Με τις νέες κυκλοφορίες να λιγοστεύουν, εξετάζουμε κάποια παιχνίδια που…μας ξέφυγαν
Με τις νέες κυκλοφορίες να λιγοστεύουν, εξετάζουμε κάποια παιχνίδια που… μας ξέφυγαν
Όπως είναι γνωστό πολλά παιχνίδια δέχονται καθυστερήσεις μέχρι να εκδοθούν για οικονομικούς λόγους ή για να καταφέρουν οι δημιουργοί τους να τα καταστήσουν όσο πιο ποιοτικά γίνεται πριν βγουν στην αγορά. Το τελικό αποτέλεσμα δεν είναι πάντα το καλύτερο δυνατό με ένα κλασσικό παράδειγμα αυτό του Daikatana, ενός πολλά υποσχόμενου FPS, το οποίο -έπειτα από πάρα πολλές καθυστερήσεις που δέχτηκε προκειμένου, σύμφωνα με τους παραγωγούς, να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος για να δημιουργηθεί ένας πρωτοποριακός και εντυπωσιακός τίτλος- κατέληξε να είναι μία παταγώδης αποτυχία. Φυσικά, αυτό δεν ισχύει για πολλές εταιρίες με κυριότερο παράδειγμα αυτό της Blizzard, που καταφέρνει έπειτα από πολλές καθυστερήσεις να παράγει, τελικά, εκπληκτικά παιχνίδια.
Το S.T.A.L.K.E.R. αποτελεί έναν τίτλο κατασκευασμένο από την Ουκρανική GSC Game World, ο οποίος έχοντας ανακοινωθεί αρχικά πως θα κυκλοφορήσει μέσα στο 2003, τράβηξε τα βλέμματα πάνω του χάρη στα εντυπωσιακά βίντεο επίδειξης, που παρουσίαζαν εκπληκτικά εφέ και γραφικά, πρωτοποριακές φυσικές και πρωτοφανές μη γραμμικό και καινοτόμο gameplay. Έπειτα όμως από πολλές μεταθέσεις της ημερομηνίας κυκλοφορίας, φαινόταν πως θα εξελισσόταν σε ένα καινούριο Duke Nukem Forever μη καταφέρνοντας τελικά να κυκλοφορήσει. Ευτυχώς, ξεπερνώντας τα διάφορα προβλήματα παραγωγής και έπειτα από 7 χρόνια δημιουργίας, κατάφερε επιτέλους να εκδοθεί. Μπορεί οι εκπληκτικές καινοτομίες που είχαν ανακοινωθεί σχετικά με τον τίτλο να έχουν εφαρμοστεί πλέον σε διάφορα παιχνίδια και κάποιες από αυτές να μην κατάφεραν να μπούνε στην τελική έκδοση (όπως η δυνατότητα να οδηγούμε και να συντηρούμε αυτοκίνητα), όμως παρόλα αυτά, ήρθε στα χέρια μας ως ένα εξαιρετικά ατμοσφαιρικό και ξεχωριστό FPS.
Το παιχνίδι διαδραματίζεται το 2012 στην ευρύτερη περιοχή του Chernobyl, το πυρηνικό εργοστάσιο της Ουκρανίας, το οποίο έπειτα από την έκρηξη ενός αντιδραστήρα του το 1986 κατέστησε την γύρω του περιοχή ακατοίκητη λόγω της ραδιενέργειας. Στην περιοχή αυτή, ακτίνας 30 χιλιομέτρων που έχει ονομαστεί Zone, η ραδιενέργεια έχει δημιουργήσει διάφορες “ανωμαλίες”, περίεργα φαινόμενα που διαταράσσουν σε μικρές περιοχές το περιβάλλον, στο κέντρο των οποίων σχηματίζονται τα επονομαζόμενα artifacts, περίεργα αντικείμενα δηλαδή μεγάλης χρηματικής αξίας. Συνολικά, στην περιοχή του Chernobyl υπάρχουν εφτά ομάδες οπλισμένων αντρών οι οποίοι βρίσκονται εκεί για διαφορετικούς σκοπούς, έχοντας ως αποτέλεσμα την δημιουργία συγκρούσεων μεταξύ τους. Αρχίζοντας το παιχνίδι χειριζόμαστε το χαρακτήρα του Marked One, ο οποίος χάνει πλήρως την μνήμη του έπειτα από ένα ατύχημα που είχε με το φορτηγό που οδηγούσε.
