Take the Red Pill…
Τo στούντιο της Compile Heart, σε συνεργασία με την Idea Factory, έγιναν γνωστά στο ιαπωνικό gaming στερέωμα με τη JRPG σειρά Hyperdimension Neptunia. Ο λόγος που έγινε γνωστή η σειρά Neptunia, ήταν ότι προσέφερε οικείους JRPG μηχανισμούς, αλλά ταυτόχρονα και κάτι διαφορετικό. Το διαφορετικό μονοπάτι που ακολούθησαν τα παραπάνω στούντιο ήταν πως η ιστορία των τίτλων βασίζονταν στη σάτιρα, η οποία απέδιδε και παρουσίαζε τη μάχη των “Console Wars” αλλά και των εταιριών που βρίσκονται στο χώρο της ιαπωνικής gaming βιομηχανίας.
Από τη στιγμή που υπήρχε ο πυρήνας της σάτιρας στη βασική της σειρά, δεύτερος πυλώνας, ο οποίος δημιουργήθηκε αλλά και χρησιμοποιήθηκε και σε άλλα projects της Compile Heart, ήταν το χαρακτηριστικό της νουβέλας ώστε να πραγματοποιηθεί η αφήγηση, η οποία συνοδευόταν από γυναίκες πρωταγωνιστές (κάτι που έχουμε ξαναδεί στην ιαπωνική gaming βιομηχανία, με τους τίτλους της σειράς Atelier), ενώ μαζί με τα παραπάνω δεν μπορούσε να απουσιάζει και το δοκιμασμένο gameplay χαρακτηριστικό του turn-based συστήματος μάχης, το οποίο έρχεται με τις χαρακτηριστικές πινελιές της Compile Heart.
Ως εκ τούτου, είναι λογικό κάποια από τα προαναφερθέντα χαρακτηριστικά να αποτρέψουν ένα μέρος του κοινού από το να ασχοληθεί με τα projects αυτών των studios, αφού ίσως να μην αρέσκεται στις συγκεκριμένες -“ιδιαίτερες”- σχεδιαστικές επιλογές. Ωστόσο, οι ιδέες για την Compile Heart δεν σταμάτησαν στη σειρά Neptunia και στο τμήμα της σάτιρας, αφού υλοποίησε και παρέδωσε τίτλους όπως οι Mary Skelter, Dark Rose Valkyrie και διάφορους άλλους, οι οποίοι πρόσφεραν διαφορετικού είδους ιστορία, χαρακτήρες, αλλά και gameplay χαρακτηριστικά. Και έτσι φτάνουμε στην περίπτωση του Death end re;Quest, που αποτελεί ένα διαφορετικό και καινούργιο project για το ιαπωνικό στούντιο.
Η ιστορία του τίτλου που θα εξετάσουμε εδώ προβάλλει την πρωταγωνίστρια Shina, η οποία αντιμετωπίζει ένα τέρας πέρα από τις δυνάμεις της, με αποτέλεσμα να χάνει και το τέρας να την κατασπαράζει. Μετά από καιρό, η ηρωίδα μας εμφανίζεται σε ένα σπίτι χωρίς να έχει τις αναμνήσεις της. Οπότε, ξεκινά το ταξίδι της σε έναν άγνωστο κόσμο, με στόχο να τις ανακτήσει. Όμως, στην αρχή του ταξιδιού αυτού ακούει μια γνώριμη φωνή, η οποία προέρχεται από τον πραγματικό κόσμο. Σε αυτό το σημείο η Shina μαθαίνει πως είναι παγιδευμένη σε ένα παιχνίδι VRMMO, του οποίου οι servers έχουν πάψει να λειτουργούν, με αποτέλεσμα να υπάρχουν διάφορες βλάβες (bugs/ glitches) στο παιχνίδι.
