FIFA 13

Η πιο ολοκληρωμένη ποδοσφαιρική εμπειρία βιντεοπαιχνιδιού…μέχρι την επόμενη

H EA την τελευταία πενταετία έχει ανεβάσει κατά πολύ τον πήχη όσον αφορά τα αθλητικά της παιχνίδια. Σε άλλα τα έχει καταφέρει και σε άλλα όχι, αλλά το FIFA 13 αποτελεί αδιαμφισβήτητα το καλύτερο και πιο ολοκληρωμένο βιντεοπαιχνίδι που εξέδωσε η EA Sports. Το τέλος της τρέχουσας γενιάς διαφαίνεται στο άμεσο μέλλον, αυτό όμως δεν δείχνει να εμποδίζει την ΕΑ από το να εμπλουτίζει συνεχώς με νέα στοιχεία τα παιχνίδια ποδοσφαίρου FIFA, κάτι που έχει σαν αποτέλεσμα να έχουμε κάθε χρόνο την κυκλοφορία τίτλων καλύτερων από των περσινών. Οι αλλαγές μπορεί να μη γίνονται άμεσα αντιληπτές, αλλά είναι αρκετές για να μας "αναγκάσουν" να βάλουμε το FIFA 12 στο …ντουλάπι της ιστορίας.

Οι προσθήκες και οι διαφορές

Όπως και πέρσι, έτσι και φέτος θα ξεκινήσουμε από τις πολλά υποσχόμενες νεοφερμένες προσθήκες του FIFA 13. Ενώ πέρσι είχαμε να μιλάμε για την "Impact Engine" και την αναβαθμισμένη άμυνα "Tactical Defense", φέτος θα αναφερθούμε στο "First touch control", μια σπουδαία ιδέα, η οποία προσθέτει δεκάδες πόντους ρεαλισμού και μετατρέπει κάθε αγώνα, κάθε φάση, σε κάτι μοναδικό, μιας και η εξέλιξή τους μπορεί να πάρει διαφορετική τροπή από αυτή που επιθυμούμε.

Η EA Sports Canada αποφάσισε να κάνει την πρώτη επαφή με την μπάλα πιο ρεαλιστική και μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα πως το κατάφερε. Τί είναι όμως αυτή η προσθήκη; Για παράδειγμα, εάν ελέγχουμε τον Xavi και δώσουμε μια πάσα ακριβείας στον αμαρκάριστο Messi, τότε η πρώτη επαφή του Messi θα είναι ένα απαλό χάδι, ένα μαγνήτισμα της μπάλας. Εάν όμως η πάσα είναι κακή ή ο αποδέκτης της είναι ο… Σπυρόπουλος τότε η εξέλιξη της φάσης θα είναι τελείως απρόβλεπτη, καθώς μπορεί να επιτύχουμε αυτό που είχαμε σκοπό, αλλά το πιο πιθανό είναι ένα κάκιστο κοντρόλ, που μπορεί να καταλήξει σε ασίστ προς τον αντίπαλο παίκτη που μας μαρκάρει.

Ο ρεαλισμός, εν κατακλείδι, σε αυτή την προσθήκη χρίζει πολλών συγχαρητηρίων μιας και η εξέλιξη της φάσης εξαρτάται από πάρα πολλούς παράγοντες, όπως η ικανότητα του αποδέκτη, η καλή πάσα προς αυτόν, καθώς και η πίεση των αμυνομένων ποδοσφαιριστών. Εμπλουτισμένη είναι (και φέτος) η ΑΙ των ποδοσφαιριστών μας. Τόσο αμυντικά, αλλά και επιθετικά.

