Pikmin στις δύο διαστάσεις.
Από το ημερολόγιο του κυβερνήτη Olimar,
Όσο και αν ήθελα να επιστρέψω έγκαιρα σπίτι μου, δυστυχώς αυτό δεν ήταν εφικτό. Το σκάφος μου προσέκρουσε επάνω σε μια ομάδα αστεροειδών και αναγκάστηκα να προσγειωθώ σε έναν άγνωστο πλανήτη, σε κάποιο σημείο του γαλαξία. Η ΑΙ του αεροσκάφους με ενημερώνει πως, για να καταφέρουμε να φύγουμε μακριά, πρέπει να μαζέψουμε μια αρκετά μεγάλη ποσότητα από το απαιτούμενο καύσιμο που χρειάζεται το σκάφος για να δουλέψει επαρκώς – το Sparklium. Όμως ο αριθμός αυτός είναι πολύ μεγάλος…και στην αρχή πίστευα ότι δεν θα τα καταφέρω να τα βγάλω εις πέρας μόνος μου.
Μέχρι που έκανα μια σημαντική ανακάλυψη: ο πλανήτης αυτός δεν είναι ακατοίκητος! Παραδόξως, στον πλανήτη αυτό μπορεί κάποιος να συναντήσει πολλά, διαφορετικά είδη από καροτόμορφα πλάσματα, τα οποία αποκαλώ Pikmin. Τα Pikmin απαντώνται σε διάφορα χρώματα, το καθένα με τις δικές του δυνάμεις και φαίνονται παραπάνω από πρόθυμα να με βοηθήσουν έτσι ώστε να συλλέξω την απαραίτητη ποσότητα ενέργειας αρκετά σύντομα και να επιστρέψω εγκαίρως σπίτι…
Η εισαγωγή αυτή είναι αρκετή για να δώσει στον παίκτη μια πρόγευση του τι θα συναντήσει, καθώς ξεκινά να ασχολείται με το Hey! Pikmin, το πρώτο spin-off παιχνίδι της σειράς Pikmin που κάνει το ντεμπούτο του σε μια φορητή κονσόλα. Και το χαρακτηρίζουμε με ασφάλεια ως spin-off, καθώς δεν πρόκειται για άμεσο sequel του Pikmin 3, με το ίδιο το gameplay του παιχνιδιού να απέχει πολύ από ό,τι έχουμε γνωρίσει μέχρι στιγμής από βασικό τίτλο της σειράς. Το παιχνίδι είναι αναμφίβολα διασκεδαστικό και ενδιαφέρον, αλλά οι αλλαγές μπορούν να απογοητεύσουν τους παλαιότερους παίκτες που αναζητούν μια πιο απαιτητική RTS περιπέτεια, κάτι που θα προσπαθήσουμε να αναλύσουμε εκτενέστερα.
Ξεκινώντας με τις διαφορές, θα θέλαμε να πούμε ότι το παιχνίδι δεν είναι ένα Puzzle strategy παιχνίδι με έντονο το στοιχείο της εξερεύνησης. Δεν είναι ο τίτλος που θα μας επιτρέψει να εξερευνήσουμε έναν μεγάλο, τρισδιάστατο κόσμο, χρησιμοποιώντας στρατηγικά τα διαθέσιμα Pikmin για να επεκτείνουμε την εξερεύνηση και τη σύνδεση περιοχών με τη βάση μας. Το Hey! Pikmin είναι ένα 2D sidescroller platform, με συγκεκριμένη έκταση, αντικείμενα προς συλλογή και, φυσικά, συγκεκριμένο διαθέσιμο αριθμό Pikmin.
Σκοπός του παίκτη είναι να περιπλανηθεί σε ένα επίπεδο, να συλλέξει τρία αντικείμενα που θα του αποφέρουν μια συγκεκριμένη ποσότητα από Sparklium και να καταφέρει να φύγει με όσο το δυνατόν περισσότερα Pikmin, με μέγιστο αριθμό τα είκοσι πλάσματα. Και όλα αυτά χωρίς εκείνες τις δυσκολίες που υπήρχαν στα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς. Δεν υπάρχει πίεση χρόνου, ούτε υπάρχει εκείνη η αίσθηση της προσπάθειας να κρατήσουμε τα διαθέσιμα αποθέματα τροφής για ενέργεια.
