H Bungie ξεπερνάει και πάλι τον εαυτό της…
Για τη δημιουργία ενός ποιοτικού βιντεοπαιχνιδιού, δεν αρκούν πολλοί και καλοί προγραμματιστές, ούτε άριστοι επιστήμονες. Χρειάζονται καλλιτέχνες, άτομα με ήθος και όραμα. Χρειάζεται φαντασία, ταλέντο και μεράκι. Αλλά πάνω απ’ όλα, χρειάζονται άνθρωποι “δουλευταράδες”, που σέβονται αυτό που κάνουν και δίνουν όλη τους τη δύναμη για το τελικό αποτέλεσμα. Οι εταιρίες που πληρούν απόλυτα τις παραπάνω προϋποθέσεις, είναι δυστυχώς λίγες. Μία από αυτές είναι αδιαμφισβήτητα η Bungie, η οποία το 2001, τάραξε τα νερά της βιομηχανίας με την κυκλοφορία του Halo: Combat Evolved για το Xbox. Ο εξαιρετικά επιτυχημένος τίτλος της εταιρίας, δημιούργησε μία τεράστια φανατική κοινότητα από το μηδέν και ρίζωσε για τα καλά τα first-person shooters στα χωρικά ύδατα των οικιακών κονσόλων.
"Ένα ακόμη εκπληκτικό παιχνίδι, που αποδεικνύει περίτρανα ότι η Bungie, όχι απλά δε βιάστηκε, αλλά σε διάστημα 14 μηνών δημιούργησε έναν τίτλο που άλλες εταιρίες θα έκαναν χρόνια για να τον ολοκληρώσουν"
Η σειρά συνεχίστηκε με το Halo 2 και ολοκληρώθηκε θριαμβευτικά με το τρίτο μέρος. Το Halo 3 έσπασε όλα τα ρεκόρ πωλήσεων και ήταν από τους λίγους τίτλους στην ιστορία των βιντεοπαιχνιδιών που επηρέασε “γειτονικές” βιομηχανίες, όπως αυτή του θεάματος, της τηλεόρασης και του κινηματογράφου.
Ένα χρόνο μετά το αποκαρδιωτικό τέλος της επικής τριλογίας, η Bungie ανακοινώνει την ύπαρξη ενός νέου επεισοδίου για τη σειρά Halo. Οι εκατομμύρια οπαδοί της σειράς, προσεύχονταν για τη συνέχεια της ιστορίας, έχοντας στο πίσω μέρος του μυαλού τους, φυσικά, το Halo 4. Η ανακοίνωση –ο οποία συνοδεύτηκε από ένα αρκετά αινιγματικό teaser trailer- αναφέρει ένα επεκτατικό πακέτο (expansion pack) του Halo 3 ονόματι Recon -ο υπότιτλος ODST επήλθε μετέπειτα. Σαν να μην έφταναν όλα αυτά, οι παίκτες δε θα ήλεγχαν τον μέχρι πρότινος πρωταγωνιστή Master Chief, θα περιείχε μικρής διάρκειας single-player και τα γεγονότα του θα λάμβαναν μέρος, χρονικά, μεταξύ του δεύτερου και του τρίτου μέρους.
Αρκετοί, μεταξύ των οποίων και ο γράφων, βιάστηκαν να βγάλουν συμπεράσματα, κατηγορώντας, λιγότερο τη Bungie και περισσότερο τη Microsoft, για εκμετάλλευση του μεγάλου ονόματος της σειράς. Το Halo 3: ODST όμως είναι εδώ και μας διαψεύδει με τον πιο ταπεινωτικό τρόπο, παραδίδοντας μία ποιοτική, αλλά κυρίως ολοκληρωμένη Halo εμπειρία. Ένα ακόμη εκπληκτικό παιχνίδι βολών πρώτου προσώπου, που αποδεικνύει περίτρανα ότι η Bungie, όχι απλά δε βιάστηκε, αλλά σε διάστημα 14 μηνών δημιούργησε έναν τίτλο που άλλες εταιρίες θα έκαναν χρόνια για να τον ολοκληρώσουν.
