Ένα κρυμμένο διαμάντι από τη Majesco, που όλοι οι λάτρεις των platform games πρέπει να δοκιμάσουν.
The Mind’s Eye
H «εορταστική περίοδος», όπως οι publishers αρέσκονται στο να αποκαλούν το χρονικό διάστημα μεταξύ του Οκτωβρίου και των Χριστουγέννων, στιγματίζεται από την κυκλοφορία δεκάδων κορυφαίων videogames. Είναι λοιπόν απολύτως λογικό, μέσα σε αυτή τη σωρεία παιχνιδιών, ορισμένα εξ αυτών να περάσουν απαρατήρητα. Ένας από τους πολλούς λόγους που πρέπει να επισκέπτεστε το GameOver είναι το γεγονός πως ψάχνουμε και παρουσιάζουμε παιχνίδια που, υπό κανονικές συνθήκες, θα τα βλέπατε στις προθήκες των καταστημάτων και θα τα προσπερνούσατε με αδιαφορία. Σε αυτήν την παρουσίαση θα ασχοληθούμε με το Psychonauts, ένα «ταλαιπωρημένο» παιχνίδι, το οποίο ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του ως τίτλος των Microsoft Game Studios -και κατά συνέπεια ως αποκλειστικότητα του Xbox- για να καταλήξει στα χέρια της Majesco, η οποία μέσω της THQ το κυκλοφορεί στην Ευρώπη σε εκδόσεις PlayStation 2 και Xbox.
Το παρασκήνιο της δημιουργίας αυτού του τίτλου είναι αρκετά περίεργο και γεμάτο ίντριγκες, αλλά καλύτερα να πάρουμε τα γεγονότα με τη σειρά. Το μυαλό πίσω από αυτό το παιχνίδι είναι ο Tim Schafer, ένας θρυλικός σχεδιαστής videogames, τον οποίο οι νεότεροι gamers ίσως να μην γνωρίζουν καλά, μιας και μετά τα κορυφαία Full Throttle και Grim Fandango που κυκλοφόρησε στα μέσα της δεκαετίας του 1990 και σε συνεργασία με τη Lucasarts, αποφάσισε να αποσυρθεί για ένα χρονικό διάστημα από την ενεργό δράση.
Στη συνέχεια ο Schafer προχώρησε στη δημιουργία ενός δικού του studio ανάπτυξης με το όνομα Double Fine Productions και ταυτόχρονα σε στρατηγική συνεργασία με τα Microsoft Game Studios για τη δημιουργία του Psychonauts. Ενώ λοιπόν πρώιμες εκδόσεις του παιχνιδιού είχαν εμφανιστεί, όχι σε μια, αλλά σε δύο εκθέσεις X0 (το ετήσιο ευρωπαϊκό event παρουσιάσεων τίτλων της Microsoft στην Ευρώπη), αλλά και σε αντίστοιχες Ε3, γύρω στο τέλος του 2004 η Microsoft ανακοίνωσε πως παύει να υποστηρίζει το project του Schafer, αφήνοντάς τον με ένα μισοτελειωμένο παιχνίδι. Κάπου εδώ μπήκε στο παιχνίδι η Majesco, η οποία πίστεψε στο Psychonauts, εφοδίασε με ένα παχυλό budget τον Schafer και έφτασε σήμερα στο σημείο να έχει στη βιβλιοθήκη της ένα από τα αρτιότερα platform games των τελευταίων χρόνων. Schafer εναντίον Microsoft: σημειώσατε 1.
Σε κλασικό, απολύτως σουρεαλιστικό ύφος Schafer, το Psychonauts ασχολείται με τις περιπέτειες ενός νεαρού αγοριού ονόματι Raz. O Raz έχει στην κατοχή του υπερφυσικές πνευματικές δυνάμεις, τις οποίες επιθυμεί να εφαρμόσει στο μέγιστο βαθμό κατατασσόμενος στις τάξεις των Psychonauts. Έτσι αποφασίζει να επισκεφθεί κρυφά την κατασκήνωση αυτών των ειδικών δυνάμεων -οι οποίες αποτελούνται από παιδιά με παρόμοιες ικανότητες- και να περάσει εκεί τις καλοκαιρινές διακοπές του.