Όπως συνηθίζουμε, δεν θα αναπτυχθούμε περισσότερο στο τμήμα της ιστορίας, ώστε να μην προκύψει κάποιο spoiler, ωστόσο θα σχολιάσουμε ορισμένα πράγματα για το σενάριο. Η ιστορία του Death end re;Quest είναι καλογραμμένη και παρουσιάζει ενδιαφέρον από τα πρώτα κιόλας λεπτά. Οι χαρακτήρες, αν και ξεκινούν στημένοι επάνω σε κλασικό anime ύφος, έχουν τη δική τους θεματική ενότητα, η οποία τους βοηθά να αναπτυχθούν σωστά μέσα από τα χιλιοειπωμένα κλισέ. Για παράδειγμα, η Shina είναι η ανοιχτόμυαλη και καλόκαρδη χαρακτήρας, η Lily είναι από τις ηρωίδες που βάζει τους άλλους πάνω από τον εαυτό της κ.ο.κ.
Εκτός των παραπάνω χαρακτηριστικών, για πρώτη φορά σε τίτλο της Compile Heart έχουμε σκοτεινό ύφος στο σενάριο, όπου παρουσιάζεται αίμα και βία. Αυτή η επιλογή οφείλεται στον σεναριογράφο του τίτλου, Makoto Kedouin, ο οποίος έχει αφήσει το στίγμα του μέσα από τη δημοφιλή Survival Horror σειρά Corpse Party. Το τμήμα της ιστορίας και της αφήγησης αποδίδεται με ύφος νουβέλας, με επιλογές κατά τη διάρκεια του εκάστοτε διαλόγου, οι οποίες ανάλογα του τι θα επιλέξουμε μπορεί να φέρουν ως κατάληξη της ιστορίας κάποιο “bad ending”. Τα bad endings, αν και σε περιπτώσεις προσφέρουν ορισμένα όμορφα Illustrations, τις περισσότερες φορές θα κουράσουν, αφού θα αναγκάσουν τον παίκτη να επιστρέψει σε προηγούμενο σημείο αποθήκευσης για να κάνει άλλες επιλογές. Αυτό ως αποτέλεσμα έχει να διακόπτεται η καλή ροή του σεναρίου.
Κλείνοντας με το τμήμα της ιστορίας, καλό είναι να ειπωθεί πως το Death en re;Quest παρέχει δύο γλώσσες αφήγησης -ιαπωνικά και αγγλικά- οι οποίες κινούνται εξίσου σε αξιοπρεπή επίπεδα. Το μουσικό τμήμα του παιχνιδιού επίσης είναι ικανοποιητικό, αφού μέσα από την ποικιλία του προσαρμόζεται στο κάθε γεγονός που προβάλλεται στην οθόνη. Τα dungeons και το σύστημα μάχης που θα βρείτε στο Death end re;Quest ακολουθούν το ύφος που έχουμε γνωρίσει στο παρελθόν από τους τίτλους της Compile Heart. Συγκεκριμένα, τα dungeons έχουν γραμμική δομή (που σημαίνει ότι κινούμαστε από περιοχή σε περιοχή ώστε να φτάσουμε στον εκάστοτε στόχο), με το καθένα να έχει τη θεματική ενότητα της ηρωίδας που θα στρατολογήσουμε. Στον χάρτη απεικονίζονται τα waypoints, αλλά και οι θησαυροί που βρήκαμε, ώστε να γνωρίζουμε τις διαδρομές που έχουμε εξερευνήσει.
Εδώ προκύπτει το μόνο παράπονό μας από το τμήμα των dungeons, το οποίο είναι πως οι περιοχές και τα dungeons που διατίθενται είναι ελάχιστα, με αποτέλεσμα να υπάρχει έντονο backtracking. Εξάλλου, μια ένδειξη που το προμηνύει αυτό είναι οι κλειδωμένες πόρτες σε κάθε dungeon, οι οποίες προδίδουν την αναπόφευκτη επιστροφή μας σε αυτά αργότερα. Στα dungeons, βεβαίως, περιπλανώνται οι εχθρικές μονάδες, που σημαίνει πως όταν πέσουμε επάνω τους, ξεκινά η μάχη εντός μιας συγκεκριμένη αρένας. Το σύστημα μάχης που έχει χρησιμοποιηθεί στο Death end re;Quest είναι μεν το παραδοσιακό turn-based σύστημα, που συνοδεύεται όμως από διάφορες ανανεώσεις. Η αρένα φιλοξενεί εχθρικές και φιλικές μονάδες, ενώ δεν απουσιάζουν διάφορα “bugs” και “glitches”, που απεικονίζονται στην αρένα ως μικροί, χρωματιστοί κύκλοι, που αν τους χρησιμοποιήσουμε παρέχουν πλεονεκτήματα ή μειονεκτήματα στην ομάδα μας.
