One shot, one kill.
Τα τυφέκια τύπου sniper αποτελούν, αναμφίβολα, μερικά από τα πιο δημοφιλή όπλα του είδους στα σύγχρονα βιντεοπαιχνίδια. Κάθε shooter που σέβεται τον εαυτό του προσφέρει στους παίκτες την ευκαιρία, με τα απόλυτα στοχευμένα headshots μέσω της διόπτρας και του σταυρονήματος σε πολλαπλό ζουμ από τα οπτικά συστήματα που αυτά διαθέτουν, να γευτούν μερικές από τις πιο έντονες και απολαυστικές στιγμές δράσης σε εικονικά πεδία μαχών. Η βρετανική ομάδα ανάπτυξης Rebellion, με τη σειρά Sniper Elite -η οποία έκανε το ντεμπούτο της πριν από περίπου 12 χρόνια- έχοντας διασαφηνίσει πλήρως το πού επικεντρώνεται, κατάφερε να φέρει εις πέρας τη δύσκολη αποστολή της δημιουργίας ενός tactical shooter που είναι ουσιαστικά “στημένο” ολοκληρωτικά γύρω από την αίσθηση του sniping. Αυτό πραγματοποιήθηκε με επιτυχημένο τρόπο, αν κρίνει κανείς από τις συνολικές πωλήσεις του franchise και τη δημιουργία ενός δικού του κοινού.
Το επόμενο κεφάλαιο στη σειρά, το Sniper Elite 4, αποτελεί άμεση συνέχεια του Sniper Elite III -το οποίο έγινε διαθέσιμο στην αγορά το 2014- και όπως είναι αναμενόμενο συνεχίζει να πραγματεύεται τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο και τη μάχη των Συμμάχων ενάντια στις δυνάμεις του Άξονα. Η ιστορία του νέου τίτλου, μετά το Αφρικανικό μέτωπο που είχε ως setting ο προκάτοχός του, μεταφέρεται ξανά στην ευρωπαϊκή ήπειρο και πιο συγκεκριμένα λαμβάνει χώρα στην Ιταλία, κατά το έτος 1943. Πρωταγωνιστής στο παιχνίδι, για ακόμα μια φορά, είναι ο εκλεκτός σκοπευτής Karl Fairburne, ο οποίος με τη βοήθεια των ντόπιων ανδρών και γυναικών θα προσπαθήσει να συνδράμει στην απελευθέρωση της χώρας από το φασιστικό ζυγό.
Το σενάριο αποτελείται από μια μείξη ιστορικών γεγονότων και κάποιων φανταστικών, με βασικότερο στόχο για τον πρωταγωνιστή μας τη συγκέντρωση πληροφοριών και την -εν τέλει- αποτροπή της χρήσης από τους Ναζί ενός νέου τηλεκατευθυνόμενου πυραύλου που έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν και να δοκιμάσουν σε μικρής κλίμακα επιχειρήσεις, έτσι ώστε να μη φτάσουν σε θέση να καταφέρουν να αλλάξουν την έκβαση του πολέμου. Στη προσπάθεια να φέρει επιτυχημένα εις πέρας την αποστολή του, ο χαρακτήρας μας θα συναντήσει Ιταλούς αντάρτες, οι οποίοι μάχονται εναντίων των Γερμανών, ιταλικά στρατεύματα που παραμένουν πιστά στις δυνάμεις του Άξονα ακόμα και μετά την απόβαση των συμμαχικών δυνάμεων στο νότιο μέρος της χώρας, καθώς και με τη Μαφία, η οποία διαδραματίζει το δικό της ενεργό ρόλο κατά τη διάρκεια του πολέμου.
