Επιστροφή στο μικρόκοσμο του Miyamoto
Δεν υπάρχουν πολλές εταιρείες στο χώρο των videogames που έχουν την πολυτέλεια να αφήνουν στον “πάγο” franchises τους χωρίς αυτή η κίνηση να έχει σημαντικό αντίκτυπο στις πωλήσεις και τη γενικότερη πορεία τους. Η Nintendo είναι μια από αυτές τις εταιρείες, αφού μέσα στις δεκαετίες συνηθίζει να τοποθετεί στο χρονοντούλαπο σημαντικές σειρές (Metroid, Kid Ikarus) και να τις επαναφέρει ξαφνικά στο προσκήνιο, δημιουργώντας αίσθηση και συστήνοντάς τις εκ νέου σε νέες γενιές gamers. Έτσι, έφτασε ξανά η ώρα των Pikmin, των μικροσκοπικών και αξιαγάπητων πλασμάτων, που η ιδιοφυία του Shigeru Miyamoto συνέλαβε κάποια στιγμή καθώς καθόταν στον κήπο του σπιτιού του και χάζευε τα φυτά και τα έντομα.
Πίσω στον πλανήτη PNF-404
Το Pikmin είναι μοναδική περίπτωση στη “φαρέτρα” της Nintendo. Δεν είναι platformer, δεν είναι kart racer, δεν είναι RPG. Είναι ένα αμιγές παιχνίδι στρατηγικής, όπως τόσα δεκάδες που εδώ και πολλά χρόνια κυκλοφορούν στους υπολογιστές, αλλά κομμένο και ραμμένο στα μέτρα της εταιρείας του Kyoto. Είναι μια προσπάθεια κοντινής ματιάς στον μικρόκοσμο της φύσης, στη ζωή και τον αγώνα των εντόμων και των φυτών να επιβιώσουν. Είναι το “Overlord με χαριτωμένο skin” (αν και το Overlord είναι αυτό που επηρεάστηκε και άντλησε έμπνευση από το Pikmin και όχι το αντίθετο).
Η ιστορία του Pikmin 3 ξεκινά καθώς τρεις αστροναύτες φεύγουν από τον πλανήτη τους προς αναζήτηση νέων κόσμων και με απώτερο σκοπό την εύρεση πηγών τροφής. Λίγο πριν φτάσουν στον πλανήτη PNF-404, το σκάφος τους παθαίνει βλάβη, συγκρούεται στην επιφάνεια του πλανήτη και οι τρεις συνταξιδιώτες χωρίζονται. Από εδώ και πέρα ο παίκτης αναλαμβάνει δράση, αφού ελέγχοντας -αρχικά- τον κάθε αστροναύτη χωριστά και στη συνέχεια και τους τρεις μαζί, θα πρέπει μέσα σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα να συλλέξει τροφή, να εξερευνήσει τον πλανήτη για να βρει τον Cosmic Drive του σκάφους και, ταυτόχρονα, να χρησιμοποιήσει τα πλάσματα που είναι γνωστά ως Pikmin για να διευκολύνει το έργο του.
Και κάπου εδώ ξεκινούν όλα, αφού τα Pikmin λειτουργούν ως μονάδες μάχης, χτισίματος, συγκέντρωσης υλικών και καταστροφής εμποδίων. Αρχικά τα Pikmin εμφανίζονται στο χώρο από μόνα τους, όμως στη συνέχεια ο παίκτης πρέπει να χρησιμοποιήσει αυτά τα λίγα για να συλλέξει ειδικά άνθη, που με τη χρήση των Onions (πρακτικά, της βάσης) να δημιουργήσει νέα.Και όπως σε κάθε παιχνίδι στρατηγικής που σέβεται τον εαυτό του, έτσι και εδώ υπάρχουν διαφορετικές κατηγορίες “στρατιωτών”, κάθε μια για διαφορετική εργασία. Τα εντελώς νέα rock Pikmins είναι κατάλληλα για να σπάνε σκληρούς κρυστάλλους που κρύβουν σπάνια καλούδια, τα κόκκινα είναι ανθεκτικά στη φωτιά, τα μπλε μπορούν να κολυμπήσουν, τα κίτρινα αντέχουν στα ηλεκτρικά σοκ, ενώ -τα επίσης νέα- ιπτάμενα πλασματάκια μπορούν να παρακάμψουν εμπόδια ή να πολεμήσουν εχθρούς που βρίσκονται στον αέρα.
