Back to the Future.

Ξεκινώντας αυτό το review θα χρειαστεί να κάνουμε κάποια άλματα στον χρόνο. Πότε εμπρός, και πότε πίσω. Θα υπάρξουν αρκετά χρονικά παράδοξα στην πορεία, αλλά θα προσπαθήσουμε να κρατήσουμε μια σαφή γραμμή. Πριν από οτιδήποτε άλλο λοιπόν, θα πρέπει να κάνουμε μια αναφορά στο MSX, για όσους δεν γνωρίζουν την ύπαρξή του ή δεν έχουν καταλάβει τι ακριβώς ήταν αυτό. Κάτι πολύ λογικό να συμβαίνει άλλωστε, καθώς μιλάμε για μια αρκετά ιδιαίτερη κίνηση στον χώρο της gaming βιομηχανίας, που μάλιστα, άφησε και αρκετά ασυγκίνητη την χώρα μας, όπως άλλωστε και την Ευρώπη συνολικά.

Χωρίς να εμβαθύνουμε πολύ λοιπόν, καθώς δεν είναι το κατάλληλο μέρος και ώρα, ας δούμε κάποια πολύ βασικά στοιχειά για το MSX. Αφού μεταφερθούμε στις αρχές της ένδοξης δεκαετίας του 1980 και τραβήξουμε την κουρτίνα πίσω από την μάχη των κονσολών που μονοπώλησε αργότερα τη δημοσιότητα, θα βρούμε και ένα δεύτερο μέτωπο, αυτό των home computers. Την ώρα λοιπόν που η Αμερική κινούταν στους ρυθμούς των IBM compatible PC’s και στην Ευρώπη κυριαρχούσαν τα Commodore 64 και ΖΧ της Sinclair, η Microsoft Ιαπωνίας δημιουργεί την πλατφόρμα MSX. Μια ενιαία αρχιτεκτονική home computer και λογισμικού, όπου πάνω της, κάθε εταιρεία μπορούσε να κατασκευάσει το δικό της μοντέλο, το οποίο θα ήταν συμβατό με όλα τα υπόλοιπα.

bitlogic screenshot 1

Μια κασέτα παιχνιδιού MSX λοιπόν, θα μπορούσε να παίξει σε οποιοδήποτε home computer ήταν MSX. Οι εταιρείες που κατασκεύασαν μοντέλα ήταν αμέτρητες, οπότε για να μην πλατειάζουμε, μπορεί κάποιος να σκεφτεί οποιαδήποτε ιαπωνική εταιρεία τεχνολογίας υπήρχε εκείνη την εποχή, και είναι δεδομένο ότι θα είχε κυκλοφορήσει το δικό της MSX home computer. Όσο για game developers, αρκεί να αναφέρουμε μεγαθήρια όπως οι: Sega, Κonami (με τα δύο πρώτα μέρη της σειράς Metal Gear, πριν γίνει MGS, να ντεμπουτάρουν στο MSX), SNK, Taito και πολλούς ακόμα. Με πέντε εκατομμύρια πωλήσεις λοιπόν, η Ιαπωνία ψήφησε MSX σε εκείνη τη μάχη. Και μετά ήρθε το Famicom βέβαια, αλλά αυτή είναι μία άλλη ιστορία.

Κάνοντας κάποια από τα χρονικά άλματα που είπαμε αρχικά, λοιπόν, μεταφερόμαστε στο 2016, όπου και το μικρό στούντιο Oxiab, με έδρα τη Βαρκελώνη, κυκλοφορεί το Bitlogic, για λογισμικό MSX. Κάτι σύνηθες για δημιουργούς της homebrew κοινότητας άλλωστε στο gaming. Αυτό που είναι πραγματικά παράδοξο, όμως, είναι πως το 2019 επανακυκλοφορεί για PC και Nintendo Switch, με βελτιωμένα γραφικά και έξτρα περιεχόμενο, εν είδει μιας enhanced edition. Για να τα βάλουμε σε μια σειρά λοιπόν: Ένα στούντιο δημιουργεί ένα παιχνίδι το 2016, το οποίο παιχνίδι έχει τα γραφικά ενός home computer του 1983, και το ίδιο παιχνίδι επανακυκλοφορεί το 2019 με βελτιωμένα γραφικά, για να δείχνει σαν ένα παιχνίδι του σήμερα.

