PlayStation 5: Ανακοίνωση των τελικών specs

Αναλυτική παρουσίαση της αρχιτεκτονικής της νέας κονσόλας της Sony.

H Sony, μέσω μιας livestream παρουσίασης που έκανε ο Lead System Architect Mark Cerny, έδωσε περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τα τεχνικά χαρακτηριστικά και την αρχιτεκτονική του PlayStation 5. Πριν δούμε αναλυτικά την τεχνολογία της καινούργιας κονσόλας ας ρίξουμε μια ματιά στα τεχνικά χαρακτηριστικά της:

 

CPU8x Zen 2 Cores at 3.5GHz (variable frequency)
GPU10.28 TFLOPs, 36 CUs at 2.23GHz (variable frequency)
GPU ArchitectureCustom RDNA 2
Memory/Interface16GB GDDR6/256-bit
Memory Bandwidth448GB/s
Internal StorageCustom 825GB SSD
IO Throughput5.5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed)
Expandable StorageNVMe SSD Slot
External StorageUSB HDD Support
Audio“Tempest” 3D AudioTech
Video OutSupport of 4K 120Hz TVs, 8K TVs, VRR (specified by HDMI ver.2.1)
Optical Drive4K UHD Blu-ray Drive

 

CPU and GPU

Το PlayStation 5 θα διαθέτει επεξεργαστή Zen 2 της AMD, με 8 πυρήνες και 16 threads, και κυμαινόμενες ταχύτητες που φτάνουν τα 3.5GHz. Η GPU της κονσόλας είναι μια custom υλοποίηση από AMD RDNA 2 με 36 compute units και ταχύτητες που αγγίζουν τα 2.23GHz, νούμερο που αποτελεί την ανώτερη αλλά και την τυπική απόδοση της κάρτας, ενώ μπορεί να πέσει και χαμηλότερα αν οι διεργασίες το απαιτούν.

Η Sony ονομάζει την χρήση αυτών των κυμαινόμενων ταχυτήτων ως “boost”, το οποίο όμως σαν όρος δεν συγκρίνεται με τον αντίστοιχο που υπάρχει για τα PC components. Αναλυτικότερα, το PlayStation 5 έχει ένα συγκεκριμένο power budget το οποίο είναι συνδεδεμένο με τα θερμικά όρια της υλοποίησης της ψύξης. Με αυτό τον τρόπο παρέχεται μόνιμο σταθερό power στο SoC (System on Chip), η ταχύτητα αυξομειώνεται ανάλογα με τις διεργασίες που γίνονται την δεδομένη χρονική στιγμή, και όχι αντίστροφα, με ενα εσωτερικό monitor να αναλύει τις εν λόγω διεργασίες που εκτελούνται στην CPU και στην GPU και να προσαρμόζει τις συχνότητες τους ανάλογα.  Αν και κάθε τσιπ που παράγεται έχει διαφορετική θερμική και ενεργειακή συμπεριφορά, το monitor θα βασίζεται σε εκείνη ενός “model SoC” με βάση το οποίο θα κατασκευάζονται όλα τα PlayStation 5. Το τελικό αποτέλεσμα λοιπόν, είναι ότι οι διεργασίες καθορίζουν την ταχύτητα και όχι η θερμοκρασία του SoC.

Επιπροσθέτως, γίνεται η χρήση της τεχνολογίας SmartShift της AMD, η οποία επιτρέπει την μεταφορά αχρησιμοποίητης ενέργειας από την CPU στην GPU αυξάνοντας την απόδοση της. Με αυτό τον τρόπο το PlayStation 5 μπορεί να φτάσει πολύ υψηλές συχνότητες στην GPU, υψηλότερες και από οποιαδήποτε κάρτα γραφικών της AMD στην PC αγορά, καθώς και να εκμαιεύσει μεγαλύτερη επίδοση από την GPU του.

