Το ταξίδι στα σημαντικότερα adventures τελειώνει με τις 15 κορυφαίες προτάσεις
Σε αυτό το τρίτο και τελευταίο μέρος του μεγάλου αφιερώματός μας, ρίχνουμε μια ματιά στα 15 παιχνίδια που, κατά την άποψή μας, σημάδεψαν όσο λίγα την adventure κατηγορία…
15 – Loom
Εταιρία Ανάπτυξης: LucasArts
Κυκλοφορία: 1990
Είδος: 3rd person point & click
Όταν πρωτοαντικρίσαμε το χάρτινο φάκελο μέσα στον οποίο ήταν οι δισκέτες του Loom, αμέσως μας κατέβαλε το συναίσθημα πως αυτό θα ήταν ένα παιχνίδι, αλλιώτικο από τα άλλα. Τοποθετημένο μέσα σε ένα κοινότυπο κόσμο φαντασίας και μαγείας, προσέφερε ένα τόσο έντονο και γρήγορο σενάριο, που ήταν πέρα από κάθε άλλη εμπειρία. Και δεν ήταν μόνο αυτό. Ένας σκοτεινός χαρακτήρας του οποίου ποτέ δεν βλέπουμε το πρόσωπό του, γραφικά που συνδύαζαν όνειρα και εφιάλτες μαζί και χιούμορ καυστικό και σκοτεινό συνάμα. Με όλα αυτά το Loom γέννησε ένα πρωτόγνωρο πάθος αναζήτησης για τη διαφορετικότητα. Μεγαλύτερό του ατού όμως, το μέχρι σήμερα μοναδικό του gameplay.
Αγνοώντας τις τυπικές μηχανές των point and click adventures (με τα κλασσικά “push”, “pull”, “open”, “talk” κλπ), απαίτησε όλες οι πράξεις του ήρωα να γίνονται μέσω μαγείας. Όμως, ακόμα και αυτή, γινόταν μέσω ενός μουσικού οργάνου. Έτσι, για να εκτελέσεις κάποια μαγεία ή κάποια κίνηση, έπρεπε να επιλέξεις και τις κατάλληλες μουσικές νότες, τις οποίες μάθαινες κατά την εξέλιξη του παιχνιδιού. Παρόμοιοι μουσικοί γρίφοι αντιγράφτηκαν πολλές φορές από τότε, αλλά το Loom παραμένει το μόνο «καθαρό» μουσικό adventure μέχρι σήμερα και ίσως και αυτό με το πιο πρωτότυπο gameplay.
14 – The Last Express
Εταιρία Ανάπτυξης: Smoking Car Productions
Κυκλοφορία: 1997
Είδος: 3rd person point & click
Το The Last Express είναι ένα παιχνίδι με μια αναμφισβήτητη γοητεία και δύναμη που μαγνητίζει απόλυτα τον παίκτη. Στημένο σε μια ατμομηχανή του 1914, ο παίχτης ερχόταν αντιμέτωπος με μια σειρά δολοφονιών και συνωμοσίας, την οποία όμως έπρεπε να λύσει κάτω από πίεση χρόνου, καθώς τίποτα δεν ήταν στατικό. Ο άνθρωπος που έτρωγε στη κουζίνα πριν 10 λεπτά, μπορεί τώρα να έχει πάει στο δωμάτιό του. Η κυρία που χάζευε τη θέα, μπορεί να έχει πιάσει κουβέντα με έναν άλλο επιβάτη. Όλα και όλοι κινούνται στο τρένο και τίποτα δεν μένει στάσιμο για προσεκτική μελέτη.
Ο παίκτης λοιπόν, βρέθηκε σε μια νουάρ έκδοση του “24”, στην οποία έπρεπε να προσέχει πολύ τις κινήσεις του, να ελέγχει το παραμικρό και να κινείται ταχύτατα αν ήθελε να λύσει το μυστήριο. Ελάχιστα παιχνίδια έχουν προσφέρει μια τόσο διαδραστική εμπειρία και ακόμα λιγότερα με τόσο φαντασμαγορικό τρόπο. Αληθοφανές μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια.