bitlogic screenshot 3

Αφού λοιπόν κάναμε μια δίλεπτη παύση να το επεξεργαστούμε μέσα μας όλο αυτό, τώρα μπορούμε να πάμε παρακάτω. Το Bitlogic λοιπόν, είναι ένα 2D side scrolling adventure, όπου και αναλαμβάνουμε τον ρόλο του Bit, του ψηφιακού μας avatar για αυτή την περιπέτεια. Κάτι τέτοιο συμβαίνει στα περισσότερα παιχνίδια, εδώ, όμως, πρέπει να το αναφέρουμε συγκεκριμένα καθώς παίζει ρόλο στην υπόθεση, την εξιστόρηση, καθώς και σε όλα τα πιθανά τέλη του παιχνιδιού. Ως Bit λοιπόν, θα περιπλανιόμαστε στις cyberpunk αισθητικής περιοχές του παιχνιδιού, πυροβολώντας εξωγήινες οντότητες, συλλέγοντας μικροτσίπ που ξεκλειδώνουν πόρτες και κασέτες ως collectibles.

Από εκεί και πέρα, δεν υπάρχουν πολλά πράγματα να πει κανείς για την υπόθεση του Bitlogic, καθώς και για το gameplay του. Αυτά είναι, χοντρικά, όλα όσα συμβαίνουν από την πρώτη μέχρι την τελευταία στιγμή ενός campaign που δύσκολα θα διαρκέσει πάνω από δύο ώρες. Σε αυτά που δεν συμβαίνουν τώρα -ενώ θα έπρεπε- έχουμε την έλλειψη κάποιων βασικών χαρακτηριστικών, όπως είναι το σκύψιμο, το τρέξιμο, η εναλλαγή όπλων, η ποικιλία των εχθρών και πολλά άλλα που θα μπορούσαμε να σκεφτούμε. Αυτό, όμως, που προκαλεί την μεγαλύτερη εντύπωση, είναι η απουσία άλματος.

bitlogic screenshot 2

Ιδίως στα πρώτα δευτερόλεπτα που ξεκινάει κάποιος να παίζει, φαίνεται τόσο αδιανόητο να μην μπορείς να πηδήξεις σε ένα τέτοιο παιχνίδι που αρχίζεις να αμφιβάλεις για πολλά πράγματα. Εκεί, όμως, έρχεται ένα έξυπνο τρικ από τους δημιουργούς και ανατρέπει τα πράγματα. Καθώς η έλλειψη μιας τόσο βασικής λειτουργίας, στην ουσία χτίζει το gameplay, αλλά και το level design. Γιατί αυτή η αδυναμία άλματος, είναι στην ουσία το ίδιο το gameplay. Ο τρόπος που πρέπει να κινηθούμε, να αντιμετωπίσουμε τους εχθρούς και να φτάσουμε στα πολυπόθητα τσιπ που θα μας ξεκλειδώσουν το επόμενο επίπεδο, είναι κατά κάποιον τρόπο ένας γρίφος που πρέπει να λύσουμε χωρίς να μπορούμε να εκτελέσουμε άλματα. Αν ο χαρακτήρας μπορούσε να πηδήξει, το Bitlogic θα τελείωνε σε ένα τέταρτο.

Δεν μπορούμε να γνωρίζουμε αν αυτό ήταν μία έξυπνη ιδέα για κάτι διαφορετικό ή μία λύση ανάγκης, αλλά το να μετατρέπεις ένα μεγάλο πρόβλημα, στο βασικό σου πλεονέκτημα, είναι αξιέπαινο σαν κίνηση και πρέπει να τους το αναγνωρίσουμε αυτό. Άλλωστε και τα υπόλοιπα μέρη του level design, δείχνουν καλοδουλεμένα ώστε να υποστηρίξουν το όλο εγχείρημα. Το πώς έχουν τοποθετηθεί οι διαδρομές, οι αποστάσεις και τα σημεία των εχθρών, είναι στοιχεία που δείχνουν πως υπήρξε επιμελής δουλειά πίσω από την παραγωγή. Αυτά, όμως, δυστυχώς είναι και τα μόνα θετικά στοιχεία του τίτλου στο σύνολό του.

