Τα χρήματα όντως κάνουν τη διαφορά.
Η δημοφιλής σειρά Yakuza της Sega είναι μια ιδιάζουσα περίπτωση για το δυτικό κοινό. Aφενός διότι υπάρχει κόσμος που είναι διστακτικός στο να ξεκινήσει να ασχολείται μαζί της, επειδή μιλάμε για sequels των οποίων η γραμμή αφετηρίας βρίσκεται πίσω στο PS2, και αφετέρου επειδή το localization αναπόφευκτα καθυστερεί, με αποτέλεσμα όσοι ακολουθούν τη σειρά να περιμένουν αρκετό καιρό μέχρι το επόμενο κεφάλαιο. Μολονότι η Sega καθυστέρησε για ακόμη μια φορά να παραδώσει στο δυτικό κοινό έναν τίτλο Yakuza, τουλάχιστον φαίνεται πως επίλυσε το ένα εκ των δύο προβλημάτων. Διότι η έλευση του Yakuza Zero σημαίνει πως η γραμμή αφετηρίας της σειράς βρίσκεται πλέον στην τρέχουσα γενιά, οπότε όσοι επιθυμούσαν να ξεκινήσουν με τη σωστή ροή, τους παρέχεται πια αυτή η επιλογή. Επίσης, αν και μπορεί να είναι αυτονόητο, εδώ έχουμε να κάνουμε με έναν καινούργιο τίτλο. Έτσι, ακόμα και όσοι ακολουθούν τη σειρά, θα δουν καινούργια πράγματα και τα πρώτα βήματα των Kazuma Kiryu και Majima Goro στον κόσμο της ιαπωνικής μαφίας.
Η ιστορία του τίτλου μάς βρίσκει στο 1988, όπου επίκεντρο της ιστορίας και σύγκρουσης μεταξύ των διαφόρων οργανισμών και της Yakuza είναι ένα άδειο οικόπεδο. Το πρώτο πρόβλημα είναι ότι ο ιδιοκτήτης του οικοπέδου αγνοείται, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να γίνει η μεταβίβαση σε οποιονδήποτε ενδιαφερόμενο. Το δεύτερο πρόβλημα είναι ο ίδιος ο χρόνος. Και αυτό διότι όποιος αποκτήσει τη συγκεκριμένη μικρή έκταση γης, ταυτόχρονα θα αποκτήσει και τη δύναμη έναντι των υπολοίπων. Οπότε, όπως συμβαίνει σε αυτές τις περιπτώσεις, οι δυο ήρωές μας εμπλέκονται στην υπόθεση, ο καθένας για διαφορετικούς λόγους και σκοπούς. Επειδή η ιστορία και οι χαρακτήρες στο Yakuza 0 -με τη βοήθεια των πολύ καλών ιαπωνικών voice overs και της κινηματογραφικής ατμόσφαιρας που χαρακτηρίζει τη σειρά- αποδίδονται εξαιρετικά, δεν θα αναφέρουμε κάτι άλλο για αποφυγή spoilers, αλλά θα τονίσουμε ότι στην καλογραμμένη αυτή ιστορία δε λείπουν δολοφονίες, ίντριγκα και plot twists.
Με το δεδομένο πως ο τίτλος της Sega διαδραματίζεται στο 1988, οι περιοχές των Kamurocho και Sotenbori -οι οποίες είναι φανταστικές αναδημιουργίες πραγματικών περιοχών της Ιαπωνίας- είναι ενδεδυμένες στο ύφος των 80s, με τα σχετικά οχήματα, το ρουχισμό του κόσμου που κυκλοφορεί στις περιοχές, καθώς και τα αντικείμενα που υπάρχουν σε διάφορα διαμερίσματα (όπως κασετόφωνα και VHS). Εκτός από τα karaoke club της εποχής, υπάρχουν και τα disco clubs -μεταξύ άλλων- με αποτέλεσμα το παιχνίδι να υλοποιεί σωστά την ατμόσφαιρα της εν λόγω δεκαετίας. Η περιπλάνηση στον κόσμο του Yakuza Zero πραγματοποιείται με την κάμερα να ακολουθεί πίσω από τον παίκτη, ως ένα κλασικό, open world παιχνίδι, με την εναλλαγή των δύο μεγάλων περιοχών να συμβαίνει κατά την αντίστοιχη πρόοδό μας στα κεφάλαια της ιστορίας.
