Τα platform games αποτελούν μια από τις παλαιότερες και πιο κλασικές κατηγορίες παιχνιδιών. Με την πάροδο του χρόνου, έχουν εξελιχθεί και μας έχουν δώσει έξοχα δείγματα, τα οποία όμως διαφοροποιούνται μεταξύ τους και θα λέγαμε έχουν γεννήσει πλέον διάφορα υποείδη. Ένα τέτοιο υποείδος που είναι πολύ δημοφιλές τελευταία είναι αυτό των brutal platformers τύπου Celeste και Super Meat Boy και σε αυτό ανήκει και το Through the Nightmares που θα παρουσιάσουμε στο παρόν κείμενο.
To Through the Nightmares αποτελεί το ντεμπούτο της Sandman Team, ενός τριμελούς studio από την Ουκρανία. Το παιχνίδι έχει ονειρικό θέμα καθώς ο πρωταγωνιστής είναι ο Sandman, το πνεύμα που φέρνει τα όμορφα όνειρα. Όταν ο Sandman ανακαλύπτει ότι ο θεός των ονείρων, o Morpheus, έχει τρελαθεί και παγιδεύσει τρία παιδιά στους εφιάλτες τους, σπεύδει στα όνειρά τους με σκοπό να τα σώσει.

Είπαμε πριν ότι το παιχνίδι ανήκει στα επονομαζόμενα “brutal platformers” και αυτό σημαίνει ότι η δυσκολία είναι πάρα πολύ μεγάλη και οι ζωές που θα χάσουμε ξεπερνούν κατά πολύ τα τριψήφια νούμερα. Το παιχνίδι περιλαμβάνει περίπου 45 πίστες και όλες είναι γεμάτες με κάθε είδους παγίδες όπως δρεπάνια, λίμνες με λάβα και τα σχετικά.
Ο θάνατος καραδοκεί κυριολεκτικά κάθε δευτερόλεπτο, και οι κινήσεις του παίκτη θα πρέπει να έχουν την ακρίβεια ατομικού ρολογιού. Οι πίστες έχουν μικρή διάρκεια, αλλά τι να το κάνεις αν χάσεις εκατό φορές μέχρι να ολοκληρώσεις κάποιες από αυτές… Η παικτική ικανοποίηση όμως μόλις φτάσουμε στο τέλος της καθεμίας είναι σίγουρα μεγάλη.

Ευτυχώς ο χειρισμός είναι άψογος και ο χαρακτήρας μας αποκρίνεται εξαιρετικά στις εντολές μας, οπότε κάθε φορά που χάνουμε σίγουρα δεν φταίει αυτός. Μάλλον εμείς πρέπει να εξασκηθούμε ώστε να αντεπεξέλθουμε στη δυσκολία του τίτλου. Οι κινήσεις του Sandman είναι απλές και τα κουμπιά που τον ελέγχουν είναι λίγα στον αριθμό, οπότε δεν τίθεται θέμα στην εκμάθησή του χειρισμού.
Εκτός από τις κλασικές κινήσεις και τον γενικότερο σχεδιασμό που συναντάμε στα παιχνίδια του είδους, το Through the Nightmares εισάγει δύο αρκετά πρωτότυπα χαρακτηριστικά που το διαφοροποιούν αρκετά από άλλους τίτλους της κατηγορίας. Το πρώτο είναι η ικανότητα του χαρακτήρα μας να αλλάζει μέγεθος ανάμεσα σε μικρό και κανονικό.

Όταν γινόμαστε μικροί, μπορούμε φυσικά να χωρέσουμε από μικρά κενά, αλλά η ταχύτητα και το άλμα μας είναι μικρότερα. Από την άλλη, μειώνεται και το βάρος μας και έτσι πολλές πλατφόρμες που σπάνε αν είμαστε κανονικοί αντέχουν ή τουλάχιστον αντέχουν περισσότερο αν είμαστε μικροί. Η συνεχής αλλαγή μεγέθους, ακόμα και στη μέση ενός άλματος, είναι κομβικής σημασίας για την ολοκλήρωση κάθε επιπέδου.
Το έτερο χαρακτηριστικό του τίτλου είναι το αρκετά πρωτότυπο σύστημα των checkpoints. Σχεδόν σε κάθε επίπεδο υπάρχει ένα αντικείμενο σαν μπουκάλι που μπορούμε να συλλέξουμε. Μόλις το βρούμε, μπορούμε με το πάτημα ενός πλήκτρου να δημιουργήσουμε όπου θέλουμε ένα checkpoint για να συνεχίσουμε από εκεί αν χάσουμε. Το checkpoint όμως αυτό δεν είναι μόνιμο, αλλά κρατάει για 3 respawns. Στη συνέχεια, αν χάσουμε, θα γυρίσουμε στην αρχή του επιπέδου και θα πρέπει να συλλέξουμε ξανά το μπουκάλι.

