Ο Sackboy και η παρέα του σε νέες περιπέτειες.
Με την κυκλοφορία του πρώτου LittleBigPlanet το 2008 για το PS3, η Media Molecule μάς παρουσίασε τον αξιαγάπητο χαρακτήρα του Sackboy σε ένα παιχνίδι, το οποίο αν και δεν έφερε την επανάσταση στην κατηγορία των side scrolling platform adventures, κατάφερε ωστόσο να γοητεύσει το κοινό με την ιδιαίτερη παρουσίασή του και την αλληλεπίδραση του παίκτη με το χαρακτήρα και το περιβάλλον. Το μεγαλύτερο ατού του τίτλου, όμως, αποτέλεσε η δυνατότητα που έδινε στο χρήστη, μέσα από την πληθώρα των δημιουργικών εργαλείων που είχε στη διάθεσή του, να μπορεί να “χτίσει” το δικό του παιχνίδι και να σχεδιάσει τα δικά του επίπεδα, διαθέτοντάς τα ελεύθερα στην υπόλοιπη κοινότητα. Αν και δεν ήταν το πρώτο παιχνίδι που επιχείρησε να προσφέρει την απόλυτη ελευθερία δημιουργίας περιεχομένου και παρ’ όλες τις ατέλειες που είχε, ο κόσμος το αγκάλιασε και αποδέχτηκε απλόχερα αυτά που είχε να του προσφέρει ο τίτλος.
Μοιραία λοιπόν ήρθε η κυκλοφορία του LittleBigPlanet 2 πριν από τρία χρόνια περίπου, το οποίο με τη σειρά του αποδείχτηκε εξίσου δημοφιλές, προσφέροντας μεγαλύτερη ποικιλία στο gameplay και βελτιώνοντας ταυτόχρονα τα σημεία εκείνα που έχριζαν περισσότερης προσοχής, λειτουργώντας εν τέλει ως ένας απέραντος καμβάς για αποτύπωση κάθε ιδέας, φαντασίωσης και σκέψης, καταφέρνοντας έτσι να συνεχίσει την επιτυχημένη πορεία της σειράς. Με την ανακοίνωση της κυκλοφορίας του τρίτου μέρους των περιπετειών του Sackboy για τις οικιακές κονσόλες και την ανάπτυξη του τίτλου από διαφορετικό στούντιο αυτήν την φορά, υπήρξε εύλογα η απορία σε μεγάλη μερίδα του κοινού για το αν θα καταφέρει το πόνημα της Sumo Digital, σε ένα κομβικό σημείο για τη σειρά, να σταθεί αντάξιο στο ύψος των προηγούμενων κυκλοφοριών, πληρώντας τις βασικές προϋποθέσεις για τους λάτρεις του αγαπημένου franchise της Sony.
Όπως αναφέραμε και προηγουμένως, στο τιμόνι της ανάπτυξης του LittleBigPlannet 3 βρίσκεται η Sumo Digital – ένα βρετανικό στούντιο, το οποίο ειδικευόταν μέχρι πρωτίστως κυρίως στα ports – συνεπικουρούμενη και της βοήθειας της XDev Europe, υπό τη διακριτική “εποπτεία” της Media Molecule. Το παιχνίδι, πατώντας πάνω στην επιτυχημένη συνταγή των προκατόχων του, προσφέρει σε ένα γνώριμο περιτύλιγμα ό,τι αγαπήθηκε τόσο πολύ από τους φίλους της σειράς. Για τους νεοεισερχόμενους στον κόσμο του LittleBigPlanet να αναφέρουμε ότι κεντρικός ήρωας του παιχνιδιού είναι ο Sackboy, τον έλεγχο του οποίου και έχουμε. Στόχος μας είναι, χρησιμοποιώντας τα εργαλεία που δίνονται, να διασχίσουμε κάθε πίστα, αλληλεπιδρώντας ταυτόχρονα με το περιβάλλον και ολοκληρώνοντας εν τέλει τις αποστολές που ανατίθενται. Παράλληλα, κατά την περιπλάνηση μέσα σε κάθε πίστα, συλλέγουμε κοστούμια για το χαρακτήρα μας, διάφορα αυτοκόλλητα και διακοσμητικά -stickers & decorations όπως τα ονομάζει ο τίτλος- καθώς και αμέτρητα αντικείμενα που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στο Creation Mode, όπου δίνεται η δυνατότητα να κατασκευάσουμε τα δικά μας levels.
