
Ένσταση εις τριπλούν.
Λίγοι είναι οι visual novel τίτλοι, οι οποίοι κατάφεραν να ξεπεράσουν τα σύνορα της χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου και να αφήσουν το δικό τους στίγμα στις δυτικές αγορές. Η αλήθεια είναι πως, αν και οι Ιάπωνες παίκτες αρέσκονται στο να ζουν τις περιπέτειες χαρακτήρων και ηρώων από μέσα εντελώς διαφορετικά από τα παραδοσιακά βιβλία, οι παίκτες της Δύσης είναι περισσότερο απαιτητικοί ως προς αυτό το κομμάτι. Αν ένα visual novel δεν μπορεί να προσφέρει μια καθηλωτική ιστορία, ένα cast πολύχρωμων και ενδιαφερόντων χαρακτήρων, καθώς και ενδιαφέροντες διαλόγους -σε συνδυασμό με εξίσου ενδιαφέρουσες ατάκες- τότε δεν έχει μέλλον. Ευτυχώς, που τα παιχνίδια της σειράς Ace Attorney κατάφεραν να ξεχωρίσουν από την αρχή, να αποκτήσουν το δικό τους κοινό και να εδραιωθούν σταδιακά στη συνείδηση των παικτών, με αποτέλεσμα να αποζητούν την επόμενη περιπέτεια της σειράς με την ίδια λαχτάρα και πόθο, όπως όταν αποζητούν μια οποιαδήποτε μεγάλη κυκλοφορία.
Μια απόλυτα δικαιολογημένη σκέψη, αν αναλογιστεί κανείς και την ιστορική πορεία της σειράς Phoenix Wright. Το πρώτο παιχνίδι της σειράς Gyakuten Saiban (“Μεταστροφή της Δίκης” στα ελληνικά) έκανε το ντεμπούτο του για το Game Boy Advance, καταφέρνοντας να κερδίσει το ενδιαφέρον και την εμπιστοσύνη του ιαπωνικού κοινού, δίνοντας στους παίκτες όχι έναν, αλλά τρεις εξαιρετικούς τίτλους. Με την κυκλοφορία του Nintendo DS, η Capcom αποφάσισε να επενδύσει στην localized κυκλοφορία του τίτλου στην Ευρώπη αλλά και την Αμερική. Το πρώτο παιχνίδι της σειράς Ace Attorney, το οποίο κυκλοφόρησε με ελαφρώς βελτιωμένο οπτικό τομέα, μια πρόσθετη υπόθεση αλλά και κάνοντας χρήση της κάτω οθόνης και του μικροφώνου, κατάφερε να προκαλέσει αίσθηση.

Λίγοι είναι οι παίκτες που δεν αντιστάθηκαν στον πειρασμό να βροντοφωνάξουν «Ένσταση» στο μικρόφωνο του DS (…έστω, Objection!), περιμένοντας να δουν τον νεαρό δικηγόρο να αντιδρά με τον ίδιο τρόπο εντός του παιχνιδιού. Ήταν ένα visual novel, το οποίο προσέφερε ένα εντελώς νέο σκηνικό -αυτό της δικαστικής διαμάχης αλλά και της έρευνας- αξιομνημόνευτους χαρακτήρες, αλλά και έναν διαδραστικό τρόπο αλληλεπίδρασης με το παιχνίδι. Τόσο απλά, η Capcom είχε κερδίσει το στοίχημα. Και έτσι, σε διάστημα τριών χρόνων, υποδεχτήκαμε και τις τρεις αρχικές περιπέτειες του Phoenix Wright, ακολουθώντας τον άπειρο δικηγόρο σε ένα συναρπαστικό ταξίδι.
Για να είμαστε πιο σωστοί και ακριβείς στον χαρακτηρισμό αυτό, ακολουθήσαμε τον Phoenix σε ένα ταξίδι ενηλικίωσης και ωρίμανσης στα δικαστικά δρώμενα. Μέσα από ένα τραγικό γεγονός, η μοίρα του νεαρού Phoenix συνδέεται άρρηκτα με αυτή μιας μεγάλης φατρίας -εκείνης των Fey. Ο Phoenix θα συνδεθεί στενά με ορισμένα από τα μέλη της οικογένειας και, πλάι τους, θα αντιμετωπίσει πολλαπλές προκλήσεις: τον φθόνο, το μίσος, την εκδίκηση αλλά και την ανταπόδοση. Και ως δικηγόρος με ειδίκευση στην υπεράσπιση κατηγορουμένων για έγκλημα, θα έρθει αντιμέτωπος με περίεργα εγκλήματα που ζητούν επίλυση, αλλά και με κατηγορούμενους-θύματα των περιστάσεων, οι οποίοι ζητούν δικαιοσύνη. Ο δρόμος της δικαιοσύνης είναι ωραίος, αλλά όχι εύκολος. Ειδικά όταν ακριβώς απέναντι καραδοκούν ορισμένοι από τους πιο ικανούς και αδυσώπητους εισαγγελείς στον κόσμο: ο στωικός Miles Edgeworth, οι εκδικητικοί Von Karma (Manfred & Franziska) και ο άκρως μυστηριώδης Godot. Οι εισαγγελείς αυτοί είναι πεπεισμένοι για την ενοχή των κατηγορουμένων και ικανοί να κάνουν τα πάντα για να αποτρέψουν την αθώωσή τους, κάνοντας τη ζωή και το έργο του Phoenix πιο δύσκολο από ποτέ.

