Η τέχνη του οριγκάμι, η ιαπωνική τεχνική διπλώματος χαρτιού που δημιουργεί περίτεχνα σχήματα και μορφές μόνο με διπλώσεις χωρίς κοπή ή κόλλα, με τις ρίζες της βαθιάς παράδοσης και την αδιάλειπτη εξέλιξή της μέσα στους αιώνες, αποτυπώνει μια μοναδική ισορροπία ανάμεσα στην ακρίβεια και τη δημιουργία, στη λιτότητα και την πολυπλοκότητα. Αυτή η ισορροπία ενσαρκώνεται στο Hirogami, όπου το ίδιο πνεύμα της μεταμόρφωσης και της αρμονίας μεταφέρεται σε έναν ψηφιακό κόσμο γεμάτο ζωή και μαγεία.
Οι παίκτες αναλαμβάνουν τον ρόλο του Hiro, ο οποίος καλείται να σώσει τον κόσμο του παιχνιδιού από μια σκοτεινή ψηφιακή απειλή, το “Blight”, αξιοποιώντας ειδικές μεταμορφώσεις για να αντιμετωπίσει εμπόδια και εχθρούς. Αυτή η πλοκή δίνει υπόσταση στο ταξίδι μέσα σε έναν κόσμο όπου η παράδοση συγκρούεται με τη σύγχρονη τεχνολογία.

Το action-platformer της Kakehashi Games μεταφέρει την αισθητική και τη φιλοσοφία του οριγκάμι μέσα σε έναν ψηφιακό, διαδραστικό κόσμο. Το παιχνίδι αναπτύχθηκε στο πλαίσιο του «Full Game Challenge», ενός προγράμματος των Bandai Namco Studios που δίνει την ευκαιρία σε μικρές ομάδες ή νεότερους δημιουργούς να αναλάβουν και να ολοκληρώσουν παραγωγές, ενισχύοντας τη φρεσκάδα και την πρωτοτυπία στις προτάσεις τους.
Με επτά βασικά μέλη, προερχόμενα από διαφορετικούς δημιουργικούς ορίζοντες, η βασική ομάδα από τη Σιγκαπούρη, σε συνεργασία με συναδέλφους τους στη Μαλαισία, κατάφερε να συνθέσει μια εμπειρία όπου κάθε στοιχείο αποπνέει την ίδια αγάπη και προσοχή που συναντά κανείς στο παραδοσιακό δίπλωμα χαρτιού.

Το πρώτο πράγμα που ξεχωρίζει στο Hirogami είναι η συναρπαστική του οπτική ταυτότητα, καθώς κάθε πτυχή φαίνεται να έχει δημιουργηθεί προσεκτικά, αναδεικνύοντας την τέχνη του χαρτιού μέσα από λεπτομερείς υφές και ρεαλιστικό φωτισμό. Ο κόσμος του παιχνιδιού μοιάζει σαν να έχει ξεπηδήσει μέσα από τα πρότυπα του οριγκάμι – οι επιφάνειες έχουν πολλές μικρές πτυχές και υφές που μοιάζουν με διπλωμένο χαρτί, ενώ ο φωτισμός παίζει με τις σκιές δημιουργώντας ένα ενδιαφέρον αποτέλεσμα.
Οι μεταμορφώσεις του κεντρικού χαρακτήρα, του Hiro, μετουσιώνονται σε πραγματική αίσθηση βάρους και κίνησης: είτε μεταμορφώνεται σε βάτραχο για να κάνει μεγάλα άλματα, είτε σε αρμαντίλλο για να κυλά με ταχύτητα, η κάθε κίνηση αποπνέει αληθοφάνεια, σαν κάθε πτυχή να είναι ζωντανή και να αναπνέει (φέρνοντας στο μυαλό ένα κράμα των Kameo: Elements of Power και Tearaway).

Το gameplay βασίζεται ουσιαστικά στη δημιουργική χρήση των διαφόρων μορφών που μπορεί να παίρνει ο πρωταγωνιστής και να εναλλάσσει μεταξύ τους, με στόχο την εξερεύνηση, τη μάχη και την επίλυση γρίφων. Η ικανότητα του χαρακτήρα να αλλάζει ακαριαία μορφή σε διαφορετικά ζώα δεν είναι απλώς αισθητικό τέχνασμα, αλλά το βασικό εργαλείο για την πρόοδο στον κόσμο. Κάθε μορφή προσφέρει ξεχωριστές ικανότητες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν στρατηγικά – ο βάτραχος για δυσπρόσιτα σημεία, το αρμαντίλλο για επιθετική ισχύ και ταχύτητα, ο πίθηκος για ευκινησία και δυνατότητες πέδησης και επίθεσης κ.α.
Το level design υποστηρίζει αυτό το βάθος, δίνοντας πολλαπλές οδούς και προκλήσεις γεμάτες μυστικά και συλλεκτικά αντικείμενα. Η ύπαρξη προαιρετικών αποστολών και κρυφών περιοχών αυξάνει την επανάληψη και την αίσθηση της ανακάλυψης καθώς οι παίκτες ανταμείβονται για εξερεύνηση και δημιουργική επίλυση των προβλημάτων.

