Ένας αξιόλογος διεκδικητής του τίτλου
Το Dead or Alive 5 είναι το δεύτερο παιχνίδι της σειράς μετά το Dead or Alive Dimension για 3DS, στο οποίο δεν συμμετείχε ο Tomonobu Itagaki. Ευτυχώς, αυτή η απουσία δεν είχε αρνητικό αντίκτυπο στο τελικό αποτέλεσμα. Κάθε άλλο, μιας και το Dead or Alive 5 είναι το καλύτερο παιχνίδι της σειράς. Το DoA5 είναι σίγουρο ότι θα ικανοποιήσει απόλυτα τους φίλους του franchise της Tecmo, αν και η έλλειψη φιλοδοξίας, μαζί με ορισμένα αμφιλεγόμενα χαρακτηριστικά, εμποδίζουν το νέο τίτλο της σειράς να πλησιάσει την κορυφή.
Το Story mode
Το Dead or Alive 5 διαθέτει story mode με σαφώς ανώτερο επίπεδο παραγωγής σε σχέση με οτιδήποτε άλλο έχουμε δει σε fighting παιχνίδι. Το story mode διαρκεί περίπου τέσσερις ωρές, αλλά μεγάλη του αδυναμία είναι η μέτρια ιστορία και η αλλοπρόσαλη αφήγηση. Η ιστορία του Dead or Alive 5 δεν υστερεί σε σχέση με άλλες σειρές, αλλά δεν έχει το background για να υποστηρίξει το story mode όπως αυτό υλοποιείται στον παρόντα τίτλο. Το κακό είναι ότι δεν υπάρχει κλιμάκωση, εν μέρει διότι η αφήγηση των γεγονότων δε γίνεται με χρονολογική σειρά και παρεμβάλονται άσχετες σκηνές που χαλάνε τη ροή.
Το συνολικό αποτέλεμα παραμένει καλό, αλλά χάνεται μία μεγάλη ευκαιρία ώστε το DoA5 να φτάσει την κορυφή σε αυτό το τομέα. Το επίπεδο παραγωγής είναι καταπλητικό και τα γραφικά που χρησιμοποιούνται πραγματικά εντυπωσιάζουν ακόμα και σε σχέση με παιχνίδια άλλων ειδών. Πέρα από τον τεχνικό τομέα, το Dead or Alive 5 δίνει μαθήματα και στο πώς πρέπει να είναι το gameplay σε ένα τέτοιο mode. Δεν υπάρχουν απότομες αυξήσεις του βαθμού δυσκολίας, ενώ όλες οι μάχες έχουν έναν προαιρετικό, bonus στόχο. Οι στόχοι μάς προτρέπουν να χτυπήσουμε τους εχθρούς με συγκεκριμένο τρόπο ή συγκεκριμένες κινήσεις.
Αν επιτευχθούν οι στόχοι, κερδίζουμε το αντίστοιχο title. Με τους bonus στόχους ο παίκτης μαθαίνει τους μηχανισμούς του παιχνιδιού ομαλά, και αν οι ικανότητές του δεν του επιτρέπουν να πετύχει ένα στόχο, μπορεί απλά να συνεχίσει και να επιστρέψει αργότερα. Αρνητικό είναι το γεγονός ότι μέσα από τα menu δε μπορούμε να δούμε άμεσα σε ποιες από τις δοκιμασίες έχουμε αποτύχει.
Gameplay
Το νέο μέλος της σειράς διαθέτει 24 χαρακτήρες, ανάμεσα στους οποίους περιλαμβάνονται και τρεις μαχητές που έχουμε γνωρίσει από το Virtua Fighter. Όποιος έχει ξαναπαίξει παιχνίδι της σειράς, δεν θα δυσκολευτεί να προσαρμοστεί, μιας και η φιλοσοφία του DoA 5 παραμένει αναλλοίωτη. Τέσσερα βασικά πλήκτρα αναλογούν σε γροθιές, λακτίσματα, λαβές και άμυνα/ counters αντίστοιχα. Η έμφαση δίνεται για ακόμα μία φορά στα counters, ενώ ο άμεσος χειρισμός και η ομαλή ροή του gameplay παραμένουν τα σημαντικότερα στοιχεία του παιχνιδιού.