Στην προσπάθειά του να αθωώσει τους πελάτες του, ο Phoenix ξεκινά να ψάχνει κάθε σπιθαμή του χώρου όπου έχει γίνει το έγκλημα. Η εξεύρεση στοιχείων και η συλλογή πληροφοριών από αυτόπτες μάρτυρες ή πρόσωπα που σχετίζονται με τον ένα ή τον άλλο τρόπο με την υπόθεση είναι απαραίτητη για να μπορέσουμε να πετύχουμε την ολική ανατροπή της υπόθεσης. Και αυτή ακριβώς η διαδικασία είναι που διαμορφώνει και το gameplay. Με εξαίρεση την πρώτη αποστολή σε κάθε παιχνίδι, η οποία λαμβάνει χώρα αποκλειστικά εντός της δικαστικής αίθουσας, οι περισσότερες υποθέσεις εκτυλίσσονται με δυο τρόπους: ο πρώτος αφορά στην έρευνα και την εξερεύνηση, ενώ ο δεύτερος αφορά στη δικαστική αναμέτρηση.
Όσο προχωρούμε, δε, στα παιχνίδια, οι δίκες απαιτούν περισσότερο χρόνο για συγκέντρωση στοιχείων και εξέταση των αποδεικτικών στοιχείων, πριν γίνει κάτι ξαφνικό και οδηγηθούμε σε ανατροπή των γεγονότων και πλήρη αποκάλυψη της αλήθειας. Το δεύτερο και το τρίτο παιχνίδι της σειράς εισάγει και το σύστημα των Psyche Locks, το οποίο θυμίζει το σύστημα ανάκρισης των δικαστηρίων, αλλά έξω από το δικαστήριο, με τη σωστή εκτέλεση του οποίου να αποκαλύπτει περισσότερα στοιχεία. Το πρώτο παιχνίδι δεν περιλαμβάνει κάποιο gimmick, αλλά η επιπρόσθετη αποστολή του πρώτου παιχνιδιού εισάγει ένα σύστημα εξεύρεσης αποτυπωμάτων και ιχνών που θυμίζει τον ίδιο μηχανισμό που παρουσιάστηκε στο Apollo Justice: Ace Attorney.

Παρά τους ενδιαφέροντες αυτούς μηχανισμούς όμως, το παιχνίδι είναι 100% scripted, κάτι που σημαίνει πως οι παίκτες δεν θα μπορούν να προχωρήσουν στη δίκη, αν δεν έχουν ανακαλύψει όλα όσα πρέπει σε κάθε σκηνή ή αν δεν έχουν μιλήσει με τα πρόσωπα που πρέπει. Η δε δίκη απαιτεί από τον παίκτη να «πιέσει» τους μάρτυρες κατά τη διάρκεια της κατάθεσής τους, να δώσει την πρέπουσα προσοχή στις λεπτομέρειες και να αποκαλύψει τις αντιφάσεις τους με τα κατάλληλα επιχειρήματα. Παράλληλα, μια μπάρα ενέργειας βρίσκεται στο πάνω μέρος της οθόνης και μειώνεται σταδιακά με κάθε λάθος ενέργεια του Phoenix, με τον κατηγορούμενο να καταδικάζεται και τον δικηγόρο να αποτυγχάνει στην υπεράσπισή του.
Αυτό που πραγματικά μετράει, ωστόσο, σε αυτήν την κυκλοφορία, είναι η μακρά ιστορία του τίτλου και το τι σημαίνει πραγματικά η κυκλοφορία σε μη φορητές πλατφόρμες. Τα τρία παιχνίδια της σειράς έκαναν το ντεμπούτο τους πριν από περίπου 20 χρόνια στο Gameboy Advance, όπως έχουμε ήδη αναφέρει, ενώ κυκλοφόρησαν και για την οικογένεια κονσολών DS & 3DS, με την κάθε έκδοση να προσφέρει και κάποια ιδιαίτερα χαρακτηριστικά για την εκάστοτε πλατφόρμα. Αν και οι τίτλοι της σειράς κυκλοφορούσαν, για πολλά χρόνια, στις φορητές κονσόλες της Nintendo, εν τούτοις η Capcom αποφάσισε να κάνει τη μεγάλη αλλαγή και να διαθέσει μια έκδοση με assets υψηλής ανάλυσης για τις φορητές συσκευές που τρέχουν iOS.