Οι περιοχές και οι δρόμοι στο Yakuza 0 σφύζουν από ζωή, ωστόσο, αυτό που δημιουργεί ενδιαφέρον, είναι πως τα sub stories είναι πλέον πιο φυσικά, επειδή οι πολίτες των γειτονιών θα έρχονται σε εσάς πολύ συχνά για να τους βοηθήσετε με κάποιο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν. Μολονότι τα περισσότερα sub stories στους προηγούμενους τίτλους επιλύονταν με μάχη, στο Zero έχουν αρκετές διαφορές μεταξύ τους. Αυτό συμβαίνει διότι αρκετές φόρες θα βρείτε περιέργους χαρακτήρες, οι οποίοι απαιτούν… άλλου είδους βοήθεια, με αποτέλεσμα να αποδίδεται μια επιπλέον χιουμοριστική χροιά και διαφορετική ροή σε σχέση με τους προηγούμενους τίτλους της σειράς. Για παράδειγμα, για να βοηθήσετε ένα μίμο να ξεφύγει από κάποιον, θα χρειαστεί να απομακρύνετε τον κόσμο με ένα είδος… τραγουδιού. Σε άλλες περιπτώσεις θα πρέπει να βοηθήσετε στην ανάκτηση ενός αντικείμενου ή στην εύρεση κάποιου ατόμου.
Η μάχη σε αυτό το επεισόδιο πραγματοποιείται με τον παραδοσιακό τρόπο, που σημαίνει ότι καθώς προχωράτε στην πόλη, ο εχθρός σάς βλέπει και απλά “πέφτει” επάνω σας ώστε να ξεκινήσει. Το brawler ύφος μάχης του Yakuza 0 είναι παρόμοιο με εκείνο που γνωρίζουμε από τους προηγούμενους τίτλους. Δηλαδή, μπορούμε να χρησιμοποιούμε γροθιές, κλωτσιές και αντικείμενα από το έδαφος ως όπλα, όπως γλάστρες, ποδήλατα και άλλα, ενώ δεν λείπει και η μπάρα Heat Gauge, η οποία, όταν γεμίσει, μας επιτρέπει να εκτελέσουμε μια πάρα πολύ δυνατή κίνηση. Πιο συγκεκριμένα, όταν η εν λόγω μπάρα είναι γεμάτη και αρπάξετε έναν αντίπαλο, μπορείτε να πραγματοποιήσετε ζημιά με βοήθεια του περιβάλλοντος, αφού θα χτυπήσετε τον αντίπαλό σας στον τοίχο ή το κεφάλι του σε κάποια πόρτα αυτοκινήτου.
Το κάθε όπλο έχει τη δική του ειδική κίνηση όταν πληρείται η προϋπόθεση του Heat (π.χ. πέταγμα αλατιού στα μάτια του αντιπάλου), ενώ δεν λείπουν και τα QTEs που προσθέτουν μια ωραία πινελιά στα boss fights. Αυτό που διαφέρει πολύ στον τομέα μάχης του Yakuza 0, είναι πως οι δυο πρωταγωνιστές έχουν τρία διαφορετικά fighting styles. Ο Kiryu μπορεί κατά τη διάρκεια της μάχης να εναλλάσσει μεταξύ των Brawler, Rush και Βeast modes, τα οποία -εφόσον ταυτίζονται με διαφορετική φύση- δίνουν στον παίκτη τη δυνατότητα να προσεγγίσει τη μάχη όπως επιθυμεί. Το Beast, όπως προδίδει και η ονομασία του, παρέχει δύναμη ώστε να μπορέσουμε να χρησιμοποιήσουμε μέχρι και μηχανές δρόμου ως όπλο, όμως μας καθιστά πιο αργούς. Το Rush στυλ μάχης κάνει το χαρακτήρα μας πιο γρήγορο, όμως μειώνει τη δυναμή του, ενώ το Brawler είναι το γνωστό, ισορροπημένο ύφος χωρίς πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα.
