Ένα ταξίδι στο χρόνο και στα 50 σημαντικότερα adventure παιχνίδια όλων των εποχών
Adventure games. Ένα είδος που γαλούχησε γενιές και γενιές gamers και προώθησε το gaming στην σημερινή εποχή. Από το “Adventure” του 1970 μέχρι το πρόσφατο “Lost Crown”, το είδος κατάφερε να προσφέρει εκατομμύρια ώρες διασκέδασης με χιλιάδες παιχνίδια. Από τα τέλη της δεκαετίες του ’90, πολλοί είναι αυτοί που ισχυρίστηκαν πως τα adventures έχουν πεθάνει. Και φυσικά, κάθε χρόνο διαψεύονταν από την κυκλοφορία νέων και πολύ καλών adventures. “Adventure games aren’t dead, they are UNDEAD” λέει το πολύ καλό “A Vampyre Story” και εμείς συμφωνούμε απολύτως.
Παρακάτω, ακολουθεί το πρώτο μέρος της λίστας μας για τα 50 καλύτερα adventure games όλων των εποχών. Όλα τους, από το 50ο ως το 1ο, αποτελούν λαμπρά δείγματα του genre και εξαιρετική πρόταση διασκέδασης για όλους τους gamers. Εμείς σας προτείνουμε να τους ρίξετε μια ματιά.
50 – Blade Runner
Εταιρία Ανάπτυξης: Westwood Studios
Κυκλοφορία: 1997
Είδος: 3rd person point & click
Η ταινία του Ridley Scott ήταν εκπληκτική και έχει καθιερωθεί ως cult για το είδος του sci fi cinema. Ήταν αναμενόμενο λοιπόν κάποια εταιρία να χρησιμοποιήσει την επιτυχία της για να προωθήσει ένα νέο παιχνίδι. Όμως, εν αντιθέσει με τα movie tie ins των ημερών μας, εκείνη την εποχή τα παιχνίδια ήταν πραγματικά έργα τέχνης. Αποτέλεσμα αυτού ήταν το Blade Runner να είναι ένα παιχνίδι με μοναδική οπτική και ηχητική ατμόσφαιρα, βαθύ σενάριο και πρωτοποριακό gameplay.
49 – Riddle of the Sphinx: An Egyptian Adventure
Εταιρία Ανάπτυξης: Omni Adventures
Κυκλοφορία: 2000
Είδος: 1st person point & click
Ένα αδικημένο παιχνίδι όσο λίγα, καθώς αγνοήθηκε από το σύνολο του Τύπου και του κοινού εξαιτίας των low resolution γραφικών του και της μηδενικής συσχέτισης μεταξύ χαρακτήρα και παίκτη. Παρόλα αυτά, το παιχνίδι αποτελούσε μια εντυπωσιακή ματιά στην ιστορία και τις τέχνες της αρχαίας Αιγύπτου, διέθετε κάποιους από τους πιο έξυπνους γρίφους όλων των εποχών και ένα σενάριο που άφηνε τον παίκτη να κοιτάζει την οθόνη για ώρες μετά τον τερματισμό.
48 – Τhe Moment of Silence
Εταιρία Ανάπτυξης: House of Tales
Κυκλοφορία: 2005
Είδος: 3rd person point & click
Η κακή στατική κάμερα και τα αρκετά bugs -λόγω τoυ Starforce copy protection- δεν κατάφεραν να καταστρέψουν ένα πολύ καλό παιχνίδι. Σε ένα όχι και τόσο μακρινό μέλλον, ο χαρακτήρας βρέθηκε αντιμέτωπος με μια κρατική συνομωσία πέρα από κάθε φαντασία. Κατάσκοποι και τρομοκράτες, πολιτικοί και εκδιδόμενες γυναίκες, δυνατό voice work και εντυπωσιακά full motion videos, είναι λίγα μονάχα από τα στοιχεία που θα συναντήσετε στην προσπάθεια σας να βρείτε την αλήθεια.