Gameplay – Δομή
Αυτά είναι, λοιπόν, τα βασικά εργαλεία του παιχνιδιού, που σε συνδυασμό με την αριστοτεχνική χρήση του Gamepad στήνουν το σκηνικό για μια μοναδική εμπειρία. Τι καλούμαστε, όμως, να κάνουμε με αυτά τα εργαλεία; Η ροή του Pikmin 3 είναι απλή, όχι όμως απλοϊκή, και βασίζεται σε ορισμένες βασικές, strategy, παραμέτρους.Κάθε πρωί το σκάφος των Alph, Brittany και Charlie κατεβαίνει από την τροχιά -μαζί με τα onions των Pikmin- στην επιφάνεια του πλανήτη, με σκοπό την εύρεση πηγών τροφής, τη δημιουργία νέων Pikmin και, φυσικά, την εύρεση του Cosmic Drive. Πρώτη παράμετρος είναι η συλλογή λουλουδιών και πτωμάτων διαφόρων εχθρών για τη δημιουργία νέων Pikmin. Αφού γίνει αυτό, ο… στρατός βαδίζει προς ανεξερεύνητες περιοχές προς αναζήτηση τροφής, ενώ στην πορεία συναντά εχθρούς και εμπόδια, τα οποία πρέπει να προσπεράσει.
Η αντιμετώπιση των εχθρών είναι σχετικά εύκολη υπόθεση, αφού πατώντας το A εξαπολύουμε Pikmin προς αυτούς και περιμένουμε να επιτελέσουν το έργο τους. Με τον ίδιο τρόπο στέλνουμε Pikmin να χτίσουν γέφυρες για να φτάσουμε απρόσιτα σημεία ή να συλλέξουν φρούτα για να αποθηκεύσουμε τροφή.Παράλληλα, η εισαγωγή τριών χαρακτήρων και η ταυτόχρονη χρήση τους ανοίγει νέους δρόμους στην ανάπτυξη της στρατηγικής μας, αφού μπορούμε να έχουμε τρεις ομάδες την ίδια στιγμή στο χάρτη, με αποτέλεσμα την ταχύτερη συλλογή resources και εξερεύνηση του χάρτη. Επίσης, οι τρεις χαρακτήρες μπορούν να συνεργαστούν, με αποτέλεσμα να λύνουμε διάφορα περιβαλλοντικά puzzles με τρόπο που δεν είχαμε δει στα προηγούμενα δύο παιχνίδια της σειράς.
Όλο αυτό το χαρούμενο σκηνικό, όμως, κρύβει και αρκετές δυσκολίες. Όλα τα προαναφερθέντα πρέπει να εκτελούνται στο περιορισμένο και ασφυκτικό διάστημα των περίπου 15 λεπτών. Όσο διαρκεί δηλαδή μια ημέρα στον πλανήτη PNF-404. Μόλις πλησιάζει η ώρα του ηλιοβασιλέματος, συναγερμοί και κουδούνια χτυπούν, για να προειδοποιήσουν τον παίκτη ότι δεν έχει πια χρόνο. Και εδώ αρχίζει το άγχος, αφού αν έρθει η νύχτα, ό,τι και να κάνουμε αυτομάτως διακόπτεται.Ακόμα και σε ένα από τα -εντυπωσιακά- boss fights να βρισκόμαστε, όλα σταματούν και τα σκάφη βγαίνουν πάλι σε τροχιά γύρω από τον πλανήτη μέχρι το επόμενο πρωί. Το τίμημα εδώ -αλλά και το σημείο που ο παίκτης πρέπει να είναι ικανός “στρατηγός”- είναι στα Pikmin που μένουν είτε εκτός βάσης είτε μακριά από τους αστροναύτες. Αν δεν καταφέρουμε να μαζέψουμε τα Pikmin μας εγκαίρως, τα αδέσποτα μένουν μόνα τους και γίνονται θηράματα των πλασμάτων της νύχτας.