Παρομοίως και ο Majima διαθέτει τρία διαφορετικά στυλ μάχης, τα Thug, Slugger και Breaker, τα οποία ταυτίζονται με την ευέλικτη και γρήγορη φύση του χαρακτήρα, με το καθένα να έχει επίσης τα δικά του πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα. Βεβαίως δεν λείπουν και οι δάσκαλοι (masters) για το κάθε ύφος, οι οποίοι θα σας ξεκλειδώσουν νέες ικανότητες. Μπορούμε να πούμε ότι το καινούργιο σύστημα μάχης δίνει μια πνοή ανανέωσης στο παιχνίδι. Και αν αναλογιστούμε ότι στο Yakuza 0 θα εμπλακούμε σε πολλές μάχες -τόσο εντός όσο και εκτός κεντρικής ιστορίας- η υλοποίηση αυτής της ιδέας λειτουργεί ευχάριστα και εύχρηστα σε κάθε περίπτωση.
Το νέο χαρακτηριστικό που θα παρατηρήσουν όσοι παρακολουθούν την πορεία της σειράς είναι η οικονομία του παιχνιδιού. Αυτό γίνεται εμφανές από την πρώτη κιόλας μάχη, αφού αντί η ανταμοιβή μας να είναι η γνωστή “εμπειρία”, που μετατρέπεται στα Soul Points για τις αναβαθμίσεις των χαρακτήρων, πλέον ανταμειβόμαστε με ιαπωνικά ¥ (yen). Η ανάπτυξη των ικανοτήτων μας απαιτεί χρήματα, με το κάθε ύφος μάχης να διαθέτει το δικό του sphere grid, το οποίο απαιτεί εκατομμύρια ¥ για την πλήρη ολοκλήρωσή του. Η απόκτηση των χρημάτων στην περίπτωση του Kiryu γίνεται με αγορά ακίνητης περιουσίας και επένδυσης σε αυτήν, ώστε να ανταμειφθούμε με μεγάλα ποσά. Όμως το πραγματικό ενδιαφέρον βρίσκεται όχι στο πώς θα αποκτήσουμε χρήματα, αλλά στη λειτουργία του ίδιου του μηχανισμού, που απαιτεί πολλές ώρες ενασχόλησης από τον παίκτη.
Αλλά ας τα πάρουμε από την αρχή προκειμένου να εξηγήσουμε πώς ακριβώς λειτουργεί αυτό το άκρως ενδιαφέρον σύστημα διαχείρισης. Η περιοχή της ακίνητης περιουσίας του Kamurocho χωρίζεται ανάμεσα σε “τέσσερις βασιλιάδες”. Εμείς, αν έχουμε την οικονομική δυνατότητα, μπορούμε να αγοράζουμε τμήματα περιουσίας, με στόχο να αποκτήσουμε την πλήρη κυριότητά της. Για να γίνει αυτό, θα πρέπει να ορίζουμε το απαραίτητο προσωπικό σε κάθε περιοχή, δηλαδή έχουμε να επιλέξουμε μεταξύ Managers, Advisors και Security, τους οποίους στρατολογούμε μέσω subs stories, ώστε να εξασφαλίζουμε το εισόδημα από τις περιοχές που έχουμε αγοράσει.