Βλέπουμε λοιπόν ότι θα πρέπει να διαλέξουμε προσεκτικά το σημείο που θα χρησιμοποιήσουμε αυτή τη βοήθεια. Μπορούμε δηλαδή να δημιουργήσουμε το checkpoint άμεσα ή να τολμήσουμε να προχωρήσουμε στο επίπεδο, με κίνδυνο βέβαια να χάσουμε χωρίς να το έχουμε χρησιμοποιήσει και να γυρίσουμε στην αρχή.
Για τους completionists υπάρχει κι η επιλογή να συλλέξουν το μπουκάλι και να το μεταφέρουν στο τέλος του επιπέδου χωρίς να το χρησιμοποιήσουν, οπότε αυτό θα σημειωθεί στην πρόοδό τους. Αν αυτό γίνει σε όλα τα επίπεδα, θα κερδίσουμε το ανάλογο trophy / achievement / τίποτα εκτός από ικανοποίηση στην έκδοση του Switch.

Στα μισά από τα διαθέσιμα επίπεδα μπορούμε επίσης να βρούμε και να μαζέψουμε ένα collectable που ομορφαίνει τα δωμάτια των τριών παιδιών, αν ολοκληρώσουμε ένα προαιρετικό τμήμα ακόμα μεγαλύτερης δυσκολίας. Τέλος, υπάρχουν πολλά μυστικά και easter eggs για να ανακαλύψουμε, όλα εκ των οποίων δίνουν και τα ανάλογα trophies. Βλέπουμε λοιπόν ότι ο τίτλος δίνει πολύ έξτρα υλικό πέραν της ολοκλήρωσης του βασικού παιχνιδιού.
Το level design είναι υποδειγματικό και συνεισφέρει στην απαιτητική φύση του τίτλου. Σε πολλά επίπεδα το Through the Nightmares προσφέρει και νέους μηχανισμούς, με αποτέλεσμα το gameplay να ανανεώνεται συνεχώς. Να πούμε εδώ ότι ο παίκτης μπορεί να ανοίξει και διάφορα shortcuts, τα οποία παραμένουν αν χάσουμε, οπότε μπορεί το επίπεδο στην πορεία να γίνει λίγο πιο εύκολο, ενώ τα respawns είναι άμεσα και ο ρυθμός του παιχνιδιού δεν διαταράσσεται από loading screens στη μέση του επιπέδου.

Οπτικά το Through the Nightmares είναι πολύ όμορφο, με γραφικά που είναι αρκετά μινιμαλιστικά και μοιάζουν ζωγραφισμένα στο χέρι. Το μοναδικό μας παράπονο εδώ είναι πως σε πολλά σημεία το εικαστικό είναι αρκετά σκοτεινό, σε σημείο που γίνεται δύσκολο να δούμε το επόμενο σημείο που πρέπει να πατήσουμε για να προχωρήσουμε.
Το σκοτεινό look πάντως δικαιολογείται αφού είμαστε μέσα σε εφιάλτες, ενώ ο λαμπερός κίτρινος χαρακτήρας μας ξεχωρίζει πλήρως από το περιβάλλον. Πιστεύουμε ότι το σκοτεινό εικαστικό είναι εσκεμμένη προσπάθεια των δημιουργών τόσο για τη δημιουργία της κατάλληλης ατμόσφαιρας όσο και για την αύξηση της δυσκολίας στο επιθυμητό επίπεδο. Τα περιβάλλοντα πάντως που θα επισκεφτούμε έχουν καλή ποικιλία και αφού μιλάμε για όνειρα, θα συναντήσουμε και σουρεαλιστικά σκηνικά. Τέλος, το ιδιαίτερο art design του τίτλου θα μας δώσει σε κάποια σημεία εικόνες σπάνιας ομορφιάς.

Όσο για τον ήχο, η μουσική ξεχωρίζει και είναι σίγουρα καλογραμμένη και μελωδική. Λόγω της φύσης του παιχνιδιού όμως, τείνει να γίνει επαναλαμβανόμενη αν αναλογιστεί κανείς πόσες προσπάθειες θα χρειαστεί για να τελειώσει κάθε επίπεδο.
Πλησιάζοντας σιγά σιγά προς το τέλος, θα θέλαμε να αναφερθούμε εκ νέου στο θέμα της δυσκολίας, καθώς αποτελεί βασικό χαρακτηριστικό του τίτλου και πρέπει κάθε υποψήφιος αγοραστής να την έχει υπόψη. Όπως είπαμε, στο μεγαλύτερο μέρος του παιχνιδιού η δυσκολία δεν είναι άδικη και η ολοκλήρωση κάθε επιπέδου ικανοποιεί πολύ τον παίκτη. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν diffculty spikes που ίσως ενοχλήσουν πολλούς, με αποκορύφωμα τα boss fights που πραγματικά θα θέλαμε να ήταν ένα “κλικ” πιο επιεική.
Ανακεφαλαιώνοντας, το Through the Nightmares αποτελεί ένα σχεδόν τέλειο δείγμα του είδους. Το όμορφο εικαστικό, το κορυφαίο level design και το απαιτητικό αλλά δίκαιο και ανταποδοτικό gameplay πιστεύουμε ότι θα αγγίξουν ή ακόμα και θα ενθουσιάσουν όλους τους φίλους των δύσκολων platformers. Ιδανικό ντεμπούτο για το στούντιο και μην ξεχνάτε να λέτε την προσευχή σας πριν κοιμηθείτε, αν θέλετε ο Sandman να φέρει και σε σας όμορφα όνειρα…
Το Through the Nigtmares κυκλοφορεί από τις 19/6/25 για PS5, PS4, PC, Switch, Xbox Series και Xbox One. Το review μας βασίστηκε στην έκδοσή του για το Switch με review code που λάβαμε από τη GTP Media.