13 – Quest for Glory 1: So you want to be a Hero?
Εταιρία Ανάπτυξης: Sierra On-Line
Κυκλοφορία: 1989
Είδος: 3rd person point & click
Στην εποχή μας, είναι πλέον πολύ δύσκολο να κατηγοριοποιήσουμε ένα παιχνίδι, καθώς όλα -λίγο πολύ- δανείζονται στοιχεία και από άλλα είδη. Το Tomb Raider είναι action-adventure, το Fallout 3 είναι action-RPG-FPS κλπ. Το 1989 όμως, η ιδέα να αναμιχθούν δύο ή και παραπάνω διαφορετικά είδη κατά τη δημιουργία ενός παιχνιδιού, φάνταζε μάλλον ως σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Και ελθέτω το Quest for Glory. Ένα fantasy adventure στα πρότυπα της σειράς King’s Quest, που για πρώτη φορά όμως, τοποθέτησε RPG στοιχεία στο είδος.
Μπορούσαμε να επιλέξουμε ανάμεσα σε τρία διαφορετικά character classes (Fighter, Mage, Thief) και ανάλογα με την επιλογή μας, άλλαζε ο τρόπος με τον οποίο θα λύναμε τους γρίφους αλλά και θα νικούσαμε στις μάχες. Ένα παιχνίδι στο οποίο η σύγχρονη βιομηχανία του gaming οφείλει ένα τεράστιο ευχαριστώ.
12 – Beneath a Steel Sky
Εταιρία Ανάπτυξης: Revolution
Κυκλοφορία: 1994
Είδος: 3rd person point & click
Οι περισσότεροι gamers γνωρίζουν τη Revolution από την επιτυχημένη σειρά Broken Sword. Δυστυχώς, αυτό οδήγησε το Beneath a Steel Sky στο να είναι το πιο καλό αλλά αγνοημένο από το κοινό adventure. Και είναι πραγματικά αξιοπερίεργο το πώς είναι δυνατόν τόσος κόσμος να αγνόησε ένα τόσο καλό sci fi adventure, το οποίο στην ουσία ήταν εξαιρετικό σε όλους τους τεχνικούς του τομείς και προσέφερε ένα εκπληκτικό σκοτεινό σενάριο, που τάραξε συθέμελα όσους ασχολήθηκαν μαζί του. Αν το βρείτε, μην το ξαναγνοήσετε σε καμία περίπτωση.
11 – The Dig
Εταιρία Ανάπτυξης: LucasArts
Κυκλοφορία: 1995
Είδος: 3rd person point & click
Τι γίνεται όταν μια μεγάλη εταιρεία (LucasArts) συνεργάζεται για ένα παιχνίδι με ένα σπουδαίο σκηνοθέτη (Steven Spielberg); Φυσικά δημιουργεί ένα διαμάντι τεραστίων διαστάσεων που μένει στην ιστορία. Το The Dig είναι ένα παιχνίδι που γίνεται εμφανές από το πρώτο κιόλας λεπτό πως έχει σκοπό να προσφέρει κάτι το διαφορετικό. Το μοναδικό sci-fi art direction και η καταπληκτική μουσική επένδυση, η τρομακτική ατμόσφαιρα μοναξιάς και το σενάριο που θα άρμοζε σε ταινία, συνθέτουν ένα must have παιχνίδι, ανεξάρτητα του τι είδους παίκτης είναι ο καθένας. Και ας μην ξεχάσουμε και το εκπληκτικό φινάλε που άγγιξε την ίδια την ψυχή μας.
{PAGE_BREAK}
10 – Sam and Max Hit the Road
Εταιρία Ανάπτυξης: LucasArts
Κυκλοφορία: 1993
Είδος: 3rd person point & click
Μια σειρά γνωστή στην εποχή μας από τα πολύ καλά episodes που κυκλοφορεί η Telltale Games, οφείλει την επιτυχία της στο εκρηκτικό δίδυμο που πρωταγωνίστησε στο Hit the Road της Lucas Arts, το παιχνίδι με το πιο παλαβό χιούμορ που έχει σχεδιαστεί μέχρι σήμερα. Κάθε φράση, κάθε σκηνικό, κάθε γρίφος, όλα είναι σχεδιασμένα κάτω από το μεγεθυντικό φακό της απόλυτης παράνοιας.