Το ενδιαφέρον παρουσιάζεται όταν προκύπτει κάποιο πρόβλημα και δεν εισπράττουμε, πρόβλημα το οποίο επιλύεται με τη μέθοδο της μάχης. Εκτός αυτού υπάρχει και η προσπάθεια από τους “βασιλείς” να επανακτήσουν μέρος της περιουσίας τους μέσω των money battles. Εδώ προαπαιτείται να έχουμε αρκετά yen στην άκρη, ώστε να υπερασπιστούμε τα κεφάλαιά μας. Παρομοίως και στην περιοχή του Sotenbori, ο Majima πρέπει, ως ιδιοκτήτης cabaret club, να συνεργαστεί με τα υπόλοιπα club του είδους, οπότε πάλι θα χρειαστούμε χρήματα για να πραγματοποιηθεί η κάθε συνεργασία. Για τη λειτουργία του club θα πρέπει να μαζέψουμε “οικοδέσποινες”, οι οποίες πρέπει να έχουν διάφορες ικανότητες, ώστε με τη βοήθειά τους και την εργασία τους να αποκτούμε κέρδη και πελατεία. Για να γίνει αυτό θα πρέπει να ολοκληρώνουμε αρκετά sub stories ώστε να αυξάνουμε το roster και την… ποικιλία στο προσωπικό μας.
Μετέπειτα έρχεται το κομμάτι της διαχείρισης, όπου η κάθε οικοδέσποινα έχει τα δικά της στατιστικά, με αποτέλεσμα να πρέπει να είμαστε σε συνεχή επαγρύπνηση σχετικά με το σε ποιον πελάτη θα παρέχουμε την αντίστοιχη συντροφιά ή να επέμβουμε αν οι δεσποινίδες χρειαστούν κάποια βοήθεια. Αν αναπτυχθούμε παρά πολύ ως επιχείρηση, δεν λείπουν και οι αντιπαλότητες μεταξύ clubs, με αποτέλεσμα να οδηγούμαστε σε μάχη υπεράσπισης για άλλη μια φορά. Όπως καταλαβαίνετε, μιλάμε πραγματικά για ένα παιχνίδι μέσα στο παιχνίδι (χωρίς καν να αναφέρουμε τα arcade παιχνίδια, το karaoke, το phone sex, τα επιτραπέζια και ένα σωρό άλλα mini-games που διατίθενται). Και αυτό γιατί το περιεχόμενο είναι πάρα πολύ, ενώ ο όγκος χρόνου και στρατηγικής προσέγγισης που θα δαπανήσει κάποιος για την πλήρη κυριαρχία των περιοχών είναι πραγματικά τεράστιος.
Και προς όσους σκέπτονται πως το πολύ χρήμα φέρνει δύναμη, θα πούμε πως η σκέψη τους είναι ορθή. Στα παιχνίδια Yakuza έχουμε τη δυνατότητα αγοράς αντικειμένων και όπλων. Έτσι, αν η αυτοκρατορία του υποκόσμου που έχουμε φτιάξει είναι πανίσχυρη και πλούσια, μπορούμε να αποκτήσουμε εύκολη πρόσβαση στα καλύτερα αντικείμενα ίασης, με αποτέλεσμα -στον προκαθορισμένο βαθμό δυσκολίας- να γινόμαστε επί της ουσίας άτρωτοι. Οι δημιουργοί του Yakuza 0 προσπάθησαν να αντισταθμίσουν αυτό το πλεονέκτημα με την ύπαρξη του Mr. Shakedown. Αυτός είναι ένας πλούσιος και ενδυναμωμένος εχθρός, τον οποίο αν νικήσετε σε μάχη αποκτάτε τα χρήματά του, αλλά αν ηττηθείτε χάνετε όλες σας τις οικονομίες. Ωστόσο, αυτή η προσπάθεια εξισορρόπησης αναιρείται, αφού ο εν λόγω εχθρός -όπως και οι υπόλοιποι- αποφεύγεται εύκολα με ένα γρήγορο τρέξιμο. Η κατάσταση αλλάζει άρδην στη μέγιστη διαθέσιμη δυσκολία, στο βαθμό Legend, που ξεκλειδώνει μετά το τέλος του τίτλου. Παίζοντας σε αυτό το επίπεδο δυσκολίας το θέμα με τα αντικείμενα ίασης διορθώνεται, αφενός γιατί οι εχθροί έχουν περισσότερη υγεία και αφετέρου di;oti προκαλούν πολύ μεγαλύτερη ζημιά. Οπότε, προκειμένου να επιβιώσουμε, πρέπει να επενδύσουμε τα χρήματα και στις ικανότητές μας, με αποτέλεσμα ένα πιο “βαθύ” και ισορροπημένο gameplay.
