“It’s all about passion”…
"It’s all about passion". Με αυτές τις λέξεις παρουσιάζει η Turn10 τη νέα δημιουργία της που ακούει στo όνομα "Forza Motorsport 4". Μια πρόταση η οποία καταφέρνει και συλλαμβάνει απόλυτα την απόλαυση της οδήγησης στο όριο, έστω και αν τα πάντα παρουσιάζονται μέσω ενός videogame. Η σειρά Forza εξελίχθηκε, ωρίμασε και δίχως να προβαίνει σε σημαντικές αλλαγές, κατάφερε να εδραιωθεί στα μάτια του κοινού και το μόνο σίγουρο είναι πως θα ικανοποιήσει τους φίλους της αυτοκίνησης στον απόλυτο βαθμό. Όπως αποδεικνύεται εκ του αποτελέσματος, ο Dan Greenawalt, καθώς και η υπόλοιπη ομάδα από το Redmond, ακολούθησαν ένα συγκεκριμένο και αυστηρό χρονοδιάγραμμα και έτσι φτάνοντας στο σήμερα, είναι σε θέση να κοιτάξουν τον ανταγωνισμό κατάματα.
Η σύγκριση με το απέναντι στρατόπεδο μοιάζει να είναι αναπόφευκτη, αλλά αν κάποιος κοιτάξει τη δημιουργία της Turn10, αλλά και την αντίστοιχη της Polyphony Digital, είναι πραγματικά δύσκολο να κρίνει ποια είναι η καλύτερη. Το μόνο βέβαιο είναι πως υπάρχει μια τεράστια διαφορά νοοτροπίας στα πάντα, με την αμεσότητα της Δύσης να έρχεται αντιμέτωπη με την εμμονή στην λεπτομέρεια της Ανατολής. Με τη συγκεκριμένη αντιπαράθεση θα ασχοληθούμε στη συνέχεια, οπότε για την ώρα δέστε τις ζώνες σας γιατί η πανέμορφη 458 Italia ξεχύνεται στις Άλπεις, με τον κινητήρα να ουρλιάζει και τα λάστιχα να αδυνατούν να τη συγκρατήσουν στο δρόμο.
Τα πρώτα δειλά βήματα
Για να είμαστε πιο ακριβείς, ο παίκτης δεν μπορεί να επέμβει στη συμπεριφορά της ΑΙ, αλλά απεναντίας να ορίσει το ποσοστό της εξομοίωσης, βάσει της οποίας θα συμπεριφέρεται το όχημά του. Συνολικά ο τίτλος προσφέρει ό,τι θα ανέμενε ο καθένας, με τις πολλές επιλογές να επιτρέπουν ακόμα και στους άπειρους οδηγούς να φέρουν τα πάντα στα μέτρα τους. Αφήνοντας για την ώρα τους αγώνες και επιστρέφοντας στο κεντρικό μενού επιλογών, φέτος η εικόνα είναι καλύτερη αλλά και πιο πλούσια από κάθε άλλη φορά.
Όσο προοδεύει ο παίκτης, θα αυξάνει την εμπειρία του ψηφιακού οδηγού του, ενώ κάτι αντίστοιχο θα συμβαίνει και με το εκάστοτε όχημα της επιλογής του. Στο σημείο αυτό έρχεται στο προσκήνιο ο τομέας των επιμέρους μηχανικών βελτιώσεων και εδώ η Turn10 δεν κάνει τσιγκουνιές. Με την πάροδο των αγώνων και όσο το αυτοκίνητο θα ανεβαίνει επίπεδα, ολοένα και περισσότεροι τομείς θα μπορούν να δεχθούν τροποποιήσεις και έτσι με τα ανάλογα credits, ένα αυτοκίνητο παραγωγής θα είναι σε θέση να μεταμορφωθεί σε ένα αγωνιστικό θηρίο.
Σαγόνια στο πάτωμα: το Autovista
Επόμενη στάση η επιλογή Autovista, όπου δίχως καμία δόση υπερβολής αποτελεί το highlight του τίτλου. Ξεναγός του χρήστη θα είναι ο γνωστός Jeremy Clarksson από την τηλεοπτική εκπομπή Top Gear και μπορεί για πολλούς η προσφορά του να είναι κουραστική, τα σχόλιά του όμως είναι πάντοτε καυστικά και εύστοχα. Στο συγκεκριμένο mode, παρέχεται ουσιαστικά η δυνατότητα εξονυχιστικού ελέγχου ορισμένων οχημάτων –όχι όλων- με τη λίστα σταδιακά να μεγαλώνει και να φτάνει συνολικά στα 25.
