Όταν το hardcore συναντά το casual.

Τα τελευταία χρόνια, παράλληλα με την εξάπλωση των smart devices, υπάρχει και η άνοδος του λεγόμενου "casual gaming". Στην κατηγορία αυτή εντάσσονται παιχνίδια, τα οποία έχουν αρκετά απλούς (και συνήθως εθιστικούς) μηχανισμούς, τους οποίους μπορεί να κατανοήσει εύκολα ο καθένας, ανεξάρτητα από την εμπειρία που έχει με τα βιντεοπαιχνίδια. Χαρακτηριστικότερο δείγμα του casual gaming είναι τα παιχνίδια match-3, με δημοφιλέστερα τα Bejeweled και Candy Crush Saga. To Puzzle & Dragons (PAD) κυκλοφόρησε το 2012 για smartphones και (αν και πέρασε απαρατήρητο στη Δύση) αποτέλεσε “φαινόμενο” στην Ιαπωνία. Μπορούμε να πούμε πως ό,τι κατάφερε το Angry Birds της Rovio στη Δύση, το κατάφερε και το PAD της GungHo στην Ιαπωνία. Παραδόξως, οι περισσότεροι από εμάς, πρώτη φορά ακούσαμε για το PAD από το στόμα ενός από τους σημαντικότερους game designers στον πλανήτη (Mario, Zelda, Pikmin κ.λπ.).

Φυσικά, ο λόγος για τον Shigeru Miyamoto, ο οποίος δήλωσε... “fan” του παιχνιδιού. Όπως ήταν λοιπόν αναμενόμενο, το PAD δεν άργησε να κυκλοφορήσει και στη φορητή κονσόλα της Nintendo και μάλιστα με μορφή “2 σε 1”, περιλαμβάνοντας σε ένα cartridge τα: Puzzle & Dragons Z και Puzzle & Dragons: Super Mario Bros. Edition. Θα σπάσουμε λοιπόν αυτό το review σε τρία μέρη: στο πρώτο θα σχολιάσουμε τους μηχανισμούς του PAD που είναι κοινοί και στους δύο τίτλους (Z και Mario) και μετά θα αναφέρουμε σε τι αποκλίνει η έκδοση Z και η έκδοση Mario από τη βασική φόρμουλα της σειράς και αν αυτή η διαφοροποίηση τελικά “δουλεύει” ή όχι.

PuzzleandDragons 1

Puzzle & Dragons

Tο PAD είναι ένα παιχνίδι που παντρεύει δύο φαινομενικά αταίριαστα genres: τα “casual” puzzle games τύπου match-3 και τα “hardcore” turn-based RPG, με το πρώτο να λαμβάνει χώρα στην οθόνη αφής του 3DS και το δεύτερο στην οθόνη τρισδιάστατης απεικόνισης. Το παιχνίδι αποτελείται από επίπεδα (dungeons), που είναι ουσιαστικά ένα σύνολο μαχών (encounters) και καταλήγουν σε ένα boss-fight. Για να τις φέρει εις πέρας, ο παίκτης έχει στην κατοχή του μια ομάδα (party) από 5 δράκους, ένας εκ των οποίων ορίζεται ως αρχηγός και έναν έκτο βοηθό (NPC ή χαρακτήρα άλλου παίκτη που συναντήσαμε μέσω της λειτουργίας Streetpass του 3DS).

Ο κάθε δράκος έρχεται με το δικό του στοιχείο (element), ζωή, επίθεση, άμυνα και ικανότητες (skills), όπως ακριβώς θα περιμέναμε και από έναν παραδοσιακό RPG τίτλο. Στην κάτω οθόνη υπάρχει διαρκώς ένα πλέγμα 6x5 από σφαίρες (orbs) διαφόρων χρωμάτων (4 έως 6), τα οποία αντιστοιχούν στα στοιχεία που ανήκουν οι δράκοι (Fire / Water / Earth / Light / Dark), ενώ υπάρχουν και τα Healing Οrbs. Παίζοντας match-3 με τις σφαίρες, τις σβήνουμε και οι δράκοι που ανήκουν στο συγκεκριμένο στοιχείο εκτελούν την επίθεσή τους. Φυσικά και οι αντίπαλοι έχουν τα δικά τους στοιχεία και, όπως πιθανώς μαντέψατε ήδη, ακολουθείται ο κλασικός κύκλος “πέτρα > ψαλίδι >χαρτί” (π.χ. Water > Fire) για να αποφασιστεί το ποσό ζημιάς που θα κάνουμε.

