When dream and day unite.
Είναι πάντοτε θετικό, το να μπορεί κανείς να δεχτεί να αλλάξει τις μεθόδους του. Ακόμα κι αν τα μέχρι τώρα έργα του έχουν στεφθεί με επιτυχία. Είναι σημαντικό να μην αναπαύεται στις δάφνες που στολίζουν τις περγαμηνές του και να αναζητά τρόπους για να πετύχει το κάτι παραπάνω. Να δοκιμάσει και να προσπαθήσει, να εξελιχθεί και να βελτιωθεί. Μέσα από τέτοιου τύπου ζυμώσεις, η πραγματική στόφα του δημιουργού βγαίνει στην επιφάνεια κι επιβεβαιώνει εκ νέου την εγνωσμένη του αξία.
Έτσι, η Arc System Works δεν ακολούθησε την πεπατημένη. Είναι η δημιουργός δύο hardcore fighting σειρών, που γοητεύουν τους purists κι αφήνουν την εντύπωση ότι η εταιρία απευθύνεται σε ελιτιστές. Τα υπερ-πολύπλοκα συστήματα μάχης με το απύθμενο βάθος, δίνουν – μέσα από την εφαρμογή τους στους αντίστοιχους τίτλους – τόση ποικιλία σε ένα roster 20 μαχητών, όση δεν μπορεί να βρεθεί σε αυτά των 50 που υιοθετεί ο ανταγωνισμός. Αυτό συναρπάζει τους enthusiasts του είδους, αλλά απομακρύνει το ευρύ κοινό.
Ώσπου προστίθεται ο βαρύγδουπος τίτλος Dragon Ball στην όλη ισορροπία. Είναι πάρα πολύ δύσκολο να χωρέσει μια ικανοποιητική περιγραφή του γενικότερου φαινομένου που σχετίζεται με αυτό το όνομα στις λίγες γραμμές ενός game review. Αρκεί όμως να ειπωθούν μερικά χαρακτηριστικα-κλειδιά που θα απασχολήσουν την κριτική αυτήν στην εξέλιξή της. Πρωτίστως, διαθέτει ένα τεράστιο fanbase. Πρόκειται για μια σειρά, franchise, whatever, που συλλέγει φίλους και οπαδούς από τα -μακρινά πλέον – 90s. Πολλώ, δε, μάλλον, τον τελευταίο καιρό, που γνώρισε την αναβίωση με ολοκαίνουργιο saga από το θρυλικό δημιουργό της.
Δεύτερον, πραγματεύεται ένα ιδιαίτερο anime θέμα, όπου οι φαντασμαγορικές σώμα με σώμα μάχες κι η υπέρμετρη υπερβολή, αποτελούν πάγια κι αναφαίρετα χαρακτηριστικά της. Οι φίλοι του franchise θα κουνήσουν το κεφάλι με κατανόηση μπροστά σε μια περιγραφή που θα δηλώνει ότι μια τυπική boss μάχη μπορεί να διαρκέσει κάμποσα επεισόδια και κατά την εξέλιξή της να καταστραφούν μερικοί πλανήτες ή και ολόκληρο το σύμπαν. Τρίτον, οι πάμπολλες μέχρι τώρα απόπειρες μεταφοράς του κόσμου αυτού σε video game έχουν ανεβάσει τα standards των προσδοκιών, όντας άλλοτε επιτυχημένες κι άλλοτε μακριά από το στόχο τους. Οι φίλοι της σειράς έχουν συνηθίσει σε μάχες σε τρισδιάστατη απεικόνιση, με ελεύθερη, συχνά, κίνηση και μερική καταστροφή των επιπέδων. Η δε εμπειρία διανθιζόταν με εξερεύνηση κι ανακάλυψη μυστικών.
Ιδού λοιπόν η ευκαιρία για την έμπειρο δημιουργό να αποδείξει αν διαθέτει ή όχι το “μέταλλο” να αλλάξει τις πρακτικές της ώστε να υλοποιήσει το απαραίτητο… fusion των παραπάνω. Είναι πάρα πολύ εύκολο να καταλάβετε ότι το πέτυχε! Το μόνο που χρειάζεται, είναι να ασχοληθείτε με τον τίτλο για δέκα, περίπου, λεπτά. Σε αυτό το χρονικό διάστημα θα διαπιστώσετε ότι η παρουσίαση του τίτλου έχει κατορθώσει τη μεταφορά του αυθεντικού οπτικο-ακουστικού feeling από το anime.
Η μηχανή γραφικών που χρησιμοποιείται αποτελεί ένα αμάλγαμα 3D γραφικών και 2D οπτικής, πετυχαίνοντας την άπταιστη αναπαραγωγή των κινήσεων και της συμπεριφοράς των ηρώων καθώς και του συνόλου των signature επιθέσεών τους. Επιπλέον, το voice acting έχει μεταφερθεί αυτούσιο, μετατρέποντας την όλη εμπειρία σε μια διαδραστική, ερωτική, ζεύξη με το κλασικό (και νέο) υλικό της σειράς. Είναι τόσο πετυχημένο το όλο εγχείρημα, που πρέπει να το βιώσετε για να το διαπιστώσετε.
