O Ατιμασμένος αποκαθιστά τη gaming Τιμή μας.

Ω παίδες ευλογείτε, gamers ανυμνείτε και ευφρανθείτε διότι βρέθηκε κάτι ακόμα πιο ανόητο από την επίκληση του metacritic ως απλού αριθμού («το τάδε παιχνίδι έχει 74 στο metacritic»). Το λένε steam rating και διαμορφώνεται από εκνευρισμένους PC gamers, οι οποίοι πρέπει οπωσδήποτε να παίξουν ένα παιχνίδι την ώρα που αυτό κυκλοφορεί (για άγνωστους λόγους), πρέπει να δικαιολογήσουν και το τελευταίο cent από τα 59,99 που έχουν πληρώσει και να το μεταφράσουν σε τεχνική αρτιότητα και οι οποίοι αυτή τη στιγμή, το υποψήφιο για Παιχνίδι της Χρονιάς, το έχουν καθηλωμένο στο 58/100 γιατί κάποιος τους έβαλε το πιστόλι στον κρόταφο και τους υποχρέωσε να το έχουν προπαραγγείλει.

Ξέρω, θα μαλώνουμε αιώνια γι αυτά τα θέματα, και δυστυχώς φως στην άκρη του τούνελ δε φαίνεται. Οι οχληρές πλειοψηφίες καθορίζουν πάντα την ατζέντα και έτσι σε μία περίοδο πολύ δύσκολη για το παραδοσιακό, άρτιο, το λιγουλάκι από τέχνη gaming, έλαχε στο καλύτερο παιχνίδι των τελευταίων μηνών να πλήττεται από προβλήματα (που θα πρέπει να μάθουμε εμείς, που υποτίθεται ότι είμαστε πιο ξύπνια παιδιά, ότι οφείλονται 99,999% στα χρονοδιαγράμματα του publisher) και να βάλλεται αδιαλείπτως και ομαδόν από εκνευρισμένους αγοραστές, που τους τη σπάει το frame rate, δε μπορούν να κάνουν υπομονή δεκαπέντε μέρες («τώρα θέλω να το παίξε λέμε αφού!!!») και ρίχνουν τριάρια στο ψαχνό. Στο καλύτερο παιχνίδι των τελευταίων μηνών. Μπορεί να έχουν μείνει ορφανά τα streams ποιος ξέρει.

DISHONORED 2 screen 07

Η υπόθεση αρχίζει να γίνεται σχεδόν ιδεολογικός πόλεμος. Εγώ τουλάχιστο εκεί το έχω αναγάγει και ίσως να έπραττα διαφορετικά αν έβλεπα ότι όλη αυτή η κατάσταση δεν οδηγεί σε αφανισμό το gaming που εγώ αγαπώ. Δε μιλάμε για μία ιδεατή κατάσταση όπου τα online-σχεδιασμένα για streaming παιχνίδια συμβιώνουν αρμονικά με την υπόλοιπη παραγωγή παιχνιδιών σαν το Dishonored. Μιλάμε για μία ανθρωποφαγική κατάσταση, που καταπίνει studio, ομάδες, developers, καταναλωτικές κοινότητες και παιχνίδια σαν το Dishonored μπορεί (μπορεί λέω, ελπίζω όχι) να παλεύουν για την επιβίωσή τους την ώρα που αηδίες σαν το H1Z1 κάνουν θραύση στην gaming κοινότητα (ξέρετε ότι πλέον τον όρο τον χρησιμοποιώ υποτιμητικά).

Δεν έχω κανένα πρόβλημα να γράψω ένα τέτοιο κατεβατό και στο τέλος να κοτσάρω ένα δέκα στο Dishonored, αλλά γνωρίζω πού απευθύνομαι. Και απευθύνομαι σε ανθρώπους που δε χαρακτηρίζονται από το επιπόλαιο και το επιφανειακό της εποχής και της βιομηχανίας και περιμένουν να διαβάσουν για το παιχνίδι επειδή αυτή είναι η ουσία. Και αυτοί που διαβάζουν ξέρουν να ξεχωρίζουν την ουσία από τους αλαλάζοντες μέσω πληκτρολογίων και webcams μαλθακοπίτουρες, που ξέρουν να καταπίνουν αλάδωτά τα early access του Mafia, αλλά να ξεστραβωθούν και να ξεχωρίσουν το αριστούργημα που λέγεται Dishonored 2, δεν ξέρουν. Στα του Dishonored 2. Επαναλαμβάνω από την προφορική άποψη του webcast. Το D2 δεν έρχεται να διαδεχτεί, να συνεχίσει το «καλό» πρώτο Dishonored. Το πρώτο Dishonored δεν είναι «καλό». Είναι διαμάντι, και στην Definitive έκδοση, ένα διαμάντι σαν κοτρώνα. Οπότε, εξ αρχής, η Arkane δεν είχε καμιά απλή δουλειά. Έπρεπε να ξεπεράσει τον καλύτερό της εαυτό. Και τον ξεπέρασε, διότι το D2 είναι με μία λέξη αριστούργημα. Και χωρίς πολλά πολλά, είναι το Thief των καιρών μας, τώρα που το κανονικό Thief πλατσουρίζει στα ρηχά σα γυρίνος που κόλλησε στη λάσπη. Και αν θέλετε την άποψή μου, και ακόμα καλύτερο.

DISHONORED 2 screen 01

Σε κάθε αποστολή του παιχνιδιού κάτι καινούργιο με χτυπούσε κατάμουτρα λες και η έμπνευση και το μεράκι αυτών των ανθρώπων δεν είχε τελειωμό. Και A.I. και τρομερό level design, και διαφορετικοί τρόποι παιχνιδιού, και προσεγμένο lore, και εκπληκτικός αισθητικός τομέας, και, και, και. Εν ολίγοις, δεν άφησαν ούτε ένα κομμάτι του παιχνιδιού αφρόντιστο αυτά τα παιδιά. Ξεκινώντας από την ιστορία. Η ιστορία του D2 συνεχίζει αυτήν του πρώτου παιχνιδιού δεκαπέντε χρόνια μετά. Η Emily είναι πλέον αυτοκράτειρα των Νήσων, ο πατέρας της, ο Corvo, είναι Royal Protector, όπως ήταν και για την μητέρα της Emily πριν αυτή δολοφονηθεί, και μεταξύ των δύο υπάρχει μία σχέση που δεν είναι ούτε ακριβώς πατέρα-κόρης ούτε αυτοκράτειρας και σωματοφύλακα. Είναι πάντως σχέση στοργής και αγάπης, σμιλευμένη μέσα σε δύσκολες καταστάσεις και απαιτητικές συνθήκες όπως αυτές χαρακτηρίζουν τη ζωή στην αυτοκρατορία. Το Rat Plague έχει περάσει, αλλά δεκάδες είναι τα προβλήματα στην επικράτεια με βασικότερο το Blood Fly infestation στα Νότια και την ασθένεια των εργατών στα ορυχεία ασημιού στην Karnaca.

To χειρότερο, όμως, είναι ότι την περίοδο που αποδίδονται τιμές στην εδώ και δεκαπέντε χρόνια νεκρή Jessamine για την επέτειο της δολοφονίας της, οι πολιτικοί αντίπαλοι της Emily εξολοθρεύονται ο ένας μετά τον άλλο. Υπεύθυνος είναι ένας μυστηριώδης δολοφόνος, ο Crown Killer και λόγω της ταυτότητας των θυμάτων όλες οι υποψίες αρχίζουν να πέφτουν στον ίδιο τον Corvo. Και ενώ η ηγεμονία της Emily μόνο ανέφελη δεν είναι, την ημέρα της επετείου του θανάτου της μητέρας της, ο ηγέτης του νότιου λιμανιού και όλου του Serkonos, ο Δούκας Luca Abele προσφέρει ένα δώρο στην αυτοκράτειρά του: την ετεροθαλή αδερφή της μητέρας της, την Delilah, η οποία με μαγικές και αποκρυφιστικές δυνάμεις μετατρέπει σε πέτρα τον Corvo (ή την Emily, αναλόγως με ποιον ήρωα θέλει να παίξει ο παίκτης) και καταλαμβάνει την εξουσία πραξικοπηματικά. Αν ο παίκτης έχει επιλέξει την Emily, πετρωμένος στην αίθουσα του θρόνου μέχρι το τέλος του παιχνιδιού βρίσκεται ο Corvo και το αντίθετο.