{PAGE_BREAK}
Για τους κατόχους Kinect, η προαναφερθείσα περιπλάνηση γίνεται ακόμα ευκολότερα, αν και όσοι επιλέξουν ένα απλό gamepad στη συγκεκριμένη ενότητα δεν θα αντιμετωπίσουν το παραμικρό πρόβλημα. Το photo mode επιστρέφει και αυτό με τη συνοδεία περισσοτέρων εφέ, ενώ αν το επιτρέπει ο σκληρός δίσκος, παρέχεται η δυνατότητα αποθήκευσης των φωτογραφιών σε εξωπραγματικές αναλύσεις. Για ακόμα μια φορά η κοινότητα της σειράς καλείται να δείξει τη δύναμή της και έτσι η ανταλλαγή υλικού αλλά και δεδομένων είναι μια πραγματικότητα. Οι paint και vinyl editors επιτρέπουν στο χρήστη να κάνει το αυτοκίνητο της επιλογής του όσο όμορφο ή άσχημο επιθυμεί, ενώ η ανταλλαγή ρυθμίσεων και στησίματος ενός αγωνιστικού οχήματος, είναι μια πραγματικότητα.
Ο τίτλος αναγνωρίζει αυτόματα την friend list του καθένα και, ακολουθώντας τα πρότυπα του Autolog που πρώτη εισήγαγε η σειρά Need for Speed, θα οδηγήσει τους πάντες στην επίτευξη του απόλυτου χρόνου. Το Forza 4 είναι αλήθεια πως θα απασχολήσει τους παίκτες για αρκετή ώρα πριν τελικά επιλέξουν να βρεθούν στην πίστα, γιατί πολύ απλά προσφέρει όλα όσα θα ήθελε να δει κάποιος σε έναν racing τίτλο.
Το γκάζι στο πάτωμα
Το Forza 4 δεν επιθυμεί να ακολουθήσει νέα και άγνωστα μονοπάτια, αλλά απεναντίας δείχνει να πατάει πάνω στον ήδη ολοκληρωμένο προκάτοχό του. Επιλέγοντας simulation στον τρόπο ελέγχου του οχήματος και απενεργοποιώντας τα traction control και stability control, ο τίτλος καταφέρνει και γίνεται απίστευτα εθιστικός, προκλητικός αλλά ποτέ άδικος.
Το απλό gamepad σαφέστατα και διακρίνεται για την ακρίβεια του αλλά εκεί που αδυνατεί να ανταπεξέλθει είναι στις στροφές και συγκεκριμένα στις διορθώσεις που επιβάλλονται κατόπιν ενός υπερστροφικού φαινομένου. Δυστυχώς, δεν κατέστη δυνατό να δοκιμάσουμε το ολοκαίνουργιο Wireless Speed Wheel της Microsoft, αλλά από την επαφή που είχε ο αρχισυντάκτης μας μαζί του στην Μεγάλη Βρετανία στα πλαίσια του Gathering 2011, οι πρώτες εντυπώσεις είναι άκρως θετικές.
Δίχως καμία δόση υπερβολής, η Turn10 έχει αναγάγει τον τομέα του φρεναρίσματος σε μια μοναδική ιεροτελεστία, όπου αν κάποιος την κάνει κτήμα του, είναι αμφίβολο αν θα αφήσει στην άκρη τον τίτλο. Και αν σκεφτεί κανείς πως τα πάντα συνοδεύονται από έναν συγκλονιστικό ήχο κινητήρων, με το ρυθμό περιστροφής τους να βρίσκεται στο όριο και με τα λάστιχα να ουρλιάζουν, το συμπέρασμα που προκύπτει είναι πως εκεί στο Redmond ξέρουν πολύ καλά τι κάνουν.
{PAGE_BREAK}
Αναμενόμενες στραβοτιμονιές
Περνώντας στην απέναντι πλευρά, έρχονται στην επιφάνεια τα προβλήματα του τίτλου, τα οποία όμως δεν καταφέρνουν σε καμία περίπτωση να γκρεμίσουν το οικοδόμημα που με τόση προσοχή και μαεστρία η Turn10 έχει χτίσει. Το πλέον εμφανές είναι η υπερβολική ομοιότητα με το Forza 3, αν και εδώ αποκαλύπτεται η τακτική εξέλιξης της σειράς γενικότερα. Πρακτικά δεν έχουμε μπροστά μας μια νέα δημιουργία που ολοκληρώθηκε μόλις σε δύο χρόνια αλλά απεναντίας τα πάντα ξεκίνησαν το 2007 με το Forza 2. Από τότε μέχρι σήμερα, με αργά και σταθερά βήματα και με την επαφή με το κοινό να μην χάνεται, η σειρά εξελίχθηκε ακολουθώντας ένα χρονοδιάγραμμα δύο ετών ανάμεσα σε κάθε νέα κυκλοφορία.
