“What Did It Cost?”

Ένας χρόνος πέρασε από την επιτυχημένη έξοδο του Assetto Corsa Competizione από το πρόγραμμα Early Access του Steam, και ήρθε η στιγμή που εμείς καλούμαστε να κρίνουμε την έκδοσή του που απευθύνεται στις κονσόλες. Πριν όμως περάσουμε στο βασικό ερώτημα που καλείται να απαντήσει αυτό το κείμενο, ας κάνουμε μία σύντομη επανάληψη στον πιο πρόσφατο τίτλο της Kunos Simulazioni.

Οι κύριες διαφορές του Competizione από τον πρώτο τίτλο της «σειράς» είναι δύο, αλλά αρκετά σημαντικές. Πρώτον: εδώ δεν έχουμε να κάνουμε με έναν generic τίτλο, με οχήματα διαφόρων κατηγοριών, αλλά με ένα tie-in παιχνίδι του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος GT3 (Blancpain GT Series) για τις αγωνιστικές σεζόν 2018 και 2019. Το όνομα του πρωταθλήματος για το 2020 έχει αλλάξει σε "GT World Challenge Europe", ωστόσο αυτό δεν θα μας απασχολήσει. Σε αυτό το σημείο θα αναφέρουμε πως η Kunos έχει ήδη ανακοινώσει την κυκλοφορία ενός DLC με 11 νέα οχήματα της κατηγορίας GT4, το οποίο θα διατεθεί αργότερα μέσα στο καλοκαίρι. Η εστίαση σε μία κατηγορία έδωσε την ευκαιρία στην ομάδα να επικεντρωθεί στην τελειοποίηση αρκετών τομέων, όπως o ήχος, ο διαφορετικός χαρακτήρας κάθε οχήματος και, φυσικά, το επιμέρους polishing σε διάφορα σημεία.

Assetto Corsa Competizione PS4 image 1

Η επικέντρωση σε μία κατηγορία οχημάτων δεν είναι κάτι τυχαίο, αφού ήταν ίσως ο πιο αναίμακτος τρόπος να γίνει η ολική μετάβαση από την in-house μηχανή γραφικών της Kunos στην Unreal Engine. Μία μετάβαση άκρως απαραίτητη, αφού πλέον, χωρίς τους τεχνικούς περιορισμούς, έχουμε δυναμικές αλλαγές των καιρικών συνθηκών, δυναμική αλλαγή ώρας, αλλά και νυχτερινή οδήγηση. Φυσικά, το οπτικό αποτέλεσμα στην έκδοση για υπολογιστές, είναι άκρως εντυπωσιακό, ωστόσο ταυτόχρονα το Competizione έγινε ένα άκρως απαιτητικό σε πόρους παιχνίδι, ικανό να "γονατίσει" πολλά mid-range συστήματα.

Όπως θα καταλάβατε ήδη, η μετάβαση σε κονσόλες δεν ήταν μία καθόλου εύκολη υπόθεση για το εξωτερικό studio που την ανέλαβε. To studio έκανε ένα μικρό θαύμα, καταφέρνοντας να περάσει ατόφια τα physics του τίτλου της Kunos, σε κονσόλες που ο επεξεργαστής τους ήταν ήδη μη εντυπωσιακός το 2013. Ένα αυτοκίνητο στην έκδοση του ACC για κονσόλες έχει ακριβώς την ίδια συμπεριφορά με το αντίστοιχο όχημα της έκδοσης για υπολογιστές. Το ίδιο συμβαίνει και με το οδόστρωμα, τη δημιουργία της αγωνιστικής γραμμής, τα marbles που μαζεύονται και, εννοείται, με την οδήγηση σε βρεγμένο οδόστρωμα. Αρκετοί θα πουν "ε, σιγά αυτό το κάνει και το Forza", αλλά εδώ μιλάμε για εντελώς άλλα επίπεδα (πρόσφυσης) προσομοίωσης, ή, μάλλον, φυσικής.