DISHONORED 2 screen 02

Ας δούμε αυτό το κομμάτι πρώτα και αργότερα εξετάζουμε και τις πιθανές διαφορές με την έτερη επιλογή. Η Emily, λοιπόν, βρίσκεται έγκλειστη και φυλασσόμενη στα δωμάτιά της, αλλά καταφέρνει να αποδράσει μέσω ενός μυστικού δωματίου και να βγει στους δρόμους της Dunwall, όπου περιπολούν στρατιώτες και μέλη της Grand Guard, οι οποίοι περιορίζουν τους πολίτες και εκτελούν τους αντιφρονούντες στο νέο καθεστώς. Προορισμός της Emily είναι το λιμάνι όπου στο πλοίο Dreadful Whale περιμένει μία συνεργάτης του Anton Sokolov (ο εφευρέτης του πρώτου παιχνιδιού και δάσκαλος της Emily στα εφηβικά της χρόνια), η Meagan Foster, της οποίας η ταυτότητα έχει τρομερό ενδιαφέρον και δεν είναι δυνατόν να αποκαλυφθεί εδώ.

Το Dreadful Whale σαλπάρει για τα Νότια, για την Karnaca, όπου κατά πάσα πιθανότητα βρίσκεται ο Sokolov, τον οποίο είχε απαγάγει ο Crown Killer (όπως μαθαίνει η Emily από τη Megan). Το υπόλοιπο παιχνίδι εξελίσσεται στην Karnaca εκτός από την τελευταία αποστολή όπου η ηρωίδα (ή ο ήρωας) επιστρέφει στη Dunwall για μία τελική αναμέτρηση. Στη διάρκειά του, η Emily επιχειρεί να ξεσκεπάσει τον Crown Killer και να αντιμετωπίσει όσους είναι υπεύθυνοι για το πραξικόπημα της Delilah. Έτσι, θα βρεθεί απέναντι από ψυχασθενείς δολοφόνους, υπερφιλόδοξους επιστήμονες, αποκρυφιστές που μισοτρελλάθηκαν, απέναντι από συμμορίες που μαστίζουν την Karnaca και ιερατεία που μαστίζουν την ίδια τη ζωή, όπως έκαναν, κάνουν και πάντα θα κάνουν και στην πραγματική ζωή. Θα βρεθεί απέναντι στο υπερφυσικό και θα ανακαλύψει τους πραγματικούς και τρομακτικούς σκοπούς της Delilah.

DISHONORED 2 screen 03

Για όσους αναρωτιούνται πρώιμα, ναι, η επιλογή της Emily ή του Corvo μπορεί να αλλάξει το παιχνίδι καθώς έχουν διαφορετικές Δυναμείς. Παραπλήσιες σε ορισμένα σημεία, τελείως διαφορετικές σε άλλα. Το υπέροχο όμως με το D2 είναι ότι το παιχνίδι και η εμπειρία που προσφέρει μπορούν να αλλάξουν δραστικά ακόμα και από κεφάλαιο σε κεφάλαιο, από αποστολή σε αποστολή ακόμα και στο ίδιο playthrough. Δεν καθορίζουν αποκλειστικά οι Δυνάμεις τον τρόπο παιχνιδιού. Η διάθεση και οι τακτικές του παίκτη το κάνουν αυτό ακόμα και με τον ίδιο χαρακτήρα. Αλλά ναι, οι Δυνάμεις του Corvo και της Emily είναι διαφορετικές και τροφοδοτούν ακόμα μεγαλύτερη ποικιλία στο παιχνίδι.

Η ποιότητα λοιπόν της ιστορίας και του setting συνεχίζει να βρίσκεται στα ίδια υψηλότατα στάνταρ του πρώτου παιχνιδιού. Εξαιρετικές ερμηνείες, έλλειψη αφελών plotholes, πολύ καλοί χαρακτήρες (κατά κύριο λόγο αντίπαλοι), καλή ροή στην ιστορία και γενικώς ένα άκρως φροντισμένο και πειστικό σκηνικό, που δένει απόλυτα με την αισθητική του τίτλου. Κομμάτι δε της αφήγησης και του setting είναι τα δεκάδες lore collectibles, οι διάλογοι των NPCs, τα βιβλία, τα μυστικά των κατοίκων που αποκαλύπτονται από την Καρδιά που κρατάει η Emily κτλ. Θα μείνετε απολύτως ικανοποιημένοι από τη δουλειά που έχουν «ρίξει» σε όλα τα συνοδευτικά οι δημιουργοί του παιχνιδιού. Στα του gameplay. Το παιχνίδι είναι δύσκολο. Εννοώ ότι αν ο παίκτης θέλει να ανεβάσει την πρόκληση (ακόμα και στο Medium, το οποίο θα έπρεπε να είναι το Normal, αλλά οι της Arkane -σε επίδειξη χαρντκορίλας- το αποκαλούν Medium) βρίσκεται αντιμέτωπος με ένα παιχνίδι που δε συγχωρεί.

DISHONORED 2 screen 04

Η A.I. των αντιπάλων λειτουργεί αξιοθαύμαστα. Απέναντι στις πρόσφατες κρυάδες της retro-A.I. του Μafia και τις πάνω κάτω προβλέψιμες ρουτίνες του Mankind Divided, οι εχθροί στο D2 δεν αστειεύονται. Τους φρουρούς (ή τους Overseers ή τους Howlers) το πτώμα ενός συναδέρφου ή ένα σώμα αναίσθητο δεν τους κινητοποιεί απλώς. Σημαίνει συναγερμούς, σηκώνει στο πόδι τη βάση, αναστατώνει τον κόσμο όλο. Τους εχθρούς τους κινητοποιεί και μία ανοικτή πόρτα που δε θα έπρεπε να είναι ανοικτή. Ένας φρουρός που δε βρίσκεται στη θέση του. Ένας ακατανόητος θόρυβος που θα πρέπει να διερευνηθεί πάνω, κάτω, δεξιά και αριστερά εντός εκτός και επί τα αυτά. Ο φρουρός που ψάχνει στο D2 είναι πονοκέφαλος, δεν είναι μία ρουτίνα που θα επιστρέψει στη θέση της μετά από 12 δευτερόλεπτα. Η πρόκληση φαντάζει υπέροχη και αναζωογονητική για αυτούς που έχουν νανουριστεί τον τελευταίο καιρό από την ζομπι Α.Ι. των περισσότερων παιχνιδιών.

Εκεί μπαίνει και ο παράγοντας της παραμετροποίησης της δυσκολίας του παιχνιδιού ανάλογα με τις προσωπικές απαιτήσεις του καθενός. Αν το παιχνίδι πρέπει να βγει χωρίς να σκοτωθεί κανένας, χωρίς να αντιληφθεί κανένας τον ήρωα, χωρίς να σημάνει κανένας συναγερμός, τα πράγματα δυσκολεύουν αλλά είναι τόσο πολύ, μα τόσο πολύ ικανοποιητικό να τελειώνει η αποστολή με μηδέν θανάτους, μηδέν συναγερμούς, όλα τα collectibles και τα side objectives συμπληρωμένα. Αλλά και σε ένα στυλ παιχνιδιού που και οι θάνατοι και οι ανοικτές διαμάχες είναι μέσα στο πρόγραμμα, τα πράγματα δεν είναι λιγότερο δύσκολα ή γοητευτικά. Εκτός από το Easy επίπεδο (έ, μη μου το παίξετε στο easy και μου το ευνουχίσετε το παιχνίδι), η αντιμετώπιση πάνω από δύο εχθρών ταυτόχρονα είναι ένα στοίχημα. Η περικύκλωση δε από τρεις, τέσσερις ή παραπάνω (είπαμε, παίρνει φωτιά η βάση, ξεσηκώνονται όλοι) σημαίνει κατά 99% Reload Checkpoint.