Τα modes που διαθέτει το LittleBigPlanet 3 -τα οποία επιλέγονται μέσω του, γνώριμου από τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς, χάρτινου Pod- είναι το Adventure, που αποτελεί το βασικό campaign του τίτλου, τα Popit Puzzles, τα οποία αποσκοπούν στο να σας εξοικειώσουν με τα παρεχόμενα εργαλεία, μαθαίνοντάς σας παράλληλα πώς μπορείτε να τα αξιοποιήσετε αποδοτικότερα, και, τέλος, το μενού του Community όπου μπορείτε να βρείτε επίπεδα που έχουν δημιουργηθεί από την κοινότητα. Εδώ αξίζει να σημειώσουμε ότι υπάρχουν διαθέσιμα όλα τα επίπεδα που έχουν δημιουργηθεί τόσο για το LittleBigPlanet όσο και για το LittleBigPlanet 2, γεγονός αν μη τι άλλο ευτυχές, αν αναλογιστεί κανείς την ποσότητα αλλά κυρίως και την ποιότητα πολλών community levels, μερικά από τα οποία δεν θα ήταν υπερβολή να πούμε ότι είναι καλύτερα ακόμα και από πολλά επίσημα level του franchise.
Επίσης, στο LittleBigPlannet 3 μπορούν να εισαχθούν κοστούμια και επίπεδα που είχαν αγοραστεί ως DLC από τα προηγούμενα δύο παιχνίδια. Παρόντας είναι και ο δικός σας πλανήτης όπου μπορείτε να σχεδιάσετε το δικό σας level και να πειραματιστείτε με τις δημιουργίες σας. Τέλος, θα πρέπει να αναφέρουμε ότι υποστηρίζεται συνεργατικό παιχνίδι μέχρι και τεσσάρων παικτών, είτε τοπικά, είτε μέσω του online περιβάλλοντος, με μια υλοποίηση η οποία έχει τη μορφή του drop-in / drop-out co-op, πράγμα που σημαίνει ότι δεν θα πρέπει να ανησυχείτε αν κάποιο μέλος από την παρέα σας ή από τους online φίλους σας αποφασίσει να αποχωρήσει από το παιχνίδι, καθώς μπορεί να το πράξει ανά πάσα στιγμή χωρίς να επηρεάσει την εξέλιξη και τη ροή των τεκταινόμενων επί της οθόνης.
Η ιστορία του τρίτου μέρους της σειράς διαδραματίζεται στον πλανήτη Bunkum, όπου ένας φαντασιόπληκτος και άμυαλος επιστήμονας, ονόματι Newton, στην προσπάθειά του να αποδείξει ότι πρόκειται για ιδιοφυία, απελευθερώνει τρείς διαβολικούς Titans, οι οποίοι θέτουν σε κίνδυνο το μέλλον του πλανήτη. Αποστολή του Sackboy, λοιπόν, είναι να κατατροπώσει τους Titans, επαναφέροντας ταυτόχρονα τη φαντασία και τη δημιουργικότητα στον Bunkum. Ωστόσο, ο ήρωας μας δεν είναι μόνος του στη νέα περιπέτειά του. Ένα από τα νέα στοιχεία του παιχνιδιού είναι το γεγονός ότι αυτή τη φορά ο Sackboy έχει και παρέα. Οι τρείς νέοι χαρακτήρες είναι o Swoop, ο OddSock και o Toggle. Κάθε χαρακτήρας έχει τις δικές του ξεχωριστές δυνάμεις και ικανότητες. Για παράδειγμα, ο OddSock μπορεί να κινείται ταχύτερα μέσα στις πίστες και να σκαρφαλώνει σε κάθετους τοίχους. Ο Toggle έχει την πολυτέλεια να εναλλάσσεται ανάλογα με την περίσταση μεταξύ του Big Toggle, ενός αργοκίνητου αλλά εξαιρετικά δυνατού χαρακτήρα και του Little Toggle, ενός μικροσκοπικού αλλά με μεγάλη αλτική ικανότητα χαρακτήρα, ο οποίος μπορεί επίσης να τρέχει και πάνω στο νερό. Ο Swoop, με τη σειρά του, είναι ένα πουλί, το οποίο λόγο της πτητικής του ικανότητας μπορεί να φτάσει σε επίπεδα που με τους προηγούμενους χαρακτήρες είναι απροσπέλαστα.