Σε αυτό το σημείο καλό είναι να αναφέρουμε πως το Death end re;Quest κάνει χρήση του συστήματος μάχης που γνωρίσαμε στη σειρά Neptunia. Δηλαδή, όταν έρθει η σειρά μας, μπορούμε να κινηθούμε στο χώρο, χωρίς να υπάρχει χρονικό όριο, ουτώς ώστε να τοποθετηθούμε και να χτυπήσουμε μια ή περισσότερες εχθρικές μονάδες με έναν συνδυασμό κινήσεων. Εν ολίγοις, στη μάχη συμμετέχουν μέχρι τρεις ηρωίδες, με την κάθε μια να έχει τις χαρακτηριστικές της κινήσεις και ικανότητες που προκύπτουν από το όπλο της. Όταν έρθει η σειρά μας, έχουμε τη δυνατότητα να μετακινήσουμε την ηρωίδα μας και, πλέον, ως νέο χαρακτηριστικό, μπορούμε να δημιουργήσουμε επί τόπου ή εκ των προτέρων τρεις στο σύνολο συνδυαστικές επιθέσεις που θα εξαπολύσουμε στον εχθρό.
Συγκεκριμένα, όταν επιχειρήσουμε να επιτεθούμε στον εχθρό, επιλέγουμε την επιλογή command, η οποία ανοίγει ένα παράθυρο με όλες τις ικανότητες της ηρωίδας μας. Σε αυτό το σημείο καλούμαστε να επιλέξουμε και να τοποθετήσουμε στις τρεις διαθέσιμες υποδοχές τις τρεις ικανότητες που θα χρησιμοποιήσουμε. Για παράδειγμα, μπορούμε να κάνουμε έναν απλό συνδυασμό επίθεσης με τη χρήση της Attack Command. Οπότε, εκεί η χαρακτήρας μας θα επιτεθεί τρεις φορές, με απλή επίθεση. Μια ακόμη επιλογή είναι να ξεκινήσουμε το συνδυασμό μας με ένα μαγικό ενίσχυσης στατιστικού (buff) ξορκιού, και μετά να επιλέξουμε μαγικές επιθέσεις που θα έχουν ως στόχο τη μεγαλύτερη ζημία στις εχθρικές μονάδες.
Ακόμη, ένα νέο χαρακτηριστικό είναι η μετατόπιση του εχθρού στον χώρο, η οποία πραγματοποιείται όταν η χαρακτήρας μας εκτελέσει τρεις διαδοχικές και επιτυχημένες physical επιθέσεις. Αυτό το χαρακτηριστικό παρέχει διάφορα πλεονεκτήματα αλλά και μειονεκτήματα. Για παράδειγμα, μπορούμε να επιλέξουμε (ανάλογα του πώς θα τοποθετήσουμε τη χαρακτήρα μας) να μετατοπίσουμε έναν εχθρό μέσα στα bugs και τα glitches που έχει η αρένα, με αποτέλεσμα ο εχθρός να δεχτεί μέγιστη ζημία ή να γιατρευτεί. Μια άλλη επιλογή είναι να τον μετακινήσουμε στην άκρη της αρένας, όπου θα χτυπήσει και θα του κοστίσει μέτρια ζημία στους πόντους υγείας του.