DISHONORED 2 screen 05

H πρότασή μας μετά από εκτενές και εξαντλητικό playthrough: Παίξτε την πρώτη φορά ελεύθερα. Με όποιο τρόπο θέλετε. Χαρείτε και το γοητευτικό stealth, χαρείτε και τις Powers, χαρείται και την ξιφομαχία, και το Crossbow, και τα mines, και το εκπληκτικό Springrazor που εξακοντίζει παντού ξυράφια. Πειραματιστείτε. Κι όταν μάθετε τις αποστολές και χαρείτε το game, παίξτε κι ένα Full Stealth πέρασμα με πολλά μικρά στοιχηματάκια και ακόμα περισσότερα saves και quicksaves. Πάντως, παιχνίδι που ο παίκτης έχει μόλις τελειώσει μία δύσκολη αποστολή και στο καπάκι αναρωτιέται πώς θα την αντιμετώπιζε με άλλον τρόπο, έχει ήδη κερδίσει το στοίχημα. Το level design ανταμείβει και τους πιο απαιτητικούς. Οι αποστολές στην Karnaca είναι γεμάτες δυνατότητες ώστε ο παίκτης να παίξει όσο διαφορετικά το τραβάει η ψυχούλα του. Θέλετε να πάρετε ανάποδα το θηριώδες Royal Conservatory και να αγνοήσετε την κεντρική είσοδο; Θέλετε να αφήσετε στην άκρη τελείως τα side missions της Dust Town και να μεταβείτε κατευθείαν στην έπαυλη του Stilton; Θέλετε να ψάξετε κάθε μπαλκόνι που φαίνεται από το επίπεδο του δρόμου; Θέλετε να εξαϋλώσετε τους πάντες σε ένα αντεστραμμένο Wall of Light; Nα ληστέψετε κάθε Black Market; Μπορείτε και αυτή είναι μία υπέροχη δυνατότητα που μας δίνεται.

Η ποικιλία των εχθρών είναι μεγάλη, τα κρυφά σημεία πολλά και πλούσια σε lore και ευρήματα, η σειρά με την οποία μπορούν να πραγματοποιηθούν οι αποστολές διαφέρει κάθε φορά ανάλογα με τα γούστα του παίκτη και το καλύτερο είναι ότι κάθε μα κάθε objective έχει κι έναν εναλλακτικό τρόπο πραγματοποίησης και ολοκλήρωσης, που απαιτεί ίσως λίγο παραπάνω ψάξιμο. Ψάξιμο, όμως, που δεν έρχεται μόνο του. Μαζί του έρχονται πιθανώς και περισσότεροι κίνδυνοι αλλά και περισσότερο loot, περισσότερα Runes για την ενίσχυση των Powers και περισσότερα Bonecharms (που προσδίδουν επιπλέον ιδιότητες στον παίκτη). Μπορεί κάποιος να παίζει με τις ώρες με αυτά τα πράγματα. Και μπορεί να μην παίζει και καθόλου, γιατί το D2 δίνει τη δυνατότητα στον παίκτη να απορρίψει την αρχική προσφορά του Outsider και να μη δεχτεί να έχει δυνάμεις. Και ο παίκτης τότε πρέπει να τελειώσει το παιχνίδι χωρίς Powers, συμβατικά.

DISHONORED 2 screen 06

Αυτό θα είναι και το τρίτο playthrough του υπέροχου αυτού παιχνιδιού όταν με το καλό τελειώσει το Full Stealth με όλα τα collectibles playthrough με τον Corvo. Είναι απίθανο πάντως το πόσο ωραία δένουν τα side objectives με το lore, τα μυστικά του παιχνιδιού, τα Notes και τα σημειώματα που βρίσκει ο παίκτης. Σκεφτόμουν στο δεύτερο πέρασμα από μία καταπληκτική περιοχή που πλέον γνώριζα καλά ότι τελικά αυτά που διάβαζα στα σημειώματα και τα ημερολόγια των κλειδαμπαρωμένων γραφείων οδηγούσαν στη λύση της εναλλακτικής προσέγγισης του τελικού objective, η οποία στο πρώτο playtgrough με είχε δυσκολεέψει ελαφρώς. Κι όμως, ήταν όλα τα στοιχεία εκεί και σχεδόν αυτόματα έδειχναν προς τη δεύτερη και αναίμακτη λύση. Ωραία πράγματα.

Σε ό,τι αφορά το level design, ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει σε δύο αποστολές που μου θύμισαν για πoιο λόγο αγαπάμε τα καλά games τόσο πολύ και δε μπορούμε να κάνουμε τους μη σχετικούς με το άθλημα να το καταλάβουν. Η πρώτη είναι στο Clockwork Mansion και η δεύτερη στο Stilton’s Mansion. Όχι ότι οι υπόλοιπες υστερούν, αλλά αυτές οι δύο παραδίδουν σεμινάρια level και game design. Και στις δύο περιπτώσεις έχουμε δύο περιοχές σε μία. Στην πρώτη, η... Κουρδιστή Έπαυλη αλλάζει και ξεδιπλώνεται σα...Τransformer, αλλάζοντας τελείως τους χώρους. Ο παίκτης όμως έχει τη δυνατότητα να ολοκληρώσει την αποστολή χωρίς να ξεδιπλώσει κανέναν χώρο της έπαυλης, κινούμενος στα παρασκήνια με τα τεράστια γρανάζια και τους τοίχους που δεν έχουν κατέβει ακόμα για να διαμορφώσουν δωμάτια.

DISHONORED 2 screen 08

Στη δεύτερη περίπτωση ο παίκτης παίζει στο Stilton’s Mansion σε παρόντα χρόνο, οπότε η έπαυλη είναι μισοκατεστραμμένη, και σε παρελθόντα, οπότε και είναι γεμάτη κόσμο, φρουρούς κτλ. Πόρτες που στο παρόν είναι απροσπέλαστες, είναι προσπελάσιμες στο παρόν αλλά φρουρούνται εξαντλητικά. Παράθυρα που δεν επισκευάστηκαν στο παρελθόν, έμειναν χαίνουσες τρύπες στους τοίχους, δίνοντας στο παρόν εναλλακτικά μονοπάτια. Πόσο πιο γοητευτικό να γίνει το game design και πόσο πιο σκεπτόμενο; Την ίδια στιγμή, οι χώροι του παιχνιδιού, εξωτερικοί στα σοκάκια της Karnaca ή εσωτερικοί, σε επαύλεις και εγκαταλελειμμένα κτήρια, σε παλάτια και διαμερίσματα σε καραντίνα, είναι τόσο, μα τόσο γεμάτοι. Είναι τόσο λεπτομερής η δουλειά που έχει γίνει στο να προστεθούν παντού πράγματα, έπιπλα, βιβλία, αντικείμενα, πορτραίτα, ό,τι περνάει από το μυαλό. Μέσα στην κόμικ αισθητική του, το παιχνίδι είναι τόσο αληθοφανές στην αποτύπωση των περιβαλλόντων, της ατμόσφαιρας και της διάθεσης, που πραγματικά ξεπερνάει στον τομέα αυτό ακόμα και το Deus Ex.