Επιπροσθέτως, αν έχουμε σπαταλήσει τη μέρα μας σε ανοησίες και όχι σε πραγματική συλλογή τροφής, κάποια στιγμή τα αποθέματα του σκάφους θα τελειώσουν και… Game Over. Όλα τα παραπάνω συνθέτουν την εικόνα ενός δύσκολου και απαιτητικού παιχνιδιού, που δύναται να σε ξεγελάσει όντας “χαριτωμένο και τίτλος της Nintendo”. Τα πράγματα δεν είναι έτσι όμως.Το Pikmin 3 απαιτεί απόλυτη προσήλωση, στρατηγική σκέψη και χρήση όλων των εργαλείων που μας δίνονται για να επιβιώσουμε. Σε αυτό το σημείο θα πρέπει να αναφέρουμε ότι θα έρθουν πολλές δύσκολες στιγμές σε αυτό το παιχνίδι, όχι από δικό μας σφάλμα, αλλά από την κακή Α.Ι. των Pikmin. Πρόκειται για το, ίσως, πιο μεγάλο πρόβλημα αυτού του παιχνιδιού και είναι πραγματικά μεγάλο διότι το 50% της ουσίας του βασίζεται ακριβώς στην Α.Ι. αυτών των πλασμάτων.
Φανταστείτε, λοιπόν, να έχετε κάνει αγώνα για να συλλέξετε λεμόνια, φράουλες και άνθη, να έχετε φτιάξει ένα στρατό 100 πλασμάτων, να βαδίζετε προς ένα boss fight και ξαφνικά να βλέπετε στο counter ότι τα Pikmin μειώθηκαν. Με το χρόνο να τρέχει, πρέπει σε αυτό το σημείο να επιστρέψετε πίσω (κάποιες φορές πολύ πίσω…) για να βρείτε πού ακριβώς κόλλησε στο περιβάλλον το κάθε πλασματάκι και να πατάτε μανιωδώς το κουμπί της σφυρίχτρας (πρακτικά, το εργαλείο μάζωξης των συμμάχων) για να τα φέρετε ξανά κοντά σας. Το πρόβλημα δεν είναι σύνηθες, όμως συμβαίνει, και όταν συμβαίνει προκαλεί αφάνταστο εκνευρισμό και προβλήματα στη ροή του gameplay.
Gamepad ή Wii Remote; – Χειρισμός
Μπορεί να κυκλοφόρησε τελικά στο Wii U, αλλά το Pikmin 3 είναι ένα παιχνίδι που σχεδιάστηκε εξ αρχής επάνω στο Wii. Και αυτό φαίνεται στο χειρισμό που έχει εφαρμοστεί, αφού η ιδανική επιλογή εδώ είναι το Wii Remote. Θα επαναλάβουμε ότι οι λειτουργίες του Gamepad είναι αριστοτεχνικές (όπως η επιλογή μαρκαρίσματος διαδρομών, που κάνει τη ζωή του παίκτη ιδιαίτερα εύκολη), όμως ο χειρισμός του νήματος/ κέρσορα, αλλά ακόμα και των μενού, λειτουργεί σαφώς καλύτερα με το συνδυασμό Wii Remote/ Nunchuck, αφού αν παίζει με το Gamepad, ο παίκτης είναι υποχρεωμένος να κινεί το νήμα και να στοχεύει μόνο με τον αριστερό μοχλό.
Αυτό δεν σημαίνει, βέβαια, ότι όσοι επιλέξετε τα Wii controls θα χάσετε την εμπειρία του Gamepad, μιας και μπορεί να λειτουργεί ως ένας εξαιρετικός χάρτης ή ως ταμπλέτα ανάγνωσης hints (και υπάρχουν πολλά κρυμμένα καλούδια και logs για να διαβάσετε), ενώ το Pikmin 3 είναι ένα από τα παιχνίδια που μπορείτε να παίξετε εξ ολοκλήρου στην ταμπλέτα χωρίς καμία χρήση της τηλεόρασης. Εν τέλει, το πιο μοντέλο θα επιλέξετε να χρησιμοποιήσετε εναπόκειται στο γούστο σας.