Σύμφωνοι, το χιούμορ του μπορεί να μην είναι για όλους και αρκετά αστεία θα χαθούν σε όσους δεν έχουν κάποιες συγκεκριμένες γνώσεις. Αλλά όποιος…τολμήσει να ασχοληθεί μαζί του, είναι σίγουρο πως δεν θα το μετανιώσει ποτέ.
09 – King’s Quest VI: Heir Today, Gone Tomorrow (CD-ROM Version)
Εταιρία Ανάπτυξης: Sierra On-Line
Κυκλοφορία: 1993
Είδος: 3rd person point & click
OK, μας αρέσει να σώζουμε τον πλανήτη από αιμοσταγείς εξωγήινους, να λύνουμε το μυστήριο της πιο ανατριχιαστικής δολοφονίας και να εξοντώνουμε όλα τα σατανικά διαβολάκια που έστειλε ο Βελζεβούλ. Όμως, η καρδιά στις παλιές παραδοσιακές ιστορίες και περιπέτειες φαντασίας, ήταν πάντοτε πως γινόντουσαν για την αγάπη. Έτσι, τo King’s Quest VI, δημιούργημα δύο γυναικών -της Roberta Williams και της, νέας στο χώρο τότε, Jane Jensen- αποτέλεσε την πιο συγκινητική ιστορία αγάπης που αντικρίσαμε σε adventure.
Ναι, ακόμα και αυτοί που ασχολούνται μόνο με MGS ή Halo, δεν θα μπορέσουν να μείνουν ασυγκίνητοι με το δράμα που εξελίσσεται στην ιστορία. Απλά, κάντε προμήθειες σε χαρτομάντιλα.
08 – Broken Sword: The Shadow of the Templars
Εταιρία Ανάπτυξης: Revolution
Κυκλοφορία: 1996
Είδος: 3rd person point & click
Μια σειρά που δεν χρειάζεται ιδιαίτερες συστάσεις. Ένα από τα ελάχιστα παλιά παιχνίδια που δεν δείχνουν να έχουν γεράσει ακόμα και μετά από 13 χρόνια, καθώς προσέφερε μοναδικού επιπέδου hand drawn γραφικά και animation. Με σενάριο που θα ζήλευε ο Dan Brown και μουσική που ακόμα σιγοψιθυρίζουμε στο ντους, το Broken Sword είναι ένα αέναο διαμάντι. Περιμένουμε σε αναμμένα κάρβουνα το Director’s Cut Edition που βγαίνει σε λίγο καιρό στα Wii και DS!
07 – Grim Fandango
Εταιρία Ανάπτυξης: LucasArts
Κυκλοφορία: 1997
Είδος: 3rd person keyboard gameplay
Είναι πραγματικά απίστευτο το τι μπορεί να σκεφτεί το μυαλό ενός ανθρώπου. Ένα σενάριο και σκηνικά μυστηρίου σε έναν νουάρ κόσμο των νεκρών, εμπνευσμένο από τη μυθολογία και την τέχνη των Αζτέκων, είναι κάτι που ομολογουμένως δεν το συναντάς εύκολα. Με εκπληκτικούς χαρακτήρες και voice acting κινηματογραφικού επιπέδου, το Grim Fandango ήταν γραφτό να γίνει η μεγάλη αγάπη για άπειρους φίλους των adventures. Δυστυχώς όμως, το παιχνίδι θεωρήθηκε εμπορική αποτυχία από τη LucasArts (που είχε ξοδέψει τεράστια ποσά στην παραγωγή του) και στην ουσία αποτέλεσε και το κύκνειο άσμα του δημιουργού στο χώρο (προτιμούμε να μην πολύ-θυμόμαστε το M.I.4 που ήταν το τελειωτικό καρφί στο "φέρετρο").