Όμως οι καθηγητές της κατασκήνωσης δεν αποδέχονται τον Raz, μιας και δεν έχει την άδεια των γονέων του και αποφασίζουν να τον στείλουν πίσω στο σπίτι του. Ο Raz έχει το δικαίωμα να περάσει μόνο μια νύχτα στην κατασκήνωση, μέχρι να έρθουν οι γονείς του για να τον παραλάβουν, όμως μέσα σε αυτές τις λίγες ώρες θα ζήσει μια συναρπαστική περιπέτεια. Όπως διαπιστώνει, κάποια σκοτεινή δύναμη κλέβει το μυαλό των παιδιών που βρίσκονται στην κατασκήνωση και έτσι αποφασίζει να αναλάβει τις ευθύνες του και δώσει ένα τέλος στο κακό διασώζοντας τους φίλους του. Σε αντίθεση με τα περισσότερα platformers της αγοράς, το Psychonauts δεν τοποθετεί τον παίκτη σε προκαθορισμένα επίπεδα ενός κόσμου, όπου θα χρειαστεί να φέρει εις πέρας συγκεκριμένες αποστολές και objectives. Το gameplay είναι free roaming και λαμβάνει χώρα μέσα στο μυαλό ορισμένων πλασμάτων. Εδώ εντοπίζεται η ιδιοφυΐα του Tim Schafer, ο οποίος έδωσε το ανεξίτηλο στίγμα του στο παιχνίδι, δημιουργώντας ορισμένα από τα πλέον εντυπωσιακά επίπεδα που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια.
Κάθε «επίπεδο» που θα επισκεφθεί ο Raz είναι και ένας εντελώς διαφορετικός κόσμος. Μιας και μιλάμε για περιήγηση μέσα στο μυαλό πλασμάτων, οι εικόνες και οι καταστάσεις που επικρατούν μέσα σε αυτά δεν είναι ποτέ οι ίδιες. Σε ένα επίπεδο ο Raz είναι μικροσκοπικός και προσπαθεί να βρει το δρόμο του μέσα από ένα γιγάντιο επιτραπέζιο παιχνίδι, ενώ σε ένα άλλο -όπου εισχωρεί στο μυαλό ενός ψαριού- μεταμορφώνεται σε έναν θηριώδη Τιτάνα που καταστρέφει τα πάντα στο πέρασμά του. Φυσικά, υπάρχουν δεκάδες επίπεδα κλασικού platforming gameplay, αλλά και σωρεία μυστικών και side quests που αυξάνουν, όχι μόνο την αντοχή του στο χρόνο, αλλά και την ποικιλία του, μιας και σε αυτό το παιχνίδι σπάνια θα βρεθείτε να κάνετε το ίδιο πράγμα δύο φορές.
Απλά, απολαυστικό!
Το εξαιρετικό και πολυπρόσωπο gameplay του Psychonauts γίνεται ακόμη καλύτερο μετά τη χρήση του ιδιόμορφου και πανέξυπνου χιούμορ των διαλόγων του, αλλά και από την εμφάνιση ορισμένων εκ των πλέον ευφάνταστων χαρακτήρων που είδαμε μέχρι σήμερα σε videogame. Το μυαλό του Tim Schafer «γέννησε» χαρακτήρες τόσο σουρεαλιστικούς που κάνουν τους αντίστοιχους που έχουμε δει στα κινούμενα σχέδια του τηλεοπτικού σταθμού Nickelodeon να μοιάζουν απολύτως συμβατικοί, ενώ είναι σχεδόν σίγουρο πως οι ατάκες που εκφέρουν θα σας προκαλέσουν άφθονο γέλιο. Παρόλο που εκ πρώτης όψεως το Psychonauts μοιάζει ως παιχνίδι σχεδιασμένο με γνώμονα τις μικρές ηλικίες, λίγα μόλις λεπτά μετά την έναρξή του, γίνεται σαφές πως οι κάπως μεγαλύτεροι σε ηλικία θα το κατανοήσουν περισσότερο από τα μικρά παιδιά.
Αυτό άλλωστε είναι ένα ιδίωμα του Schafer, ο οποίος σχεδιάζει τα παιχνίδια του έχοντας στο μυαλό του κάθε είδους gamer. O δημιουργός μπήκε στον κόπο να εξερευνήσει εκ βαθέων το «μυαλό» κάθε ενός από τα πλάσματα που εμφανίζονται στο παιχνίδι του, αναλύοντας κάθε πτυχή του και δίνοντάς μας την δυνατότητα να έρθουμε αντιμέτωποι με κάθε πιθανή κατάσταση που θα επικρατούσε μέσα του.