Ο τεχνικός τομέας του Yakuza 0 δεν απέχει και πάρα πολύ από το πρόσφατο Yakuza 5 του PS3. Eξάλλου δεν πρέπει να ξεχνάμε πως στην Ιαπωνία το Zero είχε κυκλοφορήσει και για το PS3. Μολονότι η απεικόνιση είναι σε ανάλυση 1080p και το παιχνίδι δείχνει πανέμορφο, σε ορισμένες περιπτώσεις παρατηρείται μια θολούρα στο βάθος του εύρους της εικόνας, ενώ μερικές φορές εξαφανίζονται ως φαντάσματα οι npcs. Ωστόσο, το παιχνίδι χρησιμοποιεί και λίγη από την ιπποδύναμη του PS4, ώστε να κλειδώνει στα 60 fps, με αποτέλεσμα να αποδίδει μια ζωντανή πόλη και ρευστή μάχη. Μετά την ολοκλήρωση του παιχνιδιού εμφανίζεται η επιλογή του New game plus+, μέσω της οποίας μπορούμε να κρατήσουμε ό,τι έχουμε αποκτήσει στο αρχικό playthrough, ενώ διαθέσιμη γίνεται και η επιλογή premium adventure, η οποία παρέχει στον παίκτη πρόσβαση σε όλες τις περιοχές χωρίς να χρειαστεί να ακολουθήσει την ιστορία.
Επιπλέον, μετά το τέλος έχουμε τη δυνατότητα να αλλάξουμε περιοχές και χαρακτήρες όποια στιγμή επιθυμούμε, με συνοδηγό το χάρτη που βοηθά στην καθοδήγηση του επόμενου στόχου της κύριας ιστορίας. Ο χάρτης εμφανίζει ξανά τις περιοχές ενδιαφέροντος, οι οποίες είναι τα χαρακτηριστικά της ιαπωνικής κουλτούρας και επιμέρους συστατικά που υπάρχουν στους τίτλους Yakuza, όπως τα Karaoke, Shogi (ιαπωνικό σκάκι), Mahjong (παιχνίδι με tiles), Sega Arcades και πολλά ακόμη mini games, τα οποία συνδέονται με τρόπαια και ποσοστό ολοκλήρωσης. Τέλος, υπάρχουν και online λειτουργίες, οι οποίες δεν αξιολογηθήκαν επειδή δεν βρήκαμε άλλους παίκτες να συνδεθούμε.
Ολοκληρώνοντας, μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε ότι το Yakuza 0 προτείνεται ανεπιφύλακτα στους κάτοχους PS4. Το παιχνίδι της Sega -εκτός από ευκαιρία ενασχόλησης με τη σειρά για νεοφερμένους, μιας και αποτελεί τη νέα γραμμή έναρξης- παρέχει μια εξαιρετική ιστορία, ευχάριστη μάχη, έναν όμορφα σχεδιασμένο κόσμο και πλούσιο (σχεδόν ατελείωτο), ποιοτικό περιεχόμενο, που θα σας κρατήσει κοντά του για δεκάδες ώρες.
Σχετικά παιχνίδια