Αυτή δε η αισθητική του βικτωριανού industrial steampunk (τα έβαλα όλα μαζί γιατί δεν ξέρω πώς αλλιώς να το αποδώσω) είναι ένα αριστούργημα που παίρνει τις απόπειρες του πρώτου Dishonored και τις ανεβάζει ακόμα ένα επίπεδο. Υπάρχουν και περιπτώσεις οπού σε όλο αυτό το σύνολο προστίθεται και το μεταφυσικό-αποκρυφιστικό, με τις μάγισσες για παράδειγμα, που είναι σχεδιασμένες υποδειγματικά και με κάποιον ακατανόητο τρόπο δένουν άψογα με την βικτωριανή εικόνα του background. Kαι εκτός των άλλων, τα επίπεδα είναι πραγματικά μεγάλα για κάποιον που θέλει να τα ψάξει εξαντλητικά. Είναι αστείο αλλά υπάρχουν speedruns του παιχνιδιού στα 30 λεπτά. Κι όμως, είναι και τα κτήρια μεγάλα και οι περιοχές γεμάτες και το loot πολύ (σε ποσότητα). Παρεμπιπτόντως, με ενδελεχές ψάξιμο, τα χρήματα που συλλέγει ο παίκτης είναι υπεραρκετά για να αναβαθμίσει τα πάντα και να αγοράζει συνέχεια εφόδια (τα οποία ποτέ δε χρειάστηκα για να πω την αλήθεια).

DISHONORED 2 screen 10

H Έμπνευση ως έννοια και ως δημιουργική δύναμη υπάρχει παντού είτε διάχυτη είτε συμπυκνωμένη σε εικόνες που δεν ξεκολλούν από το μυαλό με τίποτα. Η κάθε λεπτομέρεια είναι δουλεμένη και προσεγμένη και καλό είναι ο παίκτης να δώσει προσοχή σε κάθε μία από αυτές, γιατί θα ανταμειφθεί γι' αυτό. Θα ανταμειφθεί προσέχοντας ένα σημείωμα, που κρύβει το συνδυασμό του χρηματοκιβωτίου στο δωμάτιο ή το αδύναμο σημείο στην αλυσίδα ενός ασανσέρ, που προκαλεί την πτώση του και αποκαλύπτει ένα κρυφό υπόγειο. Και θα ανταμειφθεί διαβάζοντας μία ιστορία προδοσίας σε ένα απομονωμένο δωμάτιο ενός πέμπτου ορόφου με ένα πτώμα στο πάτωμα, μαχαιρωμένο πισώπλατα και ένα βιαστικά παρατημένο πουγκί με νομίσματα πάνω στο γραφείο, δίπλα σε ένα πεσμένο ποτήρι που περιείχε απόσταγμα σταφυλιού (συνταγή για τσίπουρο δίνει εκεί η Arkane).

Εκτός από τις δυνάμεις, ο παίκτης έχει και ένα μεγάλο οπλοστάσιο, το οποίο είναι αναβαθμίσιμο στα Black Markets των αποστολών. Αυτό για όποιον αναρωτιέται τι στο καλό μπορεί να κάνει κάποιος στο δίχως Δυνάμεις playthrough. Πολλά μπορεί. Έχοντας υπόψη ότι το οπλοστάσιο είναι υπερπλήρες αλλά και οι Δυνάμεις πολλές και εμπνευσμένες (αυτό το Domino της Emily, που ο στόχος λειτουργεί σαν voodoo κουκλάκι και ό,τι παθαίνει ο ένας το παθαίνει και ο άλλος, έχει πολύ πλάκα) καταλαβαίνουμε ότι γενικά ένας παίκτης δε θα μπορέσει να χρησιμοποιήσει τα πάντα σε ένα playthrough. Και εκτός κι αν διαλύσει όλα τα bonecharms για να αποκτήσει Raw Whalebones και να κατασκευάσει Runes, δε θα μπορέσει να «ανεβάσει» όλα τα Enhancements και όλα τα Powers. Αλλά είναι και αυτό κομμάτι των Επιλογών του παίκτη, που καθορίζουν το χαρακτήρα όλου του παιχνιδιού. Θα είναι καλό πάντως να προστεθεί η New Game+ επιλογή για να μπορούμε να «τερματίσουμε» τις αναβαθμίσεις και τα Blueprints.

DISHONORED 2 screen 11

Στην όλη εικόνα του παιχνιδιού υπάρχει μόνο ένα μελανό σημείο και αυτό συγκρινόμενο με τις προδιαγραφές του πρώτου Dishonored. Το Hub του παιχνιδιού είναι το καράβι του Dreadful Whale, το οποίο φαντάζει εξαιρετικά περιορισμένο σε σχέση με τη Hound Pits Pub, όπου δινόταν ο χώρος στον παίκτη να εξοικειωθεί και με φίλια πρόσωπα (τους πιστούς στην Αυτοκράτειρα) και να νιώθει περισσότερο κομμάτι του κόσμου. Στο D2 δε δίνεται αυτή η πολυτέλεια, τουλάχιστο όχι στο βαθμό που θα θέλαμε. Σαφώς και ο Anton Sokolov αλλά και η Meagan (με το τρομερό της μυστικό) είναι ενδιαφέρουσες περιπτώσεις αλλά λίγες (αριθμητικά) σε σχέση με την κλίμακα του παιχνιδιού. 

Ας είναι, όμως, γιατί μας αποζημιώνουν οι NPC-εχθροί (αλλά και κάποιοι που τελικά δεν είναι εχθροί) που πλησιάζουν το μεγαλείο των Villains του Bioshock (το οποίο το τερμάτισε σε αυτόν τον τομέα, αλλά ας μη ξαναδακρύσουμε για τα περασμένα μεγαλεία). Καταπληκτικές φιγούρες οι περισσότεροι-ες, με χαρακτήρα, σημαίνοντες μονολόγους, σπουδαίο ρόλο στην πλοκή και πάντα επιλογή να τεθούν εκτός, να εξουδετερωθούν ή με θάνατο ή διαφορετικά. Στο τέλος καταλήγουμε με μία αιματοβαμμένη ή μία ευγενή αυτοκράτειρα και το ίδιο και για τον Corvo, ανάλογα με το Χάος που προκλήθηκε από τον τρόπο παιχνιδιού. Αλλά αυτό μπορεί να διορθωθεί με το δεύτερο ή τρίτο πέρασμα στου τίτλου και των αποστολών. Θα πρέπει να τονιστεί και πάλι ότι η αισθητική του παιχνιδιού θυμίζει κομικ, όπως και στο πρώτο. Δε μιλάμε λοιπόν για φωτορεαλιστικά γραφικά Last of Us, αλλά για ρεαλιστικοποιημένα (ναι, αυτό…) κόμικ σκηνικά, που όμως και όμορφα στο μάτι είναι, και λειτουργικά και ευχάριστα. Παράλληλα και ο ηχητικός τομέας συμβάλλει και στην τελειοποίηση της ατμόσφαιρας και στη λειτουργικότητα των μηχανισμών.

DISHONORED 2 screen 12

Σε ένα full stealth πέρασμα κάθε ήχος έχει τη σημασία του και βρέθηκα πολλές φορές να προβλέπω την επιτυχή ή αποτυχημένη έκβαση μίας πρωτοβουλίας από τον ήχο βημάτων, διαλόγων κλπ. Άλλωστε, στο Hard επίπεδο (το Very Hard το αφήνουμε, για τότε που θα υποστηριχθεί και το αντίστοιχο trophy) οι εχθροί δεν αφήνουν και πολλά περιθώρια λάθους. Οπότε καλύτερα να «ακούσει» κανείς τη θέση του εχθρού, την κίνησή του και τις προθέσεις του παρά να ξαναδεί μπροστά του τη loading screen για 137η φορά.

Το κρίσιμο ερώτημα όμως είναι το εξής: Μήπως το Dishonored 2 θα ήταν καλύτερο με HDR; Μήπως θα ήταν καλύτερα να εξερευνούμε τα κρυφά δωμάτια και τα Outsider Shrines με VR; Μήπως θα έπρεπε να υπάρχει εβδομαδιαία ένας Vendor σε συγκεκριμένα σημεία του Dust District ή του λιμανιού της Karnaca που να εφοδιάζει τον παίκτη με νέα bonecharms αν ο τελευταίος δεν την πολυπαλεύει στο Grand Palace; Αυτά και άλλα καίρια ερωτήματα των καιρών μας δε μπορούν να αφήσουν σε ησυχία την gaming συνείδησή μας, που δε μπορεί να συμβιβαστεί με το ότι θα παίξουμε το Dishonored για 20, 25, 30 ώρες και μετά πάπαλα μέχρι το επόμενο. Τι, ούτε ένα map pack;

To review βασίστηκε στην PS4 έκδοση του παιχνιδιού.