Στο Psychonauts έχουμε να κάνουμε με τόσο έξυπνο και συνάμα πρωτότυπο level design, που μας κάνει να αναρωτιόμαστε για το τι είχαν στα μυαλό τους οι υπεύθυνοι των Microsoft Game Studios όταν αποφάσισαν να παύσουν την υποστήριξη της ανάπτυξής του. Όσοι είχαν την τύχη να απολαύσουν το θρυλικό Grim Fandango, αντικρίζοντας το Psychonauts θα νιώσουν ένα συναίσθημα déjà vu. Οι χαρακτήρες είναι σχεδιασμένοι σουρεαλιστικά, με έντονα και συγχρόνως δυσανάλογα χαρακτηριστικά, ενώ τα τοπία που εμφανίζονται ξεπερνούν και την πιο τρελή φαντασία. Στην έκδοση Xbox (η οποία είναι και η γηγενής πλατφόρμα ανάπτυξης του τίτλου) τα γραφικά είναι εκπληκτικά, με υπέροχες υφές, μεγάλη παλέτα χρωμάτων και σαφώς υψηλότερο βαθμό λεπτομέρειας από την αντίστοιχη του PlayStation 2.
Σε έναν ακόμη τομέα όπου υστερεί σημαντικά η έκδοση για την πλατφόρμα της Sony είναι σε αυτόν της διατήρησης του frame rate. Θα δικαιολογούσαμε μια μείωση της ταχύτητας της μηχανής σε σημεία όπου τα γραφικά θα βάραιναν σε μεγάλο βαθμό τον επεξεργαστή και το chip γραφικών του PS2, όμως το slow down επέρχεται σε άσχετα σημεία, κάτι που μετά την εμφάνιση άλλων κορυφαίων platformers για την κονσόλα της Sony (βλέπε τις σειρές Ratchet & Clank και Jak and Daxter) είναι αδικαιολόγητο.
Σε ό,τι έχει να κάνει με τα υπόλοιπα τεχνικά χαρακτηριστικά του, το Psychonauts είναι πανομοιότυπο και στις δύο εκδόσεις. Είναι δεδομένο πως ο χειρισμός σε ένα platformer είναι το σημείο αναφοράς του και, παρόλο που ο έλεγχος του Raz, πολλές φορές, είναι δύστροπος, σίγουρα το δημιούργημα του Schafer τα καταφέρνει εξαιρετικά και εδώ. Στις διαθέσιμες κινήσεις θα βρείτε τα κλασικά πλέον άλματα, ορισμένα melee χτυπήματα και, κυρίως, τις ειδικές πνευματικές ικανότητες του Raz. Με τη χρήση αυτών των ικανοτήτων, ο ήρωας μπορεί να χειραγωγεί τους αντιπάλους του, να αιωρείται, να εξαπολύει τηλεκινητικά βλήματα και να γίνεται αόρατος, αν και οι περισσότερες από τις ειδικές αυτές ικανότητες αποκτούνται στην πορεία και μετά τη συλλογή ορισμένων αντικειμένων. Τέλος, τα μουσικά θέματα (που παραδόξως μας έφεραν στο μυαλό ταινίες του Tim Burton) και οι φωνές που έχουν χρησιμοποιηθεί, ντροπιάζουν με την κορυφαία ποιότητά τους πολλές από τις κινηματογραφικές παραγωγές κινουμένων σχεδίων -και όχι μόνο- που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια.
Το Psychonauts είναι η κλασική περίπτωση παιχνιδιού, το οποίο ξεχωρίζει από τη σωρεία των franchises/ stock τίτλων που μας έχουν πνίξει τον τελευταίο καιρό, αλλά που δύσκολα θα καταφέρει να σημειώσει ιδιαίτερη εμπορική επιτυχία, απλά και μόνο γιατί το κοινό δεν θα το γνωρίζει. Εμείς προτείνουμε ανεπιφύλακτα την αγορά του, ειδικότερα σε όσους ψάχνουν έναν υψηλής ποιότητας, πρωτότυπο και άκρως διασκεδαστικό platform τίτλο. Ελπίζουμε οι εξαιρετικές ιδέες του Tim Schafer να έχουν και συνέχεια.
Widescreen Όχι
Progressive Scan 480p (μόνο στην έκδοση Xbox)
PAL 60 Hz Ναι (μόνο στην έκδοση Xbox)
Ήχος Stereo/ Dolby Digital 5.1 (μόνο στην έκδοση Xbox)