Πενταπόσταγμα.
Κάποτε, πριν από πολλά χρόνια, εικοσιπέντε για την ακρίβεια, στις οθόνες των arcade μηχανημάτων υπήρχε μια φιγούρα. Καλοσχεδιασμένη, γεμάτη λεπτομέρεια, με ομαλότατο animation, φάνταζε πανέμορφη στα γενικώς απαίδευτα μάτια των παικτών του τότε. Μια πληθώρα πλήκτρων της έδιναν εντολές κι αυτή ανταποκρινόταν διαφορετικά στο πάτημα καθενός από αυτά. Έριχνε γροθιές και κλωτσιές στον αέρα, γεμίζοντας την προαναφερθείσα ομορφιά με ζωντάνια. Απέναντί της, στεκόταν μια άλλη φιγούρα. Παρόμοια σχεδιασμένη, βλοσυρή όμως κι εχθρική. Ένας μοχλός έδινε στον master mind τη δυνατότητα να κλείσει την απόσταση και να φέρει αυτή την ποικιλία όμορφων κινήσεων σε επαφή με την αντίπαλη φιγούρα.
Οι μοχλοί κινούνταν και τα πλήκτρα κρούονταν κατ’ επιθυμία. Οι φιγούρες ελίσσονταν ανταποκρινόμενες πιστά, άμεσα, ομαλά κι υπέροχα. Οι γροθιές έκαναν επαφή, τα λακτίσματα έφευγαν στον αέρα. Κάποιος τυχαίος συνδυασμός (πού guide σ’εκείνες τις αίθουσες, πού internet εκείνη την εποχή) εμφάνιζε στην οθόνη εικόνες μαγικές. Οι φιγούρες εκτόξευαν φωτιές, περιστρέφονταν με τρόπο υπερφυσικό, τυλίγονταν με λάμψεις. Ο master mind κατέγραφε την πληροφορία. Έβαζε στον χώρο και το χρόνο της μάχης το ενδεχόμενο εκτέλεσης κι αυτών των καταστροφικών τεχνικών. Δίπλα του ακριβώς, ένας άλλος master mind ερμήνευε τα ίδια ερεθίσματα εντελώς διαφορετικά κι εφάρμοζε μια παντελώς διαφορετική τεχνική. Η ελευθερία ήταν τέτοια που η κάθε μάχη άλλαζε κάθε φορά, με κάθε παίκτη.
Εύλογο αποτέλεσμα, κοιτώντας πίσω στον χρόνο, ήταν να στεφθεί αυτή η μορφή του gameplay βασιλιάς του φτωχού τότε είδους. Να ανοίξει νέες πύλες εμπειρίας που ακολουθήθηκαν από πολλούς κι εξελίχθηκαν από λιγότερους. Πάντα όμως η ουσία ήταν μία: Καλοσχεδιασμένοι χαρακτήρες με φυσική κίνηση, ακρίβεια κεραίας στις εντολές και τεράστια ποικιλία κινήσεων. Όλα αυτά επέτρεπαν σ’ έναν ανθρώπινο εγκέφαλο να διαχειριστεί το χώρο και το χρόνο της μάχης κατά το δοκούν και να φτάσει στη νίκη ή την ήττα. Η επανάληψη της προσπάθειας ήταν δεδομένη. Η βελτίωση κι εξέλιξη αναπόφευκτη.
Τα χρόνια πέρασαν κι οι ικανότητες των παικτών έφτασαν το gameplay μείγμα στα όριά του. Η εξέλιξή τους έφερε την εξέλιξη του είδους. Προστέθηκαν περισσότερες κινήσεις. Αυξήθηκε η ταχύτητα. Νέες μπάρες επί της οθόνης προσέφεραν νέες διαστάσεις στο παιχνίδι ακόμα κι αν έλλειπε ο φερόμενη ως “τρίτη”. Το gameplay περιπλέχτηκε κι ο παίκτης ανταποκρίθηκε. Έμαθε να χειρίζεται τα ΕΧ, τα Super, τα Turbo και τα Ultra. Κι όχι μόνο… Τα ανθρώπινα αντανακλαστικά νικούν κάθε μηχάνημα. Ο ανθρώπινος νους λυγίζει κάθε άλλη υπολογιστική μηχανή. Κάθε νέα είσοδος του τίτλου έβρισκε τον “μάστορά” της στον παίκτη – και κάθε φορά γινόταν κι αυτή καλύτερη. Έτσι έφτασε η σημερινή ημέρα. Το νούμερο “Πέντε” της σειράς είναι πλασματικό, καθώς ο πραγματικός αριθμός των παιχνιδιών που προηγήθηκαν είναι κατά πολύ μεγαλύτερος – και για μια ακόμα φορά, το gameplay πρέπει να ξεπεράσει την ανθρώπινη ικανότητα, μέχρι να ξαναχάσει από αυτήν, στον αέναο πλέον κυκλικό χορό όπου έχουν κλειδωθεί, αχώριστοι. Με σοφία δεκαετιών, οι δημιουργοί θεώρησαν το Street Fighter V έτοιμο να ρίξει το first hit στον παίκτη.
