Το απόλυτο παιδικό παραμύθι;
Το “The Whispered World” είναι ένα από τα adventures που περιμέναμε εδώ και πάρα πολύ καιρό. Όχι γιατί έρχεται από κάποια γνωστή ομάδα ή σχεδιαστή, ούτε γιατί υποσχέθηκε λαγούς με πετραχήλια και μεταξωτές κορδέλες μέσα σε μια σούπερ συλλεκτική έκδοση. Ο λόγος που ο συγκεκριμένος τίτλος τράβηξε αμέσως τα φώτα της δημοσιότητας, είναι πως αποτελεί το πρώτο πλήρες εμπορικό παιχνίδι εδώ και πάρα πολλά χρόνια, που αποφασίζει να δημιουργήσει τους χαρακτήρες του σε ένα εξ ολοκλήρου δισδιάστατο περιβάλλον.
Ναι, σωστά διαβάσατε, η Daedelic Entertainment πήρε το φοιτητικό δημιούργημα ενός ανθρώπου (Marco Hüllen) και στην προσπάθειά της να δημιουργήσει το απόλυτο παιδικό παραμύθι, αποφάσισε να κάνει αυτό που οι developers είχαν καταλάβει άθελα τους πριν 20 ολόκληρα χρόνια: Ότι όσο όμορφο και να είναι το 3D, για ορισμένες ιστορίες χρειάζεται να επιστρέψεις στην παράδοση για να μπορέσεις να ξεδιπλώσεις τη μαγεία τους.
Και μιλάμε για μια πραγματικά μαγική περιπέτεια στον κόσμο των παιδιών, με ένα δωδεκάχρονο πρωταγωνιστή που θα μπορούσε να είναι ο καθένας από εμάς. Οι μεγαλύτεροι παίκτες θα γελάσουν και θα θυμηθούν πόσο "βουνό" φάνταζαν τα απλά προβλήματα εκείνης της ηλικίας αλλά και οι μικρότεροι θα ταυτιστούν απόλυτα με τον μικρό Sadwick, ο οποίος έχει όλα τα χαρακτηριστικά της αρχής της εφηβείας. Χαμηλή αυτοεκτίμηση, υποθετική απέχθεια για την οικογένειά του, μόνιμο αρνητισμό για τον κόσμο και συνεχή νευράκια για το παραμικρό που του συμβαίνει. Όμως, όπως σε όλα τα παιδιά, αυτά τα χαρακτηριστικά δεν είναι αληθινά και πηγάζουν από τις φυσιολογικές ανασφάλειες της περιόδου ανακάλυψης του κόσμου.
Έτσι, βρισκόμαστε μάρτυρες του υπέροχου ταξιδιού του Sadwick, της ανάπτυξης της προσωπικότητάς του και της μοναδικής στιγμής του αυτοπροσδιορισμού του, ένα ταξίδι που δίχως άλλο ζήσαμε όλοι μας και θυμόμαστε με περισσή αγάπη.
I feel the truth – Η ιστορία
Ο Sadwick, λοιπόν, είναι ένας δωδεκάχρονος κλόουν στον μαγικό κόσμο της Silentia και ταξιδεύει τριγύρω με το τσίρκο του παππού του. όπως είναι φυσιολογικό, περνάει τη μέρα του κάνοντας «αγγαρείες», ακούγοντας «βαρετές» ιστορίες και παίζοντας το ρόλο του κλόουν με απόλυτα «τραγικό» τρόπο. Η οικογένειά του δείχνει να τον αντιπαθεί, ο κόσμος να μη γελάει μαζί του, βλέπει άσχημους εφιάλτες και όλα τριγύρω του παίρνουν μια νωχελική διάθεση. Μοναδικός του φίλος και διέξοδο από τη μίζερη διάθεσή του, είναι ο Spot, ένα πράσινο ζελεδομπαλάκι με ικανότητες μεταμόρφωσης, το οποίο προσπαθεί μάταια να του φτιάξει το κέφι. Και πώς να το καταφέρει άλλωστε, όταν ο Sadwick παίρνει ένα χρησμό από μια περιπλανώμενη μάντισσα, που του λέει ότι αυτός θα είναι υπαίτιος για την επικείμενη καταστροφή του κόσμου, επιβεβαιώνοντας έτσι όλες τις αρνητικές σκέψεις που είχε στο μυαλό του;
Εκεί, όμως, που θα περίμενε κανείς το παιδάκι να βουλιάξει στο λάκκο της κατάθλιψης και του εκνευρισμού, ο πρωταγωνιστής μας νιώθει μια παράφορη έλξη προς τον κίνδυνο που τον πλησιάζει. Σε μια προσπάθεια να ξεφύγει από την καθημερινή του ζωή, αποφασίζει να τα αφήσει όλα πίσω του και να κυνηγήσει το πεπρωμένο του, δηλαδή την καταστροφή του κόσμου, και να πολεμήσει ενάντια στη μοίρα, προσπαθώντας από καταστροφέας να γίνει ο σωτήρας της Silentia.