Τσέκαρε το βίντεο

Θετικά

  • Το Thief είναι νεκρό, ζήτω το Dishonored.
  • Gameplay, level design, game design από... αλλού.
  • Α.Ι. που αποκαθιστά τον gaming αυτοσεβασμό μας.
  • Replayability χωρίς αυτισμούς.

Αρνητικά

  • Φτωχό hub σε σχέση με τη Hound Pits Pub.

Βαθμολογία

O Σάββας δεν παίζει videogames από τότε που θυμάται τον εαυτό του. Δεν ξέρει πως είναι από κοντά ένα NES πόσο μάλλον ένα SNES. Παρόλα αυτά καταφέρνει και ανέχεται τον εαυτό του ως gamer και που και που, μεταξύ Heavy Metal και Χέβι Μέταλ, παίζει και κανένα παιχνίδι. Επίσης είναι ερωτευμένος με τη Liara T’soni και θα ήθελε κάποια στιγμή να μετακομίσει σε μία καλύβα κοντά στη Firelink Shrine, ένα τσιγάρο δρόμο από τις Κατακόμβες αν και δεν καπνίζει.

Σχετικά άρθρα βάσει tags

Gameplay από το Transformers: Battlegrounds
Ένα "XCOM" στο σύμπαν των Transformers.
Το Bless Unleashed έρχεται στο PlayStation 4
"Σπάει" η αποκλειστικότητα του Xbox One για το MMORPG της Bandai Namco.
Έρχεται retail έκδοση του Fahrenheit στο PlayStation 4
Με την ευκαιρία των εορτασμών της 15ης επετείου του παιχνιδιού.
Ακυρώθηκε η ανάπτυξη για το Among Us 2
Με την ομάδα να επικεντρώνεται στο αρχικό παιχνίδι.
Νέο trailer για το Resident Evil Village
Ενώ η Capcom εξετάζει την πιθανότητα μεταφοράς του στα Xbox One και PS4.
Τα Metal Gear και Metal Gear Solid 1 & 2 έγιναν διαθέσιμα σε PC
Μαζί με ένα πακέτο από περισσότερα retro παιχνίδια της Konami.
Νέο trailer για το The Medium
Με στοιχεία για την πρωταγωνίστρια και όχι μόνο.
Το Football Manager 2021 έρχεται και στις κονσόλες
Μια επιστροφή από τα παλιά.
Διαθέσιμο το τελευταίο μεγάλο update για το Left 4 Dead 2
"Δημιουργήθηκε από την κοινότητα, για την κοινότητα".

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία:

Άτομα σε αυτή τη συζήτηση

Comments (56)

This comment was minimized by the moderator on the site

καταπληκτικο κειμενο,το πρωτο dishonored μου αρεσε πολυ.εχεις δικιο γι αυτα που λες αλλα δυστυχως υπαρχουν πολλοι νεοτεροι gamers απο μας που δεν εζησαν τις δεκαετιες 80 90 και εχουν αλλα βιωματα και κουλτουρα και μην εισαι σκληρος μαζι τους.υπαρχουν πολλοι περισσοτεροι
μη φασαριοζοι gamers που εκτιμουν τα καλα παιχνιδια.γι αυτο οι εταιρειες βγαζουν τοσα remake μεχρι και console remake (βλ....

καταπληκτικο κειμενο,το πρωτο dishonored μου αρεσε πολυ.εχεις δικιο γι αυτα που λες αλλα δυστυχως υπαρχουν πολλοι νεοτεροι gamers απο μας που δεν εζησαν τις δεκαετιες 80 90 και εχουν αλλα βιωματα και κουλτουρα και μην εισαι σκληρος μαζι τους.υπαρχουν πολλοι περισσοτεροι
μη φασαριοζοι gamers που εκτιμουν τα καλα παιχνιδια.γι αυτο οι εταιρειες βγαζουν τοσα remake μεχρι και console remake (βλ. nintendo).
οσοι απολαυσουν το παιχνιδι και εχουν και 4κ hdr καλο δικο τους.οσο βγαινουν καλα παιχνιδια ειμαστε ευτυχισμενοι!!!!!!!!!!

Διάβασε περισσότερα
This comment was minimized by the moderator on the site

Καλά όλα αυτά αλλά σε πόσα FPS και με τι ανάλυση τρέχει?

This comment was minimized by the moderator on the site

Συγχαρητήρια στο Σάββα για το υπερπλήρες review και συγχαρητήρια στην εταιρία που σε πείσμα των καιρών κυκλοφορεί ένα υπερπλήρες ΠΑΙΧΝΙΔΙ. Αναρωτιέμαι πως είναι δυνατόν να ξεπεραστεί το άψογο πρώτο Dishonored. Θα παιχτεί όπως και δήποτε.

This comment was minimized by the moderator on the site

Για άλλη μια φορά άψογος! Πολύ ωραίο και ευχάριστο για ανάγνωση το review!
Αγορά χθες!

This comment was minimized by the moderator on the site

μαχαιριά στη καρδιά το review, και ωχ τι μου έκανες βραδιάτικα, αλλά καλά να πάθω γιατί ο απαράδεκτος δεν έχω μπει καν στη διαδικασία να βάλω το steam να το κατεβάσει, τουλάχιστον! το hub τι είναι πιλοτήνα και δε χώραγε περισσότερους να δουμε το 10? χαχαχ

This comment was minimized by the moderator on the site

Εγω εαν δεν ξεκλειδωνει επιπεδο δυσκολιας επι πληρωμή, δεν τσιμπαω με τα σαπακια της καθε τυχαρπαστης Arkane..:p

Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 3 χρόνια από kostiger kostiger
This comment was minimized by the moderator on the site

Χορταστικο κειμενο με εκπληκτικη γραφη για ενα παιχνιδι που μοιαζει με επος. Το κειμενο μου ανοιξε την ορεξη για να παιξω το παιχνιδι, αλλα θα πρεπει να βγαλω το πρωτο dishonored first. Ενας μεγαλος τιτλος που μοιαζει να καλυπτει το κενο που δεν καλυψε το καλο (αλλα ως εκει) mankind divided.

This comment was minimized by the moderator on the site

Πολύ ωραίο φίλε Σάββα το review σου, με αποκορύφωμα αυτά που γράφεις στην αρχή και στο τέλος του άρθρου. Τέτοιες σκέψεις / απόψεις θα έλεγα (πετώντας μια ιδέα) ότι θα έπρεπε να έχουν μια ξεχωριστή θέση, ένα section στο site ώστε να συζητιούνται εκτενέστερα και πιο πολύ.
Το παιχνίδι το έχω παρακολουθήσει σε διάφορα βίντεο μου άρεσε πολύ και ήρθε και έδεσε με τα πολύ καλά λόγια που έγραψες...

Πολύ ωραίο φίλε Σάββα το review σου, με αποκορύφωμα αυτά που γράφεις στην αρχή και στο τέλος του άρθρου. Τέτοιες σκέψεις / απόψεις θα έλεγα (πετώντας μια ιδέα) ότι θα έπρεπε να έχουν μια ξεχωριστή θέση, ένα section στο site ώστε να συζητιούνται εκτενέστερα και πιο πολύ.
Το παιχνίδι το έχω παρακολουθήσει σε διάφορα βίντεο μου άρεσε πολύ και ήρθε και έδεσε με τα πολύ καλά λόγια που έγραψες οπότε θα αγοραστεί και μάλιστα σύντομα...!

Διάβασε περισσότερα
This comment was minimized by the moderator on the site

Η αλήθεια είναι πως δεν το έκανα προπαραγγελία γιατί δεν ήξερα αν υποστηρίζει HDR..:p
Ωραίο review, αλλά δεν μας είπες το σημαντικότερο ..Πόσσα fps πιάνει και ποια έκδοση είναι η καλήτερη..
Του ps4,του pro,του one ή του one s..:);
Μη σου πω ότι σηκώνει και 4 playthrough για πλάκα..
Και εδώ είναι το παράδοξο,κρίνοντας βέβαια από το πρώτο,ευελπιστώ να δώσουν dlc..
Θα περιμένω την goty μόνο και...