Assetto Corsa Competizione PS4 image 3

Σε αυτό το κείμενο θα αποφύγουμε να μπούμε στην ατέρμονη συζήτηση του «ποιος τον έχει μεγαλύτερο, τον ρεαλισμό», καθώς ούτε GT3 όχημα έχουμε οδηγήσει (πόσο μάλλον στα όριά του), ούτε γνώσεις μηχανικής έχουμε (αν και θα θέλαμε, για να μπορούμε να πειράζουμε τα πάντα στα setup screens). Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει πως δεν καταλαβαίνουμε το μέγεθος της δουλειάς που έχει γίνει από την πλευρά της Kunos για την προσπάθεια προσομοίωσης της συμπεριφοράς των οχημάτων και των ελαστικών τους.

Ένα από τα πιο καυτά θέματα που βασανίζει το μεγαλύτερο ποσοστό των console gamers σε κάθε racing κυκλοφορία, είναι η οδήγηση με gamepad. Στο ACC έχει γίνει μία σημαντική προσπάθεια να γίνει η οδήγηση με χειριστήριο δυνατή, και σε μεγάλο βαθμό αυτό επετεύχθη. Το παραπάνω δεν σημαίνει πως κάποιος θα πάρει το DualShock και θα οδηγήσει με την ίδια ευκολία που οδηγεί στο Gran Turismo Sport. Μετά από λίγο ψάξιμο με τις ρυθμίσεις, η εμπειρία κατάφερε να ξεπεράσει την αποδεκτή βάση, ειδικά όταν τα λάστιχά μας φτάσουν στην κατάλληλη θερμοκρασία.

Assetto Corsa Competizione PS4 image 4

Κλείνοντας με το controller, η ταχύτητα των animation στα χέρια του οδηγού ενοχλεί σημαντικά και φυσικά τα εξαφανίσαμε μέσω της σχετικής ρύθμισης. Η οδήγηση με τιμονιέρα είναι ο μοναδικός τρόπος να πάρει κανείς το 100% από τον τίτλο της Kunos και ευτυχώς μεταφέρθηκε αυτούσια από τη «μεγάλη» έκδοση. Η χειροκίνητη ρύθμιση όλων των κουμπιών κούρασε, ενώ η default επιλογή για χρήση μόνο 40 μοιρών μάλλον ήταν αστείο, ωστόσο αφού βρήκαμε τις κατάλληλες ρυθμίσεις, η εμπειρία ήταν αψεγάδιαστη. Το force feedback μπορεί να φτάσει, με πειραματισμό, το αντίστοιχο της έκδοσης για υπολογιστές, όμως ήταν λίγο πιο "soft" από όσο το θέλαμε.

Ο φανταστικός ήχος των διαφορετικών κινητήρων, των τριξιμάτων στα σασί, των βίαιων χτυπημάτων στα kerbs, του συμπαθητικού και χρήσιμου spotter, πέρασε και αυτός ατόφιος στην έκδοση των κονσολών. Η τρομερή δουλειά της Kunos γέμισε το σαλόνι μας και κάνει το ACC το παιχνίδι με τον καλύτερο ηχητικό τομέα στην κατηγορία του. Αυτούσια ήταν και η μεταφορά του σπαρτιατικού career mode και των υπόλοιπων τύπων παιχνιδιού (Πρωτάθλημα, Single Session, Online), με μόνη απουσία τα private lobbies, που θα έρθουν αργότερα μέσω update. Όσον αφορά στην ΑΙ, η σύγκριση είναι αρκετά δύσκολη, ωστόσο όπως και στην έκδοση για υπολογιστές, παραμένει από τις καλύτερες σε παιχνίδι του είδους, με αρκετές επιλογές δυσκολίας και ικανή για καθαρές και δυνατές μάχες.

Assetto Corsa Competizione PS4 image 5

Και έρχεται η ώρα του λογαριασμού... Τι πληρώσαμε για να πάρουμε τα παραπάνω; Μακάρι η απάντησή μας να ήταν αρκετά σύντομη και να περιοριζόταν στην ακόλουθη πρόταση: «Το ACC τρέχει στα 30fps, ακόμη και στις αναβαθμισμένες κονσόλες PlayStation 4 Pro και Xbox One X». Αν και αυτό από μόνο του ήταν μία μαχαιριά, ήμασταν αρκετά πρόθυμοι να τη "φάμε" για χάρη των προηγουμένων παραγράφων. Εξάλλου, έχουμε δει και άλλους racing τίτλους να τρέχουν στα 30fps και μάλιστα να λαμβάνουν διθυραμβικές κριτικές για το οπτικό τους αποτέλεσμα (βλέπε DriveClub ή Forza Horizon 4). Δυστυχώς, το ACC στις περισσότερες των περιπτώσεων δεν καταφέρνει να κλειδώσει στα 30fps, παρά τις σημαντικές παραχωρήσεις που έχουν γίνει στον οπτικό τομέα.