Θα αντιληφθείτε, επίσης, ότι το feeling κάποιων προηγούμενων τίτλων έχει διατηρηθεί μέσα από την τροποποίηση του lobby που χρησιμοποιήθηκε στο Xrd Revelator. Πλέον θυμίζει μερικώς τα Xenoverse, όπου ο κάθε παίκτης επιλέγει ένα mini-avatar κάποιου ήρωα και περιπλανάται σε έναν χώρο ειδικά διαμορφωμένο, ώστε να περιέχει τα modes του παιχνιδιού αντιστοιχισμένα σε διάφορες τοποθεσίες. Επιπλέον, θα δείτε ιδίοις όμμασι, ότι η Arc έχει εγκαταλείψει τον “ελιτισμό” κι έχει ανοίξει τις virtual αγκάλες του παιχνιδιού σε όλον τον κόσμο.
Αυτό, γιατί το παιχνίδι είναι προσβάσιμο σε όλους. Καθένας μπορεί να εισέλθει σε ένα lobby, να αντιπροσωπευτεί από ένα avatar και να βουτήξει το δάχτυλο στο καινούριο, αυτό, βάζο με το μέλι – και όταν το κάνει, θα αντιληφθεί ότι η Arc κάθε άλλο παρά θυσίασε τις βασικές της αξίες. Αντιθέτως, τις προσάρμοσε και τις τελειοποίησε. Πλέον υιοθετείται το 3 Vs 3 μοντέλο μάχης, στο στυλ του King of Fighters ή του Marvel Vs Capcom. Η επιλογή τριών μέσα από τους 24 διαθέσιμους χαρακτήρες θα οδηγήσει σε ενδιαφέρουσες χημικές αντιδράσεις μεταξύ των ηρώων και σε ορισμένους διαλόγους που θα προσφέρουν με άνεση αρκετά χαμόγελα.
Από εκεί κι ύστερα, ανοίγεται ο δρόμος για τα κλασικά tutorial, practice, arcade και local battle. Το τελευταίο αποτελεί το τέλειο εργαλείο που θα μετατρέψει μια ψηφιακή μάχη σε μαξιλαροπόλεμο του καναπέ, αλλά και σε έναν πιο μονταρισμένο τρόπο όξυνσης του skill. Το δε arcade ακολουθεί τρία διαφορετικά μονοπάτια, με το rank που επιτυγχάνει ο παίκτης να ξεκλειδώνει διαφορετικές διαδρομές και κρυφούς χαρακτήρες. Όμως τα κύρια modes του παιχνιδιού δεν είναι αυτά.
Είναι πρωτίστως το story mode, που εισάγει μια έξυπνη ιστορία με πρωταγωνιστή την ολοκαίνουρια Android 21, αλλά και… εσάς. Το νέο evil plot της Red Ribbon Army έχει να κάνει με κάποια ιδιαίτερα κύματα που καταπιέζουν την απέραντη δύναμη των Ζ μαχητών και εισάγουν τη δημιουργία evil κλώνων στη θέση τους. Οι κλώνοι καταστρέφουν τον κόσμο κι οι μαχητές είναι ανήμποροι να αντιδράσουν. Όμως υπάρχει μια απρόβλεπτη παράμετρος: ο παίκτης, ως περιπλανώμενη ψυχή, μπορεί να κάνει link με έναν χαρακτήρα κάθε φορά, απελευθερώνοντάς τον από την επίδραση των κυμάτων κι αποδίδοντάς του όλη του τη δύναμη. Με μια διαφορά όμως… Τον έλεγχο του σώματος (και κατ’ επέκταση της μάχης) τον έχει ο παίκτης, όχι ο εκάστοτε ήρωας.
Με αυτό το έξυπνο trick ενισχύεται το immersion κι η όλη εμπειρία κάνει μεγάλα βήματα στο να πραγματοποιήσει τη νούμερο ένα φαντασίωση των απανταχού Dragon Ball fans: την ενσωμάτωσή τους στο saga. Παράλληλα, το εκτενές story mode (περί τις 15 ώρες με μέτριο ρυθμό), αποτελεί κι ένα εξελιγμένο tutorial, όπου ακόμα κι οι πιο νεοφερμένοι στο fighting είδος μπορούν να εξαπολύσουν κάθε μία και όλες τις επιθέσεις που διαθέτουν οι μαχητές – και μάλιστα με ευκολία. Κάθε face button αντιστοιχεί σε μια επίθεση (light, medium, heavy και special) και το mash-άρισμα αυτών οδηγεί σε αντίστοιχα, καταστροφικότατα auto-combos. Οι δε ειδικές επιθέσεις εκτελούνται με απλά τεταρτοκύκλια, είτε πρόκειται για ένα τυπικό kamehameha, είτε για κάποια planet-killer κίνηση.