Η αλήθεια είναι πως δεν το έκανα προπαραγγελία γιατί δεν ήξερα αν υποστηρίζει HDR..:p
Ωραίο review, αλλά δεν μας είπες το σημαντικότερο ..Πόσσα fps πιάνει και ποια έκδοση είναι η καλήτερη..
Του ps4,του pro,του one ή του one s..:);
Μη σου πω ότι σηκώνει και 4 playthrough για πλάκα..
Και εδώ είναι το παράδοξο,κρίνοντας βέβαια από το πρώτο,ευελπιστώ να δώσουν dlc..
Θα περιμένω την goty μόνο και μόνο γιατί έχω πολύ πράγμα στην άκρη..
Ειδάλως θα πήγαινα δαγκωτό για preorder..

Ποιο thief,αυτό που έμπαινες από το παράθυρο και φόρτωνε επίπεδο..:):):)

Διάβασε περισσότερα
This comment was minimized by the moderator on the site

Με λίγα λόγια είναι το sequel που περιμέναμε-θέλαμε όσοι λατρέψαμε το πρώτο παιχνίδι. Hooray!
Πάντως, Σάββα, το θέμα του steam rating δεν είναι τόσο "μαύρο" όσο το παρουσιάζεις. Ναι, πολλές φορές το πράγμα αποκτά υπερβολικές διαστάσεις (όπως συμβαίνει σχεδόν σε οτιδήποτε στο διαδίκτυο). Ναι, δημιουργείται γκρίνια και αρνητισμός που εύκολα θα μπορούσαν να αποφευχθούν εάν οι "ψηφοφόροι"-users...

Με λίγα λόγια είναι το sequel που περιμέναμε-θέλαμε όσοι λατρέψαμε το πρώτο παιχνίδι. Hooray!
Πάντως, Σάββα, το θέμα του steam rating δεν είναι τόσο "μαύρο" όσο το παρουσιάζεις. Ναι, πολλές φορές το πράγμα αποκτά υπερβολικές διαστάσεις (όπως συμβαίνει σχεδόν σε οτιδήποτε στο διαδίκτυο). Ναι, δημιουργείται γκρίνια και αρνητισμός που εύκολα θα μπορούσαν να αποφευχθούν εάν οι "ψηφοφόροι"-users έδειχναν λίγη υπομονή και ψυχραιμία.
Αλλά,
Α) Τo steam rating δεν είναι metacritic που "γράφει και δεν ξεγράφει". Ο κάθε user μπορεί να κάνει edit το σχόλιο και την κριτική του (οι περισσότεροι το κάνουν), και μετά από την πάροδο κάποιου χρονικού διαστήματος το rating χωρίζεται σε "Overall" και "Recent". Έτσι δεν στιγματίζεται μόνιμα το παιχνίδι, αλλά εφόσον υπάρξει βελτίωση αυτό αντικατοπτρίζεται και στο rating του. Τρανό παράδειγμα το Batman Arkham Knight που έχει Overall 55% και Recent 86%.
B) Το αρνητικό score κάθε user συνοδεύεται και από σχόλιο, και τα περισσότερα εξ αυτών για το Dishonored 2 είναι του τύπου "το παιχνίδι είναι υπέροχο, φοβερό gameplay κλπ αλλά δεν μπορώ να το προτείνω στην παρούσα φάση διότι έχει τεχνικά προβλήματα". Ούτε ακρότητες, ούτε ύβρεις.
Γ) Κάπου πρέπει να δημιουργείται και ντόρος και να ακούγονται διαμαρτυρίες (υπερβολικές έως και άδικες σε σημεία, το αναγνωρίζω), για να "ιδρώνει" και λίγο το αυτάκι των υπευθύνων. Γιατί το "κυκλοφορούμε το παιχνίδι με 100 προβλήματα" δεν πρέπει να γίνει κανόνας. Ας έχει 5-10 προβλήματα βρε αδερφέ, όχι 100. Ναι, θα τα διορθώσουν μέσα στις πρώτες εβδομάδες, Οκ. Όταν όμως κυκλοφορείς το παιχνίδι με προβλήματα είναι επόμενο ότι θα έχεις και αντιδράσεις. Και στο χώρο του διαδικτύου οι αντιδράσεις αυτές είναι άμεσες και πολύ συχνά αποκτούν δυσανάλογα μεγάλες διαστάσεις.
Δ) Το steam rating δεν έχει σε καμία περίπτωση το ίδιο αντίκτυπο με το metacritic score. Δε θα βάλει λουκέτο η Arkane επειδή τις πρώτες εβδομάδες έχει χαμηλό steam rating το παιχνίδι της. Μην του δίνουμε μεγαλύτερη βαρύτητα από αυτήν που πραγματικά έχει.

Διάβασε περισσότερα
Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 3 χρόνια από imortalicus imortalicus
This comment was minimized by the moderator on the site

Εκδιάχυτος ο ενθουσιασμός στην κριτική και πάνω που σκεφτόμουν να ρωτήσω αν αξίζει full price. Κρατάω κομπόδεμα για την κυκλοφορία του ffxv την επόμενη εβδομάδα όμως το review έκανε ξεκάθαρα τα πράγματα για τη ποιότητα του D2. Θέλω απεγνωσμένα έναν πολύ καλό ΑΑΑ τίτλο, έχω πήξει σε μικρότερες παραγωγές το τελευταίο καιρό. Δύσκολα μας βάζεις Σάββα!

This comment was minimized by the moderator on the site

Eχω τρελαθει τώρα. Περιμένω πως και πως να το παιξω γιατι ειχα λατρεψει το πρωτο και γουσταρω πολυ τη Stealth προσέγγιση, γιαυτο και οταν με το καλο ερθει η ωρα δεν θα ακουσω τη συμβουλη σου Σαββα και θα το παω απο την αρχη με Stealth. Προτεραιότητα έχει ομως το Deus Ex για εμενα και οσο καλο η κακο και αν ειναι σε σχεση με το προηγουμενο παιχνιδι της σειρας, απο εμενα πρεπει να παιχτεί πρώτο...

Eχω τρελαθει τώρα. Περιμένω πως και πως να το παιξω γιατι ειχα λατρεψει το πρωτο και γουσταρω πολυ τη Stealth προσέγγιση, γιαυτο και οταν με το καλο ερθει η ωρα δεν θα ακουσω τη συμβουλη σου Σαββα και θα το παω απο την αρχη με Stealth. Προτεραιότητα έχει ομως το Deus Ex για εμενα και οσο καλο η κακο και αν ειναι σε σχεση με το προηγουμενο παιχνιδι της σειρας, απο εμενα πρεπει να παιχτεί πρώτο ως σεβασμό προς το προηγούμενο.

Απο εκει και περα, πραγματικά κατάπτυστη η Arkane να μην δίνει DLC, σε λιγο θα μας βγαλουν και τα microtransactions με camos απο τα οπλα. Για τον θεο πια ρε παιδια αφηστε μας να βαλουμε λιγο χρωμα πανω στη λεπιδα σιγα τι ειναι τα 3,99 για το "Red tiger"

Διάβασε περισσότερα
Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 3 χρόνια από Thanos_Gr_4 Thanos_Gr_4
This comment was minimized by the moderator on the site

Ή αλλιως ''πως μπορει ενα αψογο review να σε κανει να πατησεις το κουμπι του buy σημερα αντι για τις επομενες ημερες!!!''
Το πρωτο το ερωτευτηκα..Δεν θελω να φανταστω τι θα παθω με το 2! Το μονο που σκεφτομαι ειναι ποιος αντεχει τον ''χωρισμο'' μολις το τελειωσω!

Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 3 χρόνια από lakalouka lakalouka
This comment was minimized by the moderator on the site

Διαφωνώ κάθετα με τον πρόλογο. Η βαθμολογία στο steam βασίζεται καθαρά στο ότι ο τίτλος είχε, δεν ξέρω αν έχει ακόμα, πολλά θέματα με το καλημέρα στο τεχνικό κομμάτι. Αν κάτσει κάποιος και διαβάσει τα σχόλια οι χρήστες γράφουν τα ίδια που αναφέρονται και στο review, ότι είναι εξαιρετικό game με εξαίρεση φυσικά το γεγονός ότι για πολλούς ήταν unplayable.

Από πότε αρχίσαμε να δικαιολογούμε...

Διαφωνώ κάθετα με τον πρόλογο. Η βαθμολογία στο steam βασίζεται καθαρά στο ότι ο τίτλος είχε, δεν ξέρω αν έχει ακόμα, πολλά θέματα με το καλημέρα στο τεχνικό κομμάτι. Αν κάτσει κάποιος και διαβάσει τα σχόλια οι χρήστες γράφουν τα ίδια που αναφέρονται και στο review, ότι είναι εξαιρετικό game με εξαίρεση φυσικά το γεγονός ότι για πολλούς ήταν unplayable.

Από πότε αρχίσαμε να δικαιολογούμε studios που βγάζουν προβληματικά παιχνίδια με επιχειρήματα του τύπου "deadlines των publishers" μόνο και μόνο επειδή το game είναι πολύ καλό? Οι υπόλοιποι δεν έχουν deadlines? Οι υπόλοιποι δεν κάνουν delays για να βγει σε καλύτερη κατάσταση ο τίτλος τους?

Οι PC gamers δηλαδή δεν έχουν δικαίωμα να μιλάνε ή να παραπονιούνται όταν ένα game που αγόρασαν με τα λεφτά τους έχει προβλήματα σε σημείο που καταλήγει unplayable για αρκετούς?

Ή μήπως έχουμε φτάσει πλέον στο σημείο όπου τα χρήματα που δίνει κάποιος για να πάρει ένα προιον που οφείλει να λειτουργεί όπως πρέπει θεωρείται παρανοική απαίτηση γιατί "δεν μπορεί να περιμένει 15 μέρες για ένα patch"? Κανονικά δεν θα έπρεπε να περιμένουμε patch ούτε την πρώτη μέρα πόσο μάλλον σε 15. Και αυτό ισχύει και για τις κονσόλες. Έχουμε αρχίσει μου φαίνεται να δικαιολογούμε αυτά που δεν πρέπει και να τα θεωρούμε και λογικά.

Λυπάμαι αλλά ο πρόλογος σχολιάζει πράγματα τα οποία δεν ισχύουν. Γιατί αν υπήρχε τέτοιου είδους δυσαρέσκεια και αδικία απέναντι στον τίτλο για το story, gameplay και τα υπόλοιπα στοιχεία του τότε κανένας από όσους έβαλαν αρνητική βαθμολογία στο steam δεν θα έγραφε στην κριτική του ότι πρόκειται για εξαιρετικό παιχνίδι και βέβαια τα refunds θα πήγαιναν σύννεφο όπως έγινε και με το Arkham Knight.

Διάβασε περισσότερα
Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 3 χρόνια από Erebus Erebus
This comment was minimized by the moderator on the site

Έχω στα χέρια μου ένα παιχνίδι. Αν είναι unplayable λόγω τεχνικών προβλημάτων το λέω. Προειδοποιώ. Και πάλι (είναι προσωπική πολιτική σταθερή όλα αυτά τα χρόνια) δεν το συσχετίζω ποτέ με την ετυμηγορία μου. Μόνο σε περιπτώσεις που ένα παιχνίδι είναι μπάχαλο και έχει και χάλια τεχνικό τομέα οπότε εκεί σπας πλάκα.
Τα υπόλοιπα που γράφεις (δεν ξέρεις πόσο πολύ σέβομαι την άποψή σου γιατί πάντα...

Έχω στα χέρια μου ένα παιχνίδι. Αν είναι unplayable λόγω τεχνικών προβλημάτων το λέω. Προειδοποιώ. Και πάλι (είναι προσωπική πολιτική σταθερή όλα αυτά τα χρόνια) δεν το συσχετίζω ποτέ με την ετυμηγορία μου. Μόνο σε περιπτώσεις που ένα παιχνίδι είναι μπάχαλο και έχει και χάλια τεχνικό τομέα οπότε εκεί σπας πλάκα.
Τα υπόλοιπα που γράφεις (δεν ξέρεις πόσο πολύ σέβομαι την άποψή σου γιατί πάντα όμορφα και τεκμηριωμένα την εκφράζεις) για μένα είναι logistics.
Eνα στούντιο που βγάζει ένα σχεδόν άψογο σχεδιαστικά-παικτικά παιχνίδια και άρτιο πχ στο PS4 που το έπαιξα εγώ δεν είναι καθυστερημένη να μη μπορούν να το κάνουν στο PC και σίγουρα δεν είναι μισαλλόδοξοι και να τα έχουν με την PC gaming κοινότητα. Δε δικαιολογώ κανέναν λέγοντας ότι ο publisher φταίει γι αυτό. Δε μιλάμε για κανένα ανεξάρτητο στούντιο που δρα με δική του πρωτοβουλία. Μιλάμε για στούντιο με publisher τη Bethesda. Έχω μικρή πείρα από behind the scenes στη βιομηχανία. Ο Γιώργος ίσως να βοηθούσε πολύ περισσότερο. Αλλά αυτά που έχω δει κατά καιρούς μου επιτρέπουν να πω ότι ο developer έχει μηδενικό λόγο στο τι συμβαίνει με την κυκλοφορία του παιχνιδιού.
Day One patch θα πει το εξής: Το παιχνίδι γίνεται gold χωρίς να έχει τελειώσει. O developer ξέρει τα προβλήματα και ένα μηνα πριν την κυκλοφορία παραδίδει την gold έκδοση και ξεκινά να δουλεύει στο Patch, στο update κτλ.
Σόρι, αλλά αυτό δε θα κάτσω να το κρίνω εγώ σε κάθε review ανάλογα με το performance σε κάθε πλατφόρμα. Είναι κατάπτυστη αλλά κοινή πλέον πρακτική, καταδικαστέα αλλά δε θα το λέω κάθε φορά και κυρίως ΔΕ θα το φορτώνω στο παιχνίδι. Το παιχνίδι είναι άψογο και η μαλακία που δέρνει τον κάθε executive της εταιρείας publishing δε θα σπιλώσει ούτε τετραγωνικό χιλιοστό της προσπάθειας του developer.
Σε παιχνίδια που είναι καλά, πολύ καλα και άψογα ΠΟΤΕ δεν έχει επηρεαστεί η βαθμολογία μου από το performance του τίτλου. Αναφέρεται, δεν επηρεάζει γιατί μπορεί να διορθωθεί. Αν δε διορθωθεί κακό του κεφαλιού του developer.
Για το steam rating περί πρόσφατου και overall rating. Το να έχει μετά από ένα χρόνο θετικό πρόσφατο rating το D2 δε θα λέει τίποτα γιατί ήδη η ζημιά θα έχει γίνει. Δεν τιμωρείς τη Bethesda με τα πεντάρια σε ένα παιχνίδι του 9-10. Τον developer τιμωρείς.
Το Arkham Knight είναι καταπληκτικό παράδειγμα διότι ξεκινά από χαμηλές βαθμολογίες λόγω των τραγικών θεμάτων (εκεί ήταν unplayable και δε διορθωνόταν αν θυμάμαι καλά) και βελτιώνεται λόγω τεχνικών θεμάτων (relaunch ή δεν ξέρω τι έγινε). Στην ουσία πήγε κανείς; Ότι ήταν μία sandbox παιδική χαρά με HotWheel-Batmobile και μηδενική σχέση με τα καλά Batman; Και πάλι στους βαθμούς αντικατοπριζόταν η γκρίνια για τεχνικά θέματα και η ικανοποίηση για το ότι αυτά βελτιώθηκαν. Στην ουσία κανείς. Δηλαδή μου ζητάτε να δώσω σημασία σε προτάσεις "Τhe game is unplayable and the frame rate suffers 3/10"-"Oh, the performance has improved! Kudos!" 8-10". Ούτε για πλάκα. Ή μιλάμε για games ή για logistics. Και μου φτάνουν αυτά του Ε1 και Ε9.

