Groundhog Monday…
«Πολλοί άνθρωποι εύχονται να είχαν την ευκαιρία να γυρίσουν το χρόνο πίσω και να αλλάξουν τις επιλογές τους. Τι γίνεται όμως όταν το άτομο που του δίνεται η ευκαιρία αυτή, είναι ένας κοινωνιοπαθής, κλεπτομανής άχρηστος;» Αυτό αναρωτιέται ο αόριστος αφηγητής στο εισαγωγικό βίντεο του Randal’s Monday, του νέου point and click adventure της Daedalic Entertainment και της ισπανικής Nexus Game Studios, αμέσως πριν βρεθούμε στο παρακμιακό μπαρ που τα πίνει ο προαναφερθείς «άχρηστος», ονόματι Randal.
Εκεί λοιπόν, ο πρωταγωνιστής μας γιορτάζει τον αρραβώνα των καλύτερών του φίλων, και μετά από αρκετές μπύρες καταλήγει να ξυπνά την επόμενη μέρα με hangover. Μόνο τυχαία δεν είναι όμως αυτή η μέρα, και κάπως έτσι ξεκινά η περιπέτειά του, καθώς μετά από ένα λάθος του, είναι καταδικασμένος να ξαναζεί την ίδια Δευτέρα μέχρι να διορθώσει την κατάσταση.
Κάπου εδώ είναι και που αποκτά ξεχωριστό ενδιαφέρον η υπόθεση, η οποία σαν άλλο Groundhog Day, μας βάζει να ξαναζούμε την ίδια μέρα, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει πως θα ξαναζούμε και τα ίδια γεγονότα ή με την ίδια σειρά. Ως κλασικό point and click adventure παιχνίδι, μας επιτρέπεται να αλληλεπιδρούμε με το περιβάλλον και τους χαρακτήρες, να συλλέξουμε αντικείμενα και να λύσουμε παζλ και γρίφους.
Κάθε κεφάλαιο είναι και μια ξεχωριστή μέρα, αλλά στη μετάβαση κάθε φορά, κάποια πράγματα παραμένουν ίδια, αλλά κάποια άλλα έχουν αλλάξει. Για παράδειγμα, το inventory παραμένει ενημερωμένο, κάποια αντικείμενα και στοιχεία παραμένουν «πειραγμένα» και πάει λέγοντας. Ένα ενδιαφέρον λοιπόν adventure σκηνικό, το οποίο ενισχύεται από ένα απλό και λειτουργικό gameplay, και όμορφα, ζωγραφισμένα στο χέρι καρτουνίστικα γραφικά, τα οποία θυμίζουν σειρές όπως το Family Guy.
Τι είναι όμως αυτό που προσδίδει ιδιαίτερη ταυτότητα στο πόνημα της Daedalic και καλεί τους παίκτες να του δώσουν μια ματιά παραπάνω; Τίποτα λιγότερο από την πλημμύρα ποπ κουλτούρας σε κάθε πτυχή και κάθε γωνία του τίτλου. Από βιντεοπαιχνίδια, ταινίες, μέχρι μουσική, ειδήσεις, η σύγχρονη ποπ κουλτούρα είναι διάχυτη κυριολεκτικά παντού.
Από τα Star Wars, LOTR, Blade Runner, Ghostbusters, Dead Poets Society, Game of Thrones, τον θρυλικό “Dude” Big Lebowski, μέχρι τα Half Life, Portal, Nintendo Gameboy, Zelda, και μέχρι τους κλασικούς γονείς που λένε ότι τα πολλά βιντεοπαιχνίδια κάνουν κακό ή και το ψαρωτικό e-mail που έκανε την εμφάνισή του στο inbox μας τα προηγούμενα χρόνια, με τον… διαβόητο Αφρικανό πρίγκηπα που ζητάει τον λογαριασμό μας για να μας χαρίσει κάποια εκατομμύρια αν τον βοηθήσουμε. Οι αναφορές είναι πραγματικά πολλές, και είναι παντού στους διαλόγους, στο περιβάλλον, στα αντικείμενα, στους χαρακτήρες.