Ξυπνώντας στο υπόγειο δωμάτιο όπου τον μετέφερε ο άνθρωπος που τον βρήκε, θα βρει στο PDA του (προσωπικός μικρός υπολογιστής) την εντολή να σκοτώσει τον Strelok. Στην πορεία μας στο παιχνίδι θα προσπαθήσουμε να βρούμε την πραγματική ταυτότητα του χαρακτήρα, καθώς επίσης να ανακαλύψουμε ποιος είναι ο Strelok και γιατί πρέπει να δολοφονηθεί. Η υπόθεση είναι αρκετά καλή αν και γίνεται μάλλον υπερβολική όσον αφορά στις εξηγήσεις που δίνει για τα διάφορα φαινόμενα του Chernobyl στο ιδιαίτερα ξαφνικό φινάλε του παιχνιδιού (θα αποφύγουμε περαιτέρω λεπτομέρειες προς αποφυγή των spoilers).
Το παιχνίδι παρουσιάζει, κατά κάποιο τρόπο, RPG στοιχεία δεδομένου ότι διάφορες κύριες και δευτερεύουσες αποστολές μπορούμε να τις ολοκληρώσουμε με διάφορους τρόπους ανάλογα με αυτόν που πιστεύουμε πως μας συμφέρει. Ιδιαίτερα στις κύριες αποστολές, οι αποφάσεις που παίρνουμε παρουσιάζουν αρκετό ενδιαφέρον αφού ανάλογα με τον τρόπο που τις ολοκληρώνουμε μας δίνουν πρόσβαση σε διαφορετικό εξοπλισμό, περισσότερες ή λιγότερες πληροφορίες σχετικά με την υπόθεση και αρκετές φορές την διαφορετική έκβαση διάφορων άλλων αποστολών στη συνέχεια. Επίσης, προς το τέλος του παιχνιδιού θα μπορούμε να αποφασίσουμε με ποια ομάδα ανάμεσα από δύο θα συνεργαστούμε, έχοντας έτσι πρόσβαση σε διαφορετικές αποστολές. Γενικά, οι κύριες αποστολές παρουσιάζουν αρκετά καλή ποικιλία και βοηθάνε στην καθοδήγησή μας σε αυτόν open ended κόσμο, προκειμένου να φτάνουμε ομαλά και με τα κατάλληλα όπλα και πανοπλίες στις περιοχές που έχουν στρατιώτες ανώτερης δυσκολίας.
Οι δευτερεύουσες αποστολές αν και υπάρχουν διάσπαρτες και σε μεγάλο αριθμό, με την δυνατότητα να τις δεχθούμε από διάφορες άλλες ομάδες ή Stalkers (μοναχικούς δηλαδή εξερευνητές των artifacts όπως ο χαρακτήρας μας) δυστυχώς, πολλές φορές, έχουν να κάνουν με παρόμοιες απαιτήσεις, όπως τη δολοφονία κάποιου Stalker, τον εντοπισμό κάποιου αντικειμένου και άλλες 4-5 παραλλαγές αποστολών. Επίσης, οι χρηματικές αμοιβές, που συνήθως παίρνουμε από αυτές τις αποστολές δεν είναι ιδιαίτερα αναγκαίες, καθώς από τις πωλήσεις όπλων και αντικειμένων, τα οποία μαζεύουμε από τα πτώματα, δίνουν τα απαραίτητα λεφτά για τις ανάγκες του χαρακτήρα.
Είναι γεγονός πως, αρχικά, η εταιρία ήθελε να δημιουργήσει έναν ενιαίο κόσμο για το παιχνίδι δίνοντάς μας τη δυνατότητα να περιφερόμαστε σε αυτόν με αυτοκίνητα. Τελικά απέτυχε σε αυτήν την προσπάθεια και αναγκάστηκε να τον χωρίσει σε 13 μικρότερες περιοχές οι οποίες χωρίζονται από loadings. Μπορεί αυτά να μην είναι ιδιαίτερα μεγάλα, ωστόσο, είχαν σαν αποτέλεσμα την ακύρωση των αυτοκινήτων καθώς, αν οδηγούσαμε από το ένα όριο της περιοχής στο άλλο, λογικά δεν θα έπαιρνε παραπάνω από 30 δευτερόλεπτα. Όπως και να ‘χει, το πρόβλημα της κάλυψης τεράστιων αποστάσεων καταφέρνει να μην είναι εμφανές λόγω του ιδιαίτερα γρήγορου τρεξίματος που έχει ο χαρακτήρας μας (αν και δεν μπορούμε να το χρησιμοποιούμε συνέχεια καθώς ελαττώνεται η αντοχή του), αλλά και λόγω του γεγονότος πως η Zone είναι μία αρκετά πολυπληθής περιοχή, καθώς συχνά θα εντοπίζετε εχθρικά και φιλικά άτομα έχοντας έτσι πάντα την δυνατότητα να εμπλακείτε σε μάχες.