bitlogic screenshot 4

Γιατί αν το δει κάποιος συνολικά, θα δει ένα αρκετά φτωχό παιχνίδι που δεν έχει ιδιαίτερο λόγο ύπαρξης. Στην τωρινή του έκδοση λοιπόν, περιλαμβάνεται το enhanced παιχνίδι, καθώς και η αρχική MSX έκδοση. Στη “σύγχρονη” εκδοχή του, έχουμε επανασχεδιασμένα και καλογυαλισμένα περιβάλλοντα, που ελάχιστα μεταβάλλονται μεταξύ τους και δεν θα λέγαμε πως μαγεύουν και τα βλέμματα από άποψη έμπνευσης και σχεδιασμού.

Στα ίδια επίπεδα στέκεται και η μουσική του τίτλου, που εξυπηρετεί τα βασικά χωρίς να ξεχωρίζει αλλά ούτε και να ενοχλεί. Ολοκληρώνοντας και τις δύο εκδοχές λοιπόν, και κρίνοντας ως απολαυστικότερη αυτή του MSX, η αίσθηση που αφήνει το Bitlogic, είναι πως δεν έχει κάτι να προσφέρει σε ένα παίκτη το 2019, πέραν της νοσταλγίας. Τώρα το κατά πόσο μπορεί να νοσταλγήσει κάποιος ένα παιχνίδι του 2016 που χρειάζεται remake, είναι μια κατηγορία που μόνο στο σύγχρονο gaming θα μπορούσε να υπάρξει.

Το review βασίστηκε στην έκδοση του παιχνιδιού για Switch.


 

Τσέκαρε το βίντεο

Θετικά

  • Έξυπνο χτίσιμο gameplay μέσα από την απουσία άλματος.
  • Καλοσχεδιασμένο level design.

Αρνητικά

  • Πεζό σενάριο με παιδιάστικη γραφή.
  • Ελάχιστο και επαναλαμβανόμενο gameplay.
  • Φτωχό σε όλα τα επιμέρους τμήματα.

Βαθμολογία

Κάποια στιγμή στο μέλλον το μνήμα του Λάμπρου θα γράφει: Καλό παλικάρι αλλά χαράμισε τη ζωή του. Και θα είναι, εν μέρει, αλήθεια. Όποιο χρόνο βρίσκει, τον αξιοποιεί με videogames, comics, μουσική, ταινίες, σειρές, βιβλία καθώς και την ευρύτερη ποπ κουλτούρα, χωρίς ποτέ όμως, να νιώθει ότι τον χαράμισε. Αντιθέτως, θεωρεί τα χόμπι την πεμπτουσία της ζωής και τους ανθρώπους χωρίς αυτά, αφόρητα βαρετούς. Με λίγα λόγια, ένας αμετανόητος και περήφανος χομπίστας που σκοπεύει να συνεχίσει έτσι την ζωή του για όσο τον βγάλει. Όταν έχεις διανύσει όλη την διαδρομή Αtari - PS4, μάλλον κάτι ενδιαφέρον έχεις βρει εκεί.

Σχετικά άρθρα βάσει tags

Συνεχίζεται η εμπορική επιτυχία του Nintendo Switch
Με το Animal Crossing να βρίσκεται στις 22.4 εκ. πωλήσεις.
Εκτενή gameplay πλάνα από το Godfall
Χορταστικές πληροφορίες και βίντεο από PS5 devkit
Othercide - Review
Μάνα είναι μόνο μία.
Ο Alan Wake επιστρέφει στο... Control
Ανακοινώθηκε η ημερομηνία κυκλοφορίας του AWE DLC.
Πλήρης υποστήριξη για το PSVR στο Hitman III
Καθώς και σε ολόκληρη την τριλογία Hitman.
Έρχονται νέες πληροφορίες για το Cyberpunk 2077
Μέσα από ένα νέο digital event της CD Projekt RED.
Αλλαγή στην ημερομηνία διάθεσης του Serious Sam 4
Στα τέλη Σεπτεμβρίου η κυκλοφορία του.
Διαθέσιμο στην Ευρώπη το Phantasy Star Online 2
Με αρκετές αλλαγές στη διάθεση των παικτών.
Παράθυρο κυκλοφορίας για το Last Days of Lazarus
Νέος horror τίτλος, από τον δημιουργό του Gray Dawn.
Ορόσημο στην εμπορική πορεία του GreedFall
Με λιγότερο από έναν χρόνο στην αγορά.