Αν και το σενάριο ποτέ δεν ήταν το δυνατό σημείο της σειράς -αντίθετα θα μπορούσε να χαρακτηριστεί και υποτυπώδες- εδώ η ομάδα ανάπτυξης έχει κάνει φιλότιμη προσπάθεια να καταφέρει να δέσει την ιστορία με τις αποστολές μέσα στο παιχνίδι, έτσι ώστε να διαφαίνεται ότι υπάρχει κάποια δομή μεταξύ των κεφαλαίων που απαρτίζουν τον τίτλο, προκειμένου να δώσει ένα υπόβαθρο και να μην είναι αποκομμένα μεταξύ τους. Θα θέλαμε, ωστόσο, να δούμε επιτέλους στο franchise να δίνεται λίγη περισσότερη προσοχή στην προσωπικότητα του πρωταγωνιστή, καθώς εξακολουθεί να φαίνεται “ξύλινος” και να συμπεριφέρεται στυγνά και άψυχα, ανεξαρτήτως των γεγονότων που διαδραματίζονται στην οθόνη μας.
Σε αντίθεση με την ιστορία και το σενάριο, αυτό που έκανε γνωστά και επιτυχημένα τα Sniper Elite είναι αναμφισβήτητα η X-Ray Kill Cam, όπου η κάμερα σε αργή κίνηση και με ένα σχεδόν κινηματογραφικό τρόπο απεικονίζει τη στιγμή που φεύγει η σφαίρα από τη θαλάμη του τυφεκίου και ακολουθεί τη τροχιά της έως το στόχο που έχουμε επιλέξει να εξουδετερώσουμε. Αν και είναι ένα χαρακτηριστικό που έχει κάνει την εμφάνιση του από την αρχή της σειράς, η Rebellion καταφέρνει κάθε φορά να το βελτιώνει και να το εμπλουτίζει με ακόμα περισσότερες λεπτομέρειες και νέα animation. Πλέον, μπορεί να γίνει κανονικό μάθημα ανθρώπινης ανατομίας, καθώς είναι εντυπωσιακή η αναπαράσταση του εσωτερικού του ανθρώπινου σώματος και των οργάνων που το αποτελούν, έχοντας δοθεί -όπως είναι φυσικό- και η ανάλογη προσοχή στη λεπτομέρεια και στις επιπτώσεις που προκαλούν οι σφαίρες που προσκρούουν σε αυτό.
Έτσι, στην ημερήσια διάταξη έχουμε σπονδυλικές στήλες που γίνονται θρύψαλα, εσωτερικά όργανα που διαμελίζονται και γεμίζουν τρύπες, διάτρητα κρανία, δόντια και γνάθοι που διασκορπίζονται και άλλα πολλά παρόμοια “όμορφα” περιστατικά, συνοδευόμενα πάντα από το ανάλογο –σε γενναίες ποσότητες είναι η αλήθεια– αίμα. Ωστόσο, αν όλα τα παραπάνω φάνηκαν υπερβολικά για τα γούστα σας ή έχετε χορτάσει τη συγκεκριμένη κάμερα, μας δίνεται η δυνατότητα να την απενεργοποιήσουμε κατά βούληση κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού ή να αλλάξουμε τη συχνότητα εμφάνισής της. Η μεγαλύτερη αλλαγή που παρατηρείται σε σχέση με τους προηγούμενους τίτλους αφορά στο μέγεθος και στο σχεδιασμό των επιπέδων των 8 αποστολών που αποτελούν το campaign κομμάτι του παιχνιδιού.
Οι αποστολές εκτείνονται στα πλέον μεγάλα και ποικίλα περιβάλλοντα που έχουν εμφανιστεί στο franchise μέχρι σήμερα, περιλαμβάνοντας νησιά, παραλιακές πόλεις, ορεινά μοναστήρια και καταπράσινα δάση. Το μέγεθος, η ποικιλομορφία και το πλούσιο level design στους χάρτες προσφέρει στον ήρωά μας τη δυνατότητα να έχει απόλυτη ελευθερία στην προσέγγιση των αποστολών και στην εξουδετέρωση των εχθρών. Επιπρόσθετα, το ραφινάρισμα των βασικών μηχανισμών του gameplay της σειράς και η προσθήκη νέων οδηγεί σε μια πλειάδα διαφορετικών τακτικών που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε εναντίων των στόχων μας. Έτσι, εκτός από το κλασικό sniping από μια ασφαλή θέση ή τη μάχη από κοντινή απόσταση με τη χρήση κάποιου αυτόματου όπλου, μπορούμε να πραγματοποιήσουμε πιο stealth ενέργειες, όπως για παράδειγμα την τοποθέτηση ναρκών, την παγίδευση περασμάτων, την παραπλάνηση φρουρών και την εξολόθρευσή τους με μαχαίρι κτλ. Πρόοδος υπάρχει επίσης και στις κινήσεις του χαρακτήρα μας μέσα στο χάρτη και στην αλληλεπίδραση του με το περιβάλλον, καθώς πλέον μπορεί να αναρριχηθεί ή να εκτελέσει άλματα σε διάφορες επιφάνειες.
