Η ομορφότερη Lara μέχρι σήμερα
Για το πιο πρόσφατο επεισόδιο της σειράς Tomb Raider έχουν γραφτεί άπειρες σελίδες σε περιοδικά και internet και ακόμα περισσότερο… μελάνι έχει χυθεί σε fora και σχόλια από χρήστες. Οι απόψεις διίστανται, αφού πολλοί βρήκαν σωστή την επιλογή της Crystal Dynamics να μεταφέρει τη σειρά σε μια νέα εποχή, δανειζόμενη στοιχεία από το franchise Uncharted της Naughty Dog, ενώ άλλοι αναπολούν με νοσταλγία την εποχή που η Lara Croft ταξίδευε ολομόναχη σε σκοτεινές, αρχαίες τύμβους, λύνοντας γρίφους και ανακαλύπτοντας μυστικά του παρελθόντος.
Ωστόσο, όποια και αν είναι η θέση που παίρνει ο καθένας από εμάς σε ό,τι αφορά τις νέες ατραπούς της Βρετανίδος αρχαιολόγου, το σίγουρο είναι πως το Tomb Raider του 2013 (εδώ θα βρείτε το αρχικό και πλήρες review μας) είναι ένα καλό παιχνίδι, ένα παιχνίδι προσεγμένο, με ελάχιστα προβλήματα, που έφυγε μεν από το κλασικό ύφος της σειράς, αλλά ό,τι προσπάθησε να κάνει το έκανε με μεγάλη επιτυχία.
Και αφού η σκόνη από την αρχική κυκλοφορία του τίτλου στα PS3, Xbox 360 και PC έχει πια κάτσει, ήρθε η ώρα για τη νέα γενιά. Θέλοντας να φέρει στα ταμεία ακόμα περισσότερα κέρδη (λόγω της τεράστιας επένδυσης που έγινε για το παιχνίδι αρχικά) η Square-Enix ανέθεσε στις United Front Games (Xbox One) και Nixxes (PS4) να μεταφέρουν την πρώτη -χρονολογικά- περιπέτεια της Lara Croft στα καινούργια συστήματα των Sony και Microsoft.
Σε ό,τι αφορά τις διαφορές μεταξύ των δύο αυτών εκδόσεων έχει ξεσπάσει μια περιβόητη διαμάχη, η οποία, ναι, αφορά τα frames per second που τρέχει η κάθε μια. Είναι καλύτερα τα σταθερά 30 του Xbox One με τη συνοχή στην απεικόνιση ή μήπως τα 60 του PS4, με την πιο “γλυκιά” ροή, παρά την πτώση ακόμα και κάτω από τα 50 σε περιπτώσεις, προσφέρουν καλύτερη εμπειρία; Απάντηση σε αυτό το θέμα μόνο τα μάτια σας μπορούν να δώσουν, αν και ένα εξαιρετικό video του Digital Foundry (μέσω του Eurogamer) μπορεί να σας δώσει περισσότερες πληροφορίες επί του θέματος.
Εμείς είδαμε και ολοκληρώσαμε την Definitive Edition του Tomb Raider στο PS4 και μπορούμε μετά βεβαιότητας να δηλώσουμε απόλυτα ευχαριστημένοι από το αποτέλεσμα. Η αλήθεια είναι ότι αυτή η έκδοση μόνο οπτικές (και τεχνικές) αλλαγές προσφέρει στον παίκτη, οπότε, αν έχετε ολοκληρώσει το παιχνίδι σε κάποια από τις προηγούμενες εκφάνσεις του, τότε μάλλον δεν υπάρχει λόγος να το προμηθευτείτε ξανά. Αν όμως -όπως ο υπογράφων- για κάποιο λόγο το είχατε αγνοήσει κατά την αρχική του κυκλοφορία, εδώ θα βρείτε την καλύτερη έκδοσή του.
Η Definitive Edition στο PS4 είναι ένα πραγματικό “κουκλί”. Εκτός από το ανασχεδιασμένο και σαφώς ομορφότερο πρόσωπο της πρωταγωνίστριας, το παιχνίδι στο PS4 τρέχει σχεδόν όπως σε ένα high-end PC, με εξαιρετικά particle εφέ ομίχλης, καπνού και σκόνης. Πλέον βλέπουμε τα κλαδιά των δέντρων να κινούνται αυτόνομα και όχι όλα προς την ίδια κατεύθυνση, το χιόνι ή βροχή και οι δυναμικοί φωτισμοί από τις φωτιές και τις αστραπές δεν έχουν προηγούμενο, ενώ το animation της Lara στα 60 (-) καρέ το δευτερόλεπτο που τρέχει η έκδοση του PS4 ώρες ώρες είναι συγκλονιστικό.
Το ευχάριστο είναι ότι εδώ έχει γίνει δουλειά σε όλους τους τομείς και όχι τμηματικά. Τα cut-scenes έχουν μεταφερθεί σε 1080p και έχουν το νέο πρόσωπο της ηρωίδας (μη νομίζετε ότι αυτό είναι αυτονόητο, έχουμε δει άπειρες προχειρότητες στο παρελθόν) χειρισμός, τεχνικά σημεία, ήχος και μουσική λειτουργούν σαν καλολαδωμένη μηχανή, οι λεπτομέρειες στις πληγές που έχουν αφήσει στο σώμα της Lara οι κακουχίες αλλάζουν και φαίνονται περισσότερο από ποτέ, και η γενική εμπειρία που προσφέρεται στον παίκτη είναι υψηλότατης ποιότητας. Και παρόλο που πολλές φορές έχουμε αναφέρει ότι το frame rate και τα κορυφαία γραφικά δεν συνεπάγονται αυτομάτως ένα καλό παιχνίδι, όταν ενσωματώνονται σε ένα ήδη καλό παιχνίδι, τότε το αποτέλεσμα μόνο αρτιότερο μπορεί να γίνει.
Εκτός των προαναφερθέντων, η έκδοση του PS4 υποστηρίζει και φωνητικές εντολές (είτε με μικρόφωνο στο Dual Shock 4 είτε από την PlayStation Camera), λειτουργίες όπως εμφάνιση χάρτη, παύση, αλλαγή όπλων κ.ο.κ., οι οποίες λειτουργούν πολύ καλά. Μια ένσταση έχουμε σε ό,τι αφορά τον ήχο που πηγάζει από το ηχείο του DS4. Τα audio logs, για παράδειγμα, αντί να ακούγονται μόνο από το DS4 (βλ. Killzone: Shadow Fall), ακούγονται και από το ηχείο της τηλεόρασης με αποτέλεσμα να προκαλείται σύγχηση.
Δεν έχει σημασία αν τελικά συμφωνούμε ή όχι με την πορεία που επέλεξε να οδηγήσει το Tomb Raider franchise η Crystal Dynamics. Όλοι, ή τουλάχιστον οι περισσότεροι, που μεγαλώσαμε με την κοπελιά αυτή έχουμε τις ενστάσεις μας για την “Unchartίτιδα” που τη χτύπησε. Αλλά το σίγουρο είναι ότι καθαρίζοντας το μυαλό και αποδεχόμενοι ότι οι επιλογές έγιναν και δεν αλλάζουν, θα βιώσουμε ένα καλοφτιαγμένο και άρτιο τεχνικά παιχνίδι, που στην Definitive έκδοσή του είναι ακόμα πιο απολαυστικό.
Λιγότερες εκρήξεις, βράχια που πέφτουν και πατώματα που σπάνε να είχε…
Γιώργος Καλλίφας