Εκείνο το indie διαμάντι που βγαίνει 1-2 φορές το χρόνο…
Το είπαμε και το ξαναείπαμε. Το Kickstarter έχει βγάλει μπόλικες… πατάτες στην ιστορία του, και μετά τον οργασμό funding που έγινε πριν 3-4 χρόνια, τα πράγματα έχουν ηρεμήσει πλέον και ο κόσμος είναι πιο υποψιασμένος (ή και φοβισμένος) όταν του ζητούν να δώσει λεφτά για ένα concept. Ακόμα και το preorder είναι τρομερά επικίνδυνο και πολύ συχνά ο κόσμος κλαίει τα λεφτά του όταν προβαίνει σε τέτοιες κινήσεις, πόσο μάλλον όταν πρόκειται για αγορά ενός τίτλου που κατά 95% δεν υφίσταται καν. Όμως, κάθε τόσο, βγαίνει ένα τόσο σπουδαίο παιχνίδι από το kickstarter, που όχι απλά δικαιολογεί την ύπαρξη του crowd funding, αλλά μας κάνει να πιστεύουμε ξανά στους θεούς του gaming και στην ευρηματικότητα των δημιουργών.
Το Candle είναι ένας τέτοιος τίτλος. Προϊόν της Teku Studios -μιας ολιγομελούς ομάδας από την Ισπανία- έχοντας χρηματοδοτηθεί με περίπου $55.000 μόνο και αρχική ημερομηνία κυκλοφορίας το 2014, είναι επόμενο να μην υπήρχε κάποιο έντονο “word of mouth” πίσω από τον τίτλο. Φαίνεται όμως πως η ιδιαιτερότητα του κόσμου του κίνησε το ενδιαφέρον κάποιων ανθρώπων εκεί στην Daedelic, οι οποίοι προέβησαν σε συνεργασία με την εταιρία, τη βοήθησαν στη δημιουργία και ανέλαβαν το publishing ενός τίτλου που, εν τέλει, ξεπερνάει σε ποιότητα όλα τα παιχνίδια της ίδιας της Daedalic τα τελευταία χρόνια! Βαριά λόγια, αλλά πρέπει να αποδίδουμε τα του Καίσαρος τω Καίσαρι.
Το Candle, λοιπόν, είναι μια ιδιάζουσα περίπτωση. Σε μια πρώτη ματιά από ένα βίντεο, νομίζεις πως έχεις να κάνεις με ένα κλασικό, 2D platform παιχνίδι. Και στη βάση του, είναι όντως platform. Παίζοντας θα πρέπει να προσπεράσετε εμπόδια, να σκαρφαλώσετε, να νικήσετε/ περάσετε εχθρούς, να βρείτε εξοπλισμό, να εκτελέσετε δύσκολα άλματα κ.λπ. Όμως, όλα αυτά έρχονται δεμένα γύρω από ένα πολύ σφιχτό περιτύλιγμα ενός adventure game τίτλου. Βλέπετε, το Candle είναι γεμάτο puzzles. Και όχι μόνο puzzles με sliders (που ο γράφων απεχθάνεται) αλλά πραγματικών, έξυπνων και καλοδουλεμένων γρίφων, μηχανικών αλλά και εύρεσης-συνδυασμού αντικειμένων, που ακόμα και παραδοσιακά adventures θα μπορούσαν να ζηλέψουν.
Όλα έχουν λόγο ύπαρξης, όλα είναι λογικά τοποθετημένα και επιβραβεύουν τη λογική σκέψη του παίκτη. Βασικό στοιχείο του gameplay δε, το Candle, το κερί που έχει ως ένα χέρι ο χαρακτήρας του παιχνιδιού, ο Teku, το οποίο θα σας βοηθήσει σε πάμπολλες περιπτώσεις, από το να φωτίσει περιοχές έως να διώξει εχθρούς, και στο να περάσετε εμπόδια ή να λύσετε γρίφους. Είναι ένας μηχανισμός πανέξυπνος, ευρηματικός, καλοδουλεμένος και ιδιαίτερα γλυκός σε αίσθηση. Και γενικά αυτή την αίσθηση αφήνει όλο το παιχνίδι. Πατώντας σε μια κλασική βάση σεναρίου, όπου η φυλή σας δέχεται επίθεση και πρέπει να τη σώσετε, το Candle υφαίνει έναν πανέμορφο κόσμο, βαθιά επηρεασμένο από το αφρικανικό περιβάλλον και αισθητική, με μπόλικη πληροφορία και χαρακτήρα.
Εκεί που το παιχνίδι απογειώνεται εντελώς, όμως, είναι στον οπτικό τομέα του. Τα χειροποίητα γραφικά είναι μια τεχνική που σπανίζει στις μέρες μας, και ακόμα και όταν τα βλέπουμε σε κάποια παιχνίδια, είναι στην ουσία σχεδιασμένα στο χέρι αλλά σε ψηφιακή πλακέτα σχεδιασμού. Εδώ, οι δημιουργοί πήγαν σε ένα άλλο επίπεδο, εντελώς oldschool, αφού σχεδίασαν όλο τον κόσμο του παιχνιδιού με πινέλο και πενάκι επάνω σε χαρτιά ακουαρέλας! Στη συνέχεια τα πέρασαν μέσα από ένα scanner, έριξαν το απαραίτητο ρετουσάρισμα για να καθαρίσει η εικόνα και, εν τέλει, παρέδωσαν ένα από τα πιο όμορφα, χειροποίητα 2D παιχνίδια που έχουν κυκλοφορήσει ποτέ. Τι και αν το animation και η κίνηση είναι λίγο “σκληρά” λόγω του πολύ μικρού budget. Μπρος στα κάλλη τι είναι ο πόνος!
Ο ηχητικός τομέας δε, μπορεί να μην είναι εφάμιλλης, αστρικής ποιότητας με εκείνον των γραφικών, αλλά είναι άκρως ικανοποιητικός, με έντονο tribal στοιχείο, ορχηστρική μουσική και αρκετά αστείες και ευδιάθετες κραυγές από τους χαρακτήρες. Voice acting δεν υπάρχει δυστυχώς (πλην του αφηγητή, που είναι γνωστός από την πολύ καλή δουλειά του στα Night of the Rabbit και Trine) αλλά οι κραυγούλες αυτές είναι σαφέστατα καλύτερες από τις περισσότερες που έχουμε ακούσει ακόμα και σε παιχνίδια της Nintendo. Και αυτό λέει πολλά.
Με διάρκεια 10-15 ωρών, πλούσιο και χορταστικό gameplay, μαγικό κόσμο και τιμούλα μόλις στα 15 ευρώ, θεωρούμε πως το Candle είναι ένα από αυτά τα indie αριστουργήματα που κάθε παίκτης θα πρέπει να δει. Είναι προσβάσιμο από όλες τις ηλικίες, ευχάριστο όσο λίγες σύγχρονες προτάσεις, αφήνει πλήρως ικανοποιημένο τον παίκτη και αποτελεί μια εξαιρετική αρχή στο χώρο του gaming από την νεοσύστατη αυτή ισπανική ομάδα.