Όλο αυτό το ταξίδι του Sadwick ξεδιπλώνεται με έναν υπέροχο τρόπο που δημιουργεί έντονες συγκινήσεις στον παίκτη και καταφέρνει να τον "τυλίξει" με μια μοναδική ατμόσφαιρα που μόνο τα παιδιά ξέρουν να ζουν. Η ιστορία έχει πολύ όμορφες στιγμές, έξυπνες ανατροπές και αφήνει πολύ γλυκές αναμνήσεις. Το τέλος μας φάνηκε κάπως βεβιασμένο αλλά, ευτυχώς, δεν αμαυρώνει το σύνολο της εμπειρίας. Αυτό που ίσως σας στεναχωρήσει λίγο, είναι η απόδοση της γραφής του τίτλου. Αρχικά πρέπει να σας πούμε πως έχει γίνει πάρα πολύ αξιόλογη δουλεία από τον Steve Ince (γνωστό από την εργασία του στα Broken Sword), ο οποίος κατάφερε να μεταφράσει το παιχνίδι από τα γερμανικά στα αγγλικά με πολύ καλό τρόπο και συγκράτησε αναλλοίωτο το μεγαλύτερο τμήμα του χιούμορ και της ατμόσφαιρας της ιστορίας.
Το πρόβλημα εμφανίζεται περισσότερο σε παιδαριώδη λάθη, όπως σε διάλογους που κολλούν δίχως παύση ο ένας με τον άλλο, σαν οι χαρακτήρες να έχουν καταπιεί γλιστρίδα. Επίσης, υπάρχουν σημεία, ευτυχώς λίγα, όπου ο διάλογος είναι πολύ "στεγνός" και φαντάζει σα να διαβάζουμε βιβλίο νεοελληνικών κειμένων στο σχολείο.
{PAGE_BREAK}
I hear some evil – Ο ήχος
Το κυριότερο πρόβλημά μας, έχει να κάνει με την τραγική φωνή του Sadwick. Γνωρίζετε πως είναι όταν ένας μεγάλος άντρας παλιμπαιδίζει και μιλάει σαν μωρό; Ε, πολλαπλασιάστε αυτό τον ήχο με το πέντε και ίσως καταλάβετε για τι αποτέλεσμα μιλάμε. Σίγουρα, κατά τη διάρκεια της περιπέτειας θα καταφέρετε να τον συνηθίσετε αλλά εδώ δεν μιλάμε για μια περίπτωση όπως αυτή της Mona από το Vampyre Story. Εδώ ο Sadwick κυνηγάει περίτρανα τον τίτλο του Jar Jar Binks των adventure παιχνιδιών! Πόσο δύσκολο είναι, τους παιδικούς ρόλους να τους δίνουν σε παιδιά ή έστω άτομα νεαρής ηλικίας; Και το εκνευριστικό της όλης υπόθεσης είναι πως στην γερμανική έκδοση του Whispered World, η φωνή του πρωταγωνιστή είναι εξαιρετική πέρα από κάθε αμφιβολία.
Ευτυχώς, το υπόλοιπο voice acting είναι πάρα πολύ καλό και καταφέρνει να σώσει την κατάσταση με μοναδικές ερμηνείες και συναίσθημα σε όλες τις φωνές. Και συχνά τους διαλόγους τους απογειώνει το υπέροχο soundtrack του τίτλου, με μελωδίες που προκαλούν συγκίνηση, εμβατήρια που προκαλούν τρόμο και ενορχηστρώσεις που τραβούν τον παίκτη μέσα στον κόσμο του παιχνιδιού.
I see the beauty – Τα γραφικά
Και τι κόσμος είναι αυτός! Τα τελευταία χρόνια έχουμε δει εξαιρετικά backgrounds στα adventures, με μοναδικά παραδείγματα όπως το Vampyre Story, το Ghost Pirates of Voojoo Island, το So Blonde και το Runaway, αλλά δεν θα ήταν υπερβολή αν λέγαμε πως το οπτικό αποτέλεσμα του Whispered World καταφέρνει να βρεθεί στην κορυφή της πυραμίδας. Είχαμε να δούμε έναν τόσο υπέροχο και μαγικό κόσμο στο σύμπαν της φαντασίας πάρα πολλά χρόνια και δεν θα ήταν άδικο αν τον παρομοιάσουμε με αυτόν του King’s Quest 6 ή και αυτόν του Loom. Τα πάντα είναι σχεδιασμένα εξ ολοκλήρου στο χέρι, με τρομακτική λεπτομέρεια, και με σκιάσεις και φωτισμούς που θα ζήλευαν οι καλλιτέχνες της Αναγέννησης.