Το μεγάλο πρόβλημα εντοπίζεται στη συνεχή εναλλαγή του χρόνου προβολής του κάθε καρέ, η οποία οδηγεί σε μία περίεργη αυξομείωση της φωτεινότητας του περιβάλλοντος, κάτι που προκάλεσε ναυτία και ζαλάδα μετά από κάποιες ώρες παιχνιδιού. Φυσικά, υπήρξαν και οι ανάλογες επιπτώσεις και στην οδήγησή μας, γιατί άλλο είναι να ανεβαίνεις ομαλά στα 60 fps τις Eau Rouge και Raidillon στην πίστα του Spa, και άλλο να προσπαθείς να επιβιώσεις ανεβαίνοντας με framerate που πέφτει πολλές φορές κάτω από τα 20fps και δίπλα σου άλλα οχήματα. Ο χρόνος αντίδρασης επηρεάζεται σημαντικά και πολλές φορές αυτό γίνεται καταστροφικό.

Assetto Corsa Competizione PS4 image 7

Ταυτόχρονα, η ποιότητα απεικόνισης στον καθρέπτη είναι τόσο χαμηλή, σε σημείο που να γίνεται αστεία και επιπέδου PlayStation 2 αρκετές φορές. Στον τελικό λογαριασμό πρέπει να προσθέσουμε και κάποια bugs (απότομη αύξηση του ffb, εξαφάνιση τμημάτων των αυτοκινήτων), αλλά και την πλήρη απουσία ρύθμισης του field of view, η οποία θα ξενίσει αρκετούς φίλους της cockpit κάμερας. Εκτός των παραπάνω, μία ευχή αύξησης της προσβασιμότητας του τίτλου, μαζί με τη μεταφορά του στις κονσόλες, τελικά δεν ικανοποιήθηκε ποτέ. Το παιχνίδι απαιτεί πολλά από τον παίκτη, τα οποία ποτέ δεν εξηγεί. Για παράδειγμα, θα μπορούσε να εξηγηθεί με καλύτερο τρόπο το format που ακολουθεί το πρωτάθλημα, με τους διπλούς αγώνες, τα υποχρεωτικά pit stop μέσα στο pit window, με ή χωρίς προσθήκη καυσίμου και αλλαγή οδηγού.

Σε πιο πρακτικά θέματα, το Assetto Corsa Competizione όφειλε να αναφέρει πως το pit limiter μπαίνει μόνο με πρώτη σχέση στο κιβώτιο, ή τον τρόπο με τον οποίο συμπεριφερόμαστε σε ένα rolling start. Τα παραπάνω ίσως να μην είναι ξένα σε έναν θεατή αγώνων GT3 ή WEC, όμως είναι πρωτόγνωρα για ένα σημαντικό ποσοστό παικτών, ακόμη και αν ήδη παίζουν παιχνίδια αγώνων. Τις προσδοκίες για κάτι τέτοιο τις γέννησε η ίδια η Kunos, με το σύστημα των επιμέρους rating των ικανοτήτων ενός οδηγού, που έχουν στόχο την ομαλή ανάπτυξή του, με σταθερούς χρόνους και σωστή συμπεριφορά.

Assetto Corsa Competizione PS4 image 8

Με βάση όλα τα παραπάνω, το Assetto Corsa Competizione παραμένει ένας αξιόλογος τίτλος, όμως αν η έκδοσή του για υπολογιστές απευθύνεται σε λίγους, εδώ βλέπουμε ότι στοχεύει σε ακόμη λιγότερους. Κλείνει το μάτι σε άτομα που δεν έχουν πρόσβαση σε δυνατό υπολογιστή, αλλά λατρεύουν το sim racing, την κατηγορία GT3 και διαθέτουν τιμονιέρα για την κονσόλα της επιλογής τους.