Αν δεν είχε κάποια προβλήματα με την στατική κάμερα και τον χειρισμό που θύμιζε κονσόλα, σίγουρα θα βρισκόταν στην κορυφή της λίστας μας.
06 – The Longest Journey
Εταιρία Ανάπτυξης: Funcom
Κυκλοφορία: 1999
Είδος: 3rd person point & click
To 1999, οι καταστροφολογίες σχετικά με τον θάνατο των adventures είχαν πλέον φτάσει στο ζενίθ τους και είχαν και βάσιμες ενδείξεις, καθώς ελάχιστα ήταν τα παιχνίδια που έφταναν έστω και σε ένα «καλό» επίπεδο. Έτσι, οι εξαγγελίες μιας νέας εταιρίας από τη Νορβηγία πως ετοίμαζε το σωτήρα του είδους, αντιμετωπίστηκαν με σκεπτικισμό ακόμα και από τους πιο ένθερμους υποστηρικτές της κατηγορίας. Όταν όμως κυκλοφόρησε το Longest Journey, όλοι έμειναν άφωνοι, καθώς ήταν πραγματικά ό,τι είχε υποσχέθηκε η Funcom. Άψογα γραφικά, μοναδική ατμόσφαιρα, υψηλής ποιότητας μουσική και voice acting, εμπνευσμένοι γρίφοι και ένα τρομερό σενάριο, που ένωσε για πάντα τους κόσμους των fantasy και sci-fi adventures.
Δυστυχώς το sequel που ακολούθησε δεν έφτασε το μεγαλείο του πρώτου παιχνιδιού και η Funcom πάγωσε τη δημιουργία του 3ου μέρους που θα ολοκλήρωνε την ιστορία.
{PAGE_BREAK}
05 – Myst 2: Riven
Εταιρία Ανάπτυξης: Cyan Worlds
Κυκλοφορία: 1997
Είδος: 1st person point & click
Το adventure genre χρωστάει πολλά στη σειρά Myst. Άλλωστε, ακόμα και σήμερα ακούμε πολύ συχνά τον όρο “Myst Clone” για ένα παιχνίδι που χρησιμοποιεί το στυλ και το gameplay της σειράς. Αν και άντεξε 13 ολόκληρα χρόνια και προσέφερε 6 εκπληκτικά παιχνίδια, ο βασιλιάς της σειράς είναι αδιαμφισβήτητα το Riven. Οι δημιουργοί κρατήθηκαν απέναντι στο άγχος που είχαν από την τεράστια επιτυχία του Myst και κατάφεραν να ενορχηστρώσουν ένα μοναδικό περιβάλλον. Τα γραφικά του ήταν πέρα από κάθε φαντασία για την εποχή του, ενώ το soundtrack που το συνόδευε έχει βραβευτεί δεκάδες φορές για το υψηλότατο επίπεδό του.
Ο κυριότερος λόγος όμως, για τον οποίο το Riven έμεινε στην ιστορία, ήταν για τους γρίφους του. Κανένα άλλο παιχνίδι δεν έχει προσφέρει ένα τόσο υψηλό επίπεδο σε αυτό τον τομέα. Σίγουρα, ήταν πρακτικά αδύνατον να λυθούν από έναν casual παίχτη. Αλλά αυτοί που αφιέρωσαν χρόνο πάνω τους, ακόμα θυμούνται έντονα το πόσο έξυπνοι και λογικοί ήταν στην πραγματικότητα.
04 – The Secret of Monkey Island
Εταιρία Ανάπτυξης: LucasArts
Κυκλοφορία: 1990
Είδος: 3rd person point & click
"My name’s Guybrush Threepwood, and I want to be a pirate!" Μια φράση που έμελλε να μείνει στην Ιστορία, καθώς ο Guybrush θα γινόταν ο πιο επιτυχημένος ψηφιακός πειρατής όλων των εποχών και πρωταγωνιστής της πιο δημοφιλούς σειράς point & click adventure. Aν και το δεύτερο μέρος είχε ομολογουμένως ανώτερη ποιότητα και το τρίτο προσέφερε εκπληκτικά γραφικά, το βραβείο πρέπει σίγουρα να πάει στο πρώτο παιχνίδι της σειράς καθώς αυτό τα ξεκίνησε όλα. Είναι δύσκολο να περιγράψεις το νέο χιούμορ που άγγιξε η σειρά. Από την τραγική -μα ψεύτικη- "game over" screen, στις μοναδικές ξιφομαχίες με προσβολές και από τους τραγικούς πειρατές στις άτακτες μαϊμούδες, το Monkey Island 1, είναι ένα παιχνίδι που ξεπέρασε κάθε προηγούμενο.
