα και την ομάδα σας από το μηδέν. Επιλέγοντας ανάμεσα στις κλασσικές classes Warrior, Rogue και Mage, και διαλέγοντας races από Humans, Insectoids, Minotaurs και Lizards, μπορείτε να τους αναπτύξετε όπως επιθυμείτε, να φτιάξετε τον εξοπλισμό τους και όλα τα abilities και attributes τους.
Level cap στο παιχνίδι δεν υπάρχει (τερματίζουν όμως τα attributes σε ένα ποσό) οπότε μπορείτε να πειραματιστείτε αρκετά μαζί τους. Και θα πειραματιστείτε πολλές φορές, και θα ξεκινήσετε ξανά από την αρχή και θα ξαναπροσπαθήσετε μέχρι να βρείτε το στυλ και τον τρόπο που σας ταιριάζει. Ένας Rogue με έφεση στα ranged weapons ακούγεται υπέροχο, αλλά αλήθεια, σκεφτήκατε πως τα βέλη μάλλον σπανίζουν όταν είστε θαμμένοι 1000 μέτρα κάτω από τη γη;
Το LoG δεν χαρίζει κάστανα λοιπόν, και τα αντικείμενα που θα βρίσκετε είναι λίγα, συχνά κρυμμένα, και θα πρέπει να ζυγίζετε τις προμήθειές σας συνεχώς. Ξεμείνατε από φαγητό; Μάλλον θα πεθάνετε. Έσβησε ο τελευταίος πυρσός σας; Ετοιμαστείτε για σκουντούφλημα στο απόλυτο σκοτάδι. Potions; Μάζεψε βότανα, άλεσέ τα, ανάμειξέ τα και φτιάξε. Χάρτης; Ε, ναι, υπάρχει ένας που γεμίζει όταν προχωράτε, έτσι ώστε να βοηθήσει τους νεότερους, αλλά μην αγχώνεστε, για μια γνήσια εμπειρία υπάρχει η δυνατότητα να τον απενεργοποιήσετε και να παίξετε με χαρτί και μολύβι όπως παλιά. Απλοί, λιτοί και ρεαλιστικοί μηχανισμοί, που έχουν εξαφανιστεί στη σημερινή εποχή, αλλά προκαλούν ρίγη σε όλους τους οπαδούς των pen&paper RPGs.
Το σύστημα μάχης από την άλλη, είναι πάρα πολύ πιθανό να ξενίσει τους νεότερους παίκτες, καθώς οι δημιουργοί αποφάσισαν να μην το περάσουν στη νέα εποχή και να μείνει γνήσιος φόρος τιμής των παλιών παιχνιδιών. Στο κάτω δεξί μέρος της οθόνης θα βλέπετε τα statistics και τα όπλα των χαρακτήρων. Πατώντας κλικ επάνω στο καθένα, ο εκάστοτε χαρακτήρας επιτίθεται στον αντίπαλο που είναι μπροστά του. Αν θέλετε να εκτελέσετε κάποιο ξόρκι, θα πρέπει να βρείτε διάφορα runes μέσα στο λαβύρινθο, να τα συνδυάσετε και μόνο τότε θα μάθετε κάτι καινούριο. Η δε κίνηση, γίνεται σαν να είστε σε κουτιά και προχωράτε κουτί-κουτί, με αποτέλεσμα κάθε γωνιά να κρύβει και κάτι. Όλα αυτά πάντοτε σε πραγματικό χρόνο και με ένα cooldown, οπότε, απαιτείται σωστός υπολογισμός του πότε και ποιος και πώς θα επιτεθεί, αλλιώς οι πιθανότητες να πεθάνετε είναι πάρα πολύ υψηλές.
Εκεί που το παιχνίδι πραγματικά εντυπωσιάζει είναι στους γρίφους και τα puzzles του, που είναι ορισμένες φορές τέτοιας δυσκολίας και πολυπλοκότητας, που είχαμε να δούμε από τη δεκαετία του ’90 σε . Διακόπτες με πόρτες, κρυφά περάσματα, ατελείωτα e tiles, τηλεμεταφορών, θανάσιμες παγίδες, doors και πολλά άλλα είναι μόνο μια μικρή εικόνα από την πλούσια λίστα ιδεών των δημιουργών. Η δυσκολία είναι αρκετά υψηλή και το ότι θα κολλήσετε σε αρκετά σημεία είναι δεδομένο. Με επιμονή, όμως, και σωστό μεθοδικό ψάξιμο, είναι βέβαιο πως θα καταφέρετε να προχωρήσετε, και το παιχνίδι θα σας επιβραβεύει για τα μυστικά που βρίσκεται με εναλλακτικές διαδρομές, περιεχόμενο και αντικείμενα, , μυστικό χαρακτήρα και πολλά άλλα καλούδια.
Επιλογος
Η ενασχόλησή μας με το Legend of Grimrock κράτησε γύρω στις 14 ώρες για ένα απλό play (run) through, δίχως να ανακαλύψουμε πολλά από τα μυστικά του τίτλου. 14 ώρες στις οποίες βρεθήκαμε έρμαιο των αναμνήσεων και των συναισθημάτων μας. Πρόκειται για έναν τίτλο που εξυμνεί μια πιο αγνή εποχή για το gaming, με μια πιο περίπλοκη και σύνθετη εμπειρία για τον παίκτη. Με μια ατμόσφαιρα που τσακίζει κόκκαλα, εθιστικό gameplay και αχαρτογράφητη εξερεύνηση σε μάχες και γρίφους, αποτελεί έναν τίτλο που θα συγκινήσει τους παλαιότερους και θα μαγέψει τους νεότερους.
Εμείς, απλά, τώρα ελπίζουμε στο φαινόμενο της χιονοστιβάδας, καθώς αν κρίνουμε από τις εξαιρετικές πωλήσεις του τίτλου, υπάρχει μεγάλη αγορά για πιο σύνθετα RPGs. Μήπως τελικά, τα dungeon crawlers είναι και αυτά σαν τα adventures; “They’re not dead, they’re undead”;
Αλέξανδρος Μιχαλιτσιάνος
Minimum system requirements:
OS: Windows XP Service Pack 3
Processor: Dual Core 2GHz Intel or 2.8GHz AMD
Memory: 2GB
Graphics: ATI Radeon X1600 or NVIDIA GeForce 7600 or better (512MB graphics memory or more. Shader Model 3.0 needs to be supported).
Minimum supported resolutions 1280×720 and 1024×768.
DirectX 9.0c
Disk Space: 1GB