47 – Darkseed
Εταιρία Ανάπτυξης: Cyberdreams
Κυκλοφορία: 1992
Είδος: 3rd person point & click
Βασισμένο στα σκοτεινά και σουρεαλιστικά σχέδια του H. R. Giger (δημιουργός των Aliens), το Darkseed αποτέλεσε στυλοβάτη για τον τομέα του horror gaming. Με γραφικά υψηλότατης ανάλυσης για την εποχή τους και με ηχητική και σεναριακή επεξεργασία που σήκωνε την τρίχα, το παιχνίδι άμεσα έγινε αιτία εφιάλτη για πολλούς παίκτες. Μπορεί να είχε πολλά bugs και εξαιρετικά υψηλή δυσκολία, αλλά απέκτησε άμεσα cult status και θεωρείται ως ένα από τα πιο τρομακτικά παιχνίδια όλων των εποχών.
46 – I Have No Mouth and I Must Scream
Εταιρία Ανάπτυξης: The Dreamers Guild
Κυκλοφορία: 1995
Είδος: 3rd person point & click
Εκ πρώτης όψης, το παιχνίδι δείχνει ως η επιτομή της μετριότητας σε όλους τους τομείς, καθώς δεν βασίζεται σε εντυπωσιακά γραφικά, ορχηστικό ήχο, πρωτότυπο gameplay ή φαντασμαγορικά σκηνικά. Πολύ σύντομα όμως, συνειδητοποιήσαμε πως έχουμε να κάνουμε με ένα κρυφό διαμάντι. Οι δυνατοί γρίφοι και τα πολλαπλά endings είναι μόνο η κορυφή του παγόβουνου. Το πολύ βαθύ σενάριο του, που τόλμησε να ασχοληθεί με τομείς της παραψυχολογίας, της παράνοιας και του εσωτερικού κόσμου του μυαλού των ανθρώπων, τρόμαξε το κοινό της εποχής καθώς χρησιμοποιούσε τη φαντασία του παίκτη για να παίξει με το μυαλό του. Ένα μαύρο διαμάντι που προχώρησε μπροστά το genre.
45 – Runaway
Εταιρία Ανάπτυξης: Pendulo Studios
Κυκλοφορία: 2001
Είδος: 3rd person point & click
Ένα παιχνίδι γνωστό ακόμα και στους νεότερους παίκτες. Σε μια περίοδο που τα hand drawn γραφικά και style είχαν σχεδόν εξαλειφθεί στο βωμό του 3D, μια ισπανική εταιρία τόλμησε και κατάφερε να αποδείξει πως τα 2D graphics μπορούσαν να προσφέρουν πάρα πολλά ακόμα. Με πολλές ομοιότητες με τη σειρά Broken Sword -σε σχεδιασμό, χιούμορ, gameplay, χαρακτήρες και σενάριο- το Runaway αποτέλεσε μια μεγάλη εμπορική επιτυχία και απέκτησε αξιοζήλευτη θέση στο πάνθεον των adventure games. Μοναδικά μειονεκτήματα; Η κάπως αργή εξέλιξη της ιστορίας και το γεγονός πως γνωρίζαμε το τέλος του παιχνιδιού από την αρχή της ιστορίας.
44 – Still Life
Εταιρία Ανάπτυξης: Microids
Κυκλοφορία: 2005
Είδος: 3rd person point & click
Το Still Life είναι sequel του πετυχημένου noir adventure “Post Mortem”, κατάφερε όμως να ξεπεράσει τον προκάτοχό του σε όλους τους τομείς. Ένα μαγευτικό κοκτέιλ πρόκλησης, πλούσιων χαρακτήρων και ιστορίας, ένα δυνατό thriller detective adventure, που τάραξε τα νερά χάρη στο πολύ υψηλό τεχνικό του επίπεδο και στην άγρια ατμόσφαιρα που αυτό δημιούργησε. Αποτέλεσε ίσως την πιο εντυπωσιακή στιγμή στο σύγχρονο adventure gaming και θα μπορούσε να βρισκόταν άνετα στο Top 20 της κατάταξης μας, αν η ομάδα παραγωγής του δεν είχε αναγκαστεί να κόψει μεγάλο τμήμα του παιχνιδιού λόγο έλλειψης χρημάτων.