Τα ίδια τα Pikmin δεν είναι παρά ένα εργαλείο που βοηθά στη συλλογή αντικειμένων, ενέργειας και στην εξόντωση μερικών πλασμάτων που μπορούν να μας δυσκολέψουν, καθώς διασχίζουμε τη μια άκρη του εκάστοτε επιπέδου για να φτάσουμε στην άλλη. Επιπλέον, τα Pikmin που συλλέγουμε δεν μας ακολουθούν και μετά το τέλος της κάθε πίστας, κάτι που ίσως φαντάζει και αυτό, με τη σειρά του, παράξενο στα μάτια των παλαιότερων παικτών. Παρ ’όλες αυτές τις διαφορές, όμως, το παιχνίδι εξακολουθεί και είναι διασκεδαστικό. Απλά, διαφέρει από τα προηγούμενα.
To Hey! Pikmin περιλαμβάνει εννέα διαφορετικούς κόσμους, με πέντε βασικές πίστες, με πρόσθετες πίστες να γίνονται διαθέσιμες είτε μέσω της απόλυτης ολοκλήρωσης ενός επιπέδου, είτε κάνοντας τη χρήση συμβατών amiibo. Ο δε χειρισμός του παιχνιδιού είναι μια εξαιρετικά απλή υπόθεση. Με τον αριστερό μοχλό κινούμε τον Olimar, ενώ για όλες τις υπόλοιπες λειτουργίες χρησιμοποιούμε την οθόνη αφής. Ο Olimar δεν μπορεί ούτε να τρέξει γρήγορα, ενώ στερείται και της ύπαρξης κάποιου Jump button. Αντί αυτού, με ένα ειδικό εικονίδιο στην οθόνη αφής, ο Olimar μπορεί να αιωρηθεί για λίγα δευτερόλεπτα, κάτι που είναι παραπάνω από αρκετό για να περιπλανηθεί μέσα στο εκάστοτε επίπεδο και να φτάσει μερικά δύσκολα σημεία στο χάρτη, κάνοντας το χειρισμό ακόμα πιο εύκολο απ’ όσο φαίνεται.
Επιπλέον, η δράση εκτυλίσσεται ολόκληρη στην οθόνη αφής, ενώ η επάνω οθόνη χρησιμοποιείται ως προέκταση της κάτω οθόνης και ως σημείο εμφάνισης του χάρτη, καθώς από το παιχνίδι απουσιάζει κάθε μορφή 3D εφέ. Ο Captain Olimar ξεκινά κάθε επίπεδο μόνος του, ενώ σταδιακά συλλέγει τα διάφορα Pikmin, χρησιμοποιώντας την ειδική σφυρίχτρα του. Τα Pikmin μπορούν να κρύβονται στα πιο απίθανα σημεία κάθε επιπέδου, αν και σε καμία περίπτωση δεν είναι δύσκολο για τον παίκτη να τα ανακαλύψει.
Καθώς ο στόχος είναι να συγκεντρώσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο Sparklium, θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσουμε τα Pikmin που συλλέγουμε αρκετές φορές για να αποκτήσουμε πρόσβαση σε αντικείμενα που βρίσκονται μακριά από εμάς, να καταστρέψουμε εμπόδια και να ανοίξουμε νέα μονοπάτια εντός του επιπέδου και, φυσικά, να εξοντώσουμε κάθε πλάσμα -μικρό ή μεγάλο- που θα σταθεί εμπόδιο στο δρόμο μας, βάζοντας στο μάτι τα μικρά και, ευαίσθητα σε κάθε μορφή επίθεσης, Pikmin.