Έτσι, από το 2013 και μετά, η Capcom φέρεται να αλλάζει πορεία, διαθέτοντας όλους τους τίτλους της σειράς και για τις mobile συσκευές, λίγο μετά από την κυκλοφορία των πιο πρόσφατων τίτλων της σειράς Ace Attorney για τις φορητές συσκευές της Nintendo, εκεί όπου και η σειρά έγινε γνωστή και ωρίμασε. Επομένως, μια κυκλοφορία για το PlayStation 4, σε συνδυασμό με τη διάθεση του παιχνιδιού για Xbox One, Switch και υπολογιστές μέσω Steam, δείχνουν ολοκάθαρα την πρόθεση της εταιρείας να μεγαλώσει το εύρος των παικτών που θα απολαύσουν τις ιστορίες του Phoenix Wright, των Maya και Pearl Fey και όλων των άλλων μοναδικών και αξιαγάπητων ηρώων που μας ταξιδεύουν με τους διαλόγους αλλά και τις περιπέτειές τους.
Και ακριβώς επειδή η ιστορία της σειράς είναι μεγάλη, η Capcom αποφάσισε να προβεί σε ορισμένες διορθωτικές ενέργειες, με σκοπό να προσφέρει μια συλλογή παιχνιδιών που να μπορούν να σταθούν πιο άνετα στη σημερινή εποχή. Απομακρυνόμενη εντελώς από το interface των εκδόσεων για DS και 3DS, τα τρία παιχνίδια της σειράς θυμίζουν περισσότερο τις HD εκδόσεις των iOS συσκευών, αλλά με την υποστήριξη του DualShock 4. Με το πλήκτρο X προχωράμε τους διαλόγους και επιλέγουμε αντικείμενα του περιβάλλοντος, με το πλήκτρο Ο μετακινούμαστε στο προηγούμενο κομμάτι διαλόγου κατά τη διάρκεια των καταθέσεων στο δικαστήριο. Τέλος, με τα πλήκτρα R1/R2 μπορούμε να εξετάσουμε ανά πάσα στιγμή τα αρχεία της τρέχουσας υπόθεσης, ενώ με τα πλήκτρα L1/L2 «πιέζουμε» όσους ανακρίνουμε κατά τη διάρκεια της δίκης, με σκοπό να αποσπάσουμε περισσότερες πληροφορίες, τις οποίες και κρύβουν εκούσια ή ακούσια.

Τα sprites των χαρακτήρων απεικονίζονται σε υψηλότερη ανάλυση και με περισσότερες λεπτομέρειες, κάτι το οποίο συμβαίνει και με τα περιβάλλοντα στο background, γεγονός που μας έκανε ιδιαίτερη εντύπωση, καθώς η απεικόνιση αγγίζει το τέλειο, ειδικά από τη στιγμή που η οθόνη απεικόνισης είναι αρκετές ίντσες μεγαλύτερη από τις μικρές οθόνες των φορητών της Nintendo. Η δόνηση σε ορισμένους διαλόγους είναι μια από τις ευχάριστες προσθήκες, ενώ φυσικά η προσθήκη trophies «αναγκάζει» τον παίκτη να φτάσει το παιχνίδι μέχρι το τέλος και να προσθέσει ακόμα ένα πλατινένιο τρόπαιο στη συλλογή του. Και πάλι, ωστόσο, παρά τις όποιες προσθήκες και βελτιώσεις, δεν υπάρχει αμφιβολία για την ηλικία του παιχνιδιού, ειδικά από τη στιγμή που οι πιο πρόσφατες εκδόσεις υιοθέτησαν τρισδιάστατα μοντέλα αντί για sprites, αλλά και πάλι το τελικό αποτέλεσμα δεν απογοητεύει.
Οι χαρακτήρες είναι πεντακάθαροι και η θολούρα που παρατηρείτο κατά τη μετάβαση από τον ένα ομιλητή στον άλλο κατά τη διάρκεια της δίκης πλέον δεν υφίσταται και δεν κουράζει το μάτι. Αυτό που θα θέλαμε ωστόσο να δούμε βελτιωμένο είναι το ηχητικό τμήμα της τριλογίας. Μετά από τόσες επανακυκλοφορίες, θα θέλαμε να δούμε μια μετάβαση σε μελωδίες υψηλότερης πιστότητας. Και τα τρία παιχνίδια της σειράς έχουν ένα εξαιρετικό soundtrack, το οποίο ωστόσο μαστίζεται από τους τεχνικούς περιορισμούς του Gameboy Advance. Αν και έχει γίνει προσπάθεια να καθαριστεί ο ήχος και να αγγίζει πιο…σύγχρονα επίπεδα, εν τούτοις θεωρούμε πως οι τεχνικοί της Capcom θα μπορούσαν να είχαν κάνει λίγο καλύτερη δουλειά εδώ.

