Myst

O θρύλος των videogames που άνοιξε τους ασκούς του Αιόλου μεταφέρεται στο φορητό σύστημα της Sony.

O θρύλος των videogames που άνοιξε τους ασκούς του Αιόλου μεταφέρεται στο φορητό σύστημα της Sony.

Για το Myst, το αριστουργηματικό παιχνίδι των αδερφών Miller, το οποίο κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 1993 και έκτοτε άλλαξε άρδην το πρόσωπο των adventure games, είναι πολλά αυτά που θα μπορούσε να γράψει κάποιος. Παρόλο που κατηγορήθηκε πολλάκις για ρηχό gameplay, αυστηρή γραμμικότητα, και ελάχιστη παρεμβατικότητα με τις πανέμορφες εικόνες που εμφάνιζε στην οθόνη (πολλοί μάλιστα έφτασαν στο σημείο να το χαρακτηρίσουν ως ένα interactive slide-show), το Myst άντεξε για δέκα περίπου χρόνια, απέκτησε τέσσερις συνέχειες (Riven, Myst III: Exile, Myst IV: Revelation και Myst V: End of Ages), spin offs (Uru) και κυκλοφόρησε σε πάρα πολλά συστήματα. Σήμερα, δεκατρία ολόκληρα χρόνια μετά την αρχική του εμφάνιση στο gaming κοινό, η δημιουργία των Robyn και Rand Miller μεταπηδά στο PSP και ενώ η μαγεία του τίτλου βρίσκεται εκεί, αναλλοίωτη και σε όλο το μυστηριώδες μεγαλείο της, είναι πλέον προφανές ότι ο χρόνος δεν ήταν φιλικός προς το παιχνίδι που, στις αρχές της δεκαετίας του 1990 ήταν επαναστατικό, αλλά που σήμερα και μετά από την ραγδαία εξέλιξη των videogames, φαντάζει ως μια ιδιαιτέρως παρωχημένη προσπάθεια.

Για τους νεαρότερους σε ηλικία παίκτες, οι οποίοι δεν είχαν την τύχη να παρακολουθήσουν την «ενηλικίωση» των PC games στις αρχές της δεκαετίας του 1990, νομίζουμε ότι αξίζει να κάνουμε μια μικρή αναφορά στο παρασκήνιο του παιχνιδιού. Το Myst λοιπόν, είναι ένα από τα πρώτα παιχνίδια που έκαναν χρήση του, τότε νέου, μέσου που άκουγε στο όνομα «CD-Rom». Η άφιξη αυτού του νέου format, το οποίο διέθετε σαφώς μεγαλύτερη χωρητικότητα σε σχέση με τις «floppy» δισκέτες της εποχής, επέτρεψε στους αδελφούς Miller να υλοποιήσουν ένα ιδιαιτέρως φιλόδοξο project. Το project αυτό είχε να κάνει με την περιπέτεια ενός ανώνυμου ταξιδιώτη σε διάφορους κόσμους, προκειμένου να βρει τη λύση σε ένα μυστήριο. Η ιστορία ξεκινά χωρίς να δίνει στον παίκτη κανένα απολύτως στοιχείο σχετικά με το σενάριο, το παρασκήνιο της ιστορίας ή ακόμα περισσότερο, για το τι ακριβώς πρέπει να πράξει.

Τα πάντα σε αυτό το παιχνίδι αποκαλύπτονται κατόπιν των ενεργειών μας και μετά από ενδελεχή εξερεύνηση του περιβάλλοντος. Ξεκινώντας λοιπόν την περιπέτεια, βρισκόμαστε στο νησί Myst. Στην ουσία έχουμε να κάνουμε με έναν μικρόκοσμο, εντελώς ακατοίκητο και χωρίς ίχνος ζωής επάνω του, όπου μέσα του βρίσκονται διάσπαρτα ορισμένα στοιχεία. Αυτό που ο παίκτης θα κληθεί να πράξει, είναι να προχωρήσει στη συλλογή και ερμηνεία αυτών των στοιχείων που θα βρει στο νησί (όπως σημειώσεις, διάφορα αντικείμενα και βιβλία) και χρησιμοποιώντας τα, να φτάσει στην αποκάλυψη του απώτερου μυστικού που κρύβει μέσα του το νησί. Μετά από λίγα λεπτά περιπέτειας, καθίσταται σαφές ότι οι γρίφοι που βρίσκονται στο νησί δεν δύνανται να λυθούν και έτσι ο ταξιδιώτης θα πρέπει να ταξιδέψει σε τέσσερις διαφορετικούς κόσμους (Selentic, Mechanical, Channelwood και Stoneship) χρησιμοποιώντας αντίστοιχο αριθμό μαγικών βιβλίων που λειτουργούν ως πύλες προς άλλες διαστάσεις.

Όπως προκύπτει στη συνέχεια, αυτά τα βιβλία είχαν δημιουργηθεί από έναν παντοδύναμο αλχημιστή ονόματι Atrus, ο οποίος είχε ανακαλύψει τον τρόπο να μεταφέρεται σε παράξενους και διαφορετικούς κόσμους. Ανακαλύπτοντας λοιπόν τα τέσσερα αυτά βιβλία, αλλά και σελίδες που έχουν σκιστεί από αυτά, θα πρέπει να φτάσει σε έναν τελικό πέμπτο κόσμο όπου βρίσκεται ο αλχημιστής. Το παιχνίδι διαθέτει ικανοποιητική ροή και «σκηνοθεσία» σε ό,τι έχει να κάνει με το σενάριό του, ενώ η ύπαρξη δύο αδελφών (γιων του Atrus), οι οποίοι είναι παγιδευμένοι στα βιβλία, προσθέτει ένα σημαντικό στοιχείο στο gameplay: αυτό της επιλογής.