Στον τομέα της επίθεσης, ειδικά, είναι προφανές το "λίφτινγκ", μιας και οι συμπαίκτες μας φαίνεται να "διαβάζουν" καλύτερα τους αντίπαλους αμυντικούς και τυχόν "κενά" στην αμυντική τους διάταξη, κάνοντας ορθολογικές κινήσεις προς την αντίπαλη εστία, ανοίγοντας χώρους ή κινούμενοι στους κενούς χώρους. Τα λάθη φυσικά δεν λείπουν και δυστυχώς είναι τα ίδια που συναντήσαμε και πέρσι, κάτι που μας κάνει να πιστεύουμε ότι οι άνθρωποι της ΕΑ δεν ασχολήθηκαν ιδιαιτέρως με αυτά, αλλά αντιθέτως έδωσαν προτεραιότητα στην προσθήκη νέων στοιχείων.

Καταρχάς, η AI των αντιπάλων "σκαλώνει" και φέτος με την αποτελεσματική πίεση μας, κάτι που έχει σαν αποτέλεσμα ο ποδοσφαιριστής να κρατάει τη μπάλα στα πόδια του και να υποχωρεί για αρκετά δευτερόλεπτα μέχρι να μεταβιβάσει την μπάλα σε συμπαίκτη ή να την πετάξει άουτ. Τέλος, άλλο ένα σημαντικό μειονέκτημα που δε φάνηκε (στο χρόνο που ασχοληθήκαμε με το παιχνίδι) να δέχθηκε κάποια βελτίωση, είναι οι αστείες συγκρούσεις και πτώσεις που προκαλούνται με την "Impact Engine".

Ποδοσφαιριστές θα πέφτουν ο ένας πάνω στον άλλον χωρίς καμία λογική εξήγηση, ενώ το κωμικοτραγικότερο όλων συμβαίνει όταν δύο συμπαίκτες συγκρουστούν μεταξύ τους, δημιουργώντας από μόνοι τους "κενό χώρο" στον αντίπαλο. Αυτά τα δύο ενοχλητικά προβλήματα, που προϋπάρχουν από το FIFA 12, έπρεπε να έχουν λυθεί και εάν πέρσι υπήρχε η δικαιολογία της "πρώτης φοράς", φέτος δεν υπάρχει καμία για την EA Canada.

{PAGE_BREAK}

Αλλαγές και προσθήκες παρατηρούνται επίσης στις επιλογές του χρήστη και τα modes. Κυριότερη όλων είναι ο εμπλουτισμός του "EA SPORTS Football Club", καθώς με τη χρήση πόντων (που κερδίζουμε ύστερα από επιτυχημένες δοκιμασίες), μας δίνεται η δυνατότητα απόκτησης νέων εμφανίσεων, παπουτσιών, ικανοτήτων των ποδοσφαιριστών μας και πολλών άλλων "καλουδιών". Επιπρόσθετα, στο EASFC η διαδραστικότητα με τους φίλους μας παραμένει σε κορυφαία επίπεδα, ενώ άκρως θετικό στοιχείο είναι η διατήρηση των πόντων μας από το περσινό παιχνίδι της EA. Τέλος, μεγάλο πλεονέκτημα που παρατηρήσαμε είναι η διατήρηση της ενδεκάδας και του τρόπου ανάπτυξης που δημιουργούμε στα online matches, μιας και δεν απαιτείται να ξαναπεξεργαστούμε την ενδεκάδα πριν από κάθε online αγώνα.

Εδώ αξίζει να σημειώσουμε την απροβλημάτιστη διεξαγωγή των διαδικτυακών αναμετρήσεων μεταξύ χρηστών. Τα σφάλματα και οι αναπάντεχες έξοδοι από τους servers της ΕΑ είναι πολύ μικρότερης συχνότητας σε σχέση με το περσινό επεισόδιο της σειράς. Όσον αφορά τους αγώνες αυτούς καθ’ αυτούς, τρέχουν απροβλημάτιστα και δεν συναντήσαμε σε κανέναν αγώνα το παραμικρό κόλλημα ή καθυστέρηση.