Ειδικά το τελευταίο μπορεί να αποτελέσει μεγάλο πρόβλημα για όσους παίκτες στοχεύουν στην απόλυτη ολοκλήρωση κάθε πίστας, καθώς τα Pikmin μπορούν να πέσουν θύματα δύσκολων καταστάσεων αν τα αφήσουμε από τα μάτια μας για λίγα δευτερόλεπτα. Pikmin που κουβαλούν αντικείμενα μπορούν να γίνουν βορά εντόμων ή γιγαντιαίων πουλιών, ενώ μέσα στην πίστα μπορούμε πολύ εύκολα να «χάσουμε» κάποιο Pikmin, καθώς εκείνα απομακρύνονται αν τους αναθέσουμε να κάνουν κάποια δουλειά για εμάς. Σε αυτήν την περίπτωση δίνεται λίγος χρόνος στον παίκτη μέχρι να ανακαλύψει το χαμένο Pikmin, το οποίο όμως «χάνεται» αν η εξεύρεσή του δεν γίνει αρκετά σύντομα. Επιπλέον, η λανθασμένη και απρόσεκτη στόχευση των αντιπάλων μπορεί να αποβεί μοιραία ακριβώς λόγω της αδυναμίας των Pikmin έναντι των αντιπάλων του.
Αυτό ακριβώς είναι και το σημείο που μπορεί κάπως να δυσκολέψει τους παίκτες και θεωρούμε, όχι άδικα, πως είναι και το μοναδικό σημείο δυσκολίας, κάτι που απέχει παρασάγγας από τους περισσότερο απαιτητικούς τίτλους της σειράς. Δεν γνωρίζουμε αν αυτό γίνεται εσκεμμένα από τους σχεδιαστές της Arzest, ούτε αν το επίπεδο δυσκολίας έχει πέσει εσκεμμένα λόγω της κυκλοφορίας σε φορητή κονσόλα, κάτι που αυτόματα σημαίνει πως με το παιχνίδι ενδεχομένως θα ασχοληθούν και μικρότερες ηλικίες. Ωστόσο, το παιχνίδι δεν είναι δύσκολο.
Οι παίκτες θα περιπλανηθούν στα υπέροχα σχεδιασμένα και πολύχρωμα περιβάλλοντα με τη μεγαλύτερη ευκολία, ενώ με λίγη παρατηρητικότητα θα μπορούν εύκολα να ανακαλύψουν τα αντικείμενα προς συλλογή, τα κρυμμένα Pikmin, καθώς και τις κρυφές εσοχές σε τοίχους και άλλα σημεία που θα οδηγήσουν σε ανακάλυψη κρυμμένων πόρων Sparklium. Και, φυσικά, οι μάχες έχουν γίνει ακόμα πιο εύκολες, καθώς οι περισσότεροι εχθροί εξοντώνονται με ένα μόνο χτύπημα από κάποιο Pikmin, με τους μεγαλύτερους σε μέγεθος αντιπάλους να απαιτούν μερικά παραπάνω Pikmin απλά και μόνο για να ηττηθούν γρηγορότερα. Ακόμα και τα boss battles είναι πολύ απλά από μόνα τους, καθώς απαιτείται προσεκτική κίνηση στο χώρο και παρατηρητικότητα για να ανακαλυφθεί αυτό το αδύναμο σημείο που, με μερικά μόνο χτυπήματα, θα καταφέρει να βγάλει το πλάσμα αυτό νόκ-άουτ.
Όσοι, δε, ανησυχούν για τον μεγάλο σχετικά αριθμό πόρων Sparklium που χρειάζεται για να επισκευαστεί το σκάφος, θα διαπιστώσουν πολύ εύκολα πως το ποσό αυτό μπορεί πολύ εύκολα να συλλεχθεί – κάτι που αυτομάτως κάνει το παιχνίδι ακόμα πιο προσβάσιμο, ενώ οι διάφορες αναβαθμίσεις που προκύπτουν όταν έχουμε συλλέξει έναν συγκεκριμένο αριθμό πόρων δεν αφήνουν περιθώριο σε κάποιο μεγαλύτερο επίπεδο πρόκλησης εντός του παιχνιδιού.
Σίγουρα κάποιοι παλιότεροι παίκτες θα απογοητευτούν, συγκρίνοντας τον τίτλο αυτό με άλλα, παλιότερα παιχνίδια Pikmin. Παραδόξως όμως, ακόμα και ως spin off, το Hey! Pikmin καταφέρνει και διατηρεί τον πυρήνα Pikmin ανέπαφο – απλά τον προσαρμόζει έτσι ώστε να μπορεί να σταθεί επάξια ως προς το platform κομμάτι του. Το χιούμορ είναι ένα κομμάτι αυτού του πυρήνα. Οι διάλογοι με την ΑΙ του πλοίου μερικές φορές είναι το λιγότερο σπαρταριστοί, ενώ τα διάφορα cutscenes που αναπαράγονται κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού και παρουσιάζουν τα διάφορα ευτράπελα που συμβαίνουν στα Pikmin, είναι αρκετά να μας κάνουν να χαμογελάμε. Ακόμα και το στοιχείο της εξερεύνησης είναι εκεί, αν και πιο περιορισμένο λόγω του platforming στοιχείου.