Ο Mark Cerny πρόσθεσε, ότι λαμβάνοντας ένα υποθετικό σενάριο όπου μια GPU έχει 36 Compute Units στα 1GHz και μια άλλη 48 Compute Units στα 750MHz, παρόλο που και στις δύο περιπτώσεις η θεωρητική απόδοση θα είναι 4.6 teraflops, η πραγματική απόδοση στα games δεν θα είναι η ίδια. Τα teraflops αφορούν την υπολογιστική ικανότητα μόνο ενός κομματιού της GPU, οι υπόλοιπες μονάδες που την απαρτίζουν αποδίδουν καλύτερα όταν οι συχνότητες είναι υψηλότερες.  Με λίγα λόγια, η GPU του PlayStation 5 είναι σχεδιασμένη με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι πιο ευέλικτη και να αποδίδει περισσότερο από το νούμερο που δείχνουν τα teraflops ως θεωρητική απόδοση, και το οποίο δεν είναι ενδεικτικό όλων των ικανοτήτων της.

Όσον αφορά τη θερμική διαχείριση,  λόγω της επιλογής που έκαναν ώστε να λειτουργεί το SoC μέσω ενός συγκεκριμένου power budget, καθίσταται πολύ πιο εύκολη παρά τις υψηλές συχνότητες που διαθέτει το SoC. Σε περίπτωση που βρεθεί κάποιος τίτλος μελλοντικά που ίσως να ξεπερνάει το power limit τότε απλά θα κατεβαίνει η ταχύτητα κατά πολύ μικρό ποσοστό. Το PlayStation 5 διαθέτει και hardware ray-tracing μέσω της Intersection Engine και βασίζεται στην ίδια στρατηγική της AMD που αφορά τις επόμενες κάρτες γραφικών για PC. Σχολιάζοντας την απόδοση του ray tracing στο PlayStation 5, ο Cerny δήλωσε πως έχει δει ήδη συγκεκριμένο τίτλο που χρησιμοποιεί επιτυχημένα ray tracing αντανακλάσεις σε πολύπλοκες σκηνές με χαμηλό κόστος.

RAM and Storage

Η νέα κονσόλα της Sony θα έχει 16GB GDDR6/256-bit στα 448GB/s RAM, καθώς και έναν εσωτερικό custom SSD με χωρητικότητα 825GB στα 5.5GB/s, με την ικανότητα να φορτώνει 2GB δεδομένων σε ένα τέταρτο του δευτερολέπτου, και 8 με 9 GB ανά δευτερόλεπτο. Η επιλογή των 825GB δεν ήταν τυχαία, αφού είναι το ιδανικό ταίριασμα για το interface 12 καναλιών που χρησιμοποιεί η εταιρεία, ώστε να παίρνει την μεγαλύτερη δυνατή απόδοση. Ο controller συνδέεται στον κεντρικό επεξεργαστή μέσω PCI Express 4.0, διαθέτει ειδικά σχεδιασμένα hardware blocks που εξαλείφουν τα bottlenecks, ενώ υποστηρίζει και hardware decompression για πολλαπλά formats.

Τo PlayStation 5 εκτός από τον custom SSD υποστηρίζει και εξωτερικούς σκληρούς USB, τους οποίους ο χρήστης θα μπορεί να χρησιμοποιεί για να παίζει παλιότερους τίτλους, και θα διαθέτει και εσωτερική θύρα για NVMe σκληρούς. Επειδή η ταχύτητα που απαιτείται από την κονσόλα είναι μεγάλη, η εταιρεία σκοπεύει για το πρώτο διάστημα, και μέχρι η τεχνολογία να προχωρήσει και η διαθεσιμότητα στους PCie 4.0 NVMe SSD να μεγαλώσει στην αγορά,  να προτείνει μέσω ενός προγράμματος validation στους αγοραστές ποιοι SSD υποστηρίζονται από την κονσόλα, ώστε να μπορούν να τους προμηθευτούν εαν το επιθυμούν.

Sound

Ιδιαίτερη έμφαση θα δώσει η Sony στο κομμάτι του ήχου, αφού θεωρεί ότι ένας τομέας ο οποίος έχει παραμεληθεί από την βιομηχανία. Για αυτό τον λόγο, εξοπλίζει το PlayStation 5 με την Tempest Engine που επιτρέπει την υποστήριξη εκατοντάδων πηγών ήχου υψηλής ποιότητας. Για παράδειγμα, στα σημερινά παιχνίδια ο ήχος της βροχής είναι απλός από μια μόνο πηγή και μία μεριά στον χώρο. Με την Tempest Engine η κονσόλα θα δίνει την εντύπωση στον παίκτη ότι βρίσκεται στην μέση της βροχής εξομοιώνοντας τον ήχο των επιμέρους σταγόνων που χτυπάνε το έδαφος γύρω του. Όλο αυτό το εφέ δεν βασίζεται μόνο στην τοποθεσία που βρίσκεται ο κάθε ήχος στον χώρο, αλλά και στο σχήμα των αυτιών και του κεφαλιού του παίκτη.