Μία ακόμα σημαντική προσθήκη είναι το Sackpocket, μέσω του οποίου έχετε πρόσβαση σε 5 διαφορετικά gadgets, τα οποία σας βοηθούν κατά τη διάρκεια της περιπλάνησής σας στον κόσμο του παιχνιδιού, προσθέτοντας συνάμα ποικιλία στους υπάρχοντες μηχανισμούς gameplay, με αποτέλεσμα να γίνεται περισσότερο ευχάριστο το backtracking που απαιτείται ορισμένες φορές για να φέρετε εις πέρας με απόλυτη επιτυχία τις αποστολές που σας ανατίθενται. Τα gadgets δεν είναι άμεσα διαθέσιμα από την αρχή αλλά ξεκλειδώνονται σταδιακά κατά τη διάρκεια του campaign με αποτέλεσμα την έμμεση προτροπή προς εξερεύνηση του hub από το οποίο επιλέγετε τα level, για να ανακαλύψετε νέα επίπεδα και μυστικά του παιχνιδιού. Η λίστα των gadgets περιλαμβάνει το Pumpinator, ένα εργαλείο που σας επιτρέπει να ρουφάτε ή να εκτοξεύετε αέρα, το Illuminator το οποίο λειτουργεί σαν ένας ιδιόμορφος φακός, το Bink Ball που σας βοηθάει ώστε να τηλεμεταφέρεστε σε δυσπρόσιτα μέρη, το Hook Hat το οποίο σας δίνει τη δυνατότητα να ανεβείτε πάνω σε rails και τέλος τα Boost Boots – ένα power-up που μοιάζει με double-jump – με τη χρήση των οποίων μπορείτε να φτάνετε σε περιοχές που δεν είναι διαφορετικά προσβάσιμες.
Κάθε gadget λειτουργεί σαν εργαλείο μέσα στα επίπεδα, έχοντας το καθένα τη δική του χρησιμότητα ανάλογα με την περίσταση, βοηθώντας παράλληλα και στην καλύτερη ανάδειξη του βελτιωμένου level design, το οποίο πλέον αποτελείται από 16 layers, εν αντιθέσει με τα 3 που υπήρχαν στις δύο προηγούμενες κυκλοφορίες. Έτσι, έχετε πλέον πρόσβαση σε ακόμα μεγαλύτερο βάθος μέσα στα levels, είτε μέσω των jump pads, είτε μέσω των grind rails, ωστόσο τις περισσότερες φορές το gameplay περιορίζεται στα τρία, εμπρόσθια γνώριμα layers. Η επιλογή αυτή των δημιουργών, παρ’ όλο που αποτελεί βελτίωση σε σχέση με τους προηγούμενους τίτλους, έγινε προφανώς για να μην περιπλέξει επικίνδυνα το gameplay, αποθαρρύνοντας ενδεχομένως το κοινό που δεν είχε κάποια πρότερη επαφή με τη σειρά, ακολουθώντας πιστά το σχέδιο της Media Molecule για ένα άμεσα προσβάσιμο τίτλο από ένα ευρύτερο κοινό.