Τελειώνοντας κάθε επίπεδο, τα Pikmin που έχουμε συλλέξει κατά την περιπλάνησή μας στην πίστα, καταλήγουν σε ένα ξεχωριστό μέρος στον πλανήτη τους – το Pikmin Park. Εκεί, τα Pikmin κάνουν συγκεκριμένες εργασίες ανάλογα με τον τύπο τους, έτσι ώστε να συλλέξουν πόρους Sparklium, βοηθώντας μας έτσι να φτάσουμε γρηγορότερα στο στόχο μας. Για παράδειγμα, τα κόκκινα Pikmin σβήνουν τις φωτιές, ενώ τα κίτρινα Pikmin δουλεύουν μέσα σε περιοχές που διαπερνά ηλεκτρικό ρεύμα. Τα Pikmin που καταλήγουν στο Pikmin Park δεν μπορούν να μας ακολουθήσουν στην επόμενη πίστα.
Έτσι, όσο γραμμικό και αν φαίνεται το κάθε επίπεδο, η αίσθηση ότι ξεκινάει μια νέα περιπλάνηση από το μηδέν (παρά το μικρό μέγεθος της κάθε πίστας) είναι αρκετή να κάνει κάθε παίκτη να αντιμετωπίσει το παιχνίδι με περισσότερο σεβασμό και ενδιαφέρον. Επιπλέον, προχωρώντας στα διάφορα τμήματα/ sectors του πλανήτη, εντοπίζουμε ολοένα και περισσότερα είδη Pikmin, όπως τα γαλάζια Pikmin (που είναι ιδανικά για τις υποβρύχιες εξερευνήσεις) ή τα πέτρινα Pikmin, τα οποία και μπορούν να κομματιάσουν εύκολα ορισμένα είδη εμποδίων. Ακόμα και σε αυτή τη μικρότερη κλίμακα, πάντα θα υπάρχει κάτι νέο για ανακάλυψη – πάντα θα υπάρχει κάποια νέα έκπληξη λόγω των Pikmin.
Θεωρούμε πως η Nintendo και η Arzest έκαναν ένα ενδιαφέρον πείραμα με τη σειρά Pikmin, προσπαθώντας να αλλάξουν τη φόρμουλα του παιχνιδιού όπως τη γνωρίσαμε σε προηγούμενα παιχνίδια και να αντιμετωπίσουμε κάτι νέο. Έτσι, από τους τρισδιάστατους, ανοιχτούς κόσμους, καταλήγουμε σε side scrolling platforming δύο διαστάσεων, με τους όποιους περιορισμούς μπορεί να περιλαμβάνει το εν λόγω είδος. Ωστόσο, το τελικό αποτέλεσμα μπορεί να τραβήξει το ενδιαφέρον νέων σε ηλικία παικτών, παικτών που δεν έχουν ασχοληθεί ξανά με τη σειρά, ενώ ακόμα και βετεράνοι της σειράς μπορούν να βρουν στοιχεία που θα τους κάνουν να το απολαύσουν.
Ωστόσο, δεν προτείνεται για παίκτες που δεν μπορούν να απαρνηθούν το core gameplay της σειράς για χάρη του 2D platforming, ούτε για παίκτες που δεν μπορούν να συμβιβαστούν με τις εκπτώσεις που γίνονται στη μάχη, στην εξερεύνηση και γενικότερα στη δυσκολία. Όλοι αυτοί μπορούν να περιμένουν το Pikmin 4 που θα έρθει για το νεότερο μέλος της οικογένειας Nintendo. Σε διαφορετική περίπτωση, μπορούν να απολαύσουν μια πιο ανάλαφρη έκδοση της σειράς on the go.