Κοιτάζοντας το καθαρά racing τμήμα του Forza 4, ορισμένα παράπονα αφήνουν οι διαδρομές, γιατί αφενός οι περισσότερες έχουν μεταφερθεί από το τρίτο μέρος και αφετέρου δεν παρουσιάζουν όλες το ίδιο ποσοστό πρόκλησης.
Σίγουρα αποφεύγουν να φρενάρουν οριακά και πολλές φορές στο εσωτερικό μιας στροφής –και ειδικά στα τελευταία events- προτιμούν να ελαττώσουν την ταχύτητά τους για να αποφευχθεί μια σύγκρουση, παρά να ζορίσουν τον παίκτη, αλλά καλό θα ήταν να είχαν μια πιο "βρώμικη" συμπεριφορά. Γενικότερα το επίπεδο δυσκολίας κυμαίνεται σε χαμηλά νούμερα, αλλά η ομάδα ανάπτυξης έχει σκεφτεί έναν διαφορετικό τρόπο ώστε να μη βαρεθεί ο παίκτης.
Γραφικά και multiplayer
Ένα μικρό παράπονο δημιουργείται και από την εικόνα ορισμένων αυτοκινήτων, αλλά σε καμία περίπτωση δεν έχουμε μπροστά μας το φαινόμενο premium – standard απεικονίσεων. Αυτά που έχουν μεταφερθεί από το τρίτο μέρος βρίσκονται ένα μικρό σκαλί πίσω σε επίπεδο λεπτομέρειας, ενώ και η φιγούρα του οδηγού αποτυγχάνει στο να εντυπωσιάσει. Αλλά μέχρι εκεί. Η μηχανή γραφικών είναι σε θέση να παρουσιάσει για ακόμα μια φορά ένα στιβαρό και άκρως εντυπωσιακό αποτέλεσμα, με τα 60 frames/second να αποτελούν πλέον κανόνα για τη σειρά.
Τα οχήματα γεμίζουν γρατζουνιές, κομμάτια αποκολλώνται ενώ τα πάντα έχουν επίπτωση στην απόδοσή τους. Σίγουρα υπάρχουν ορισμένα λαθάκια, αλλά συνολικά δεν δημιουργείται κάποιο σοβαρό παράπονο. Όταν κάποια στιγμή ο παίκτης ολοκληρώσει το career mode –και πιστέψτε μας θα αργήσει να το πετύχει- τα ηνία θα περάσουν στο multiplayer mode και εδώ η κατάσταση είναι αρκετά απλή.
{PAGE_BREAK}
Συμπεράσματα
Και φτάνουμε στο σημείο που ίσως πολλοί ανέμεναν με ανυπομονησία, περιμένοντας μια απάντηση στο ερώτημα για το πώς στέκεται το Forza 4 απέναντι στον ανταγωνισμό. Πολλοί θα θεωρήσουν πως η αναφορά και μόνο του ονόματος Gran Turismo σε ένα κείμενο που αφορά τον μεγάλο του αντίπαλό αποτελεί ακόμα και ιεροσυλία, αλλά μάλλον το νόημα κάπου έχει χαθεί. Κατόπιν πολλών ωρών ενασχόλησης, το πλέον ασφαλές συμπέρασμα που προκύπτει είναι πως μια απευθείας σύγκριση είναι ανέφικτη, γιατί οι δύο προτάσεις προσεγγίζουν την έννοια του "real driving simulation" με διαφορετικό τρόπο.
Αναμφίβολα, το ιδανικό θα ήταν ένα πάντρεμα στοιχείων από τις δύο δημιουργίες, ώστε να προκύψει η απόλυτη και πλέον ολοκληρωμένη εμπειρία οδήγησης, αλλά επειδή κάτι τέτοιο είναι αδύνατο, οι κάτοχοι της κάθε κονσόλας θα πρέπει να "συμβιβαστούν" με αυτά που έχουν στα χέρια τους. Όταν όμως αυτός ο… συμβιβασμός ακούει στο όνομα Forza 4, όλοι θα ήταν χαρούμενοι αν συμβιβάζονταν με προϊόντα αυτού του επιπέδου και της ποιότητας.
Η Turn10 προσφέρει σήμερα όλα αυτά για τα οποία έχει στο παρελθόν δεσμευτεί και δεν αφήνει υποσχέσεις για το μέλλον. Σίγουρα θα υπάρξουν προσθήκες, αλλά με την τρέχουσα μορφή του το νέο αυτό racer παρουσιάζεται ιδιαίτερα προσεγμένο, πλήρες και απλά απαιτεί από τον κάθε λάτρη της ταχύτητας -και φυσικά κάτοχο Xbox 360- να το προσθέσει στη συλλογή του.
Γιώργος Τσακίρογλου