Έτσι μπορούν όλοι να βιώσουν την απόλυτη εκπλήρωση των επιθυμιών τους. Όλοι μπορούν να προοδεύσουν στο story mode κι όλοι μπορούν να ελέγξουν στα δάχτυλά τους αυτό που για χρόνια έβλεπαν στην τηλεόραση, χωρίς κόπο και χρονοβόρες διαδικασίες. Σε αυτό το σημείο η ισορροπία στηρίζεται σε μια κλωστή. Εύκολα θα μπορούσε να χαθεί η παρτίδα, με ένα ρηχό σύστημα μάχης να ικανοποιεί τους πολλούς, αλλά να ζημιώνει τη fighting εμπειρία. Ευτυχώς κάτι τέτοιο δε συνέβη.
Το skill ανταμοίβεται με το ουσιαστικό ξεκλείδωμα ενός φανταστικού gameplay συστήματος. Η καταπληκτική, αυτή, δημιουργός εντόπισε την αναπόφευκτη έλλειψη ποικιλίας (σημείο ισχύος για τα υπόλοιπα παιχνίδια της), που θα επέφερε το παραπάνω σύστημα μάχης και την ανέτρεψε με την 3 Vs 3 αναμέτρηση. Εκεί, το skill δημιουργεί καταστάσεις που αντιπαρατίθενται ακόμα και στην ίδια τη σειρά. Οι μάχες που θα δείτε να λαμβάνουν χώρα ξεφεύγουν από κάθε προηγούμενο κι ανάγουν την έννοια “αντανακλαστικό” σε άλλα επίπεδα. Ας εμβαθύνουμε:
Πέραν των επιθέσεων, οι χαρακτήρες μπορούν να εκτελούν parries, overheads, guard cancels, τηλεμεταφορές και dashes. Ανά πάσα στιγμή μπορούν να φέρουν στη μάχη, επίσης, έναν σύμμαχο που εκτελεί μια επίθεση, όποια κι αν είναι αυτή. Το είδος της επίθεσης έχει σημασία, όπως επίσης και ο αριθμός του ΚΙ που έχετε μαζέψει. Έτσι, μπορεί κάποιος να βομβαρδίζει τον αντίπαλο με KI blasts, ο αντίπαλος να τηλεμεταφέρεται πίσω από τον spammer και να ξεκινάει ένα combo barrage επιθέσεων. Σε απάντηση, μπορεί να έρθει ένα parry, που θα επιτρέψει το stack-άρισμα μερικών supers για να καταλήξει σε ένα φαντασμαγορικό τελείωμα.
Η ταχύτητα που συμβαίνουν όλα αυτά είναι τόσο μεγάλη, που ο γράφων ένιωσε πραγματικά το μέγεθος της ηλικίας του όταν ήρθε αντιμέτωπος με τα υψηλότερα επίπεδα της ΑΙ. Είναι τέτοια η ελευθερία και η ρευστότητα στο παιχνίδι, που ευνοούν το ultra aggressive play και καθιστούν κάθε μάχη μοναδική κι απολαυστική. Βάλετε στην όλη εξίσωση και την επίκληση του Shenron (που μπορεί να αλλάξει τα πάντα) κι έχετε ένα μείγμα εκρηκτικού gameplay κι ενός φανταστικού fighting συστήματος. Αν βοηθάει, αναλογιστείτε την εξής θεώρηση: οι devs στην ουσία “αντικατέστησαν” τα απλά inputs με auto combos κι εξαπέλυσαν το απόλυτο δημιουργικό χάος στο ήδη ώριμο gameplay που χαρακτηρίζει τους τίτλους τους.
Με την ομαλότατη καμπύλη εκμάθησης και τα φιλικά tutorials, είναι θέμα χρόνου για τους περισσότερους να μάθουν και να κάνουν κτήμα τους μεγάλο ποσοστό των παραπάνω τεχνικών. Τότε, θα ανακαλύψουν και το βάθος χρόνου που μπορεί να αποκτήσει ο τίτλος, μιας και το competitive play του online δείχνει πολλά υποσχόμενο. Είναι νωρίς ακόμα και τα προβλήματα της beta δεν εξαλείφθηκαν πλήρως, όμως υπάρχουν όλες οι προϋποθέσεις για μακρόχρονη competitive απασχόληση με τον τίτλο.
Ιδού λοιπόν η μέθοδος: με αυτογνωσία και διάθεση για πειραματισμό και αλλαγή, τα όνειρα μπορούν να γίνουν πραγματικότητα. Η Arc System Works άφησε στην άκρη το hardcore στυλ της, υιοθέτησε μια πιο φιλική-για-όλους προσέγγιση κι επανήλθε στην ταυτότητα του gameplay που την χαρακτηρίζει με ένα φανταστικό σύστημα μάχης. Αυτό, μαζί με την πιστότατη αναπαραγωγή της παρουσίασης και της δράσης της δημοφιλούς σειράς, έκανε τη φαντασίωση του κάθε fan, πραγματικότητα. Δημιούργησε το Dragon Ball FighterZ.
Το review βασίστηκε στην PS4 έκδοση του παιχνιδιού.