Πίσω από την Tempest Engine κρύβεται μια AMD GPU compute unit χωρίς cache, ώστε να είναι εφικτή η πλήρης αξιοποίηση των vector units. Με αυτό τον τρόπο αναφέρει ο Cerny, αν τρέχανε τους αλγόριθμους ήχου του PSVR θα μπορούσαν να έχουν 5000 διαφορετικές πηγές ήχου. Η Tempest Engine λοιπόν, τους δίνει την δυνατότητα να χρησιμοποιήσουν πιο πολύπλοκους αλγόριθμους από ότι στο παρελθόν, αφού στην πράξη δεν χρειάζονται τόσοι πολλοί ήχοι, ενώ θεωρούν ότι η surround απόδοση τους μέσα από ηχεία τηλεόρασης και sound bars θα είναι εξαιρετική.

Το δεύτερο κομμάτι της εξίσωσης είναι το σύστημα Head Related Transfer Function, ή αλλιώς HRTF, το οποίο χρησιμοποιεί για να εξομοιώσει με ακρίβεια την τοποθεσία στον χώρο και βασίζεται στο κάθε άτομο ξεχωριστά. Ο τρόπος που αντιλαμβάνεται τον ήχο ο κάθε άνθρωπος είναι διαφορετικός και επηρεάζεται από παράγοντες όπως το μέγεθος και σχήμα των αυτιών που προαναφέραμε. Το HRTF ουσιαστικά πρόκειται για μια χαρτογράφηση του τρόπου που αντιλαμβάνεται ο κάθε παίκτης τον ήχο, με την Sony να την εφαρμόζει σε 100 άτομα και να διαλέγει 5 presets τα οποία θα είναι διαθέσιμα με την κονσόλα όταν κυκλοφορήσει. Τα σχέδια της όμως δεν σταματάνε εδώ, αφού μελετάει διάφορους τρόπους μέσω των οποίων θα μπορεί ο κάθε ένας αγοραστής να αποκτήσει το δικό του HRTF σε βάθος χρόνου, ώστε να απολαμβάνει ήχο που θα είναι κομμένος και ραμμένος στα δικά του μέτρα.

Compatibility

H Sony επιβεβαίωσε ότι η κονσόλα θα είναι backwards compatible με το PlayStation 4, έχει ήδη δοκιμάσει τους top 100 τίτλους του συστήματος που παίζει το κοινό της, και θα λειτουργούν απροβλημάτιστα σχεδόν όλοι μέχρι την κυκλοφορία του PlayStation 5, ενώ συνεχίζει τις δοκιμές για όλη την βιβλιοθήκη των περίπου 4000 τίτλων του τωρινού συστήματος ώστε να επεκτείνει την υποστήριξη τους με την πάροδο του χρόνου.

Όλα αυτά τα εντυπωσιακά νούμερα και χαρακτηριστικά στην πράξη σημαίνουν, ότι οι τίτλοι στο PlayStation 5 θα έχουν αμεσότητα, το fast travel θα είναι σχεδόν ακαριαίο, ενώ οι developers θα μπορούν να δημιουργήσουν ακόμα μεγαλύτερους και γεμάτους λεπτομέρεια κόσμους. Τα παιχνίδια θα τρέχουν σε υψηλές αναλύσεις, με ray tracing που θα επιτρέπει την πιο ρεαλιστική απεικόνιση του περιβάλλοντος και στοιχείων του, όπως το νερό, το γυαλί, αντανακλάσεις, τα μαλλιά των χαρακτήρων και άλλων αντικειμένων. Τέλος, με το νέο σύστημα ήχου η κονσόλα θα προσφέρει μια πρωτόγνωρη για τα gaming δεδομένα εμπειρία στον παίκτη.

Το PlayStation 5 θα κυκλοφορήσει γιορτές του 2020, η ακριβής ημερομηνία διάθεσης του, η τιμή του, καθώς και περισσότερες λεπτομέρειες σχετικά με την κονσόλα, αναμένονται να ανακοινωθούν μελλοντικά.


 

Exit mobile version