Σε πρώτη φάση είναι εύκολο για τον οποιοδήποτε να κάνει ορισμένα απλά combos, ενώ όσοι ψάξουν παραπάνω θα βρουν αρκετές ενδιαφέρουσες τεχνικές. Το νέο παιχνίδι της σειράς μπορεί να μην φτάνει σε βάθος άλλα fighting παιχνίδια της αγοράς, αλλά ο μέσος gamer δε θα έχει κανένα παράπονο. Μία σημαντική βελτίωση είναι τα hit effects που έχουν προστεθεί. Τώρα είναι πιο ξεκάθαρο οπτικά το πότε η επίθεσή μας βρίσκει στόχο και πότε αποκρούεται. Η βελτίωση είναι σημαντική και επιπλέον είναι καλύτερη και η αίσθηση της δύναμης των χτυπημάτων.
Νέο στοιχείο στο gameplay είναι τα Power Blows, κινήσεις απλές στην εκτέλεση, που ενεργοποιούνται μόνο αν έχουμε χάσει πάνω από το 50% της ενέργειάς μας. Οι κινήσεις αυτές απαιτούν να κρατήσουμε πατημένα τα πλήκτρα κατά την ενεργοποίηση για ένα μικρό χρονικό διάστημα, και όταν εξαποληθεί κάνει αρκετά μεγάλη ζημιά στον αντίπαλο με μία σειρά εντυπωσιακών χτυπημάτων. Λόγω του τρόπου εκτέλεσής τους, η ταχύτητα των Power Blows είναι αρκετά αργή βάση του ρυθμού του παιχνιδιού. Έτσι, ο αντίπαλος πρέπει να βρίσκεται μακριά και, ακόμα καλύτερα, πεσμένος ώστε να έχουμε αρκετό χρόνο για να την προετοιμάσουμε.
Επιπλέον ο αντίπαλος (αν μιλάμε φυσικά για άνθρωπο και όχι για ΑΙ) έχει αρκετό χρόνο για να βρει τρόπο να την αποφύγει. Εν ολίγοις, παρά την καλή ιδέα, βρήκαμε τα Power Blows κάπως δύσχρηστα και μάλλον στοχεύουν περισσότερο στον εντυπωσιασμό παρά στην ουσία. Τέλος, ένα από τα χαρακτηριστικά της σειράς που επιστρέφουν είναι τα καταστρεφόμενα περιβάλλοντα, που είναι καλύτερα από ποτέ.
{PAGE_BREAK}
Όσον αφορά το gameplay έχουμε την ικανότητα να ρίξουμε τον αντίπαλο στα τείχη της πίστας ώστε να ακινητοποιηθεί για λίγο και να μας δοθεί η δυνατότητα να συνεχίσουμε με κάποιο combo. Συχνότερα το σπρώξιμο του αντιπάλου στα όρια της πίστας είναι αυτοσκοπός, μιας και συχνά παθαίνει "εύκολο" damage από εκρήξεις και άλλα στοιχεία των επιπέδων. Σχεδιαστικά τα επίπεδα δεν μπορούν να πλησιάσουν το Soul Calibur V και δεν προσφέρεται το ίδιο βάθος επιλογών εξαιτίας της διαμόρφωσης των επιπέδων. Ακόμα και σε αυτή τη περίπτωση, όμως, η αξιοποίηση των επιπέδων από το gameplay είναι αρκετά καλή.
Ένα ακόμα σημά κατατεθέν της σειράς Dead or Alive είναι τα counters, και το Dead or Alive 5 δεν αλλάζει κάτι σε αυτό τον τομέα. Υπό κανονικές συνθήκες -ανάλογα με το είδος της επίθεσης (high, low, medium punch, medium kick)- υπάρχουν τέσσερα διαφορετικά commands, τα οποία χρησιμοποιούν ένα πλήκτρο και την αντίστοιχη κατευθύνση και μας επιτρέπουν να αποκρούσουμε μία επίθεση και να αντεπιτεθούμε. Για κάποιους χαρακτήρες τα counters είναι ευκολότερα, μιας και μπορούν να χρησιμοποιήσουν κινήσεις που είναι κατάλληλες για την απόκρουση δύο διαφορετικών ειδών χτυπημάτων.