Multiplayer, αλλά μόνο τοπικά
Αν ολοκληρωθεί το story mode, υπάρχουν ορισμένες ακόμα επιλογές, multiplayer αυτή τη φορά, που αυξάνουν την αντοχή του τίτλου στο χρόνο. Το co-op challenge mode περιλαμβάνει αποκομιδή resources, μάχες με bosses που έχετε νικήσει και συνεργατικές μάχες δύο παικτών με την A.I., ενώ στο Bingo Battle βρισκόμαστε μπροστά σε ένα “vs mode”, όπου οι δύο παίκτες μάχονται επάνω σε ειδικές κάρτες για να κερδίσουν resources, προσπαθώντας ταυτόχρονα να σαμποτάρουν τον αντίπαλο. Ωστόσο, ως κληρονομιά του Wii υποθέτουμε, κανένα από αυτά τα modes δεν μπορεί να παιχτεί online, αλλά μόνο τοπικά.
Τεχνολογία – Συμπέρασμα
Η “κληρονομιά” του Wii έμεινε μόνο στο χειρισμό, αφού το Pikmin 3 είναι ένα πανέμορφο παιχνίδι, με σχεδόν φωτορεαλιστική απεικόνιση του περιβάλλοντος, τέλεια εμφάνιση του νερού, φρούτα και φυτά σαν αληθινά, αψεγάδιαστο frame rate (ακόμα και με 100+ χαρακτήρες στην οθόνη) και ανάλυση 1080p. Επιπροσθέτως, υπάρχει ποικιλία, αφού εκτός από το κλασικό περιβάλλον του κήπου αργότερα ανοίγουν περιοχές με χιόνια, σπηλιές και άλλες.
Ένα ακόμα ενδιαφέρον χαρακτηριστικό είναι η δυνατότητα φωτογράφησης του περιβάλλοντος σε πρώτο πρόσωπο, αλλά με πανοραμική λήψη. Δηλαδή, δεν φωτογραφίζουμε μόνο ό,τι εμφανίζεται στην τηλεόραση, αλλά γυρίζοντας το Gamepad στο χώρο βλέπουμε όλο τον κόσμο των Pikmin.
Στη συνέχεια μπορούμε, αφού φωτογραφίσουμε, να ανεβάσουμε τα “έργα” μας στο Miiverse. Για τον ήχο δεν υπάρχουν και πολλά που μπορούμε να πούμε, εκτός από το ότι τα αξιαγάπητα επιφωνήματα κούρασης των Pikmin καθώς κουβαλούν resources….θα τα λατρέψετε!
Το Pikmin 3 δεν αποτελεί έκπληξη. Είναι ένα καλοφτιαγμένο παιχνίδι, σχεδόν άριστο θα λέγαμε, το οποίο δεν τολμά να κάνει σχεδόν κανένα βήμα εμπρός σε σχέση με το αρχικό παιχνίδι, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως δεν είναι σε θέση να προσφέρει μια ξεχωριστή εμπειρία σε όσους το προτιμήσουν.
Τα προβλήματα με την Α.Ι. είναι υπαρκτά και όχι υποκειμενικά όπως η απουσία εξέλιξης στους μηχανισμούς, αλλά και αυτά δεν είναι σε θέση να ζημιώσουν σημαντικά την εμπειρία. Εν κατακλείδι, οι κάτοχοι Wii U δεν πρέπει να αφήσουν αυτήν την κυκλοφορία ανεκμετάλλευτη, όχι “γιατί δεν έχουν πολλές επιλογές”, αλλά γιατί θα χάσουν ένα από τα απολαυστικότερα παιχνίδια της χρονιάς.
Γιώργος Καλλίφας
{nomultithumb}