Καθώς η ιστορία ξετυλίγεται και τα μυστικά του Myst αποκαλύπτονται, γίνεται όλο και πιο ξεκάθαρη η θέση που έχουν αυτά τα πρόσωπα στην ιστορία. Επάνω σε αυτά τα θεμέλια βασίζεται η όλη εμπειρία του Myst, δηλαδή στο μυστήριο και στην αίσθηση του ότι ο παίκτης βρίσκεται σε έναν κόσμο μακριά από αυτόν που όλοι γνωρίζουμε. Ωστόσο, αυτή η τόσο όμορφη εμπειρία που μάγεψε τους gamers πριν από μία και πλέον δεκαετία, εν έτει 2006 δεν είναι και τόσο συναρπαστική. Η μεταφορά του Myst στο PSP είναι πιστή αντιγραφή του πρωτότυπου τίτλου χωρίς απολύτως καμία επεξεργασία. Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει κανενός είδους 3D κίνηση στο χώρο δεδομένου ότι αυτή εκτελείται κατόπιν πατήματος ενός κουμπιού και μόνο στον οριζόντιο άξονα, ένα καρέ (ή, αν προτιμάτε, μια εικόνα) κάθε φορά.

Εν ολίγοις, η εξερεύνηση στο Myst γίνεται μέσα από κάμερα πρώτου προσώπου και με τη χρήση ενός κέρσορα, ο οποίος βρίσκεται στην οθόνη και κινείται είτε με το d-pad, είτε με τον αναλογικό δίσκο της κονσόλας. Τοποθετώντας τον κέρσορα σε συγκεκριμένα σημεία της εκάστοτε εικόνας, μπορούμε να δώσουμε εντολή μετακίνησης προς ένα άλλο σημείο ή χρήσης ενός αντικειμένου. Αυτό που το 1993 έμοιαζε ως «επανάσταση», στη σημερινή εποχή και σε ένα σύστημα όπως το PSP, το οποίο είναι γνωστό για τις υψηλές τεχνικές του ικανότητες, μάλλον θα ενοχλήσει τους κατόχους του συστήματος. Ατυχώς, η Hoplite Research, εταιρεία υπεύθυνη για την ανάπτυξη του τίτλου στο φορητό της Sony, δεν έκανε τίποτα περισσότερο από το να πάρει αυτούσιο τον αρχικό κώδικα του τίτλου και να τον προσαρμόσει στο PSP.

Και ενώ πολλοί θα θεωρήσουν ότι ένα σημείο αναφοράς σαν το Myst «δεν το πειράζεις», εκτίμηση του GameOver είναι ορισμένες τροποποιήσεις ήταν επιβεβλημένες. Για παράδειγμα, είναι απαράδεκτο να βλέπουμε εικόνες στο PSP γεμάτες κόκκο ή σχεδιασμό τοπίου χωρίς καμία απολύτως κίνηση. Δεν νομίζουμε ότι το να προσθέσεις μια σχετική looped κίνηση στο νερό ή στα δέντρα που βρίσκονται στους κόσμους του παιχνιδιού θα «προσέβαλλαν» το πρωτότυπο Myst, αντιθέτως, θα του προσέδιδαν περισσότερη ζωντάνια και σίγουρα θα αύξαναν τη συνολική του αξία. Σε αντίθεση με την απεικόνιση, τα ελάχιστα ηχητικά εφέ των κόσμων, αν και συνεχίζουν να είναι μεταφερμένα από το πρωτότυπο παιχνίδι, στέκονται σαφώς καλύτερα. Αν και έχουμε να κάνουμε με ambient ήχους και όχι πραγματική μουσική, σίγουρα αυτοί συμβάλουν περαιτέρω στη δημιουργία της μυστηριώδους ατμόσφαιρας που διέπει αυτό το κλασικό παιχνίδι.

Όσα χρόνια και αν περάσουν, το Myst θα διαθέτει μια ξεχωριστή θέση στην καρδιά των απανταχού gamers. Ας μην γελιόμαστε, το παιχνίδι των αδελφών Miller έφερε χιλιάδες νέους gamers στη βιομηχανία και δημιούργησε μια ολόκληρη σχολή adventure παιχνιδιών και εκατοντάδες κλώνων. Ωστόσο, η μεταφορά του στο PSP δεν μας άφησε ικανοποιημένους. Αν είχαμε ένα UMD με συλλογή των καλύτερων τίτλων της σειράς, τότε η παρακάτω βαθμολογία θα ήταν διαφορετική ακόμα και αν είχαμε να κάνουμε με αυτούσιες μεταφορές. Όταν όμως μας προσφέρεται μόνο το αρχικό παιχνίδι, αυτούσιο, χωρίς καμία απολύτως βελτίωση και έξτρα χαρακτηριστικά, τότε δεν μπορούμε να δηλώσουμε «ευχαριστημένοι». Βέβαια, αξίζει να τονίσουμε ότι η τιμή του προϊόντος είναι χαμηλότερη από την καθιερωμένη (προτεινόμενη λιανικής €39,99), κάτι που αυξάνει σημαντικά αυτό που λέμε «value for money». Το προτείνουμε σε όσους ψάχνουν ένα ταξίδι στο μυστήριο και έχουν νοσταλγήσει την εποχή που τα First Person Adventures κυριαρχούσαν στην αγορά. 

PEGI 3+

Exit mobile version