Έτσι βρεθήκαμε αντιμέτωποι με ένα υπέροχο παιχνίδι που τελείωνε εκνευριστικά απότομα. Ευτυχώς, το Still Life 2 βρίσκεται προ των πυλών!
43 – Necronomicon
Εταιρία Ανάπτυξης: Fairytale
Κυκλοφορία: 1994
Είδος: 1st person point & click
Το Necronomicon δεν θεωρήθηκε ποτέ ως ένα εκπληκτικό adventure. Χλευάστηκε από το σύνολο του δυτικού τύπου και αγνοήθηκε ως επί το πλείστον από το κοινό. Βασικό του πρόβλημα ήταν πως αποτελούσε μια ιαπωνική παραγωγή στον κόσμο του ομώνυμου βιβλίου του γνωστού H. P. Lovecraft, κάτι που ξένισε ιδιαίτερα το κοινό της εποχής. Παρόλα αυτά, το Necronomicon αποτελεί μια πολύ σημαντική προσπάθεια στο χώρο. Συνδυάζοντας το δυτικό gore με το ανατολικό psychic horror, όμορφα γραφικά και εντυπωσιακή μουσική από τον John Petrucci των Dream Theater, ήταν το παιχνίδι που έδωσε το έναυσμα για πολλές τέτοιες νέες προσπάθειες στον χώρο (Resident Evil, Silent Hill, κλπ).
42 – Darkness Within
Εταιρία Ανάπτυξης: Zoetrope Interactive
Κυκλοφορία: 2007
Είδος: 1st person point & click
Το Darkness Within αποτελεί μια περίπτωση ανεξήγητη. Είναι άλλο ένα horror adventure που αδικήθηκε από το σύνολο του ειδικού Τύπου, αλλά οι πωλήσεις και οι αντιδράσεις του κοινού ήταν εντυπωσιακές. Ναι, είχε εκνευριστικά puzzles και γινόταν αρκετά περίπλοκο, αλλά αυτά ήταν απλά στοιχεία της μαγείας του. Σε έναν παρανοϊκό και πολύ τρομακτικό κόσμο, εκεί που το παραμικρό αντικείμενο έπαιζε με τα νεύρα σας και το σενάριο ελισσόταν σαν χέλι, ο παίκτης απλά παραδιδόταν στο έλεος του και άφηνε το παιχνίδι να τον παρασύρει μακριά από τα εγκόσμια.
41 – Dracula Resurrection
Εταιρία Ανάπτυξης: Index+, Canal+ Multimedia, France Telecom Multimedia
Κυκλοφορία: 1999
Είδος: 1st person point & click
Ίσως το πιο επιτυχημένο adventure/ horror παιχνίδι στον κόσμο των vampires. Απευθείας sequel της αυθεντικής ιστορίας Dracula του Bram Stoker, ανέλαβε να προχωρήσει την ιστορία, να καλύψει τα κενά και να φέρει στο θρύλο του Dracula μια νέα προοπτική. Το παιχνίδι, έχοντας περάσει μέσα από χίλια κύματα για να βρει εκδότη, αποτέλεσε τελικά μεγάλη επιτυχία και αγαπήθηκε πολύ από το κοινό, τόσο που ακολούθησαν και δύο ακόμα συνέχειες. Αν και σχετικά εύκολο και δίχως κάποια ιδιαίτερη πρωτοτυπία, η συνολική του ποιότητα ήταν πολύ πάνω από το αναμενόμενο. Εκπληκτικά σκηνικά και ποιοτική ορχηστική επένδυση, έδεσαν άψογα με ένα ισχυρό σενάριο και προσέφεραν μια, αν μη τι άλλο, εκπληκτική αρχή για μια διάσημη σειρά.