PuzzleandDragons 2

Αυτό που κάνει το PAD να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα match-3 παιχνίδια είναι το βάθος του. Σίγουρα μιλάμε για το πιο “easy to learn – hard to master” παιχνίδι του είδους. Πολλά match-3 παιχνίδια περιορίζουν τον παίκτη στο να μπορεί να ανταλλάξει (swap) δύο σφαίρες, με αποτέλεσμα τα όποια (μεγάλα) combos προκύψουν να είναι περισσότερο θέμα τύχης παρά στρατηγικής. Στο PAD, ο παίκτης έχει “άπειρο” χρόνο στη διάθεσή του σε κάθε γύρο προκειμένου να καταστρώσει τη στρατηγική του. Άπαξ όμως και κουνήσει μια σφαίρα, ένα χρονόμετρο μερικών δευτερολέπτων ξεκινά. Μέσα σε αυτό το χρονικό πλαίσιο, ο παίκτης θα πρέπει να μετακινήσει τη σφαίρα ακολουθώντας όποια διαδρομή επιθυμεί, μετακινώντας, όμως, παράλληλα και όποια σφαίρα είναι στο δρόμο του. Έτσι, μπορεί να “στήσει” τις σφαίρες ώστε να προκύψουν τα πολυπόθητα μεγάλα combos.

Χονδρικά μπορούμε να πούμε ότι ένας αρχάριος παίκτης θα καταφέρει σε κάθε γύρο 1-2 combos, ένας πιο προχωρημένος 4-5, ενώ οι... masters μπορούν να “σβήνουν” σχεδόν όλες τις σφαίρες σε κάθε γύρο. Προσωπικά, όντας αρχάριος, καθώς έπαιζα, τα μάτια μου ανέπτυξαν ενός είδους “muscle memory”: αναγνώριζα δηλαδή patterns, τα οποία ήξερα πως θα σβήσω, κερδίζοντας έτσι πολύτιμα δευτερόλεπτα για να δουλέψω σε επιπλέον combos. Όσο έπαιζα, παρατήρησα ότι γινόμουν όλο και καλύτερος, επιτυγχάνοντας combos των 4-5 σε σχεδόν σταθερή βάση, ενώ μετά από κάθε μου κίνηση αισθανόμουν ότι υπάρχει κι άλλο περιθώριο βελτίωσης. Να αναφέρουμε ότι τα combos δεν είναι απλά για... high-score αλλά απαιτούνται από τον παίκτη για να βγει νικητής.

PuzzleandDragons 3

Εκτός από την επίλυση των παζλ, αυτό που έκανε το PAD να ξεχωρίσει, είναι η συλλογή δράκων. Όπως γνωρίζουμε σε κάθε RPG, μετά το πέρας μιας μάχης ακολουθεί και το loot. To loot στο PAD έρχεται με τη μορφή αυγών, τα οποία μπορούμε είτε να εκκολάψουμε για να αποκτήσουμε νέους δράκους είτε να τα ταΐσουμε σε αυτούς που ήδη έχουμε για να τους ενδυναμώσουμε, ενώ υπάρχουν και διάφορα materials, τα οποία μπορούμε να τα χρησιμοποιήσουμε για να εξελίξουμε τους δράκους μας.

Η εξέλιξη δεν είναι γραμμική, ο κάθε δράκος έχει το δικό του εξελικτικό δέντρο, δίνοντάς μας έτσι την ικανότητα να επιλέξουμε τη μορφή που ταιριάζει καλύτερα στον δικό μας τρόπο παιξίματος μας και στις ανάγκες της εκάστοτε ομάδας μας.


Puzzle & Dragons Z

Το Puzzle & Dragons Z συνδυάζει το gameplay που περιγράψαμε πιο πριν με μια παραδοσιακή αφήγηση RPG. Σε ένα σενάριο που θυμίζει εντονότατα Pokemon, ο παίκτης αναλαμβάνει το ρόλο ενός ανερχόμενου Dragon Tamer, ο οποίος θα πρέπει να σώσει τον κόσμο της Dracomacia από τη σατανική οργάνωση Paradox. Η ιστορία αλλά και η αφήγησή της απευθύνεται κυρίως σε μικρές ηλικίες. Αν και το παιχνίδι αρχικά μας έδωσε την εντύπωση ότι θα περιλαμβάνει εξερεύνηση χάρη στην ύπαρξη overworld, τελικά διαπιστώσαμε πως δυστυχώς κατέληγε στη γραμμική επιλογή dungeons από ένα μενού. Το κάθε dungeon ήταν ουσιαστικά μια σειρά από μάχες και μεταξύ τους ίσως κάποιος θησαυρός που άνοιγε μετά από μια επιτυχή πρόκληση match-3. Αρκετά εκνευριστικό βρήκαμε το ότι σε αρκετά σημεία η ροή του παιχνιδιού διακόπτονταν από ανούσιους διαλόγους με διάφορους ιδιόρρυθμους χαρακτήρες που συναντάμε καθώς η ιστορία ξετυλίγεται.