Πριν κλείσουμε, δεν πρέπει να ξεχνάμε πως στους υπολογιστές υπάρχουν διάφορες επιλογές, και το ACC έχει να ανταγωνιστεί -και ανταγωνίζεται επιτυχώς- τίτλους όπως το rFactor 2, το iRacing, το Automobilista 2 και το Raceroom. Στις κονσόλες, όμως, τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά, και στο γήπεδο του "βαρβάτου" και σύγχρονου simulation παίζει μόνο του, κάνοντάς το μία σημαντική κυκλοφορία για όσους ενδιαφέρονται.

Η έκδοση του Assetto Corsa Competizione για κονσόλες (PS4 & Xbox One) κυκλοφορεί από τις 26 Ιουνίου. To review βασίστηκε σε review code για το PS4 που λάβαμε από την AVE.


 

Τσέκαρε το βίντεο

Θετικά

  • Ατόφια μεταφορά των physics της έκδοσης για υπολογιστές σε μηχανήματα με επεξεργαστές... Jaguar.
  • Ηχητικός τομέας από άλλον πλανήτη.
  • Άψογη εμπειρία με τιμονιέρα και συμπαθητική προσπάθεια στην οδήγηση με gamepad.
  • Το κορυφαίο -και για πολλούς μοναδικό- διαθέσιμο σε κονσόλες sim racing παιχνίδι.

Αρνητικά

  • Η αδυναμία κλειδώματος στα 30fps ακόμη και στις αναβαθμισμένες κονσόλες, παρά τις σημαντικές υποχωρήσεις στον οπτικό τομέα, ίσως το καταστήσει unplayable για κάποιους.
  • Καμία προσπάθεια, από την κυκλοφορία του σε υπολογιστές μέχρι σήμερα, για την επεξήγηση των κανονισμών και κάποιων λειτουργιών.
  • Κάποια μικρά bugs.

Βαθμολογία

Δεν ξέρω τι και πώς αλλά βρέθηκα γραμμένος στο GameOver στα 13 μου, αφού η αναζήτηση για άλλους με το ίδιο "πρόβλημα" ξεκίνησε νωρίς. Αρκετά χρόνια μετά ακόμη δεν με έχουν διώξει, αλλά ούτε και εγώ τους άφησα. Όπως θα καταλάβατε, μεγάλωσα με Nintendo 64, PlayStation 2 και PC ενώ αργότερα "έμπλεξα" και με το online. Πλέον ασχολούμαι με αρκετά είδη, αγαπημένα τα racing, arcade και μη, τα shooters και τα παιχνίδια της Rockstar, ναι, είναι μια κατηγορία από μόνη της! Φυσικά, σαν λάτρης της στρογγυλής θεάς, τα ποδοσφαιράκια δεν γίνεται να μείνουν απ' έξω.

Σχετικά άρθρα βάσει tags

Αλλαγή ημερομηνίας για το Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2
Με νέα περίοδο κυκλοφορίας, μέσα στο 2021.
Marvel's Avengers - Preview
Πρώτες εντυπώσεις, βασισμένες στην closed beta.
Μικρή καθυστέρηση στη διάθεση του DIRT 5
Μια εβδομάδα επιπλέον στο pit lane…
Μετάθεση κυκλοφορίας του Halo Infinite
Ακόμα ένα θύμα του Covid…
Trailer για το Remothered: Broken Porcelain
Αφιερωμένο τους «μη-κανονικούς» διαμένοντες του The Ashmann Inn.
Νέο υλικό από το Cyberpunk 2077
Ανακαλύπτοντας τους μηχανισμούς και τον κόσμο του.
Ξεπέρασε τα 5 εκ. αντίτυπα το Final Fantasy VII Remake
Με το μεγαλύτερο μερίδιο να αφορά στις digital πωλήσεις.
Ανακοινώθηκε το Hood: Outlaws & Legends
Ένα 4v4 multiplayer heist τίτλος για την τρέχουσα και επόμενη γενιά μηχανημάτων.
Othercide - Review
Μάνα είναι μόνο μία.