Διάβασε περισσότερα
This comment was minimized by the moderator on the site

Σάββα, ζημιά γίνεται μόνο στην "εικόνα" του παιχνιδιού αυτή καθέ αυτή. Δεν επηρεάζεται ο PC gamer που ξέρει τι ήταν το Dishonored και ξέρει τι να περιμένει από το Dishonored 2. Δεν ξέρω πώς το αντιλαμβάνεται κάποιος μη steam user, αλλά ο έμπειρος steam user (αυτός που πχ έχει αγοράσει 50-100 παιχνίδια) ξέρει πολύ καλά τι σημαίνει το steam rating και ξέρει να το ερμηνεύει. Το steam rating δεν...

Σάββα, ζημιά γίνεται μόνο στην "εικόνα" του παιχνιδιού αυτή καθέ αυτή. Δεν επηρεάζεται ο PC gamer που ξέρει τι ήταν το Dishonored και ξέρει τι να περιμένει από το Dishonored 2. Δεν ξέρω πώς το αντιλαμβάνεται κάποιος μη steam user, αλλά ο έμπειρος steam user (αυτός που πχ έχει αγοράσει 50-100 παιχνίδια) ξέρει πολύ καλά τι σημαίνει το steam rating και ξέρει να το ερμηνεύει. Το steam rating δεν είναι αξιολόγηση του παιχνιδιού. Είναι απλά ένα "ΟΚ" για την αγορά του παιχνιδιού τη δεδομένη χρονική στιγμή. Γι' αυτό υπάρχει και ο σχολιασμός από κάτω. Και φυσικά, δεν είναι να αδικεί κάποιος το κοινό που αυτή τη στιγμή λέει πως "όχι, μην το πάρετε ακόμη γιατί, αν και είναι παιχνιδάρα, έχει τεχνικά προβλήματα".

Διάβασε περισσότερα
Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 3 χρόνια από imortalicus imortalicus
This comment was minimized by the moderator on the site

Όπως πολύ σωστά αναφέρεις και βέβαια δεν ειναι καθυστερημένοι να μην μπορούν να το φτιάξουν στο PC. Άρα κάποιος φταίει. Είτε ο developer ειτε ο publisher ειτε και οι δύο γιατί προφανώς έδωσαν κάπου αλλού βάση είτε αυτό λέγεται κονσόλες είτε ημερομηνία κυκλοφορίας, budget και τα συναφή.

Στην προκειμένη περίπτωση όμως μιλάμε για την ZeniMax. Μπορεί publisher να είναι η Bethesda όμως και η...

Όπως πολύ σωστά αναφέρεις και βέβαια δεν ειναι καθυστερημένοι να μην μπορούν να το φτιάξουν στο PC. Άρα κάποιος φταίει. Είτε ο developer ειτε ο publisher ειτε και οι δύο γιατί προφανώς έδωσαν κάπου αλλού βάση είτε αυτό λέγεται κονσόλες είτε ημερομηνία κυκλοφορίας, budget και τα συναφή.

Στην προκειμένη περίπτωση όμως μιλάμε για την ZeniMax. Μπορεί publisher να είναι η Bethesda όμως και η Arkane και η Bethesda ανήκουν στην Zenimax. Για όσους δεν γνωρίζουν το 2016 υπολογίζεται ως μια εταιρεία που κινείται στα 2.5 δις. Έχει λοιπόν και τα χρήματα και το ανθρώπινο δυναμικό να δώσει πολύ καλύτερο αποτέλεσμα και τα "logistics" είναι περισσότερο αποφάσεις στην προκειμένη περίπτωση παρά περιορισμοί όπως σε publishers και studios με περιορισμένο budget και δυνατότητες.

Κι εκεί έγκειται η όλη αντίδραση του steam κοινού. Από την στιγμή που δεν μπορούμε να ξέρουμε ποιος λόγος και ποιο μέρος της εξίσωσης ευθύνεται για την εν λόγω κατάσταση και το παιχνίδι είναι αξιόλογο κάπως έπρεπε να αντιδράσει και να σταλεί ένα μήνυμα. Ο βαθμός σαν οπτικό αποτέλεσμα ναι φαίνεται άσχημο για έναν τίτλο να έχει τέτοια βαθμολογία έστω και προσωρινά. Αλλά η μεγαλύτερη ζημιά θα ήταν να γινόντουσαν και τα αντίστοιχα refunds οπότε τότε κι αν θα είχε σημαντικό πρόβλημα ο developer.

Ναι συμφωνώ απόλυτα μαζί σου ότι δεν αξίζει να την πληρώσει το studio ειδικά όταν βγαίνει ένα κορυφαίο αποτέλεσμα. Και η ιστορία έχει δείξει ότι κατα ένα 80% οι higher ups του publisher είναι που κάνουν τα χοντρά λάθη στις αποφάσεις.

Γενικά είμαι κατά της βαθμολογίας γιατί σε τέτοιες περιπτώσεις δεν αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα και μπορει να χρησιμοποιηθει με λάθος τρόπο ως αντίδραση σε πρακτικές και να έχει αντίθετο αποτέλεσμα από τις αρχικές προθέσεις. Από την άλλη όμως καταλαβαίνω και γιατι μπορεί να αντιδρούν έτσι οι pc gamers ειδικά με την αντιμετώπιση που έχουν τα τελευταία χρόνια όπου βρίσκονται σε μειονεκτική θέση σε σχέση με τις κονσόλες όσον αφορά τα ports και τις εκδόσεις.

Συμφωνώ ότι τα τεχνικά λύνονται αργά ή γρήγορα ή βελτιώνονται. Καλοδεχούμενα και τα Day One patch και όλα. Όμως μην ξεχνάμε ότι όπως σε άλλα προιόντα δεν δεχόμαστε αντίστοιχα τεχνικά θέματα θεωρώ ότι έχουμε παραχαλαρώσει με τα games. Άλλο βγάζω patches να διορθώσω πράγματα που μου ξέφυγαν άλλο βγάζω patch για να γίνει playable αυτό που άφησα να γίνει gold και το πουλάω ως έτοιμο. Και βέβαια είναι πάλι φαυλος κύκλος ποιος αποφάσισε να το βγάλει και πάμε πάλι ότι έγραφα και στην αρχή. Κάποιες επαναλαμβανόμενες τακτικές και πρακτικές οι οποίες χειροτερευουν όσο περνάει ο καιρός τις δεχόμαστε ως κάτι αναμενόμενο.

Καταλαβαίνω απόλυτα την θέση σου ότι σε έναν τίτλο προηγείται το περιεχόμενο και συμφωνώ. Από την άλλη όμως δεν μπορώ να ρίξω και φταίξιμο στην pc κοινότητα γιατί δεν υπάρχει άλλος τρόπος στην συγκεκριμένη περίπτωση να αντιδράσουν και να στείλουν ένα μήνυμα. Refund δεν θέλουν να κάνουν γιατί το παιχνίδι είναι πολύ καλό οπότε χρησιμοποίησαν έναν βαθμό. Σωστό ή λάθος αυτό ειναι προσωπική άποψη του καθενός. Ως μέσο όμως χωρίς να κάνουν κάποια μεγάλη ζημιά μέσω refunds είναι το μόνο που διαθέτουν.

Διάβασε περισσότερα
Τελευταία τροποποίηση σχολίου στις Περίπου πριν από 3 χρόνια από Erebus Erebus
This comment was minimized by the moderator on the site

Επαιξα το dishonored definitive edition στο Ps4 πριν κανα μηνα και ηταν τρομερο μετα απο αυτο το review το 2 μπαινει σιγουρα στην λιστα

There are no comments posted here yet
Φόρτωση Περισσότερων