Και φυσικά, το κατάφερε και στους τεχνικούς τομείς αφού εξέλιξε ακόμα περισσότερο την SCUMM engine, προσέφερε γραφικά που βρίσκονταν μπροστά από την εποχή του και midi sounds, που από μόνοι τους προκαλούσαν γέλιο μέχρι δακρύων.
03 – Gabriel Knight 2: The Beast Within
Εταιρία Ανάπτυξης: Sierra On-Line
Κυκλοφορία: 1995
Είδος: FMV 3rd person point & click
Άλλη μία δύσκολη επιλογή, καθώς είχαμε να κάνουμε με ακόμα μια εξαιρετική σειρά. Το πρώτο είχε πρωτοποριακή ατμόσφαιρα και το τρίτο κάποιους από τους πιο έξυπνους γρίφους όλων των εποχών. Το δεύτερο όμως, ήταν απλά μεγαλειώδες! Πως αλλιώς να χαρακτηρίσεις ένα παιχνίδι που για αυτό και μόνο γράφτηκε και γυρίστηκε μια ολόκληρη ολοκαίνουργια όπερα, μόνο και μόνο για να εμπλουτίσει το σενάριο; Ένα FMV adventure με απλό και λιτό gameplay, αλλά περίσσιο βάθος στους γρίφους. Μια ματιά σε ιστορικά κτίρια και γεγονότα και μια από της καλύτερες εξελίξεις χαρακτήρων που έχει αντικρίσει ο χώρος.
Μοναδικό του μειονέκτημα ήταν η κακή επιλογή του ηθοποιού που είχε το ρόλο του Gabriel, κάτι που ευτυχώς σώζεται από την εξαιρετική επιλογή και ερμηνεία όλων των υπολοίπων ηθοποιών.
02 – Day of the Tentacle (CD-ROM Version)
Εταιρία Ανάπτυξης: LucasArts
Κυκλοφορία: 1993
Είδος: 3rd person point & click
Ως τώρα, αναφέραμε πολλά και εξαιρετικά comedy adventures. Κανένα όμως, δεν μπορεί καν να πλησιάσει το μεγαλείο του Day of the Tentacle. Sequel του πρωτοποριακού Maniac Manson, κατάφερε να αφήσει πίσω τον προκάτοχό του σε όλους τους τομείς. Ο παίκτης είχε τον έλεγχο τριών εντελώς αντισυμβατικών χαρακτήρων (για να μην πούμε… stereotypical geeks), οι οποίοι προσπαθούν να σώσουν τον κόσμο από ένα μεταλλαγμένο πλοκάμι! Για να το επιτύχουν αυτό, έπρεπε να ταξιδέψουν στον χρόνο, φυσικά με θεότρελα αποτελέσματα!
Τα πανέμορφα γραφικά και μουσική, βοήθησαν στη δημιουργία μιας πολύ ευχάριστης ατμόσφαιρας, ενώ οι πραγματικά αψυχολόγητες καταστάσεις και γρίφοι που αντιμετωπίζουν οι ήρωες (όπως το να ζητούν βοήθεια από τον Βενιαμίν Φρανκλίνο για να πάρουν ένα φρούτο από τον κήπο του), οδήγησαν σε ένα πραγματικά τέλειο adventure.