Όλα τα παραπάνω συμβάλλουν στην ολοκληρωμένη εμπειρία που προσφέρει το FIFA 13. Σχετικά με άλλες προσθήκες και διαφοροποιήσεις των modes, αυτές που αξίζει να σταθούμε είναι η δυνατότητα προπόνησης εθνικών ομάδων στο "Career mode" και τον πιο απλουστευμένο τρόπο διαχείρισης του "Ultimate Team" και των διαδικτυακών αναμετρήσεων μέσω του Seasons. Τα modes και οι επιλογές παραμετροποίησης που προσφέρονται στο FIFA 13 είναι υπερβολικά πολλά και εθιστικά (στον τομέα τους), με αποτέλεσμα να μην ξέρουμε με τι να πρωτοασχοληθούμε.

Τί άλλαξε στη διάρκεια του αγώνα

Όσον αφορά τώρα το gameplay κατά τη διάρκεια του αγώνα, οι διαφορές είναι ελάχιστες. Αυτό δε σημαίνει όμως ότι η ΕΑ δεν πραγματοποίησε μικροαλλαγές, οι οποίες είναι αρκετές για να δώσουν την εντύπωση ότι έχουν γίνει βήματα προόδου σε σχέση με παλαιότερα παιχνίδια της σειράς. Καταρχάς, ο έλεγχος του παίκτη έχει γίνει ακόμα πιο άμεσος με τη νέα προσθήκη "Complete Dribbling", ενώ σημαντικό παράγοντα αποτελεί η γρηγορότερη ανάπτυξη ελέω της βελτιωμένης τεχνητής νοημοσύνης των επιθετικών.

Σε πολλούς ίσως δεν αρέσει μια τέτοια αλλαγή, αλλά προσωπικά τη βρήκαμε εξαιρετική, μιας και ο ρυθμός και η ανάπτυξη παιχνιδιών στα FIFA χαρακτηριζόταν εδώ και χρόνια "αργός". Όχι πια όμως… Σχετικά με τα animations και τη φυσικότητα της κίνησης των ποδοσφαιριστών, το FIFA 13 αποτελεί σημείο αναφοράς. Η ελεύθερη κίνηση 360 μοιρών έχει βελτιωθεί σε τρομακτικό βαθμό, η "Impact Engine" έχει αναβαθμιστεί αρκετά με κάποιες νέες προσθήκες "συγκρούσεων", ενώ με το "Complete Dribbling" η κίνηση των παικτών με τη μπάλα μοιάζει πιο φυσική από ποτέ.

Εδώ αξίζει να σημειώσουμε, όμως,, τον κάκιστο ρεαλισμό στους πανηγυρισμούς των παικτών. Είναι λες και μετά την επίτευξη των γκολ οι προγραμματιστές να δημιούργησαν ένα διαφορετικό παιχνίδι. Οι παίκτες "χάνονται" ο ένας μέσα στον άλλον, συγκρούονται με διαφημιστικές ταμπέλες, "πετάνε" πάνω στις κλίσεις του Old Trafford ή χάνονται για πάντα από το οπτικό μας πεδίο, ταξιδεύοντας στον αγωνιστικό χώρο ή την εξέδρα…

Τέλος, η φυσική της μπάλας παραμένει στα ίδια εξαιρετικά επίπεδα που έχουμε συνηθίσει, ενώ μικρή βελτίωση παρατηρήσαμε στις μεταβιβάσεις της μπάλας, αφού δεν είναι πλέον τόσο αργές όσο στο FIFA 12, κάτι που συμβάλλει στη ρεαλιστικότερη αποτύπωση της πορείας της μπάλας και της αίσθησης του "βάρους" σε κάθε πάσα ή σουτ προς την αντίπαλη εστία.
{PAGE_BREAK}