"We are ODST": Το σενάριο
Σύμφωνα με το ατμοσφαιρικό εισαγωγικό βίντεο, βρισκόμαστε στο έτος 2552. Η ανθρωπότητα βρίσκεται σε πόλεμο με μία συμμαχία εξωγήινων φυλών ονόματι “The Covenant”. Οι εξωγήινοι έχουν επιτεθεί σε όλες τις αποικίες των ανθρώπων, καταστρέφοντας οτιδήποτε βρέθηκε στο πέρασμά τους και σκοτώνοντας δισεκατομμύρια άμαχου πληθυσμού. Ο πλανήτης Γη, είναι το τελευταίο κρυφό οχυρό των ανθρώπων, το οποίο όμως δεν άργησε να γίνει αντιληπτό από τη μανία των Covenant. Το γιγάντιο διαστημικό αεροσκάφος τους, αθέτησε τις αμυντικές δυνάμεις του πλανήτη και εισέβαλε στην αφρικανική μεγαλούπολη της New Mombasa.
"Tο Halo 3: ODST είναι ένα απαιτητικό παιχνίδι και το επίπεδο δυσκολίας Legendary μπορεί να επιτευχθεί μόνο από τους βετεράνους παίκτες της σειράς"
Οι πρώτες αναφορές κάνουν λόγο για σοβαρότατες υλικές ζημιές και βαριές απώλειες στον πληθυσμό της πόλης. Οι στρατιωτικοί αρχηγοί της United Nations Space Commands -κύριας κυβέρνησης των ανθρώπων- έχουν ήδη ετοιμάσει την ανταπάντηση. Ομάδες της επιλεκτικής ομάδας Orbital Drop Shock Trooper, με ειδικά εκπαιδευμένους πεζοναύτες, θα επιτεθούν στο αεροσκάφος των Covenant με σκοπό να το αναχαιτίσουν. Είναι μία σχεδόν αυτοκτονική αποστολή, που θα παίξει καθοριστικό ρόλο στην πορεία του πολέμου.
Ο παίκτης παίρνει το ρόλο του Rookie, ενός στρατιώτη της ODST. Μία έκρηξη ενός εκ των εξωγήινων αεροσκαφών, παρασύρει τα Drop Ships του Rookie και της ομάδας του κατά τη διάρκεια της πτώσης τους, με αποτέλεσμα το διαχωρισμό και την άτσαλη προσγείωσή τους σε διάσπαρτα σημεία της πόλης. Η αποστολή του είναι να επιβιώσει, να ενωθεί με τη χαμένη του ομάδα και να δραπετεύσει όσο το δυνατόν πιο γρήγορα από τη New Mombasa.
{PAGE_BREAK}
Η ιστορία ξεκινάει έξι ώρες μετά το ατύχημα, με τον Rookie να βρίσκεται ολομόναχος στη βροχερή και σκοτεινή εμπόλεμη ζώνη. Έχει χάσει κάθε επικοινωνία με την υπόλοιπη ομάδα και σκοπός του είναι να ανακαλύψει τι ακριβώς συνέβη στα μέλη της. Αυτό επιτυγχάνεται με τα διάφορα αντικείμενα τα οποία αποτελούν κλειδί στην υπόθεση. Η εύρεση αυτών των αντικειμένων πυροδοτεί τις ιστορίες τύπου flashback, οι οποίες δίνουν στον παίκτη τον έλεγχο των υπόλοιπων στρατιωτών της ομάδας, δίνοντάς του την ευκαιρία να ανακαλύψει από πρώτο χέρι τι συνέβη τις προηγούμενες έξι ώρες. Οι ιστορίες αυτές -η συγχώνευση των οποίων επιτυγχάνεται με μοναδικό τρόπο- λύνουν το μυστήριο και βοηθούν στην εξέλιξη του σεναρίου, καθώς λειτουργούν ως διαφορετικά επίπεδα (levels) του παιχνιδιού.