Αν υποθέσουμε ότι μαντεύουμε σωστά το είδων των εχθρικών επιθέσεων, το timing που χρειάζεται για να πετύχουμε το counter δεν είναι πρόβλημα, αν και έχουμε την αίσθηση πως τα πράγματα είναι λίγο δυσκολότερα σε σχέση με τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς, γεγονός σίγουρα θετικό. Counter μπορούμε να κάνουμε ακόμα και όταν ο χαρακτήρας μας είναι ακινητοποιημένος (stun) από άλλο χτύπημα και επιπλέον με τη χρήση των counter μπορούμε να διακόψουμε ακόμα και τη ροή ενός combo ενώ ήδη έχουμε δεχθεί κάποια χτυπήματα.
Στην τελευταία περίπτωση βρήκαμε το timing των counters πιο δύσκολο. Ο τρόπος που χρησιμοποιεί η σειρά Dead or Alive το μηχανισμό των counters, μας κάνει να έχουμε ορισμένες ενστάσεις. Ουσιαστικά, το παιχνίδι επιβραβεύει σε μεγαλύτερο βαθμό αυτόν που θα μάθει να χρησιμοποιεί σωστά τα counter από όσους κάθησουν να μάθουν τα combos.
Επιπλέον, τη στιγμή που σε σχεδόν όλα τα fighting παιχνίδια το βασικότερο κομμάτι του gameplay εστιάζει στο να ξεγελάσεις τον αντίπαλο, ώστα να βρεις κάποιο "άνοιγμα" και να κάνεις damage με μία σειρά χτυπημάτων, αυτό δεν φαίνεται τόσο σπουδαίο τη στιγμή που ο αμυνόμενος θεωρητικά μπορεί να σταματήσει σχεδόν τα πάντα με counter. Σε κάθε περίπτωση, αυτό είναι από τα στοιχεία που δίνουν προσωπικότητα στη σειρά και τη βοηθούν να αποκτήσει αυτό το ρυθμό που συχνά θυμίζει χορογραφία σε ταινία πολεμικών τεχνών.
Αν και πιστεύουμε ότι ο περιορισμός της χρήσης των counters θα προσέφερε βαθύτερο gameplay στη σειρά, μιλάμε για ένα στοιχείο που της αποδίδει προσωπικότητα και είναι αρεστό στους οπαδούς του DoA.
Το Tag Team
Στο πέμπτο παιχνίδι της σειράς επιστρέφει και το Tag Team, όπου επιλέγουμε δύο χαρακτήρες και τους εναλλάσουμε κατά τη διάρκεια της μάχης. Αν και το Tag δεν είναι τόσο εκλεπτισμένο όσο το αντίστοιχο του Tekken Tag Tournament 2 -μιας και εδώ το gameplay δεν έχει στηθεί γύρω από αυτό το χαρακτηριστικό- το αποτέλεσμα είναι πολύ καλό. Η απλή λαβή μεταμορφώνεται σε Tag Throw, κατά τη διάρκεια του οποίου εναλλάσεται ο ενεργός χαρακτήρας, μπορούμε να αλλάξουμε χαρακτήρα κατά τη διάρκεια κάποιου combo, ενώ υπάρχει και η "Tag" εκδοχή του Power Blow.
Εδώ, όταν τελειώσει η ενέργεια του ενός χαρακτήρα, μπαίνει στον αγωνιστικό χώρο ο δεύτερος, οπότε δεν υπάρχει το ρίσκο και οι λεπτές στρατηγικές επιλογές που υπάρχουν σε άλλους Tag τίτλους. Σε κάθε περίπτωση, το Tag είναι άκρως διασκεδαστικό και προσθέτει αρκετά πράγματα στο τελικό σύνολο.