Ο τεχνικός τομέας είναι μια ικανή, πρώτη προσπάθεια. Ποτέ ξανά στο πλούσιο παρελθόν της σειράς δεν είδαμε τόσο καλοσχεδιασμένους χαρακτήρες. Πότε ξανά δεν προϋπήρξε τέτοιος βαθμός στην λεπτομέρεια προσώπων και σωμάτων. Με μια αξιοθαύμαστη τεχνική, το “ζωγραφιστό” ύφος της σειράς που δε θυσιάστηκε σχεδόν ποτέ, βελτιώθηκε τόσο, ώστε τα πρόσωπα να μοιάζουν πραγματικά και συνάμα βγαλμένα σε καμβά. Μόνο όταν το μαρτυρήσετε ιδίοις όμμασι, θα κατανοήσετε το μέγεθος της δουλειάς που έγινε. (Ένα μικρό “check!” ακούγεται στο μυαλό του γράφοντα).
Όμως ακόμα δεν αρχίσαμε καν! Οι πανέμορφοι χαρακτήρες κινούνται γεμάτοι ζωντάνια. Με φυσικότητα και λεπτομέρεια που παύει πλέον να εντυπωσιάζει, γιατί θυμίζει κίνηση πραγματικών ανθρώπων (check! ξανά). Τα οπτικά εφέ στέλνουν σήματα στον εγκέφαλο που του επιτρέπουν να αντιλαμβάνεται ακόμα την έννοια “ζωγραφιστό” και ο πλούτος του background κάνει σοβαρές προσπάθειες να στείλει όλη αυτήν την κατάνυξη στο καναβάτσο. Χωρίς να χάνεται κλωστή από τη συνοχή του υφαντού της εμπειρίας, ο ήχος ακολουθεί πιστά τα τεκταινόμενα επί της οθόνης. Κάθε κλωτσιά ακούγεται διαφορετικά… Διαφορετικά αν βρει στόχο, διαφορετικά αν καταλήξει στον αέρα, διαφορετικά αν χτυπήσει σε block. Τα βήματα ακούγονται, οι ανάσες λερώνουν τη συμφωνία των ψευδο-metal κομματιών που γεμίζουν τη μάχη και τα εφέ των ειδικών κινήσεων γεμίζουν όποιο κενό είχε απομείνει.
Οι ήρωες κραυγάζουν, αγωνιούν, προκαλούν, βρυχώνται, γελούν… Παίρνουν το λεξικό κι εκτελούν όποιο ρήμα βρουν μέσα που να αντιστοιχεί σε παραγωγή ήχου. Με αξιοθαύμαστο – και πάλι – τρόπο, όλα δένουν μεταξύ τους άψογα, χορογραφικά. Σαν σε μπαλέτο. Τα οπτικοακουστικά ερεθίσματα θα μπορούσαν να είναι ικανά να “γράψουν” το first hit, αλλά ο παίκτης είναι ικανός. Αποφεύγει, οριακά, με ευελιξία δεκαετιών κι ετοιμάζεται. Απέναντί του στέκεται ένας καλοσχεδιασμένος, βλοσυρός αντίπαλος, έτοιμος να τον χτυπήσει. Τους χωρίζει μια απόσταση, μερικά δευτερόλεπτα, ίσως λίγα, ίσως πολλά. Στο κάτω μέρος της οθόνης δε βλέπει τον αριθμό των μπαρών που είχε συνηθίσει. Υπάρχει μονάχα μια μπάρα ΕΧ και μια άλλη, καινούρια, με το χαρακτηριστικό, λογοπαικτικό, V. Οι πολλές κι εντυπωσιακές κινήσεις περιορίστηκαν. Πλέον η διαχείριση του χώρου θα γίνει με έμφαση στην ακρίβεια και τη σωστή χρήση των κινήσεων (check…). Τα δευτερόλεπτα πέρασαν. Το παιχνίδι “επιτίθεται”. Ο παίκτης “επιτίθεται”…
Χτυπήματα ανταλάσσονται σωρηδόν. Το εκπληκτικό animation δεν κάνει, απλώς, τη δουλειά του. Συνεισφέρει στη μάχη: “Το χέρι δεν απλώθηκε εντελώς! Η απόσταση είναι κατάλληλη για το τάδε grapple.”… “To χτύπημα ενεργοποίησε το block animation! V-reversal τώρα!”… Σύντομα γίνεται κατανοητό ότι το gameplay δε χρειάζεται πλέον κανένα Ultra και κανένα Turbo. Υπάρχουν όλα τα εργαλεία στη διάθεση του παίκτη για να χαράξει στρατηγική με ταυτότητα και να χειριστεί κάθε μάχη με αποτελεσματικότητα και δημιουργικότητα. Ωρίμασε τόσο καλά, που έφτασε σε σημείο αυτάρκειας. Μπορεί να αντέξει την ηλικία του και να προκαλέσει τον παίκτη χωρίς πολλά gimmicks, αλλά με φρεσκάδα, ταυτότητα, ακρίβεια κι ελευθερία.
Διαβάστε επίσης