Τα παραπάνω συνθέτουν ένα ενδιαφέρον, γνώριμο και ελκυστικό σκηνικό προς εξερεύνηση, ειδικά για τους γνώστες του αντικειμένου. Επικεντρώνοντας βέβαια προς την καθαρά gaming πλευρά του θέματος, οφείλουμε να ομολογήσουμε πως οι αναφορές αυτές συχνά δεν «κλείνουν το μάτι» έξυπνα στους οπαδούς, αλλά λόγω της τεράστιας ποσότητας υλικού, απλά βρίσκονται εκεί, σχεδόν… άγαρμπα πεταμένες κάπου στο background ή τον διάλογο, ίσα για να υπάρχουν.
Μπορεί, για παράδειγμα, σε ένα μαγαζί μεταχειρισμένων να βλέπουμε στο βάθος μάσκες stormtroopers, ένα Buster Sword και άλλα παρόμοια, ή κορνίζες από γνωστές ταινίες κλπ. Υπάρχουν φυσικά και στιγμές όπου η χρήση ποπ κουλτούρας ανακατεύεται επιτυχώς με την αφήγηση και το σενάριο, όπου και πραγματικά χαρίζει στιγμές γέλιου στους παίκτες. Μιλώντας για χιούμορ, πρόκειται για ένα σημαντικό συστατικό, το οποίο δυστυχώς άλλες φορές λειτουργεί, άλλες όχι και τόσο.
Μας δόθηκε συχνά η εντύπωση ότι δεν πρόκειται για πηγαίο, σπαρταριστό χιούμορ, αλλά για διαλόγους και σκηνικά που περισσότερο προσπαθούν να είναι αστεία, παρά είναι. Αξίζει να αναφερθεί πως στα φωνητικά του κεντρικού πρωταγωνιστή βρίσκεται ο Jeff Anderson, γνωστός περισσότερο από τη δουλειά του ως “Randal” στην ταινία “Clerks”, ενώ τη φωνή του δανείζει ακόμη και ο ηθοποιός του Geralt of Rivia. Οι ηθοποιοί σε γενικές γραμμές κάνουν καλή δουλειά στην απόδοση των διαλόγων και δίνουν ενδιαφέρον στις συζητήσεις.
Τέλος, οφείλουμε να αναφέρουμε ένα νευραλγικό τομέα σε κάθε adventure παιχνίδι που σέβεται τον εαυτό του, και αυτός δεν είναι άλλος από την επίλυση γρίφων και παζλ. Εδώ μπορούμε να πούμε πως ενώ είδαμε και ευχάριστες δημιουργικές αναλαμπές, κάποια πράγματα χρίζουν βελτίωσης. Δεν ήταν λίγες οι φορές που βρήκαμε… καταλάθος λύση σε ένα παζλ που μας παίδεψε πάνω από μια ώρα, ενώ κάποια είναι πράγματι εκνευριστικά, κυρίως λόγω της έλλειψης λογικής πίσω από αυτά (π.χ. στο συνδυασμό αντικειμένων στο inventory). Είναι φυσικά και αυτά μέρος του παιχνιδιού, αλλά υπάρχουν σχεδιαστικές επιλογές που σίγουρα θα παιδέψουν ανούσια τους παίκτες και ελπίζουμε να διορθωθούν στην τελική έκδοση.
Αν ένα preview ή μια πρώτη ματιά μπορεί να δώσει θετική ή αρνητική άποψη για έναν τίτλο, φαίνεται από το αν μείναμε με την όρεξη για περισσότερο. Το Randal’s Monday, με βάση το ενδιαφέρον “αλα Groundhog Day” σενάριο και γαρνιτούρα την έντονη αναφορά σε pop culture και κάποια έξυπνα adventure στοιχεία, αποτελεί σίγουρα ένα τίτλο που θα θέλαμε να δούμε ολοκληρωμένο. Ελπίζουμε η Nexus να μπορέσει να υλοποιήσει με επιτυχία το όραμά της, και να παραδώσει έναν πραγματικά ξεχωριστό adventure τίτλο.