"Τα πάντα στον τίτλο, ειδικότερα τις στιγμές που ο παίκτης ελέγχει τον Rookie, μαρτυρούν ότι έχουμε να κάνουμε με το πιο σκοτεινό κεφάλαιο της σειράς"
Επίσης, αυτή η τεχνική δίνει τις απαραίτητες ισορροπίες μεταξύ των μελών της ομάδας. Οι άνθρωποι της Bungie δεν ήθελαν να εστιάσουν σε ένα και μόνο πρόσωπο, αλλά σε ολόκληρη την ομάδα, κάνοντας σαφές ότι στο ODST δεν υπάρχουν ήρωες, αλλά μία συλλογική, ηρωική προσπάθεια.
"Life without Chief": Το gameplay
Καθ’ όλη τη διάρκεια του παιχνιδιού -η οποία κυμαίνεται από 6 έως 10 ώρες, αναλόγως του επιπέδου δυσκολίας- το gameplay εναλλάσσεται μεταξύ του Rookie και των flashback ιστοριών που αναφέρθηκαν προηγουμένως. Στην πρώτη περίπτωση, ο παίκτης περιπλανιέται στους σκοτεινούς και εγκαταλελειμμένους δρόμους της πόλης. Ψάχνοντας για στοιχεία, είτε θα έρθει αντιμέτωπος με περιπόλους των Covenants, είτε θα προσπαθήσει να τις αποφύγει, παρουσιάζοντας για πρώτη φορά στοιχεία stealth στη σειρά. Οι μάχες στην πόλη, θυμίζουν έντονα μερικά από τα σιωπηλά επίπεδα του Halo: Combat Evolved.
Η κατάσταση και ο ρυθμός του gameplay, αλλάζει δραματικά όταν ο παίκτης μεταφέρεται σε κάποια από τις ιστορίες των υπόλοιπων μελών της ομάδας. Οι μάχες διεξάγονται στα γνωστά πλαίσια των παιχνιδιών Halo, με έντονη και επική δράση να παίρνει μέρος σε διαφόρων ειδών τοποθεσίες. Μπορεί τα επίπεδα να μη διαφέρουν και πολύ από αυτά των προηγούμενων επεισοδίων της σειράς, ωστόσο παραμένουν το ίδιο απολαυστικά. Τα πάντα στον τίτλο, ειδικότερα τις στιγμές που ο παίκτης ελέγχει τον Rookie, μαρτυρούν ότι έχουμε να κάνουμε με το πιο σκοτεινό κεφάλαιο της σειράς. Οι λιγοστές σταγόνες της βροχής, οι κατάμαυροι διάδρομοι των κτηρίων και η ανατριχιαστική ηρεμία της νύχτας, δημιουργούν μία πρωτόγνωρη ατμόσφαιρα για τη σειρά, που δεν έχει τίποτα να ζηλέψει από τα παιχνίδια τρόμου.
"Είναι φανερό ότι στο ODST ο παίκτης ελέγχει ειδικά εκπαιδευμένους και εξοπλισμένους πεζοναύτες, όχι όμως υπερ-στρατιώτες, όπως είναι οι Spartans"
Λόγω αυτής της κατάστασης, ένα μεγάλο μέρος του τίτλου απαιτεί την ύπαρξη κάποιας πηγής φωτός. Αντί του γνωστού φακού των προκατόχων του, στο ODST οι στρατιώτες είναι εξοπλισμένοι με το VISR -συντομογραφία του όρου Visual Intelligence System Reconnaissance. Το VISR, είναι ένα ενσωματωμένο φίλτρο στο κράνος των ODSTs, το οποίο τους προσφέρει νυχτερινή όραση με τη βοήθεια κάποιου είδους υπέρυθρων ακτινών. Το σημαντικότερο πλεονέκτημα όμως του VISR, είναι το σύστημα εντοπισμού των εχθρικών στόχων, το οποίο τους “τυλίγει” με ένα κόκκινο περίγραμμα -πράσινο στην περίπτωση των φιλικών στρατευμάτων.