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία:

Άτομα σε αυτή τη συζήτηση

Comments (6)

This comment was minimized by the moderator on the site

Καλημέρα Λάμπρο! Με έστειλες σε τροχιά όταν είδα τα γράμματα MSX και τώρα που γύρισα, μπορώ να γράψω...

Κατ' αρχάς σίγουρα θα το πάρω γιατί χτύπησε μέσα μου μια χορδή που δεν μπορώ να αγνοήσω. Αυτήν που ταίριαζε στο gameplay της εποχής και που είχα ξεχάσει την ύπαρξη της.

Μιλώντας για το gameplay της εποχής, φαντάζομαι ότι ηθελημένα αφαίρεσαν το άλμα. Δεν μπορεί να ήταν λάθος ή πρόβλημα που...

Καλημέρα Λάμπρο! Με έστειλες σε τροχιά όταν είδα τα γράμματα MSX και τώρα που γύρισα, μπορώ να γράψω...

Κατ' αρχάς σίγουρα θα το πάρω γιατί χτύπησε μέσα μου μια χορδή που δεν μπορώ να αγνοήσω. Αυτήν που ταίριαζε στο gameplay της εποχής και που είχα ξεχάσει την ύπαρξη της.

Μιλώντας για το gameplay της εποχής, φαντάζομαι ότι ηθελημένα αφαίρεσαν το άλμα. Δεν μπορεί να ήταν λάθος ή πρόβλημα που δεν είχαν προβλέψει. Τότε τα έφτιαχναν ώστε να ήταν θέμα περιπλάνησης. Εύρεσης της σωστής ή έστω, πιο σωστής , διαδρομής, με τις επιλογές να "χτίζουν" τις συνέπειες.

Μπορεί να ξεμενες από αναλώσιμα (health κλπ), επειδή έκανες λάθος διαδρομή και καταναλωσες πολλά κανά μισάωρο νωρίτερα. Επίσης ήταν φτιαγμένα για να τερματίζονται μονοκοπανια. Σε ένα session δηλαδή. Ήταν η άποψη της εποχής περί γρίφων και τεχνικής του παίκτη που συνδυάζονταν μετά με arcade αντανακλαστικά.

Τέλος πάντων, μπορώ να μιλάω ώρες, ειδικά τώρα που με βαρεσει η νοσταλγία στο κεφάλι. Εύγε για το review.

Διάβασε περισσότερα
This comment was minimized by the moderator on the site

Καλησπέρα σας κύριε Αποστολε.

Ερώτηση στατιστικού χαρακτήρα: Γνωρίζατε πότε κάποιον κάτοχο MSX στον περίγυρο σας; Προσωπικά, δεν είχα ούτε ένα γνωστό. Κανέναν Amstrad έβλεπες που και που στο ξοφαλτσο, αλλά MSX στην Ελλάδα, δεν είχα δει ούτε ένα τότε.

This comment was minimized by the moderator on the site

Εμένα. Μετά υπήρχε αυτός από το μαγαζί που μου το πούλησε κι ανταλαζαμε κασέτες. Πολλά χρόνια μετά πληροφορήθηκα ότι υπήρχε ένας ακόμα.

This comment was minimized by the moderator on the site

Να αυτό είχα

Συνημμένα (1 / 1)
This comment was minimized by the moderator on the site

Σπίτσλες!!!

This comment was minimized by the moderator on the site

Πρόσεξες specs ε; 80kb ram, 32 kb rom. Εκεί στο μαύρο τζαμακι είχε δύο θύρες επέκτασης. Η μία για disk drive, ,η άλλη για έξτρα μνήμη. Δεν τα χω δει ποτέ μου πως ειναι... Πίσω είχε rgb θύρα για τηλεόραση/monitor και θύρα εκτυπωτή. Φυσικά, υπήρχαν τα τρία mini jacks για σύνδεση με κασετόφωνο, που ηταν το μόνο drive που είχε .

There are no comments posted here yet