Αν μη τι άλλο, το YouTube αυτή τη στιγμή βρίθει ενορχηστρώσεων της μουσικής της σειράς Ace Attorney, κάτι που σημαίνει πως υπάρχει άφθονο υλικό για την άντληση ιδεών. Μαζί με τη μουσική, θα έπρεπε να έχει αλλάξει και το voice acting κατά τις δικαστικές αναμνήσεις. Από τη στιγμή που κανονικοί ηθοποιοί «δανείζουν» τη φωνή τους και ενσαρκώνουν τους ίδιους ήρωες σε πρόσφατα παιχνίδια, αλλά και στην anime σειρά του παιχνιδιού, η Capcom θα μπορούσε να αντικαταστήσει τις κραυγές «Ένστασης» που έχουν ηχογραφήσει υπάλληλοί της προ εικοσαετίας, με πιο σύγχρονες φωνές. Αν συλλογιστούμε και το γεγονός πως η πρώτη τριλογία τίτλων της σειράς Ace Attorney κάνει για πρώτη φορά τη μετάβασή της στις «μεγάλες πλατφόρμες», η Capcom θα έπρεπε να είχε προβεί στις ανάλογες ενέργειες ανανέωσης, και όχι στο σερβίρισμα του ίδιου πιάτου, απλά με διαφορετικό περιτύλιγμα. Ίσως η Capcom, για μια τέτοια σημαντική κυκλοφορία και μετάβαση, δεν έπρεπε να αρκεστεί σε μια επανακυκλοφορία, αλλά πιθανόν σε ένα ολικό remaster, περισσότερο κοντά στα σημερινά δεδομένα.
Αυτό, ωστόσο, το αφήνουμε στο κοινό να το αποφασίσει. Δεν υπάρχει αμφιβολία πως οι βετεράνοι της σειράς που θα καταπιαστούν μαζί της για ακόμα μια φορά θα ικανοποιηθούν με τις οπτικές βελτιώσεις και θα αποκαλύψουν για μια ακόμα φορά την αλήθεια στις 14 υποθέσεις που διαθέτει το παιχνίδι. Ωστόσο, μετά από τόσες και τόσες επανακυκλοφορίες, η αλήθεια είναι πως οι κινήσεις των χεριών θα γίνονται μηχανικά, καθώς οι αναμνήσεις και η παικτική εμπειρία θα λειτουργούν ως εσωτερικός καθοδηγητής.

Δεν είναι τυχαίο πως, για τις ανάγκες αυτής της κυκλοφορίας, μας πήρε μόνο τρεις μέρες για να ολοκληρώσουμε και την τελευταία υπόθεση. Ωστόσο, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως υπάρχουν και αυτοί οι τυχεροί παίκτες που ξεκινούν το ταξίδι τους για πρώτη φορά. Είναι αυτοί οι παίκτες που θα νιώσουν…δικηγόροι στη θέση του δικηγόρου και ερευνητή στη θέση του ερευνητή. Είναι αυτοί οι παίκτες που θα απολαύσουν τις ιστορίες που αφηγείται ο Shu Takumi και θα βιώσουν όλα αυτά τα συναισθήματα που βίωσαν και οι βετεράνοι παίκτες πριν από κάποια χρόνια.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, η τριλογία με πρωταγωνιστή τον Phoenix Wright δεν πρέπει να ταλαιπωρείται από ζητήματα όπως η ηλικία ή το replayability. Σκεφτείτε ένα παλιό βιβλίο, το οποίο το αγοράζετε ξανά μετά από κάποια χρόνια, όταν έχει γίνει επανέκδοσή του. Η ηλικία και οι ιδέες εξακολουθούν να μην αλλάζουν – μα ένα καλό βιβλίο είναι πάντα ένα καλό βιβλίο.
Το review βασίστηκε στην έκδοση του παιχνιδιού για το PS4.