"No More Heroes": Οι αλλαγές
Είναι φανερό ότι στο ODST ο παίκτης ελέγχει ειδικά εκπαιδευμένους και εξοπλισμένους πεζοναύτες, όχι όμως υπερ-στρατιώτες, όπως είναι οι Spartans. Πλέον επανέρχεται η μπάρα ζωής (health bar), η οποία δεν αναπληρώνεται απλά με την αποφυγή της μάχης για λίγα δευτερόλεπτα, αλλά με την εύρεση, είτε medpacks, είτε διάφορων φαρμακευτικών κέντρων που θυμίζουν τα τραπεζικά ATM. Ωστόσο, η γνωστή μπάρα ασπίδας (Shield Bar) έδωσε τη θέση της στη Stamina, η οποία αναπληρώνεται αυτόματα, χωρίς όμως να υπάρχει κάποια ένδειξη στο HUD της οθόνης.
Όσον αφορά στο διαθέσιμο οπλοστάσιο, η μόνη διαφορά εντοπίζεται στην αντικατάσταση του Battle Rifle, από το Silenced SMG -χρήσιμο και αθόρυβο αυτόματο όπλο με δυνατότητα zoom- και του M6G Magnum από το Automag Pistol -βελτιωμένη έκδοση του εξαιρετικού πιστολιού του Halo: Combat Evolved, επίσης με δυνατότητα zoom. Τα υπόλοιπα όπλα δεν διαφέρουν σε τίποτα από τα αντίστοιχα του Halo 3. Το πρώτο αρνητικό στοιχείο του τίτλου εντοπίζεται στη χρήση του VISR σε σημεία των επιπέδων που είναι αρκετά φωτισμένα, μιας και οι υπέρυθρες ακτίνες υπερλειτουργούν, φωτίζοντας έντονα την οθόνη. Η κατάσταση χειροτερεύει όταν ο φωτισμός κάποιας τοποθεσίας βρίσκεται σε ενδιάμεσα επίπεδα -ούτε πολύ υψηλός, ούτε πολύ χαμηλός- και η ενεργοποίηση/ απενεργοποίηση του φίλτρου, απαιτείται κάθε λίγα δευτερόλεπτα.
{PAGE_BREAK}
Στα μειονεκτήματα των στρατιωτών ODST σε σχέση με τους Spartans, συγκαταλέγεται και το γεγονός ότι είναι περισσότερο εκτεθειμένοι στα εχθρικά πυρά, ενώ η ταχύτητα και το άλμα τους, σε καμία περίπτωση δεν αγγίζουν τα επίπεδα του Master Chief. Αυτό σημαίνει ότι το Halo 3: ODST είναι ένα απαιτητικό παιχνίδι και το επίπεδο δυσκολίας Legendary μπορεί να επιτευχθεί μόνο από τους βετεράνους παίκτες της σειράς. Αξίζει να αναφερθεί ότι η τεχνητή νοημοσύνη των συμπολεμιστών, αλλά και των αντιπάλων, είναι αισθητά βελτιωμένη και δεν είναι λίγες οι φορές που εκείνοι θα σώσουν τον παίκτη από δυσάρεστες καταστάσεις. Η Cortana -ηλεκτρονική φιγούρα που συνοδεύει τον Masterchief στις τρεις προηγούμενες περιπέτειές του- αντικαταστήθηκε πανέξυπνα από το Superintendent, ένα νοήμoν mainframe υπολογιστικό σύστημα, το οποίο είναι υπεύθυνο για τη σωστή λειτουργία όλων των εγκαταστάσεων της New Mombasa.