Γενικά, το PAD Z μας έδωσε την αίσθηση ότι υπάρχει απλά για να θέσει τις βάσεις για ένα anime/ manga franchise που απευθύνεται σε μικρές ηλικίες, πράγμα που διαπιστώσαμε ότι τελικά όντως υφίσταται.

PuzzleandDragons 4

Puzzle & Dragons: Mario Bros. Edition
Ξεκινώντας το PAD Mario, είχαμε την αίσθηση ότι θα παίξουμε ένα PAD με skin από τη δημοφιλή σειρά της Nintendo. Τελικά, ούτε διαψευστληκαμε αλλά ούτε και επιβεβαιωθήκαμε. Το παιχνίδι ξεκινάει κατά τα κλασικά, με τον Bowser να απαγάγει την Princess Peach και τον Mario να πρέπει να διασχίσει τους 8 κόσμους (δάσος, έρημο, πάγοι κ.λπ.), κατατροπώνοντας στο δρόμο του τα 7 Koopalings. Αντί για δράκους, οι σύμμαχοι αυτή τη φορά είναι οι εχθροί από τη σειρά Mario (Goombas, Koopas, Piranha Plants κ.λπ.), οι οποίοι μπορούν να αναπτυχθούν/ εξελιχθούν με τους ίδιους μηχανισμούς. Βέβαια, τις εξελίξεις θα τις χαρακτηρίζαμε απογοητευτικές και χωρίς δημιουργικότητα (για παράδειγμα, η εξέλιξη του Βοο είναι... 3 Boo μαζί, ενώ η εξέλιξη του Bullet Bill είναι... ένα Goomba πάνω στο Bullet Bill!). Το PAD Mario διαφοροποιείται πλήρως στο σύστημα των ικανοτήτων (skills). Χωρίς να μπούμε σε κουραστικές λεπτομέρειες, επιγραμματικά αναφέρουμε ότι οι ικανότητες είναι “κλειδωμένες” για τους πρώτους 12-14 γύρους, εκτός και αν τις αναβαθμίσουμε (με κάθε αναβάθμιση ο παραπάνω αριθμός μειώνεται κατά 1).

Το πρόβλημα είναι ότι τα περισσότερα επίπεδα έχουν ήδη λήξει ή σχεδόν λήγουν στο συγκεκριμένο αριθμό γύρων. Όσο φτάνουμε προς το τέλος του παιχνιδιού, τόσο περισσότερο χρειαζόμαστε τις ικανότητες, άρα θα πρέπει να τις αναβαθμίσουμε οπωσδήποτε... Έλα όμως που αυτό απαιτεί πολλά και σπάνια υλικά... Επομένως, αναγκαζόμαστε σε grinding επιπέδων που ήδη έχουμε περάσει! Πραγματικά δε μπορούμε να καταλάβουμε γιατί ενώ το σύστημα των ικανοτήτων δουλεύει άψογα στο PAD Ζ, στο PAD Mario είναι αυτή η -επιεικώς- μετριότητα.

PuzzleandDragons 5

Επίσης, ορισμένοι χαρακτήρες έχουν συγκεκριμένες passive ικανότητες, που είναι κάπως “σπασμένες”. Για παράδειγμα, χρησιμοποιώντας τους Boo Mario και Boo Luigi, εξαπλασιάζουμε (!) τη ζημιά που κάνουμε σε combo τριών διαφορετικών χρωμάτων. Ο παραπάνω πολλαπλασιαστής είναι αρκετός για να σκοτώνουμε ακόμα και τα bosses με ένα ή δύο χτυπήματα... Αν και το PAD Mario είναι ο πιο κακοφτιαγμένος εκ των δύο τίτλων, οφείλουμε να επικροτήσουμε το γεγονός ότι στη GungHo αποφάσισαν να ρισκάρουν με κάποιες νέες ιδέες και δεν ακολούθησαν την πεπατημένη. Εξάλλου ποιο το νόημα εάν οι δύο τίτλοι ήταν καρμπόν;

Εν κατακλείδι, το παιχνίδι μοιάζει να έχει... κρίση ταυτότητας. Οι μηχανισμοί RPG, αν και σχετικά απλοποιημένοι, είναι περίπλοκοι και πρωτόγνωροι για έναν “casual” gamer, ο οποίος θα κληθεί να χτίσει εξειδικευμένα party, να συνδυάσει τα στοιχεία και τις ικανότητες των δράκων (τους οποίους θα πρέπει να... κόψει και να ράψει στα μέτρα του) για να ανταπεξέλθει στα πιο απαιτητικά επίπεδα. Από την άλλη, παιχνίδι που στηρίζεται στο match-3 δε μπορούμε να πούμε ότι ασκεί ιδιαίτερη έλξη στους “hardcore” gamers.