01 – Indiana Jones and the Fate of Atlantis (CD-ROM Version)
Εταιρία Ανάπτυξης: LucasArts
Κυκλοφορία: 1992
Είδος: 3rd person point & click
Στάθηκε σχεδόν αδύνατο να επιλέξουμε παιχνίδι για την κορυφή της λίστας μας, αλλά στο τέλος αναγκαστήκαμε να υποκλιθούμε στο μεγαλείο του Fate of Atlantis. Το παιχνίδι, ήρθε ως προσπάθεια εκμετάλλευσης ενός movie franchise (όλοι γνωρίζουμε πως καταλήγουν τέτοια παιχνίδια) αλλά κατάφερε να γίνει ένα από τα πιο εντυπωσιακά παιχνίδια όλων των εποχών. Μάλιστα, το Fate of Atlantis γνώρισε τέτοια φήμη και επιτυχία, που για χρόνια ολόκληρα ακούγονταν φήμες για ταινία βασισμένη στο σενάριό του. Και τι σενάριο! Η αναζήτηση της χαμένης πόλης της Ατλαντίδος, το πιο μεγάλο μυστήριο της ανθρωπότητας. Η περιπέτεια μάς έστειλε να ταξιδέψουμε σε όλο τον κόσμο, από την παγωμένη Γροιλανδία στο εξωτικό Τικάλ και από την καυτή Αλγερία στην μαγευτική Κρήτη, καταλήγοντας μάλιστα στο γεγονός πως η Ατλαντίδα βρισκόταν κοντά στη Σαντορίνη.
Πέρα όμως από το γεγονός ότι προσέφερε μια εκπληκτική περιπέτεια, γεμάτη διασκέδαση και δράση, το μεγάλο του ατού ήταν η τρομερή αντοχή του στο χρόνο. Όλο το κεντρικό κομμάτι του παιχνιδιού, έσπαγε σε τρεις διαφορετικές διαδρομές, οπού η κάθε μία προσέφερε μια εντελώς διαφορετική περιπέτεια και περιοχές, διαφορετικούς γρίφους αλλά και gameplay. Οι τρεις αυτές διαδρομές είναι οι: “Team Mode”, που θεωρείται η canon ιστορία, “Wits Mode”, που εμπλούτιζε την περιπέτεια με περισσότερους γρίφους και “Fists Mode”, που ήταν για τους λάτρες του action, καθώς ο Indy έλυνε τα περισσότερά του προβλήματα με τις γροθιές και το μαστίγιό του. Το Fate of Atlantis δεν έπασχε και από τεχνικής άποψης. Τα εκπληκτικά πολύχρωμα γραφικά, τα πανέξυπνα puzzles και η ηχητική επεξεργασία. που ειδικά στις δραματικές στιγμές κατόρθωνε να σηκώνει την τρίχα του κάθε παίχτη, κατορθώνουν να δώσουν στο Fate of Atlantis τον τίτλο του καλύτερου adventure όλων των εποχών στη δική μας λίστα.
Επίλογος
Με αυτό το τρίτο μέρος, ερχόμαστε στο τέλος του αφιερώματός μας για τα σημαντικότερα adventure games. Όπως είναι λογικό, κάποιες επιλογές δεν θα ευχαριστήσουν ορισμένους ενώ κάποιες ελλείψεις, πιθανό να στεναχωρήσουν άλλους. Αυτό, όμως, που πρέπει να σκεφτείτε είναι πως, σε τελική ανάλυση, κάθε τέτοια λίστα, είναι διαφορετική και είναι λογικό να μην συμφωνούνε όλοι με όλα. Συμφωνούμε, όμως, όλοι, πως τα adventures είναι ένα εξαιρετικό είδος. Ένα είδος που μάλλον παραμελείται από αρκετούς παίκτες στις μέρες μας, αλλά καταφέρνει, όπως άλλωστε κατάφερνε πάντοτε, να είναι η καλύτερη επιλογή για αυτούς που αναζητούν το κάτι παραπάνω: Ένα πραγματικά βαθύ σενάριο, βαθιά συσχέτιση με τον κεντρικό χαρακτήρα, ακόνισμα του μυαλού και, κυρίως, ένα μαγευτικό ταξίδι…
Αλέξανδρος Μιχαλιτσιάνος
Τα δύο πρώτα τμήματα από το μεγάλο αφιέρωμά μας μπορείτε να τα βρείτε πατώντας εδώ.
{nomultithumb}