"Το Halo 3: ODST, κάτω από το καπό, “τρέχει” με την ίδια μηχανή γραφικών του προκατόχου του, οπότε οι οπτικές βελτιώσεις δεν είναι έντονες"
Το Superintendent, δεν αναφέρεται ποτέ προσωπικά στον Rookie ή σε κάποιο μέλος της ομάδας, αλλά δίνει γενικότερες πληροφορίες και οδηγίες που βοηθούν τον παίκτη. Ευχάριστη και ιδιαίτερα χρήσιμη, είναι η προσθήκη ενός real time μενού -η δράση συνεχίζει να υφίσταται όταν είναι ενεργοποιημένο. Στο μενού αυτό, πέρα του 3D χάρτη της περιοχής, ο παίκτης έχει τη δυνατότητα να διαβάσει την τρέχων αποστολή του, καθώς και να παρακολουθήσει τα οπτικοακουστικά ντοκουμέντα της παράξενης ιστορίας μίας αφρικανής γυναίκας, ονόματι Sadie.
"Turn of the Lights": Οπτικοακουστικός τομέας
Το Halo 3: ODST, κάτω από το καπό, “τρέχει” με την ίδια μηχανή γραφικών του προκατόχου του, οπότε οι οπτικές βελτιώσεις δεν είναι έντονες. Η διαφορετική όμως προσέγγιση σε μία πιο σκοτεινή και ατμοσφαιρική δημιουργία, χαρίζει στοιχεία που είναι ικανά να προσφέρουν μία νότα φρεσκάδας στη σειρά. Τα νέα εφέ φωτισμού HDR και οι ανανεωμένες υφές (textures) στα μοντέλα των όπλων και των οχημάτων, είναι δύο από τις ελάχιστες αξιοσημείωτες βελτιώσεις του οπτικού τομέα. Ωστόσο, τα γραφικά δεν μπορούν να συγκριθούν με άλλα σύγχρονα βιντεοπαιχνίδια και δείχνουν την ηλικία της μηχανής που χρησιμοποιήθηκε.
{VIDEO_1}
Ιδιαίτερα ανανεωμένη είναι η μουσική επένδυση, η οποία για ακόμη μία φορά βρίσκεται στα γνωστά κορυφαία επίπεδα. Βαριά και μελαγχολικά μουσικά θέματα, με φόντο το πιάνο και το σαξόφωνο, συνοδεύουν τις στιγμές που ο παίκτης ελέγχει τον Rookie, ενώ στις flashback ιστορίες ο ήχος της ηλεκτρικής κιθάρας, “τσιρίζει” και σαλεύει στην ένταση της μάχης, δημιουργώντας ένα ανεπανάληπτο ντουέτο. Ιδιαίτερη μνεία πρέπει να γίνει στα voice overs των χαρακτήρων, με γνωστούς και καταξιωμένους ηθοποιούς να ερμηνεύουν αριστουργηματικά το ρόλο τους.
Συνοψίζοντας
Εν κατακλείδι, το πρώτο που συμπεραίνει κανείς έχοντας έρθει σε επαφή με το ODST, είναι ότι ο όρος expansion pack, το αδικεί θανάσιμα, μιας και η Bungie κατάφερε να παραδώσει, για ακόμη μία φορά, μία ολοκληρωμένη και ποιοτική εμπειρία Halo. Το νέο επεισόδιο, είναι μία πανέμορφη και διαφορετική παρένθεση στο βαθύ σύμπαν της σειράς, που πολλοί από εμάς θα θέλαμε κάποια στιγμή να δούμε. Η ικανοποιητική -για τα δεδομένα του σήμερα- διάρκεια, η διαφορετική προσέγγιση σε μία πιο ανθρώπινη πλευρά του πολέμου, το κορυφαίο gameplay και η αριστουργηματική μουσική επένδυση, συνθέτουν ένα σύνολο που δεν πρέπει να περάσει απαρατήρητο, όχι μόνο από τους λάτρεις της σειράς Halo, αλλά από κανέναν κάτοχο Xbox 360.
Η απουσία του Master Chief ίσως ξενίσει ορισμένους, αλλά αποδεικνύει ότι η σειρά Halo δεν κοιτάει το δέντρο, αλλά το δάσος…
Σάκης Καρπάς
Διαβάστε εδώ την αναλυτική παρουσίαση του GameOver για το Multiplayer τμήμα του τίτλου.