Ένα επιπλέον στοιχείο -το οποίο αποτελεί και αυτό διευκόλυνση για τους λιγότερο εξοικειωμένους- είναι το Organisertron, ένα μενού μέσα από το οποίο μπορεί ο παίκτης να οργανώνει και να επιβλέπει τα κύρια και δευτερεύοντα quests, έτσι ώστε να αποφεύγεται η πρόκληση σύγχυσης και αποπροσανατολισμού κατά τη διάρκεια μιας αποστολής. Η ιστορία αν και απλοϊκή – εξάλλου είναι φανερό ότι απευθύνεται σε μικρότερες ηλικίες – αποδίδεται εξαιρετικά, με κυριότερους πυλώνες την πολύ καλή σκηνοθεσία και παρουσίασή της -στοιχεία γνώριμα και από τους προηγούμενους τίτλους της σειράς- καθώς και του υψηλού επιπέδου voice acting, το οποίο είναι πλέον παρόν καθ’ όλη τη διάρκεια του παιχνιδιού και όχι μόνο κατά τη διάρκεια των cut scenes. Ένα πολύ δυνατό cast ηθοποιών δάνεισε τις φωνές του στους χαρακτήρες του τίτλου, μεταξύ των οποίων είναι ο Βρετανός ηθοποιός Hugh Laurie (House M.D.), ο οποίος υποδύεται τον Newton, ενώ πλαισιώνεται και από διάφορους άλλους ταλαντούχους ερμηνευτές. Ανάμεσα σε αυτούς είναι ο Peter Serafinowicz (Shaun of the Dead), Simon Greenall (Alan Partridge, Wimbledon), Nolan North (Uncharted series, Middle-Earth: Shadow of Mordor) και Tara Strong (My Little Pony: Friendship is Magic, The Fairly OddParents), ενώ στο ρόλο του Narrator (αφηγητή) επιστρέφει φυσικά ο χαρισματικός Stephen Fry.
Το παράπονο που αποκομίσαμε με την ενασχόληση μας με το Adventure mode και το μεγαλύτερο αρνητικό που μπορούμε να καταλογίσουμε στον τίτλο κατά την γνώμη μας είναι η σύντομη διάρκειά του -περίπου 6 ώρες- η οποία είναι αισθητά μικρότερη από αυτήν των προηγούμενων παιχνιδιών. Ενώ υπάρχει η προσθήκη τριών νέων χαρακτήρων, αυτοί δεν αξιοποιούνται όπως θα έπρεπε, με αποτέλεσμα η παρουσία τους μέσα στο παιχνίδι να είναι ελάχιστη, καθώς δεν υπάρχει η δυνατότητα εναλλαγής χαρακτήρα κατά το δοκούν, χαρακτηριστικό που θα μπορούσε να εμπλουτίσει ακόμα περισσότερο το level design. Τέλος, η δυσκολία δείχνει ότι έχει μειωθεί αισθητά, με τους γρίφους να είναι ιδιαίτερα απλοϊκοί, κάνοντας το παιχνίδι πιο προσιτό κυρίως στις μικρότερες ηλικίες. Ωστόσο, διάφορα έξυπνα puzzles, η ατμόσφαιρα σε μερικές πίστες και η μουσική υπόκρουση προσπαθούν να κρατήσουν την ισορροπία ώστε το παιχνίδι μην απογοητεύσει τους “βετεράνους” της σειράς.
Ιδιαίτερη μνεία θα πρέπει να γίνει στο Creation mode. Με τις προσθήκες που αναφέραμε παραπάνω και με τα νέα στοιχεία που έχουν εισαχθεί στους gameplay μηχανισμούς του τίτλου, η δημιουργία επιπέδων είναι ίσως ό,τι καλύτερο έχει να προσφέρει το franchise μέχρι σήμερα, με ένα σύνολο 250 διαθέσιμων εργαλείων, εκ των οποίων τα 70 είναι εντελώς νέα και 39 πλήρως ανασχεδιασμένα και βελτιωμένα. Έγκειται λοιπόν στη φαντασία του παίκτη, πλέον, η εκμετάλλευση των παραπάνω και σε αυτόν τον τομέα βοηθάει στο μέγιστο βαθμό η παρουσία των πολύ αναλυτικών tutorials, μέσω των οποίων εξηγούνται αναλυτικά όλα τα παρεχόμενα εργαλεία.