Στα παραπάνω παραδείγματα σημαντικό ρόλο επιτελεί -όπως είναι λογικό- και το οπλοστάσιο που είναι διαθέσιμο στον πρωταγωνιστή, το οποίο κρίνεται ως άκρως ικανοποιητικό. Μπορεί να χρησιμοποιηθεί τόσο για επιθετικούς όσο και για αμυντικούς σκοπούς και αποτελείται από πραγματικά όπλα και αντικείμενα της εποχής του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου όπως τυφέκια, οπλοπολυβόλα, πιστόλια, χειροβομβίδες, νάρκες, ΤΝΤ και εκτοξευτή ρουκετών. Η αίσθηση των όπλων είναι προσεγμένη και ιδιαίτερη βαρύτητα έχει δοθεί στα bullet physics των sniper, συμβάλλοντας στο να διαθέτει ο τίτλος συνολικά ένα πολύ καλό και στιβαρό gunplay. Το σύστημα μάχης πλαισιώνεται από ένα τυπικό skill tree, στο οποίο καθώς ανεβαίνουμε level -μετά από τη συλλογή πόντων εμπειρίας (xp)- ξεκλειδώνονται εκτός από νέα όπλα και slots, στα οποία μπορούμε να τοποθετήσουμε νέα abilities για το χαρακτήρα μας.
Η δομή των αποστολών του campaign αποτελείται από κάποια κύρια objectives, μερικά προαιρετικά side missions –τα οποία δεν παίζουν καθοριστικό ρόλο στην ολοκλήρωση του εκάστοτε κεφαλαίου– και από αρκετά challenges και collectables. Ως εκ τούτου η διάρκεια ενασχόλησης με κάθε χάρτη ποικίλει αναλόγως του ποσοστού ολοκλήρωσής του. Αν για παράδειγμα αρκεστούμε στην διεκπεραίωση μόνο των κύριων στόχων και πράξουμε τα απολύτως απαραίτητα, η διάρκεια του τίτλου θα ανέρθει κοντά στις 10 ώρες. Αν πάλι αποφασίσουμε να εξερευνήσουμε διεξοδικά κάθε πίστα και να ολοκληρώσουμε όλα τα objectives, challenges και να ανακαλύψουμε όλα τα collectibles, τότε η διάρκεια του Sniper Elite 4 εκτοξεύεται ακόμη και πάνω από τις 25 ώρες.
Ο οπτικός τομέας του τελευταίου πονήματος της Rebellion κυμαίνεται σε άκρως ικανοποιητικά επίπεδα, έχοντας απαλλαγεί από την “υποχρέωση” να κυκλοφορήσει και σε παλαιότερης γενιάς μηχανήματα, με εμφανείς βελτιώσεις στη μηχανή γραφικών. Οι βετεράνοι του franchise θα διαπιστώσουν αμέσως το μεγαλύτερο draw distance, απόρροια των μεγαλύτερων επιπέδων, καθώς και τα καλύτερα εφέ φωτισμών. Εικαστικά η απεικόνιση του μεσογειακού περιβάλλοντος είναι πολύ όμορφη, αναπαριστώντας ζωντανές τοποθεσίες και ειδυλλιακά τοπία. Βέβαια υπάρχουν μερικά textures χαμηλότερης ανάλυσης σε κάποια αντικείμενα, τα οποία αποτελούν όμως την εξαίρεση και όχι τον κανόνα, χωρίς εν τέλει να επηρεάζουν το συνολικό οπτικό αποτέλεσμα.