Ωστόσο, υπάρχει και η βέλτιστη επιλογή, η οποία είναι η μετατόπιση του εχθρού μεταξύ των φιλικών μονάδων. Δηλαδή, έχουμε τη δυνατότητα να στείλουμε έναν εχθρό επάνω σε μια άλλη ηρωίδα. Όταν συμβαίνει αυτό, λοιπόν, η χαρακτήρας αυτόματα επιτίθεται στον εχθρό, με αποτέλεσμα τη μετατόπισή του σε άλλο σημείο. Τα παραπάνω χαρακτηριστικά παρέχουν ποικιλία και διάφορες στρατηγικές προσέγγισης της μάχης. Όμως, δεν τελειώνουν εδώ τα χαρακτηριστικά της μάχης. Όπως προαναφέραμε, στην αρένα υπάρχουν τα bugs και τα glitches, τα οποία μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε προς όφελός μας. Δηλαδή, αν επιλέξουμε να πατήσουμε τους χρωματιστούς κύκλους, ανεβαίνει το ποσοστό της αλλοίωσης (corruption) της ηρωίδας. Αυτό οδηγεί στη μεταμόρφωση της ηρωίδας, που συνεπάγεται πρόσβαση σε μια πανίσχυρη κίνηση η οποία πραγματοποιείται όταν εισέλθουμε στη συγκεκριμένη κατάσταση.
Δεν πρέπει, βέβαια, να ξεχνάμε πως αν πατήσουμε στις “βλάβες” της αρένας, υπάρχει πάντα το ρίσκο να υποστούμε εμείς μεγάλη ζημιά. Οπότε, ο δεύτερος τρόπος να ανεβάσουμε το παραπάνω ποσοστό αλλοίωσης, είναι μέσα από τα χτυπήματα των εχθρών. Έτσι, σε ένα ακόμα σημείο εντός του παιχνιδιού αναπτύσσεται ιδανικά η λειτουργία της τακτικής και της στρατηγικής προσέγγισης. Οι επιλογές στο τμήμα μάχης του Death end re;Quest δεν τελειώνουν εδώ, αφού υπάρχει και η λειτουργία βοήθειας από τον “πραγματικό κόσμο”. Συγκεκριμένα, αν το ποσοστό αλλοίωσης της ηρωίδας φτάσει σε ένα συγκεκριμένο επίπεδο, η φωνή που στηρίζει τη Shina παρέχει επιλογές που επηρεάζουν τον προγραμματισμό του παιχνιδιού.
Συγκεκριμένα, μπορεί να προσφέρει στατιστικά ενίσχυσης για την ομάδα μας ή, αντιθέτως, να κάνει τους εχθρούς ευάλωτους, ενώ δεν απουσιάζουν και άλλες επιλογές μέσω αυτού του μηχανισμού, οι οποίες παρέχουν βοήθεια στο τμήμα της μάχης. Όλα τα παραπάνω χαρακτηριστικά αξιοποιούνται στην κανονική δυσκολία του τίτλου, ωστόσο τα πράγματα είναι ακόμα καλύτερα και πιο εντυπωσιακά στη hard δυσκολία, όπου ο εχθρός έχει την απαραίτητη υγεία και τα στατιστικά ώστε να αντεπιτεθεί με το παραπάνω, αντίστοιχο ρεπερτόριο στρατηγικής προσέγγισης.
Από εκεί και πέρα το Death end re;Quest προσφέρει πλούσιο επιπρόσθετο περιεχόμενο, όπως διάφορα endings που γίνονται διαθέσιμα για όσους ασχοληθούν με τα γνώριμα monster kill/ fetch – side quests, ενώ διατίθεται και μια δύσκολη περιοχή -με την κατάλληλη ονομασία “Pain Area”- η οποία προσφέρει υψηλές προκλήσεις και γίνεται προσβάσιμη κατά τη διάρκεια της προόδου μας στο παιχνίδι. Τέλος, όλα τα παραπάνω στοιχεία αποδίδονται μέσα από όμορφα γραφικά, με το γνωστό anime εικαστικό και με σταθερό frame rate.
Ολοκληρώνοντας, το Death End re;Quest προσφέρει ένα καλογραμμένο και διαφορετικό VRMMO σενάριο, συνοδευόμενο από ένα σύστημα μάχης που μας άρεσε, αφού είναι σχεδιασμένο ώστε να ωθεί τον παίκτη προς τη σκέψη και την ανάπτυξη τακτικής, παρέχοντας πολλαπλές επιλογές στρατηγικής. Έτσι, έχουμε να κάνουμε με μια αξιόλογη πρόταση για όσους αναζητούν ένα διαφορετικό και ιδιαίτερο JRPG.
Το review βασίστηκε στην έκδοση του παιχνιδιού για το PS4.