{PAGE_BREAK}
40 – Lost Crown
Εταιρία Ανάπτυξης: Index Darkling Room
Κυκλοφορία: 2008
Είδος: 3rd person point & click
Η έκπληξη της χρονιάς που μας πέρασε. Ένα horror adventure το οποίο ξέφυγε από τα πρότυπα, τα οποία είχαν εδραιωθεί στην βιομηχανία, και αποφάσισε να χρησιμοποιήσει ένα ιδιαίτερο και απίστευτο art design και σενάριο, εξερευνώντας με ένα νέο τρόπο τον κόσμο της παραψυχολογίας. Μουσική και sound effects που συγκινούν και δημιουργούν ρίγος (ιδιαίτερα οι φωνές των φαντασμάτων) και η καλύτερη συλλογή από γρίφους και puzzles που έχουμε δει εδώ και χρόνια, κάνουν το Lost Crown μια από τις καλύτερες προτάσεις για adventuring στη σημερινή εποχή.
39 – Conquests of the Longbow: The Legend of Robin Hood
Εταιρία Ανάπτυξης: Sierra On-Line
Κυκλοφορία: 1991
Είδος: 3rd person point & click
Ένα από τα κρυφά αριστουργήματα της μεγάλης Sierra On-Line. Το Conquests of the Longbow συχνά ξεχνάμε να το αναφέρουμε μέσα στον κυκεώνα των επιτυχιών της εταιρίας. Αν και -όπως όλα τα παιχνίδια της Sierra για εκείνη την εποχή- έβριθε από πληθώρα εκνευριστικών timed sequences, αυτό δε στεναχώρησε τους παίκτες που επιτέλους έβλεπαν λογικά puzzles να τα συνοδεύουν. Με μια εκ των έσω ματιά στον θρύλο του Robin Hood (δηλαδή ένα ήδη επιτυχημένο σενάριο), με πολύ καλούς διάλογους, ανατροπές και πολλαπλούς τερματισμούς, το Legend of Robin Hood αποτέλεσε μια σημαντική εμπορική επιτυχία. Και ας μην ξεχάσουμε τα πολύ καλά VGA γραφικά του, που αποτέλεσαν σημείο αναφοράς για την εποχή.
38 – Zork
Εταιρία Ανάπτυξης: Infocom
Κυκλοφορία: 1980
Είδος: Text Adventure
Ένα από τα πρώτα text adventures και σίγουρα το πιο γνωστό και επιτυχημένο (άλλωστε ακολούθησαν μέχρι το 1997 πάνω από 10 παιχνίδια στη σειρά). Το Zork πούλησε πάνω από 400.000 κομμάτια, τη στιγμή που το ποσοστό των ανθρώπων που είχαν κάποιον ηλεκτρονικό υπολογιστή ήταν κάτω του 0.01%. Ο παίkτης ξεκινούσε μέσα σε ένα λευκό σπίτι (θρύλος στο χώρο πλέον), με ελάχιστες οδηγίες για το ποιος ήταν και το τι έπρεπε να κάνει. Τονίζουμε πως το παιχνίδι δεν είχε καθόλου γραφικά ή ήχο, ήταν ένα κείμενο που διάβαζες και περιέγραφε τι βλέπεις.
O παίκτης έπρεπε να πληκτρολογήσει τις εντολές ούτως ώστε ο ήρωας να προβεί σε διάφορες ενέργειες. Η δυνατότητα να φαντάζεσαι όλα αυτά που σου περιγράφει το παιχνίδι είναι εφάμιλλη με αυτή που έχει δώσει το DnD Pen and Paper RPG και απέναντι σε μια τόσο διαδραστική εμπειρία, οι gamers της εποχής εθίστηκαν.