Και φυσικά, σε αυτήν την πανδαισία χρωμάτων έρχεται να προστεθεί αυτό που αναφέραμε στην αρχή: δισδιάστατα μοντέλα χαρακτήρων! Στη σημερινή εποχή, το να σχεδιάζει κάποιος δισδιάστατα μοντέλα και animation σημαίνει ότι θα του κοστίσει πέντε φορές περισσότερο από το φυσιολογικό και θα χρειαστεί πέντε φορές παραπάνω χρόνο. Και, αναμενόμενα, το animation δεν θα είναι τόσο καλό. Όμως, για ακόμα μια φορά φαίνεται πόσο σωστή είναι μια τέτοια επιλογή, ειδικά όταν έχεις να κάνεις με cartoon αισθητική.
{VIDEO_1}
Θυμάστε πόσο όμορφο ήταν το Monkey Island 3 και πόσο «λίγα» φάνηκαν το 4 και το Tales σε σύγκριση με αυτό; Μια τέτοια αίσθηση αφήνει και το Whispered World. Μια αίσθηση που μας έκανε να παρακαλάμε να έρθει "Θεία Φώτιση" και σε άλλες εταιρίες, γιατί το τελικό αποτέλεσμα του Whispered World δικαιώνει κάθε developer που κάνει αυτές τις επιλογές και ευχαριστεί κάθε, μα κάθε παίκτη.
I know the answer – Gameplay & Puzzles
Όπως ήταν αναμενόμενο, το gameplay του τίτλου της Daedalic αποτελεί ένα φόρο τιμής στις παλιές καλές ημέρες των adventures, με παραδοσιακό 3rd person point & click σύστημα χειρισμού -με το σύστημα «κέρματος» που εισήγαγε το Monkey Island 3-, αρκετή χρήση του inventory (στο οποίο σας προκαλούμε να δοκιμάζετε όλα τα αντικείμενα μεταξύ τους για ξεκαρδιστικές απαντήσεις!), hotspot button και, φυσικά, το interaction με τον Spot για την επίλυση αρκετών γρίφων (στα πρότυπα του Froderic από το Vampyre Story). Και συνήθως έχουμε να κάνουμε με ορισμένους υπέροχους γρίφους και puzzles που θα χαράζουν χαμόγελα στο πρόσωπο του παίκτη. Βέβαια, υπάρχουν και ορισμένοι που δεν βγάζουν απολύτως κανένα νόημα και θα πρέπει να τους λύσετε με trial and error τακτική στο inventory, αλλά ευτυχώς αυτοί οι γρίφοι είναι λίγοι.
Εν τέλει, το The Whispered World είναι ο απόλυτος φόρος τιμής στα παιδικά παραμύθια αλλά και στη δύσκολη εκείνη ηλικία της εφηβείας, όπου όλα τα προβλήματα μας φάνταζαν βουνό και όλος ο κόσμος ήταν "εκεί για να μας καταπιεί". Αποτελεί μια υπέροχη ιστορία 15-20 ωρών σε ένα μοναδικά σχεδιασμένο κόσμο, που καταφέρνει να μαγνητίσει τον παίκτη και να του προσφέρει μια εμπειρία όμοια με τα παραμύθια που μας διάβαζαν στο κρεβάτι πριν κοιμηθούμε όταν ήμασταν παιδιά. Δυστυχώς, λίγο το voice acting του πρωταγωνιστή, λίγο κάποια ελαττώματα του σεναρίου, λίγο κάποια περίεργα puzzles, στερούν στον τίτλο της Daedelic την είσοδό του στο "Hall of Fame" της κατηγορίας. Ωστόσο, αποτελεί μια από τις καλύτερες προτάσεις που έχουμε δει τα τελευταία χρόνια και, ταυτόχρονα, μια εξαιρετική περιπέτεια για να μας κρατήσει συντροφιά τους καλοκαιρινούς μήνες!
Αλέξανδρος Μιχαλιτσιάνος
Ελάχιστες απαιτήσεις συστήματος
Λειτουργικό | Windows XP / Vista / 7 |
Επεξεργαστής | Pentium 4 3.0GHz, Sempron 3600+ |
Κάρτα γραφικών | Geforce 7800 GTX, Radeon HD 5570 |
Μνήμη RAM | 1GB |
Σκληρός δίσκος | 4GB |