
The industrialist dream.
Η σειρά Anno αποτελεί χρόνια τώρα, από το μακρινό 1998 με το Anno 1602, μια από τις πιο πλήρεις και ενδιαφέρουσες προτάσεις City Building. Αυτό που ξεχώριζε -αρχικά τουλάχιστον-, τη σειρά, ήταν η σύνδεσή της με ιστορικές εποχές όπως η Αναγέννηση, η απεικόνιση των οποίων έδινε ταυτότητα και το δικό της ηχόχρωμα επάνω στην κλασική συνταγή οικοδόμησης πόλεων. Τα τελευταία χρόνια είχαμε μια αισθητή αλλαγή με την τοποθέτηση σε μελλοντικά χρόνια, ειδικά με το πιο πρόσφατο Anno 2205, τα οποία είτε άρεσαν είτε όχι -από αισθητικής άποψης- συνέχισαν να εξελίσσουν το gameplay και τις ιδέες με θετικό τρόπο.
Έτσι λοιπόν, θα μπορούσε να πει κανείς ότι το Anno 1800 αποτελεί μια «επιστροφή στις ρίζες». Επιστροφή σε ιστορικές εποχές, με πραγματικά κράτη στην καπνισμένη καρδιά της Βιομηχανικής Επανάστασης. Βέβαια, το τι παρουσιάζεται δεν συμβαδίζει ακριβώς με την πραγματική ιστορία της εποχής αυτής, αλλά αυτή είναι μια άλλη συζήτηση. Και φυσικά, επιστροφή σε ένα gameplay – μαύρη τρύπα, που ρουφάει κάθε υποψία ελεύθερου χρόνου.

Για τους ήδη μυημένους σε αυτό το είδος παιχνιδιού, αρκεί να πούμε ότι στο Anno 1800 θα νιώσουν σαν στο σπίτι τους. Οι επιλογές και το στρατηγικό βάθος, η ελευθερία στην τοποθέτηση και αξιοποίηση κάθε κτηρίου και πόρου, αλλά και στην αντιμετώπιση διαφορετικών καταστάσεων, όλα τα παραπάνω είναι πιο πλούσια από ποτέ, και ταυτόχρονα πιο προσβάσιμα. Βέβαια, αναμενόμενα χρειάζεται μια σημαντική περίοδος εκμάθησης όπως πάντα με κάθε παιχνίδι Anno που θέλει να σέβεται τον εαυτό του, αλλά η κατάσταση είναι εμφανώς βελτιωμένη σε σχέση με το παρελθόν.
Ο παίκτης ξεκινά με τα απολύτως βασικά σε ένα randomly generated χάρτη, αρκετά όμως για να αρχίσει να εμπορεύεται, που είναι και ο πυλώνας του οικονομικού παιχνιδιού. Ξεκινώντας από το πιο απλό κτήριο και τις πιο βασικές εντολές, περνά από μπροστά του μια πανέμορφη σταδιακή ανάπτυξη της πόλης και των γύρω περιοχών της. Τα πρώτα απλά σπίτια ξεπροβάλουν πίσω από χρυσαφί χωράφια που «κυματίζουν» λίγο έξω από το παλιό κέντρο της πόλης, το οποίο συνδέεται με το λιμάνι και την καρδιά του εμπορίου. Αξίζει να αναφέρουμε ότι η οπτική και αισθητική απεικόνιση της εποχής, αλλά και γενικότερα της καθημερινότητας της πόλης και των γύρω περιοχών, είναι υπέροχη και λεπτομερέστατη.

Οι λεπτομέρειες αυτές, αν και σημαντικές, είναι συχνά ικανές στα υψηλότερα settings να πέσουν βαριές στους περισσότερους μεσαίας δυναμικότητας υπολογιστές. Αυτό που σίγουρα πέφτει πάντως «βαρύ» στους παίκτες, είναι το ότι συχνά πολλά πηγαίνουν στραβά χωρίς να καταλαβαίνουμε γιατί, αφού είναι τόσο μεγάλο το εύρος των πληροφοριών και επιλογών, που αναγκαστικά διαφεύγουν. Φυσικές καταστροφές, εξεγέρσεις, διαμαρτυρίες ξεσπούν, και ο παίκτης τρέχει να σβήσει τις φωτιές δεξιά κι αριστερά, κυνηγώντας τις εξελίξεις, τουλάχιστον μέχρι να καταλάβει χοντρικά τι παίζει με τους μηχανισμούς του παιχνιδιού. Και όταν λέμε να καταλάβει τη φιλοσοφία του παιχνιδιού (και εννοούμε παίζοντας, όχι διαβάζοντας τα κουραστικά κατεβατά κείμενα), σημαίνει ότι μιλάμε για μια διαδικασία που αφορά τις πρώτες 10 ώρες τουλάχιστον.
Το πρόβλημα εδώ είναι ουσιαστικά ότι ενώ το παιχνίδι δίνει πολλά δεδομένα, συχνά δεν μετατρέπει αυτά τα δεδομένα σε πληροφορία που μπορεί να χρησιμοποιήσει ο παίκτης για να καταλάβει τι συμβαίνει. Φυσικά κι αναμενόμενα, ένα μεγάλο κομμάτι είναι η ικανοποίηση των κατοίκων με διάφορους τρόπους, από τους πιο «σοφιστικέ» μέχρι τους βασικούς, όπως το αλκοόλ. Αυτό το χαρακτηριστικό είναι που ανέκαθεν χαρακτήριζε αυτού του είδους τα παιχνίδια, και καθορίζει τον ρυθμό εξέλιξης της πόλης μας. Όσο περισσότερο ικανοποιημένοι μένουν, τόσο περισσότεροι και πιο αποτελεσματικοί θα είναι, και τόσο πιο γρήγορα θα εξελίσσεται η πόλη μας. Αυτό σημαίνει, αναμενόμενα, ότι το παιχνίδι προς τα τελικά τεχνολογικά στάδια γίνεται πιο έντονο, κυρίως στον ανταγωνισμό των πόρων με τους εχθρούς, και πιο συχνά εκφράζεται με θαλάσσιες μάχες.