Προχωρώντας προς τις βόρειες περιοχές του χάρτη και πλησιάζοντας το Chernobyl (αποτελεί ουσιαστικά την τελευταία περιοχή του παιχνιδιού) γίνεται αισθητή η διαρκής αύξηση της δυσκολίας λόγω του καλύτερου εξοπλισμού των αντιπάλων. Το παιχνίδι κάνει εξαιρετική δουλειά στη δημιουργία της αίσθησης πως, σταδιακά, γινόμαστε καλύτεροι προκειμένου να αντεπεξέλθουμε στις ανώτερες δυσκολίες. Προχωρώντας από περιοχή σε περιοχή παίρνουμε στα χέρια μας συνεχώς καλύτερο εξοπλισμό. Συνολικά υπάρχουν 28 όπλα προσφέροντας σίγουρα ικανοποιητική ποικιλία μεταξύ πολυβόλων, πιστολιών, καραμπινών και sniper guns, ενώ πολλά από αυτά έρχονται με διάφορες παραλλαγές, όπως σκόπευτρα, εκτοξευτήρες βομβίδων φέροντας διαφορετικά στατιστικά σχετικά με τη ζημιά που προκαλούν και το βεληνεκές τους.
Εκτός των όπλων, όμως, μπορούμε να αγοράσουμε ή να εντοπίσουμε τις 24 συνολικά προστατευτικές στολές, οι οποίες είναι ιδιαίτερα χρήσιμες, προσφέροντας ανώτερη προστασία ενάντια στις σφαίρες και στις διάφορες ανωμαλίες, ενώ πολλές παρέχουν την ιδιαίτερα χρήσιμη προστασία από τη ραδιενέργεια. Παρά την πληθώρα αντικειμένων που έχει το παιχνίδι ανάμεσα στα όπλα, στις πανοπλίες, στις διαφορετικού τύπου σφαίρες και σε άλλα στοιχεία, δεν είναι εφικτό να μεταφέρουμε οτιδήποτε βρίσκουμε, καθώς το inventory μας έχει το ανώτατο όριο των 50 κιλών. Έτσι, είναι απαραίτητη η σωστή διαχείρισή του, κάτι που, όμως μειώνει αρκετά τις επιλογές μας στα όπλα που επιθυμούμε να έχουμε και μας οδηγεί στο να σκεφτόμαστε για πολύ ώρα το ποιο όπλο πρέπει να πετάξουμε και ποιο να κρατήσουμε. Στον τομέα του gameplay έχει γίνει εξαιρετική δουλειά χάρη στις ιδιαίτερα έντονες μάχες και στο εξαιρετικό σύστημα χειρισμού των όπλων, καθώς επίσης και λόγω της εκπληκτικής τεχνητής νοημοσύνης των εχθρών. Προσπαθώντας να έχει κάποια ρεαλιστικά όρια και να αποφύγει τον χαρακτηρισμό του «τυπικού FPS», εδώ δεν γίνεται να τρέχουμε αδιαφορώντας για την ενέργειά μας και να σκοτώνουμε εύκολα τους πάντες απλά και μόνο σημαδεύοντας με τον στόχο.
Αντιθέτως, ακόμη και στις μικρότερες δυσκολίες μερικές σφαίρες μπορούν να μας εξοντώσουν κάνοντας αισθητή την ανάγκη να μετακινούμαστε από κάλυψη σε κάλυψη, κάτι το οποίο δεν έχει έλλειψη επιλογών ακόμα και στις πεδιάδες του Zone αφού υπάρχουν αρκετά δέντρα και χαλάσματα για τον σκοπό αυτό. Φυσικά, είναι δυνατή η χρήση του “φαρμακείου”, ωστόσο μερικές φορές μπορεί να δεχθούμε ξαφνικά τόσες σφαίρες, αν δεν καλυφθούμε, ώστε να μην προλάβουμε να το χρησιμοποιήσουμε. Προκειμένου να σημαδέψουμε καλά με τα όπλα, κυρίως σε στόχους που βρίσκονται μακριά, θα πρέπει πατώντας το δεξί κουμπί του mouse να σημαδεύουμε μέσα από το σκόπευτρο απαιτώντας τελικά αρκετή τεχνική για να πετύχουμε τους αντιπάλους. Σε αυτό δυσκολίες προκαλεί και το πολύ καλό μοντέλο ανάκρουσης που έχει εισαχθεί, το οποίο έχει ως αποτέλεσμα τη δημιουργία ιδιαίτερα καλής αίσθησης της δύναμης των όπλων αλλά και της ευπρόσδεκτης δυσκολίας όσον αφορά στην στόχευση.