Στον ηχητικό τομέα, αν και κυριαρχεί ένα generic επαναλαμβανόμενο μουσικό υπόβαθρο, εν τούτοις διακρίνονται 2- 3 κομμάτια τα οποία αναπαράγονται όταν επιτελείται κάτι σημαντικό στην οθόνη. Οι υπόλοιποι ήχοι και το voice acting κινούνται σε αναμενόμενα επίπεδα, με ιδιαίτερη φροντίδα να έχει δοθεί στους ήχους κατά τη διάρκεια των slow motion θανάτων και της X-Ray Kill Cam, όπου η πιστότητα στον διαμελισμό των οργάνων ή στη διάλυση των οστών κάποιου εχθρού προκαλεί ανατριχίλες! Ένας τομέας όπου χώλαινε ο προκάτοχος του παιχνιδιού είναι αναμφίβολα η A.I. Παρόλο που έχουν γίνει βελτιώσεις και υπάρχει πιο ισορροπημένη διαβάθμιση στο βαθμό πρόκλησης, ανάλογα και με το επίπεδο δυσκολίας που έχει επιλεγεί, υπάρχουν ακόμα στιγμές όπου θα μπορούσε να χαρακτηριστεί ως ασυνεπής και αψυχολόγητη. Συνολικά όμως, αν εξαιρέσουμε τα πιο εύκολα επίπεδα δυσκολίας, ο τίτλος διαθέτει την απαραίτητη πρόκληση έτσι ώστε να κρατήσει το ενδιαφέρον μας και να συμβάλει ενεργά στον πλουραλισμό του gameplay.
Το multiplayer κομμάτι προσφέρει τα γνωστά modes με υποστήριξη 2 έως 12 ατόμων που διέθετε και το Sniper Elite III (Deathmatch, Team Deathmatch, Distance King, Team Distance King και No Cross) με μια νέα προσθήκη, αυτή του Control, στο οποίο σκοπός είναι η κυριαρχία σε συγκεκριμένα σημεία ενός χάρτη. Επίσης παρούσες είναι και οι επιλογές για co-op σε κάποιο επίπεδο του campaign ή στο Survival και Overwatch. Στο πρώτο mode καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε όσο το δυνατόν περισσότερα κύματα εχθρών με επιτυχία, ενώ στο δεύτερο οι δύο παίκτες μοιράζονται τους ρόλους του εκτελεστή και του παρατηρητή, προσπαθώντας ο μεν πρώτος να εντοπίσει με ταχύτητα και ακρίβεια τους επικείμενους στόχους και ο δεύτερος να τους εξουδετερώσει με τη μέγιστη δυνατή αποτελεσματικότητα. Σε γενικές γραμμές η εμπειρία μας με τον online τομέα αποδείχτηκε απροβλημάτιστη, διαθέτοντας γρήγορο matchmaking και χαμηλά επίπεδα lag.
Εν τέλει, η Rebellion με το Sniper Elite 4 καταφέρνει να κάνει το επόμενο βήμα στη δημοφιλή σειρά. Βελτιώνοντας με μικρές αλλά ουσιώδεις παρεμβάσεις το βασικό κορμό του gameplay, προσφέρει τις γνωστές sniping στρατηγικές, εμπλουτισμένες με stealth τακτικές, ενώ ταυτόχρονα περιλαμβάνει τα μεγαλύτερα και πιο καλοσχεδιασμένα περιβάλλοντα που έχουμε δει στο franchise. Βέβαια υπάρχουν πάντα περιθώρια για περαιτέρω βελτίωση ορισμένων σημείων, όπως για παράδειγμα αυτό της A.I., κάτι που ευελπιστούμε ότι θα δούμε μελλοντικά. Ωστόσο, στο σύνολό του ο τίτλος προσφέρει απλόχερα αυτό που υπόσχεται η ονομασία του, τόσο στους βετεράνους των προγενέστερων παιχνιδιών, όσο και σε αυτούς που θα έρθουν για πρώτη φορά σε επαφή με τις νέες περιπέτειες του εκλεκτού σκοπευτή.
Το review βασίστηκε στην PS4 έκδοση του παιχνιδιού.
Σχετικά παιχνίδια