{PAGE_BREAK}
Offline και online modes
Πέρα από το story mode, το Dead or Alive 5 περιέχει Arcade mode, Versus mode, Time Attack, Survival και Training mode. Τα τρία πρώτα μάς επιτρέπουν να παιξούμε Solo ή σε Tag Team, ενώ το Training mode είναι πολύ βελτιωμένο και μας επιτρέπει να δοκιμάσουμε τις ικανότητες μας στα combos των χαρακτήρων. Το online περιλαμβάνει ranked matches και lobby 16 ατόμων, αλλά δε μπορέσαμε να το δοκιμάσουμε στην πράξη διότι για την παρουσίαστη αυτή παραλάβαμε τελικό κώδικα του παιχνιδιού για debug PS3, το οποίο δε μπορεί να συνδεθεί στο PSN.
Ο τεχνικός τομέας
Τεχνικά, το Dead or Alive 5 είναι εξαιρετικό και βρίσκεται στην κορυφή μαζί με το Soul Calibur V, σε σχέση με το οποίο υπερέχει τεχνολογικά αλλά υστερεί από πλευράς art direction. Τα μοντέλα των χαρακτήρων είναι καλύτερα από ποτέ και έχουν πιο ρεαλιστικό σχεδιασμό, αλλά το animation δεν είναι το ίδιο βελτιωμένο. Τα καταστρεφόμενα περιβάλλοντα είναι και αυτά σαφώς αναβαθμισμένα και αρκετά εντυπωσιακά. Επίσης, έχει προστεθεί η κάμερα "action", που κάνει τη δράση ακόμα πιο όμορφη.
Ωστόσο, γρήγορα επιστρέψαμε στην παραδοσιακή κάμερα, την οποία βρήκαμε πολύ βολικότερη μιας και μπορούσαμε να υπολογίσουμε ευκολότερα τις αποστάσεις. Αξίζει να σημειώσουμε ότι το fan service δε θα μπορούσε να λείπει από ένα παιχνίδι Dead or Alive, αν και οι πλεον αποκαλυπτικότερες στολές προσφέρονται μέσω DLC. Τέλος, για όσους πιθανόν ενδιαφέρονται, δεν υπάρχουν δυνατότητες παραμετροποίησης των στολών των μαχητών. Όσον αφορά τον ηχητικό τομέα, δεν υπάρχει κάτι αξιοσημείωτο.
Συμπεράσματα
Το Dead or Alive 5 επιστρέφει μετά από πολλά χρόνια και αποτελεί την καλύτερη στιγμή της σειράς. Καλό story mode, challenges που εκπαιδεύουν τους παίκτες στους μηχανισμούς της σειράς, γρήγορο και διασκεδιαστικό gameplay, Solo ή Tag mode. Τα offline modes είναι επαρκή και έχουν σαν αιχμή του δόρατος το story mode, η ποιότητα του οποίου επηρεάζεται αρνητικά από τη μέτρια ιστορία και την επίσης μετριότατη αφήγησή της. Ωστόσο, το gameplay του DoA 5 είναι διασκεδαστικότατο και έχει σαν δυνατά σημεία τον άμεσο χειρισμό και την ομαλή ροή των μαχών.
Στον αντίποδα, μετά από 7 χρόνια απουσίας θα περιμέναμε περισσότερες βελτιώσεις το gameplay, το οποίο αρκετές φορές επικεντρώνεται στον εντυπωσιασμό και όχι στην ουσία. Το Dead or Alive 5 δεν αποτελεί κάποιο εξελικτικό βήμα, ούτε είναι ιδιαίτερα φιλόδοξο, αλλά είναι ένα πολύ καλό παιχνίδι το οποίο προτείνεται σε όλους τους φίλους των fighting παιχνιδιών, εκτός ίσως από τους πολύ σκληροπυρηνικούς οπαδούς του είδους και άλλων σειρών εξαιτίας κάποιων ιδιοτροπιών της σειράς.
Νίκος Καβακλής