{PAGE_BREAK}
Στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης έχει γίνει εκπληκτική δουλειά και τέτοιας υψηλής ποιότητας, που μπορεί άνετα να συγκριθεί με αυτήν του F.E.A.R. Οι εχθροί μετακινούνται συνεχώς προκειμένου να πάρουν κατάλληλες θέσεις ώστε να μας πυροβολήσουν ψάχνοντας ταυτόχρονα και κάλυψη. Εκτός αυτών, όταν είναι πολλοί συνεργάζονται άψογα ώστε να μας περικυκλώνουν, απαιτώντας από μας τη συνεχή μας κίνηση προς αποφυγή εγκλωβισμού σε κάποιο σημείο. Γενικά, στο πεδίο της μάχης υπάρχει μία διαρκής και έξυπνη κινητικότητα των αντιπάλων και καλύπτονται τόσο έξυπνα, που θα αισθάνεστε σίγουρα ικανοποίηση όταν καταφέρνετε να εξοντώνετε κάποιον από αυτούς. Εκτός όμως από ανθρώπους συναντάμε και μεταλλαγμένα ζώα. Και σε αυτά έχει γίνει καλή εργασία στο A.I. τους, καθώς τα διάφορα ζώα έχουν ξεχωριστές συμπεριφορές. Έτσι, παραδείγματος χάρη, θα δούμε τα σκυλιά να μας κυνηγάνε όταν βρίσκονται σε αγέλες ενώ όταν καταφέρνουμε να σκοτώσουμε κάποια από αυτά, μειώνοντας έτσι τον αριθμό τους, τα υπόλοιπα αναγνωρίζοντας τον κίνδυνο τρέπονται σε φυγή.
Εκτός όμως από τους ανθρώπους και τα ζώα πρέπει να προσέχουμε για τις διάφορες ανωμαλίες, οι οποίες είναι συνήθως θανατηφόρες αν τις πλησιάσουμε πολύ, αλλά και τη ραδιενέργεια. Και στις δύο περιπτώσεις, ένας χαρακτηριστικός ήχος μας προειδοποιεί όποτε πλησιάζουμε σε τέτοιες περιοχές. Εκτός από τα όπλα, πολύ συχνά βρίσκουμε διάφορα artifacts, με τα οποία γίνεται να εξοπλίσουμε τον χαρακτήρα μας (έως και τέσσερα μπορεί να φέρει ταυτόχρονα) προκειμένου να δεχθεί κάποια μπόνους. Κάποια από αυτά μπορεί να παρέχουν επιπλέον προστασία από τη ραδιενέργεια, τον ηλεκτρισμό, τη φωτιά και άλλα, ενώ το ποιο χρήσιμο είναι μάλλον αυτό που σταματάει την κούραση του χαρακτήρα επιτρέποντάς του να τρέχει συνεχώς.
Όσον αφορά στον εικαστικό τομέα, η εταιρία κατάφερε να δημιουργήσει ένα πραγματικά ατμοσφαιρικό και ξεχωριστό περιβάλλον. Με το ξεκίνημα του παιχνιδιού και αφού βγούμε από το υπόγειο δωμάτιο, όπου ξεκινάει την περιπέτειά του ο χαρακτήρας, βρισκόμαστε απευθείας σε ένα κατεστραμμένο χωριό με διάφορους Stalkers να περιφέρονται τριγύρω, ενώ προχωρώντας λίγο παραπέρα αντικρίζουμε μερικά άτομα καθισμένα γύρω από μία φωτιά με τον έναν εξ’ αυτών να παίζει κομμάτια στην κιθάρα του και τους υπόλοιπους να συνομιλούν μεταξύ τους στα ρωσικά κάτω από το μουντό και σκοτεινό ουρανό. Πρόκειται για μία ιδιαίτερα εντυπωσιακή πρώτη επαφή με τον κόσμο του Stalker, χάρη στην εξαιρετική ομορφιά του κατεστραμμένου τοπίου και της ζωντάνιας που φαίνεται να υπάρχει ανάμεσα στους Stalkers.