Η βασική ιστορία εξελίσσεται αγγίζοντας θεματικά ζητήματα βαρύτητας, όπως η σύγκρουση ανάμεσα στην παραδοσιακή τέχνη και την ανεξέλεγκτη επέλαση της ψηφιακής τεχνολογίας. Ο κόσμος του παιχνιδιού απειλείται από το Blight, μια ψηφιακή δύναμη που προσπαθεί να σβήσει την αναλογική γοητεία του χαρτιού. Η αφήγηση, αν και απλοϊκή, δεν είναι μονοδιάστατη. Οι δημιουργοί διερευνούν τις αποχρώσεις αυτής της σύγκρουσης, καλλιεργώντας μια αφήγηση που δεν κατακεραυνώνει την τεχνολογία, αλλά την τοποθετεί στο πλαίσιο ενός διαρκούς διαλόγου με την παράδοση.
Ταυτόχρονα, η έννοια του wabi-sabi ενσωματώνεται σε όλο το παιχνίδι, μεταφέροντας στο gameplay, το art direction και την αισθητική του έναν βαθύτερο φιλοσοφικό σκελετό, ο οποίος εκτιμά την ομορφιά στην ατέλεια, τη φθορά και την προσωρινότητα, προωθώντας απλότητα και αυθεντικότητα.

Κατά τη διάρκεια της μάχης, η βασική μορφή του Hiro υπολείπεται σε αίσθηση βαρύτητας και απόκρισης, με τις επιθέσεις να μη μεταφέρουν τον απαιτούμενο δυναμισμό και ζωντάνια, μειώνοντας το αίσθημα δύναμης και έντασης κατά τη μάχη. Αντίθετα, σε ορισμένες μεταμορφώσεις όπως του αρμαντίλλο υπάρχει σημαντικά πιο ικανοποιητική απόκριση κατά τη διάρκεια μιας μάχης, δημιουργώντας δυστυχώς μια ανισότητα στην τελική εμπειρία.
Στην έκδοση για το PS5, όπου και δοκιμάστηκε το παιχνίδι, η χρήση του haptic feedback και των adaptive triggers μεταδίδει την απτική αίσθηση του χαρτιού, ενώ η μουσική σύνθεση – μια συνδυαστική μελωδία από παραδοσιακά ιαπωνικά όργανα με σύγχρονα στοιχεία – εντείνει τη νοσταλγική ατμόσφαιρα.

Επιπλέον, τα animations παρουσιάζουν σε ορισμένες στιγμές προβλήματα ομαλότητας, ειδικά κατά τις μεταβάσεις ανάμεσα στις διαφορετικές μορφές, όπου η κίνηση μπορεί να φανεί ασύνδετη ή τραχιά. Το επίπεδο δυσκολίας, από την άλλη, δεν προσφέρει αρκετή πρόκληση, καθώς οι εχθροί συχνά κινούνται αργά, αποφεύγοντας να δημιουργήσουν αίσθηση άμεσου κινδύνου ή έντασης.
Παρά την ποικιλία στο level design, μετά από κάποιο σημείο γίνεται εμφανής μια μικρή επανάληψη στις προκλήσεις και τα περιβάλλοντα, που σε συνδυασμό με τη συνολική διάρκεια του παιχνιδιού, η οποία μπορεί να θεωρηθεί περιορισμένη, εντείνει το αίσθημα ότι το Hirogami εστιάζει περισσότερο στην καλλιτεχνική εμπειρία παρά σε μια εκτεταμένη διάρκεια παιχνιδιού.

Παρά τις όποιες αδυναμίες και μικρές ελλείψεις, το Hirogami αποτελεί μια αξιόλογη προσθήκη που καταφέρνει να ξεχωρίσει στο χώρο των action platformers. Με την καλαίσθητη παρουσίασή του και τις δημιουργικές του ιδέες, προσφέρει μια ευχάριστη και διαφορετική εμπειρία για όσους αναζητούν κάτι έξω από τα συνηθισμένα. Δεν θα μνημονεύεται απαραίτητα ως ένα κρυφό διαμαντάκι, αλλά σίγουρα αφήνει το στίγμα του ως ένα τίμιο και συμπαθητικό παιχνίδι που αξίζει τον χρόνο των φίλων του είδους.
Όπως ένα φύλλο χαρτιού μεταμορφώνεται μέσω της τέχνης του οριγκάμι, μέσα από κάθε προσεκτική και μεθοδική δίπλωση, έτσι και το Hirogami μετατρέπει τα βασικά στοιχεία της δράσης και του platforming σε μια εμπειρία που, αν και όχι τέλεια, καταφέρνει να συγκινήσει και να μαγέψει με τη δική της γλώσσα.
Το Hirogami κυκλοφορεί από τις 3/9/25 για PS5 και PC. Το review μας βασίστηκε στην έκδοσή του για το PS5 με review code που λάβαμε από την Kakehashi Games.