Ο τεχνικός τομέας του τρίτου μέρους της σειράς χρησιμοποιεί τη μηχανή γραφικών και φυσικής που δημιούργησε η Media Molecule αλλά παρ’ όλο το HD ρετουσάρισμα που έχει δεχθεί -ιδιαίτερα στα textures και στους φωτισμούς- ώστε ο τίτλος να απεικονίζεται με απόλυτη καθαρότητα και απροβλημάτιστα σε ανάλυση 1080p στα 30 frames, έχει αρχίσει να δείχνει την ηλικία της και σίγουρα το αποτέλεσμα που παρουσιάζεται εν τέλει στις οθόνες μας δεν συνάδει με τις δυνατότητες του PS4. Αλγεινή εντύπωση αφήνουν και τα αδικαιολογήτως μεγαλύτερης χρονικής διάρκειας loading screens σε σχέση με ό,τι μας είχε συνηθίσει μέχρι σήμερα η σειρά. Είναι προφανές ότι οι παράγοντες που συνετέλεσαν σε αυτήν την επιλογή είναι αφενός η ταυτόχρονη κυκλοφορία του παιχνιδιού και στο PS3 και αφετέρου ο διαφαινόμενος σύντομος κύκλος ανάπτυξής του, καθώς προφανώς η Sony έπρεπε να γεμίσει το κενό στο ημερολόγιό της για το 2014 με ένα ακόμα exclusive. Στον ηχητικό τομέα ευτυχώς τα πράγματα είναι καλύτερα, με τα γνώριμα ηχητικά εφέ να έχουν υποστεί βελτίωση αλλά με τον πρωταγωνιστικό ρόλο δικαίως να τον κλέβει το εξαιρετικό voice acting, όπως προείπαμε άλλωστε, αποτελούμενο από ένα μεγάλο και ιδιαίτερο cast ηθοποιών. Καλές επιλογές έχουν γίνει και στην επιλογή των μουσικών κομματιών που πλαισιώνουν τις περιπέτειες του Sackboy και της παρέας του, με κομμάτια από rock n’ roll των 60s έως ρώσικα παραδοσιακά εμβατήρια.
Κάπως έτσι, μαζεύοντας τις σκέψεις μας για το δρόμο που θα πρέπει να ακολουθήσει το franchise από εδώ και πέρα και συνοψίζοντας όλα τα παραπάνω, μπορούμε να εξάγουμε το συμπέρασμα ότι έχουμε να κάνουμε με έναν ακόμη όμορφο και καλογυαλισμένο LittleBigPlanet τίτλο, στον οποίο όμως -κατά τη διάρκεια της ενασχόλησής μας με αυτόν και παρ’ όλες τις νέες προσθήκες και βελτιώσεις που πραγματοποίησε και εισήγαγε η Sumo Digital- υπάρχει διάχυτη η εντύπωση ότι δεν είναι εν τέλει το μεγάλο βήμα που θα περίμενε κανείς για τη σειρά. Πατώντας πάνω στην αρχική συνταγή platforming των προηγούμενων τίτλων, περισσότερο μοιάζει με ένα σταθερό, ασφαλές και σίγουρο βήμα, παρά με κάτι εντελώς νέο και φρέσκο. Μπορεί ο εμπλουτισμός του gameplay με νέα στοιχεία και οι προσθήκες να είναι κάτι το θετικό, ωστόσο, εξαιτίας της περιορισμένης χρήσης και διάρκειας αυτών -σε συνδυασμό με το σύντομο campaign- δεν έρχεται το αποτέλεσμα που ίσως περίμενε κάποιος από το next-gen κεφάλαιο στο franchise, με αποτέλεσμα το σύνολο να αποδεικνύεται τελικά κατώτερο των προσδοκιών μας.
Ρεαλιστικά, όσοι αγάπησαν τη σειρά LittleBigPlanet και έχουν αφιερώσει χρόνο στις προηγούμενες κυκλοφορίες, είναι σίγουρο ότι θα μείνουν ικανοποιημένοι και θα περάσουν καλά και με το τρίτο μέρος. Αν δεν σας αποθαρρύνουν τα όσα αρνητικά αναφέρουμε για τον τίτλο στο κείμενο, ώστε να σας χαλάσουν τη διάθεση, τότε επενδύστε άφοβα και δεν θα βγείτε χαμένοι.
Το review βασίστηκε στην PS4 έκδοση του παιχνιδιού.