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία:

Άτομα σε αυτή τη συζήτηση

Comments (4)

This comment was minimized by the moderator on the site

μεγαλο προβλημα το κακο framerate για τετοιο παιχνιδι. πλεον δεν παιζω τοσο συχνα racers αλλα ειναι εφιαλτης αν δεν εχεις ουτε καν σταθερο 30αρι

This comment was minimized by the moderator on the site

Αυτό δυνατό μηχάνημα και τιμονιερα αλλιώς δεν παίρνεις ότι έχει να σου δώσει δυστυχώς.

This comment was minimized by the moderator on the site

Ωραίο το review Χρήστο, ειδικά για ένα παιχνίδι που τα περισσότερα site ούτε καν γνωρίζουν την ύπαρξή του αφού προορίζεται όντως για πολύ niche κοινό. Στην αρχή ένα σοκ το παθαίνεις από τα γραφικά και το framerate αλλά στη συνέχεια το game σε ανταμείβει. Πήρα την TMX για το Assetto Corsa και την ευχαριστιεμαι ακόμα περισσότερο στο Competizione. Πέρα από τα απίστευτα physics μου αρέσει πολύ ο...

Ωραίο το review Χρήστο, ειδικά για ένα παιχνίδι που τα περισσότερα site ούτε καν γνωρίζουν την ύπαρξή του αφού προορίζεται όντως για πολύ niche κοινό. Στην αρχή ένα σοκ το παθαίνεις από τα γραφικά και το framerate αλλά στη συνέχεια το game σε ανταμείβει. Πήρα την TMX για το Assetto Corsa και την ευχαριστιεμαι ακόμα περισσότερο στο Competizione. Πέρα από τα απίστευτα physics μου αρέσει πολύ ο τρόπος που έχει υλοποιηθεί το driver profile με τα safety ratings κλπ. Grinding όχι για να μαζεύεις αυτοκίνητα και χρήματα αλλά για να βελτιώνεις την οδήγησή σου και να μαθαίνεις τις πίστες, μπράβο. Είναι η πρώτη φορά που έκανα pre order παιχνίδι και δεν το μετάνιωσα πάρα την αρχική απογοήτευση. Διακαεις μου πόθοι να συμμετάσχω σε κάποιον αγώνα αντοχής και το game να πάρει overhaul update στις νέες κονσόλες για να τρέχει όπως σε ένα καλό pc. Τότε σίγουρα θα κρατήσει χρόνια η ενασχόληση με το παιχνίδι. Χρήστο, ο, τι μπορείς να μας δείχνεις από sim racing καλοδεχουμενο! Υπάρχουμε και εμείς που είμαστε και gamers και sim racers!

Διάβασε περισσότερα
This comment was minimized by the moderator on the site

Χαίρομαι που υπάρχουν και άλλοι! Όσο κακός και να είναι ο τεχνικός τομέας, το παιχνίδι είναι σίγουρη αγορά για όποιον ασχολείται με το άθλημα και έχει μόνο κονσόλα. Μακάρι να έρθει και στη νέα γενιά, με το αντίστοιχο update που θα το κλειδώσει στα 60fps.

Το ότι το παιχνίδι προσπαθεί να σε κάνει σταθερό και clean οδηγό είναι πολύ καλό όντως, είναι ευχάριστο που πλέον σχεδόν όλοι οι τίτλοι του...

Χαίρομαι που υπάρχουν και άλλοι! Όσο κακός και να είναι ο τεχνικός τομέας, το παιχνίδι είναι σίγουρη αγορά για όποιον ασχολείται με το άθλημα και έχει μόνο κονσόλα. Μακάρι να έρθει και στη νέα γενιά, με το αντίστοιχο update που θα το κλειδώσει στα 60fps.

Το ότι το παιχνίδι προσπαθεί να σε κάνει σταθερό και clean οδηγό είναι πολύ καλό όντως, είναι ευχάριστο που πλέον σχεδόν όλοι οι τίτλοι του είδους δίνουν μεγάλη προσοχή και εκεί.

Διάβασε περισσότερα
There are no comments posted here yet