Οπτικοακουστικός τομέας

Τα γραφικά τώρα, παραμένουν ίδια με ελάχιστες προσθήκες να έχουν πραγματοποιηθεί. Ανέκαθεν ο οπτικός τομέας δεν αποτελούσε το μεγάλο θετικό σημείο της σειράς, αλλά σίγουρα το αποτέλεσμα θα μπορούσε να είναι καλύτερο. Σε αυτό που πάντα μειονεκτούσε η σειρά FIFA έναντι του Pro Evolution Soccer είναι ο σχεδιασμός των προσώπων. Ακόμα και μεγάλοι αστέρες του ποδοσφαίρου όπως ο Ronaldo ή ο Xavi δεν παρουσιάζονται τόσο ρεαλιστικά όσο παρατηρούμε στον ανταγωνισμό, ενώ αν θέσουμε ως παράδειγμα παίκτες χαμηλότερης δυναμικότητας όπωςο  Marcelo ή ο Rafael, οι διαφορές είναι χαοτικές.

Αυτό που επίσης μας δημιουργεί αρνητική εντύπωση στον τεχνικό τομέα είναι ο κάκιστος σχεδιασμός των οπαδών. Όταν στο προσκήνιο έχουμε τον λεπτομερέστατο Messi και στο παρασκήνιο αντικρίζουμε τους "τετραγωνισμένους" οπαδούς, απογοητευόμαστε. Επειδή και η ίδια η ΕΑ φαίνεται πως καταλαβαίνει το πρόβλημα με τα μη εξελιγμένα (εδώ και χρόνια ) γραφικά, αποφάσισε φέτος να προσθέσει πολλές νέες λήψεις στις αλλαγές και τους πανηγυρισμούς, ενώ για πρώτη φορά παρατηρούμε παίκτες με φόρμες να προθερμαίνονται στις πλάγιες γραμμές κατά τη διάρκεια του αγώνα.

Ο ήχος και η περιγραφή, από την άλλη, αποτελούν ίσως το πιο "ρεαλιστικό" τμήμα του παιχνιδιού. Η περιγραφή του αγώνα έχει γίνει με τέτοιο επαγγελματισμό, που αν κάποιος τρίτος παρακολουθεί την εξέλιξή του, θα νομίζει ότι πρόκειται για πραγματική τηλεοπτική μετάδοση. Το FIFA 13 διαθέτει πέντε συνολικά σχολιαστές, ανάμεσά τους και οι γνωστοί Martin Tyler και Alan Smith, δημιουργώντας μια ακουστική πανδαισία. Όταν, για παράδειγμα, παίζετε στο "Career Mode", θα μείνετε με ανοικτό το στόμα όταν κατά τη διάρκεια του αγώναθα ακούτε τους σχολιαστές να περιγράφουν σημαντικά γεγονότα άλλων παιχνιδιών του πρωταθλήματος, που διεξάγονται παράλληλα με το δικό σας.

Τελειώσαμε και φέτος

Με την παρουσίαση του FIFA 13 κλείνει και ο φετινός κύκλος "αιματοχυσίας" και "πολέμου" μεταξύ των αιώνιων αντιπάλων FIFA και PES. Και τα δύο έχουν να παρουσιάσουν μερικές βελτιώσεις που θα ικανοποιήσουν τους οπαδούς τους, αλλά το FIFA 13 ομολογουμένως παραμένει ένα βήμα μπροστά στους πιο ουσιαστικούς τομείς όπως το gameplay, το animation, τη φυσική της μπάλας και την περιγραφή.

Οι αλλαγές σίγουρα δεν είναι πολλές, αλλά αυτές που πραγματοποιήθηκαν βελτίωσαν την εμπειρία που προσφέρει το FIFA 13 ως παιχνίδι ποδοσφαίρου κατά πολύ μεγάλο βαθμό. Τα modes που μπορούν να ασχοληθούν οι χρήστες είναι πάρα πολλά και άκρως εθιστικά, ενώ σε συνδυασμό με τις απροβλημάτιστες διαδικτυακές μονομαχίες, δημιουργούν έναν εκπληκτικό συνδυασμό ποδοσφαιρικής εμπειρίας. Ας αφήσουμε όμως τα λόγια, θα σας βρούμε στις διαδικτυακές αρένες ό,τι και αν διαλέξετε!

Γιάννης Σκουλουδάκης

Exit mobile version