Simon the Sorcerer
Εταιρία Ανάπτυξης: AdventureSoft
Κυκλοφορία: 1993
Είδος: 3rd person point & click
To πρώτο και πιο επιτυχημένο μέρος της γνωστής χιουμοριστική σειράς. Ο Simon, ένας εκνευριστικός και σαρκαστικός έφηβος, βρίσκεται ξαφνικά στον κόσμο των παραμυθιών και τις μαγείας και, όπως είναι αναμενόμενο, τα κάνει όλα Γης μαδιάμ! Το εκπληκτικό σενάριο και οι πιπεράτοι διάλογοι με πολύ καλό voice acting, τα εντυπωσιακά γραφικά και οι περιοχές με επιμονή στην λεπτομέρεια, καθόρισαν ένα απόλυτα κλασσικό παιχνίδι στο χώρο του humoristic adventure, που κατάφερε να συνδυάσει έναν τεράστιο αριθμό puzzles με φρεσκάδα και πρωτοτυπία σε καθένα από αυτούς. Χμμμ, ίσως με εξαίρεση κάποιους εκνευριστικούς γρίφους με χαλίκια…
36 – Atlantis
Εταιρία Ανάπτυξης: Cryo Interactive Entertainment
Κυκλοφορία: 1997
Είδος: 1st person point & click
Την ημέρα που κυκλοφόρησε το Atlantis, ήταν αδιαμφισβήτητα το πιο όμορφο και καλοσχεδιασμένο παιχνίδι που είχαν δει ποτέ τα μάτια μας. Ο κόσμος του παρουσιαζόταν σε μια οθόνη με δυνατότητα ολικής 3D περιστροφής προς κάθε κατεύθυνση και αποτελούταν από εκατομμύρια πολύγωνα, απίστευτο φωτισμό και lip synch πολύ ανώτερο του ανταγωνισμού του. Το Atlantis διέθετε σενάριο στιβαρό και καλογραμμένο, επική και συγκινητική μουσική, τεράστιο αριθμό χαρακτήρων (με μεγάλο βάθος όλοι τους). Όλα αυτά ήταν στοιχεία που "εκτόξευσαν" το Atlantis στην κορυφή των πωλήσεων.
Μακροπρόθεσμα, ο πρώτος ενθουσιασμός καταγιάλασε και τα προβλήματα του περιορισμένου save system (επιτρεπόταν μόνο σε συγκεκριμένες τοποθεσίες) και των bugs, στέρησαν λίγη από την λάμψη αυτού του, κατά τα άλλα, εξαιρετικού τίτλου.
35 – Laura Bow 2: Dagger of Amon-Ra
Εταιρία Ανάπτυξης: Sierra On-Line
Κυκλοφορία: 1992
Είδος: 3rd person point & click
Άλλο ένα από τα διαμάντια της Sierra, το Dagger of Amon-Ra αποτέλεσε ένα από τα πιο δυνατά detective adventures των ημερών του. Φανερά εμπνευσμένο από τα μυθιστορήματα της Agatha Christie, τοποθετούσε τον παίκτη στον τυπικό ρόλο μιας όμορφης και ταλαντούχας δημοσιογράφου που μαχόταν για την αλήθεια (και φυσικά την αποκλειστικότητα). Αν και τα κλισέ ήταν διάσπαρτα στα βασικά στοιχεία της ιστορίας, το τελικό σενάριο ήταν ένα εκπληκτικό μείγμα συνωμοσίας, κατασκοπίας και δράσης.
Και λόγω των πολύ καλών γραφικών και της όμορφης μουσικής, ήταν εύκολο να αγνοήσουμε τα εκνευριστικά αδιέξοδα που υπήρχαν μέσα στον τίτλο.