Καθώς περιπλανιόμαστε στο περιβάλλον του Zone γίνεται εμφανές το μέγεθος της δουλειάς της εταιρίας στην προσπάθειά της να προσφέρει ένα ξεχωριστό περιβάλλον. Σε όλες τις περιοχές η λεπτομέρεια είναι έκδηλη. Κανένα κτίριο δεν επαναλαμβάνεται, τα χαλάσματα είναι πολλά και διάφορα, βλέποντας παντού εγκαταλελειμμένα αυτοκίνητα και στρατιωτικά άρματα, πεσμένους τοίχους και πολλά άλλα, τα οποία –σχεδιαστικά, διαφέρουν πάντα μεταξύ τους. Παρόλο που το παιχνίδι καθυστέρησε αρκετά στην κυκλοφορία του τα γραφικά της ιδιόκτητης X-Ray Engine δεν φαίνονται σε καμία περίπτωση να προέρχονται από μία παλιότερη εποχή. Αντιθέτως, οι χαρακτήρες και ιδιαίτερα τα περιβάλλοντα έχουν εξαιρετική λεπτομέρεια και με τα δεύτερα να είναι σχεδιασμένα έτσι ώστε να είναι παντού εμφανής η καταστροφή και η ερήμωση της περιοχής.
Τα διάφορα οπτικά εφέ είναι με τη σειρά τους πολύ καλά σχεδιασμένα, με την παρουσία του ανέμου να γίνεται αισθητή από το πειστικό κούνημα των θάμνων και των χόρτων, ενώ οι σκιές καταφέρνουν να είναι πολύ ρεαλιστικές. Γενικά, εξερευνώντας τις περιοχές του τεράστιου χάρτη σε καμία περίπτωση δεν επαναλαμβάνεται το περιβάλλον αλλά, αντίθετα, συνεχώς ανακαλύπτουμε καινούρια και πανέμορφα τοπία. Στον τομέα του ήχου το παιχνίδι για μία ακόμα φορά επιτυγχάνει την αρτιότητα. Οι ήχοι των πυροβολισμών είναι ξεχωριστοί για κάθε όπλο και εξαιρετικοί στην απόδοσή τους μεταδίδοντας την δύναμη των όπλων άψογα. Επίσης, υπάρχει πληθώρα ηχητικών εφέ από το περιβάλλον ακούγοντας συχνά τον αέρα που περνάει ανάμεσα από τα χόρτα και τα φύλα των δέντρων, τις αστραπές και τα μακρινά ουρλιαχτά των ζώων. Τέλος, οι φωνές των εχθρών στις μάχες, οι οποίοι δίνουν οδηγίες ο ένας στον άλλον, αλλά και οι κραυγές όταν δέχονται πυροβολισμούς, είναι ποικίλες και πολύ πειστικές. Οι εξαιρετικοί ήχοι, σε συνδυασμό με τα λεπτομερή γραφικά, συνιστούν σίγουρα ένα ιδιαίτερα “ζωντανό” περιβάλλον.
Δυστυχώς, όμως, κάποια προβλήματα δεν λείπουν. Σε διάφορα σημεία υπάρχουν κάποια bugs, όπως μερικά που μας εμποδίζουν από το να πάρουμε κάποια αντικείμενα ενώ αυτά είναι μπροστά μας, όμως τα πιο σοβαρά είναι σε διάφορα quests. Στα περισσότερα, μας γίνεται εμφανές το σημείο που πρέπει να πάμε, με αυτό να φαίνεται στον χάρτη του PDA μας. Ωστόσο, για ανεξήγητους λόγους κάποια από αυτά δεν εμφανίζονται στο χάρτη, οδηγώντας μας πολλές φορές στην κατά προσέγγιση αναζήτηση μίας περιοχής και με χρήση των όποιων πληροφοριών έχουμε σχετικά με την αποστολή.
Επίσης, μερικές φορές, όταν έπρεπε να συναντήσουμε κάποιο άτομο, φτάναμε στο σημείο που μας υποδείκνυε ο χάρτης μόνο και μόνο για να μην τον βρούμε τελικά εκεί. Μπορεί τα προαναφερθέντα προβλήματα να φαίνονται αρκετά σοβαρά, παρόλα αυτά όμως, η εξαιρετική ατμόσφαιρα του παιχνιδιού και οι έντονες μάχες του καταφέρνουν να υπερκεράσουν, κατά κάποιο τρόπο, αυτά τα μειονεκτήματα επιτυγχάνοντας τελικά στη δημιουργία μίας μοναδικής FPS εμπειρίας.
Νικόλας Μαρκόγλου
Ελάχιστες Απαιτήσεις Συστήματος
Επεξεργαστής 2 GHz
Μνήμη 512 MB
Κάρτα Γραφικών 128 MB
Σκληρός Δίσκος 10 GB
PEGI 16+