PuzzleandDragons 6

Τα δημοφιλέστερα παιχνίδια match-3 είναι freemium, συμπεριλαμβανομένου και του PAD για τα smartphones. Το μοντέλο που ακολουθούν είναι να μας αφήσουν να παίξουμε περίπου 10 λεπτά και μετά να περιμένουμε 1-2 ώρες να αναπληρωθεί το εκάστοτε “stamina”. Μόνο τυχαίο δεν είναι αυτό! Όντως, αυτά 10 λεπτά είναι αρκετά διασκεδαστικά, πράγμα που μας δημιουργεί τη θέληση να επιστρέψουμε το συντομότερο. Αν όμως παίζαμε για 1 ή 2 ώρες συνεχόμενα, το άλλοτε διασκεδαστικό παιχνίδι θα μετατρέπονταν σε... μάλλον κουραστικό!

Εδώ είναι και το μεγαλύτερο πρόβλημα που εντοπίσαμε στο PAD για το 3DS. Είναι ένας retail τίτλος που, ναι μεν πατάει σε έναν δοκιμασμένο και εθιστικό μηχανισμό, αλλά δεν προσφέρει αρκετή ποικιλία για να κρατήσει τον παίκτη με τις ώρες χωρίς να κουράσει.

Τσέκαρε το βίντεο

Θετικά

  • Το βαθύτερο match-3 παιχνίδι στην αγορά.
  • “Easy to learn – hard to master” μηχανισμοί.
  • Δεκάδες ώρες single-player...

Αρνητικά

  • ...που δυστυχώς περιλαμβάνουν το ίδιο μονότονο gameplay.
  • Ο οπτικός τομέας θα μπορούσε να είναι πολύ καλύτερος.
  • Κάποιοι “σπασμένοι” μηχανισμοί στην έκδοση Mario.

Βαθμολογία

Παιδί των 90s. Η πρώτη μου επαφή με βιντεοπαιχνίδια ήταν ο Amstrad CPC464 και το Sega Mega Drive. Ο πρώτος έρωτας ήρθε όμως όταν έπιασα στα χέρια μου κονσόλα της Nintendo, την οποία ακολουθώ -σχεδόν- πιστά έκτοτε. Λάτρης παντός είδους RPG, της Blizzard, της παλιάς καλής ροκ μουσικής και των b-movies. Αυτή τη στιγμή είμαι φοιτητής Πολυτεχνείου με όνειρο να εργαστώ ως game-develper.

Σχετικά άρθρα βάσει tags

Τέλος εποχής για το Nintendo 3DS
Συμπληρώνοντας περισσότερο από εννιά χρόνια στην αγορά.
Νέες πληροφορίες για το Pokemon Home
Απλές και premium λειτουργίες, επικοινωνία με Pokemon Bank και GO.
Τιμητική διάκριση για τον Shigeru Miyamoto
King of Nintendo, First of His Name κ.λπ.
Αλλαγή προτεραιοτήτων για την Game Freak
Προσπάθεια προώθησης των νέων ΙΡ της εταιρείας.
Kirby's Extra Epic Yarn
Μαζεύοντας τις κλωστές που ολοκληρώνουν μια ιστορική πορεία.
Yo-Kai Watch 3
Yokai με άρωμα Αμερικής.
Luigi's Mansion
Τρισδιάστατη, νοσταλγική επιστροφή.
Το Nintendo Switch ξεπέρασε σε πωλήσεις το GameCube
Δείτε ποιοι είναι οι πιο πετυχημένοι τίτλοι της κονσόλας.
Το μέλλον της σειράς Dragon Quest
Η αποδοχή της σειράς στη Δύση και σκέψεις για επόμενα παιχνίδια.

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία:

Άτομα σε αυτή τη συζήτηση

Comments (2)

This comment was minimized by the moderator on the site

ενδιαφερουσα ιδεα για να περασει καποιος λιγη ξενοιαστη ωρα. αν στο μελλον βγαλουν ενα zelda edition διορθονοντας τα λαθη που αναφερεις θα το σκεφτομουν να το τσιμπησω:)

This comment was minimized by the moderator on the site

interesting οντως.

There are no comments posted here yet