Αν είμαστε ειλικρινείς, το Anno 1800 είναι από τις ελάχιστες περιπτώσεις παιχνιδιών που οποιαδήποτε άλλη επιλογή από την πολεμική σύρραξη είναι πιο απολαυστική και ανταποδοτική προς τον παίκτη. Από εκεί και πέρα, δεκάδες, ίσως και εκατοντάδες μηχανισμοί διασταυρώνονται και δίνουν ασύλληπτο βάθος, στρατηγικό και μη, σε κάθε τομή της καθημερινότητας. Γραμμές παραγωγής ξύλου, ατσαλιού και άλλων πρώτων υλών που πρέπει να καλύπτουν τις ανάγκες των φιλόδοξων έργων που θέλουμε να κάνουμε, οι δομές για να στηριχθούν επάνω αλλά και το απαραίτητο εργατικό δυναμικό, όλα αποτελούν μια αλυσίδα την οποία ο παίκτης πρέπει να έχει πάντα στην άκρη του μυαλού του.
Και πρόκειται για μια αλυσίδα η οποία όσο προχωράμε γίνεται όλο και πιο πολύπλοκη και απαιτητική, ειδικά μετά το τρίτο στάδιο της πόλης. Ταυτόχρονα, οι επιλογές, και όλα αυτά με τα οποία μπορεί να ασχοληθεί ο παίκτης είναι πάρα πολλά, και εύκολα χάνεται η αίσθηση του χρόνου όταν αρχίσουμε να ασχολούμαστε με τα καθημερινά tasks, ακόμη και τα πιο απλά των αποικιών μας. Πού θα τοποθετήσουμε τα εργοστάσιά μας; Θα προσπαθήσουμε να αυξήσουμε την παραγωγικότητά τους εις βάρος των εργαζομένων; Τι θα γίνει με την Αστυνομία και την Πυροσβεστική; Πώς θα διαχειριστούμε τη νέα ΝοτιοΑμερικάνικη αποικία; Πόσο ψωμί τρώνε πια αυτοί οι άνθρωποι;;; Και εννοείται ότι το εμπόριο αποτελεί πολύ βασική δραστηριότητα η οποία κρύβει πολλές εκπλήξεις.

Για παράδειγμα, η έλλειψη ενός αγαθού το οποίο απαιτούν οι πολίτες, μπορεί να οδηγήσει σε μαζικές διαμαρτυρίες και να μας αναγκάσει να επικεντρωθούμε σε εντελώς διαφορετική στρατηγική. Υπάρχουν και ορισμένοι μηχανισμοί οι οποίοι αν και είναι θετικές προσθήκες, δεν εξερευνούνται ικανοποιητικά. Ένα παράδειγμα είναι η αντιαισθητικότητα των εργοστασίων, η οποία όμως δεν επηρεάζει ρεαλιστικά τις γειτονιές γύρω τους αλλά όλη την πόλη, ακυρώνοντας τα πιθανώς γραφικά σημεία τα οποία μπήκαμε σε κόπο να οικοδομήσουμε.
Φυσικά, ενώ η αυξανόμενη πολυπλοκότητα θα ικανοποιήσει τους περισσότερους -αν όχι όλους- φίλους της κατηγορίας, πιθανότατα θα δυσαρεστήσει όσους δεν έχουν τον χρόνο ή την ενέργεια για μια τέτοια εμπειρία. Εν τέλει, το Anno 1800 δεν αποτελεί κάποια μεγάλη εξέλιξη από τα προηγούμενα παιχνίδια, αλλά με τεράστιο περιεχόμενο και βάθος, και πιο ώριμο από ποτέ gameplay, αποτελεί μια εκ του ασφαλούς εξαιρετική πρόταση, και πιθανότατα την καλύτερη της σειράς μέχρι σήμερα.