34 – Cruise for a Corpse
Εταιρία Ανάπτυξης: Delphine Software International
Κυκλοφορία: 1991
Είδος: 3rd person point & click
Άλλο ένα detective adventure στην λίστα μας. Το Cruise for a Corpse αποτέλεσε δείγμα εναλλακτικού gameplay και κατέπληξε τους gamers της εποχής του. Αν και είχε προσεγμένο οπτικοακουστικό τομέα και καλοδουλεμένο σενάριο, η μαγεία του κρυβόταν πίσω από τους γρίφους. Αντί να βασιστεί σε inventory puzzles όπως ο ανταγωνισμός, βασίστηκε σχεδόν εξολοκλήρου στις συνομιλίες. Ο χαρακτήρας τριγυρνούσε στο πλοίο και ανέκρινε τον κόσμο μαζεύοντας στοιχεία, τα οποία θα του έδιναν τη διαύγεια να ανακαλύψει τον ένοχο πίσω από μια δολοφονία. Η νέα αυτή κατεύθυνση, αποτέλεσε τη σπίθα για νέα, πιο διαδραστικά με τους χαρακτήρες παιχνίδια.
33 – Leisure Suit Larry 7
Εταιρία Ανάπτυξης: Sierra On-Line
Κυκλοφορία: 1996
Είδος: 3rd person point & click
Μακράν το πιο πικάντικο adventure όλων τον εποχών και σίγουρα το καλύτερο της σειράς του. Ως Κύκνειο Άσμα της σειράς Leisure Suit Larry -υπό την επίβλεψη του υπέροχου Al Lowe- αποτέλεσε ένα εκπληκτικό adventure πέρα από κάθε υπερβολή. Αν και το σενάριο ήταν στην ουσία ανύπαρκτο, η ταύτισή μας με τον αξιαγάπητο και πολύπαθη Larry, μας έκανε να θέλουμε να τον βοηθήσουμε και να καταφέρει να κερδίσει όλες τις γυναίκες στο πλοίο. Τρελά video sequences, φαντασμαγορικά σουρεαλιστικά γραφικά, θεϊκά αστεία και ένα cast χαρακτήρων πέρα από κάθε φαντασία, οδήγησαν το παιχνίδι σε μια φοβερή εμπορική επιτυχία, που δυστυχώς δεν εκμεταλλεύτηκε με ένα αξιόλογο sequel.
32 – Freddy Pharkas, Frontier Farmacist
Εταιρία Ανάπτυξης: Sierra On-Line
Κυκλοφορία: 1993
Είδος: 3rd person point & click
Western adventure game με το χιούμορ του Al Lowe και το σενάριο του Josh Mandel. Υπήρχε περίπτωση να αποτύχει; Με ήρωα έναν απλό φαρμακοποιό, πρώην πιστολά, και με setting μια παλιά πόλη υπό την απειλή ενός σκανδάλου, οι δύο συγγραφείς οργίασαν στην κυριολεξία, προσφέροντας διάλογους που έκοβαν την ανάσα, πρωτότυπα συμβάντα και γρίφους και ένα εκπληκτικό από κάθε άποψη manual. Και ας μην σχολιάσουμε καν το φοβερό hit τραγούδι “The Ballad of Freddy Pharkas”!
31 – Discworld 2: Missing Presumed…!?
Εταιρία Ανάπτυξης: Perfect Entertainment
Κυκλοφορία: 1996
Είδος: 3rd person point & click
Βασισμένο στη διάσημη και θεότρελη σειρά Discworld του Terry Prachett, το Discworld 2 αποτέλεσε το πιο επιτυχημένο παιχνίδι της σειράς. Τα εντυπωσιακά γραφικά και voice acting, το αιχμηρό βρετανικό χιούμορ και το φρενήρες σενάριο, ήταν τα συστατικά της σίγουρης επιτυχίας για το εν λόγω παιχνίδι. Αν και αρκετά πιο εύκολο από τον προκάτοχό του, κατάφερε να μείνει στις καρδιές μας με τα puzzles του και την πιο αστεία χρήση μαγείας που έχουμε συναντήσει μέχρι σήμερα.
Αλέξανδρος Μιχαλιτσιάνος
{nomultithumb}